Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011/04/29 Közélet
Köszler Ferenc
bíró, megyei bírósági tanácselnök, a Magyar Bírói Egyesület országos választmányának és elnökségének tagja, Győr
A
hatalmi ágak klasszikus megosztásának elve szerint egymástól elkülönül a
törvényhozói, a végrehajtói és a bírói hatalom. Az utóbbi a kontroll,
mindenek felett. Ha valakit sérelem ér – akár egyének, akár az
államgépezet részéről – bírósághoz fordulhat. Ügyében végső soron a
bíróság dönt – mint ahogy a vádlottak sorsáról is. A bíróság jogerős
ítélete pedig mindenkire nézve kötelező, a jogerő és az úgynevezett
kötőerő folytán. Ez azt jelenti, hogy szakmai vitát lehet folytatni, de
nem lehet a jogerős ítéletet megkérdőjelezni. Ha az mégis valamilyen
hiányosságban szenved, a reparálásra a rendkívüli perorvoslatok adottak –
mint például a perújítás.
Remélem, mindenki érti: ez a jogállam garanciája.
Arról
viszont senki nem tehet, hogy mikor született, milyen történelmi
helyzetbe csöppent. Ha valaki nem tudná; annak az embernek, aki bíróvá
válik, kialakul egy igazán érzékeny pontja, a bírói függetlenség. Ez
pedig közérthetően annyit jelent, hogy csakis a hatályos törvények
alapján dönt, nem enged beleszólást kívülről (sem belülről), jöjjön az
bárhonnan is.
Aki most a bíróságokat támadja, a bírói függetlenséget
is támadja, ezzel viszont a jogállam alapjait kérdőjelezi meg. Könnyű
lázítani a bírák, a bíróságok ellen, de akik ezt teszik, nem számolnak
azzal, hogy egy olyan folyamatot indítanak (indítottak) el, amely hamar
elvezethet odáig, hogy az emberek egy része úgy fogja gondolni, nem is
kell betartani az ítéleteket, majd más tesz igazságot – csak halkan
kérdezem, ki?
Aki pedig még mindig nem értené, csaknem 22 évvel a
Köztársaság kikiáltása és 21 évvel az első szabad választások után
önellentmondás, ami most folyik.
Igazat adok Ravasz László bíró
társamnak sok mindenben – magam is közelről láttam, és ha úgy tetszik,
többször szenvedő alanya voltam annak a pályázati és főleg annak a
teljesen torz kinevezési rendszernek, amit egyébként az 1992-ben
kinevezett megyei elnökök gyakoroltak, és a később létrehozott Országos
Igazságszolgáltatási Tanács is folytatott. Mindig kiálltam a bírák jogai
mellett, és számos alkalommal bíráltam keményen a bírósági vezetőket
is, köztük az Országos Igazságszolgáltatási Tanácsot is – hét évvel
ezelőtt ennek nyilvánvalóan döntő szerepe volt abban, hogy nem engem
neveztek ki kollégiumvezetővé. Láthatóan igen nehezen viselték a
kritikát.
Az sem vitás, hogy több téves ítélet is született az elmúlt időszakban.
Az
sem, hogy én egészen komolyan úgy gondolom: ha egy bíró mérlegeléssel
olyan embert ítél el, akiről később feketén-fehéren kiderül, hogy azt a
cselekményt, ami miatt tényleges életfogytiglanra ítélte, nem követte
el, azon kellene gondolkodnia, hogy nyugállományba vonul, nem pedig
azon, hogy magasabb bírói tisztséget pályáz meg. Az sem vitás, hogy a
magasabb bíróságnak is látnia kellett volna, hogy ha a tagjai közé emeli
ezt az egyébként általam is korábban igen tisztelt kollégát, akkor
rajta keresztül saját magát is támadásoknak teszi ki. Nem szabad azonban
összemosni az ügyeket, mert akár tetszik, akár nem, főleg nagy
terjedelmű ügyekben egyszerűen lehetetlen úgynevezett optimális időn
belül eljutni a nyomozás elrendelésétől a jogerős ítéletig. Mondjon
pedig bárki bármit, ez az Európai Unió más országaiban is így van, bár
azt is tudom, hogy ez senkit nem vigasztal. Az elhibázott döntések miatt
– főleg pedig azok ürügyén – rászabadítani a bíróságokra és a bírákra a
„népharagot”, az anarchiához vezető, veszélyes lépés. Ha pedig valaki
lépett, nem egyszerű a visszalépés, mert bár a lábakat
visszahelyezhetjük oda, ahonnan elléptek, de a generált helyzetből már
igen nehéz a kilépés.
Talán keveseknek tűnt fel, hogy az MSZP egy
szót sem szólt a bírák érdekében a jelen helyzetben. Nem ártana
elgondolkodni azon, hogy az ő korábbi miniszterelnökük jobboldaliaknak
titulálta a bírákat, a jelenlegi vezetés pedig posztkommunistáknak,
kádáristáknak – legalábbis az idősebb generációt. A következtetés nem
túl bonyolult; a független bíróságokat és bírákat egyik politikai
hatalom sem szereti, hiszen időnként az ő táborukba tartozókat is
elítélik, illetve olyanokat is felmentenek, akik a másik táborba
tartoznak. Az elmarasztaló, illetve felmentő ítéletek azonban nem azért
születnek, mert a vádlott ilyen vagy olyan „színű”, hanem azért, mert az
ügyésznek vagy sikerül bizonyítania a vádlott bűnösségét, vagy nem. Aki
pedig még mindig lassúnak találná a büntető ítélkezést, annak felteszem
a kérdést: tudja-e, hogy gyors ítéletek csak statáriumkor születnek,
amikor nem sokat foglalkoznak a bizonyítással, és nincsenek garanciák,
de a bűnösnek kimondott vádlott néhány napon belül már akasztófán van.
Tessék őt rehabilitálni később, ha ez egyáltalán lehetséges.
Bíró
vagyok, sosem voltam sem kádárista, sem kommunista. Súlyos ügyben
kellett legutóbb döntést hoznom, és minden perc, amit mással töltöttem,
az ügy szempontjából kárba veszett idő volt. Kárba veszett idő lett
volna, ha nem pótoltam volna azzal, hogy a szokásos kevésnél is
kevesebbet aludtam. 2012. január 1-jével azon kevés ember közé fogok
tartozni, akik jogtörténeti csodaként egy új alkotmánnyal válnak
hivatalukat vesztetté. Ezzel együtt továbbra is azt tanítom az
unokáimnak, amit tanítottam a gyerekeimnek is: legyen egyenes a
gerinced, légy becsületes és tisztességes akkor is, ha ez nem mindig
kifizetődő. Az értékek ezek, és nem a kézzel fogható, anyagiasult
dolgok.(MHO)
Kommentál
A nácizmussal egyenrangú Kádár-rendszerben a bíró csak politikai megbízhatósággal nevezhették ki. Mint a Hitler által vezette nácizmusban sem lehetett akár ki ezen poszton. Vagyis a tisztesség-e egy aljas rendszer kiszolgálása.
Ismert a magyar történelemből, hogy a tegnapi náci a szovjet megszállás alatt párttitkár lett. Ebből az erkölcsi magatartásból vajon milyen lelkiismerete lehet annak a bírónak? Lelkiismeretre amire fel esküszik...
1989 után mivel független ág, nem történt semmi a Bíróság átalakulásában európai értékrendre. A törvények nem tették lehetővé. Ettől még lehet köztük egyes személy aki becsületen ítélkezett. De mint az írás mondja: a gabona és a gyom nem lett szétválasztva. Ezt a bírói karnak kellet volna önhálóan csinálnia. Nem csinálta.
Szabad Hírek(FreePress) |
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát