Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011. április 19. Közélet
Magyar Nemzet
Ma is fel
tudom idézni azt a furcsa érzést, ami akkor fogott el, amikor 1989.
október 23-án, a legutóbbi alkotmányozási folyamat lezárásaként
kikiáltották a köztársaságot. Üröm vegyült a demokratikus átalakulás
feletti örömbe, s a legkevésbé sem a Parlament erkélyén álló ideiglenes
köztársasági elnök, Szűrös Mátyás személye miatt. Az a nap a szabadságot
követelők ünnepe lehetett volna, hiszen először emlékezhetett félelem
nélkül az ország 1956 csodájára, amelynek gránittalapzatán állt –
elvileg – az eddigi alkotmányos rendszer is.
A távozó pártállam tolakodásával
igyekezett összekuszálni a viszonyokat, ellopni a katarzist, s az
akkori, részben szükségszerű, mégis rosszízű kompromisszumok húsz éve
zavarják a szabadság rendjének felhőtlen élvezetét. Az 1989-es alkotmány
felett nagyszerű koponyák bábáskodtak, ám idővel mintha sokuk elfeledte
volna, hogy maguk is ideiglenesnek szánták művüket.
Húsz év
átmeneti időszakot, váltakozó intenzitással és sokféle fórumon zajló
alkotmányozási munkát zárt le tegnap a parlament Magyarország új
alaptörvényének elfogadásával. Történelmi pillanat, amely a tavaly
tavasszal bekövetkezett fordulat egyenes következménye.
A még
hatályos alaptörvény alkotói abból a talán saját ’89-es tapasztalatukon
alapuló előfeltevésből indultak ki, hogy a magyar politika képes lesz
konszenzussal új szabályokat hozni az átmenetiek helyett. Miután
kiderült, ez nem lehetséges, csak egy, sokáig elképzelhetetlen út maradt
a szilárd rendszer megalkotására: ha valamely politikai erő önmagában
felhatalmazást szerez az alkotmányozásra, kiiktatva a paktumkényszert.
Ez történt 2010 áprilisában, az Orbán Viktor vezette szövetség pedig élt
a történelmi lehetőséggel. Hogy jól vagy rosszul, arra különösen a
vázat hús-vér tartalommal megtöltő sarkalatos törvények elfogadása előtt
nehéz lenne egyértelműen válaszolni.
Annyi már most
megállapítható, hogy az új alaptörvény tartalmát és az alkotmányozás
folyamatát illető radikális kritika kevéssé megalapozott, a higgadt és
megfontolandó érvek hiányát hangerővel és végletes kijelentések
ismételgetésével helyettesítő. A törvényt az alkotmányozó testület, a
népképviseleti Országgyűlés fogadta el a régóta érvényes szabályok
szerint. Valóban egyetlen pártszövetség szavazta meg, de az olyan széles
körű összefogást testesít meg, amely példa nélküli a magyar
történelemben, s olyan választói felhatalmazás áll mögötte, amihez csak a
kisgazdák 1945-ös diadala mérhető.
A nemzeti konzultáció
kérdéseire válaszoló csaknem egymillió fő csaknem egymillióval több
annál, mint aki valaha részese volt az alkotmányozásnak; a híres
négyigenes népszavazás sem az 1949-es sztálini jogszabály módosításának
elfogadásáról vagy elutasításáról szólt. Először született most úgy
alaptörvény Magyarországon, hogy az eljárás demokratizmusát ép ésszel
nem lehet megkérdőjelezni. Az új alkotmányt leváltani akarók ugyanígy
érhetnek célhoz, csak meg kell szerezniük a kellő felhatalmazást.
Ami
a nyilván messze nem hibátlan alkotmányszövegre zúduló vádakat illeti:
nemhogy az államforma nem változik, az 1989–90-ben létrejött
államszervezet alapjaihoz sem nyúlt a parlament. Az Alkotmánybíróság
kormánytöbbséget ellenőrző jogosítványait néhány pontot tartósan elvonta
a jogalkotó, ám a testület így is nemzetközi összehasonlításban az éles
karmúak közé tartozik, más tekintetben nőtt is a jogköre.
Sólyom
László az Alkotmánybíróságot érintő változtatások miatt bírálja
leginkább a kormánypártokat, érvelését az ellenzéktől elütő
mértéktartása hitelesíti: szerinte Magyarország továbbra is európai
demokrácia marad. A fékek és ellensúlyok oly sokat emlegetett rendszere –
melynek működését egy korábbi miniszterelnök makacsul ellenfele
árnyékállamának vizionálta – sem szűnt meg, igaz, a kormányhatalom
természetes ellensúlyát, az erős, a parlamenti helyek legalább
harmadával rendelkező ellenzéket a választók iktatták ki egy éve. Ők
tudták, miért.
Furcsa az ellensúlyok eltűnése miatt sirámokat
hallgatni azoktól, akik a következő levegővétellel azt sérelmezik, hogy a
Költségvetési Tanács valódi jogosítványokat kap. Érvelésük nemcsak
ellentmondásos, hazug is: a tanács és az államfő nem a szeszélyét
követve érheti el a parlament feloszlatását, hanem abban az esetben, ha a
költségvetés nem felel meg az államadósságra vonatkozó alkotmányos
kötelemnek. Így hát az az ellenvetés sem áll, hogy az alaptörvény
ellehetetleníti a következő kormányokat. – Nem kell sokat magyarázni,
nem kell megértetni az elégedetlenkedőkkel, hogy mi van a szövegben, és
mi nincs – írta le a parlamentet bojkottáló baloldal hozzáállását a
napokban az egyik ellenzéki véleményvezér.
Az új alaptörvény
megszavazása nem hozta el a közélet megosztottságának enyhülését, aminek
fő oka, hogy a kormánytól balra álló ellenzék ma is Gyurcsány Ferenc és
a néhai „SZDSZ” fundamentalista értelmiségének kottájából játszik. Ma
is vannak, akik ellopnák a katarzist, s durván, olykor már-már
polgárháborús retorikával támadják ellenfeleiket, igyekeznek aláásni a
formálódó alkotmányos rendszer tekintélyét. A kormányzás eredményességén
múlik, hogy sikerül-e ezt a folyamatot megállítani, a társadalmi
feszültségeket tompítani, Magyarország konszolidációját végigvinni.
Az
új alkotmány sokat vitatott része a Nemzeti hitvallás, ami az eddigi
alaptörvény rövid, például az ideiglenességet rögzítő bevezetőjét
váltja. Politikai közösség nem létezhet közösen vallott értékek, közösen
vállalt múlt híján, a preambulum bárki kirekesztése nélkül ezek
körülírására tett kísérletet. A diktatúrák örökségével való szakítás,
vállalható hagyományaink folytonosságának kinyilvánítása nem kevesebb,
mint a hosszú évtizedeken át annyiszor elhazudott és meghamisított
történelmünk visszavétele. Múltba révedés? Dehogy. A történelemnek nincs
vége.
SZABAD HÍREK(FreePress)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát