Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011. április 18. Közélet
„Orbán
Viktor csak beváltotta, amit ígért a választási kampányban: új
alkotmányt kap az ország, ezért politikai értelemben sem illegitim a
most készülő alaptörvény. Annál inkább az ellenzék magatartása az, mivel
egy szóval sem jelezték, hogy ők alkotmányozás helyett szabadságra
mennek” -- nyilatkozta a hvg.hu-nak Gulyás Gergely, az alkotmányelőkészítő eseti bizottság fideszes alelnöke.
hvg.hu:
Kaptak valamilyen tájékoztatást az állampolgárok
arról, hogy milyen válaszok érkeztek a 900 ezer visszaküldött
kérdőívben? Milyen alkotmányt szeretnének az emberek? Egyáltalán,
független civil szervezetek átnézhették a visszaküldött anyagokat?
Gulyás Gergely:
Az eredmények összesítése a Fidesz
honlapján elérhető. A Nemzeti Konzultáció előnye, hogy a kérdőívet
visszaküldő választópolgárok nem csak az alkotmánnyal kapcsolatos
támogató vagy elutasító véleményüket fogalmazhatták meg, hanem 12
témakörben válaszolhattak a feltett kérdésre, illetve külön saját
véleményüket is feltüntethették.
Az emberek leginkább kiszámíthatóságra és biztonságra vágynak és olyan
alaptörvényt szeretnének, ami hozzájárul ehhez, de nagyon sokan
fogalmazták meg véleményüket a preambulum kívánatos értéktartalmával,
illetve konkrét államszervezeti kérdésekkel kapcsolatosan is.
hvg.hu:
Mivel az ellenzék illegitimnek nevezi az
új Alkotmányt, nem tartanak-e attól, hogy amennyiben három év múlva a
Fidesz elveszíti a választást, érvénytelenítik a most az Alkotmányba
vett szabályokat?
G.G.
: Egyáltalán nem tartunk ettől. A legitimáció
kérdésével kapcsolatban külön kell választani az alkotmányos és a
politikai felhatalmazás kérdését. Az előbbit még a szocialisták sem
vitatják, hiszen ez a demokráciával való látványos szembefordulást
jelentené. Így a viták a politikai legitimációról szólnak. A támadások
alapja az a valótlan állítás, hogy a Fidesz a választási kampányban nem
ígért új alkotmányt. Ez azonban nem igaz. Orbán Viktor már
miniszterelnök jelöltként az új alkotmány elfogadásának célját több
sajtótájékoztatón, televíziós interjúban és konferencián is világossá
tette. Politikai értelemben én az ellenzék magatartását tartom
illegitimnek, mivel ők egy szóval sem jelezték, hogy ha mi beváltjuk a
kampány során tett ígéretünket, akkor ők alkotmányozás helyett
szabadságra mennek.
hvg.hu:
Az ellenzék mellett számos jobboldali
értelmiségi is kemény kritikát fogalmazott meg az új Alkotmánnyal
szemben. A nemzeti körös Jávor Béla szerint jelenleg nincs
alkotmányozási kényszer Magyarországon, és ízlésesebb lett volna, ha
megfelelő időt adnak és tartalmas dialógust folytatnak az egyházakkal, a
kisebbségekkel, a civil szervezetekkel és az ombudsmanokkal. Szerinte
félév alatt nem lehet alkotmányozni. Nem inkább arról van szó, hogy a
miniszterelnök tart a parlamenti kétharmados többség lemorzsolódásától
és a médiatörvényhez hasonlóan az Alkotmányt is gyorsan le szeretné
tolni a Parlament torkán?
G.G.:
Az alkotmányozási kényszer egy demokratikus
országban értelmezhetetlen fogalom. A kérdés az, hogy szükséges-e új
alkotmány? Eddig, politikai hovatartozástól függetlenül, minden kormány
az új alkotmány szükségessége mellett foglalt állást. Ebben a parlamenti
ciklusban az alkotmányozási folyamat tavaly júniusban kezdődött, az
alkotmány előkészítő eseti bizottság megalakulásával, azóta eltelt tíz
hónap. Ez az időszak nagyjából megfelel az európai átlagnak; például
Franciaország vagy Németország hat, illetve nyolc hónap alatt alkotta
meg a saját, több mint félévszázada jól működő, ma is hatályos
alaptörvényét. Az eseti bizottság az összes jogtudományi kart,
kisebbségi önkormányzatot, az alkotmányban nevesített közjogi
tisztségviselőket, illetve a pártok által megjelölt civilszervezeteket
és egyházakat is véleményalkotásra kérte. A válaszok nyilvánosak, bárki
számára elérhetők. Számos közmeghallgatást, konferenciát és politikai
vitát rendeztek az új alkotmányról és a kritikáktól függetlenül, tény,
hogy majdnem egymillió embert mozgatott meg a Nemzeti Konzultáció.
hvg.hu:
A szocialisták szerint április az 18-án
elfogadásra kerülő alapokmány alapján megteremtették a feltételét az
abortusztilalom bevezetésének, és a kormány visszaélhet azzal, hogy
teherviselő képesség szerint kell adózni, valamint kifogásolják a
határon túl élőket megillető szavazati jogot is. Szerintük nagy lesz a
polgári elégedetlenség. ..
G.G.
: A szocialisták most sem okoztak csalódást. A
siófoki kihelyezett frakcióülésen garanciát vállaltunk, hogy kizárólag
olyan alkotmányos szabályozást fogadunk el, ami nem eredményezi a
jelenlegi magzati élet védelméről szóló törvény módosításának a
szükségességét. Az alaptörvényben éppen az jelenik meg, ami a jelenlegi
alkotmányos, jogszabályi helyzet. Az Alkotmánybíróság már korábban
egyértelművé tette, hogy az államnak intézményvédelmi kötelezettsége van
a magzati élettel kapcsolatosan. Ez azt jelenti, hogy az államnak elő
kell segítenie, hogy aki megfogant, az megszülethessen. Ez – a hatályos
magzatvédelmi törvényben meghatározott korlátokon belül – mindaddig nem
érinti a nők önrendelkezési jogát, amíg a magzat nem minősül
jogalanynak. Ezen csak az változtatna, ha az új alaptörvény a magzatot
jogalannyá minősítené. Ebben az esetben nemcsak a terhesség-megszakítás
műtéti formája, hanem egyes fogamzásgátlási eszközök is (mint a 72 órás
tabletta) alkotmányellenessé válnának. Ilyen változtatás azonban nincs
az új alkotmányban, ezért minden ezzel ellentétes vád tájékozatlanságból
vagy tudatlanságból adódó valótlan állítás.
hvg.hu:
Mi a helyzet az adózással?
A teherviselő képesség szerinti adózás ügyében sem értek egyet a
szocialistákkal. Nekik először abban a kérésben kellene állást foglalni,
hogy a 2002 és 2010 között megszokott, folyamatos megszorítások a
helyesek, vagy esetleg jobbnak tartják, ha egyes esetekben olyan
szektorok fizetnek különadókat, melyeknél az ehhez szükséges anyagi
források rendelkezésre állnak. A banki és ágazati különadó alapjában
véve a tavalyi évben a mindenkit érintő megszorítás lett volna.
A választójoggal kapcsolatosan szeretném megjegyezni, hogy az európai
gyakorlatban ez együtt jár az állampolgársággal. Nincsenek határon
belüli és határon túli magyarok, az alaptörvény egységes nemzetről
beszél. Álságosnak tartom azt a fajta érvelést, hogy aki nem
Magyarországra fizet adót, annak ne járjon szavazati jog, mert ha ezt
valaki komolyan gondolja, akkor tegye egyértelművé, hogy a
Magyarországon élő magyar állampolgárok közül is kétmillió embert meg
akar fosztani a választójogtól. Egy kormány szomszédság-, nemzet-, és
külpolitikája a legközvetlenebbül érinti a Magyarországon kívül élő
magyarokat. Ettől függetlenül, ha a szocialisták elolvasták volna az
alkotmánytervezet, akkor tisztában lennének azzal, hogy az alkotmány
nyitva hagyja a Magyarországon kívül élő magyar állampolgárok
választójogának kérdését. Ebben az ügyben a választójogi törvény
elfogadásakor kell végleges döntést hozni.
hvg.hu
: Nyílt levélben tiltakozik 42 értelmiségi,
köztük több történész és filozófus az alkotmánytervezet ellen, mert
szerintük a preambulum történeti utalásai vitatható tartalmúak és nem
veszik figyelembe az elmúlt évtizedekben folytatott történészi
kutatásokat. Álláspontjuk szerint sem az alkotmányban, sem annak
preambulumában nincs helye történeti korszakok értékelésének, ez a
történészek szakmája és feladata. Mit szól ehhez?
G.G.:
Nem értek ezzel egyet, mert aki ismeri a preambulum
műfaját, az tudja, hogy éppen az a feladata, hogy a nemzet meghatározza
azokat a pontokat, amelyeket a saját múltjából kiemelkedőnek tart. Az
alaptörvény viszonyítási pontként említi az államalapítást és 1956-ot,
és félreérthetetlenül utal 1848-ra. Továbbá rögzítettük a preambulumban,
hogy Magyarország szabad önrendelkezése 1944. március 19-én a német
megszállással megszakadt és 1990. május 2-án az első szabadon választott
országgyűlés alakuló ülésével állt helyre.
Sajnos, a magyar politikában olyan mélyek az árkok és a szakadékok,
hogy az egyébként világos többséggel rendelkező kormánypártok nem tudnak
olyan alkotmányt elfogadni, amit az ellenzékhez köthető értelmiségiek
hangosan üdvözölnének. Sőt, sokan közülük sajnos azt is –az alaptörvény
tartalmától függetlenül – zsigerből elutasítják, hogy a jelenlegi
kormány alatt születik új alkotmány.
hvg.hu:
Szijjártó Péter a hétvégén mondta, hogy az új
alkotmány megvédi a magyarokat, ám a jelenleg hatályos alkotmány
képtelen volt arra, hogy megvédje Magyarországot attól, hogy szocialista
kormányok súlyosan eladósítsák. Nem gondolhatja a Fidesz komolyan, hogy
az ország problémái a jelenlegi alkotmányból fakadnak?
G.G.
: A jelenlegi, hatályos alkotmány közjogi rendszere
működőképes, értéknek tekinthető; a korábbi – a királyság, illetve
elnöki rendszer bevezetésére vonatkozó – ellenzéki vádak ellenére ezt
az új alaptörvény is megőrzi. Szijjártó Péter állítása nehezen vitatható
abból a szempontból, hogy a hatályos Alkotmányból hiányzik a közpénzek
védelmére vonatkozó szabályozás, ami hozzájárult az államadósság
jelenlegi mértékéhez. Az ország egyik legnagyobb problémája pedig ma az
államadósság nagysága.
hvg.hu
: Mit gondol a szocialisták véleményéről, mely
szerint az alkotmányozási folyamat célja az, hogy elfedje a kormány
sikertelen gazdaságpolitikáját és a soros uniós elnökség kudarcait?
G.G.: A kormány még azelőtt ismertette a Széll Kálmán tervet, hogy az alaptörvény parlamenti vitája megkezdődött volna. A terv végrehajtásához szükséges konkrét jogszabályokat és intézkedéseket az Országgyűlés a következő hónapokban fogadja el, úgy, hogy idén július elsejével a meghirdetett programok elindulnak. Az uniós elnökség pedig kifejezetten sikeres, mind a Dunastratégia, mind a Romastratégia elfogadására a magyar elnökség ideje alatt sor kerül. Az unió magyar vezetése ráadásul gyors és megfelelő válaszokat adott a váratlan válsághelyzetekre. Az Európai Unió hivatalos véleményét általában a Szentírásnál is fontosabbnak tartó szocialisták érthetetlen módon most figyelmen kívül tudják hagyni az unió vezetőinek a magyar elnökséggel kapcsolatos rendkívül elismerő megnyilvánulásait. Ezért semmi okunk sincs az alkotmányozással bármit elfedni. csupán törleszteni szeretnénk azt a régi adósságot, hogy a kommunizmustól több mint két évtizede megszabadult államok közül eddig kizárólag Magyarország nem tudott új alkotmányt elfogadni.( HVG)
SZABAD HÍREK(Free.Press)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát