Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011. augusztus 22. Közélet
A számítógép azok számára is komoly segítséget nyújthat, akik nem tudják hagyományos módon megosztani gondolataikat a környezetükkel, azaz kommunikációs sérültek. Egy kutatócsoport fáradozásának köszönhetően türelemmel és szakértelemmel egy 21. századi technológia alkalmazása komoly segítséget nyújthat számukra az önkifejezésben.
„Amivel foglalkozunk, az egy kicsit
pedagógia, egy kicsit mesterséges intelligencia, egy kicsit
képfeldolgozás” – fogalmazott az MNO-nak Miksztai-Réthey Brigitta, az
ELTE Informatikai Kar Média- és Oktatásinformatikai Tanszékének
tanársegédje, aki kutatótársaival a súlyosan, halmozottan fogyatékos
gyermekek és fiatalok segítését célzó informatikai eszközök és játékok
fejlesztésével foglalkozik az „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE”
kutatóegyetemi TÁMOP-projektben. Mint mondta, rendkívül összetett a
program, és sok ember szakértelme kell hozzá. Dolgozik rajta
pszichológus, gyógypedagógus, matematikus, informatikus, programozó. A
projektben a Bliss Alapítvány Segítő Kommunikáció Módszertani
Központjával (SKMK) folyamatosan kapcsolatot tartanak, kölcsönösen
segítik egymást, tippeket adnak a másiknak, megosztják a sérültekkel
kapcsolatos tapasztalataikat.
A programban részt vevők az SKMK növendékei, akik olyan halmozottan
sérült gyermekek és fiatalok, akik kommunikációs sérültek, azaz nem
tudnak beszélni, és valamilyen nem hagyományos módon osztják meg a
gondolataikat. Az SKMK fiataloknak és időseknek egyaránt segít
megtalálni és megtanulni az adott személy számára legmegfelelőbb
módszert a kommunikációhoz. Aki nem tud beszélni, annak a szokásostól
eltérő utakat kell választania gondolatai, érzései kifejezésére. A
siketek jelbeszédével a legtöbben már találkoztak, de az augmentatív és
alternatív kommunikációs – azaz a kiegészítő és alternatív kommunikációs
– lehetőségek közül azok számára is megtalálható a megfelelő, akik a
jelelést nem tudják elsajátítani. Létezik saját kommunikációs módszerük a
siket-vakoknak, más típusú sérülések esetén sokan meg tudják tanulni
egy betűtáblán vagy szótáblán mutogatva kifejezni mondanivalójukat.
Akiknek ez nem sikerül, jelképekkel, képkártyákkal, fényképekkel
oszthatják meg gondolataikat.
Arcelemzés
Az ELTE-IK NIPG csoportja (Neurális Információfeldolgozási Csoport)
által kifejlesztett MouSense szoftver segítségével a számítógép egere
helyett kapunk alternatív lehetőséget a számítógép irányításához. Ezt
kétféle módon is lehet használni: az egyik lehetőség, hogy Wii
kontroller segítségével bármilyen végtag mozgását a számítógépes kurzor
mozgásává alakítja a szoftver, illetve webkamera segítségével fejmozgást
tud kurzormozgássá konvertálni. Ebben a projektben ezt az utóbbit
használják olyan számítógéppel segített fejlesztőfoglalkozások során,
ahol sérült gyermekek, illetve fiatalok végzik a gyógypedagógus által
számukra választott feladatot, és közben rögzítik a kameraképet és a
feladatmegoldás közben a számítógépes eseményeket is. Ezt követően a
gyógypedagógusok értékelése és az adatok elemzése következik. A kamera
felvételeinek utólagos visszanézése nagyon sok pluszinformációt ad:
elemzik az illető arcát, többek között azt vizsgálják, hogy érti-e a
feladatot. Ez sokszor segít abban, hogy észrevegyék, valójában mi okoz
nehézséget a feladat megoldása során az illetőnek.
Miért nem csinálja a feladatot?
A kisgyerekeknél azt egyszerű érteni, hogy megijed egy figurától, ha
azonban nem oldja meg a feladatot, akkor ritkán tudjuk, hogy miért nem.
Amikor egy kisgyerekkel először próbálnak dolgozni, akkor mindenféle
trükköt alkalmaznak a siker érdekében. Volt olyan, hogy a képernyőn
játszott bábjáték volt a kulcs ahhoz, hogy a gyermek a monitoron lévő
információval foglalkozzon. Különös figyelmet kell fordítani arra, hogy
egy-egy növendék kognitív és mozgásképessége semmilyen módon nem függ
össze, tehát teljesen függetlenül kell tudni kezelni azt, hogy mennyire
tud mozogni, és hogy milyen szintű feladat jelent megfelelő kihívást a
számára. A projektben szereplő programok tartalma általában nem
korlátozott, inkább keretjátéknak nevezhető. Ilyen például a
kakukktojás-kereső, vagy a párosítós feladat: ezek tetszőlegesen
nehezíthetők. Egyedileg kell eldönteni azt, hogy mi a tartalom – mondta a
szakember.
Miksztai-Réthey Brigitta dolgozik együtt egy 18 éves lánnyal, aki
teljesen ép értelmű, de csak úgy tudja végezni a feladatokat, ha 10-15
percenként szünetet tartanak, ugyanis a fejegérrel (MouSense) való munka
komoly fizikai megerőltetést jelent a számára. Például egy egyszerű
párosítós feladat – mondjuk megyék és megyeszékhelyek párosítása –
számára komoly kihívást jelent: folyamatosan mozgatnia kell a kurzort,
majd a megfelelő helyen egy helyben kell azt tartani: ez jelenti a
választást. Öt-hat részfeladat teljesen ki tudja meríteni őt.
Megfelelő módszer
A munka során figyelembe kell venni a gyerek saját érdeklődését, mert a
motiváció nagyon sokat számít. Számára egy-egy feladat nagyon nehéz
lehet. Ha nem élvezetes, nem motiváló, akkor teljesen természetes, hogy
nincs meg a kitartás arra, hogy hónapokig, évekig gyakoroljon valamit –
fejtette ki Miksztai-Réthey Brigitta. A másik fontos dolog, hogy ezek a
gyermekek és fiatalok a hagyományos módszerekkel – amikkel egy gyerek
tudásszintjét, készségeit, képességeit felmérni szokás – nem
tesztelhetők, ezért valódi képességeikről és tudásukról objektív képet
kapni szinte lehetetlen feladat. „A klasszikus, bevált módszerek nem
alkalmazhatók, ám ezekkel az általunk használt módszerekkel látjuk, hogy
nagyon sok feladatot meg tudnak oldani, ha megfelelő eszközt adunk a
kezükbe.”
Sok dolgot előre meg kell tanulniuk, hogy meg tudják oldani a
feladatot: ilyen a fejegér használata, emellett a szakembernek biztosnak
kell lennie abban, hogy értik a feladatokat. Ha nem, vagy rosszul
válaszolnak, akkor gyakran a feladattal van probléma. Sok esetben
ugyanis ezeknek a gyerekeknek nincs eszközük arra, hogy valamit
közöljenek. Ezért a projekt célja az is, hogy módszert keressenek arra,
hogy megtudják, mikor egyértelmű és mikor jó a válasz.
Összerakni a kommunikációt
A szakember elmondta: egy húszéves fiú, aki jelképekkel kommunikál, a
tavat, várost és cirkuszt ábrázoló képekkel „mesélte el” egyik élményét,
azt akarta közölni, hogy Siófokon a nyári táborban látta az utcán, hogy
vándorcirkusz volt a városban. Miksztai-Réthey Brigitta hangsúlyozta:
nyitottságra van szükség ahhoz, hogy „össze lehessen rakni” a
kommunikáció tartalmát, így nemcsak a programok, hanem a teljes
kommunikáció is egyénre szabott. A számítógép segíthet abban, hogy az
illető össze tudja állítani a mondanivalóját. Nem kell senki, aki
helyette kimond egy szót, hanem a számítógép segítségével lehet saját
hangja és közölheti mondandóját.
A csoport rövid távú célja, hogy olyan arckifejezés-felismerést
dolgozzanak ki a programmal, amely a webkamera segítségével fel tudja
ismerni, hogy az a fiatal, akit „monitoroz”, mosolyog, szomorú, fáradt,
esetleg kétségbeesett, vagy fél. Miksztai-Réthey Brigitta jelenleg egy
olyan lánnyal dolgozik együtt, akinek nagyon jellegzetes arckifejezései
vannak, és azt szeretné, ha el tudnának jutni egy olyan pontra, hogy az
arckifejezések alapján a számítógép visszajelezzen, hogy „most már
pihenni kellene”. Az elsődleges cél, hogy ezt a felismerést egy-két
személyre kialakítsák. Utána jöhet a program továbbfejlesztése, aminek a
célja, hogy a többi növendék egyéni kifejezéseiből is hasonló
következtetéseket lehessen levonni. (MN)
Szabad Hírek
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát