Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
SZABAD HÍREK vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
SZABAD HÍREK vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
SZABAD HÍREK vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
SZABAD HÍREK vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011. augusztus 15. Közélet
![]()  | 
 Nem
 értek egyet a lángossütő férfivel. Nem gondolom, hogy a Hit Gyülekezete
 mindenestül leírható lenne a „biznisz” szóval. Valódi megtérések, 
valódi újjászületések történnek náluk.
	Tegnap felhívták a figyelmemet egy interjúra, amit az ATV-n Kálmán Olga
 az egyháztörvény megváltoztatásának másnapján Németh Sándorral 
készített. (Mint köztudott, az új törvény a háromszáz-akárhány helyett 
mindössze tizennégy egyházat ismer el, benne sokak megdöbbenésére a Hit 
Gyülekezetét. Ez adta a beszélgetés apropóját.) Letöltöttem a videót, 
végignéztem, és utána hosszú ideig csak bámultam magam elé, és nem 
tudtam, mit kezdjek a bennem kavargó gondolatokkal és érzésekkel. Végül 
úgy döntöttem, leírom, ami bennem van.
	Félek, némelyek azt gondolják majd, hogy „savanyú a szőlő”, vagy hogy 
lám, máris elkezdődött a törvény hatására a megoszlás a keresztények 
között, amitől sokan annyira tartottunk. Akik ismernek, tudják, hogy 
kezdettől mit gondolok a törvényről, és azt is, hogy nem célom a 
felekezetek közötti viták gerjesztése. Két okból döntöttem úgy, hogy az 
előbbi vádakat kockáztatva megírom a gondolataimat. Egyrészt a 
kívülállók miatt, akiket jogosan botránkoztat meg a Hit Gyülekezete 
bravúros manőverezése. Másrészt azok miatt, akik az elmúlt évtizedekben 
valami miatt ezt a felekezetet tekintették a követendő mintának. E két 
csoportot szem előtt tartva szeretnék most nyíltan és egyértelműen 
fogalmazni.
	Kívülállók figyelmét valószínűleg nem kerülte el, hogy a beszélgetésben
 valami nagyon nem stimmelt. Nehéz megmondani, hogy mi az, pedig a 
szituáció több mint ismerős. Vagy éppen csak félig az. Ismerős – bár nem
 gyakori – jelenet, hogy egy lelkészt látunk a stúdióban. Az is, ha egy 
politikust. Meg az is, ha egy sikeres vállalkozót. De hogy egy lelkész 
úgy viselkedjen, mint egy sikeres vállalkozó, aki egyben politikus is, 
az nagyon ritka. Az igazi baj az, hogy Németh Sándorral kapcsolatban ez a
 furcsa érzés mégsem teljesen ismeretlen. Néhány hete például egy 
lángossütő kisvállalkozóval beszélgettem az egyik balatonfelvidéki 
faluban. Beszélgetés közben szóba került Isten és a hit kérdése, és ő 
megkérdezte, hogy mit gondolok a Vidám Vasárnap vallásáról. Amikor 
elárultam, hogy nem szoktam nézni a műsort, ő azonnal rávágta: „Jobb is,
 mert szerintem ez semmi más, csak egy nagy biznisz. A pénzről szól. 
Hatalmas szélhámosság, óriási üzlet. Semmi köze Istenhez.” Bár nem értek
 egyet a verdikttel, Kálmán Olga interjúja közben a fejemben zakatoltak 
ezek a mondatok.
	Már az interjú elején meglepett Németh Sándor arca. A szerénytelen 
elégedettség és a révbe érés kétes diadala sugárzott róla. Nem is 
próbálta leplezni. Néztem Kálmán Olgát is, aki végig tőle szokatlan 
megértéssel „faggatta” interjúalanyát, és közben azt lestem, elárulják-e
 a riporternő arcizmai, hogy mit gondol erről az egészről. Mert hogy 
gondolt róla valamit, az egészen biztos. Intelligens nő, biztosan 
levette a helyzet fonákságát. Azt a lelkészt kérdezi a kisegyházakat 
tollvonással megszüntető egyháztörvényről, akit jobboldali kormányok a 
legtöbbet bántottak, és aki már a kommunista időkben is saját bőrén 
tapasztalta, milyen a „szektavezér” elnevezés égető bélyege. Nem hiszem,
 hogy Kálmán Olga agyán nem futott át a gondolat: a vezető lelkésznek 
most a törvény ellen kellene erélyesen tiltakoznia, amennyiben az 
igazság, nem pedig saját érdeke vezérli. Kálmán Olga nyilván ugyanolyan 
pontosan levette, mint más, hogy Németh Sándort a győzelem pillanatában 
nem az igazság érdekelte, hanem kizárólag a győzelme. És a lelkész ezt 
sem leplezte. Ő a Hit Gyülekezete sikerét ünnepli, és azt sem tagadja, 
hogy ha nem jutottak volna be az elitklubba, most persze ő is máshogy 
érezne. Nem az igazság győzött, hanem a Hit Gyülekezete, és ő ennek 
ugyanúgy örül, mint ha az igazság győzött volna. Talán mert maga a Hit 
Gyülekezete az igazság.
	Hogy Kálmán Olga vajon várt-e többet interjúalanyától, hogy táplál-e 
bármilyen illúziót a Hit Gyülekezetével – vagy általában a 
keresztényekkel – szemben, azt nem tudom. Azt gyanítom, hogy nem. Én 
viszont vártam többet, nekem voltak, vannak illúzióim. Még a Hit 
Gyülekezetével kapcsolatban is. Nem értek egyet a lángossütő férfivel. 
Nem gondolom, hogy a Hit Gyülekezete mindenestül leírható lenne a 
„biznisz” szóval. Valódi megtérések, valódi újjászületések történnek 
náluk, amelyeket nem lehet és nem is szabad eltagadni. Közösségeikben 
hétről hétre keresztény testvéreim ezrei keresik az Urat teljes szívvel –
 időnként egészséges tanítás mentén is. Soha nem tartottam a Hit 
Gyülekezetét követendő példának, de szektának sem. Ellátogattam 
hozzájuk, hallottam az evangéliumot náluk, láttam megváltozott életeket.
	Ezért mély szomorúság volt bennem, ahogy Németh Sándort hallgattam. Nem
 tudom, nézte-e az interjút a lángossütő ismerősöm, de nem kell 
különösebb fantázia ahhoz, hogy kitaláljam, mit gondol majd, amikor 
megpillantja a Tizennégyek között a Vidám Vasárnap szervezőit. A „hit” 
révbe jutott vállalkozását fogja látni bennük, se többet, se kevesebbet.
 És nem lesz egyedül ezzel. Németh Sándor sokat tett ebben az interjúban
 azért, hogy ezt a benyomást beégesse az emberek lelkébe. Én sem voltam 
képes elhessegetni azt a nyomasztó gondolatot, hogy a „hit” ebben az 
esetben eszközként működik a pénzhez és a hatalomhoz. Mintha Németh 
Sándornak valamiben tényleg igaza lenne. A hit vállalkozása uralmat és 
bőséget hoz, pont úgy, ahogy azt ő évtizedek óta tanítja. És sajnos pont
 úgy, ahogy a kívülállók ezt magukban értelmezik.
	Az interjú legfájóbb pontja a beszélgetés vége. Amikor Kálmán Olga 
rámutat, hogy a tizennégy egyház mellé legfeljebb néhány juthat még be, 
de többszáz felekezet elveszíti majd az egyházi státuszt, a vezető 
lelkész így reagál:
„Szerkesztő asszony rátapintott arra a problémára, ami az egyházakat körülveszi. Az egyházaknak is fel kell ébredniük, hogy egy olyan közegben élnek, ahol versenyezni kell. Az emberekért küzdeni kell, hogy megnyerjék az embereket, az embereknek a bizalmát, és megvan (sic) erre a vallási tevékenységeknek azok a normái, ami alapján el lehet egy közösségről dönteni, hogy sikeres, hatékony, vagy nem hatékony. Én azt gondolom, hogy az elmúlt húsz évben a kereszténységnek meg a vallási közösségeknek ez a nagy hiányossága, olyan sokan a nevükkel meg maguknak az intézményeknek a meglétével megelégedtek, és nem törekedtek hatékonyságra, fejlődésre, növekedésre, és most egy olyan szemlélet kezd érvényesülni, amely nem bünteti, hanem respektálja az egyházaknak a fejlődését, növekedését, különösen abban az esetben, ha társadalmi feladatokat vesz át az államtól. Én azt gondolom – mivel ismerem ezt a világot belülről –, hogy nagyon sokan félnek a versenytől, és hát ez másutt is így van, tehát… másutt is jutnak egyházak csődbe, szanálnak közösségeket. Hát ezzel a lehetőséggel Magyarországon is számolni kell, senki nem tudja garantálni, biztosítani egyetlen egy egyház számára sem, hogy a jövője biztosított, ezt teljesen a teljesítmény, munka fogja eldönteni… Én rendszeresen hallok olyan történeteket, hogy egyházakat kell bezárni, csődeljárást indítanak közösségek ellen, elveszítik az imaházukat, hát adja Isten, hogy senkivel ne történjen meg ilyen Magyarországon, de hát ezt tudomásul kell venni, hogy ilyen társadalmi, gazdasági környezetben tevékenykednek az egyházak…”
	Nem a cinizmus a legdöbbenetesebb ezekben a mondatokban, bár az is 
megérne néhány elemző szót. Nem is az üzleti szemlélet, ami a vezető 
lelkész mondatait tökéletesen átjárja. Még csak nem is az, ahogy Németh 
Sándor a testvéreiről beszél, akik éppen nehéz helyzetbe kerülnek, 
miközben ő látszólag révbe ért. Az a legdöbbenetesebb, hogy mennyire 
hiányzik ezekből a mondatokból az istenfélelem. Németh Sándor mosolyogva
 oktatja ki a megalázott kisegyházakat, jó alaposan beledörzsölve a sót a
 sebeikbe, miközben magát és saját teljesítményét ünnepli. Csak nekem 
tűnnek vakmerőnek ezek a szavak? Németh Sándor azt vizionálja, hogy 
velük ellentétben más kisegyházak csődbe fognak menni, mert a 
teljesítményük nem említhető egy lapon a Hit Gyülekezete 
teljesítményével. Egyetlen kérdés lüktet a szívemben: nem féli ez az 
ember az Urat? Nem fél attól, hogy Isten a szavaiért megalázza őt? Hogy a
 bukást mindig a felfuvalkodottság előzi meg? Nem tart attól, hogy 
pillanatok alatt ő is úgy járhat, mint a birodalmát önelégülten szemlélő
 Nebukadneccár? Vagy a népszámlálást elrendelő Dávid? Nem futott át az 
agyán, hogy talán éppen most pecsételi meg szavaival a Hit Gyülekezete 
sorsát?
	Régen Németh Sándor is jól tudta, hogy a világi hatalomnak 
természetesen nincs joga eldönteni, hogy mi Krisztus valódi egyháza, 
ezért megfosztani sem tudja a valódi egyházat az identitásától. Az 
egyház akkor is egyház, ha a világ ateista kannibálok destruktív 
szektájának tartja, mint a korai keresztényeket. A világ csak azzal 
tudja elpusztítani Krisztus egyházát, ha a saját képére formálja. Ha a 
világi diadal tűzijátékának ígéretével ráveszi az egyházat az 
önfeladásra. Ha segít neki abban, hogy felkapaszkodjon a hatalmasok 
közé. Ha cinkostárssá teszi. Meggyőződésem, hogy Magyarországon most nem
 a nyílt óceánra kilökött kisegyházakért érdemes könnyet ejteni. Ha 
siratni akarunk egy felekezetet, sirassuk például a révbe jutott Hit 
Gyülekezetét.
Forrás: internetes körlevél
Szabad Hírek
| 
 | 
 | 
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát