Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2010. január 19. Közélet
|
Az
elemzés sorozatunk harmadik részében igen sarkalatos pontjait elemezzük
ki a Jobbik programjának, mint a honvédelem, nemzetbiztonság és a
külügy kérdése.
Honvédelmi kérdések a Jobbik programjában
A Jobbik Magyarországért Mozgalom honvédelmi alapvetései között egy
ütőképes, a honvédelemre minden körülmények között alkalmas katonaság
felszerelését szorgalmazza, mely a hivatásos állomány mellett egy jól
képzett szerződéses katonai állományból áll, kiegészülve tartalékos
katonasággal. Mindemellett elengedhetetlennek tartják, hogy a magyar
ifjúság megismerkedjen a honvédelem alapjaival. Az elképzelés és a
program hibátlan, a megvalósítása után Magyarország a környező
országokkal szemben bármikor képes lehet az önvédelemre.
A program buktatóit és hiányosságait az adja, hogy nem lehetnek
ismereteink azokról a katonai objektumokról, amelyek még ma is a
honvédség tulajdonában vannak, hiszen ezeket az ingatlanokat az elmúlt
20 évben sorra elprivatizálták, mára már a katonaság tulajdonában
szinte semmilyen, jelenleg használaton kívül lévő katonai objektum
sincsen. Amelyek mégis a honvédség kezében maradtak, azok lepusztult,
szétlopott állapotban vannak, hiszen a fémtolvajok ezeket az
ingatlanokat sem kímélték. Ennek a problémának a megoldása is
lehetséges a majdani elszámoltatással. Hiszen ahogyan majd átvizsgálják
a jogtalanul eladott földterületeket, úgy a katonai tulajdon gyanús
privatizációs ügyleteire is fény fog derülni, ahol az elherdált állami
tulajdonokat vissza kell venni a magyar köztulajdonba.
Nagy problémát jelent még, hogy a honvédség felépítését az alapjaitól
kell újra kezdeni, hiszen az említett öt lövészdandár felállításához
nincs megfelelő tiszti és tiszthelyettesi háttér sem. Így nem elég csak
közkatonákat toborozni, hanem tiszteket is képezni kell. Egy tiszt
kiképzésének időtartama a legoptimálisabb esetben is 4 év, és ez már
egy választási cikluson túlmutat. Mindezek mellett a katonatiszt
képzésnek sincsenek meg a feltételei, a Népligetnél található Bólyai
Főiskola helyén most bevásárló központ épül. Az ingatlan hiánya mellett
a tanári kar hiányával is számolni kell.
A Jobbik programjában a régi technikák hadrendbe állítását helyezi
kilátásba, de ezek számáról és állapotáról sincsenek információink.
Honvédségi informátoraink szerint a régi technikát, mint a T-72-ek vagy
a BM-21 sorozatvető eszközöket nagy számban adták el fejlődő
országoknak, a meglévő technikát pedig összevonták és mindenféle
megóvás nélkül az enyészetre hagyták. A tüzérséget Tápiószecsőre, a
híradástechnikai eszközöket Gödöllőre és nagyon sok eszközt Nyírtelekre
vonták össze. Ezek számáról még a honvédség magas köreiben mozgó
informátorunk sem tudott biztosat mondani. Ha a megmaradt, el nem adott
technikákat, mégis hadrendbe állítanák, akkor ezeknek a kezelésére a
mai katonai állomány alkalmatlan lenne.
Szakértőink viszont nagyon jó és támogatandó elképzelésnek tartják a
Magyar Nemzeti Gárda létrehozatalát, hiszen ezzel hatalmas űrt
töltenének be, nemcsak a honvédelemben, hanem a katasztrófavédelemben
is. Ma Magyarországon a sorkatonai állomány teljes hiányában egy
katasztrófa idején senki nem tudná a rendet fenntartani. A Magyar
Nemzeti Gárda békeidőben a katasztrófavédelmet tudná ellátni, háborúban
pedig a hadsereg támogató ereje lehetne.
Nagyon szükséges lépés lenne a kiképzőbázisokból újból egy országos
hálózatot létrehozni. Ám azzal a Jobbik szakértői nem számoltak, hogy
ehhez nagy kiképzőszemélyzet szükséges. Erre részben megoldást
jelenthet a nyugdíjas katonatisztek visszahívása, akik ki tudnák
képezni a szükséges tiszti gárdát, ráadásul a régi technika hadrendbe
állításakor ők az egyetlenek, akik ki tudják képezni ezek használatára
a katonaság állományát. Mindezek mellett a Magyar Nemzeti Gárda
tagjainak kiképzésére is alkalmasak.
Szakértőnk véleménye szerint célravezetőbb lenne az öt
lövészdandár helyett hármat felállítani és az említett két nagy
lövészdandár helyett lövészzászlóaljakat létrehozni, amelyeket az
ország különböző pontjain lehetne állomásoztatni, így egy esetleges
minősített helyzet esetén ezek azonnal reagáló egységek lehetnének. A
Magyar Nemzeti Gárda tagjaival kiegészülve a stratégiai fontosságú
pontok, mint pl. a Duna-hidak, Tisza-hidak, erőművek védelmét tudnák
biztosítani.
Egyértelműen hiányoltuk a programból a sorkatonaság visszaállítását és
annak módszertani leírását. Valamint azt a fajta megoldást, ahogyan a
honvédség a hátrányos helyzetűeknek segíthet az integrációban.
Összegzésképpen el lehet mondani, hogy a Jobbik programja alapos, ám
megvalósításához nem elég a GDP 2%-a. Sokkal nagyobb pénzügyi
befektetés lenne a honvédség ilyen irányú megreformálása. De az
átalakításhoz szükséges pénzt a Jobbik hatalomra jutásakor,
átcsoportosításokkal elő lehet teremteni.
Azt is tudjuk, hogy Magyarország nem honvédelemre, hanem
honvisszafoglalásra készül, és ehhez még a Jobbik által előirányzott 70
ezer fős hadsereg sem elég.
Nemzetbiztonsági kérdések a Jobbik programjában
A Jobbik nemzetbiztonsági programja mindenképpen hűen tükrözi az egész program nevét, a radikális változást.
Csak egyet lehet érteni azzal a ténnyel, hogy a nemzetbiztonsági
szolgálatokat meg kell reformálni, de ez szakmailag nagyon bonyolult
feladat. Nem lehet elintézni annyival, hogy feloszlatjuk a jelenlegi
NBH-t, és majd újat hozunk létre. Ezt egy többéves folyamatként lehetne
csak kivitelezni. Ez nem egy focicsapat, amit feloszlatunk, majd
hosszabb-rövidebb ideig szünetel, míg nem áll fel újra a keret.
Mindenképpen új emberekkel kell feltölteni az állományt, de azok az
emberek teljesen tapasztalatlanok, és újoncok lennének, a mostani
jelenlegi öregrókák helyett. Természetesen le kell őket váltani minél
gyorsabban, de azért ebbe ésszel kell belemenni, mert egyfajta
átmenetnek kell lennie. Gyakorlatilag semennyi ideig sem működhet egy
ország hírszerzés, szakszolgálatok nélkül. A feladat az lenne, hogy úgy
kellene új, valóban a nemzetbiztonságáért dolgozó szakembereket
bevonni, hogy a régiek munkáját folyamatos ügyelet tartani, és szépen,
fokozatosan leszerelni őket a titkosszolgálattól.
Az új Főigazgatóság létrehozása, ami alá integrálva lennének a
különböző szolgálatok szintén használható gondolat, ugyanúgy mint a
további centralizálási és strukturális elképzelések.
Nagyon pozitív, hogy a hangsúlyt az önálló titkosszolgálatra helyezik,
ami ténylegesen a nemzet biztonságán munkálkodik, külön kiemelve a
természeti kincsek megőrzésének feladatát.
Kevés utalást látok azonban a korábbi akták kivizsgálására. Első
években mindenképpen szükséges lenne egy olyan csoportot felállítani,
ami nemcsak a program által is említett Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI)
visszaéléseit vizsgálná ki, hanem az összes politikai töltetű ügyet,
legyen szó egy apró megfigyelésről, vagy egy nagyobb horderejű,
valószínűsíthetően titkosszolgálati machinációról. Nyilvánosságra kell
hozni, hogy kiket figyeltek meg és mi módon, kinek az utasítására.
Kiket milyen hátrány ért, és kárpótolni azokat, akiket szükséges.
Kihagyta szintén a program a jelenlegi "partnerszolgálati" kapcsolatok
felülvizsgálatát, csak érintőlegesen foglalkozik a szövetségi
rendszerek felülvizsgálatával. Tudjuk nagyon jól, hogy a mostani a
kis-antant országok titkosszolgálatainak egyszerűen kiszolgáltatja a
magyar titkosszolgálat az országot, de főleg a nemzeti erőket, ami
tekinthető folyamatos hazaárulásnak is. Ezeket is ugyanúgy felül kell
vizsgálni, és meg kell nézni, hogy mekkora nemzetstratégiai kár
keletkezett így az elmúlt 20, de akár az elmúlt 65 év során.
Érdekes, hogy miért hivatkozik a program ezen része a NATO és USA
ellenségeire, mint a mi ellenségeinkre is, akikre fel kell készülni.
Persze nem szeretjük az iszlámot, és ne jöjjön ide, de attól még nekünk
Irán nem ellenségünk. Az USA-val és a NATO-val való kapcsolatokon
inkább lazítani kellene, mintsem közös védelmi politikában gondolkozni,
ami persze a külügy dolga is.
A civil kontroll igénye ellenben nem jogos, persze ez már ideológia
kérdése. Ha demokraták vagyunk, akkor minél jobban korlátozott és
ellenőrzött titkosszolgálatot akarunk. Ha azonban az a célunk, hogy egy
erős államunk legyen, nemzeti érzelmű vezetéssel, akkor a
titkosszolgálatok egyedül a mindenkori kormánynak lennének felelősek,
és nem mindenféle civil bizottságoknak. Lehet diktatórikusan hangzik,
de a nemzet érdekében kellhet a diktatúra, amiben komoly szerep hárul a
szolgálatokra is.
Összességében nagyon jó a Jobbik ezen programja, kisebb
hiányosságokkal, illetve - a terjedelem okán - felszínes leírásokkal,
ami célok megfelelőnek tűnnek, de a megvalósításuk komoly szakembereket
igényelne. A Jobbik kommunikációjában is teljes mértékben vállalhatóak
a gondolatok, jól illik a párt többi elképzeléseibe.
Barcsa Gábor
Külpolitika kérdések a Jobbik programjában
A párt külpolitikájáról már sokat lehetett hallani az elmúlt egy évben.
Ezeket az elképzeléseket tartalmazza átgondolva, jobban kidolgozva a
most megjelent, választási programjuk is.
A Jobbik ebben a kérdésben is teljesen újragondolja Magyarország
helyzetét és új irányt jelöl ki. A program központi eleme, hogy a
magyar érdekeket tartsuk szemünk előtt minden esetben, és Magyarország
egyirányú, egyes országoktól túlságosan függő külpolitikáját egy több
pólusú, kiegyensúlyozott külpolitikával kívánja felváltani.
Nagyon okosan felismerték a program készítői, hogy a világ több
nagyhatalomból áll, nem csak az USA-ból. Létezik Oroszország is
hatalmas piaccal, és Kína is egyre nagyobb. A származásunk,
geopolitikai helyzetünk, új és nagyobb piacok miatt belső Ázsiára való
koncentrálás is okos gondolat. Szerencsére Irán-t elhagyták a
jobbikosok, de helyett kapott az önálló palesztin állam gondolata, ami
azért érdekes (de attól még támogatandó), mert ez ütközne a többi,
egyébként a program által felszámolni nem kívánt szövetségekkel, mint
például a NATO-val, vagy az USA-val.
A program gyengesége talán ebben az első ránézésre ellentmondásos
szemléletben rejlik: úgy kíván Kína, Oroszország és az USA szövetségese
egyszerre lenni, hogy közben európai értékekre hivatkozik. Ehhez a
külpolitikához olyan diplomáciai manőverek szükségeltetnek, amik
valóban embert kívánnának, de nem lenne lehetetlen, csak éppen nehéz,
és kockázatokkal teli.
Az Európai Unión belül elutasítja a Lisszaboni Szerződést a program,
ami mondható már nemzeti minimumnak is. Szerencsére az elutasítás mellé
odatették a kilépés lehetőségét is, vagy mint másik lehetőségként a
Nemzetek Európája formációra való áttérést. Azonban véleményem szerint
lehetetlen az EU-t belülről megreformálni, ha csak nem minden egyes
bejutott képviselő hasonlóan gondolkozna, tehát előfeltétele lenne az
összes európai országban egy tényleges jobboldali hatalomátvétel.
De a kilépéssel mégsem foglalkozik annyira a program, inkább a további,
Unión belüli feladatokra koncentrál, amik szintén fontosak, de egy
esetleges kilépés nyomán nem is kellene foglalkozni vele. Ilyen kérdés
a földmoratórium kérdése is, amit törvények által védenének a
jobbikosok.
Nagyon helyesen kiállnának az EU-n belül is a határontúli magyarságért,
de az aktív külpolitikánkban is nagyobb szerepet kapna a trianoni
utódállamokkal szembeni erősebb fellépés. Komoly feltételekhez kívánják
szabni Szerbia és Ukrajnai EU-s csatlakozását, ami mindenképpen
támogatandó gondolat.
Azonban se a határontúli magyarok résznél, se a külpolitikainál nincs
utalás a legnagyobb és legerőteljesebb, a jelenlegi határokon átívelő,
számos külkapcsolattal rendelkező szervezetről, a Hatvannégy Vármegye
Ifjúság Mozgalomról, de szó van a már haldokló, többnyire idősek által
irányított Magyarok Világszövetségéről, mint támogatandó szervezetről a
kérdésben.
A Jobbik Balkán-politikája is egy olyan gondolat, ami teljesen új
elemként jelenik meg a rendszerváltás utáni pártoknál. A Jobbik komoly
szerepet szán a magyar tőkének és termékeknek a Balkánon, ami
történelmi hagyományokat nézve teljesen logikus és támogatandó.
Összességében a program külpolitikai része nem támaszt irreális
vágyakat, olyannyira nem, hogy véleményem szerint, még kicsit
visszafogott is lett (pl. nem a minden áron való kilépés gondolata). De
pont ezért adható el az utca emberének is a program. Átgondolt, jól
felépített rész, ami ha sikerülne, akkor valóban beszélhetnénk hosszú
évtizedek óta először magyar külpolitikáról. Ez az új külpolitikai
hozzáállás pedig rengeteg új kérdést vet fel, aminek megválaszolása
majd a Jobbik szakembereire tartozik, ha oda jutnak.
Barcsa Gábor
( Szentkorona Radio alapján szerk.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát