Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2010. április 7. Közélet
Amikor
megérkezett a hír hazánkba, hogy Chicagóban ún. „holocaust”-túlélők
pert indítottak a hazai bankok, pénzintézetek ellen, azonnal
nyilatkozott Feldmájer Péter, a Mazsihisz elnöke. Nyilatkozatát
ismertető korábbi cikkemben ezt írtam: „Arra a kérdésre, hogy a per
miért az Egyesült Államokban zajlik, Feldmájer azt válaszolta: ezt
másoktól kell megkérdezni. No-no. Feldmájer is tudja a választ, csak nem
mondja ki. Legközelebb erről írok majd, hogy az ügy hazai szálai is
világosak legyenek. Ezekről a szálakról ugyanis a hazai sajtó mélyen
hallgatott.” Hát most van a „legközelebb”: itt az idő,
hogy a „holocaust”-perek szőttesében található magyar szálakat
alaposabban megvizsgáljuk.
Kezdjük Feldmájer idézett megjegyzésével
, miszerint ő nem
tudja, miért zajlik a per az Egyesült Államokban. Nagyon is jól tudja –
hiszen ügyvéd -, csak nem akarta elárulni. Azt, amit Feldmájer
elhallgatott, meglepő módon a HunHír egyik kedves Olvasója – aki miranda
néven jegyzi hozzászólásait – azonnal megírta, miután elolvasta a
bírósági keresetet. Íme: „Végigolvastam az egész hivatalos szöveget,
és a beadványban le van írva, hogy mivel a magyar törvények nem
ismernek el class action pert, így kénytelenek voltak Csikágóba menni.
Hogy jogi nyelven mit jelent a class action, azt nem tudom, nagyjából
értem a jelentését, de az kevés a helyes meghatározáshoz jogilag.”
Miranda nevű olvasónk pontos választ adott: a magyar jogrend nem ismeri a
class action fogalmát. Class action – azaz csoportos per, csoportos
perlés. Ez bevett jogintézmény az Egyesült Államokban és Európa számos
országában is. Mirandának tehát igaza van abban, hogy a csoportos perlés
jogintézménye nálunk nem létezik, de azt talán nem tudja, hogy a
közelmúltban kísérlet történt a csoportos perlés jogintézményének hazai
bevezetésére. A kísérlet azonban Sólyom László jóvoltából elbukott.
Nézzük a tényeket szigorú időrendben.
Tavaly november 24-én Magyar Bálint (SZDSZ) és Csiha Judit (MSZP)
közösen terjesztették be az Országgyűlésnek a T/11332 számú, a Polgári
perrendtartás módosításáról szóló törvényjavaslatot. Három nappal később
az Alkotmányügyi, igazságügyi és ügyrendi bizottság (melynek elnöke
egyébként az egyik előterjesztő, Csiha Judit) már tárgyalta is a
csoportos perlés hazai bevezetését célzó javaslatot. Ezen a bizottsági
ülésen a Fidesz képviselője, Répássy Róbert alkotmányossági aggályainak
adott hangot, s a jegyzőkönyv tanúsága szerint tisztázó kérdéseire nem
kapott világos válaszokat. Ekkor Répássy képviselő szájából nagyon
fontos mondat hangzott el: „
Szerintem ez egy veszélyes és ingoványos
terep, ha erre az útra lépne a törvényhozás”. De nem volt mit
tenni, a szocialista és szabaddemokrata többség az ingoványos terepet
választotta. A bizottság fideszes tagjai a javaslatot tehát nem
támogatták, viszont később egyetlen módosító indítvánnyal ők is éltek.
Koszorús László narancsos honatya azt javasolta, hogy a törvényjavaslat –
annak elfogadása esetén – ne a kihirdetést követő harmincadik napok
lépjen hatályba, hanem csak 2011. január elsején. A javaslat értelme
világos: ha a parlament elfogadja a Magyar-Csiha páros javaslatát, akkor
az – Sólyom aláírása esetén – már áprilisban életbe lépett volna, s
rögtön csoportos pereket lehetett volna indítani. A hatálybalépés
időpontjának kitolásával viszont lehetőség nyílott volna arra, hogy
kormányváltás után annullálják az elfogadott törvényt. Hogy világosan
értse a kedves Olvasó: ha ez a törvény hatályba lépett volna áprilisban,
s egyesek csoportos pereket indítottak volna különböző ügyekben, akkor
ezeknek a pereknek a lefolyását az sem befolyásolta volna, ha időközben
az új összetételű Országgyűlés annullálja a törvényt, avagy módosítja
azt. Hiszen semmilyen törvénynek, törvénymódosításnak nincs
visszamenőleges hatálya. Koszorús képviselő javaslatát a bizottság
többsége természetesen elvetette.
A Magyar-Csiha páros javaslata annak benyújtása után egy héttel (!) már
a plenáris ülés elé került. December elsején az egyik előterjesztő,
Magyar Bálint arról beszélt az ülésteremben, hogy bár lebontottuk a
pártállamot, mégis „
az elnyomás és a kiszolgáltatottság kis
rendszerei velünk élnek”. Azzal érvelt a javaslat mellett, hogy a
tervezet az egyszerű állampolgárok jogait védi az erőfölényben lévő
szervezetekkel szemben, s föltette a kérdést, vajon a fogyasztó azonos
súlycsoportban versenyez-e „a nagy gazdasági szervezetekkel,
vállalatokkal, bankokkal?” Ha ugyanis a megkárosított állampolgárok
egyenként indítanak pert például egy környezetszennyező cég ellen,
akkor a pert indító félnek ez rengeteg energiába, pénzbe kerül, ezért
kell tehát megteremteni „a lehetőségét az alanyi jogok közös
érvényesítésének”. Kérdés persze, hogy a Magyar-Csiha páros
javasolta pertechnikai eljárással milyen területeken lehet élni. Magyar
válasza világos. Szerinte „nem egy-egy területről, nem egy speciális
területről van szó, hanem sok területen lehet érvényesíteni ezt az
eszközt”. Tehát sok területen. Ezt jól jegyezzük meg.
Magyar azzal folytatta a felszólalását, hogy a törvényjavaslat „
paradigmaváltást
jelent az állampolgár, az államhatalom vagy éppen nagy gazdasági
szervezetek közötti viszonyban, amelyben az állam, a törvényhozás
segédkezet, segédeszközt kíván nyújtani ahhoz, hogy csoportos
fellépéssel gyakorlatilag azonos súlycsoportban tudjanak megmérkőzni
konfliktusok és jogsérelmek esetén az állampolgárok a nagy
szervezetekkel, legyenek azok államiak vagy éppen magánjellegűek”.
Ezen a napon a kormány nevében Avarkeszi Dezső államtitkár
támogathatónak nevezte a javaslatot azzal a megszorítással, hogy a
normaszöveg tervezetének a pontosítására van szükség.
December 7-én a képviselők 199 igen szavazatával - 147 nem ellenében –
részletes vitára bocsátották a Magyar-Csiha páros törvényjavaslatát.
Másnap, december 8-án a másik előterjesztő, Csiha Judit is felszólalt.
Következzen egy hosszabb részlet a beszédéből:
„/…/ Egy olyan lehetőséget teremt meg a törvény a törvényjavaslat elfogadásával, amelynek során azzal a jelenséggel, amivel ma ebben a meglehetősen lázas és felfokozott közéletben lépten-nyomon lehet találkozni, nevezetesen hogy közösségeket úgy en bloc támadnak és sértenek meg, e közösségek képviseletében bárki keresetet indíthat akár a közösség megsértéséért kártérítésre és hasonló szankciók érvényesítésére. Eddig ugyanis a jogalkalmazás nem tudta az ilyen eseteket kezelni, így perlési lehetőség hiányában el kellett utasítani a keresetet.”
Érdekes: amíg Magyar Bálint az állampolgárok fogyasztói jellegű
védelmét hangsúlyozta az erőfölényben lévő nagy szervezetekkel szemben,
addig Csiha már az un. „gyűlöletbeszéd” elleni fellépés
hathatós eszközét látta a törvényjavaslatban. Fentebb már felhívtam
nyomatékosan a figyelmet Magyar Bálint szavaira, miszerint „sok
területen lehet érvényesíteni ezt az eszközt”. Csiha a „sok”-ból
elkalauzolt minket az egyik területre. Kibújt tehát a szög a zsákból, a
javaslat mögött megbújó hátsó szándék teljesen világos. Mert az nem
lehet kérdés, milyen közösségekről is beszélt a szocialista nagyasszony.
Mely közösségeket szoktak nálunk támadni, megsérteni? A hivatalos
álláspont szerint kizárólag két fajta közösséget: a cigányokat és a
zsidókat. Ez a törvény tehát nekik adott volna jó segédeszközt, hogy
csoportos perek indításával érvényesítsék „jogaikat”, és siker
esetén jó sok pénzzel tömjék meg a bukszájukat. Hiszen a csoportos
pernek ez az egyik lényege: a kártérítés összege a csoport nagyságától
függ. De ne fussunk ennyire előre.
A törvényjavaslathoz több módosítás érkezett, ezért a módosító
indítványokról – szám szerint nyolcról – a következő plenáris ülésen,
december 14-én szavaztak a honatyák. Hankó Faragó Miklós (SZDSZ) hét
módosító indítványát a bizottság többsége már előzetes támogatta, ezeket
az Országgyűlés is megszavazta. Koszorús László fideszes képviselő
fentebb már említett indítványát viszont elutasították. A levezető elnök
azzal zárta le a törvényjavaslat vitáját, hogy „
a zárószavazásra
várhatóan következő ülésünkön kerül sor”. Vagyis másnap, december
15-én, amely egyben az év utolsó ülésnapja is volt. Szavazásra azonban
mégsem került sor, mert a Magyar-Csiha páros „Egységes javaslat a
polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény módosításáról
szóló T/11332. számú törvényjavaslat zárószavazásához” címet
viselő, az elfogadott módosításokat is tartalmazó beadványa – ki tudja,
miért – csak december 16-án érkezett az Országgyűlés Hivatalába. Így
tehát nem sikerült 2009 végén keresztülverni a Parlamenten a csoportos
perlésről szóló jogszabály-módosítást.
2010. február 15-én, az Országgyűlés első ülésnapján sem került
sor a törvényjavaslat zárószavazására. A halasztást az egyik
előterjesztő, Csiha Judit kérte, mert – mint mondta – a szövegbe
értelemzavaró hiba került, s csak annak javítása után kerülhet sor a
végszavazásra. A halasztást a képviselők egyhangúan megszavazták.
Ekkor azonban különös dolog történt. A „
szakma” tudomására
jutott, hogy valami sandaság készül az Országgyűlésben. Február 19-én
például a Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke, dr. Réti László levélben
fordult az illetékes miniszterhez, valamint Csiha Judithoz, az illetékes
parlamenti bizottság elnökéhez. Réti doktor közölte, hogy a Parlament
honlapjáról értesült a csoportos perlés bevezetését célzó
törvényjavaslatról. Ennek a jogintézménynek a bevezetését ő is fontosnak
tartotta – „ez az a jogintézmény, amely szinte a társadalom egészét
közvetlenül érinti” -, hiszen például a Baumag kárvallottjainak
ügye éppen ezen jogtechnikai lehetőség hiányában „nehezült el”.
Ugyanakkor kritikával élt, mert a jogszabály előkészítésére az „alkotmány
rendjének kikerülésével, egyéni képviselői indítvány formájában kerül
sor”. Réti doktor szerint joggal kifogásolható, hogy a javaslat
készítői nem tartották fontosnak az érdekegyeztetést az érintett
szervezetekkel: a különböző érdekszövetségekkel, a jogtudomány
művelőivel stb. Kifogásai közül az egyik leglényegesebb részt teljes
terjedelmében idézem:
„A törvényjavaslat nem tartalmazza a nemzetközi gyakorlatban ismert ügyfélvédelmi garanciákat, mindent egyszerűen a bíróság mérlegelési körébe utal. Ez a viszonylag szegény jogszociológiai műveltséggel rendelkező joggyakorlók számára is azt jelzi, hogy a bírák magukra lesznek utalva, és az esetleges kalandor jellegű kezdeti próbálkozások a jogintézmény beszűküléséhez, lelassulásához vezetnek.”
A fenti idézetből a „kalandor jellegű kezdeti próbálkozások”
kitételt jegyezzük meg. Réti doktor a fentiek miatt azt kérte, tegyék
lehetővé, hogy a javaslat „az alkotmányos demokrácia által
kialakított jogszabály-előkészítési és -egyeztetési mechanizmusokon
keresztülmenjen”. Nem tették lehetővé: az Országgyűlés utolsó
ülésnapján, 2010. február 22-én a képviselők 191 igen szavazattal – 135
nem szavazat mellett – megszavazták a Magyar-Csiha páros „művét”.
De korai volt az öröm: Sólyom László március 10-én kelt hét oldalas
levelében közölte az Országgyűlés elnökével, hogy a törvényt nem írja
alá, azt megfontolásra visszaküldi az Országgyűlésnek, amely majd csak a
választások után ül össze.
Fentebb sok dátumra hivatkoztam: bizottsági és plenáris ülések
időpontjaira. Nem véletlenül tettem. Ahogy korábban említettem, tavaly
decemberben nem sikerült keresztülverni a képviselőkön a törvényt.
Február derekán érkezett a hír a MÁV ellen indított chicagói pörről. Ez
volt a figyelmeztető lövés: tessék megszavazni gyorsan a törvényt. Ez
meg is történt, de március 10-én Sólyom László vétót emelt. S rá két
héttel híre jött a hazai bankok elleni újabb pernek. Amely szintén class
action, azaz csoportos per. Tessék mondani: ez mind véletlen?
Egyébként a búcsúzó Országgyűlés utolsó ülésnapja különösen érdekes
volt.
Ezen a napon nemcsak a fenti törvényt szavazták meg.
Ugyanekkor fogadták el a Csiha Judit és Szép Béla szocialista képviselők
által előterjesztett Btk.-módosítást, amely szabadságvesztéssel
„jutalmazza” azt, aki feloszlatott társadalmi szervezet vezetésében,
működésében vesz részt, illetve aki ezen cselekményekhez a szükséges
feltételeket biztosítja. Ezt a törvénymódosítást cáfolhatatlanul a
Magyar Gárda „hívta életre”. S ugyancsak ezen a napon fogadták
el a honatyák és honanyák a Mesterházy-féle borzalmat, a
„holocaust”-törvényt. Nos, ezeknek a gyorsan keresztülvert
jogszabályoknak a környezetében kell megvizsgálni a csoportos perlés
jogintézményét bevezető törvény szövegét (amely – mint említettem -
Sólyom jóvoltából mégsem lépett hatályba). A folytatásban arról lesz
szó, hogyan is képzelte el a Magyar-Csiha páros a class action hazai
verzióját.
( hunhir.hu alapján szerk.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát