Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2010. augusztus 27. Közélet
Az ÁSZ jelentése szerint „az NFÜ és az MVH együtt mintegy 33,1 milliárd forintot követelt vissza a kedvezményezettektől a szabálytalanságok miatt. Ez azonban jórészt a 2004-06 között lezárult projektekre vonatkozik, azóta azonban jóval több pályázat került benyújtásra, illetve projekt van folyamatban.
Az
emlegetett milliárdok gyakran még a 2005-2006 környékén
tervezett projektek „eltékozolt pénzei”. Az azt követő
időszakban jóval több pályázati kiírás, konstrukció jelent
meg, vagyis 2007-2009 között sokszor annyi projekt nyert
támogatást, mint amennyi az előző években. Ennek következtében
jóval több a félretervezett projekt is, amelyek jó részéről
eddig hivatalosan még nem derült ki, hogy „gond van vele”,
tehát arra kell felkészülni, hogy a következő években 30
milliárd forintnál jóval több fog „elveszni”.
Az
okokról és a lehetséges megoldásról Gyurácz Németh Ivánnal,
az M27 Absolvo vezető tanácsadójával beszélgettünk.
Hogyan
bukhatunk el az uniós támogatásokból 33,1 milliárd forintot?
Rossz szervezés eredménye, vagy a döntéshozók felelőssége?
Ez
leginkább a pályázók és azon tanácsadó cégek felelőssége,
akik közreműködnek egy-egy pályázati anyag elkészítésében. A
támogatási arányok változóak, 25-30 százaléktól 70-80
százalékos arányig is elmehet egy projekt támogatása. Rengeteg
az olyan pályázó, akinek nincs pénze a beruházás
megvalósítására, majd megnyeri a pályázatot. Ők azt mondják,
hogy kedvező pályázati elbírálás után keresik meg a bankot,
mert akkor a biztos támogatás hátterével könnyebben kapnak
hitelt.
Milyen lehetőségekkel rendelkeznek a döntéshozók
a felelőtlen vállalkozók kiszűrésére?
A rendszer lényege
az utófinanszírozás. Ez azt jelenti a pályázó felé, hogy
utólag kapja meg a pénzt, tehát rendelkeznie kell annyi forrással,
hogy megvalósítsa a projektet. Lehetőség van a projekt ún.
mérföldkövekre bontására, ahol rész-elszámolások benyújtása
lehetséges, illetve van olyan támogatási forma, hogy a szállító
kapja közvetlenül a támogatást, de minimum az önrésszel és
némi pufferral rendelkeznie kell a támogatott projekt
megkezdésekor. A rendszer tehát felnőttként kezeli a
vállalkozókat. Sajnos azonban van egy olyan rossz beidegződés
Magyarországon, hogy a támogatásra építik a projektet, ez képezi
a költségvetés alapját. A vállalkozásnak azonban önmagában
elég erősnek kell lennie, ahhoz hogy beruházást eszközöljön. A
támogatásoknál a fejlesztés a cél, veszteséget és
cégfenntartást nem finanszírozzák.
A támogató szervek
hogyan tudják kiszűrni a „megélhetési pályázókat”?
A
nagyobb projekteknél üzleti tervet, megvalósíthatósági
tanulmányt, költséghaszon elemzést kell benyújtani. Itt
lehetőség van megvizsgálni, hogy az önerő megfelelően
rendelkezésre áll vagy sem. Bírálati szempont továbbá a
pénzügyi fenntarthatóság.
Nem merült fel a
döntéshozókban, hogy anyagilag nem feltétlenül éri meg
felnőttként kezelni a vállalkozókat? Gondoljunk az ÁSZ
jelentésben említett 33,1 milliárd forint veszteségre.
Ezt
alapvetően tőlük kellene megkérdezni. Az önerőt újabban a
támogatási szerződés megkötésekor igazolni kell, ami a
gyakorlatban azt jelenti, hogy elég bemutatni egy banki kivonatot.
Ezt a pályázati szakasz lebonyolításának az egyszerűsítése
érdekében alkalmazzák, hiszen a részletes vizsgálat jelentősen
meghosszabbítaná a folyamatot. Azonban egy 50 milliós, az önrész
igazolását mutató banki kivonatról nem tudja eldönteni senki,
hogy mondjuk nem a vállalkozás működési költségeit (pl. bérek)
fedezi.
A felnőttként kezeléssel ugyanakkor egyetértek,
ugyanis az a mennyiségű forrás, amit kezelni kell, nem teszi
lehetővé, hogy minden egyes esetben sokat vizsgálódjanak. Egyes
projektek esetében érdemes lenne az önerő bemutatást
szigorítani, de ettől függetlenül az alapelvvel egyetértek. A
támogatási szerződésben világosan benne vannak azok a
feltételek, amiknek meg kell felelni.
A jelentésben említett
33,1 milliárd forinttal mi történik?
Ha valamilyen
szabálytalanság történik a projekt kivitelezése közben, akkor a
támogatást kezelő szervezet visszafizettetheti a támogatást
részben vagy teljesen. Ugyanez igaz akkor is, ha a projekt
befejezése utána nem tudja valaki teljesíteni a vállalásait (pl.
árbevétel-növekedés, vagy munkahely-teremtés). Ezeket a pénzeket
a későbbiekben fel lehet használni.
A probléma az, hogy a
jelentés nagy része a 2004-2006 közötti pénzügyi tervezési
időszakból származó projektekről szól, ezek a programok már
lezárultak, így túl nagy mozgásterünk nincs ebben az esetben. A
2007-13-as időszakra nézve azonban még viszonylag nagy a
mozgásterünk, van lehetőség arra, hogy a fel nem használt és a
visszaszerzett pénzeket várólistás pályázóknak ajánlják fel,
vagy új pályázatot írjanak ki. Tehát ezek nem elveszett pénzek
az ország szempontjából, de a 2004-06 közötti időszakot alapul
véve a szabálytalanul elköltött összeg növekedni
fog.
Általában a legalacsonyabb költségvetésű
pályázatokat részesítik előnyben. Elképzelhető, hogy ez is
szerepet játszik abban, hogy nagyon sok projekt alulfinanszírozott
és a befejezéshez a költségvetésből vagy vállalkozók esetében
hitelekből kell biztosítani a szükséges fedezetet.
A
támogatók azt figyelik, hogy ne legyenek túlárazva a projektek.
Sokan megpróbálják túlárazni a terveket pontosan azért, mert a
támogatás nem száz százalékos. Vannak olyan önkormányzati
beruházások, ahol 80-90 százalék a támogatás aránya. Ilyenkor
a beruházó arra törekszik, hogy minimalizálja az önrészt, ezért
a lehető legolcsóbbra próbálják leszorítani a pályázat
költségvetését. Ez természetesen magában hordozza az
alulfinanszírozás veszélyét.
Példaként vehetünk mondjuk
egy útépítési projektet, amit tervezéskor 400 millió forintra
becsülnek, a támogatási arány 90%-os. A kivitelező önkormányzat
ezt le szeretné vinni 300 millióra, mert így kevesebb lesz az
önrésze. Megítélik a támogatást erre az összegre, majd a
közbeszerzéskor kiderül, hogy az utat 450 millió forintnál
olcsóbban nem lehet kihozni. Tehát ahelyett, hogy spórolt volna az
önerőn 10 millió Ft-ot, 150 millió Ft plusz forrást kellene
előteremtenie. Így a projekt könnyen bedől, még mielőtt
elkezdődhetett volna, ugyanis a támogatást a pályázatban
szereplő összegre adják, többet igényelni az adott projektre nem
lehet.
Hogyan lehetne elérni, hogy kevesebb olyan pályázatot
nyújtsanak be, ami már elkészítésekor magában hordja a bedőlés
lehetőségét?
A projektek megfelelő pénzügyi
tervezésével. Ha egy projekt költségvetése alultervezett, akkor
a tényleges megvalósítási összegben szereplő
többlet-költségekre nem kaphat a kedvezményezett támogatást!
Vagyis azt saját magának, ha költségvetési szervről van szó,
akkor a költségvetésnek kell pótolnia, ami sokszor óriási
terhet ró a kedvezményezettre, nem egy esetben ellehetetleníti a
projektet. Tehát nemcsak a túlárazott projekteket kell kiszűrni,
hanem a túlzottan alacsony költségvetésűeket is. Ez a
támogatónak és a pályázóknak egyaránt érdeke és felelőssége!
Emiatt érdemes tapasztalt tanácsadókat megbízni, akik külsősként,
objektíven tudják megítélni, hogy egy-egy beruházásnál milyen
kockázatokat rejt és hogyan lehet ezeket elkerülni.
Az
önerő kérdése a másik fontos dolog. Sokan a projekttervezés
elején, ill. a pályázatok benyújtása előtt ezt annyival intézik
el, hogy „majd megoldjuk”, amely azonban a támogatás
odaítélésekor már késő. Az önerő előteremtése a
projekttervezés egyik legfontosabb eleme, pláne azóta, mióta a
banki finanszírozás egyre nehezebb. Az utófinanszírozás
rendszere miatt a támogatót ugyanis az önerő megléte „nem
érdekli”, hiszen ő csak teljesített számlákra fizet. Ez a
pályázó felelőssége, valamint azon cégeké (tanácsadók,
beruházók, megvalósítók, beszállítók), akik rábeszélik a
pályázásra az olyan projektgazdákat, akik valójában nem
felkészültek ezekre a projektekre és nem feltétlenül érdekük a
projekt tényleges megvalósítása. Nagyon sok projekt az önerő
hiánya miatt dől be.
(Hírextra alapján JOBBIK GONDOLAT)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát