Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2009. december 18. Közélet
|
André Vingt-Trois bíboros, a francia püspöki konferencia elnöke a CCEE plenáris gyűlésén tartott előadást a gender-kérdésről. Az előadás szövegét az alábbiakban közöljük.
A házastárs és a család fogalmának
értelmezésében mélyreható változások mentek végbe az utóbbi időben. E
fogalmak lényegének értelmezése jelenleg nagyban függ a
gender-elmélettől, az 1950-es évek óta terjedő ideológiától, amely ma
már referenciaként szolgál nemzetközi szervezetek és különböző országok
politikája számára; sőt immár kötelező hivatkozási ponttá vált. Melyek
a főbb gondolatai ennek az ideológiának, milyen problémákat vetnek fel
ezek a gondolatok, és milyen kihívások következnek ebből a társadalom
és az Egyház számára?
I. A gender-elmélet fogalma
A gender-elmélet – az állampolgári egyenlőség nevében – megkérdőjelezi
a nemi különbözőség értelmét. A férfi és női nemet tehát társadalmi
képződményként fogja föl, amelyet le kell bontani, hogy mindenki
személyes irányultságának megfelelően teremthessen társas kapcsolatot.
Foglaljuk össze röviden ezen ideológia fogalmait!
1. A gender-elmélet különválasztja a biológiai nemet a gendertől
(társadalmi nemtől). Az ember fizikailag lehet férfi vagy nő, de
valójában nem ez számít, hanem az, hogy az illető a férfi, női,
homoszexuális, transzszexuális, vagy valami más – maga által jónak
tartott – nemhez tartozónak tartja magát. Így mindenféle házastársi és
családi forma létezhet. A létrejövő kapcsolatokat pedig, mivel
léteznek, törvényesen el kell ismerni.
2. A nőknek meg kell szabadulniuk a férfiak hatalmától, és minden téren
meg kell valósítaniuk az egyenlőséget. Ezért kell csökkenteni az olyan
egyenlőtlenségeket, amelyek például a terhességgel kapcsolatosak
(fogamzásgátlás, abortusz, munkavállalás).
3. A nemi identitás az ember vágyaitól függ, nem pedig nemiséggel bíró
testétől. A törvényeknek figyelembe kell ezt venniük, és harcolniuk
kell a diszkrimináció, különösen a homoszexuálisokat érintő hátrányos
megkülönböztetés ellen. A hivatalos iratokon többé nem az ember neme,
hanem „gendere”, vagyis társadalmi neme szerepel.
II. E fogalmak kritikája
Ez az új ideológia elrugaszkodott az emberi valóságtól.
1. A gender-elmélet elutasítja a nemiséggel rendelkező test fogalmát,
hogy egyenlővé tegye a férfit és a nőt. Azt állítja, hogy mindenki
saját szubjektív igényeinek megfelelően alkotja meg identitását, és az,
hogy valaki férfi vagy nő, csupán kulturális képződmény. Itt
ellentmondás támad az ember saját maga általi meghatározása, illetve a
társadalom általi meghatározottsága között (természet és kultúra
közötti konfliktus). Ez az elmélet az identitások uniformizálása
érdekében a férfi és női hivatást is tagadja. Van azonban más út is,
mint egy aszexuális társadalomkép felvázolása és követése.
2. A nemek egyenlősége az Egyház által is vallott érték. Egy tisztán
instrumentális látásmód azonban meghamisítja az egyenlőség jelentését.
Az egyenlősdiség szintjére redukált egyenlőség valójában újabb
egyenlőtlenségeket szül, mint például Franciaországban, ahol az
igazságszolgáltatás úgy ítélte meg, hogy az a törvény, amely
gyermekenként két év nyugdíjkorhatár-kedvezményt ítél meg a nőknek,
ellentétes a nemek egyenlőségének elvével. E megítélés szerint a
férfiaknak is ugyanilyen mértékű kedvezmény járna, holott az eredeti
cél az anyák szülésben és nevelésben betöltött szerepének értékelése és
kompenzálása volt. Ilyen összefüggésben nehézkessé válik a valódi
különbségtétel.
Férfiak és nők kapcsolatát a hatalom és a versengés kontextusában
mutatják be. A férfiakra úgy tekintenek, mint akik eltiporják a nőket
és rosszul bánnak velük. Ha magunkévá tesszük ezt a megközelítést,
megfosztjuk magunkat a kereszténység által kínált pozitív látásmódtól,
amely a férfi és a nő egységét hangsúlyozza. Márpedig ezt az egységet
valósítja meg és fejezi ki a keresztény házasság, amely az egyenlő
méltóságon, a szabad választáson és a felek együttműködésén alapul. Ezt
az egyenlőséget nem szabad összekeverni a férfi és a nő egyformaságával
vagy hasonlóságával – még kevésbé két azonos nemű személy kapcsolatához
hasonlítani.
3. A gender-elmélet a nemi identitás teljesen szubjektív látásmódját
dolgozza ki. Pontosabban fogalmazva, a nemi „irányultság” kerül az
„identitás” helyére, amely így elveszti objektív mivoltát. A személy
nem egyesülhet a másikkal kizárólag saját maga által meghatározott
irányultsága alapján. A társadalom sem egyéni, a házastársi kapcsolat
és a család jelentésével ellentétes irányultságok alapján szerveződik.
A férfi és a nő identitásának ennél objektívebb megközelítését kell
előnyben részesítenünk.
III. Kihívás az Egyház számára
A világnak és az Egyháznak már sokszor kellett szembenéznie a közösségi
élet értelmezését veszélyeztető ideológiákkal (ld. Caritas in veritate
14). A férfi és a nő valóságának értelmezését és hivatását illetően az
Egyház olyan látásmódot ajánl, amely kettőjük együttműködésén alapul,
és elhatárolódik a gender-elmélet harcias és gyanakvó felfogásától. Az
Egyháznak három kihívásra kell válaszolnia.
1. Az, hogy minden ember egyenlő, nem jelenti, hogy minden érzelmi
kötődés alkalmas arra, hogy párkapcsolat, házasság vagy család alapja
legyen. Bizonyos élethelyzetek érzelmi viszonyai nem jelenthetik a
házasság vagy a család intézményének alapját, és nem szolgálhatnak
viszonyítási pontként. A működőképes házasságnak és családnak objektív
és egyetemes tulajdonságokra kell épülnie.
2. Az Egyháznak gondja van az emberekre és figyelemmel van
élethelyzetükre, de fontosnak tartja az objektív realitásokat is, mint
a nemek különbözőségét és a közjót. Az egyéni érdekek és a nemek
közötti háború jegyében folyó hatalmi harc árt a férfi és a nő
együttműködésen alapuló kapcsolatának, hivatásuknak és a társadalmi
köteléknek.
3. Intézményi működésében és lelkipásztori küldetésében az Egyház nem
igazodhat a gender-szemlélethez. Az egyenlőség címén elvárnák, hogy
minden egyházi szolgálat bárki számára nyitott legyen, és a
családpasztoráció is a gender-szemlélet alapján működjék. A Katolikus
Egyház karitatív szervezeteinek nem szabad ezt a szemléletet
alkalmazniuk, sem elfogadniuk, sem terjeszteniük, mint ahogy ez
megfigyelhető a nemzetközi szervezetekkel történő szerződéskötések
esetében, amikor egy-egy szervezet, ha csak hallgatólagosan is, de
elfogadja azok gender-elmélettel kapcsolatos feltételeit. Ez az elmélet
ellentétes a józan ésszel, akár az elemi logikából, akár a teljes körű
emberi fejlődés szükségességéből indulunk ki (vö. Caritas in veritate).
Konklúzió
A gender-elmélet nyomán számos olyan szabályozás jött létre, amely
megváltoztatja és összezavarja a férfi-nő kapcsolat, a házasság és a
család jelentését. Ez az ideológia ellenségeskedést szít férfi és nő
között. Alapjaiban kérdőjelezi meg a házastársi viszony, a család és a
nemzés értelmét. Összekeveri a nemi identitást egy-egy sajátos
szexuális irányultsággal, például a homoszexualitás és az
interszexuális állapotok esetében. Sohasem lesz az egység, az
összetartás és a társadalmi béke forrása. Számos vészes kihatása lesz a
társas kapcsolatokra és a jövő nemzedékekre nézve, mivel mindinkább
összezavarja a személyes emberi lét alapvető viszonyítási pontjait.
Feladatunk az, hogy felmutassuk a férfi és a nő hivatását, és
rámutassunk a házasságban történő elköteleződés értelmére. A házasság
sokféle termékenység forrása, és visszavonhatatlansága által a tartós
egység és a személyes kibontakozás útja. Feladatunk az is, hogy
emlékeztessünk: kizárólag a férfi és a nő között létrejövő házasság ad
életet, nyitja meg a jövőt és hordozza a reményt. Szellemi síkon ez a
kapcsolat jelképezi Isten szövetségét az emberiséggel, és ezért a
Caritas, a szentháromságos szeretet valódi jele.
( Magyar Kurir alapján szerk.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát