Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2009. november 24. Közélet
Kertész
Imre nagy vihart kavart, Die Welt-beli interjúja után a Nobel-díjas
íróval újabb beszélgetés látott napvilágot 2009. november 14-én,
ezúttal egy osztrák napilapban (Der Standard). Az interjút az MTI
ismertette, ezt a szöveget vette át a hazai sajtó. Kertész újabb
megnyilatkozása nem keltett visszhangot, akkor már mindenki a
sajóbábonyi eseményekre figyelt. Most, több mint egy hét eltelte után
érdemes az osztrák lapban megjelent szöveg néhány részletével
megismertetni a kedves Olvasót. Azokról a részletekről lesz szó,
amelyeket az MTI terjedelmes összefoglalója elhallgatott. Nézzünk hát
néhány példát arra, mit cenzúrázott ki Kertész szövegéből az mszp által
vezérelt (anti) „nemzeti” hírügynökség.
Az MTI összefoglalója szerint Kertész azt mondta, hogy „terméketlen
dolognak tartja az auschwitzi élményekről beszélni, mert azok távol
állnak a hétköznapi élettől, olyan hihetetlenek”. Tényleg mondott
ilyesmit Kertész, az MTI viszont az idézett mondat előzményét
elhallgatta. Az interjút készítő újságírók (ketten voltak) megkérdezik
Kertésztől, hogy a karjára tetovált szám nem emlékezteti-e őt minden
nap a lágerbeli időkre. Kertész először is közli, hogy a karjára
semmilyen számot nem tetováltak, hiszen őt rögtön Buchenwaldba vitték,
ott pedig nem volt tetoválás. Majd így folytatta: „Figyeljenek
ide, mi érdekes van abban, hogy ilyen undorító dolgokról beszéljünk?
Fiatal emberekkel sokkal szívesebben beszélnék valami szépről. A
művészetről, avagy szép nőkről.” Meglepő válasz: arra világít rá, hogy Kertész nem önszántából beszél a lágerbeli napjairól. Elgondolkodtató.
Az újságírók megkérdezik Kertésztől, hogy hasonló témával – a „holocaust”-tal
- foglalkozó szerzők művei érdeklik-e őt. Kertész azt válaszolja, hogy
csak részben érdekli őt ez a fajta irodalom. Négy szerzőt említ (a
költő Paul Celant, az esszéista Jean Améryt, a regényíró Primo Levit és
a novellista – s egyébként nem zsidó - Tadeusz Borowskit), akik mind
megjárták a lágereket, s évekkel később írtak a tapasztalataikról. Őket
jelentős íróknak tartja. A hatalmas „holocaust-irodalom” többi művéről azt mondja Kertész, hogy az „többnyire giccs”, s ironikusan jellemzi is ezeket a „műveket”: „Egy
boldog zsidó család megérkezik a koncentrációs táborba, néhányan
közülük túlélik, mások meghalnak, a végén pedig a Vörös Hadsereg
felszabadítja a tábort – ilyen könyvek vég nélkül jelentek meg
Magyarországon. A lágerélet mint sztori. Ez nem megy.” Érdemes
felhívni a figyelmet arra, hogy van egy mai is élő szerző, akinek a
nevét Kertész még soha nem ejtette ki, soha nem írta le. Elie Wieselről
van szó, aki decemberben hazánkba látogat. Ő aztán könyvek tömegében
írta meg emlékeit, ráadásul ugyanabban a táborban élte túl a „holocaust”-ot,
ahol Kertész Imre: Buchenwaldban. Kertész viszont soha nem beszélt
Wiesel regényeiről, memoárjairól – vajh’ miért? A válasz a fenti
idézetben rejlik: bizonyára Elie Wiesel „munkásságát” is a „holocaust-giccs”
műfajába sorolja a Nobel-díjas szerző (bár tudjuk, hogy ezt a tábort
nem az oroszok szabadították fel, de ez részletkérdés). S ebben
kétségtelenül igaza van: nekem is régóta az a véleményem, hogy Wiesel
valami szörnyű műfajt talált ki, el is neveztem ezt évekkel ezelőtt
belső használatra „holocaust-giccsnek”. S lám, most Kertész nyilatkozatában is feltűnik a „giccs” minősítés. Mi tagadás, melegség járta át szívemet. Jó lenne, ha egyszer akadna újságíró e honban, aki Wieselről és a „holocaust-giccs” mibenlétéről is faggatná Kertész Imrét. Biztosan nagyon érdekeseket mondana.
Amikor 1945-ben a lágerből kiszabadult Kertész, hazatért
Magyarországra. Az újságírók azt kérdezik: mikor vette észre, hogy
ismét diktatúrában él? Az író válasza: „Nagyon
hamar. A totális kommunista diktatúrát 1948-49-ben vezették be. Már
akkoriban közszájon forgott egy vicc: ’Tudod, hogy a mai helyzet miben
különbözik a náci időktől?’ – ’Most mindenki sárga csillagot visel,
nemcsak a zsidók’.” Hát erről szoktunk beszélni manapság: a kommunizmus, mint a magyarság (kádárizmus háborús bűne) „holocaust”-ja. S Kertész ezt egy vicc felidézésével ki is mondja. Félek, hogy a hivatásos megmondó emberek ezt a viccet is „holocaust-tagadásnak”
minősítenék – ha nem Kertész szájából hangzott volna el. Mindenesetre
nem véletlen, hogy ez a szövegrészlet is kimaradt az MTI anyagából.
Bizonyára sértette volna – többek között - lendvai áll zsidónő
érzékenységét, aki az országos lágerben – a kommunista érában - nem a
rab magyarsághoz, hanem a pribékek közé tartozott. Érdekes ugyanakkor,
hogy az MTI közleménye pontosan idézi az interjú azon részét, ahol
Kertész a Kádár-kori Magyarországot börtönnek nevezi, Kádár Jánost
pedig hitszegő tömeggyilkosnak. Ezt a részt nem merte kihagyni az MTI,
azért inkább a sárgacsillagos viccet hallgatták el. Ez is jellemző.
Hát így cenzúrázza Kertészt az MTI. Hiába, az mszp führere is cenzor
volt egykoron. Ha Kertész szokását követve én is ironizálni szeretnék,
azt mondanám: lendvai áll zsidónő mint elsőrendű a kommunizmus élő öröksége. Még az
MTI-ben is érződik az ő szelleme. A kriptokommunista rothadás a nép butítás érdekében.
(hunhir.hu alapján szerk.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát