Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010/11/29 Közélet
Az Advent kifejezetten karácsonyhoz köthető, mígnem a Hanukának semmi köze karácsonyhoz
Az utóbbi években ilyenkor Advent tájékán és a Karácsony napjaiban az
ablakokban mást sem láttunk lépten nyomon mint menora gyertyákat. Ezek a
zsidó Hanuka eseményhez köthetőek. A keresztény emberek Adventi
gyertyát gyújtanak mely kifejezetten a karácsonyi ünnepekhez köthető.
Azt, hogy hazánkban ki melyiket szeretné megünnepelni illetve tartani
mindenki döntse el maga az alábbiak, és a jóizlés alapján.
Advent
Advent = adventum Domini (az Úr eljövetele). A Megváltó születésére
történő várakozás , a keresztény kultúrkörben a karácsonyt (december
25-ét) megelőző negyedik vasárnaptól karácsonyig számított időszak.
A karácsonyi ünnepkör advent első napjával kezdődik, és vízkeresztig
(január 6-ig) tart. Advent első vasárnapja egyúttal az egyházi év
kezdetét is jelenti.
Adventkor a keresztények nemcsak a Jézus születése előtti várakozásról
emlékeznek meg, hanem további két jelentése is van az ünnepnek. Várják
az Úr eljövetelét a saját életükben is: hogy keresztény életvitelükkel
minél közelebb kerüljenek Istenhez, Jézus tanításához. Továbbá várják
Jézus Krisztus második eljövetelét is, s igyekeznek felkészülni az
utolsó ítéletre.
Adventi koszorú
Adventkor a 19–20. század óta szokás koszorút készíteni. Az adventi
koszorú ősét 1839-ben Johann H. Wichern német evangélikus lelkész
készítette el: egy felfüggesztett szekérkeréken 23 gyertyát helyezett
el, melyek közül minden nap eggyel többet gyújtott meg karácsonyig. Ma
az adventi koszorú általában fenyőágból készített kör alakú koszorú,
melyet négy gyertyával díszítenek. A gyertyák színe katolikus körökben
egy rózsaszín kivételével lila. A gyertyákat vasárnaponként (vagy előző
este) gyújtják meg, minden alkalommal eggyel többet. A világító gyertyák
számának növekedése szimbolizálja a növekvő fényt, amelyet Isten
Jézusban a várakozónak ad karácsonykor.
Minden gyertya szimbolizál egy fogalmat: hit, remény, szeretet, öröm. A
gyertyák egyben a katolikus szimbolika szerint egy-egy személyre vagy
közösségre is utalnak:
Ádám és Éva – mint akiknek elsőként ígérte meg Isten a megváltást (hit
zsidó nép – akinek megígérte, hogy közülük származik a Messiás (remény)
Keresztelő Szent János – aki hirdette Jézus eljövetelét, és készítette az utat az emberek szívéhez (szeretet)
Szűz Mária – aki megszülte a Fiút (öröm – rózsaszín gyertya)
Hanuka
A Hanuka a fények ünnepe egy zsidó ünnep. A Makkabeusoknak a szíriai
görögök feletti győzelmére, a jeruzsálemi szentély megtisztítására és
újraavatására, valamint a nyolc napon át égő mécses csodájára emlékezik.
Azon zsidó ünnepek közé tartozik, melyek nem a Tórán alapulnak (ilyen
még például Purim), abban egyedi, hogy egy hadi eseményt örökít meg a
nép emlékezetében. Ezt az ünnepet ismerik leginkább a nem zsidók
körében. A hanukka a judaizmusban az egyistenhívő zsidó vallás diadalát
ünnepli a hellenizmus szinkretizáló, minden vallást összemosni igyekvő
törekvései felett. Idén, 2010-ben a Hanuka ünnep december 1-től 9-ig
tart.
A zsidó karácsony?
Nem. A Hanuka, a fények, illetve a szentély újjáavatásának ünnepe, és
semmi köze karácsonyhoz. A karácsony a keresztény vallás talán
legnagyobb ünnepe, míg a hanukka a zsidó ünnepek közül a kevésbé
jelentősek közé tartozik. Az ok, hogy úgy gondolják, hogy a két ünnepnek
van egymáshoz köze, hogy nagyon közel van egymáshoz és ilyenkor az
emberek hajlamosak azonosítani a két ünnepet, illetve azt a hasonlóságot
fedezték fel benne, hogy mind a két ünnepkor a gyerekek ajándékokat
kapnak. Talán még az is szerepet játszhat benne, hogy ez az egyetlen
olyan ünnep, ami nem bibliai.
Menora gyertya
A zsidóság egyik legrégebbi jelképe, a menóra egy hétágú gyertyatartó,
amely a Mózes által látott égő csipkebokrot szimbolizálja. Eredetileg a
menóra olajlámpás volt, csak sokkal később, a gyertya feltalálása után
vált gyertyatartóvá.
A menóra nem tévesztendő össze a hanukiahnak (néha chanukiahnak)
nevezett nyolc plusz egy ágú gyertyatartóval, mely a makkabeusoknak a
szír túlerőn i. e. 165-ban aratott csodálatos győzelmét ünneplő
nyolcnapos ünnep jelképe. A hanuka időpontja nem mindig ugyanarra a
nyolc napra esik, időpontját a holdnaptárból számítják.
A Hanuka ünnepeken használt hanukkija (kilencágú menóra) is az eredeti
mintájára készült, annak emlékére, hogy a harcok ideje alatt a rendesen
egynapi olaj nyolc napig tartott ki. Hanuka a zsidó naptár Kislev
hónapjának 25. napján kezdődik, mely 2005-ben december 25–ére, 2006-ban
december 15–ére esik.
A vallásilag kis jelentőségű Hanuka nincs megemlítve a zsidó
szentírásban (Tanakh ~ Ószövetség), csupán a zsidók által is apokrifnak
tekintett Makkabeusok könyvében olvashatunk róla. A Hanuka csak a 20.
században terjedt el egyfajta zsidó karácsony-ként, amelyet sokan keserű
iróniának tartanak, mivel azt az eredeti jelentés ellenére a zsidó
vallás legvilágiasabb ünnepének, a környezetbe való beolvadás, az
asszimilálódás jelképének látják.
Felhasznált irodalom:
Wikipédia valamint a Harry S. Truman-gyűjteményből
JOBBIK GONDOLAT
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát