Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010. március 30. Közélet
|
A Jobbik
újratárgyalná az államadósságot, visszavásárolna külföldi kezekben lévő
közműveket - fejtette ki többek között Hegedüs Tamás, a Jobbik gazdasági
és informatikai "miniszterjelöltje", aki a Fidesz-érában a
Miniszterelnöki Hivatal (MeH) Társadalom- és Gazdaságpolitikai
Főosztályát vezette, az utóbbi öt évben pedig a multinacionális hátterű
KPMG Tanácsadó Kft. szenior tanácsadója, majd menedzsere volt.
hvg.hu.: A Jobbik gazdaságpolitikájának gerincét képezi az
államadósság újratárgyalása: átütemezése, illetve részbeni elengedése.
Ezt hogyan képzelik?
Hegedüs Tamás
: Az országnak levegőhöz kell jutnia, mozgásterének
bővülnie kell, ezt viszont akadályozza a magyar gazdaságra nehezedő
államadósság. A hitelezőinknek is be kell látniuk, hogy könnyítés nélkül
sokkal többet veszthetnek. A magyar gazdaság nincs abban az állapotban,
hogy tartósan és folyamatosan ki tudja termelni a kamatokat, a
tőketörlesztésről nem is beszélve. Voltak, vannak persze jobb időszakok,
de pillanatnyilag újra hitelekből finanszírozzuk a hitelek
törlesztését. Az elmúlt húsz év mérlege egyértelmű, adósságcsapdában
vagyunk. Ebből ki kell törnünk.
hvg.hu.: Hogyan?
H.T.:
A parlamentbe kerülve, hozzájuthatunk azokhoz a részletes
adatokhoz, amelyek jelenleg nem elérhetők számunkra. A tárgyalási
stratégiát ezek ismeretében lehet kialakítanunk. Ezután következhetnek
az államadósság újratárgyalásáról szóló egyeztetések. Reális cél a
kedvezőbb feltételek kiharcolása, beleértve az adósság egy részének
eltörlését is.
A hitelezőink két út közül választhatnak. Az egyik, megkockáztatják,
hogy a magyar gazdaság megfullad, jön az államcsőd, és így nem kapják
vissza a pénzüket; a másik lehetőség pedig - ami szerintünk járható út -
megegyezünk egy olyan reális mértékben, amivel a hitelezők és az ország
is jól jár. Olyan hatalmas összegről, - a maaastrichti kritériumok
alapján számítva - mintegy 20 ezer milliárd forint államadósságról van
szó, az éves GDP 80 százalékáról, így akár egy tíz-, húsz százalékos
könnyítése a külső adósságnak is rendkívüli fejlesztési forrásokat
szabadítana fel a gazdaság részére. Ez több olyan országban is sikerült,
amelyek egy része nálunk jobb mutatókkal rendelkezett.
hvg.hu.: Túl az ország külföldi megítélésének nyilvánvaló romlásán, az
ország hitelképességének nemzetközi leminősítésén, nehéz elképzelni a
technikai lebonyolítást, hiszen hitelezőink száma jelentős, mindenki
hitelez, akinek kezében magyar állampapír van, Tudna sikeres külföldi
példákat mondani az adósság elengedésre?
H.T
: Néhány példa: a 80-as években Mexikó, Brazília, Argentína,
Uruguay, 1991-ben Lengyelország. , Szerbia 2001-ben, 2004-ben és
2006-ban kapott jelentős könnyítéseket, részben a hitelező kormányok
úgynevezett Párizsi Klubjától, részben a hitelező kereskedelmi bankok
Londoni Klubjától. 2001-ben a Párizsi Klub elengedte a 4,5 milliárd
dolláros szerb adósság 66 százalékát, a maradékot átütemezték. 2004-ben a
Londoni Klub a 2,8 milliárdos tartozás 62 százalékát, engedte el, és
2006-ban a Párizsi Klub újabb 600 millió euróval csökkentette a külföldi
kormányokkal szemben fennálló adósságot. A hazai politikai elit mindig
tagadta ennek az útnak a járhatóságát, holott tisztában voltak és vannak
vele, hogy az államadósság újratárgyalása reális és létező lehetőség.
hvg.hu.: Azért meggondolandó, hogy a rendszerváltás óta
valamennyi kormány tisztában volt ezzel a lehetőséggel, de mégsem
kértek átütemezést illetve adósság-elengedést.
H.T
.: Az Antall-kormánytól kezdve terjedt el az a téveszme, ha az állam
kezdeményezi az államadósság újratárgyalását, megsínyli a
nemzetgazdaság. Attól tartottak, hogy nem lesz olyan tőkebeáramlás,
amire az országnak szüksége van. Ehhez képest, a legkritikusabb három
évben – 1990-től 1992-ig – nettó 5 milliárd dollárral több hagyta el az
országot, mint amennyi beérkezett. Nem hogy forrásokat tudtunk szerezni
az adósságfizetés megtartásával, hanem még mi finanszíroztuk a
külföldet az átalakítás alatt.
hvg.hu.: Nem tudjuk, mi történt volna, ha az ország ráadásul
bejelenti,hogy még átütemezést is kér. Gazdaságpolitikájuknak egyébként
milyen lényeges elemei vannak?
H.T.:
A magyar gazdaság duális szerkezetű, ami azt jelenti, hogy van
egy multinacionális cégek által uralt szegmens, amely magas profittal
dolgozik, jelentősen hozzájárulva a GDP-hez és az export eredményekhez. A
közterhekhez és a foglalkoztatáshoz való hozzájárulása ugyanakkor
lényegesen kisebb, mint amit a súlya indokolna. Emellett alapvetően
nehezebb feltételek között és szerényebb eredményekkel működik a
gazdaság magyar tulajdonú része. A hazai vállalkozások, kiemelten a
fajlagosan legtöbb munkaerőt foglalkoztató kis-és középvállalkozások
fejlesztése ezért különösen fontos. A multikat nem kell segíteni, bőven
van annyi tőkéjük és eszközrendszerük, hogy megtalálják annak a módját,
hogyan tudnak növekedni. Ugyanakkor tőlünk könnyű kivinni az adózás
előtti jövedelmeket off-shore cégekbe. Ha a multinacionális cégeknek
megéri komoly pénzeket fizetni azért speciális tanácsadóknak, hogy
megtalálják az adóelkerülés leghatékonyabb módját, akkor a kormányzatnak
is meg lehet találni azokat a szakembereket, akik ezek leleplezésében, a
kiskapuk feltárásában, és a pénzkimentés útjának elzárásában
segíthetnek. Fel kell számolni a multiknak ezt az illegitim
versenyelőnyét.
hvg.hu.: A lobbizásukat is akadályoznák?
H.T.
: A lobbizás legitim tevékenység, önmagában nem kell, nem is
érdemes akadályozni. A tisztességes lobbizás ugyanakkor semmiképpen nem
járhat korrupcióval. Nálunk sajnos, szinte csereszabatos lett a két
kifejezés. Nem a tisztességes lobbizást kell visszaszorítanunk, hanem a
korrupciót, de azt kíméletlenül. Ez esetben, hozzávéve az átláthatóság
megteremtését, elérhető, hogy a döntések a közjó érdekében szülessenek. A
tisztességtelen verseny visszaszorítására van megfelelő intézmény, a
Gazdasági Versenyhivatal. Fogakat és körmöket kell neki adni, valamint
egyértelműen megfogalmazott politikai elvárást. A hatékony végrehajtás
érdekében módosítani, szigorítani kell a jogszabályi környezetet.
hvg.hu.: A multik szigorú megadóztatásával és a szankciók
bevezetésével nem tartanak-e attól, hogy kivonulnak az országból, s így
többszázezer ember munkahelye kerül veszélybe?
H.T
.: Aki tisztességesen versenyez és a magyar vállalkozásokkal azonos
feltételek mellett fizet adót, nincs mitől tartania. Aki pedig azért van
itt, mert közvetlen és közvetett támogatásokat bezsebelve tud
nyereségesen működni, azért nem fogunk könnyeket hullatni. Gazdasági
súlyukhoz képest a multik viszonylag kevés embert foglalkoztatnak.
Érdekes, annak idején, amikor egész iparágak omlottak össze, és a magyar
gazdaság háborús mértékű veszteséget szenvedett, valamint másfél millió
munkahely megszűnésével megjelent a tömeges munkanélküliség, ugyanezek a
hangok nem voltak ilyen aggodalmasak. Azt mondták, ez szükségszerű
áldozat. Ami mai ismereteink tükrében erősen megkérdőjelezhető.
Mindezzel együtt sem aggódunk az esetleges kivonulás miatt, mert olyan
gazdaságélénkítő csomagot vezetünk be, amely pezsgő gazdasági
környezetet hoz létre. Ebben pedig jól érzi magát a tőke, még akkor is,
ha szigorúan be van szorítva a tisztességes verseny keretei közé.
hvg.hu.: A Jobbik gazdasági filozófiája szerint a megbukott
liberális piacgazdasággal szemben meg kell teremteni az ökoszociális
nemzetgazdaság alapjait. Mit jelentene ez pontosan?
H.T.:
A szociális piacgazdaság önmagában ma már kevés, bár örülnék
neki, ha legalább ott tartanánk. Félreértés ne essék, szociális
piacgazdaságon a klasszikus, Röpke- és Erhard-féle modellt értem, nem a
későbbi „osztogató-fosztogató” jóléti államot. Az erhardi modellben a
kisvállalkozásokat hozták helyzetbe, erőteljesen fellépve a monopóliumok
túlhatalma ellen. Ez közel áll a mi elképzeléseinkhez. Csakhogy
időközben változott a világ. Kiderült, hogy erőforrásaink –
energiahordozók, termőföld, víz – végesek, így a vég nélküli növekedés
modellje egy idő után nem fenntartható. Hogy mikor lesz a korszakváltás,
senki nem tudja, de mindenképpen fel kell készülnünk rá. Ennek
érdekében olyan gazdaságpolitikát kell folytatnunk, amely környezetileg
is fenntartható, és működőképes marad energiaválság idején is.
A gazdaság kitörési pontjait is ennek megfelelően kell meghatároznunk.
Egyrészt, amíg tart a növekedés kora, nem mondhatunk le az olyan
klasszikus növekedési motorokról, mint az építőipar vagy a turizmus,
horizontálisan pedig az infokommunikációs technológiák minél szélesebb
körű alkalmazása. A mezőgazdaságot és élelmiszeripart külön ki kell
emelni, nem csak komparatív versenyelőnyünk, hanem a vidéki
foglalkoztatásban betölthető szerepe miatt is. De itt átcsúszunk a
fenntarthatóság területére is. Termőföldjeink és vizeink megvédése
mindennél fontosabb, hiszen egy energiaválság idején, amikor a
szállításra alapuló gazdasági ágak összerogynak, ez biztosíthatja a
nemzet túlélését. A globalitás helyére a lokalitás lép, amire a helyi
gazdaságok erősítésével kell felkészülnünk.
hvg.hu.: Hogyan erősítenék a magyar vállalkozásokat, főként a kis-
és középvállalkozásokat?
H.T.: A tisztességtelen verseny megszüntetésével, az erőfölénnyel való
visszaélés visszaszorításával, az adóterhek és a fölösleges
adminisztratív terhek csökkentésével, a folyamatok átláthatóvá
tételével. A multik adóelkerülési kiskapuinak bezárásával kiterjeszthető
a közteherviselés, ami lehetővé teszi az általános adócsökkentést. Egy
másik példa az egyenlőtlen versenyfeltételekre, ha egy magyar vállalkozó
növekedni akar, drága hitelt tud csak felvenni, és olyan kamatokat
kénytelen fizetni, amit egyszerűen nem tud kitermelni. A multinacionális
versenytársa ugyanakkor anyacégén keresztül olcsóbb hitelhez jut, tehát
jóval kevesebb hitelt kell neki kigazdálkodni. Ez már magában
versenyhátrányt jelent a hazai vállalkozásoknak.
A kereskedelmi bankokból ki kell préselni az alacsonyabb kamatszintet,
amihez – a mainál lényegesen alacsonyabb jegybanki alapkamat mellett –
erősíteni kell a versenyt, és meg kell akadályozni a kartellezést. Olcsó
hitelhez kell juttatni a magyar vállalkozásokat és versenyhivatali
eszközökkel fel kell lépni az ellenük irányuló visszaélésekkel szemben.
Nyilván van helye a célzott támogatásnak is, pl. az európai uniós
források megfelelő helyre jussanak egy jó gazdaságtörekvési stratégia
mentén. A magyar vállalkozásoknak nem adományokra vagy gyámkodásra van
szüksége, hanem tisztességes versenyfeltételekre.
hvg.hu.: Uniós forrásokról beszél, holott a Jobbik időnként
meglebegteti az EU-ból való távozás gondolatát is, bár lehet, hogy ez
csak amolyan szónoki fogás. Hogy lesz mindehhez elegendő forrás?
H.T.:
A korábban említett intézkedésekkel jelentős adótöbbletet
érhetünk el. Persze a korrupció megszüntetésével kell kezdeni, ugyanis
ez az alfája és omegája az egésznek. A Transparency International és
mások becslései alapján évi 700 és 1500 milliárd forint közötti értékre
tehető a korrupció „ára”. Ennyi pénz megy el vesztegetésre. Ennél is
nagyobb károkat okoz azonban az, hogy a korrupció eredményeképpen rossz
döntések születnek, az erőforrások felhasználása nem optimálisan
történik. Nem a legolcsóbb, nem a legjobb, nem a leghatékonyabb
beruházásra költik a közpénzeket, hanem olyanokra, amik tovább emésztik
az állam erőforrásait, például a rossz döntésekből következő magas
fenntartási költségekkel. Amíg ezt nem tudjuk felszámolni, ne is
álmodozzunk változásról, mert kisiklik minden jó kezdeményezés.
hvg.hu: Szerepel a programjukban magyar bank létrehozása. Ez
milyen célt szolgál, jár-e pluszköltséggel?
H.T.
: Nem feltétlenül jelenti azt, hogy újonnan kel létrehozni egy
állami tulajdonú bankot. Célja az lenne, hogy hozzáférhető hitelhez
juttassa a magyar kis- és középvállalkozásokat, valamint a lakosságot, a
legkisebb településen is. A takarékszövetkezetek és helyi
hitelszövetkezetek hálózata elvileg alkalmas volna erre a feladatra.
Ugyanakkor a kibővített profilú Magyar Fejlesztési Bank (MFB) lehetne az
az ernyőszervezet, amely megfelelő központi szolgáltatásokat nyújtana a
hálózat részére. Könnyen hozzáférhető, alacsony kamatozású hitelek
segítenék a helyi vállalkozásokat, ami a munkahely teremtés
szempontjából is előrelépést eredményez.
hvg.hu: Ha már említette a munkahelyteremtést, Önök is egymillió
munkahelyet akarnak létrehozni, de hogyan, miből?
H.T.:
Az egymillió munkahely csak annyit jelent, hogy elérjük az EU
átlagát. Azokat az iparágakat fejlesztenénk, amelyek jelentős számú
munkaerőt alkalmaznak és a gazdaság egészére húzóerőt gyakorolnak: az
építőipart, a turizmust – kiemelten ebből a gyógyturizmust – a
logisztikai ipart, valamint a mezőgazdaságot és a ráépülő
élelmiszeripart. De van a foglalkoztatás bővítésének egy nem célzott
módja is, ez pedig a kis- és középvállalkozások helyzetbe hozása, a
tisztességes verseny feltételeinek megteremtésével, valamint adó- és
járulékcsökkentéssel. Fajlagosan ugyanis a kkv-szektor az, amely a
legtöbb munkaerőt alkalmazza.
A közmunkával ellátható feladatok körét ki kell terjeszteni. Nem csak
az utcaseprésre és a szemétgyűjtésre kell gondolnunk, hanem az
önkormányzat által finanszírozott épület-felújításokra, önkormányzati
építkezésekre, a szociális bérlakások karbantartására, vagy a
parkosításra. De említhetném a mezőgazdasági közmunkákat is, ami egyben
az önellátás irányába is fontos lépést jelentene. Jelentős mennyiségű
közmunkát lehetne végeztetni az árvízvédelem és a vízgazdálkodás,
valamint az erdő- és talajvédelem területén. De megfontolandó a
közmunkások bevonása az egyszerűbb szociális szolgáltatásokba,
idősgondozásba is. Felmérések és esettanulmányok alapján elmondható, a
segélyezettek kb. 80 százaléka ilyen módon visszahozható a munka
világába.
Pécsett éltem sokáig, így tapasztaltam, hogy Baranyában vannak olyan
cigány lakosságú falvak, ahol régen szinte mindannyian dolgoztak, most
meg közel százszázalékos a munkanélküliség. Visszatekintve úgy tűnik,
annak idején a jobb lett volna valamennyi pénzt szánni a nagyvállalatok
fenntartására, hogy megmaradjanak munkahelyek – addig is, amíg ki nem
találják, hol lehetne foglalkoztatni ilyen tömegben az alacsonyan
képzett munkaerőt.
hvg.hu: Akkor arra hivatkozott a kormány, hogy nincs pénz az állami
vállalatok, bányaüzemek, kohászati cégek fenntartására, tehát nem volt
választási lehetőség.
H.T
.: Ha egy mérleg egyik serpenyőjébe betennénk, mennyibe került volna
a támogatás, a másik serpenyőbe pedig bekerülne, hogy mennyit költünk
segélyezésre és munka híján, mennyivel nagyobb a bűnözési hajlam,
mennyibe kerül a bűnözés elleni fellépés és az ezzel járó károk, a
mérleg a munkahelyek megőrzése és a támogatás fenntartása felé billenne.
hvg.hu: Ezek szerint a Jobbik visszaállamosításban gondolkodik?
H.T
.: Példátlan mértékben kerültek külföldi kézbe vállalataink és az
olyan természetes monopóliumok, mint a víz-, a gáz, és az
áramszolgáltatás, valamint az erőművek. Ez utóbbiakat a Horn-kormány
idején ráadásul úgy adták el, hogy még garantált profitot is
biztosítottak az új tulajdonosoknak, tehát ha nem ment jól a bolt, akkor
az állam fizetett. Ez nonszensz. A szolgáltatók jelenleg nagyon sok
olyan díjelemet építhetnek be a számlába, melyeknek létjogosultsága
megkérdőjelezhető. Mivel reális versenyhelyzet nem kényszeríti ki az
alacsonyabb díjakat, jogos célnak tekinthető, hogy ezeket a
szolgáltatásokat vissza kell venni közösségi tulajdonba.
hvg.hu: Azért valljuk be a visszaállamosításnak már a meghirdetése
is komoly kockázatot jelent. Ráadásul elhangzott az is, hogy egyszerűen
„visszavesznek” cégeket.
H.T.:
Jogállami és demokratikus keretekben gondolkodunk, ezért csak a
visszavásárlás jöhet szóba, igaz, ez sokba kerül. Az államot viszont
abban senki nem korlátozhatja, hogy ha kell, akár hatósági árakat is
bevezessen a szolgáltatásokra. A távközlés területén volt erre pozitív
példa. A Nemzeti Hírközlési Hatóság, ha nem is hatósági díjakkal, de
szigorú szabályozással elérte a távközlési szolgáltatások díjának a
csökkentését. A természetes monopóliumok terén a jelenlegi helyzet
nagyon kényelmes a tulajdonosoknak, versenyhelyzet nélkül gyakorlatilag
azt csinálnak, amit akarnak. El kell érni, hogy áraikat a közjó felé
közelítsék. A külföldi tulajdonosok elérkezhetnek egy olyan pontra, hogy
megfontolják, érdemes-e eladniuk vagyonukat kedvező áron az államnak,
vagy továbbra is megtartják, immár szigorú keretek közé szorítva.
hvg.hu: Mi a helyzet a közigazgatással, ezt is átírnák?
H.T
.: A bürokrácia nagy, de annál kisebb a hatékonysága. Ezen a
területen is radikális változásra van szükség. Először is a közfeladatok
akkurátus felmérése után – amely első lépésben megtörtént 2007-ben – el
kell kezdeni az áttérést a feladatalapú, programozott költségvetésre.
Ez nyilván évekig tartó átállást jelent, de másképp aligha lehet
elszakadni a bázisalapú tervezéstől. Másrészt minden folyamatot –
háttérfolyamatot és ügyfélkapcsolatit egyaránt –, amit csak lehet,
elektronikus útra kell terelni, és az e-közigazgatást a lehető
legnagyobb mértékben, ügyfélbarát módon ki kell terjeszteni. Továbbá: a
kormányzati közigazgatás egészében kötelező jelleggel érvényesíteni kell
a stratégiai szemlélet érvényesülését. Minden minisztériumnak –
írországi mintára, egységes módszertan alapján – el kell készíteni saját
tárcastratégiáját, aminek teljesüléséért a miniszter személyes
felelősséget vállal. A tárcastratégiából kell levezetni a minisztérium
felügyelete alá tartozó ágazatok szakstratégiáját, és ezekből tovább
bontva, az egyes kisebb területek stratégiáját. A munkát ezek mentén
kell megszervezni. Végül meg kell valósítani a kormányzati döntések
megvalósításának egységes, központi nyomon követését, hogy a meghozott
döntések milyen mértékben, és milyen határidővel teljesültek.
( hvg.hu alapján szerk.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát