Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010. április 9. Közélet
ITTENI fő, az LMP-vel
foglalkozó cikkünkben már hosszasan tárgyaltuk a párt programjának
oktatással és szociálpolitikával kapcsolatos kérdéseit, és kimutattuk,
hogy azokból (is) rendesen kitűnik, ezen bagázs tényleg egy második
SZDSZ.
Nos, a jobbikossággal, nácizmussal igazán nem vádolható (lásd pl. a
Tóth Ákossal, Ónody-Molnár Dórával, Hell Istvánnal, Révész Sándorral
vagy Czene Gáborral kapcsolatban írt cikkeinket) Népszabadság mai
számának „
Voks” mellékletében az oktatás kapcsán maga írta le
gyakorlatilag ugyanezt – a szociálpolitikai kérdésekről szólva meg azt
jelentette ki, hogy egyedül ennek a pártnak a programja tartalmaz a
segílyescigányok számára pozitívumokat. (Ez utóbbit, persze, nem így
egyenesen fogalmazták meg.)
Ahogy látható, még a ballib Népszabó is elismerte, igazunk volt akkor,
amikor a pártot, programjának gondos átolvasása és elemzése után, „
kakukktojásnak”,
„második SZDSZ-nek” neveztük.
A két kapcsolódó részlet a legalul teljességében olvasható cikkekből
(félkövér kiemelés tőlünk):
Buktatás és tandíj
Az LMP készítette el a legátfogóbb közoktatási koncepciót,
mely
nagyon közel áll az SZDSZ korábbi oktatási programjának alapelveihez
és megoldásaihoz. Ha sok más területen nem is, ebben a
tekintetben az LMP mindenképp a liberális párt örököse
(ezt természetesen a program nem vallja be, a takarékosan osztogatott
elismerésekben is legfeljebb olyan alprogramok nevét említik, mint az
Utolsó padból, magát a 2002 után indult reformot nem). A program
mélységében elemzi az iskolarendszer problémáit, különösen azt a
jellegzetességét, hogy a társadalmi egyenlőtlenséget nem csökkenti,
hanem erősíti. Ennek megfelelően erőteljesen küzdenének a korai
szelekció mechanizmusai ellen, fontos szerepet szánnak az alapkészségek,
azaz a szövegértés, a számolás, a problémafelismerés elsajátításának,
ezért leszögezik, hogy „a tanítás módszereit meg kell újítani”.
A szociálpolitikai programmal összhangban kiállnak a romák integrációja
és az iskolai elkülönítés felszámolása mellett. (Kuruc.info:
a Népszabadság is kiszúrta ezt – igen, második Mohácsi Erzsébetet
kapnánk...)
Kísért Monok szelleme
Az LMP programja mutat kizárólag empátiát a szegények, a hajléktalanok,
a cigányok irányába. Élesen szembemegy azokkal a nézetekkel, amelyek
kimondvakimondatlanul az összes többi párt programjából kiolvashatók: „
A
romaellenes propaganda rendszerint a szociális ellátórendszer
dologtalan haszonélvezőiként állítja be a cigányokat, akiknek az
eltartása súlyos teher a magyar társadalom vállán. Ez nagyon távol áll a
valóságtól.” Vitatják egyrészt az MSZP és a Jobbik felvetését: „A
családi pótlék átalakítása adókedvezménnyé, vagy megvonása a harmadik
gyermek után, a gyermekszegénység növekedésével járna.” És vitatják
az MDF javaslatát: a szociális kártya nem oldja meg a mélyszegénységgel
összefüggésben álló szociális és mentálhigiénés problémákat, de a
bevezetése tovább erősítené a mélyszegénységben élők
kiszolgáltatottságát. (Kuruc.info: gyk. a szociális
kártyát az LMP is teljesen elveti – akárcsak a Fidesz [lásd ez utóbbi
Hegedűs Zsuzsa-interjúját]) Az Út a munkához programot kritizálják,
mert drága, és nem vezeti vissza a munkaerőpiacra az onnan már rég
kiszorult embereket.
A legmarkánsabb javaslatuk, hogy a segélyt olyan „garantált
minimumjövedelemmel” váltanák fel, amely a rászorulók számára
biztosítaná az esélyt az emberhez méltó életre, miközben nem hat
ellenösztönzően a munkavállalásra. Ennek összegét úgy állapítanák meg,
hogy „mindenkinek legyen legalább annyi jövedelme, mint az éppen a
mélyszegénység határa felett élő családoknak.” A cigányság és a
legkiszolgáltatottabbak helyzetének javítását komplex programokkal érnék
el, amelyek a telepek felszámolásán, az oktatáson át a foglalkoztatásig
terjednek: „az államnak foglalkoztatóként hozzá kell járulnia a
cigány középosztály megerősítéséhez.” Eddig a pontig valami miatt
mindig az esélyteremtő program „színvak” (azaz nem
romaspecifikus) jellegét hangsúlyozták. Ez azonban nehezen tartható, ha
az állam számára egyébként előírják a pozitív diszkriminációt. (Kuruc.info:
lefordítjuk: az LMP megköveteli a cigányok pozitív diszkriminációját –
azaz ugyanazt, ami eddig is folyt, „hála” a parlamenti egypártnak.)
Az LMP a lakhatáshoz való jogot az alkotmányba foglalná, annak
érdekében, hogy „
mindenkinek lehetősége legyen megfelelő otthonhoz
jutni, azoknak is, akik a piacon önerőből ezt nem tudnák megszerezni
maguknak”. A kampánynak ez a legkevésbé teljesíthető ígérete. (Kuruc.info:
hát igen, nehéz lenne ezt kigazdálkodni. Persze ha az LMP vezetői saját
zsebből finanszírozzák mindezt... ja, hogy nem azt akarják, hanem –
mint mindig – adófizetői pénzből?)
Függelék: az eredeti, teljes cikkek:
Buktatás és tandíj
Oktatás. Egyedül az MDF akar reformot
Fidesz
A Nemzeti ügyek politikája című választási program alapján az oktatás
nem számít nemzeti ügynek, önálló fejezetet nem kapott, csupán néhány
mondatban utalnak rá, akkor is a legáltalánosabb szinten. A
felsőoktatással kapcsolatos teendőkről annyi olvasható, hogy a „
diplomák
felére nincs piaci kereslet, ezért a felvételizőknek több információt
kell adni a szakok piaci értékéről”. A közoktatásról még ennyi sem.
Mindez azért érdekes, mert az elmúlt nyolc évben, jórészt a reformok
miatt, az oktatás folyamatosan a politikai viták kereszttüzében állt, és
a jobboldalhoz közel álló értelmiségiek folyamatosan hangsúlyozzák
kiemelt fontosságát. Kidolgozott program híján a korábbi megszólalásokra
kell hagyatkozni. Ezek közös pontja: az oktatásra több pénzt kell
szánni, az eddigi reformok elhibázottak, az oktatás romokban. A
Fidesz–KDNP bírálta a Nemzeti alaptantervet, az érettségi átalakítását, a
bolognai átállás megvalósítását, a tandíjat, az antiszegregációs
törekvések módját, a kisiskolák összevonását, a kompetenciaalapú képzés
hangsúlyozását, tulajdonképpen mindent. Az olyan intézkedéseket, mint a
buktatás tilalma, a színvonal csökkentéseként és a pedagógusi munka
szükségtelen korlátozásként, „tudatos tekintélyrombolásként”
értékelték.
Arra, hogy kormányon mit tennének, a Pokorni Zoltán és Hoffmann Rózsa
legutóbbi nyilatkozataiból lehet következtetni. Kettőjük közül Pokorni
megértőbbnek tűnik az elmúlt évek oktatáspolitikájával és óvatosabbnak
az új kormány lehetőségei tekintetében. Az Indexnek adott interjújában
változatlanul kiállt a kisiskolák megőrzése mellett, felvetette az egész
napos iskolaszervezés ösztönzését. Részletesen beszélt a pedagógusok
munkájának értékeléséről, amelyet 6–8 évente külső szereplők bevonásával
végeznének. Az értékelésnek lenne következménye: „
A
Medgyessy-kormány lépése azt bizonyította, hogy egy jelentős
béremeléssel, amelyet a többletmunkát és a minőséget megkülönböztetni
nem tudó közalkalmazotti rendszerbe öntenek bele, nem lehet jelentős
minőségi javulást elérni. A magasabb jövedelmet ezért sokkal jobban a
teljesítményhez és a minőséghez kell kötni, és kevésbé a pályán
eltöltött időhöz.” Pokorni a tanárképzést elit szakká formálná,
magasabb belépési követelményekkel, gyakorlatorientált és osztatlan
képzéssel, nagyobb ösztöndíjjal és garantált elhelyezkedési
lehetőséggel, amelyért cserébe vállalni kell, hogy az ott diplomázók a
közoktatásban helyezkednek el. A szegregáció kérdésében úgy véli, hogy
nem a jogi eszközök jelentik a megoldást, hanem „jó iskolákat kell
csinálni, jó pedagógusokkal, (…) ahonnan az emberek nem menekítik el a
gyerekeiket”. Arra, hogy addig mi legyen az elkülönített
osztályokban/iskolákban tanulókkal, nem tért ki. Pokorni a buktatás
visszaállításának kérdésében szintén óvatosabb, érezhe tően nem híve az
osztályismételtetésnek, a dilemmát úgy oldaná fel, hogy a szülő és a
pedagógus mellett a döntésbe bevonná a nevelési tanácsadót is. Hoffmann
Rózsa keményebben fogalmaz, szerinte „el kell törölni az iskolai
buktatás tilalmát, az ugyanis ellehetetleníti az eredményes munkát”.
Hoffmann általában is ideologikusabb programot fogalmaz meg, szerinte „az
iskola legalapvetőbb feladata, hogy az egyre inkább jellemző erkölcsi
analfabetizmust megszüntesse”. Hogy ez a gyakorlatban mit jelent
majd, nem tudható pontosan, de nem nehéz megjósolni a várható heves
világnézeti vitákat.
A bolognai rendszerrel Pokorni egyetért, de korrekciókat tart
szükségesnek. Az államilag finanszírozott képzésekre jelentkezőknek
előírná a központi, emelt szintű érettségi vizsgát a szakirányú
tantárgyakból.
MSZP
Az oktatás a szocialisták programjában sem kapott kitüntetett szerepet.
Az elmúlt nyolc évről, benne a reformokat elindító liberális, majd az
azt követő szocialista időszakról igen vázlatosan emlékeznek meg: „
A
diákok közel fele ingyen kapja a tankönyvet, ingyenesen, kedvezményesen
az ebédet. A szegényeknek támogatás jár az óvodában. Felzárkóztató és
tehetséggondozó programok indultak. Úgy szabtuk át az egyetemek,
főiskolák finanszírozását, szerkezetét, hogy a felsőoktatás jobban
kövesse a jelentkezők és a munkaerőpiac igényeit.” Nagyjából ennyi,
hacsak nem vesszük ide azt a megállapítást is, miszerint „Utak,
hidak, iskolák, kórházak épültek”.
A programban a jövőre vonatkozó tervek sem részletesebbek a kormányzati
tevékenység értékelésénél, egy mondat fogja össze az oktatás teljes
vertikumának felada tait: „
Az alapkészségek elsajátításának
javítása, az iskolai integráció bővítése, a szakképzés és a felsőoktatás
szerepének minőségi átértékelése, a szakmunka becsülete nemcsak
társadalmi követelmény, hanem elemi gazdasági érdek.” Ezt az
újszerű megállapítást a program még kiegészíti egy talányos felvetéssel:
„a közoktatásban növelni javasoljuk az állami és önkormányzati
feladatvállalás arányát” – bármit jelentsen is ez, hiszen a
közoktatás túlnyomórészt mai is állami, önkormányzati feladat. A
szakképzéssel kapcsolatban a pártprogramok elmaradhatatlan tételét
olvashatjuk: „A fiatalok érdekében szükségesnek tartjuk az oktatás
és a munkaerőpiac nagyobb összhangját, a szakképzés megújítását.”
Végül megtudhatjuk, hogy „
a most meghirdetett integrációs program
folytatására és pontos ütemezésére, az óvodáztatás kiterjesztésére, új
tanodákra (…) van szükség”. A mondat feltehetően Bajnai Gordon
bejelentéseire utal, bár sokkal érdekesebb lenne tudni, mit gondolnak a
2002-ben elindított integrációs program folytatásáról, mert az elmúlt
négy év alapján e tekintetben elbizonytalanodhatott az oktatáspolitika
szemlélője.
Jobbik
A Jobbik oktatási programja talán a legrészletesebb és a
legradikálisabb. Vannak közös elemek a Fidesz–KDNP elképzeléseivel (a
buktatás tilalmának eltörlése, PPP-beruházások felülvizsgálata, erkölcsi
nevelés), bár a nyelvezet ilyenkor is élesebb, például: „
Kötelezővé
tesszük a hittant vagy erkölcstant, melynek célja hazánk keresztény
alapokon nyugvó gyökereinek erősítése, a követendő normák elsajátítása,
megértése.” Fontosabbak azonban a különbségek. Az elmúlt nyolc év
értékelése hasonlóan lesújtó mindkét párt részéről, de míg a Fidesz
(Pokorni) döntően korrekciókról beszél, a Jobbik teljes
visszacsinálásról, összefoglalóan: „a kommunista, majd azt követő
balliberális oktatáspolitikai tévutak után a magyar oktatásügyet vissza
kell állítani a saját pályájára”. Ennek jegyében megszüntetnék a
kétszintű érettségit (visszaállítva a korábbi külön felvételit) és a
bolognai rendszert úgy, ahogy van (visszaállítva a főiskolaiegyetemi
duális képzést), nem sokat pepecselve a kreditek és a diplomák
nemzetközi elismerésének kérdéseivel. Eltörölnék a 6+6 éves
iskolarendszert, ami érdekes, hiszen ilyen rendszer nincs, csak vannak
ilyen módon működő iskolák is a 8+4 és a 4+8 mellett, az okot nem
magyarázzák el, de bizonyára azért, mert az SZDSZ ezt a formát
helyeselte.
A Jobbik legfőbb versenyszáma azonban a cigányokhoz való viszony, és a
szegregálást nyíltan vállalva ki is tesznek magukért: „
Az integrált
oktatás mindenáron való erőltetése helyett a különböző képességű tanulók
számára párhuzamos osztályokat biztosítunk.” És ha ez nem lenne
egyértelmű, hiszen az integráció mindenáron való erőltetését elveti a
Fidesz, az LMP, az MDF és az MSZP is, a biztonság kedvéért hozzáteszik: „felerősödtek
a felülről erőltetett, a mindennapi tapasztalatot és ésszerűséget
felrúgó, a szegregációra bűnként tekintő törekvések”. Ez azért
különbség, a többiek legalább nem helyeslik.
MDF
Átfogó reformot az oktatásban csak a konzervatív liberális párt
hirdet. A teendőket a más ágazatokban indított reformok együttes
szükségességéből (reformok kritikus tömege) és a foglalkoztatás
bővítésének igényéből vezetik le. Ez utóbbi miatt összevonnák a
munkaügyi és az oktatási tárcát, mert „
az oktatási rendszer minden
szintjén, tehát az általános iskolától a főiskolákig, egyetemekig, a
szakképzéstől a felnőttoktatásig az intézményeknek a munkaerőpiac felé
kell fordulniuk”. A Fideszhez hasonlóan fontosnak tartják a külső
ellenőrzéseket és méréseket, melynek következménye itt is a
teljesítményalapú differenciálást alapozná meg.
A Fidesszel ellentétben az MDF határozottan ellenzi a legkisebb iskolák
fenntartását, a minimális iskolaméretet 160–200 főben határozzák meg.
Ekkora méret alatt, indokolják, sérül az esélyegyenlőség, mert a kisebb
önkormányzatok túl szegények ahhoz, hogy jó minőségű iskolát
működtessenek. Az esélyegyenlőséget az egész napos iskolák
létrehozásával biztosítanák, melyekben délután is oktatási tevékenység
folyna. Ennek és a fejkvóták megígért emelésének többletköltségeiről nem
szolgáltatnak részletes számításokkal, mindenesetre fedezetül a családi
pótlékot kínálják fel: a 6 évesnél idősebb gyerek után járó juttatást
nem a családok, hanem az iskolák kapnák. A „
középosztály pártja”
nem bíbelődik annak kifejtésével, hogy a legszegényebb 30 százalék
esetében milyen következményekkel járna a családi bevétel jelentős
részének elvesztése. Mivel az integrációról a programban sincs szó, nem
derül ki, hogy ez a terv milyen módon kezeli a szegregációt, hiszen az
egész napos oktatás az elkülönített iskolákban külön-külön is
megvalósítható. Bokros Lajos mindenesetre azt nyilatkozta korábban
lapunknak, hogy „a jövő nemzedékek esélyegyenlőségének megalapozása
nem történhet úgy, hogy a cigányokat és a nem cigányokat elkülönítjük.
Azok a társadalmi készségek, amelyek szükségesek a munkaerőpiacon, az
együttélés mindennapi gyakorlatával sajátíthatók el.” Nem ebbe az
irányba mutat, hogy a program megjelenése óta az MDF is csatlakozott a
buktatás tiltását eltörölni akarók népes táborához.
A felsőoktatásban az MDF az éles verseny híve. Ennek egyik feltétele a
tandíj, amelynek bevezetését a pártok közül egyedül az MDF támogatja. A
program kimondja, hogy „
a felsőoktatás egyáltalán nem állampolgári
jogon járó és mindenki számára hozzáférhető, ingyenes közszolgáltatás”,
hanem olyan „életre szóló nagybefektetés”, amelynek a haszna
elsősorban egyénileg élvezhető, ezért az állami költségvetés csak
korlátozottan vállal benne részt (a fizikai infrastruktúra fenntartása,
valamint szociális és tanulmányi alapú tandíjkedvezmények formájában). A
minőség növelése érdekében az oktatók bérét jórészt a tandíjakból
fizetnék. A jelenleginél határozottabban választanák szét az egyetemek
tudományos és gazdasági irányítását úgy, hogy az utóbbiért felelős
testületben (fenntartók tanácsa) nem lehetnek többségben a belső
emberek. Ennek realitása kérdéses, hiszen az Alkotmánybíróság az
egyetemi autonómia megsértésére hivatkozva, a liberális oktatási
kormányzat hasonló törekvését már néhány éve leállította.
LMP
Az LMP készítette el a legátfogóbb közoktatási koncep ciót, mely nagyon
közel áll az SZDSZ korábbi oktatási programjának alapelveihez és
megoldásaihoz. Ha sok más területen nem is, ebben a tekintetben az LMP
mindenképp a liberális párt örököse (ezt természetesen a program nem
vallja be, a takarékosan osztogatott elismerésekben is legfeljebb olyan
alprogramok nevét említik, mint az Utolsó padból, magát a 2002 után
indult reformot nem). A program mélységében elemzi az iskolarendszer
problémáit, különösen azt a jellegzetességét, hogy a társadalmi
egyenlőtlenséget nem csökkenti, hanem erősíti. Ennek megfelelően
erőteljesen küzdenének a korai szelekció mechanizmusai ellen, fontos
szerepet szánnak az alapkészségek, azaz a szövegértés, a számolás, a
problémafelismerés elsajátításának, ezért leszögezik, hogy „
a
tanítás módszereit meg kell újítani”. A szociálpolitikai programmal
összhangban kiállnak a romák integrációja és az iskolai elkülönítés
felszámolása mellett. Érdekesség, hogy miközben az LMP oktatási
integrációval kapcsolatos elképzelései írásban határozottak, szóban a
párt listavezetője lapunknak adott interjújában már „politikusabban”
fogalmaz: „A szélsőjobboldal megerősödésében keményen benne van,
hogy amikor felülről, civilizatórikus dühvel támadnak rá az alsó
középre, akkor az ellenállást vált ki. A szegregáció felszámolásának
tehát nincs alternatívája, de ahhoz, hogy odáig el lehessen jutni,
hosszú és türelmes folyamatra van szükség.” A program viszont éppen
azt sugallja, hogy nem szabad várni, még akkor sem, ha az abban
foglaltak széles körű ellenállást váltanak ki. Az LMP oktatási
programjának meglepő különlegessége, hogy egy szó sem esik benne a
felsőoktatásról, miközben megszólítani kívánt, potenciális szavazói
között sok egyetemista van.
Kísért Monok szelleme
Szociálpolitika. Csak az LMP áll ki határozottan a romák integrációja
mellett
Fidesz
A szociálpolitika nemzeti ügy lehet, mert – ellentétben az oktatással –
önálló fejezetet kapott a választási programban. Ahogy máshol, az
ellenzéki párt ezen a területen sem fukarkodik a kormány bírálatában.
Ítélete egyértelmű: a szociális biztonság széthullott, és ez az elmúlt
nyolc év politikájának következménye. A fókuszban nem a gazdasági válság
vagy a strukturális munkanélküliség szociális következményei, hanem a
családok helyzete és a gyerekvállalás számának csökkenése áll. „
Az
elmúlt évek rombolása odáig vezetett, hogy csak 2009ben 34 000 lélekkel
csökkent az ország lakossága”. (Itt a program túlzott
nagyvonalúsággal mond le magyar lelkekről. A KSH adatai szerint a
tavalyi évben – a bevándorlás kompenzáló hatása miatt – valójában 17 975
fővel csökkent azország lakossága, márpedig az idézett szövegben erről
az adatról van szó. És, hogy a rombolásnak milyen hagyományai vannak: az
Orbánkormány utolsó évében a lakosság száma 25 445 fővel csökkent.
A család, mint olyan középpontba állítása miatt, a Fidesz–KDNP
programjától a rászorultság elvének érvényesítése igen távol áll.
Értelmezésükben a szociálpolitika legfontosabb feladata általában a
családok erősítése és a gyerekvállalás ösztönzése, függetlenül az anyagi
helyzettől: „
az új kormány számára a társadalompolitika alapját a
család jelenti (…) Célszerű tehát olyan eszközöket alkalmaznunk,
amelyekben maga a társadalompolitika válik családpolitikai szemléletűvé”.
Ezeket az eszközöket azonban a program nem ismerteti, nem a „hogyan”,
hanem a „mi lenne jó” kérdésre ad válaszokat. Például a
gyereknevelés és a munka összeegyeztethetősége. A mikéntről annyit
tudhatunk meg, hogy „a munkaerőpiac jelenlegi családellenes jellegét
megszüntetjük”, és ezt „foglalkoztatáspolitikai és munkajogi
eszközökkel segítjük elő”. Ennyi. Pedig éppen azt kellene
bemutatni, hogy milyen módon javítanák a nők biztonságérzetét a munka
világában, és csökkentenék terhelésüket a családon belüli
feladatmegosztásban.
A tényleges szociálpolitika területén a program megőrzi a 90 százalék
helyzetleírás („
több százezer ínségben élő mellett közel kétmillióan
élnek a nyomor peremén billegve”), és 10 százalék óhajtás („meg
kell akadályozni a további leszakadást”) arányt. „A következő
kormánynak rögtön az elején ki kell mondania: márpedig lakáselárverezés
nincs. Az emberek feje fölül, akármekkora is az adósságuk, a lakást nem
lehet elárverezni”, jelentette ki néhány hónapja, nem kis
meglepetést keltve Orbán Viktor.
A program visszafogottabban fogalmaz: „...
a tartozásokat
felhalmozók lakhatását, fedél alatt tartását meg kell oldani. Nem élhet
az utcán egyetlen család sem”. A segélyezés témájában, és azzal
szoros összefüggésben a cigányság helyzetéhez való viszonyban a
Fidesz–KDNP programja öszszehasonlíthatatlanul mérsékeltebb, mint amit a
Jobbik képvisel. Egyszerűen csak azt mondják, amit a monoki mozgalom
híveitől befolyásos MSZP-s politikusig – a szociális szakmát leszámítva –
szinte mindenki. A Fidesz úgy látja, hogy „nincs értelme
fenntartani a feneketlen vödörbe öntött pénzek mai gyakorlatát – munkára
ösztönző támogatásokkal, a fizikai nyomor (telepek, putrik, gettók)
világának átalakításával, a kriminalizálódás megfékezésével, a
kilátástalan szegénység újratermelődésének akadályozásával kell
jövőképet kínálni.” Konkrétumokat itt sem találhatunk. Az anyag
elmarasztalja az előző időszak „emberjoginak hazudott” politikáját,
mégis csak egyetlen mondatot szán a megoldásra: „A tanulásmunka
kiemelkedési útját kell választhatóvá tenni, és a cigányság társadalmi
beilleszkedésének lelki és fizikai akadályait kell lebontani.” A
probléma súlyát tekintve talán kissé elnagyoltan.
MSZP
A szocialisták nem hencegnek hosszan szociálpolitikai eredményeikkel.
Programjukban az elmúlt évek szociális politikáját vázlatosan értékelve
megemlítik, hogy „
a diákok közel fele ingyen kapja a tankönyvet,
ingyenesen, kedvezményesen az ebédet. A szegényeknek támogatás jár az
óvodában. Felzárkóztató és tehetséggondozó programok indultak”.
Emellett büszkék az Út a munkához programra és a családi pótlék
emelésére. Még kevesebbet árulnak el annak részleteiről, hogy az „MSZP a
szociális biztonság, az igazságosság és a szolidaritás pártján áll”
önmeghatározásból a gyakorlatban milyen intézkedéseket vezetnének le, ha
kormányon maradnának. A legkonkrétabb ígéret, hogy folytatják és
kibővítik az Út a munkához programot, hozzátéve: „átvezető utakat
biztosítunk a közmunka és a piaci foglalkoztatás között”. Hogy
milyen módszerekkel tennék ezt, az nem derül ki, ami azért is
sajnálatos, mert a lassan két éve tartó szakmai vita résztvevőinek egyik
fele szerint ilyen átvezetések érdemben nem lehetségesek.
A program úgy fogalmaz meg sok „
kell”t és „van szükség”
et, hogy közben nem tisztázza, miért nem valósult meg az adott szándék a
kormányzati évek alatt: „fel kell gyorsítani a gyermekszegénység
elleni program megvalósítását, az átjárható iskolarendszert szolgáló
lépéseket”. Vagy: „új eszközök kellenek a fogyatékosok
munkalehetőségének biztosítására, valamint a dolgozni akaró kismamák és a
munkaerőpiacról oktalanul kieső 40esek, 50esek védelmében”.
Bár az elmúlt két év erősen vitatott szociálpolitikai változtatásai a
céljuk elérését – a szocialisták eddigi nyilatkozatai alapján –
sikeresen szolgálták, a program mégis azt írja, hogy további „
olyan
új eszközöket és jogszabályokat kell kialakítani, amelyek nem zárnak be a
segélyen élés, a szegénység, a képzetlenség körforgásába, hanem
ösztönöznek a kiemelkedésre, a munkavégzésre és tanulásra. Eszerint
olyan támogatási rendszerre van szükség, amely „garantálja,
hogy a támogatás azokhoz jusson el, akiknek szánja a közösség.”
Feltehetően ezt az elvet ültetné át a gyakorlatba az a frissen
napvilágot látott szocialista javaslat, amely úgy szól, hogy négy vagy
annál több gyerek esetén a családi pótlék csak adókedvezmény formájában
vehető igénybe. Az indoklás szerint „korrekcióra szorul az a
családtámogatási rendszer, amelyben a gyermekvállalás biznisszé”
vált. A Jobbik megfogalmazásában ugyanez: „A cigányságon belül
megjelent a megélhetési gyermekvállalás, amely révén ezek a családok
újabb és újabb gyermekeket vállaltak az ezért járó családtámogatásokért.
(…) a megélhetési gyermekvállalás visszaszorítása érdekében a családi
pótlékot a 3. gyermektől felfelé adókedvezménynyé kell alakítani.”
A program amúgy utal az integráció néhány eszközére is: az óvodáztatás
kiterjesztésre, új tanodákra, speciális egészségügyi programokra, a
szakképzetleneknek értelmes munkalehetőség nyújtására. Csak éppen az a
helyszín maradt ki a felsorolásból, ahol az integrációnak legnagyobb a
tétje, ahol a szegregáció a gyerekeket sújtja, ahol egy integrációpárti
kormányzatnak a legkövetkezetesebben kellene a törvényt védenie a jövő
érdekében a valóban létező nehézségek ellenére: az iskolák.
Jobbik
Hasonlóan a Fideszhez, a Jobbiknál is a népesség növelése és a család
védelme a kiindulópont (például „
a deviáns magatartásformákat és
alternatív együttélési normákat hirdető családellenes liberális
támadásokkal szemben”.) A nehézséget az okozza, hogy egyszerre van
szükség szerintük „a gyermekvállalás ösztönzésére, és a megélhetési
gyermekvállalás jelenségének visszaszorítására”. Magyarul: a
többségi magyar szaporodjon, ne a kisebbségi. A családtámogatási
rendszert a cél érdekében úgy alakítanák át, hogy a juttatásokat az
adórendszeren keresztül lehetne igénybe venni, és a felettébb nagyvonalú
anyasági támogatások feltételéül is a munkaviszonyt szabnák. A
legfrissebb MSZPs javaslattal egyezően a családi pótlékot a 3.
gyerektől adókedvezménnyé alakítanák. Bevezetnék a családi adózást és a
főállású anyaság intézményét. „Az adókedvezmény mértékét úgy
állítjuk be, hogy egy átlagos keresetű, három gyermeket nevelő család
lényegében adómentességet élvezzen.” Ami azt jelenti, bár ezt nem
írják le, hogy helyettük a két- és egygyermekesek, no meg a szinglik
adóznának többet. A főállású anyasági támogatás a legkisebb gyermek 8
éves koráig járna és összege minimum a legutolsó munkahelyi bér 80
százaléka lenne. A költségvetési kihatásokat nem teszik hozzá, annál
inkább a jogosultsági kritériumot: a támogatás csak annak jár, „aki
gyermeke megszületése előtt meghatározott idejű munkaviszonnyal
rendelkezett”.
A program első nézésre meglepő módon kijelenti, hogy „
a nyugati
jóléti társadalmak mintájára” létrehozott „alanyi jogon járó
segélyezések és támogatások rendszere tovább nem tartható fenn.”
Aztán kiderül, hogy fordított rászorultsági elvvel állunk szemben: nem a
tehetős rétegektől vonnák meg az állami juttatásokat, hanem azoktól,
akik nem veszik tudomásul, hogy „nemcsak állampolgári jogok, hanem
állampolgári kötelezettségek is vannak”. Ezért leszögezik, hogy
minden munkaképes személy kizárólag munkavégzés ellenében lehet jogosult
segélyre. „Hiszen, aki nem akar dolgozni, ne is egyék!”
MDF
A legjobb szociális politika a tartós gazdasági növekedés – mondja ki
az MDF, és ezzel a maga részéről tulajdonképpen el is intézte a kérdést.
A program nem foglalkozik külön szociálpolitikai összefüggésekkel,
annyi tudható meg belőle, hogy a szociális támogatási rendszerben a
rászorultsági elvet érvényesítenék, és a készpénzes segélyezési vagy
támogatási formákat részben megvonnák, részben korlátoznák. Az előbbire
példa a családi pótlék elvétele, utóbbira a szociális kártya bevezetése.
A családi pótlékot a jelenlegi jogosultak helyett az iskoláknak adnák,
így egyfajta természetbeni juttatássá alakítanák az egész napos iskolák
létrehozásával. A Jobbik mellett egyedül az MDF által támogatott
szociális kártyára a segély pontosan meg nem nevezett százalékát utalnák
(A Jobbik a teljes összeget).
LMP
Az LMP programja mutat kizárólag empátiát a szegények, a hajléktalanok,
homokosok a cigányok irányába. Élesen szembemegy azokkal a nézetekkel, amelyek
kimondvakimondatlanul az összes többi párt programjából kiolvashatók: „
A
romaellenes propaganda rendszerint a szociális ellátórendszer
dologtalan haszonélvezőiként állítja be a cigányokat, akiknek az
eltartása súlyos teher a magyar társadalom vállán. Ez nagyon távol áll a
valóságtól.” Vitatják egyrészt az MSZP és a Jobbik felvetését: „A
családi pótlék átalakítása adókedvezménnyé, vagy megvonása a harmadik
gyermek után, a gyermekszegénység növekedésével járna.” És vitatják
az MDF javaslatát: a szociális kártya nem oldja meg a mélyszegénységgel
összefüggésben álló szociális és mentálhigiénés problémákat, de a
bevezetése tovább erősítené a mélyszegénységben élők
kiszolgáltatottságát. Az Út a munkához programot kritizálják, mert
drága, és nem vezeti vissza a munkaerőpiacra az onnan már rég kiszorult
embereket.
A legmarkánsabb javaslatuk, hogy a segélyt olyan „
garantált
minimumjövedelemmel” váltanák fel, amely a rászorulók számára
biztosítaná az esélyt az emberhez méltó életre, miközben nem hat
ellenösztönzően a munkavállalásra. Ennek összegét úgy állapítanák meg,
hogy „mindenkinek legyen legalább annyi jövedelme, mint az
éppen a mélyszegénység határa felett élő családoknak.” A cigányság
és a legkiszolgáltatottabbak helyzetének javítását komplex programokkal
érnék el, amelyek a telepek felszámolásán, az oktatáson át a
foglalkoztatásig terjednek: „az államnak foglalkoztatóként hozzá
kell járulnia a cigány középosztály megerősítéséhez.” Eddig a
pontig valami miatt mindig az esélyteremtő program „színvak”
(azaz nem romaspecifikus) jellegét hangsúlyozták. Ez azonban nehezen
tartható, ha az állam számára egyébként előírják a pozitív
diszkriminációt.
Az LMP a lakhatáshoz való jogot az alkotmányba foglalná, annak
érdekében, hogy „
mindenkinek lehetősége legyen megfelelő otthonhoz
jutni, azoknak is, akik a piacon önerőből ezt nem tudnák megszerezni
maguknak”. A kampánynak ez a legkevésbé teljesíthető ígérete.
( kuruc.info alapján szerk)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát