Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011. június 13. Közélet
|
A
jó pap is holtig tanul – tartja a mondás, és napjainkban igencsak
gyakran fogalmazódik meg, hogy mekkora jelentősége van annak, hogy
folyamatosan képezzük magunkat. Országos és nemzetközi szinten is
kinyilatkoztatták már hivatalos dokumentumok formájában, hogy a jövő
záloga a tudástársadalom. E szépen hangzó szlogen mögött azonban
bonyolult rendszer húzódik meg, amely nem feltétlenül támogatja a
tanulást. Arról, hogy az élethosszig tartó tanulás kapcsán milyen
kihívásokkal állunk szemben, Kraiciné Dr. Szokoly Mária egyetemi
oktatóval beszélgettük, és elhangzott egy jól ismert kulcsszó is:
paradigmaváltás.
Európában és szerte a világon kulcskérdés az élethosszig tartó tanulás
(Lifelong Learning – LLL), hiszen az a versenyképesség, az országok
életben maradásának feltétele. Az Európai Unió (EU) Tanácsának 2002-ben
elfogadott határozata kimondja, hogy az egész életen át tartó tanulás
központi szerepet tölt be a tudástársadalom létrehozásában, és
hozzájárul ahhoz, hogy mindenki egyenlő mértékben részesüljön annak
társadalmi és gazdasági előnyeiből. Ám a jelek szerint a sokat
emlegetett tudástársadalom a gyakorlatban nem jött létre olyan
mértékben, mint ahogy azt a szakértők feltételezték. Az EU 2008 és 2010
között zajló élethosszig tartó tanulás akciós tervének értékelése során,
2011 márciusában Budapesten elhangzott, hogy a tagállamok
oktatási-képzési reformjai ellenére Európában 2010-ben 50 millióval több
a „
nem tanuló felnőttek” száma, mint tíz évvel ezelőtt.
Kraiciné Dr. Szokoly Mária, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Andragógia Tanszékének docense úgy véli, a jelenség oka nem az, hogy a
tanulási kedv elpárolgott. Mint lapunknak elmondta, az embernek alapvető
élettevékenysége a tanulás, ám a tanulásra ösztönző motivációs rendszer
valószínűleg megváltozott. „
Felnőttkorban prioritások kerülnek a tanulás elé, már a létbiztonság, a munka világába való bejutás kerül előtérbe”
– fogalmazott. Véleménye szerint egy újfajta tanulási paradigmára van
szükség ahhoz, hogy a felnőtt tanulni tudjon, és ennek eredményeként
megvalósuljon a tudásalapú társadalom. Lényege, hogy a hangsúly a
tanulás folyamatán van, nem pedig a tanításon. Ez a látásmód szakít
azzal az általános és középiskolában jól megszokott jelenséggel, hogy a
pedagóguson van a hangsúly, és elsősorban egy ismeretátadási folyamat
zajlik. „A felnőttkorban sokkal inkább egy kompetenciafejlesztési
folyamat van, ahol a reflektorfénybe a tanuló kerül, az ő saját
tanulása, és mi, felnőttoktatók segítséget adunk ehhez az önszervező,
önirányító, estenként szervezett képzésben is történő tanulási
folyamathoz” – fejtette ki. A szemléletváltást elsősorban az indokolja, hogy mára világossá vált, hogy egy felnőtt másképp tanul, „óriási élettapasztalata van, pragmatikus, csak azt tanulja, ami neki itt és most kell”.
A feltételek megteremtése azonban nem könnyű – véli a szakértő, hiszen
ahhoz, hogy a felnőttek oktatása igazán hatékony legyen, a
társadalmi-gazdasági folyamatok alakulására reagálnia kell az
oktatásnak, kapcsolatnak kell lennie közöttük. Így tudnak olyan képzések
megvalósulni, amelyekre valóban szüksége van a piacnak, ám ha ez meg is
történik, még mindig ott van a probléma, hogy a világ olyan gyorsan
változik, hogy mire egy képzési rendszer kialakul, már lehet, hogy egész
más igényekkel szembesülünk – magyarázta.
E tendenciák felismerésének jegyében zajlik az Európai léptékkel a
tudásért kutatóegyetemi projekt, melynek egyik alprojektje Az
élethosszig tartó tanulás társadalmi folyamatai és bio-pszicho-szociális
háttere. Az ELTE Pedagogikum Központ három karának (Pedagógiai és
Pszichológiai Kar, Tanító- és Óvónőképző Kar, Bárczi Gusztáv
Gyógypedagógiai Kar) együttműködésével zajló munka során új keretbe
helyezik a tanítás-tanulás, a nevelés és a szocializáció vizsgálatát. A
tanítás-tanulás természettudományos szempontjait összekapcsolják a
társadalomtudományi megközelítéssel. Olyan témákkal foglalkoznak, mint
például minőségi öregedés élethosszig tartó tanulás segítségével,
életmód és egészségfejlesztés, a tanulás-önkiteljesítés motivációs,
emocionális háttere, az infokommunikációs környezet és a társadalmi
szakadék áthidalása.
Kraiciné Szokoly Mária, aki alprojektvezető-helyettesként vesz részt a
programban, úgy látja, a kutatások kapcsán az az „óriási dolog”, hogy
interdiszciplinaritás valósul meg: összekapcsolódik a tanulással például
az életmód, a kommunikáció és a sport. Így a különböző tudományok,
karok tudásai megsokszorozzák egymást. Az alprojektvezető-helyettes
kiemelte: külön érdekesség, hogy a programban párhuzamosan jelenik meg a
kutatás és az oktatás innovációja: az az eredmény, amely a kutatásban
keletkezik, abban a pillanatban bevándorol az oktatásba. A projekt egyik
célja pontosan az, hogy a doktoranduszoknak lehetőséget biztosítson a
kutatás-fejlesztésben. „
Megnyílik előttük egy olyan, új tudományos
eredményeket mutató világ, amely segítséget adhat ahhoz, hogy ez a
tanulásalapú paradigma kicsit általánosabbá és elfogadottabbá váljon.”
A kutatók egyből beépítik az óráikba a tanulási eredményeket és a
módszereket. A 2012-ben végére érő program következtetései pedig
bekerülnek abba a nemzetközi vérkeringésbe is, ahol a felnőttképzés
kapcsán már régebb óta folynak komoly kutatások.
„A legnagyobb innovációs érték a tudás”
A tanulásról rengeteg szó esik, ám, mint Szokoly Mária fogalmazott, „
nem tudjuk, hogy valójában mi a tanulás”.
A fogalom alatt értjük a gyermekek és az ifjak nevelését, tanítását,
emellett az új ismeretek és kompetenciák megszerzésére irányuló
felnőttkori tanulási tevékenységet is, amelynek színtere lehet a
formális, iskolai rendszerű tanulás, vagy a nem formális, munkahelyeken
zajló tanulás, de idetartozik a turizmus, vagy a média segítségével
megvalósuló tanulás világa is. A projekt kísérletet tesz arra, hogy a
tanítás-tanulás kapcsolatának a mélyebb, eddig nem kutatott fiziológiai
hátterét tárja fel: hogyan változik a gyerek és a felnőtt tanulása,
hogyan befolyásolja ezt a társadalom, milyen lehetőségeket ad a
biologikum a jobb kihasználásra? Hogyan tudjuk visszahozni a betegeket, a
fogyatékkal élőket, az időseket a tanulás világába? Külön foglalkoznak a
pedagógusok fejlesztésének lehetőségeivel, az együttműködés-versengés
problémájával, az optimális tanulási élmény (flow-élmény)
megteremtésével, hiszen a tanulás fő mozgatórugója egyfajta öröm
megélése, mikor azt érezzük, egyre jobban végezzük a feladatunkat.
A jövőben megjelenő, várhatóan több száz publikáció fogja megválaszolni a fenti kérdéseket, és remélhetőleg hozzásegíthet ahhoz, hogy – Szokoly Mária szerint – 2020-ra, ’30-ra ne csak a formális oktatás világa, hanem a munkahelyek is felfedezzék a tanulásban rejlő lehetőség fontosságát, hiszen nekik is támogatni kellene a felnőttkori tanulást. Míg nálunk sokszor azt látni, hogy sokan eltitkolják, hogy tanulnak, mivel a munkahelyek nem pártolják ezt, addig külföldön, számos munkahelyen rájöttek arra, hogy „a legnagyobb innovációs érték a tudás” az emberekben – fejtette ki a szakértő, hozzátéve: „nálunk ezzel valami baj van, a napi gondok miatt eladjuk a jövőt”. Tudjuk, hogy fejleszteni kellene, hogy ha jönnek a nagy kihívások, kész válaszokat tudjunk adni, de ezt nem tesszük meg, mert „mindig az adott probléma kapcsán koncentrálunk a túlélésre”. A felnőttképzés csak a nagy profittal rendelkező cégeknél, multinacionális vállalatoknál gyakorlat – zárta gondolatait.(mno.hu)
Szabad Hírek
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát