Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010. április 20. Közélet
|
Akinek
„mulatságos a drága magyar rög megtartását” célzó olvasmány, azt a
közösséget megtagadó érvei a szellemi sötétség mocsarába süllyeszthetik.
E gondolattal ajánlom soraimat Kun Istvánnak, a Kesztyű a pocsolyában
c. cikk (Népszabadság, 2010. március 1.) szerzőjének. Írásomat azért a
Magyar Hírlapban adom közre, mert publikálásától a Népszabadság
elzárkózott.
A szerző – közgondolkodásnak álcázott, létkérdéseinken gúnyolódó –
írása a közösségellenessége, hamis szakmaisága és alaptalan állításai
miatt a földügyben még vitaalap sem lehet. Személyes érintettségem miatt
mégsem hagyhatom szó nélkül.
Kun úr szerint a külföldi és a társasági földtulajdonszerzés kizárása
alantas politikai törekvés, ami felrúgja a közösségi jogot, a moratórium
meghosszabbítási igénye „
Brüsszelnek kíván betartani”. Amikor
pedig a neoliberális földpolitika célját a föld tőkeuralmi
elsajátításában látom, ezzel a „bűnös baloldalra célzok”.
Ezek az állítások az értékalapú földpolitikát, EU-ellenesként, az „
őrültek
ketrecébe” zárnák, míg tartalmát a hamis ideológia közhelyévé
silányítják. Ténylegesen nálunk, minden épeszű földpolitikus számára
alaptétel a kötelező közösségi jognak a hazai jog feletti elsőbbsége,
ezért a tagállami érdeket csak azzal összhangban kívánja érvényesíteni. A
föld tőkeuralmi elsajátításának pedig csak annyi köze van a „bűnös
baloldalhoz”, mint ha valaki ráfogná M. Weberre, hogy az „elsajátítás”
fogalmával az MSZMP-t támadta.
Kun úr semmibe veszi a föld alapvető, valós társadalom-,
gazdaságszervező funkcióit, amelyek – csak Európában kétezer éve –
mindenkor újratermelik az egyéni és a közösségi létet.
A föld
ugyanis a társadalom számára elsősorban nem a tőkehasznosulás eszköze,
hanem államterület, a szuverenitás természetföldrajzi tárgya, a
társadalmi lét alapja: az államnak a földtulajdon és a földhasználat
sorsáról való rendelkezési hatalmától függ a népesség alakulása, a
mezőgazdaságból élők aránya és helyzete, az élelmiszer-termelés, a vidék
és az egész társadalom életminősége. Mivel szűkös közgazdasági „jószág”,
az erőforrás-monopólium birtoklásával a földtulajdonon kívül állókat
kizárja az elsajátításból, vagyis – más tulajdoni tárgyakhoz képest –
hatalmi-politikai-uralmi tényező: akié a föld, azé az ország. Ez a
földkérdésnek csak az „ábécéje”, így senki sem vallhatja magát
írástudónak, ha eleve elveti a betűk ismeretét a múlt és a jelen
olvasásához.
Kun úrnak illene tudni: trianoni országcsonkításunk sem francia földön
kezdődött, hanem a magyar főnemesség erdélyi birtokainak román
felvásárlásával, banktőke segítségével. A földtulajdon mai
szerepvesztésére pedig merőben tévesen utal a „
teljesen szabad
földforgalmazásáról ismert Egyesült Királyságra”. Ott
ugyanis az ország egész területe a koronáé, vagyis forgalomképtelen
állami tulajdon, amit senki sem szerezhet meg, hanem csak a föld
használatához juthat.
A föld és a víz birtoklása (Kun úr olcsó élcelődéseivel szemben) nem
cáfolható létfeltétele a jövő túlélésének, bármely nép fizikai
fennmaradásának, amit civilizációnk összeomlásának a veszélyei avattak
sorskérdéssé. Ha az élelmezés világválsága nem ezt diktálná, ugyan mi
lehet az oka, hogy a Föld leggazdagabb és legerősebb államai már
megindították – a pénzgyarmatosítás eszközeivel – a gyenge, eladósított
és szuverenitásukat veszített országok termőföldkészleteinek a
birtokukba vételét? (Dél-Korea, Japán, Kína, Szaúd-Arábia és az Egyesült
Arab Emírségek kormányai 2009-ig nyolcmillió hektár termőföldet
vásároltak meg vagy bérelnek a saját országukon kívül.)
Gyermeteg érve a szerzőnek a külföldi földbirtoklás mellett: „
Elviszik
talán a kitűnően termő földünket?” Persze hogy nem. A hazai
népességnek a saját földjétől és életesélyeitől megfosztásához elég a –
nemzeti elbánás alkotmányos joga alapján a külföldit is megillető –
földtulajdoni monopólium. Azt is rosszul tudja Kun úr, hogy
külföldieknek csak a tokaji borvidéken van – ott is elenyésző arányú –
földtulajdona. Csak az osztrák agrárkamara 700 ezer hektár magyarországi
földre tartja nyilván – főként burgenlandi – gazdák zsebszerződésre
alapított tulajdoni igényét, míg az egyéb külföldi földszerzések 300
ezer hektárra becsülhetők. Kun úr egész okfejtését „alulmúló
abszurditás”, ahogy a mezőgazdaságunkat húsz éve megsemmisítő
eredeti tőkefelhalmozást és annak a termelőket sújtó következményeit
értelmezi, majd közli: mai mezőgazdaságunkra „leginkább a népi írók
kreálta harmadikutasság a jellemző”. Miféle „alkalmazkodást”
kér számon a szerző attól az ágazattól, amelyet a multinacionális tőke a
teljes termékpályától megfosztott (az élelmiszeripar csaknem kizárólag
külföldi tulajdonú, az élelmiszer-kereskedelem kilencven százaléka hat
multiüzletláncé), olcsó nyers- és alapanyag-termelésre kényszeríti, míg a
termelőt (bármely áru előállításával is próbálkozzék) azzal fojtja meg,
hogy árdiktátuma az önköltséget is megtagadja tőle? Az ágazat és a
vidék húsz éve tartó gyarmati elsorvasztása pedig semmiben nem
rokonítható a Németh László-i „Kert-Magyarországgal”.
Népi íróinkat emlegetve, a szerző helyesebben tenné, ha Veres Péter
máig igaz és létérdekű hitvallására utalna
: „Nem a nép van a
gazdálkodásért, hanem a gazdálkodás van a népért.” Századunkban ez
az emberközpontú, értékalapú föld- és agrárpolitika főpillére.
Álságosak az agrármodernizációról, a versenyképességről a szerző által
harsogott szólamok, mert elrejtik, hogy kinek az érdeke mindez.
Versenyképességnek, innovációnak és a Kun úr által felmagasztalt
külföldi mintáknak nincs hazai létjogosultsága, ha a politika ezeket nem
rendeli a társadalmi hatékonyság alá. Magyarán: az ország számára csak
az javíthatja a mezőgazdaság versenyképességét, ha az nem egy szűk
tőkeelit nyereségét növeli, hanem (a foglalkoztatás kiterjesztésével, a
megélhetés biztonságával, az önfenntartással, a paraszti őstudás és
kultúra megőrzésével, a vidék felemelésével) az egész társadalom
életminőségét szolgálja.
A szerző nem titkolja, hogy a globális tőkeuralom és a nemzeti
megmaradás élethalálharcában kinek az oldalán áll.
Szerinte „azonnal
meg kell szüntetni a társas gazdaságok földtulajdonszerzésének
tilalmát, és a magyar mezőgazdaságnak múlhatatlan szüksége van a
külföldi gazdálkodók betelepedésére is.” Vagyis, szerinte a „modernizáció”
a – zömmel külföldi tőkeerejű – nagybirtokrendszer (már ma is nyomasztó
túlsúlyának) kiterjesztése és (a társadalmat maga alá gyűrő uralmának) a
földtulajdoni monopólium megszilárdítása. Az persze fel sem vetődik,
hogy a nagybirtok (itt meg sem említhető társadalmi-gazdasági-ökológiai „bűnlajstroma”
miatt) csak néhány kiváltságos tőketulajdonost tart el, míg kétmillió
agrártermelőt halálra ítél. Csak egy mai mutató: a hazai 180 tőkés
társaság által foglalkoztatottak területegységre vetített aránya a
negyedét sem éri el az egyéni/családi gazdaságok ilyen alapú
foglalkoztatási kapacitásának.
Kun úr cinizmusa a tőkediktátummal „
likvidált” agrárnépességet
sem kíméli, sőt még a vegetálás kegyelmét, az átmeneti szociális hálót
is megtagadná tőlük. (Az idegen országhódítók itteni sikerét oktalanul
irigyelhetik a lusta, alkalmazkodni képtelen hazai termelők: „pár
százezer gazda kínosan szembesül vele, miként kellett volna dolgoznia”.)
Ez nem kíván magyarázatot. Kinek az érdekében szólt a közíró?
Ausztriában ilyenért az ottani gazdák "meg lincselnénk". Ha nem tetszenek hinni ennek tessenek ki próbálni....
Prof. Tanka Endre
(Magyar Hirlap online alapján szerk.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát