Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010.
augusztus 31. Közélet
|
Talán
közhely, de leszögezhető tény, hogy a történelmet mindig a
győztesek írják. Nem volt ez másképp a II. világháborút
követően sem, amikor a nyertes hatalmak „áldásos”
médiabeli és irodalmi tevékenységének köszönhetően
megszületett a „fasiszta”
mint az emberi gonoszság esszenciája, történelmének legördögibb
bestiája. Pedig, ha valamiről, akkor a történelemnek erről a nem
is olyan régi fejezetéről aztán teljes fogalmi káosz él a
fejekben - és ahogy távolodunk a fasizmus fénykorától, az
1920-as és az 1930-as évektől, úgy ez a káosz csak
fokozódik…
Ennek
köszönhetően, ha ma valakit a legborzasztóbb elvetemültség, a
felülmúlhatatlan gonoszság szinonimájaként kívánnak
megemlíteni a közéletből (vagy bárhonnan máshonnan), azt öblös
artikulációval ab start lefasisztázzák, illetve ennek
szinonimáival illetik. Persze az illetőnek legtöbbször semmi köze
az olasz fasizmushoz.
Az, hogy a baloldal magától értetődő
természetességgel fasisztázza le a vele szembenállókat, szinte
már szót sem érdemel. Az viszont már annál inkább, hogy maguk a
sértettek sem tudnak mással visszavágni, minthogy
visszafasisztázzák a lefasisztázókat, hozzájárulva ezzel ahhoz,
hogy a „fasiszta”
szó elrettentő, mitikus és egyben démonikus, már-már vallási,
de végtelenül ostoba természetében tovább élhessen.
Itthon
többször hallhattuk már jobboldali politikusoktól, hogy mennyivel
nagyobb fasiszta volt a már letűnt SZDSZ, mint azok, akikre
ráhányta e jelzőt, vagy hogy a Fidesznek mennyire fontosak a
fasiszta szavazók stb. Mindezt egyes politológusok hazai
jelenségként emlegették, ám ezen univerzális elrettentésként
használt „szitokszóval”
természetesen nem csak Magyarországon vagdalkoznak. Jean Lacouture
francia történész például „trópusi
fasizmusnak” nevezi Pol-Pot
rezsimjét, Angliában „zöld
fasizmusról” beszélnek az
iszlám integritás kapcsán, Jean-François Revel francia akadémikus
pedig egyenesen „vörös
fasizmusként” aposztrofálja a
sztálinizmust. A definiálási zűrzavar tehát teljes, és hogy ez
így van, két okból fakad. Egyrészt a „fasiszta”
szónak és magának a fasizmusnak a démonizálásából, annak
jelentéstartalmának tökéletes és tudatos kiforgatásából,
másrészt az ebből következő oktatási metódusokból.
Látszat,
valóság
Az
antifasizmus Kreml általi manipulációjának köszönhetően
sikerült végletesen elhomályosítani a fasizmus valódi mivoltát,
ugyanis a kommunista vezetés e „kategóriába”
sorolt mindent, még az egymástól nagymértékben különböző
rendszereket is, amelyek kívül estek a kommunizmus tézisein, vagy
szembehelyezkedtek azzal. Mindez praktikusan nehezítette a fasizmus
még manapság is problematikus meghatározását. Sokak számára
ugyanis továbbra sem eldöntött kérdés, hogy a fasizmus egy
ellenforradalmi, hierarchizáló és antimodern ideológia
„militarista”
fordulatát képviseli-e, vagy éppen egy modernista, forradalmi, az
új társadalom ideájára nyitott, a letűnt korokkal kezdeni mit
sem tudó doktrína, vagy alapvetően a szocializmus antimaterialista
és anti-internacionalista értelmű revíziójának az eredménye?
Azonban a tények
ismeretében a fasizmus mibenléte nyilvánvalóan megállapítható
és meghatározható.
Benito Mussolini ifjú korában
anarchista, később pedig, az első világháborút megelőző
években szocialista nézeteket vallott (részben ennek köszönhető
az újfasizmus némi baloldali, anarchista íze, lásd: Casa Pound
Italia), 1903-1914 között a szocialista Avanti című lap
társszerkesztőjeként működött. Amikor az első világháború
kitört, az olasz szocialisták pacifista módon ellenezték
Olaszország világháborús részvételét, ami mélységesen
felháborította Mussolinit, akinek meggyőződése volt, hogy
hazájának feltétlen nemzeti érdeke fegyveresen küzdeni jogaiért.
Éppen ezért szakított a szocialistákkal, de nem szakított azzal,
amit a szocializmus lényegének tartott: az egész nép jóléte
iránti mélységes elkötelezettséggel. Gondolatvilágában ez a
szocializmus azonban már szervesen egybeforrott a nacionalizmussal,
az olasz nemzeti érdekek következetes és rendíthetetlen
szolgálatával.
A háborús évek alatt Mussolini a Popolo
d’Italia szerkesztője volt, és 1919-ben szervezni kezdte a
feketeinges fasciókat. Innen már egyenes út vezetett az 1922.
október 28-i Marcia su Roma-ig, amelyet követően II. Viktor
Emánuel király miniszterelnöknek nevezte ki Mussolinit, aki
időközben megalkotta és összegezte az olasz fasizmus doktrínáját.
E műből pedig az is könnyedén leszűrhető, hogy a fasizmus
egyértelműen egy ellenforradalmi, hierarchizáló és antimodern
ideológia „militarista”,
tekintélyelvű fordulata volt.
Mivel a kommunizmus a II.
világháború egyik győztes hatalmi ideológiájaként minden
ellenségét potenciális fasisztának tekintette, a szövetséges
hatalmak hathatós közreműködésével sikeresen iktatta be a
közbeszédbe a „fasisztát”
mint kommunistaellenes és „antidemokratikus”
ideológiát, és így az antifasizmus zászlaja alatt egy csapásra
megbocsáthatóbbá és érthetőbbé is tette a szovjet
terrormódszereket. Ezen retorikai örökséget megőrizve lett a
fasizmus a baloldali politikában a XX. századi jobboldali,
tekintélyelvű ideológiák gyűjtőneve, ergo ebben a
szóhasználatban fasiszta lett nemcsak az eredeti olasz fasizmus, de
a hitleri német nemzetiszocializmus, a spanyol falangizmus vagy a
magyar hungarizmus is (sőt, sok esetben az egyébként demokratikus
jobboldali pártokon is előszeretettel csattogtatják ezt a
“dehonesztáló”
szót).
Márpedig a fasizmus a Fekete könyv nagy hiányzója,
ugyanis társadalmi erőszak(osság) és politikai elnyomás terén
nem állja ki az összehasonlítást a nemzetiszocializmussal vagy a
kommunizmushoz hasonló totalitárius rezsimekkel szemben. Ma már e
tekintetben pontos számadatokkal rendelkezünk az olasz fasizmus
mérlegére vonatkozóan: 1922 és 1940 között kilenc személyt
végeztek ki (többségükben szlovén terroristákat), a háborús
évek alatt, 1940-től 1943-ig további tizenhetet, és a politikai
foglyok száma sem haladta meg soha a néhány ezret (Vö.: Stanley
G. Payne: Franco y José Antonio. El extraño caso del fascismo
español, Planeta, Barcelona, 1997: „Ami
bizonyítja, hogy a fasiszta diktatúra nem totalitárius, az az,
hogy a politikai okokból elítéltek száma nagyon alacsony volt”).
Jegyezzük meg továbbá azt is, hogy a fasiszta rendszer idején
Olaszországban egyetlen egy kommunistát sem végeztek ki, mi több:
az Olasz Kommunista Párt főtitkárának a börtönben külön
könyvtára és dolgozószobája volt. Már Raymond Aron is aláhúzta
a tényt, hogy „Mussolini
rendszere sosem volt totalitárius: az egyetemek, az értelmiségiek
sosem voltak lépésre fogva, még ha a szólásszabadságot
korlátozták is”. Jacques
Willequet pedig megjegyzi, hogy “Mussolini
és Hitler között mindig is meglesz az a szakadék, amely a
politikai börtönt a koncentrációs tábortól választja
el”.
Ilyen feltételek
között tehát az „antifasizmus” zászlaja alá vonni a náci
totalitarizmus elleni fellépést, egyenlő a csalással. Ahogy
Pierre Chaunu mondta: „Ez az
összemosás része a kommunista hazugságnak, amely abból áll,
hogy szembe állítja a demokráciát a fasizmussal, ily módon téve
lehetővé önmaga számára a legdemokratikusabb és mint a
fasizmussal leginkább szembeálló rendszer pózában való
tetszelgést. Ez nem más, mint a hazugság legtökéletesebb
formája”.
Tanulj tinó…
mussolini. Mindez persze a magyar közoktatást és
„értelmiséget”
egyáltalán nem zavarja. Közismert Ormos Máriának a hetvenes
években megjelent Nácizmus, fasizmus című, gyöngéden érzéki
marxizmussal telített - és a témában még mindig alapműnek
tekintett - könyve, amelynek alapján egyértelmű, hogy a
középiskolák negyedik évfolyamában használt történelem
tankönyvek nagy többsége miért e szemléletet tükrözi még
mindig a fasizmus kapcsán.
Ebből
következik a fentebb felvetett problémánk második oka.
Hiába
publikálták már oly sokan, hogy a „német
fasizmus” kifejezés Sztálintól
ered, aki 1934-ben kijelentette, hogy német nemzetiszocializmus nem
létezik, csak német fasizmus, a diákok a mai napig is úgy
tanulnak a „német fasizmusról”,
mint a parancsolat. Örvendetes azonban, hogy nem Ormos Mária hazánk
központi történésze, s a tankönyvírók közül is akad, aki
objektíve hajlandó írni a Mussolini-féle rendszerről. Salamon
Konrád tanszékvezető főiskolai tanár külön fejezetben
tárgyalja a „németországi
nemzetiszocializmust” és az
„olaszországi fasizmust”
(Történelem IV. Középiskolások számára, Nemzeti Tankönyvkiadó
Rt. Budapest, 1995.)
Ormos Mária történelmi tévedéseivel,
hovatovább nyilvánvaló hazugságaival szemben Salamon Konrád a
már említett könyv 69. oldalán a „Totális
fasizmus” című alfejezetben
visszafogottan ugyan, de reális képet ad a fasiszta Olaszország
húszas éveinek második, valamint a harmincas évek első feléről.
A következőket írja: „Olaszország
nyugodt és kiegyensúlyozott országgá vált, nem tartották
állandó rettegésben a társadalmat, és nem hirdettek
fajelméletet, antiszemitizmust. Ezt majd csak később, a náci
Németország hatására teszik meg”.
Itt azonban jegyezzük meg, hogy Mussolini igyekezett elkerülni a
Hitlerrel való szövetséget, erre a szovjetek által generált
antifasiszta mozgósítás kényszerítette.
Az, hogy
Mussolini gondolatvilágában a zsidókérdés nem jelent meg,
jórészt annak volt a következménye, hogy ő az olasz fasizmus
alapgondolatául az abszolút állam megteremtését tette meg, és
nem a - gyakorlatban egyébként nehezen értelmezhető - faj és vér
tisztaságát, mint Hitler. Sőt mi több, amíg Magyarországon a
numerus clausus volt érvényben, addig a magyarországi zsidó
diákok - ösztöndíjjal - Olaszországba jártak egyetemre.
Salamon
erénye, hogy ezen alfejezetben részletesen és hitelesen ír a
fasizmus egyik lényegi eleméről, a parlamentarizmus helyébe lépő
korporációs rendszerről. Nagy érdeme továbbá az is, hogy Benito
Mussolinit nem írja le diktátornak. Talán ő az egyetlen a
tankönyvírók közül, aki ügyesen elkerüli e fogalom
használatát.
A Salamon Konrád által elénk tárt
Olaszország-képet tovább erősíti Paul Johnson világhírű
történész a Duce leírásával (Paul Johnson: A modern kor. A XX.
század igazi arca. Kairosz Kiadó, 2000). E mű 114. oldalán a
következőket írja Mussoliniról: „A
nagy építkezéseket szerette, s úgy érezte, képes rájuk, ezen a
téren valóban tehetségesnek bizonyult. Megállította a maláriát,
mely akkoriban Közép- és Dél-Olaszország nagy átka volt. A
pontini mocsarak lecsapolása jelentős teljesítmény volt,
egyszersmind a fasiszta energia jelképe is. Balbót, aki bátor
pilóta volt, Mussolini nagy repülőgépipar kifejlesztésére
ösztönözte, s ezzel sok nemzetközi díjat nyertek. Egy másik
fasiszta főnök, Giuseppe Volpe velencei pénzember, látványos
ipari övezetet hozott létre a szárazföldi Mighera és Mestre
körzetében. Mint pénzügyminiszter újraértékelte a lírát,
amely aránylag erős valutává vált”.
Továbbá
a vasutak, a postai és telefonszolgáltatások díja is jelentősen
javult, nem voltak sztrájkok és a munkanélküliség is
gyakorlatilag megszűnt, de a legkritikusabb álláspontok szerint is
2%-on állt meg. Az éhező, 1921 őszén kommunista forradalom előtt
álló, terrorizált, illetve a Mussolini vezette fasiszta
Olaszország között megdöbbentő volt a különbség. Az Alpoktól
északra élők szemében, akik Kelet bolsevizmusát éppúgy
levetették, mint a Nyugat liberalizmusát, az itáliai újjászületés
mintha harmadik utat kínált volna - írja Johnson, tökéletesen
helytállóan. A történész által felsejlő „harmadik út”
ugyanis benne volt a fasizmus programjában: elveti a kapitalista, és
elveti a szocialista-kommunista rendszert is. Ideológiája: a
katolikus vallás, amely szemben áll a materializmussal. Meg kell
azonban jegyezni, hogy Mussolini óvatos, de jól érezhető
egyetértéssel értékelte Julius Evola Pogány imperializmus című
művét, melyet az Új Római Birodalom ideáljaként definiált.
A magyar
kapcsolat
Külön
tanulmányt érdemelnek a húszas évek olasz-magyar kapcsolatai. Az
1920-as évek közepén Magyarországnak sikerült áttörnie a
kisantant államok gyűrűjét és 1927-ben Rómában Benito
Mussolini miniszterelnöki minőségben, tehát nem mint a Duce, gróf
Bethlen Istvánnal, Magyarország kormányfőjével magyar-olasz örök
barátsági és együttműködési szerződést kötött. E
szerződésnek azért van nagy jelentősége, mert az I. világháború
egyik győztes nagyhatalma kötött szövetséget a legyőzött, a
háborúban vesztes Magyarországgal. A rendelkezésünkre álló
dokumentumok azt bizonyítják, hogy Mussolini és Bethlen gróf
szívélyes együttműködése túlment a protokoll határain.
Ennek
ékes bizonyítéka Benito Mussolininek a római szenátusban 1928.
június 5-én elmondott beszéde, melyben kifejtette: „Magyarország
számíthat Olaszország barátságára. Meg lehet állapítani, hogy
a trianoni szerződés területi meghatározásainál nagyon is
elevenébe vágtak az országnak, s ehhez hozzá kell tennünk azt,
hogy Magyarország a Duna völgyében ezer év óta rendkívüli
történelmi hivatást teljesít”.
Mussolinitől származik a szólás: „Egy
szerződés nem lehet sírbolt! A magyar nemzet, a maga lángoló
hazaszeretetével, erejének tudatában, a békeidőkben való szívós
munkássága révén jobb sorsot érdemel”.
Le
kell szögezni a tényt: a hazánkat sújtó trianoni szerződés
ellen, az első világháború győztes hatalmai közül, egyedül a
fasiszta Olaszország lépett fel! Gróf Bethlen István igen nagyra
értékelte az Olasz Királyság miniszterelnökének kiállását a
magyar igazság mellett. Nyilvánvalóan ez is szerepet játszott
abban, hogy amikor Benito Mussolini gondolatai írásban is
megjelentek, a magyar kiadáshoz ő írta az előszót. „Örömmel
tettem eleget a felkérésnek, hogy bevezetőt írjak a rendkívül
érdekes munka elé, annál is inkább, mert magam is a legnagyobb
súlyt helyezem arra, hogy a hazai közvélemény megismerje az új
Európának egyik legerősebb, egyik leghatalmasabb és a magyar
nemzettel rokonszenvező politikai egyéniségét, és ezen keresztül
nyerjen betekintést a fasizmus rendszerébe és eszmevilágába (…).
A magyar kormány a múlt évben szakértőkből álló bizottságot
küldött ki Rómába, hogy a helyszínen tanulmányozza a fasizmus
államrendjének gazdasági és szociális intézményeit. Budapest,
1928. július hó. Gróf Bethlen István.”
Ezen két idézet
nemcsak azt bizonyítja, hogy Mussolini és Bethlen emberileg is jó
kapcsolatban voltak egymással, hanem azt is, hogy a magyar-olasz
kapcsolatok kiépítése, a magyar marxista történészek
állításával szemben, nem Gömbös Gyulának, hanem Bethlen
Istvánnak köszönhető.
Mussolini és a fasizmus
népszerűségét nagyban megnövelte az olasz kormánynak a
Szentszékkel 1929-ben kötött konkordátuma is. A megegyezés három
okmányát a Lateráni palotában írták alá. Az általános
megállapodás értelmében Olaszország elismerte a pápa
szuverenitását az úgynevezett Vatikánváros felett. Ezzel mintegy
másfél négyzetkilométernyi területen létrejött a „Második”
Egyházi Állam. Vatikán Állam és Olaszország kölcsönösen
nagykövetet cserélt. A konkordátum Olaszországban a katolikus
vallást államvallássá nyilvánította.
“Welcome
to the real world” (Köszöntjük a való világban)
|
A valóság tehát a fasizmussal szemben felállított
szovjet, a Kreml által sugallott hazugságok helyett az, hogy Itália
1929-re a fasizmus fényében újjászületett. Súlyos ideológiai
és politikai hiba tehát, hogy a rendszerváltás után több húsz
évvel, a történelemtanításban még mindig helyet kapnak azok a
szovjet marxista-sztálinista retorikai sablonok, amelyek teljes
ideológiai tévedésbe taszítják a közbeszédet. Mert valójában
nem volt olyan alakja az olasz történelemnek, akit annak népe oly
rajongó szeretettel illetett volna, mint a Ducét. Beszédein
százezrek jelentek meg, a nevét áhítattal ejtették ki, és
amikor alakja a mozik filmvásznain is megjelent, a közönség
perceken át felállva, ujjongva tapsolt. Hatalma csúcspontján
államfők, miniszterek, egyházi személyek dicshimnuszt zengtek
politikai zsenialitásáról, éleslátásáról, bátorságáról és
tetterejéről; halála után Adolf Hitlerrel együtt eleven
ördögként emlegették, alakját, történelmi szerepét pedig
Hitlerével teljesen egybemosták, s ebből fakad, hogy a „fasiszta”
a gonoszság szinonimájává vált a háború utáni médiában,
politikai irodalomban, amely gyakorlat ma is sziklaszilárdan tartja
magát.
Míg a sötét középkor évszázadainak első számú
terminátor-szava az „eretnek”
volt, addig „felvilágosult”
korunkban ugyanezt a szerepet a „fasiszta”
tölti be, és persze szinonimái (náci, rasszista,
holokauszttagadó, stb.). A szavak még nem ütlegek, vélték az
antik Rómában, de - mint azt Gazdag István barátom megállapította
- mára ezek a szavak váltak ütlegekké, mert használóik ütni
akarnak velük. Lehetőleg agyonütni…
Kommentál
Azok emlegetik a „fasisztát” akik a vallásuk által megalapították a „zsidó vérvonalt, mint kiválasztottak”. Felsőrendűségüket hirdetik a világban. Történelmileg régebbi mint a fasizmus. Minket meg alsórendűeket le fasisztáznak...Szép új világ.....
Holott
minden embernek még a nemzsidóknak is Isten által adományozott
joga van az élethez, a szabadsághoz, a boldoguláshoz. Aminek
vitatása másik ember vagy csoport által, az a zsarnokság....Nem demokrácia...
Felhasznált
források: (Ormos Mária nem olvassa el mert számára tisztátalan forrás)
Alain de Benoist:
Kommunizmus és nácizmus (Europa Authentica, Budapest 2000.),
illetve
Benito Mussolini: A fasizmus doktrínája (Gede Testvérek
Bt., Budapest, 2000.)
(ellenkultura.info
alapján JOBBIK GONDOLAT)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát