Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2011. július 31. Közélet
A magyar műkincspiac valóságos dzsungel, ahol a nagymamától örökölt 300 ezer forintos antik asztal eladója ugyanúgy pórul járhat, mint a 35 millió forintos „valódi” Rippl-Rónai képet megvásároló gyűjtő. A Bors most a magyar műkincspiacra, megkent szakértők, cinkos galériások és pénzes balekok közé kalauzolja olvasóit.
A
Budapesten élő Ikonnyikova Aliszamár több bútordarabot felújíttatott
Szűcs Péter asztalossal, majd az egyik értékes, empire stílusú, 19.
század eleji kártyaasztalát is rábízta. Amikor a mester már majdnem
befejezte a munkát, megjelent nála a régiségkereskedő Ökrös család több
tagja, és egy állítólagos adósság fejében elvitte az összes használható
bútordarabját. Az asztal tulajdonosa megbízott valakit, hogy járjon a
dolgok végére. A közvetítő a Tangón találkozott Ökrös Lajossal, aki nem
tagadta a „tranzakciót”, de közölte, hogy egy régi német ügyfeléhez
került az asztal, és 700 ezer forintért szívesen visszaszerzi. Mivel
garanciát a korrekt üzletre nem látott a tulajdonos, az empire asztal ma
is egy bajor gyűjtő lakását ékesíti.
Családi ereklyéivel bárki járhat hasonlóan Magyarországon.
35 milliós Rippl-Rónai
Persze
vannak vagyonokat érő műkincsek is a padláson. Jelenleg például a
„neten lóg” Rippl- Rónai Párizsi utcarészlete – 35 millió forintért.
Vannak, akik biztosan tudják, hogy a mű a mester halála után készült,
ennek ellenére szakértői bizonyítvány igazolja eredetiségét.
Ösztönösen felvetődik a kérdés, hogyan lehetséges mindez. Válaszok vannak, de a nevek titokban maradnak. Vagy mégsem?
A
festményt a Galéria Savaria honlapján árulják. Az ügyvezető szerint a
galéria nem érdekelt közvetlenül a sok ezer műkincs eladásában, és nem
tudja ellenőrizni az eredetiségüket, tehát nem vállal értük
felelősséget, de a jövőben kidolgoznak egy rendszert.
A kép
tulajdonosa, aki egyébként híres kaposvári műkereskedő, kérdésünkre a
legismertebb magyar Rippl-Rónai-szakértőre hivatkozik, aki a műtárgyról
„áradozott, és a mester művészi életében különleges helyre helyezte”.
–
A neves művészettörténész szakértői bizonyítványt is kiállított. A kép
levédését pedig a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalnál kezdeményeztük. A
festmény természettudományos vizsgálatát nem kértük, mert jobban bízunk
a művészettörténészek szemrevételezésében, tudásában. Előfordult
ugyanis, hogy egy képet a fizikai tulajdonságai alapján 16. századira
becsültek, több művészettörténész azonban 70-80 évvel későbbire
helyezte. Nem bízunk száz százalékig a műszeres vizsgálatokban.
Egyébként
– tette hozzá a műkereskedő – ha egy kép hitelességét megkérdőjelezik,
az legalább harminc évig nem lesz áruképes az aukciókon. Mindeközben ad
absurdum telefonon is lehet szakvéleményt kapni, ezért csupán három-négy
magyar szakértőben bízik. A szakma résztvevőinek többsége
prostituálódott, miközben szinte mindenki azt állítja, hogy nála
tökéletesen rendben mennek a dolgok, pedig az utóbbi öt évben egyre
több, egykor eltűnt vagy megsemmisült tárgy bukkan fel a semmiből, kerül
akciókra.
Az egyik legismertebb Rippl- Rónai-művészettörténész
tavaly novemberben látta először a festményt, de azonnal megérezte a
mester stílusát, keze nyomát.
– Kiderült, hogy a kép hátoldalára
„Rippli” saját kezűleg írta rá a Rónai 1914 feliratot. Ráadásul az is
igaz, hogy Rippl-Rónai színei némileg eltérnek ugyan a színvilágától, de
a szűk képkivágásból adódó, a családi festményekre jellemző intimitása
szembeötlő..
Ami a szakértőket illeti, egy részük sajnos
Amennyiben a kép hamis lenne, azt legfeljebb született zseni tudta volna
megalkotni – állítja a neves művészettörténész megvesztegethető vagy
megfélemlíthető. Ahogyan Vukán Béla, a régiségkereskedelemmel foglalkozó
rendőr szakértő fogalmazott: „vannak személyek, akik valamilyen okból
hajlandóak hitelesítő bizonyítványt kiállítani a műtárgyról”.
A
szakmában elterjedt nézet, hogy mindössze három-négy hiteles
művészettörténész dolgozik, a többiek vagy nagyot tévedtek, vagy
korrumpálódtak. Éppen az utóbbiakat lehet később zsarolni korábbi
botlásuk okán.
Ilyen becsületes gyerek vagy?!
A neve
elhallgatását kérő művészettörténész meséli: nemrégiben felkereste egy
kereskedő, aki a hóna alatt festményt hozott, és arra kérte, hogy
állítson ki róla egy szakértői hitelesítő véleményt. A vizsgálatok
azonban kimutatták, hogy a réginek vélt festményt mindössze húsz éve
készítették. Ezt a tulajdonossal közölte is a szakember, akinek
legnagyobb meglepetésére az illető azt válaszolta, hogy tudomása van
róla, valójában „boltolni” akart vele, és felajánlott 300 ezer forintot a
jegyzőkönyvért, majd a visszautasítás után ezt megemelte 500-ra. Csupán
azt kérdezte, hová nyomjon korhű fehér festéket, hogy csak azt elemezze
a műértő. Amikor ismét visszautasították, közölte, hogy „ha ennyire
becsületes gyerek vagy, többé nem jövök hozzád”, majd elvitte a
hamisítványt.
Szentkirályi Miklós, aki különböző megbízásokból
kormeghatározást és anyagvizsgálatot végez, jól emlékszik arra, amikor
két héten belül két egyforma Rippl-Rónai pasztellkép került elő.
–
Mindkettő hátoldalán szerepelt a Nemzeti Galéria egy-egy azonos
törzsszámú pecsétje, amelyekkel a ’70- es években igazolták a festmények
valódiságát. Esetünkben azonban kiderült, hogy az egyik kép hamis, sőt a
hátoldalán lévő pecsét is. Elég volt rájuk nézni, a különbség
szembeötlő volt – állította Szentkirályi.
Mivel a rendszerváltást
követően a két legmegbízhatóbb intézmény, a Magyar Nemzeti Galéria,
illetve a Szépművészeti Múzeum már nem foglalkozik képelemzéssel,
galériákra és magánvállalkozókra hárult a feladat. Sajnos előfordul,
hogy szakértés közben megvesztegetik a művészettörténészt, s az is, hogy
a tulajdonos nem az eredeti tárgyát kapja vissza.
A Kieselbach
galéria működtet műszerekkel elemző laboratóriumot, amelyet
stíluskritikai módszerekkel is dolgozik. Vizsgálataik során – ahogyan az
várható is volt – több sztárművész álfestményét leplezték le.
–
Rippl-Rónai, Kádár Béla, Scheiber Hugó a leggyakoribb nevek, de
nemzetközi piacról behozott ál-Camille Pissarro is lelepleződött –
mondta Einspach Gábor irodavezető.
Palimadarat keresünk!
A
műkincs-kereskedelem nemcsak a tárgyak szépségéről, történelmi
értékéről, hanem sok esetben a pénzmosásról is szól. Ennek az a
magyarázata, hogy a nehezen azonosítható műtárgyakat annyi pénzért lehet
eladni, amennyiért csak nem szégyelli valaki, persze csak akkor, ha van
rá vevő, és valójában csupán álüzletről van szó.
Vukán Béla, a
Nemzeti Nyomozó Iroda Műkincsvédelmi Alosztályának vezető főtanácsosa
lépésről lépésre beavat minket abba, hogyan húzzák csőbe vevőiket a
csalók.
– Valaki elkészíti a másolatot, ami még nem
bűncselekmény, míg egy másik szakvéleményt szerez hozzá anyagi
ellenszolgáltatás fejében vagy más ráhatás útján. Gyakorta a
szakvéleményt is hamisítják. Harmadik személy a szakvélemény birtokában
eredetiként árusítja a hamisítványt. Innentől kezdve formailag a tárgy
eredetinek számít – foglalta össze a szakértő.
Mindehhez
cinkostársak is kellenek: festők, orgazdák és szakértők, akik tudatosan
készítik elő az ügyletet. A galériába betévedő vevőnek például azt
mondja a tulajdonos, hogy előkerült egy Munkácsy, olcsón jutott hozzá,
ezért hárommillió forintért el tudja adni, igaz, kicsit piszkos a kép,
restaurálásra szorul. A vevő pedig a boldogságtól – a nagy név és a kis
összeg hallatán – se lát, se hall, azonnal megveszi a képet.
Vukán
Béla szerint ha a vevők rá is jönnek a csalásra, nem fordulnak a
hatósághoz, sokszor „lenyelik a békát”, mert szégyellik az esetet a
többi gyűjtő előtt, vagy titokban megpróbálják visszavásároltatni az
eladóval, aki miután visszavette, gyakran újabb palimadarat keres.
Csontváry nagy kedvenc
Csontváry Kosztka Tivadarnak több hamis képe létezik, mint eredeti – lep meg kijelentésével Velledits Lajos festő-restaurátor.
–
Rippl-Rónai életműve több mint kétezer darabból áll, ezenkívül az ő
szignójával ellátott hamisítványokból több százat tart számon a szakma.
Mivel napra pontosan tudjuk, hogy milyen festékek jelentek meg a piacon,
és a mesterek ecsethasználata is ismert, nehéz a hamisítók helyzete.
Ennek ellenére a legtöbb magyar művésznek kiváló hamisítványai mozognak a
piacon, várják, hogy becsapják velük a gyűjtőket. A 19. századi
művészeket, mint Markó Károlyt, Barabás Miklóst, Madarász Viktort
nemigen tudják utánozni, mert a modern szakemberekből hiányzik a türelem
– magyarázta a szakember.
– Ma már ott tartunk, hogy
harmadosztályú művészek képeit is hamisítják, hiszen az ő esetükben
eddigmég fel sem merült, hogy másolják, tehát senki nem ellenőrizte
őket. A csaló pedig egy nap alatt 50 ezer forintot keresett – állítja
Nagy Tamás, a BÁV Aukciósház vezetője.
Hiába a sokféle műszaki
berendezés, a hamisítványok szinte mindenhová belopóznak. Nagy múltú
múzeumokban is találni ilyeneket, de a kiszűrésükre jelenleg nincs pénz.
Ami
a hamisító festőket illeti, a csoportok szakosodtak egy-egy festőre, és
a magyar hamisítványokat külföldre is szállítják. A tengerentúlon
komoly emigráns magyar felvevőpiacuk van a magyar termékeknek.
Több
szakember arról beszélt a Borsnak, hogy a magyar legális
régiségkereskedelem is fertőzött, ami a közgyűjteményeket is érintheti,
mindazonáltal a törvényi háttér hiányosságai miatt és általános
félelemből pontos adatokat csak háttér- információként mertek átadni.
Azt azonban megtudtuk, hogy még Munkácsyt is hamisítanak és
értékesítenek hazánkban – s nem csupán az Ecserin... (Bors)
Szabad Hírek
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát