Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
SZABAD HÍREK vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
SZABAD HÍREK vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
SZABAD HÍREK vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
SZABAD HÍREK vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
 
Bejelentkezés
15 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás

2010. április 7. Közélet
|  | 
 Amikor 
megérkezett a hír hazánkba, hogy Chicagóban ún. „holocaust”-túlélők
 pert indítottak a hazai bankok, pénzintézetek ellen, azonnal 
nyilatkozott Feldmájer Péter, a Mazsihisz elnöke. Nyilatkozatát 
ismertető korábbi cikkemben ezt írtam: „Arra a kérdésre, hogy a per 
miért az Egyesült Államokban zajlik, Feldmájer azt válaszolta: ezt 
másoktól kell megkérdezni. No-no. Feldmájer is tudja a választ, csak nem
 mondja ki. Legközelebb erről írok majd, hogy az ügy hazai szálai is 
világosak legyenek. Ezekről a szálakról ugyanis a hazai sajtó mélyen 
hallgatott.” Hát most van a „legközelebb”: itt az idő, 
hogy a „holocaust”-perek szőttesében található magyar szálakat 
alaposabban megvizsgáljuk.
	Kezdjük Feldmájer idézett megjegyzésével
, miszerint ő nem 
tudja, miért zajlik a per az Egyesült Államokban. Nagyon is jól tudja – 
hiszen ügyvéd -, csak nem akarta elárulni. Azt, amit Feldmájer 
elhallgatott, meglepő módon a HunHír egyik kedves Olvasója – aki miranda
 néven jegyzi hozzászólásait – azonnal megírta, miután elolvasta a 
bírósági keresetet. Íme: „Végigolvastam az egész hivatalos szöveget,
 és a beadványban le van írva, hogy mivel a magyar törvények nem 
ismernek el class action pert, így kénytelenek voltak Csikágóba menni. 
Hogy jogi nyelven mit jelent a class action, azt nem tudom, nagyjából 
értem a jelentését, de az kevés a helyes meghatározáshoz jogilag.” 
Miranda nevű olvasónk pontos választ adott: a magyar jogrend nem ismeri a
 class action fogalmát. Class action – azaz csoportos per, csoportos 
perlés. Ez bevett jogintézmény az Egyesült Államokban és Európa számos 
országában is. Mirandának tehát igaza van abban, hogy a csoportos perlés
 jogintézménye nálunk nem létezik, de azt talán nem tudja, hogy a 
közelmúltban kísérlet történt a csoportos perlés jogintézményének hazai 
bevezetésére. A kísérlet azonban Sólyom László jóvoltából elbukott. 
Nézzük a tényeket szigorú időrendben.
	Tavaly november 24-én Magyar Bálint (SZDSZ) és Csiha Judit (MSZP) 
közösen terjesztették be az Országgyűlésnek a T/11332 számú, a Polgári 
perrendtartás módosításáról szóló törvényjavaslatot. Három nappal később
 az Alkotmányügyi, igazságügyi és ügyrendi bizottság (melynek elnöke 
egyébként az egyik előterjesztő, Csiha Judit) már tárgyalta is a 
csoportos perlés hazai bevezetését célzó javaslatot. Ezen a bizottsági 
ülésen a Fidesz képviselője, Répássy Róbert alkotmányossági aggályainak 
adott hangot, s a jegyzőkönyv tanúsága szerint tisztázó kérdéseire nem 
kapott világos válaszokat. Ekkor Répássy képviselő szájából nagyon 
fontos mondat hangzott el: „
Szerintem ez egy veszélyes és ingoványos
 terep, ha erre az útra lépne a törvényhozás”. De nem volt mit 
tenni, a szocialista és szabaddemokrata többség az ingoványos terepet 
választotta. A bizottság fideszes tagjai a javaslatot tehát nem 
támogatták, viszont később egyetlen módosító indítvánnyal ők is éltek. 
Koszorús László narancsos honatya azt javasolta, hogy a törvényjavaslat –
 annak elfogadása esetén – ne a kihirdetést követő harmincadik napok 
lépjen hatályba, hanem csak 2011. január elsején. A javaslat értelme 
világos: ha a parlament elfogadja a Magyar-Csiha páros javaslatát, akkor
 az – Sólyom aláírása esetén – már áprilisban életbe lépett volna, s 
rögtön csoportos pereket lehetett volna indítani. A hatálybalépés 
időpontjának kitolásával viszont lehetőség nyílott volna arra, hogy 
kormányváltás után annullálják az elfogadott törvényt. Hogy világosan 
értse a kedves Olvasó: ha ez a törvény hatályba lépett volna áprilisban,
 s egyesek csoportos pereket indítottak volna különböző ügyekben, akkor 
ezeknek a pereknek a lefolyását az sem befolyásolta volna, ha időközben 
az új összetételű Országgyűlés annullálja a törvényt, avagy módosítja 
azt. Hiszen semmilyen törvénynek, törvénymódosításnak nincs 
visszamenőleges hatálya. Koszorús képviselő javaslatát a bizottság 
többsége természetesen elvetette.
	A Magyar-Csiha páros javaslata annak benyújtása után egy héttel (!) már
 a plenáris ülés elé került. December elsején az egyik előterjesztő, 
Magyar Bálint arról beszélt az ülésteremben, hogy bár lebontottuk a 
pártállamot, mégis „
az elnyomás és a kiszolgáltatottság kis 
rendszerei velünk élnek”. Azzal érvelt a javaslat mellett, hogy a 
tervezet az egyszerű állampolgárok jogait védi az erőfölényben lévő 
szervezetekkel szemben, s föltette a kérdést, vajon a fogyasztó azonos 
súlycsoportban versenyez-e „a nagy gazdasági szervezetekkel, 
vállalatokkal, bankokkal?” Ha ugyanis a megkárosított állampolgárok
 egyenként indítanak pert például egy környezetszennyező cég ellen, 
akkor a pert indító félnek ez rengeteg energiába, pénzbe kerül, ezért 
kell tehát megteremteni „a lehetőségét az alanyi jogok közös 
érvényesítésének”. Kérdés persze, hogy a Magyar-Csiha páros 
javasolta pertechnikai eljárással milyen területeken lehet élni. Magyar 
válasza világos. Szerinte „nem egy-egy területről, nem egy speciális
 területről van szó, hanem sok területen lehet érvényesíteni ezt az 
eszközt”. Tehát sok területen. Ezt jól jegyezzük meg.
	Magyar azzal folytatta a felszólalását, hogy a törvényjavaslat „
paradigmaváltást
 jelent az állampolgár, az államhatalom vagy éppen nagy gazdasági 
szervezetek közötti viszonyban, amelyben az állam, a törvényhozás 
segédkezet, segédeszközt kíván nyújtani ahhoz, hogy csoportos 
fellépéssel gyakorlatilag azonos súlycsoportban tudjanak megmérkőzni 
konfliktusok és jogsérelmek esetén az állampolgárok a nagy 
szervezetekkel, legyenek azok államiak vagy éppen magánjellegűek”.
	Ezen a napon a kormány nevében Avarkeszi Dezső államtitkár 
támogathatónak nevezte a javaslatot azzal a megszorítással, hogy a 
normaszöveg tervezetének a pontosítására van szükség.
	December 7-én a képviselők 199 igen szavazatával - 147 nem ellenében – 
részletes vitára bocsátották a Magyar-Csiha páros törvényjavaslatát. 
Másnap, december 8-án a másik előterjesztő, Csiha Judit is felszólalt. 
Következzen egy hosszabb részlet a beszédéből:
„/…/ Egy olyan lehetőséget teremt meg a törvény a törvényjavaslat elfogadásával, amelynek során azzal a jelenséggel, amivel ma ebben a meglehetősen lázas és felfokozott közéletben lépten-nyomon lehet találkozni, nevezetesen hogy közösségeket úgy en bloc támadnak és sértenek meg, e közösségek képviseletében bárki keresetet indíthat akár a közösség megsértéséért kártérítésre és hasonló szankciók érvényesítésére. Eddig ugyanis a jogalkalmazás nem tudta az ilyen eseteket kezelni, így perlési lehetőség hiányában el kellett utasítani a keresetet.”
	Érdekes: amíg Magyar Bálint az állampolgárok fogyasztói jellegű 
védelmét hangsúlyozta az erőfölényben lévő nagy szervezetekkel szemben, 
addig Csiha már az un. „gyűlöletbeszéd” elleni fellépés 
hathatós eszközét látta a törvényjavaslatban. Fentebb már felhívtam 
nyomatékosan a figyelmet Magyar Bálint szavaira, miszerint „sok 
területen lehet érvényesíteni ezt az eszközt”. Csiha a „sok”-ból
 elkalauzolt minket az egyik területre. Kibújt tehát a szög a zsákból, a
 javaslat mögött megbújó hátsó szándék teljesen világos. Mert az nem 
lehet kérdés, milyen közösségekről is beszélt a szocialista nagyasszony.
 Mely közösségeket szoktak nálunk támadni, megsérteni? A hivatalos 
álláspont szerint kizárólag két fajta közösséget: a cigányokat és a 
zsidókat. Ez a törvény tehát nekik adott volna jó segédeszközt, hogy 
csoportos perek indításával érvényesítsék „jogaikat”, és siker 
esetén jó sok pénzzel tömjék meg a bukszájukat. Hiszen a csoportos 
pernek ez az egyik lényege: a kártérítés összege a csoport nagyságától 
függ. De ne fussunk ennyire előre.
	A törvényjavaslathoz több módosítás érkezett, ezért a módosító 
indítványokról – szám szerint nyolcról – a következő plenáris ülésen, 
december 14-én szavaztak a honatyák. Hankó Faragó Miklós (SZDSZ) hét 
módosító indítványát a bizottság többsége már előzetes támogatta, ezeket
 az Országgyűlés is megszavazta. Koszorús László fideszes képviselő 
fentebb már említett indítványát viszont elutasították. A levezető elnök
 azzal zárta le a törvényjavaslat vitáját, hogy „
a zárószavazásra 
várhatóan következő ülésünkön kerül sor”. Vagyis másnap, december 
15-én, amely egyben az év utolsó ülésnapja is volt. Szavazásra azonban 
mégsem került sor, mert a Magyar-Csiha páros „Egységes javaslat a 
polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény módosításáról 
szóló T/11332. számú törvényjavaslat zárószavazásához” címet 
viselő, az elfogadott módosításokat is tartalmazó beadványa – ki tudja, 
miért – csak december 16-án érkezett az Országgyűlés Hivatalába. Így 
tehát nem sikerült 2009 végén keresztülverni a Parlamenten a csoportos 
perlésről szóló jogszabály-módosítást.
2010. február 15-én, az Országgyűlés első ülésnapján sem került
 sor a törvényjavaslat zárószavazására. A halasztást az egyik 
előterjesztő, Csiha Judit kérte, mert – mint mondta – a szövegbe 
értelemzavaró hiba került, s csak annak javítása után kerülhet sor a 
végszavazásra. A halasztást a képviselők egyhangúan megszavazták.
	Ekkor azonban különös dolog történt. A „
szakma” tudomására 
jutott, hogy valami sandaság készül az Országgyűlésben. Február 19-én 
például a Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke, dr. Réti László levélben 
fordult az illetékes miniszterhez, valamint Csiha Judithoz, az illetékes
 parlamenti bizottság elnökéhez. Réti doktor közölte, hogy a Parlament 
honlapjáról értesült a csoportos perlés bevezetését célzó 
törvényjavaslatról. Ennek a jogintézménynek a bevezetését ő is fontosnak
 tartotta – „ez az a jogintézmény, amely szinte a társadalom egészét
 közvetlenül érinti” -, hiszen például a Baumag kárvallottjainak 
ügye éppen ezen jogtechnikai lehetőség hiányában „nehezült el”.
 Ugyanakkor kritikával élt, mert a jogszabály előkészítésére az „alkotmány
 rendjének kikerülésével, egyéni képviselői indítvány formájában kerül 
sor”. Réti doktor szerint joggal kifogásolható, hogy a javaslat 
készítői nem tartották fontosnak az érdekegyeztetést az érintett 
szervezetekkel: a különböző érdekszövetségekkel, a jogtudomány 
művelőivel stb. Kifogásai közül az egyik leglényegesebb részt teljes 
terjedelmében idézem:
„A törvényjavaslat nem tartalmazza a nemzetközi gyakorlatban ismert ügyfélvédelmi garanciákat, mindent egyszerűen a bíróság mérlegelési körébe utal. Ez a viszonylag szegény jogszociológiai műveltséggel rendelkező joggyakorlók számára is azt jelzi, hogy a bírák magukra lesznek utalva, és az esetleges kalandor jellegű kezdeti próbálkozások a jogintézmény beszűküléséhez, lelassulásához vezetnek.”
	A fenti idézetből a „kalandor jellegű kezdeti próbálkozások” 
kitételt jegyezzük meg. Réti doktor a fentiek miatt azt kérte, tegyék 
lehetővé, hogy a javaslat „az alkotmányos demokrácia által 
kialakított jogszabály-előkészítési és -egyeztetési mechanizmusokon 
keresztülmenjen”. Nem tették lehetővé: az Országgyűlés utolsó 
ülésnapján, 2010. február 22-én a képviselők 191 igen szavazattal – 135 
nem szavazat mellett – megszavazták a Magyar-Csiha páros „művét”.
 De korai volt az öröm: Sólyom László március 10-én kelt hét oldalas 
levelében közölte az Országgyűlés elnökével, hogy a törvényt nem írja 
alá, azt megfontolásra visszaküldi az Országgyűlésnek, amely majd csak a
 választások után ül össze.
	Fentebb sok dátumra hivatkoztam: bizottsági és plenáris ülések 
időpontjaira. Nem véletlenül tettem. Ahogy korábban említettem, tavaly 
decemberben nem sikerült keresztülverni a képviselőkön a törvényt. 
Február derekán érkezett a hír a MÁV ellen indított chicagói pörről. Ez 
volt a figyelmeztető lövés: tessék megszavazni gyorsan a törvényt. Ez 
meg is történt, de március 10-én Sólyom László vétót emelt. S rá két 
héttel híre jött a hazai bankok elleni újabb pernek. Amely szintén class
 action, azaz csoportos per. Tessék mondani: ez mind véletlen?
	Egyébként a búcsúzó Országgyűlés utolsó ülésnapja különösen érdekes 
volt.
 Ezen a napon nemcsak a fenti törvényt szavazták meg. 
Ugyanekkor fogadták el a Csiha Judit és Szép Béla szocialista képviselők
 által előterjesztett Btk.-módosítást, amely szabadságvesztéssel 
„jutalmazza” azt, aki feloszlatott társadalmi szervezet vezetésében, 
működésében vesz részt, illetve aki ezen cselekményekhez a szükséges 
feltételeket biztosítja. Ezt a törvénymódosítást cáfolhatatlanul a 
Magyar Gárda „hívta életre”. S ugyancsak ezen a napon fogadták 
el a honatyák és honanyák a Mesterházy-féle borzalmat, a 
„holocaust”-törvényt. Nos, ezeknek a gyorsan keresztülvert 
jogszabályoknak a környezetében kell megvizsgálni a csoportos perlés 
jogintézményét bevezető törvény szövegét (amely – mint említettem - 
Sólyom jóvoltából mégsem lépett hatályba). A folytatásban arról lesz 
szó, hogyan is képzelte el a Magyar-Csiha páros a class action hazai 
verzióját.
  ( hunhir.hu alapján szerk.)
|  |  | 
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát