Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2012. április 9. Közélet
A zsidó húsvét alkalmából a Nagyfuvaros utcai zsinagóga rabbija levélben köszöntötte híveit. A levél az Emberbarát című lap pészáchi számában jelent meg. Legalábbis ezt közli velünk a hazánkban született, de több mint hatvan éve Izraelben élő Naftali Kraus, aki blogjában ezt a levelet közzétette.
![]() |
Naftali Kraus nyomán szó szerint idézem Glitzenstein Smuél rabbi pészáchi üzenetét:
„VONULJUNK KI A KORLÁTOK ’EGYIPTOMÁBÓL!’
TISZTELT BARÁTAIM, A NAGYFUVAROS UTCAI KÖZÖSSÉG TAGJAI!
Béke veletek!
Pészách ünnepének beköszöntével ezúton szeretnék Nektek és egész családotoknak kóser és boldog Pészáchot kívánni, a zsidó szabadság ünnepén minden gondból és bajból való szabadulásnak!
A Hágádá, amelyet mindannyian olvasunk majd a Széderesten, ezzel a mondattal kezdődik: „Ez a nyomorúság kenyere, ezt ették őseink Egyiptom országában.”
De egy pillanat: Valóban ez AZ a kenyér, amelyet atyáink Egyiptom földjén ettek? Hát nem ez az a macesz, amit Jeruzsálemben, Tel-Avivban, vagy a New York-beli Brooklynban sütöttek? Logikusabb, ha ezt a mondatot használjuk: „Ez a kenyér itt előttünk hasonlatos ahhoz a nyomorúság kenyeréhez, amit őseink Egyiptom országában ettek.”
Szent könyveink kifejtik, hogy a Hágádá szerkesztője egy nagyon fontos üzenetet akart nekünk közvetíteni, és ezt már a Hágádá elején megteszi. Egyiptom nem csak a földrajzi fekvés meghatározására szolgál, és az egyiptomi száműzetés nem évszázadokkal ez előtt történt.
Gyakorlatilag az egyiptomi száműzetés a mi belső korlátainkat jelképezi, melyekkel nap mint nap meg kell küzdenünk. „Erec micráim” a „mécár”szóra vezethető vissza, ami a bezártságot, korlátoltságot, szorultságot - a bennünk lévő akadályokat jelenti, melyek meggátolnak minket abban, hogy közeledjünk a Teremtőhöz és szolgáljuk Őt.
„Minden nemzedékben kötelessége a zsidó embernek úgy tekintenie magát, mintha ő maga jött volna ki Egyiptomból” mondja a Hágádá, és a liadi Snéir Zálmán rabbi hozzáfűzi, hogy az egyiptomi kivonulás egy naponta megismétlődő esemény. Amikor legyőzzük gyengeségeinket és korlátainkat, akkor vonulunk ki Egyiptomból! És így mondja nekünk a Hágádá szerkesztője: Amikor jöttök, hogy Széderestét rendezzetek és olvastok az egyiptomi kivonulásról, ne úgy viszonyuljatok a szöveghez, mintha sok ezer évvel ezelőtti történésekről szólna melyek ősatyáinkkal estek meg.
Tekintsétek ezt aktuális és releváns szövegnek, ami minden jelenlévőtől azt kéri: Vonuljatok ki Egyiptomból a mai napon!!!
A magyarországi „Egyiptomban”, a spirituális száműzetésben, ahol minden szent dolgot csak nagy nehézségek árán tudunk elérni, imádkozzunk ezen a Pészách ünnepen, hogy hamarosan valóban kivonulhassunk az igazi szabadságba, és eljöjjön a Messiás hozván a teljes megváltást, ahogy a Hágádá mondja: „Jövőre Jeruzsálemben!”
Az ünnep áldásával és baráti üdvözlettel
Glitzenstein Smuél rabbi”
Látjuk, a rabbi azt fejtegeti, hogy az egyiptomi száműzetés mítosza a zsidók belső korlátait jelképezi: ezek a belső korlátok, akadályok gátolják meg a zsidó híveket abban, hogy közeledjenek a Teremtőhöz, s szolgálják őt. A rabbi szerint akkor vonulnak ki a zsidók Egyiptomból, amikor legyőzik gyengeségeiket és korlátaikat. Érvényes ez minden zsidóra, tehát a magyarországiakra is – ezt üzeni a rabbi levele.
Ezeket a gondolatokat – mutatis mutandis - keresztény ember is oszthatja, hiszen a keresztény ember is szabadulni akar bűnei fogságából, s Istenhez akar megtérni. A keresztény ember azonban azt is tudja, hogy Jézus kereszthalálával magára vette a világ bűneit, tehát Jézus megváltó tettének „mintáját” követi a hívő ember, amikor nap mint nap felveszi a maga keresztjét.
A rabbi levelének azonban van egy olyan részlete, amely engem, nem zsidót, elgondolkodtatott. Azt olvasom, hogy a hazai zsidó hívek számára a spirituális száműzetés helyszíne a magyarországi „Egyiptom”, ahol „minden szent dolgot csak nagy nehézségek árán tudunk elérni”. Mi az oka ezeknek a nagy nehézségeknek? Ki és mi teremti meg ezeket a nagy nehézségeket?
A rabbi levele korábbi részében arról elmélkedett, hogy a zsidó híveknek le kell győzniük belső korlátaikat, ezt jelenti ma az egyiptomi kivonulás, a fogságból való megszabadulás. Magyarán: lelki megszabadulásról van szó, a gyengeségek, a bűnök fogságából való megszabadulásról. Ha pedig így van, akkor felmerül a kérdés: miért mondja a rabbi, hogy a magyarországi „Egyiptomban” a korlátaiktól, gyengeségeiktől szabadulni vágyó zsidó hívek „minden szent dolgot csak nagy nehézségek árán” tudnak elérni? Ki akadályozza a zsidó híveket a belső megszabadulásban? Ki(k)nek köszönhetők a rabbi által tételezett nagy nehézségek? A korlátaiktól, gyengeségeiktől szabadulni nem tudó zsidó híveknek? Vagy netán a spirituális száműzetés, a magyarországi „Egyiptom” urainak? Vagy amikor kivonulás katarzisa megtörtént és Mózes távol volt, új bálványt csináltak a pénz, az "aranyborjút"? Amivel megsértették a bálvány állítás alapvető törvényét, ami a kiválasztott nép léte?
Nem értem. Nem értem.
Szabad Hirek
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát