Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010. szeptember 22. Közélet
|
Az egypárti diktatúrában nem
volt vita, a párt mindig tudta – mikor, hogy. A demokráciára
való vezetett (megvezetett nép) áttérés idején, már 1989-ben
fölvetődött a sajtószabályozás igénye. Hét éven át
vajúdott, míg végre megszületett 1995. december 21-én az, ami
1996. évi I. törvény a rádiózásról és televíziózásról
címen lépett hatályba. Ez idő alatt ment minden a kádári
korszak jogi kereteinek medrében: a Magyar Rádió és a Magyar
Televízió tovább élvezte monopolhelyzetét. Az MDF–SZDSZ-paktum
rögzítette ezt a politikai monopóliumot, azáltal, hogy a
médiaügyet is a „kétharmados”
törvények sorába iktatta. Médiaháború néven ment a vita, ami
ebből a kimozdíthatatlan állapotból keletkezett.
Az
1996-os rendezés megfelelt a liberalizálta elveknek és a
piacgazdaságnak. Nem zavarta meg a tulajdonosi viszonyokat, nem elvi
alapon működött, még kevésbé nemzeti érdekek mentén. Ami
volt, csak a politikai pártok között folyt: hiszen a törvény a
pártok kezébe tette le a média sorsát, ami nem volt kedvezőtlen
számára, ismerve az SZDSZ nagy befolyását a politikai életre. A
rendszerváltáskori első behatolók a multinacionális
médiatulajdonosok voltak, velük még 1989-ben a pártemberek
kötöttek üzletet. A vidéki lapok teljes egészében idegen kézre
kerültek, nagyon olcsón kapták meg a megyei pártbasáktól,
akiknek tíz dollár is nagy pénz volt. Az országos és megyei
sajtó túlnyomó többsége így német és osztrák tulajdonba
került. A külföldi befektetők már az évtized elején élénken
érdeklődtek a kereskedelmi tévék és rádiók alapítása és a
kábelrendszerek megvétele iránt. A törvény hatályba lépése
után, a két országos kereskedelmi tévéfrekvencia meghirdetésére
három multinacionális pályázó – két európai és egy amerikai
konzorcium – is igényt jelentett be, s éles, peres útra terelődő
versenyt folytattak a tévéalapítási jogosultság megszerzéséért.
(Cserébe, hogy olcsón jutottak
hozzá garantálták, hogy a „nyelvüket a balliberális hátsó
felébe tartják”. Viszont nem tudjuk kinek a magán számlájára
ment a privatizáció sikerdíja. Szerk.)
Tizennégy
éven keresztül toldozgatták-foldozgatták a fenti törvényt. A
Fidesz kétharmados győzelme kellett ahhoz, hogy olyan
médiatörvény-javaslat kerüljön elő, amelybe beépítetten
jelenik meg a nemzet iránti elkötelezettség. A törvény
értelmében a közszolgálati média alkotmányos intézménnyé
válik, amelynek felügyeletét egy az Országgyűlés által
választott hatóság és egy független tulajdonosi testület látja
el. Ezzel kikerül a politikai pártok fogságából, azok
kormányzati váltakozásaiból eredő bizonytalanságából. És ami
a lényeg, „a közszolgálati
médiaszolgáltatás céljainak megvalósulása felett az
állampolgárok egyes törvényben meghatározott közösségei
őrködnének”. Ebbe a testületbe
egy-egy tagot delegálhat a Magyar Tudományos Akadémia, a Magyar
Katolikus Egyház, a Magyarországi Református Egyház, a
Magyarországi Evangélikus Egyház, a Magyarországi Zsidó
Hitközségek Szövetsége, a Magyar Olimpiai Bizottság, az Országos
Rektori Konferencia, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar
Köztársaság települési önkormányzatainak szövetségei,
illetve szervezetei, a Magyar Köztársaság által elismert nemzeti
és etnikai kisebbségek országos önkormányzati szervezetei, a
Magyar Köztársasággal szomszédos államokban bejegyzett magyar
kulturális szervezetek, valamint a családok érdekeit védő
és képviselő, Magyarországon bejegyzett érdekvédelmi
szervezetek. Érzékelhetően szélesebb társadalmi képlet, mint
amit a politikai pártok tudnak nyújtani.
A benyújtott
törvényjavaslat a sajtó alapvető jogait kívánja meghatározni.
Az előterjesztők a sajtószabadságról és a médiatartalmak
alapvető szabályairól szóló javaslat indokolásában úgy
fogalmaznak, hogy az új, a jogrendszerben korábban nem létezett
„médiaalkotmány”
közérdekű feladatokat oszt a médiapiac szereplőire, amelyeket
összefoglalóan „a közönség jogaiként” határoz meg.
Eszerint „mindenkinek joga van
arra, hogy megfelelően tájékoztassák a helyi, az országos és az
európai közélet ügyeiről, valamint a Magyar Köztársaság
polgárai és a magyar nemzet tagjai számára jelentőséggel bíró
eseményekről”.
Az EBESZ
(Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet)
sajtószabadság-képviselője felszólította a magyar kormányt,
állítsa le a médiatörvény-tervezetet, és kezdjen nyilvános
konzultációkat a szakmai szereplők részvételével a
törvénytervezetek módosítása érdekében. „A
javasolt törvények nagyfokú aggodalomra adnak okot országuk
médiaszabadságát illetően –
írja a sajtószabadság-képviselő Martonyi János
külügyminiszterhez intézett levelében. – Elfogadásuk
ahhoz vezethet, hogy az összes műsorszolgáltatást politikai
döntéseknek rendelik alá.”
Ki
tudja, milyen információkra alapozta az EBESZ-tisztviselő ezt a
mondatát, amivel szemben pontosan az ellenkezője fog megvalósulni
a magyar médiatörvénnyel: kikerül az eddigi pártalkudozások,
civódások huzavonás-állapotából, és – aminél már
demokratikusabb nem is lehetne – mint fentebb felsoroltuk, országos
társadalmi szervezetek ellenőrzése alá kerül. Jó is lesz, ha
ezzel a törvénnyel tisztességre szorítják a sajtószabadosság
betyárjait is, de legfőképpen az lesz történelmi eredmény, hogy
a közszolgálati médiumok vállalják a nemzeti összetartozás
megvalósítása törekvéseit, aminek mi is részesei akarunk lenni
itt Ausztráliában.(Magyar
Hirlap online)
JOBBIK GONDOLAT
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát