Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2011. január 5. Közélet
|
Hogyan teljesülhet Orbán Viktor ígérete arról, hogy
Magyarország Kínát is meg fogja előzni versenyképességben? Saját pályán
nem lehet őket legyőzni, a mesterségesen gyengén tartott árfolyam a
devizahitelesek miatt nem reális célkitűzés, a termelés olcsóbbá tételét
pedig az uniós szabályok és a szociális háló megléte teszi
lehetetlenné. Svájcra tekintve azonban találni olyan területeket,
amelyeken sikerülhet leelőzni a kínaiakat.
"
Mi még Kínával is versenyképesek leszünk, ha végig tudjuk, ha végig tudom csinálni azt a gazdaságpolitikát, amit elindítottam" - mondta Orbán Viktor december 23-án a Hír Tv-nek adott interjújában.
A Világgazdasági Fórum legújabb versenyképességi rangsorában Kína a 27.
helyen szerepelt, míg Magyarország az 52. volt. A nagyszabású felmérés
tizenkét pillérbe sorolt szempontok szerint vizsgálja az országokat.
Magyarország a leggyengébb az adóterhek, illetve az adminisztrációs
terhek területén, előbbi kategóriában a 139 felmért országból 138.,
utóbbiban 134. helyen volt. Ezek mellett rosszul szerepelt a
politikusokba fektetett bizalom (128.), a kormányzati pazarlás (126.) és
az államadósság (123.) kategóriában is.
Kína ezekben a kategóriákban az adóterhek kivételével (amelyben 122.
helyen volt), a magyarnál jóval kedvezőbb értékelést kapott, mindben az
első 35-ben szerepelt. Kína elsősorban a piaci működést tekintve áll
gyengén, például a vállalkozásindításhoz szükséges eljárások számában
(126. hely) és idejében (108.), a vámtarifákban (122.) vagy épp a
tőkeáramlás korlátozásában (123.)
Előrébb léphet Magyarország
A kormány eddigi intézkedéseinek hatásait nehéz felbecsülni a rangsor
szempontjai alapján, de az látszik, hogy a leggyengébb pontokra
próbáltak koncentrálni. Az adóterhelés a személyi jövedelemadó 16
százalékra és a társasági adó 500 millió forint nyereségig 10 százalékra
ejtésével, valamint különböző kis adók eltörlésével csökken, és
emellett az adminisztrációs eljárások és idő csökkentése is a kormányzat
prioritásai közé tartozik. Az Európai Unió által szigorúan megkövetelt
költségvetésihiány-pálya és a kormány államadósság-csökkentő tervei
szintén sokat javíthatnak a rangsor egyes kategóriáiban.
A kormány egyéb intézkedéseinek konkrét hatásai azonban nehezen
számszerűsíthetőek, ezért azt is nehéz előre jelezni, hogy összességében
közelebb kerül-e Magyarország Kínához, még ha a fenti kategóriákban
komoly előrelépés lesz is. Kérdés például, hogy ront-e - és ha igen,
akkor mennyit - a tulajdonjog jelenlegi 66. helyezésén a
magán-nyugdíjpénztári átalakítás, visszaesik-e az infrastruktúra
fejlettségi állapota vagy a technológia fejlődése a különadók
bevezetésével.
Mi a versenyképesség?
A versenyképesség meghatározása a közgazdászok körében sem egyértelmű.
Bakács András tanulmányában, amely a Világgazdasági Kutatóintézet
honlapján olvasható, azt írta, hogy Paul Krugman (2008-ban Nobel-díjas
közgazdász) például egyenesen értelmetlennek nevezte egy nemzet
versenyképességének firtatását, sőt, szerinte a fogalom folyamatos
emlegetése veszélyes megszállottsággá válhat. Állítását azzal támasztja
alá, hogy míg egy versenyképtelen vállalat egyszerűen kiesik a piacról,
államok nem szoktak csődbe menni.
Vannak azonban olyan közgazdászok, akik modellezni is próbálták a
versenyképességet, különböző tényezőket kiemelve. Michael Porter szerint
a versenytársakkal szembeni előnyt lényegében azok a tényezők
határozzák meg, amelyeket tartósan fenn lehet tartani, és amelyeket a
versenytársak nem tudnakellensúlyozni.
A közgazdász szerint a termelési tényezők (például erőforrások) puszta
megléte nem elég a versenyképességhez, mivel a felhasználás módja az,
ami igazán számít. Porter szerint ezenfelül nemcsak a lakosság bér- és
jövedelmi viszonyai alakítják a versenyképességet, hanem az is, hogy
mennyire igényesek, mivel a minőségi termékek iránti kereslet magasabb
követelmények elé állítja a vállalatokat.
Nem hagyják erősödni a jüant
A kínai gazdaság egyik nagy versenyelőnye az árfolyam mesterségesen
alacsonyan tartása a dollárral szemben. A szándékosan elértéktelenített
jüan a kínai exportvállalatokat segíti a világpiacon zajló versenyben,
és egyben drágítja az importot, ami a belső fogyasztást fogja vissza.
Ez az árfolyam-politika hatékonyan segítette Kína gazdasági
növekedését, ugyanakkor a rendszeres és nagymértékű kereskedelmi többlet
a világ legnagyobb mértékű devizatartalékát hozta létre, amely idén
szeptemberre meghaladta a 2600 milliárd dollárt. Inotai András, a
Világgazdasági Kutatóintézet vezetője egy tanulmányában azt írta, hogy
pénzügyileg az Egyesült Államok és Kína "
sziámi iker pozícióban" van, vagyis egyik sem tud a másiktól megszabadulni, és nem is akar: a jüan radikális felértékelését követelő "amerikai törvényhozási törekvésnek éppen az amerikai külügy- és pénzügyminiszter áll ellen".
A felértékelődő jüan legalább két szempontból lenne káros a kínai
érdekekre: egyrészt drágulna a kínai termékek ára, vagyis a világpiacon
visszaszorulnának, másrészt a jüannal szemben gyengülő dollár a
devizatartalékokat értéktelenítené el. Az Egyesült Államok, amely
gazdaságának körülbelül 70 százalékát a fogyasztás teszi ki, azért járna
rosszul, mert hirtelen megdrágulna a kínai import.
Magyarországon az exportáló vállalatok is a gyengébb forintban lennének
érdekeltek, ennek azonban a devizában eladósodott lakosság, illetve
önkormányzati és vállalati szektor érdekei szabnak határt. Ráadásul
Magyarország kötelezett az euró bevezetésére (igaz, nincs rögzítve, hogy
mikor), ami miatt nem játszhat szabadon az árfolyamfegyverrel
gazdaságának támogatására.
Munka egy tál rizsért
A versenyképességet befolyásolja egy ország bérszínvonala, amely beépül
az előállított termékek és szolgáltatások árába. Kína ebben a
tekintetben két szempontból is nagy előnyökkel bír: egyrészt olcsó a
munkaerő, másrészt ugyan egyre emelkedik a munka költsége, de óriási
tartalékok állnak rendelkezésre. A Worldsalaries.org kimutatása és
2005-ös adatai szerint a magyar bérszínvonal érezhetően a kínai felett
van.
Kínában idén több sztrájk is megbénította külföldi cégeknél a
termelést, ami azt jelzi, hogy az olcsó kínai munkaerő modelljét kezdi
levetkőzni az ország. Így látja Inotai András is, a Világgazdasági
Kutatóintézetet vezető kutató is, aki szerint az emelkedő bérköltségek
és a szaporodó sztrájkok másfajta modellt követelnek meg, vagyis az
exportorientált gazdaság(alacsony bérek és fogyasztás) elmozdul a belső
piac felé. A közgazdász szerint ugyanakkor ennek ellentmond, hogy az
emelkedő béreket megfékezheti az, hogy a fejletlenebb régiókban bőven
van olcsó és szabad munkaerő.
Magyarországon a bérszínvonal ugyan magasabb, mint Kínában, de jóval
alacsonyabb, mint Nyugat-Európában, ez pedig hozzájárul a magyar
versenyképesség javulásához. A Mercedes, az Audi vagy az Opel
beruházásának Magyarországra telepítésében a viszonylag olcsó munkaerő
is szerepet játszott, ugyanakkor a kínainál fejlettebb szociális
rendszer (például minimálbér, társadalombiztosítás) nem teszi lehetővé,
hogy sokkal alacsonyabb bérekkel csábítson az ország beruházókat.
A miniszterelnök felvetését az teheti realitássá, hogy nem feltétlenül
az alacsony bérekkel kell felvenni a versenyt a világpiacon - a világ
legversenyképesebb országaiban ugyanis nem alacsony a bérszint. A
Világgazdasági Fórum rangsorában például az első öt ország: Svájc,
Svédország, Szingapúr, Egyesült Államok és Németország. Ezenfelül a
világot számtalan olcsó termékkel ellátó kínai gyárak komoly
környezetszennyezést okoznak, Magyarországon pedig a szigorúbb szabályok
miatt ilyen üzemek telepítését nem lehetne véghezvinni.
A svájci példa
A magyar gazdaság esélye tehát abból származhat, hogy a versenyképesség
sokkal szélesebb kategória, mint az olcsó termelés. A világelső és a
magyar devizahitelesek számára a mostani gazdasági válságban is
elkeserítően jól teljesítő Svájc esetében a Világgazdasági Fórum
szakértői azt emelték ki, hogy az alpesi országban kiemelkedően jók az
innováció esélyei és kifinomult az üzleti kultúra (ezekben a
kategóriákban Svájc a második, illetve a negyedik helyezést szerezte meg
139 ország közül).
"Svájc tudományos kutatóintézetei a világ legjobbjai között vannak,
a vállalati és az egyetemi világ közötti szoros együttműködés, illetve a
cégek jelentős kutatási-fejlesztési költései pedig biztosítják, hogy az
elméleti kutatásokból piacra vihető termékek és szolgáltatások jöjjenek
létre
" - áll a dokumentumban, amely 53 oldalon keresztül sorolja a svájci modell erősségeit.
A Világgazdasági Fórum szerint Svájcban a kormányzat is támogatja az
innovációt, a szellemi tulajdonjogok védelme pedig nagyon erős - ez
utóbbi ugyanis szintén elengedhetetlen feltétele annak, hogy az ötletek
megszülessenek és valóra is váljanak. Nem véletlen az sem ennek
fényében, hogy Svájcban millió lakosonként 159 védjegyet jegyeznek be,
ami a világon a legmagasabb ilyen arány.
Svájc az innováción túl is nagyon jól szerepelt, első helyen végzett
például az autópálya-hálózat, az ország adósminősítése és az elérhető
pénzügyi szolgáltatások területén is, a svájcinál stabilabb
makrogazdasággal pedig csak négy ország rendelkezik. "Svájcnak azokra a
területekre kell koncentrálnia, amelyekben erősek a pozíciói, a
kormánynak pedig figyelembe kell vennie az üzleti körök által felvetett
kritikákat, és ha kell, csökkentenie kell a szabályozást" - mondta a
swissinfo.ch internetes oldalnak Beat Bechtold, a St. Gallen-i egyetem
tanára, aki részt vett a lista összeállításában. A vállalatvezetők
szerint három területen lenne szükség javulásra, mégpedig a kormányzati
bürokrácia, az adózás és a munkaerő-piaci korlátozások területén, ez
utóbbin belül például sokakat frusztrál a munkavállalási engedélyek
beszerzésének időigénye és a szigorú nyitvatartási szabályok.
Közeledés
A jövőben egyébként szorosabbra fűzheti viszonyát Kína és Magyarország.
"Minél több friss pénz és munkahelyeket eredményező beruházás jöjjön
Magyarországra" - ez nyilatkozta Kínával kapcsolatban Orbán Viktor
sanghaji látogatása végén november legelején. Orbán tárgyalt Ven
Csia-pao kormányfővel is, akivel megállapodtak arról, hogy a két ország
közötti lehetséges együttműködés terepe lehet az
infrastruktúrafejlesztés: a budapesti körvasút, illetve a Ferihegyi
repteret és a belvárost összekötő gyorsvasút építésében is együttműködés
várható Kínával.
Orbán szerint ezen túl minden tárgyalópartnerüknél sikerült elérniük,
hogy emeljék magyarországi jelenlétük minőségét. Ez azt jelenti, hogy nő
majd a munkahelyek száma, több kínai tőke érkezik, és emelkedni fog a
magyar beszállítók száma is. Orbán szerint az elektronikai iparban és a
mobiltávközlésben érdekelt kínai ZTE és Huawei nagyvállalatokkal is
tárgyaltak. Utóbbi néhány pontosító tárgyalás után olyan fejlesztést
tervez, amely 1500-2000 új munkahelyet jelenthet.
A magyar kormányfő a kínai miniszterelnökkel arról is megállapodott,
hogy közös bizottságot hoznak létre, amely a társaság magyarországi,
illetve ezen keresztül európai terjeszkedését lesz hivatott megalapozni.
Becsey Zsolt államtitkár is arról beszélt november közepén a 2. Kínai
Tengerentúli Befektetések Vására után, hogy Magyarország jó
kiindulópont, ha Közép-Európában, illetve az Unióban szeretnének
terjeszkedni a kínai cégek. Orbán találkozott Csen Fenggel, a Hainan
Group elnökével, akivel egy magyarországi légitársaság létrehozásáról,
illetve a Malév átalakításáról is tárgyaltak. A Kína Magyarországon
keresztül történő európai terjeszkedését segítő bizottság ezért is
hasznos lenne, mivel számos uniós előírásnak meg kell felelnie egy nem
európai befektetőnek, ha tulajdonjogot akar szerezni a Malévban.
Fellegi szerint Kína magyar állampapírokat venne
Fellegi Tamás fejlesztési miniszter az Indexnek adott interjújában azt
mondta, hogy az október 31-i sanghaji csúcstalálkozón a kínai
miniszterelnök vetette fel, hogy szívesen látna stratégiai pénzügyi
együttműködést Magyarország és Kína között, beleértve a kínai állam
esetleges részvételét magyarországi finanszírozásban,vagyis Kína magyar
állampapírokat venne. Annak részleteiről Fellegi nem nyilatkozott, hogy
ennek az állampapír vásárlásnak mi lenne a formája, technikája vagy
nagyságrendje.
Kína egyébként nemcsak magyar, hanem általában uniós államkötvényeket
is vásárolna, ezzel segítve az euró stabilitásának fenntartását. Az Unió
Kína legnagyobb exportpiaca, így Pekingnek erős érdeke fűződik a régió
pénzügyi stabilitásához. Az Unió és Kína közötti kétoldalú kereskedelem
értékét az év első hónapjában 434 milliárd dollárra taksálták az
elemzők, ami 30 százalékkal magasabb, mint tavaly ugyanilyenkor. Elemzők
szerint a legnagyobb részben amerikai állampapírokból álló
devizaportfóliója diverzifikálására törekvő Kínának nincs is igazán más
lehetősége hosszú távon, mint továbbra is vásárolni az uniós
állampapírokat.
Forrás: [origo]
Kommentál
Az előző fosztogató balliberálisok miatt az ország külföldi nyomás alatt van. Lásd amikor a külföldi tőkének úgy kellene adózni mint a magyarnak, akkor már lázongnak. Lásd a MNB elnökének döntéséből adódóan tovább minősítik le országunkat.Mert merték csökkenteni a havi fizetését..
Miért? Hogy hitelt vegyen fel a külföldi tőke támogatására. Ezt a hitelt a oktatás, szociális kiadás kárára törlessze az állam. Lásd például Görögországot.
JOBBOLDALI GONDOLAT
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát