Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010/07/04. Közélet
Részletek
Donald S. Lutz alkotmány elemzéséből.
Visszatérés
az alapokhoz
Thomas
Jefferson híres arról a mondásáról, hogy minden nemzedéknek
szüksége lenne egy kis "forradalomra" a szabadság
áldásainak megőrzése érdekében.
A "forradalom",
"revolúció" az ő korában, mai jelentésével
ellentétben, nem a múlttól való erőszakos elszakadást, hanem a
jelenből való átgondolt fejlődést, evolúciót jelentette……..
Az "alapelvekhez való visszatérés" inkább azt
jelenti, hogy gondolatban visszamegyünk és fejtegetéseink során
újra megragadjuk azokat az elveket, amelyek áthatják alkotmányos
rendszerünket, és meghatározzák szellemét; azt, hogy a
megváltozott körülmények és elkötelezettségek fényében
újragondoljuk ezeket az elveket, és mai nyelven, mai jelképekben
megerősítjük azt, ami még mindig az igazságot mondja nekünk,
vagy megváltoztatjuk ezen elveket, és formálisan is ratifikáljuk
a rajtuk végrehajtott módosításokat és kiegészítéseket….
Azonban a kommunizmus ellen vívott hosszadalmas harc során a
saját alkotmányos demokráciánkban keletkezett torzulások
egyrészt még mindig elemzésre várnak, másrészt olyan politikai
szókincset hagytak ránk, amely a leírások tekintetében túl
gyakran pontatlan, elméletileg pedig félrevezető. Egyszóval, az
alapelvekhez való visszatéréshez szükséges beszédmód,
diskurzus elkezdését éppen a terminusoknak a siker okozta
pontatlansága akadályozza…. Az alkotmányos demokráciát
lényegében a jogállamiság és a népfelség határozza meg….
Ahhoz, hogy az alkotmányos demokráciák alábbi
listájára felkerülhessen, egy nemzetnek a következő öt
teljesítmény-kritériumnak kellett megfelelnie:
Olyan alkotmánya legyen, amelyet nem figyelmen kívül hagynak, hanem betartanak;
Az alkotmány a jogállamiságon alapuljon, és támogassa azt;
Szabad választások legyenek, s ezeken lényegében a teljes felnőtt lakosság részt vegyen;
Legyen két vagy több, egymással versengő párt;
Szabad választások útján immár megtörténjen egy békés hatalomváltás a versengő pártok vagy lényegesen különböző pártkoalíciók között; vagy pedig bizonyosak legyünk abban, hogy a jelenleg hatalmon levő párt vagy pártkoalíció felváltásával járó választási eredményt békés hatalomváltás követné.
…..”az
első számú szabály az, hogy az alkotmány igazodjék a néphez és
annak körülményeihez”….
Az alkotmányos
demokráciák egyre növekvő száma és a bennük fellelhető
változók sokféle keveréke végre lehetővé teszi, hogy az
alkotmányos demokráciát úgy tanulmányozzuk, ahogy Arisztotelész
tanulmányozta az alkotmányosságot általában… Minden új
fejlemény, amelyet egy szorosabb kölcsönös kapcsolatokon alapuló
jövő látnokai megemlítenek, megköveteli, hogy zavartalanul
működjön a nemzetállamhoz hasonló valamilyen politikai
képződmény, és előnyben részesíti az a nemzetállamnak azt a
formáját, amelyet alkotmányos demokráciának nevezünk…..
…..
nagyobb szükség van a hatalmi ágak szétválasztására, mint
amilyen mértékben azt az igazi parlamentáris rendszer biztosítani
tudja. Nagy-Britanniában a jogállamiságot elsősorban olyan
politikai kultúra tartja fenn, amely megakadályozta a parlamentáris
forma rendkívül centralizált és lényegében korlátlan hatalmi
szerkezetében rejlő potenciális hatalmi visszaéléseket……
az
alkotmányos tervezés nem az optimális forma megtalálásának a
tudománya, hanem inkább a régi és az új vegyítésének a
művészete, méghozzá úgy, hogy az a lehetőségek egymásba
olvadó széles skáláját eredményezze…...
Gyakran a
választási rendszer szabályozása is kikerült a parlament
kezéből. A hatalmi ágak fokozott szétválasztásának fontos
eleme az, hogy mindenütt függetlenebb legfelsőbb vagy
alkotmánybíróságok jöttek létre, amelyek léte kiegészíti az
erősebb, illetve megosztottabb végrehajtó hatalom felé mutató
tendenciát. Mindezt a törvényhozás felső avagy második házának,
azaz a bilateralizmusnak az erősödése egészíti ki.
Összegezve,
az alkotmányos demokráciában élők a változások melletti
döntéseikkel a hatalom veszélyeivel való józan szembenézés
szükségességét valamint a hatalom irányítása és kézben
tartása szempontjából fontos alkotmányosság szerepét
hangsúlyozzák.
Az alkotmányokat, az igazságosságot és
igazságot érvényre juttató, nem pedig előre kiagyalt célok
hatékony megvalósítását célzó eszközöknek kell tekinteni…..
az alkotmánynak nem az a feladata, hogy közvetlenül békét
teremtsen, hanem az, hogy segítse a konfliktusokat az utcákról és
a csataterekről a kompromisszum és a meggyőzés arénáiba
terelni……
A nép támogatása és elfogadása nélkül az
alkotmányok, az egyéni jogokat rögzítő cikkelyeikkel együtt
végső soron csupán papírdarabok. Ezek a papírdarabok azonban
segítik a politikai cselekvés ösztönzését és keretbe
foglalását. Az alkotmányok végső soron a nép helyeslésén és
aktivitásán alapulnak, és nem logikai vagy jogi mutatványokkal
szereznek érvényt önmaguknak…..
Az alkotmánykészítők,
legalábbis a jól működő alkotmányos demokráciákban, sikeresen
fejlesztettek ki olyan választási rendszereket, amelyek megfelelnek
az érintett lakosságnak, és amelyeket az elfogad. A tanulság itt
ismét csak az, hogy fontosabb az intézményeket a néphez
igazítani, mint valamilyen optimális intézményi terv
megvalósítására törekedni….
A modern politikatudomány
ismét megerősítette Arisztotelész kijelentését, miszerint az
alkotmányt kell a néphez igazítani, és az olyan nép, amely még
nincs rá felkészülve, nem fogja az alkotmányos demokrácia
semmilyen formáját sem támogatni. Arisztotelész megmutatta,
hogyan kell általános elveket levonni az alkotmányok
összehasonlító tanulmányozásából. Ugyanakkor idézett tétele,
elvont elveivel együtt azokra a határokra is figyelmeztet
bennünket, amelyekre figyelnünk kell, amikor új alkotmányok
íróinak adunk tanácsokat. Egy nép akkor hoz létre alkotmányos
demokráciát, amikor felkészült rá, és az a jó, ha annak formái
hazai gyökerekre támaszkodnak. Eszméket és intézményeket lehet
ugyan kölcsönözni, de az alkotmányos demokrácia nem valamiféle
ideális terven alapszik, hanem azon, hogy a nép egyetért valami
olyasmiben, ami ismerős és amit megért…….
Az
állampolgárságnak és a hazaszeretetnek nincs szüksége
nacionalizmusra vagy közös identitásra.
Azt azonban igenis
megköveteli az állampolgárság és a hazaszeretet, hogy
nemzedékről nemzedékre öröklődjék valami, és a jelenleg folyó
legtöbb alkotmányos vita arról szól, hogy mi is ez a
"valami."
…..túlságosan sok szó esik mostanában az
államhatalomról, és nem elég a civil társadalomról. Miért
tételezik fel olyan sokan, hogy az állam a jogokat védelmezi,
amikor a jogokat eredetileg éppen azért találták ki, hogy a
polgárokat védjék meg az államtól? A többszörös identitás
problémája nem új jelenség, de a politikai rendszer egyetlen
nemzettel történő azonosítása viszonylag új, a hegeli
etatizmusban gyökerező találmány….
Az alkotmányosság
(professzionalista) három általános eleme
Nem jó
összekeverni az alkotmányosságot a legalizmussal, noha az előző
az utóbbihoz vezet; az alkotmányosságot a politika előtti
kulturális erkölccsel sem szabad összetéveszteni, noha az
alkotmányosság magában foglalja, de meg is haladja az
antropológusok kultúrafelfogását. A "kultúra" szót
következetlenül használják "ideológia", "közös
érdekek, preferenciák vagy kilátások", "közös
értékrend", "etnicitás", "közös
tudatállapotok" stb. értelemben. Ezzel ellentétben mi
formálisabb, antropológiai értelemben használjuk: közös
problémák megoldásának együttes megszervezésére használt,
nemzedékről nemzedékre öröklődő jelképhalmaz megnevezésére.
A kultúrák társadalmakat teremtenek és tartanak fenn, és
történelmileg politika-előttiek, mivel jóval mindenféle
formalizált politikai rendszer megteremtése előtt léteztek már.
Az alkotmányosság (constitutionalism), amely jelenleg a
társadalmi-politikai szervezettség legösszetettebb formája,
mintegy kifejezi az emberi társadalomszervezés lényegét, és mint
ilyen, feltételezi és fel is használja a kultúrát. Ennek az
összegzésnek az eredményeképpen az alkotmányok tartalmaznak
kulturális elemet, hatalmi elemet és igazságelemet……
……kulturálisan szervezett társadalmak a múlt századig
mindegyik földrészen megtalálhatóak voltak, amikor is végleg a
politikai társadalmak uralma alá kerültek. Az, amit ma kultúrának
nevezünk, annyira beivódott az emberi lélekbe, hogy ha kiirtanánk
az emberi tudatosságból, elveszítenénk emberi mivoltunkat.
Nyilvánvaló és magától értetődik tehát, hogy az
alkotmányok olyan kulturális morált és értékeket testesítenek
meg és foglalnak magukban - vagy legalábbis lényeges teret hagynak
ezeknek -, amelyek az ember társadalmi szerveződésének még
mindig alapvető elemét képezik.
Az alkotmányok
kulturális elemének számos összetevője van, illetve különböző
módokon jut az kifejezésre. Arisztotelész híres meghatározása
szerint az alkotmányok igen általános formában meghatároznak egy
életformát azáltal, hogy lefektetnek és szervező elvként
használnak olyan értékeket, fontosabb szerveződési
alapfeltételeket és egyfajta igazságfogalmat, amelyek köré egy
nép szerveződik, illetve amelyek felé törekedik. Az alkotmányok
gyakran meghatározzák az állampolgárság kritériumait, illetve
jellemzik a néphez vagy nemzethez tartozókat - ez a kulturális
elem alapvető kifejtése……
Az alkotmány hatalmi
eleme a döntéshozó intézményekben rejtőzik. Egy koherens
alkotmányban a hatalomszervező intézmények a politikailag
szervezett nép kultúrájában vagy kultúráiban gyökereznek,
azt/azokat tükrözik, és egyszerre több dolgot valósítanak meg.
Azonosítják a legfelső hatalmat (amelyet egyes esetekben
uralkodónak hívnak), amely mindig véglegesen meghatározó. Úgy
osztják el a hatalmat, hogy az eredmény minden lehetséges
kérdésben hatékony döntéshozatal legyen. Ezenkívül
meghatározzák a politikai küzdelem kereteit. Igen lényeges, hogy
a politikai küzdelem gyakran egy közös alkotmány alatt
összekapcsolt kultúrák versengésével jár; ez lehet angolszász
és bennszülött kultúra Kanada és Ausztrália esetében, vagy
széles értelemben vett "etnikai", mint Kanada angol és
francia nyelvű felosztása. A hatalmi elem lényegében úgy
strukturálja a konfliktusokat, hogy azok politikailag kezelhetők
legyenek, és ne az utcán kelljen őket erőszakos eszközökkel
megoldani.
Az igazságelem az alkotmányosság
kulcsfontosságú alkotórésze, hiszen az emberi történelem során
a legtöbb politikai rendszer, noha per definitionem szervezett
hatalmat képviselt, csak a legújabb időktől rendelkezik
alkotmánnyal. Az alkotmányosság mint politikai technika a
hatalmat az igazsággal igyekszik összeházasítani, mégpedig
különböző módokon. Az írott alkotmány, amelyet bármely
állampolgár és minden politikai szereplő elolvashat, olyan ismert
és "kiszámítható" döntéshozó folyamatot hoz létre,
amely a hatalom használatát megállapodott, megegyezéses
eljárásokra segíti korlátozni. A hatalmi ágak szétválasztása,
amelyet gyakran tartalmaznak az alkotmányok, úgy korlátozza a
hatalmat, hogy a kollektív döntésekre jogosító felhatalmazást
több kézbe helyezi, hogy ezáltal elejét vegye olyan önkényes
döntéseknek, amelyek ellentmondanának a nép által elfogadott és
az alkotmányban lefektetett, uralkodó igazságérzetnek. Alapvetően
tévednek azok, akik szerint az angol és más parlamentáris
kormányzati formákban nem érvényesül a hatalmi ágak
szétválasztása. A politikai hatalom teljessége magában foglalja
többek között a tényleges döntéshozók meghatározásának és
kiválasztásának jogosítványát is. A parlamentáris hatalom a
hatalmi ágak szétválasztásának legalapvetőbb aspektusát
juttatja érvényre akkor, amikor a döntéshozók kiválasztását
egy választói testület kezébe helyezve, azt más hatalmi ágaktól
elválasztja. A választói testületnek viszont tilos népszavazás
útján vagy önállóan összegyűlve törvényeket hozni. Anglia
története folyamán a parlament nagyon hosszú ideig önmagát
állandósító testület volt, amelynek tagjait igen hatásosan egy
szűk körű társadalmi elit válogatta ki, amely aztán maga ült a
testületbe. Anglia akkor valósította meg az alkotmányos
kormányzatot, amikor ténylegesen és visszavonhatatlanul a népi
választások útján határozta meg, kik töltsenek be hivatalokat,
és kimondatlanul ugyan, de fenntartotta azt a jogot, hogy
eltávolítsa azokat, akik nem feleltek meg a választók által
támasztott követelményeknek. A hatalmi ágak szétválasztásának
ez az egyszerű, ám gyakran figyelmen kívül hagyott oldala az
alkotmányosság alapszintje.
…..mivel a jogok jelentős
mértékben a mögöttes kulturális elem termékei, ez a bíróságot
olyan helyzetbe hozza, ahogy potenciálisan meghatározhatja, vagy
újrahatározhatja az alkotmány mögött meghúzódó kultúrát. Ez
önmagában még nem lenne természetellenes, hiszen az
alkotmányosság valóságához hozzátartozik az, hogy a hatalom,
mintegy aduként "üti" a kultúrát. A baj akkor kezdődik,
ha és amikor ezt az adut a bíróság játssza ki. Szerte a világon
a formális, jogászi alkotmányos jog gyakran bevonja a bíróságokat
egymással vetélkedő kultúrák, szubkultúrák küzdelmébe
egységes kultúra többszörös ideológiai értelmezésekkel
terhelt interpretálásába. Így aztán a bírói döntések
rendkívül ellentmondásosak lehetnek - olyannyira, hogy az már
akadályozza, vagy meghiúsítja a bírói döntések végrehajtását
vagy foganatosítását. Ez a fő oka annak, hogy - amint már
fentebb szó esett róla - 1945 óta a legfelsőbb és
alkotmánybíróságoktól nemigen indultak ki komoly politikai
változások……
…….mivel a jogok jelentős mértékben
a mögöttes kulturális elem termékei, ez a bíróságot olyan
helyzetbe hozza, ahogy potenciálisan meghatározhatja, vagy
újrahatározhatja az alkotmány mögött meghúzódó kultúrát. Ez
önmagában még nem lenne természetellenes, hiszen az
alkotmányosság valóságához hozzátartozik az, hogy a hatalom,
mintegy aduként "üti" a kultúrát. A baj akkor kezdődik,
ha és amikor ezt az adut a bíróság játssza ki. Szerte a világon
a formális, jogászi alkotmányos jog gyakran bevonja a bíróságokat
egymással vetélkedő kultúrák, szubkultúrák küzdelmébe
egységes kultúra többszörös ideológiai értelmezésekkel
terhelt interpretálásába. Így aztán a bírói döntések
rendkívül ellentmondásosak lehetnek - olyannyira, hogy az már
akadályozza, vagy meghiúsítja a bírói döntések végrehajtását
vagy foganatosítását. Ez a fő oka annak, hogy - amint már
fentebb szó esett róla - 1945 óta a legfelsőbb és
alkotmánybíróságoktól nemigen indultak ki komoly politikai
változások……
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy ez
a három elem - a kultúra, a hatalom és az igazság - egymás
mellett él az alkotmányban, annak különböző részeiben és
intézményeiben. Egy valamirevaló alkotmányból a három közül
egy sem hiányozhat. A jó alkotmány egyrészt koherens keretet
biztosít mind a háromnak, másrészt azonban a három elem belülről
fakadóan "harcban" is áll egymással. A kulturális elem
specifikus és partikulalista, míg az igazságelem az egyetemes
alkalmazhatóság premisszáján alapszik. Azaz, az alkotmányos
folyamatokban rejlő törvényesség megköveteli, hogy minden
állampolgár egyformán és egyforma mértékben legyen érintve,
miközben a kulturális komponens olyan különbségtételeken és
elvárásokon nyugszik, amelyek alkalmazásukban nem egyetemesek. Az
úgynevezett többségi/kisebbségi probléma ennek a diszjunkciónak
az egyik oldala. A hatalmi elemnek a jogállamiság egyetemleges
eleme szab határt. Ugyanakkor azonban a hatalom hajlamos a lakosság
különböző részei felől jövő népszerű és partikulalista
igényeknek eleget tenni, hiszen a jövő hatalma a kormányzati
javak és szolgáltatások nem egyetemes módon végrehajtott
elosztásán nyugszik. Ezt az elválasztást láthatjuk például az
Egyesült Államokban az úgynevezett affirmative action, (pozitív
diszkrimináció, 1960-ba vezették be az USA alkotmány
kiegészítést.szerk.) azaz a kisebbségeket támogató pozitív
diszkrimináció körül kibontakozott vitában.
A
kultúra-hatalom-igazság…
Létezik az
alkotmányelemzésnek egy olyan krémje, amely számos politikai
gondolkodót magában foglal ugyan, de közvetlenül vezet
Arisztotelésztől Montesquieu-n át A föderalistáig.
Montesquieu
a politikai filozófia legalapvetőbb problémájának a szabadság
és a kényszer összebékítését nevezte.
Egyrészt
Montesquieu úgy határozta meg a civil társadalom
jótéteményeit, hogy az ipar és kereskedelem lehetősége mellett
nyíltan közéjük sorolta az igazság érvényesülését is, Locke
viszont az igazságot meg sem említi. Másrészt Montesquieu
felismerte, hogy az emberek által létrehozott legfőbb hatalom
gyakran megfosztja a polgárokat éppen azoktól az jótéteményektől,
amelyekért azok azt létrehozták. Így elemzése világosabban
és mélyebben összpontosít a kényszerítő hatalom korlátozásának
eszközeire, következésképpen megközelítését tekintve
Montesquieu mélységesen alkotmányos volt, Locke viszont csupán
véletlenül volt az.
Montesquieu igen jelentős mértékben
Arisztotelész szellemi örököse, az őket elválasztó két
évezred során működő politikafilozófusok viszont elvesztették
Arisztotelész realizmusát és empiricizmusát
(jelentése:tapasztalat)…..
a
hatalom és a jog összeegyeztetését különböző kultúrákban és
politikai rendszerekben különbözőképpen valósíthatják meg.
Bármely adott megoldás sikere számos tényezőtől függ. Ezek
között megnevezi a földrajzot, az éghajlatot, a lakosság méretét
és jellegét, a gazdaság jellegét, valamint a helyi hagyományokat
- a vallást és a létező politikai kultúrát is…….
Montesquieu
véleménye szerint a változás elkerülhetetlen, és a politikai
intézmények mindig lemaradnak a társadalmi és gazdasági
változások mögött. Következésképpen az alkotmányos elvek
tartalma és alkalmazásuk a tényeknek van alárendelve, a tényeket
pedig azért gyűjtik össze, hogy az általános alapelvek
alkalmazását lehetővé tegyék, mégpedig a körülményeknek
megfelelően. A kialakuló elvek logikailag és tapasztalatilag
kölcsönösen összefüggnek egymással. Logikailag megvilágítják
a szükséges szerkezetfajtákat, tapasztalatilag pedig segítenek
megérteni az adott nép által elfogadott konkrét szerkezetek belső
logikáját. Ennek eredményeképpen elemezni tudjuk az egyes
nemzeteken túlmutató elveket felhasználó politikai rendszerek
intézményi logikáját, s közben elemezni tudjuk a partikuláris
megoldást és annak a társadalmat összetartó alkotóelveit is -
amelyet õ a "törvények szellemének" nevez. A "szellem"
tulajdonképpen abból áll, amit korábban kultúra-hatalom-igazság
kapcsolatnak neveztünk; ez látja el energiával a politikai
rendszert, ahogyan a főrugó vagy a gombelem az órát. Mindent
összevetve tehát, Montesquieu nem John Locke, hanem Jean Bodin és
Niccolo Machiavelli örököse - realista, empiricista (Az emberi
megismerés tárgyai … az érzékekbe éppen bepecsételődő
ideák.”szerk.) „ és historicista.
Az összehasonlító
alkotmánytan itt végrehajtott elemzése nem eleganciája vagy az
általa helyesnek tartott elvek igazságértéke miatt használja
Montesquieu módszerét, hanem mert az alkotmányosság jelenkorig
tartó története megerősíti ennek a módszernek a
használhatóságát és erejét. Való igaz, ma primitívnek és
helytelennek tűnik, ahogy az éghajlat hatásait elemzi Montesquieu,
azonban helyes volt az az általános tézise, hogy a politikai
hatalom megszervezésének a célja az emberek felszabadítása a
természet vak erői alól, és hogy az ember természet feletti
egyre növekvő uralmából fakadó politikai szabadságot éppen
azok a hatalmi eszközök fenyegetik, amelyeket a természet feletti
uralom megszerzése céljából szervezett meg……
Mivel
az emberek a természeti állapotban gyengék, ezért nem veszélyesek
egymásra nézve. A civil társadalom létrehozása azonban
együttesen erőssé teszi őket, és ez az újonnan szerzett erő
konfliktust okoz a politikai rendszerek között és azokon belül.
Azaz, a civil társadalom megteremtése jelenti a hadiállapot
kezdetét, és Montesquieu e hadiállapot feloldására olyan
alkotmányosságot javasol, amelyet a népfelség és a hatalmi ágak
elválasztása jellemez……
Nem volt hajlandó a hatalmi
ágak szétválasztását dogmaként kezelni, hanem csak olyan
eszközként, amelynek segítségével a lakosság megszervezheti a
hatalommal szemben az ellen-hatalmat. Ha egy nép és körülményei
olyanok, hogy nem teszik lehetővé az alkotmányosság
megteremtését, akkor az nem jön létre. Ugyanígy, ha a nép
nem szervezi meg önmagát a hatalmi ágak szétválasztása által
megengedett módokon az alkotmányosság megőrzése érdekében,
akkor az alkotmányosság nem marad fenn.
Montesquieu
nyelve néha elavult ugyan, de elemzése olyan benyomást kelt,
mintha a mai lapok címoldaláról olvasnánk valahol a világon.
Kommentál
Amerikai alkotmány azzal kezdődik, hogy minden embernek Isten által adományozott joga van, amit ember nem korlátozhat: az élethez, a szabadsághoz, a boldogsághoz. Kiemeli a zsarnokság elleni függetlenséget. Zsarnokság az is amikor „függetlennek ki nevezet intézményeket” és választott hatalmi ágakat nem lehet ellenőrizni. Amerikai felfogás szerint az állandó ellenőrzés biztosíthatja, hogy nem él vissza a hatalmával, azaz nem válik a zsarnokság melegágyává. (Lásd hazánkban a társadalomtól független Bíróságot, ügyészséget, Alkotmány Bíróságot és a országtól független gazdasági hatalom a Jegybank.)
Remélem nem a negyven éve ismert formula alapján járnak el: „a nép alapvetően buta, tudatlan így nem tudja mik az érdekei” (mondta: Lenin és Hitler).
(karpatiharsona.info alapján JOBBIK GONDOLAT)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát