Fiatalkorúak
tömegeit kecsegteti álomkarrierrel egy utcai toborzásra szakosodott
izraeli modellügynökség. Sok csalódott szülő méregdrága megtévesztésről
beszél, és mozgalmat szervez a Next+ nevű vállalkozás ellen.
Új jelenség ütötte fel a fejét a
bevásárlóközpontokban, az állatkertek, a játszóházak környékén, vagyis
mindazon helyeken, ahol sok gyermekes család fordul meg. "Jaj, de szép
ez a kislány! Milyen helyes ez a kisfiú!" - állítják meg tizenéves
fiatalok a szülőket; szó szót követ, majd elhangzik egy kecsegtető
ajánlat: modellkedés.
Merthogy ez a gyermek annyira különleges, hogy
kifutón/címlapon/reklámfilmben a helye - és ha a kedves apuka vagy
anyuka viszolyogna az efféle huncutságoktól, akkor zsebpénzkiegészítés
gyanánt még mindig szóba jöhet a filmbeli statisztálás.
Azért zsidó, hogy átverjen
A hazánkban működő modellügynökségek közül a
Next+ néven futó cégre jellemző leginkább ez a módszer. Az életük nagy
lehetőségébe szinte beleszédült szülőket, illetve fiatalokat azonban
hamarosan kijózanító tapasztalatok érik - legalábbis erről tanúskodik
annak a több tucat családnak a panasza, akik az interneten valóságos
mozgalmat indítottak a Next+ ellen.
Kezdődik azzal, hogy - bár addig szó sem volt
térítési díjról - az első casting után kiderül: a fiatalok nem a két
szép szemükért jutottak túl sikeresen a válogatáson. Az ügynökség
munkatársai közlik, hogy az előmenetelük egyengetése végett készített
72 darabos fotósorozat (vagyis a portfólió), a bemutatkozásra szolgáló
úgynevezett szettkártya, a regisztráció, valamint a képek elhelyezése
honlapjukon úgy 180 ezer forintba fog fájni nekik.
Egy profi fotósorozat elkészítése persze -
szakavatott sminkessel, fodrásszal, stylisttal, fotóssal, digitális
utómunkálatokkal, fotópapíron is átadva - mindenhol drága mulatság, de
hogy ennyire, azt a piaci információk erősen megkérdőjelezik. Sőt,
rövid utánajárással kiderül, hogy felesleges is ennyi kép egy
portfólióba, ugyanis 8-12 - szigorúan A4-es - fotónál többre nincs
szükség. "Nálunk már 80-100 ezerből kijön egy profi portfólió első
osztályú technikával, közreműködőkkel és utómunkával, elismert
fotóssal. Százhúsz-százharmincezerbe pedig már a profi stylist munkája
is belefér, amibe beletartozik, hogy a fotózásra nemcsak a ruhákat, de
az összes kiegészítőt is szolgáltatja" - mondja Higl László, a
szakmában meghatározó Artscan Models Agency vezetője.
A Next+ fotósorozata persze megérné a mégoly
borsos árát, ha megfelelő minőségben készülne - ezzel kapcsolatban
fenntartásokkal találkozhatni -, és még inkább, ha munkához segítené a
jelentkezőket. Csakhogy az a kétéves együttműködésről szóló szerződés,
amelyet az ügynökség munkatársai a "casting" után a szülő orra alá
tolnak, nem garantál semmit. A Next+ "vállalja olyan lehetőségek
felkutatását, mely Megbízó modellként, hoszteszként vagy statisztaként
történő foglalkoztatását lehetővé teszi" - a zsidó cég mindössze ennyit
fogad meg a tört magyarsággal fogalmazott megállapodásban.
Ép ésszel hogyan lehet ennyi pénzt kifizetni egy
semmitmondó ígéretre? Nos, nyilván nem lehet megkerülni az ostobaságig
hiszékeny családok felelősségét, ám a körülmények hatalmát sem szabad
alábecsülni. Ha a Next+ székhelyeként működő Andrássy út 4. alatti
palotában azt mondják valakinek, hogy csemetéjénél szebbet,
tehetségesebbet nem hordott hátán a föld, ugyan ki ne olvadna el a
gyönyörűségtől? S ha még hozzáteszik: amennyiben most nem fizeti be az
összeget vagy legalább egy részét, elesik a "soha vissza nem térő"
lehetőségtől, akkor sokan kinyitják pénztárcájukat.
Különösen ha azzal kecsegtetik őket, hogy a
befektetett pénz a gyerek keresetéből megtérül. (A modell díjazásából
egyébként 20 százalék jutalék üti a Next+ markát.) Amikor viszont az
egyik szülő felvetette: ha már ennyire tehetségesnek tartják a
gyerekét, akkor ne "húzzák le" 180 ezer forintra, hanem osztozzanak
fele-fele arányban a majdani bevételen, az ügynökség elzárkózott az
ajánlattól.
400-at ad, 180 ezret kap
Utóbb aztán számos család becsapottnak érzi
magát; se szeri, se száma azoknak, akik azt panaszolják, hogy a
pénzükért nem kaptak érdemi munkalehetőséget, illetve csip-csup
feladattal szúrták ki a szemüket.
"A hozzánk is bejelentkező modelljelöltek közül
többtől is azt hallottam: az ügynökség mindössze azt a munkát ajánlotta
nekik, hogy szegődjenek el hozzájuk az újabb kuncsaftokat felhajtó
"hosztesznek"" - mondja Higl László. A Next+ egyébként apróhirdetésben
is keres telefonos és egyéb munkatársakat; egykori dolgozók beszámolói
szerint egy leszólításért 200 forintot kapnak, és ha az illető meg is
jelenik a válogatáson, az 400 forintot ér.
A legtöbb ügynökséggel ellentétben tehát a Next+
nem a minőségre, hanem a mennyiségre utazik. Míg mások sokkal kevesebb,
de annál jobban menedzselt modellel dolgoznak, és nem ők futnak az
ügyfelek után, hanem a karrierre vágyók "tömött sorokban állnak" az
ajtajuk előtt, addig Nexték honlapján közel ezer gyerek, illetve
tinédzser portfóliója látható.
Ekkora tömeg számára nyilván nem lehet munkát
találni, így ki-ki csak azzal áltathatja magát, hogy a sok vetélytárs
közül majd őrá figyel fel valamelyik cég. A Next+ referenciái azonban
nem arról tanúskodnak, hogy kapkodnának a modelljeik után - a leginkább
komolynak nevezhető ING bankon kívül ugyanis jellemzően néhány
kisfilmben való szerepléssel tudnak büszkélkedni.
Mezuza minden ajtófélfán
Mivel a Heti Válasz megkeresésére a Next+
illetékesei nem reagáltak, egyszeri apukaként látogattak el hozzájuk,
akinek gyermekeit - történetesen a valóságnak megfelelő módon - az
egyik budapesti üzletközpontban szólították le. A rendelkezésükre álló
hölgy a lehetőségek ismertetésekor említést tett a kétéves
szerződésről, ám az anyagiakról csak annyit árult el, hogy a fotózás
pénzbe fog kerülni.
Az összeget a "casting" eredményének ismeretéig
üzleti titoknak minősítette, hozzátéve: a díjazás attól is függ, hogy a
gyermek öt évnél fiatalabb vagy idősebb. "Természetesen nem ígérhetünk
semmit biztosra. Amelyik ügynökség ezt teszi, az hazudik" - adott
választ a garanciákat firtató kérdésükre, búcsúzóul pedig annyiban
maradtak, hogy majd a családi kupaktanács eldönti, mi legyen.
A cég hátteréről egyébként annyit tudni, hogy
tavaly nyárig a Marshall-szigeteki adóparadicsomban bejegyzett Emuna
Holding Ltd. birtokában állt (az emuná szó - mily meglepő - héber eredetű, jelentése: hit, hűség - a szerk.),
majd fél éve az izraeli lakhelyű Ostraukhov Olga lett a tulajdonos. (A
közel-keleti vonatkozást csak erősíti, hogy az ügynökség irodájában
minden ajtófélfán a zsidó vallásból ismert dobozka, a mezuza látható.)
Az Emuna állt annak az Első Magyar Média Akadémia
nevű intézménynek a hátterében is, melyről tavaly ugyancsak kevéssé
hízelgően cikkeztek a lapok. Eszerint a Koltai Róbert és más színészek
nevével fémjelzett iskola munkatársai szintén fiatalokat szólítanak le
az utcán, hogy másfél millió forintos tandíj fejében egy bizonytalan
értékű képzést nyújtó tanfolyam hallgatói legyenek.
Miközben pedig Angliában külön honlap
hívja fel a figyelmet a kétes ügynökségekre, nálunk a modellvilágban
semmi sem vet gátat a kóklerek tevékenységének. És mivel a Next+
esetében az agyafúrt módon megfogalmazott szerződés aláírása után
jogilag is lehetetlen tetten érni bármiféle visszaélést, csak a
nyilvánosság erejével lehet felhívni a figyelmet az óvatlanság
veszélyeire. Hát, íme.
(Heti Válasz alapján szerk)
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát