Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Magyarország
gazdasága minden szakértő egybehangzó véleménye szerint mély válságban
van. A válság kialakulásának sok oka van. Elöljáróban le kell
szögeznünk, hogy (ellentétben a jelenleg még hatalmon lévő pártok
véleményével) a magyar válságot nem a gazdasági világválság okozta,
hanem elsősorban a hozzá nem értő és korrupt kormányzás (különösen igaz
ez az elmúlt majdnem nyolc évre).
Ezen a hozzá nem értő és
korrupt hatalmi gyakorlaton az sem szépít különösebben, hogy 2009
májusa óta úgymond „válságkezelés” folyik az országban – a válságot
tudniillik éppen azok okozták nagy részben, akik most kezelni
próbálják, ráadásul a válságkezelés sok szempontból rosszul és a
hosszútávú nemzeti érdekekkel ellentétesen zajlik.
A válságból
való kilábalás fő összetevőivel kapcsolatban a legtöbb szakértő (akár a
kormánypártokkal akár az ellenzékkel szimpatizál) nagyjából ugyanolyan
véleményen van: növelni kell a foglalkoztatottságot, hatékonyabbá kell
tenni az államháztartást, meg kell reformálni a szociális
ellátórendszert, és így tovább. Ez az egyetértés persze csak elméleti
szinten van meg, mert a hangsúlyokban, időzítésben, illetve a politikai
pártok tekintetében a szavak és a tettek összhangjában óriási
különbségek vannak.
Van viszont egy terület, amelynél nagyon nagy a
különböző, gyakran egymással szögesen ellentétes vélemények aránya: ez
pedig az államadósság kérdése.
Először is rögzítsünk néhány
alapvetően fontos tényt: az Államadósság Kezelő Központ 2010 januári
adatai szerint jelenleg a magyar állam (a központi költségvetés) bruttó
adóssága majdnem 19 400 milliárd forint. Ez az összeg önmagában szinte
felfoghatatlanul nagy – talán úgy a legkönnyebben megérthető, ha úgy
fogalmazunk, hogy minden magyar állampolgárra, a kisgyermekekre és a
nagyon idősekre is, fejenként közel 2 millió forint adósság jut belőle.
Ezt a fejenként 2 millió forintot kellene törlesztenünk, kamatostul, a
következő években, évtizedekben.
A fent említett 19 400 mrd forint az éves hazai össztermék (GDP) több mint 75%-a, és a kamat amit csak a 2010-es évben fizetnünk kell utána 1 200-1 300 mrd forint lesz, ami nagyságrendileg annyi mint amennyibe a teljes magyar közoktatási rendszer vagy a teljes magyar egészségügyi rendszer kerül egy egész évben.
A rendszerváltáskor (1990-ben) az államadósság folyó áron
„mindössze” kb 1 400 mrd forint volt, igaz ez az akkori GDP-nek több
mint 65%-a volt. A GDP-arányos adósság az 1993-as csúcs (kb 89%) után
2001-ig folyamatosan csökkent (közel 50%-ra), utána viszont újból
meredeken emelkedni kezdett, és mostanra rosszabbul állunk mint
1990-ben! Mindezeken felül nemcsak az adósság összege és hazai
össztermékhez viszonyított aránya nőtt meg óriási mértékben, hanem a
felvett hitelekkel is sokszor nagyon rosszul gazdálkodott az ország
vezetése. Ezen a területen (is) a Medgyessy- és Gyurcsány-kormányzat
jelentette a mélypontot, a teljes visszakanyarodást a Kádár-rendszer
logikájához, amennyiben a felvett hitelek egy jelentős részét nem
beruházásokra (pl autópálya-építés, iparfejlesztés, stb), hanem jóléti
kiadásokra és a saját baráti/támogatói körük meggazdagítására
fordították, talán generációkra eltékozolva ezzel az ország jövőjét.
A
mostani helyzet szinte elviselhetetlen terheket ró Magyarországra és
valószínűsíthetően legalább középtávon de lehet hogy hosszú távon is
nagyon nehézzé teszi a gazdasági felemelkedést valamint az EU-átlaghoz
történő felzárkózást.
Emiatt szorgalmazták sokan sok helyen már,
hogy radikálisan új megközelítésre van szükség ebben a kérdésben.
Felvetődött a kamattörlesztés felfüggesztése néhány évre, az adósságok
átütemezése de az adósság egy részének elengedése is.
Azonban
a hazai értelmiség egy része, beleértve a gazdasági döntéshozókat is,
rendszerint le szokták söpörni az ilyen véleményeket – szélsőségesnek,
de legalábbis szakmailag megalapozatlannak bélyegezve azokat. Miért? Az
okokat hosszasan lehetne elemezni, itt most legyen elég annyi, hogy a
politikai baloldal vonatkozásában a tavaly elhunyt Fekete János (aki a
Kádár-rendszerben a magyar pénzügypolitika legbefolyásosabb alakja
volt) és az ő tanítványainak gondolkodása, amely szerint „a hiteltől
nem félni kell, hanem élni kell”, a rendszerváltás után is folyamatosan
tetten érhető volt egészen a legutóbbi időkig. Ez a hozzáállás,
párosulva a hitelek felhasználásának felelőtlen, pazarló és korrupt
módjával, a rendszerváltás idejére egyszer már zsákutcába, csődközelbe
juttatta a magyar gazdaságot; és 2008 végére újra ugyanolyan helyzetbe
jutottunk, annyi különbséggel, hogy 2008 október-novemberben az
államcsőd ténylegesen be is következett volna, ha nincs egy újabb
EU-IMF-Világbank megahitel.
Mit lehetne tenni, hogy hasonló eset soha többé ne következzen be, illetve hogy a jelenlegi helyzetet kezelni lehessen?
A
kiindulási pont az kell hogy legyen, hogy szertefoszlatunk néhány
mítoszt, amelyet azok szoktak terjeszteni, akik szemében az
államadósság „szent tehén”.
Mítosz 1: Államadósságot csak a
fejlődő országoknak szoktak elengedni, a Magyarországhoz hasonló
„közepesen fejlett” országok esetében nem.
Nem igaz. Megfelelő
körülmények fennállása esetén és megfelelő módon lobbizva, tárgyalva
igenis lehet nagymértékű adósságelengedést elérni hozzánk hasonló
országok esetében is. Példa erre Lengyelország, amelynek 1990-ben
fennálló mintegy 33 mrd dollárnyi szuverén adósságának felét (azaz több
mint 16 mrd dollárt) az USA erőteljes nyomására a Párizsi Klub
elengedte.
Ne felejtsük, hogy Magyarország az 1990-es
körülbelül 21 mrd dolláros adósságával mind az egy főre jutó mind a
GDP-arányos adósság tekintetében sokkal rosszabbul állt még
Lengyelországnál is, a többi regióbeli országról nem is beszélve! De
nemcsak a kommunizmus régiónkbeli bukása körüli időkben történt
nagymértékű adósságelengedés: 2001-ben Szerbia-Montenegró 4.4 mrd
dolláros szuverén adósságának 66%-át engedte el a Párizsi Klub, majd
2004-ben a Londoni Klub engedett el 50%-ot Szerbiának a tagjai felé
fennálló összesen 2.8 mrd dollárnyi hitelből. Mindez azok után történt,
hogy a 90-es években Szerbia három háborút vesztett el, amelyből az
utolsó (a koszovói) egy nemzetközi konfliktus volt az USA és számos
EU-tagország részvételével!
Mítosz 2: Minden ország modernkori
gazdaságára jellemző az eladósodottság, az EU-n belül is vannak
GDP-arányosan nálunk jobban eladósodott országok (pl Olaszország).
Magyarország
gazdaságát nem lehet ilyen módon teljesen felületesen összehasonlítani
egy stabil hátterű, nagy és erős belső piaccal, mezőgazdasággal és
iparral rendelkező nyugat-európai országéval (például Olaszország). A
mi gazdaságunk jelenleg gyengébb, sebezhetőbb, a külső hatásoknak és
befolyásoknak sokkal inkább ki van téve. Ezen kívül a kevés az
átlagosnál valóban felelőtlenebb kormányzati gazdálkodási példára
hivatkozni az EU-n belül nem szerencsés és igen félrevezető. Az
EU-tagországok nagy részében sokkal alacsonyabb az adóssági szint mint
nálunk, különösen igaz ez a velünk közvetlenül versenyző közép-európai
államokra: Csehországban és Szlovákiában a GDP-arányos államadósság
2008-ban 30% alatt volt, Lengyelországban pedig törvény van arra, hogy
az 55%-ot nem lehet túllépni.
Ezen kívül pedig a görög pénzügyi
válsággal kapcsolatos elmúlt hetekbeli események csattanós választ
adnak arra a kérdésre, hogy mi történhet még az eurozónán belül is
akkor ha a magas adóssági szintet és a nagy költségvetési hiányt
hosszabb időn keresztül nem kezeli egy kormányzat.
Mítosz 3: Nem lehet tárgyalni legitim, demokratikus választások során megalakuló kormányok által felvett adósságokról.
Ha
ez a rendszerváltás utáni kormányokra helytálló is lenne, a
Kádár-rendszerre azonban semmiképpen nem igaz! A Kádár-rendszer minden
volt csak nem legitim és demokratikus; az idegen elnyomás által
hatalomban tartott szocialista diktatúra döntéseit semmilyen
állampolgári felhatalmazás nem támasztotta alá. Tehát minimálisan a
rendszerváltáskori 21 mrd dollár körüli adósság és annak minden
kamatterhe igenis tárgyalási alapot kell hogy képezzen. Erkölcsi
alapunk is bőven van arra, hogy kérjük legalább ennek a résznek az
elengedését: Lengyelországhoz hasonlóan Magyarország is rengeteget
szenvedett a kommunizmus alatt, 1956-ban fegyverrel szállt szembe a
Szovjetunióval, és a szovjet birodalmi rendszer összeomlásában is
fontos szerepet töltött be (német határnyitás elősegítése, Varsói
Szerződés megszűnésében játszott szerep, stb).
Mítosz 4: Az
adósságok átütemezése, felmondása, a kamatfizetés felfüggesztése csak
növelné a bajt – bizonytalanságot okozna, finanszírozhatatlanná tenné
az államháztartást.
Ez csak akkor igaz, ha egyoldalúan, elő nem
készített módon, a hitelezők számára meglepetésként történne mindez
(ilyenre is van példa persze, lásd Mexikó 1982, vagy Ecuador 2008). Ha
azonban megfelelő szakmai erőforrásokat rendelnénk ehhez a folyamathoz,
és határozott kormányzati támogatás mellett hosszasan, kitartóan, és
következetesen képviselnénk nemzeti érdekeinket, akkor komoly esély
lenne a megállapodásra.
Mítosz 5: Az a megoldás, ha a gazdasági
növekedés segítségével „kinőjük” az adósságot, és eközben felelős (azaz
kompetens, hosszú távra tervező, nem pazarló, nem korrupt) kormányzati
gazdálkodás zajlik.
A hosszú távú, fenntartható GDP növekedés és
a felelős kormányzati gazdálkodás csupán szükséges feltételei a
probléma megoldásának, de önmagukban nem feltétlenül elegendőek! Ha
ezek a feltételek maradéktalanul meg is valósulnának a következő
parlamenti ciklusok idején (és erre jelenleg nem látszik garancia..),
akkor is túlságosan hosszú ideig, több évtizedig is tartana amíg az
adósságcsapdából Magyarország ki tudna szabadulni. Ezért szükséges
feltétlenül a jelenlegi terhelési szint jelentős csökkentése!
Bízzunk
benne, hogy a 2010 tavaszán megalakuló új magyar kormánynak lesz elég
bátorsága és ereje az államadósság kezelésének radikális
megváltoztatásához.
A Jobbik a maga részéről mindent meg fog
tenni, hogy ebben a folyamatban is segítse a magyar nemzeti érdekek
érvényesítését – okosan, higgadtan, és minden jobbító szándék felé
nyitottan.
Für Balázs, közgazdász
Jobbik Gazdasági Kabinet
Ne feledjük el, az országunkban tevékenykedő külföldi tulajdonos nem adózik a magyar államnak. Holott a GDP 2/3-át állítják elő. Ezért van a magyar tulajdonosok túl adóztatása. Offshore pénzmosodával a balliberális vállakozások 2000 milliárf Ft-ot tüntetnek el.
(barikád.hu alapján szerk.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát