Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011. április 13. Közélet
Gondolkodtam,
hogy mint bíró, e sorokat leírhatom-e. Azzal a váddal fognak illetni,
hogy politikai tevékenységet folytatok. Hosszas morfondírozás után
azonban arra az álláspontra jutottam, hogy a demokrácia védelme minden
bíró joga és kötelezettsége. Emellett maga a bírósági szervezeti törvény
is előírja, hogy a bírónak kötelezettsége fellépni minden befolyásolási
kísérlet ellen. Erre figyelemmel mindenféleképp szükségesnek látom,
hogy felemeljem a hangom azon befolyás ellen, amelyet maga a bírósági
szervezeti rendszer tesz lehetővé.
Független is meg nem is
A befolyásolás megértéséhez elemezni kell, hogyan működött 1990 előtt a
Kádár-rendszerben a bírósági igazgatási szervezet. Már akkor kialakult a
bíróságok szervezeti és intézményi függetlensége, közvetlenül nem
voltak semmilyen pártirányításnak alávetve. Erre azért volt szükség,
mert a Kádár-rendszer másképp nem juthatott volna hozzá nyugati
hitelekhez. Természetesen azért a pártirányítást fent kívánták tartani a
szervezettel kapcsolatban, de azt úgy oldották meg, hogy a bírósági
szervezeti rendszer külső függetlenségének hangoztatása és megvalósítása
mellett az egyéni bírói függetlenséget szüntették meg. A rendszert úgy
építették fel, hogy a bíró egyéni szinten bármikor befolyásolhatóvá
váljon. Ennek lényege az volt, hogy a megyei elnöknek mindig olyan
személyt neveztek ki, aki párttag volt, és a párt minden utasítását
hajlandó volt végrehajtani. Mivel a megyei elnöknek nagy hatalma volt a
bírók felett: minden személyi és anyagi feltételt ő határozott meg, így
arra is rá tudta őket venni, hogy olyan ítélet szülessen, amely a
pártnak megfelelő. Nem nehéz elképzelni, hogy nem volt ellenállás,
amikor minden szakmai, egzisztenciális előmenetel, illetőleg a bírói
karban való lét függött a megyei elnöktől. Ha az elnök elvárásainak nem
tett volna eleget a bíró, akkor a megyei elnök nagyon könnyen el tudta
volna távolítani a bírói karból. Így nyilvánvaló, hogy a
Kádár-korszakban a bíróságok külső intézményi függetlensége fennállt, de
mivel a bíró egyéni függetlensége megszűnt, ezért ebben a korszakban
bírói függetlenségről nem beszélhetünk.
Ennek a szisztémának a lebontása kezdődött meg a rendszerváltáskor
Balsai István igazságügy-miniszter vezetésével. Az 1992-es szervezeti
törvény behozta azokat az intézményi és szervezeti garanciákat, amelyek
már biztosították a bírók személyi függetlenségét. Olyan intézmények
jöhettek létre, mint az összbírói értekezletek egyetértési joga a megyei
elnök kinevezése tekintetében, illetve a bírói tanácsoknak a bíró
személyi viszonyát érintő kérdésekben való egyetértési joga. Ebben az
időszakban Balsai arra is nagy figyelmet fordított, hogy a bírók anyagi
függetlenségét megvalósítsa. Az intézkedések következtében létrejött az a
jogállamnak megfelelő bírósági szervezeti rendszer, amely nemcsak a
külső szervezeti függetlenséget, hanem a tényleges, egyedi bírói
függetlenséget is biztosította. Ezzel párhuzamosan a volt
igazságügy-miniszter arra is törekedett, hogy a régi pártállami bírósági
vezetőket, akik az MSZMP akaratát hajtatták végre a bírókkal,
leváltsák, mivel részesek voltak a pártállam bűneiben. Ennek elérése
érdekében országosan is szerveződött egy olyan fiatal, a demokrácia
iránt elkötelezett fiatal bírói csoport, amelyik a pártállamot
kiszolgáló vezetők eltávolítását tűzte ki célul: Csongrád megyében
sikeresen távolította el a hatalomból az akkori pártállami elnököt és
elnökhelyettesét – és egyéb vezetőket. Ők, sajnálatos módon, csak a
vezetői posztjuktól fosztattak meg, de a bírói karon belül maradtak, és
továbbra is bíróként dolgoztak. A volt igazságügy-miniszter által
elindított pozitív változási folyamat, amely a jogállami normáknak
megfelelő, a személyes bírói függetlenséget is biztosító szervezeti
rendszer kiépüléséhez vezetett, 1994-et követően megtorpant, majd
teljesen más irányban „fejlődött” tovább. 1994-ben az MSZP és az SZDSZ
kétharmados többséget szerzett a parlamentben, így lehetővé vált, hogy a
bírósági szervezeti rendszert megváltoztassák, új szervezeti rendszert
hozzanak létre. Ezzel egy időben a bírói szervezeten belül is alapvető
változások következtek be, főleg személyi vonalon.
Vissza a gyökerekhez
A bíróságok csúcsszervének számító Országos Bírói Tanács élére azt a
személyt választották, aki Csongrád megyében az egész pártállami
bírósági rendszert megtestesítette a Kádár-korszak végén. Nem nehéz
elképzelni: ez nagy hatással volt arra, hogy a korábban leváltott, de a
bírói szervezeten belül maradt és továbbra is ítélkező régi pártállami
réteg ismét hatalomhoz jutott, és olyan pozíciókat kezdtek elfoglalni,
amilyeneket régen. E folyamat végére tett pontot a Horn-kabinet, az
Országos Bírói Tanács és a megyei elnökök megegyezéséből született 1997.
évi LXVI. törvény (Bszi.). Ebből megállapítható, hogy sajnálatos módon
Solt Pál az egész bírói szervezeti rendszert odadobta a Horn-kormány
ideje alatt megerősödött, régi pártállami bírósági vezetőknek. Az új
bírósági szervezeti törvény keretei között kialakítottak egy olyan új
szervezeti rendszert, amely teljes egészében a kádári korszakban
érvényesült bírósági szervezeti rendszerre épült. Hogyan is működik ez?
Nyilvánvalóan ugyanazt csinálták, mint a Kádár-korszakban. Először is
megvalósították a bíróságok teljes és abszolút külső szervezeti
függetlenségét, felállították az Országos Igazságszolgáltatási Tanácsot.
A teljes és kontrollálatlan külső szervezeti függetlenség mellett
azonban visszahozták a kádári rendszerből jól ismert technikát:
megszüntették a bíró egyéni függetlenségét. Ez abban mutatkozott meg,
hogy az összbírói értekezlet egyetértési jogát a megyei elnökök és
táblaelnökök kinevezése tekintetében véleményezési joggá változtatták,
és a bírói tanácsok bírói személyi függetlenségét védő jogkörét is
elvették azzal, hogy csak a véleményezési jogot biztosították a
részükre. Visszaállították azt az 1990 előtti állapotot, hogy csak és
kizárólag az igazgatási vezetők (táblaelnök, megyei elnök, Legfelsőbb
Bíróság elnöke) dönt a bíró minden személyes és szakmai egzisztenciáját
érintő kérdésben. Így kizárólagos hatáskörrel dönthet a bíró
előmeneteléről, szakmai értékeléséről, esetleges jutalmazásáról – vagy
bizonyos keretek között a fegyelmi felelősségre vonásáról. A megyei
elnök, illetőleg a táblaelnök dönt a bírók elleni fegyelmi eljárás
megindításáról, és írásbeli figyelmeztetést is adhat. E korlátlan elnöki
hatalom miatt ugyanúgy megszűnt a bírók személyi függetlensége –
ezáltal a tényleges bírói függetlenség.
Korlátlan újraválasztás
Ugyanúgy, mint 1990 előtt, az elnököknek és egyéb igazgatási vezetőknek
lehetőségük volt arra, hogy a bírót olyan döntésre kényszerítsék, amit
nem hozott volna meg. Ilyen kényszerítésre sok esetben nem is volt
szükség, az igazgatási vezető arra a bíróra osztotta ki az ügyet, akire
lényegében akarta. A törvény lehetőséget adott rá, hogy igazgatási
érdekből a bírósági vezető eltérjen a szignálási rendtől, és így arra
szignálja az ügyet, akire akarja. Elég volt csak arra hivatkoznia, hogy a
többi bíró nagyon leterhelt, ezért nem adható másnak az ügy.
Természetesen a megfelelő bírók nem voltak leterheltek, azok, akikről
tudták, hogy meg fogják hozni a megfelelő ítéletet. Ez nem konkrét
utasítások formájában jelent meg: az elnök behívatta magához a bírót, és
elmesélte neki, hogy milyen elképzelései vannak az ügyről. Általában ez
a bíró az elnök politikai nézeteivel azonos nézeteket vallott. A bíró
tehát tudta, mit kell tennie.
A rendszer a bíró személyes függetlenségének megszüntetése mellett
olyan kinevezési metódust valósított meg, amely biztosította az éppen
akkor regnáló elnökök korlátlan és a bírók által befolyásolhatatlan
újraválasztását. Azt, hogy ez mennyire igaz, jól mutatja, hogy például
Csongrád megyében ez idáig a büntető ítélkezést irányító kollégiumvezető
a bírósági párttitkár volt, s ez csak azért szűnik meg, mert 70 éves
kora miatt nyugdíjba kell mennie. Ő irányította az egész megye
büntetőítélkezését. Még érdekesebb, hogy az a megyei elnökhelyettes,
akinek a leváltását 1992-ben elértük, a párt üdvöskéje volt és a
Csongrád Megyei Bíróságon, az MSZMP nézeteit közvetítette az ítélkező
bírók felé. Ez az elnökhelyettes jelenleg a Szegedi Ítélőtábla Büntető
Kollégiumának vezetője.
Lehetőségek tárháza
Létrehoztak tehát egy olyan szervezeti rendszert, amely az OIT-n
keresztül megvalósította az abszolút külső függetlenséget, és ezáltal
lehetőséget adott arra, hogy a bírói szervezetbe csak az a politikai erő
tudja bevinni az érdekeit, amelynek a nézeteit, illetőleg értékrendjét a
100-150 fős felső igazgatási vezetés képviseli. A felső igazgatási
vezetőkön keresztül a jelenlegi rendszerben egy pártirányítás simán
megvalósítható úgy, hogy ennek nincs látható nyoma. Meg kell nézni a
jelenlegi felsőbb vezetők családi, baráti és korábban tagként is
fennálló kötődéseit, és el lehet dönteni, melyik politikai erőről van
szó. Tehát az oly nagyon védett bírósági szervezeti függetlenség csak és
kizárólag egy még most is fennálló pártirányítást leplez.
Ismét hangsúlyozom: nem az a lényeg, hogy a bírósági szervezet abszolút
független legyen kifelé, hanem az, hogy a bíró a saját személyében
legyen független. Mert csak így biztosítható a teljes bírói
függetlenség. Az a becsapás az egészben, hogy azok a politikai erők,
amelyeknek fontos e rendszer fenntartása és működtetése, mindig arra
hivatkoznak, hogy a bírósági szervezetnek kell függetlennek lennie, de
mindig ügyesen elhallgatják, hogy az egyedi bírói függetlenség nélkül ez
nem ér semmit. A Kádár-korszakban is független volt a rendszer, de
egyedi bírói függetlenség nem volt, és az igazgatási vezetők politikai
beállítódottságán (MSZMP) múlt, hogy milyen politikai érdekek mentén
irányították a bíróságok működését. A jelenlegi szervezeti rendszer
ugyanezt a szisztémát követi, és nagyrészt ugyanazok a személyek – vagy
hasonló beállítottságú más vezetők – irányítják azt, mint korábban.
Miért ilyen veszélyes ez a politikai irányítás? Mert az igazgatási
vezetőkön keresztül bevihető politikai érdek a konkrét ítélkezésbe,
ezért az a politikai erő, amelynek nézeteit az elnökök képviselik, el
tudja érni, hogy a hatalom szempontjából fontos döntések szülessenek a
bírósági szervezeten belül. Ez azért veszélyes a demokráciára nézve –
az egyik legnagyobb liberális gondolkodó, Dworkin is ezt állapítja meg
–, mert a bíróságok alapvető szerepe, hogy a törvényhozó és végrehajtó
hatalmat ellenőrizze, demokratikusan működnek-e. Ezen belül alkalmazzák a
törvényhozó és végrehajtó hatalom által hozott jogszabályokat,
illetőleg döntenek a fenti szervek által hozott egyedi határozatok
tekintetében. Jól látható, hogy hiába hoz egy törvényhozó vagy
végrehajtó hatalom demokratikus jogszabályt, ha a bírósági szervezet a
kibocsátó szándékától eltérően értelmezi azt, illetőleg még arra is van
lehetősége, hogy jogi praktikák használatával ezek alkalmazását egyedi
ügyekben megakadályozza. Amennyiben ezt minden kontroll nélkül teheti,
akkor az egyetlen politikai erő befolyása alatt álló bíróság torzíthatja
az egész demokratikus államrendet. Az a politikai erő, amely egymaga
képes befolyásolni a bíróságokat – még ha nem is ő van hatalmon –, képes
arra is, hogy a másik politikai erő intézkedéseit és annak
érvényesülését a bíróságokon megnehezítse, és bizonyos esetekben
lehetetlenné is tegye. Ha a bíróságok nem alkalmaznak egy jogszabályt,
illetve azokat félreértelmezik, akkor az a jogszabály gyakorlatilag nem
létezik. Ezt minden jogelméleti szakember tudja. Az a politikai erő,
amely egymaga képes befolyásolni a bírói szervezetet, meg tudja oldani,
hogy a másik politikai erő, amely legitim módon szerezte meg a
törvényhozás, a kormányzás jogát, ne tudja azt a jogszabályok által
biztosított teljes körben gyakorolni. Magyarul a vesztes politikai erő
jogellenesen és egyoldalúan mindig korlátozni tudja – a bíróságokon
keresztül – a legitim törvényhozó és politikai hatalmat. Amikor pedig
esetlegesen ő válik legitim hatalommá, a bíróságokon keresztül meg tud
akadályozni minden olyan demokratikus magatartást vagy tiltakozást,
amely az abszolút hatalmát megkérdőjelezi vagy vitássá teszi. A bírósági
elnöki eligazítás miatt felvethetik ezen problémát az október 23-i
perek is.
Ne hivatkozzon tehát a demokrácia és jogállam megszűnésére az a
politikai erő vagy személy, ami és aki egy ilyen ellenőrizhetetlen
politikai irányítás alatt lévő bírósági szervezeti rendszert hozott
létre és működtetett – vagy aki ezt védelmébe veszi.
Vissza az elejére!
Mi lenne az azonnali feladat a bírósági szervezeti rendszer
átalakításában? A legfontosabb: meg kellene valósítani a
demokráciaelmélet alapelvét, miszerint az egyes hatalmi ágak egymástól
függetlenek, de kölcsönösen ellenőrzik is egymást. Meg kellene szüntetni
az Országos Igazságszolgáltatási Tanácsot, és meg kell oldani a
bíróságok külső jogállami kontrollját. Emellett vissza kell állítani,
illetőleg még jobban kiszélesíteni azokat az intézményi és anyagi
garanciákat, amelyek biztosítják a bírók egyedi személyes
függetlenségét. Szóval vissza kellene térni a Balsai István által
megkezdett úthoz. És el kell távolítani azokat a személyeket, akik
bírósági vezetői poszton ezt a rendszert működtették.
Mert jogállam és bírói függetlenség nem létezik a bíró személyes függetlensége nélkül.
Dr. Ravasz László
(Forrás: Magyar Hirlap online)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát