Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011. július 23. Közélet
Mindmáig eldöntetlen kínzó kérdés ez, vagyis hogy mitől lesz a hűből áruló? Ezúttal a reá való válaszkereséshez kívánunk segítséget adni eleink főbb magatartásmintáinak felidézésével, hangsúlyozva, bizony a ripacs is lehet igazsághirdető, anélkül, hogy erkölcsi példakép lenne, továbbá, ha korunk írástudóit tesszük az igazság patikamérlegére, aligha nyomnak rajta valamit is, amiért zömük sem szellemi, sem erkölcsi példát nem mutat, amiért mindig és mindenben kiszolgálják a nemzetellenes diktatúrákat.
Kezdjük Kuthy Lajos esetével! Aligha volt nálánál népszerűbb
írónk a reformkorban, detektívtörténetei bestsellerré váltak, Hazai
rejtelmek című regénye pedig, mindenkori pénzuzsorásaink leleplezésével,
megmutatta, hogy igazi énje a társadalmi-emberi jelenségek analitikus
ábrázolásában rejlik: mégis, a világosi fegyverletétel után, amiért nem
akarta polgári életvitelét és írói népszerűségét kufsteini vagy olmützi
várfogságra cserélni a Szemere Bertalan vezette kormányban való
belügyminisztériumi osztálytanácsosi szerepléséért, 1853-ban megyei
biztosi állást vállalt az osztrák közigazgatásban Biharban, ezért
elfordult tőle úgyszólván mindenki (Pálffy János országgyűlési képviselő
szerint (Magyarországi és erdélyi urak, 1856) nálánál nem volt
Magyarországnak undokabb politikai renegátja), ő maga pedig
megkeseredetté vált, olyannyira, hogy munkája jutalmaként hiába
léptették elő, ez (amint Mikszáth Kálmán írja) már csak olyan volt, mint
mikor a halottnak a koporsóban haja vagy körme nő, végül
idegösszeroppanásban hunyt el. A kérdés már csak az, hogy ha tettéért
árulónak minősítjük, akkor minek Deák Ferencet, aki nem a császári
közigazgatással, hanem az egész Ausztriával egyezett ki?
Aztán itt vannak a huszadik századból a népi írók, mindenekelőtt Illyés Gyula, Erdei Ferenc, Veres Péter, Szabó Pál.
Illyés Gyula,
amint Naplójegyzeteiből egyértelműen kiderül, rendszeresen
találkozgatott Aczél (Appel) Györggyel és Kádár (Csermanek) Jánossal
anélkül, hogy felvetette volna előttük nemzetünk sorskérdéseit, ettől
azonban még szociográfiája, a Puszták népe, valamint Ki a magyar? című
karakterológiai értekezése mindmáig érték, miként a marxizmusért
lelkesülő Erdei Ferenc népismereti műve, a Futóhomok, továbbá a katonai múlt nélküli hadügyminiszter, Veres Péter
számos kötete (Az Alföld parasztsága, Ember és írás, Gyepsor, Mit ér az
ember, ha magyar?, Számadás, Szocializmus - nacionalizmus), a kezdetben
a radikális nemzeti mozgalmakkal szimpatizáló, majd a Szabad Föld
főszerkesztőjévé előlépett Szabó Pál parasztéletünket avatottan
bemutató regényei-elbeszélései (Emberek, Békalencse, Papok, vasárnapok,
Anyaföld, Őszi szántás, Honfoglalás, Magyarok, Csodavárás, Szakadék,
Őszi vetés, Lakodalom, Keresztelő, Bölcső, Legények, Szomszédok) is.
Akadtak végül névtelen milliók, főleg 1956 után, akik ha nem is
feltétlenül váltak ama októberben-novemberben a barikádok hőseivé,
azonban a rendszer árulóivá sem: csendes hétköznapi, megalkuvásmentes
életükkel mindvégig protestáltak, miként
Sebestyén Béla székely
aranydíjas mérnök-feltaláló, aki halála előtt így búcsúzott
nemzetünktől: nem számolhatok be arról, hogy börtönbe hurcoltak,
megkínoztak vagy halállal fenyegettek volna. Nem vettem részt ötvenhat
harcaiban, nem vagyok hős, de nem váltam árulóvá sem. És számomra a
legutóbbi tény a legfontosabb: nem váltam e nép árulójává, és így
önmagam árulójává, sem nagyban, sem kicsiben, sem közvetlen, sem
közvetve. (Dörzsöltek kora, 1999)
Az élet bizony, amint a költő írja, gyakran nagyon is szennyes ruha,
ezért ha a címbeli kérdésre keressük a választ, aligha feledhetjük az
ősi bölcsességet, miszerint qui bene distinguit, bene docet, vagyis aki
jól tud megkülönböztetni dolgokat, személyeket egymástól, az tud jól
tanítani. Bizony, a ripacs is lehet igazsághirdető, anélkül, hogy erkölcsi példakép lenne.
Amikor például Adyt megrótták kortársai életviteléért, Szabó Dezső
megkérdezte (Életeim), a reimsi székesegyház vagy a párizsi Notre Dame
kevésbé volna szép, ha megtudnánk, hogy építői alkoholisták voltak?
Ha viszont korunk írástudóit tesszük az igazság patikamérlegére, aligha
nyomnak rajta valamit is, amiért zömük sem szellemi, sem erkölcsi
példát nem mutat, amiért a bemutatottakkal szemben egyszerűen
mindig és mindenben kiszolgálják a nemzetellenes diktatúrákat.
Tanácsos tehát a címbeli kérdésre való válaszkeresésünkkor az idézett
ősi bölcsességet megfontolnunk, tudatosítva Reményik Sándor intelmét
(Mért hallgatott el Végvári?):
Nem a mi dolgunk igazságot tenni, a mi dolgunk csak: igazabbá lenni!
Elvégre a világ nemcsak szentekből és ördögökből áll, így nem lehetetlen, hogy amint Newton mondta, két dolgon fogunk leginkább csodálkozni, mikor a mennyországba jutunk: több olyan embert fogunk az üdvözültek között megpillantani, akikről nem hittük volna, hogy odakerülnek, másodszor, sokakat hiába keresünk majd, akikről azt gondoltuk volna, mindenképpen ott fogjuk találni őket. (Hunhir.info)
Szabad Hírek
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát