Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2009. október 08. Közélet
Tomka Miklós: Tudatosan kell építenünk emberi kapcsolatainkat
A magyar társadalom anómiáját komplex és régóta ható
problémakör idézte elő. A még létező közösségeknek meg kell küzdeniük
saját elitjeik negatív nyomásával, illetve a globalizáció által
jelentett kihívásokkal is. Míg politikusok következmények nélkül
vallhatnak hazugságaikról, addig a negatív spirál dolgozik a
társadalomban is. A teljes társadalmi széthullás elkerülésének a helyi
közösségek tudnak gátat szabni. Az MNO Tomka Miklós szociológussal
beszélgetett.
A magyar társadalom 1945-ben hullott szét, ez a katasztrofális szétesés „részben azoknak a kollaboránsoknak köszönhető, akik szovjet fegyverekkel felépítették a szocializmust”. A széthullás azzal folytatódott, hogy „a forradalom utáni korszak az esetleg kikerülhetetlen gazdasági döntéseket a társadalom megerőszakolásával hajtotta végre”.
Az 1959 és ’61 között (háborús bűnös kádárizmusban) történt téeszszervezés pedig egyenlő volt a
magyar falu felrobbantásával, emberek százezreinek tönkretételével –
válaszolta az MNO-nak Tomka Miklós a magyar társadalom közösséghez és
individualizmushoz való viszonyát firtató kérdésünkre. A szociológus
szavai szerint ezzel egyidejűleg a társadalmi szövetet is hatalmas
károsodás érte. Mint amikor sósavat öntenek a ruhaszövetre –
érzékeltette az egyetemi tanár.
Többek között a fenti folyamatoknak is köszönhető, hogy a magyar társadalom elreménytelenedett, „nem bízik önmagában és a jövőben”.
Az emberek jelentős többsége úgy érzi, nem ő dönt a saját sorsáról, a
döntéseket a feje felett hozzák meg. Tomka Miklós szerint „ez egy borzasztó állapot, amit a szociológia anómiának nevez”. A „rend nélküli” állapot nélkülözi a bizalmat, hiányzik az együttműködési készség, s „ez fut bele egy szélsőséges individualizmusba”.
Ám nem teljesen reménytelen a helyzet az egyetemi tanár szerint,
„ugyanis amint szétverik a társadalmat, már a 70-es évek elején
megkezdődik egy közösségi önszerveződés”. Kialakul a feketegazdaság, „beindul a háztáji és a második gazdaság” is. Elkezdődik egy gazdasági önszerveződés, ami mégiscsak az egyének összefogását jelenti: az „emberek kipróbálják egymást, s úgy működnek együtt, hogy a helyzet kikényszeríti a bizalmat és a tisztességet egymással szemben”.
Súlyos árat fizetett a társadalom
Nem szabad elfeledkezni Tomka szerint arról sem, hogy folyamatosan létezik egy olyan vallási kisközösség-képződés is, „amely megteremti a társadalomnak azokat a pici csíráit, amelyek a későbbi újjáépülésnek az alapját képezik”.
Az állampárt persze mindent megtett e folyamatok ellen – emlékeztet
Tomka Miklós. Nem szűnt meg a társadalom életképessége, ám súlyos árat
kellett fizetnie, például megindult a születéskor várható élettartam
csökkenése a 70-es évektől. „A másodállás egyúttal kizsákmányolást is jelent.”
Ebbe pedig rengetegen beleroppantak – hívja fel a figyelmet a
szociológus. Hatalmas ellenszélben kellett akkor is és most is épülnie
a társadalomnak. Annak ellenére alakulnak a különféle kezdeményezések,
hogy „iszonyatos túlerőben van az állam és az éppen azt uraló
elitek. Ennek részei a tömegkommunikáció s azok is, akik a pártállamban
vagy az akkori kapcsolataikat később kihasználva lettek az elitek tagjai”.
Vannak dolgos kezek is
Nagyon nagy bajban vagyunk, de van a magyar társdalomban annyi
megfogható kezdeményezés- és összefogáskészség, hogy lehet a jövő
építésén gondolkodni – véli a szociológus. Lassan láthatóvá válik egy
olyan csoport a társadalmon belül, amely kötelességének érzi, hogy
legalább a közvetlen környezetében emberibb viszonyokat teremtsen.
Tomka Miklós szerint 5-10 százaléknyi ember vállalkozik önkéntes
munkákra, ők vállalnak felelősséget a közügyekért. Ez a folyamat lehet
a záloga annak, hogy ne következzen be a teljes társadalmi szétesés. A
probléma, hogy „tízmillió
ember él ebben az országban, s ezek az emberek szeretnének bízni a
jövőben, meg akarnak szabadulni a kiszolgáltatottság érzésétől”.
Már 1987-től megindult egyfajta bizakodás, (felszámolják a háborús bűnös kádárizmus ki szolgálóit a közéletből) ami körülbelül 1994-ig
tartott – feleli a szociológus arra a kérdésünkre, hogy a
rendszerváltás akadályozta vagy inkább katalizátora volt-e ennek a
folyamatnak. Az ekkor bekövetkező gazdasági krízist követte egy
politikai váltás is, s eljutott az ország egy olyan helyzetbe, hogy nem
a munkahely vagy a jövedelem kérdése a legfőbb baja az embernek –
mondta az egyetemi tanár. Elvesztették a hitüket – állítja Tomka.
Szerinte „amikor
a miniszterelnök és a kormány nyilvánosan bejelenti, hogy hazudik, és
nem történik semmi, az egy nagyon súlyos üzenet a társadalom számára” (ki ne emlékezne Gyurcsány „drámai monológjára”, amelyben felfedte a szocialista munkamódszer lényegét – L. R.). Megemlíti a botrányos kifizetéseket is, amelyek ugyan szerződéses, jogi köntösben történnek, ám mégis gyanúsak. „A szó klasszikus értelmében nem, ám a szó erkölcsi értelmében rablók.” Mivel nincs következménye mindezeknek, az átlagember eljut a „minek bízzak én bármiben is” alapálláshoz.
Aminek változnia kell(ene): a jogrend és az elitek viselkedése
Az előrelépés nagyon erős változást igényel a jogrend és a politikai
szintjén, illetve az elitek viselkedésében is. Tomka szükségesnek
nevezte a valódi számon kérhetőséget is. „Amíg ez nem történik meg,
addig nem beszélhetünk általános társadalmi bizalomszint-növekedésről.”
Az eleven tömegkommunikáció jó eszköz lehet arra, hogy az emberekhez
eljussanak a pozitív üzenetek is – feleli Tomka Miklós arra a
kérdésünkre, hogy ennek az értéktranszfernek miképpen lehetne
megváltoztatni az előjelét. Szerinte léteznek megoldások arra, hogy a
bizalomérzet újra megerősödjön a társadalomban. A szociológus példaként
említi Angliát, ahol olyan kemény vagyonadót vezettek be a második
világháború után, hogy két évtized alatt az összes korábbi hercegi,
grófi kastély az államnál kötött ki. Nem tudták fizetni az adót – teszi
hozzá. A társadalom nagy része igazságtalannak érezte, hogy „míg neki lakásgondjai vannak, mások kastélyokban élnek”.
Tomka Miklós szerint a jelenlegi kormány lényegében megszüntette a
progresszív adózást, a vagyont nem igazán adóztatja, hallatlan előnyben
részesíti a nagyon gazdagokat. „Lehet érvelni ennek a gazdasági okai mellett, ám az emberekben emiatt bekövetkező bizalomdeficit okozta kár felmérhetetlen.” A következő kormánynak mindent meg kell tennie a társadalmi igazságosság helyreállításáért.
„Dolgoznunk” kell emberi kapcsolatainkon
Az a rendkívül mozgékony rendszer, amit a globalizáció jelent (korábbi
interjúnkban bővebben olvashat e jelenségről – L. R.), valóban képes
arra, hogy szétszakítsa a közösségeket – állítja a szociológus
felvetésünkre. Hiszen szinte folyamatosan mozgásban vagyunk, „ha van egy baráti köröm, és én elmegyek Angliába tíz évre dolgozni, akkor a társaságból talán még egy képeslap sem marad”.
Míg évtizedekkel korábban a baráti és közösségi kapcsolatok akár egy
egész életen át megmaradtak, manapság komoly erőfeszítést igényel ennek
fenntartása. Ezeket a kapcsolatokat tudatosan kell építeni – teszi
hozzá Tomka Miklós. Ez a közösségeket veszélyeztető jelenség nemzetközi
szinten létezik, s valóban a globalizáció egyik következménye.
„Ha nem hatunk ellene, akkor egyes globális nagyhatalmak, multicégek vagy éppen a saját államunk is”
kénye-kedve szerint játszhat az emberekkel. A szociológus kijelentette:
egy normális társadalom erre válaszul kiépíti saját intézmény- és
szervezetrendszerét, amellyel képes elérni a kitűzött célokat.
Lejtő. Nem dicsekedhetünk egészségügyi
helyzetünkkel sem, súlyos problémáink vannak szív- és érrendszeri,
illetve a daganatos betegségek okozta elhalálozási mutatóinkkal. Ám nem
csak e problémakör jelent súlyos kockázatot. A gyermekvállalás, a
demográfiai helyzet tekintetében is krízisben van a társadalom. Könnyen
megtörténhet, hogy már a következő esztendőben 10 millió alá esik a
lélekszám. Gondok vannak a társadalmi értékek tekintetében is: az
értékvesztés a lakosság több mint 50 százalékát érinti. Ebből (is) ered
az erőszakos viselkedés térnyerése. Tudatosan felépített kultusza az
erőszaknak? Növekvő tendenciát mutat az iskolai erőszak is, e
viselkedés immár nem csak „problémamegoldásként”, hanem szórakozásként
is tetten érhető. (szerk.)
(mno.hu alapján szerk.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát