Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Általános lózungokkal nem lehet
vitatkozni, és az elmúlt hetekben a médiatörvény kapcsán gyakorlatilag
erről volt szó - jelentette ki a Magyar Televízió Ma reggel című
műsorában Kovács Zoltán kormányzati kommunikációért felelős államtitkár.
|
Neelie Kroes asszonnyal, az uniós médiabiztossal végre eljutottunk oda, hogy értelmes párbeszéd folyik, de nyilván nem feltartott kezekkel megyünk a tárgyalásra, hiszen létezik egy erős jogalkotói szándék - szögezte le az államtitkár.
|
A kifogásolt három tételről elmondhatjuk - ha nagyon elvontak
akarunk lenni -, hogy sértik a szólásszabadságot, vagy a
médiasokszínűséget, de ezek szerinte alapvetően technikai kérdések.
Kovács Zoltán felhívta a figyelmet arra: az elején a külföldiek úgy
bírálták a magyar médiatörvényt, hogy arról csak benyomásaik voltak, nem
ismerték a konkrét szöveget. Most abban a fázisban vagyunk, hogy a
nyugati politikusok többet tudnak a magyar médiatörvényről, mint a
sajátjukról - mondta az államtitkár.
Válaszlevél
Neelie Kroes asszony
az Európai Bizottság alelnöke
Európai Bizottság Brüsszel
Tisztelt Alelnök Asszony!
Köszönöm 2011. január 21-én kelt levelét, melyben az audiovizuális
médiaszolgáltatásokról szóló 2010/13/EU irányelv (AMSz irányelv)
átültetését szolgáló nemzeti intézkedések, így a sajtószabadságról és a
médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény
(Smtv.) és a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló
2010. évi CLXXXV. törvény (Mttv.) egyes rendelkezéseivel kapcsolatban
fogalmazott meg észrevételeket.
Biztosítani szeretném arról, hogy a magyar kormány elkötelezett azt
illetően, hogy a magyar médiaszabályozás, és ezen belül az AMSz irányelv
hatálya alá tartozó audiovizuális médiaszolgáltatásokra vonatkozó
nemzeti szabályozás minden tekintetben megfeleljen az uniós jog által
támasztott követelményeknek. Kérem engedje meg, hogy ebből az
elkötelezettségünkből kiindulva a levelében tett felvetésekre válaszul a
következőkről tájékoztassam:
A kiegyensúlyozott tájékoztatás kötelezettsége
Levelében elsőként azt az aggályt fogalmazta meg, mely szerint a magyar
szabályozás (az Smtv. és az Mttv.) túlzottan tág körben írja elő a
kiegyensúlyozottság követelményét, amikor azt a lekérhető audiovizuális
médiaszolgáltatásokra, köztük az "audiovizuális blogokra" is
kiterjeszti.
Az Mttv.-ben szereplő, a kiegyensúlyozottságra vonatkozó követelmény
megállapításával a jogalkotó célja az volt, hogy pártatlan, elfogulatlan
tájékoztatás révén biztosítsa a polgárok információhoz való jogának
érvényesülését. Megítélésünk szerint az Smtv. és az Mttv. vonatkozó
szabályai e célt hatékonyan szolgálják. A kiegyensúlyozottság
követelménye a rádiók és a televíziók vonatkozásában 1996 óta része a
magyar jogrendszernek. A kiegyensúlyozottság kötelezettségének pontos
tartalmát a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény
vonatkozó rendelkezéséhez kapcsolódó kiterjedt bírói gyakorlat és az
Alkotmánybíróság 1/2007. (I. 18.) AB határozata tisztázta. A fogalom
mindezt figyelembe véve a magyar jogban világosan meghatározható
jelentéstartalommal bír.
A kiegyensúlyozottság jelentőségét a magyar jogban az Alkotmánybíróság a
fenti határozatában a következők szerint hangsúlyozta: "A tájékoztatási
monopóliumok létrejöttének megakadályozása alkotmányos cél. A
tájékoztatási monopóliumok a műsorszolgáltatási technológia rohamos
fejlődését követően elsősorban a "véleménymonopóliumok" kialakulásának
veszélyét jelentik, ezért legitim célként fogadja el az Alkotmánybíróság
a véleménypluralizmus fenntartását. E cél elérése érdekében korlátozza a
kiegyensúlyozottság követelménye a műsorszolgáltató szerkesztési
szabadságát. Általánosan elfogadott, hogy a rádiós és televíziós
műsorszolgáltatás véleményformáló hatása és a mozgóképek, hangok, élő
tudósítások meggyőző ereje sokszorosa az egyéb információs társadalmi
szolgáltatások gondolkodásra ható erejének. Az elektronikus média
esetében ezért indokolt speciális, a sokoldalú tájékoztatásra vonatkozó
előírások meghozatala, amelynek célja az, hogy a politikai közösség
tagjai közérdekű kérdésekben a releváns vélemények ismeretében
alakíthassák ki álláspontjukat."
A lekérhető médiaszolgáltatások hír- és tájékoztató műsorszámaira is
vonatkozó előírás kiterjesztésének indoka ugyanazon körülmény, amely
2007-ben az Európai Unió számára is szükségessé tette a lekérhető
médiaszolgáltatások szabályozását. Előreláthatóan a nem túl távoli
jövőben a hagyományos televíziózás jelentős visszaszorulása
prognosztizálható, és így a lekérhető tartalmak szerepe jelentősen megnő
a közéleti tájékoztatás terén is. A politikai pluralizmus megőrzése és a
tájékoztatás sokszínűsége érdekében indokolt a kiegyensúlyozottsági
kötelezettség előírása a lekérhető médiaszolgáltatások érintett
műsorszámai tekintetében.
Amikor a magyar jogalkotó annak szükségességét és arányosságát
mérlegelte, hogy a televízió és a rádió mellett a lekérhető
médiaszolgáltatásokat is bevonja a médiumoknak azon körébe, amelynek
esetében a tájékoztatás kiegyensúlyozottságát követelményként állapítja
meg, egyebek mellett a következő szempontokat vette figyelembe:
- A lekérhető médiaszolgáltatások - mozgóképes jellegüknél fogva - a
nyomtatott és az internetes sajtónál jóval nagyobb meggyőző erővel
rendelkeznek, ezért esetükben a tájékoztatással kapcsolatos
követelmények magasabb szintjének megállapítása lehet indokolt.
- A kiegyensúlyozottság követelményét megsértő médiummal szemben az
Mttv. 187. §-ban meghatározott szankciók nem alkalmazhatók. Ilyen
esetben csupán az Mttv. 181. §-ának (5) bekezdésében meghatározott
jogkövetkezményeknek van helye, amelyek célja, hogy az érintett közönség
figyelmét felhívja arra, hogy az általa kapott tájékoztatás a
kiegyensúlyozottság követelményének nem felelt meg.
- A kiegyensúlyozottság kötelezettsége az Smtv. 13. §-ának (2) bekezdése
alapján csak azokra a lekérhető médiaszolgáltatásokra vonatkozik,
amelyek saját szerkesztői döntésük alapján tájékoztatási tevékenységet
végeznek.
- Az AMSz irányelv (21) preambulum-bekezdésével összhangban az Smtv.
illetve az Mttv. hatálya a magáncélú kommunikációra nem terjed ki.
("Ezen irányelv alkalmazásában az audiovizuális médiaszolgáltatás
fogalma kizárólag azon tömegkommunikációs - akár televíziós
műsorszolgáltatás, akár lekérhető - audiovizuális médiaszolgáltatásokat
foglalja magában, amelyeket a közvélemény széles rétegeinek szánnak, és
amelyek azt egyértelműen befolyásolhatják. Az irányelv hatálya (...) nem
terjed ki az olyan tevékenységekre, amelyek alapvetően nem gazdasági
jellegűek és nem állnak versenyben a televíziós műsorszolgáltatással,
mint például a magáncélú weboldalak fenntartása, továbbá az olyan
szolgáltatások, amelyek során magánszemélyek saját maguk által készített
audiovizuális tartalmakat tesznek hozzáférhetővé vagy terjesztenek azok
azonos érdeklődési körű közösségeken belüli megosztása és cseréje
céljából.") Ennek alapján a kiegyensúlyozottság követelménye a gazdasági
természetű szolgáltatásnak nem minősíthető "audiovizuális blogok"
esetében nem követelmény.
- Az AMSz irányelv megalkotásakor lezajlott viták során az európai
szakmai gondolkodás szintjén kristályosodott ki azoknak a
szolgáltatásoknak a köre, amelyek társadalmi és gazdasági jelentősége a
szabályozás szempontjából feltétlenül releváns. Az irányelv hatálya alá
tartozó szolgáltatások ilyen megítéléséből a nemzeti jogalkotók is
biztonsággal kiindulhatnak.
A Magyar Köztársaság kormánya a fenti megfontolások mellett is kész
arra, hogy - amennyiben ezt a Bizottság továbbra is szükségesnek látja -
az Smtv. és az Mttv. módosítása révén pontosítsa azon lekérhető
audiovizuális szolgáltatások körét, amelyek esetében a
kiegyensúlyozottságot a magyar médiaszabályozás rendjében érvényesíteni
kívánja. A pontosítás annak egyértelművé tételét szolgálhatja, hogy a
kiegyensúlyozottság kötelezettsége azokra a médiaszolgáltatókra
vonatkozik, amelyek tevékenységében a gazdasági elem meghatározó; széles
körben végeznek tájékoztatási tevékenységet, illetve elsősorban
tájékoztatás céljából nyújtanak lekérhető szolgáltatást; a felhasználók
jelentős részét érik el, illetve társadalmi hatásuk érzékelhető.
A szabályozás esetleges pontosító jellegű módosításának előkészítése
során a Bizottság által megjelölt szempontok (méret, piaci részesedés, a
megcélzott közönség stb.) jó kiindulási alapot jelenthetnek annak
meghatározásához, hogy pontosan milyen kritériumok meghatározása révén
biztosítható, hogy a kiegyensúlyozottság követelménye a lekérhető
médiaszolgáltatásoknál minden kétséget kizáróan a polgárok
tájékozódáshoz való joga szempontjából releváns körre szorítkozzon.
Megfontolható lehet a szabályozás olyan irányú módosítása is, amely a
lekérhető médiaszolgáltatások tekintetében kizárja a kiegyensúlyozott
tájékoztatásra vonatkozó kötelezettség előírását. Bár a levélben erre
nem tett utalást, de szintén elképzelhetőnek tartjuk, hogy bizonyos
lineáris médiaszolgáltatások esetében is megszűnjön, vagy enyhüljön e
kötelezettség (míg a közszolgálati médiaszolgáltatók, a jelentős
befolyásoló erejű médiaszolgáltatók, a közösségi valamint a helyi
médiaszolgáltatások esetében továbbra is rendkívül fontosnak tartjuk a
kiegyensúlyozott tájékoztatás előírását).
A származási ország elve
Alelnök asszony levelében másodikként a származási ország elvével
összefüggésben fogalmazódott meg kifogás, nevezetesen, hogy a más
tagállamban letelepedett médiaszolgáltatókra az Mttv. 176-177. §-a
alapján bírság szabható ki. Az új médiaszabályozás megalkotása során
kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy az arányosság követelménye a
törvény teljes terjedelmében, így az AMSz irányelv implementálását
szolgáló rendelkezésekben is érvényesüljön. Az Európai Unió jogrendje
szerint bizonyos feltételekkel megengedett a külföldi vállalkozásokkal
szembeni fellépés. Az Mttv. 176-177. §-ai AMSz irányelv 3. cikkében
foglalt különleges joghatósági eljárásra vonatkozó szabályokat szinte
szó szerint tartalmazzák. Azonban míg az AMSz irányelv nem határozza meg
azt, hogy a tagállamok milyen "intézkedéseket" tehetnek, addig az Mttv.
- éppen a jogbiztonság követelménye miatt - pontosan felsorolja a
lehetséges intézkedések körét. Az arányosság követelménye a hatósági
intézkedések során az Mttv.-ben általánosságban is biztosított, és a
jogkövetkezmények alkalmazásakor a hatóság kifejezett köteles ezt az
elvet figyelembe venni (185. § (2) bekezdés).
Szintén az arányosság garanciája az, hogy az Mttv. érintett szakaszai
alapján főszabályként minden esetben a küldő állam hatóságának van
elsőként lehetősége fellépni a jogsértő médiaszolgáltatóval szemben -
két egymást követő alkalommal -, a fogadó állam pedig csak az Európai
Bizottság értesítése mellett, akkor jogosult eljárni, ha a küldő állam
intézkedései nem vezettek eredményre. Más szóval a fogadó állam akkor
jogosult eljárni, ha a küldő állam intézkedései olyan tekintetben nem
arányosak, hogy annak nincs hatása a médiaszolgáltató magatartására.
Ezen előírástól csak kivételesen indokolt - és az AMSz irányelv által
megengedett - esetben lehet eltérni. Mindenkor biztosított azonban az
Európai Bizottság lehetősége a fellépésre a nem megfelelőnek tartott,
marasztaló döntéssel szemben. A magyar hatóság minden további mérlegelés
nélkül köteles az Európai Bizottság határozata szerint eljárni. A
jogsértést elkövető médiaszolgáltató a marasztaló határozattal szemben
jogosult a magyar bírósághoz fordulni, amely felülvizsgálhatja a vele
szemben alkalmazott intézkedéseket az arányosság szempontjából is.
A magyar kormány álláspontja szerint az AMSz irányelv rendelkezéseiből
nem feltétlenül következik az, hogy a tagállamok által az irányelv 3.
cikkével összhangban elfogadott intézkedések adott esetben, a jogsértés
kirívóan súlyos volta esetén ne terjedhetnének a bírság kiszabásáig.
Amennyiben a Bizottság továbbra is úgy véli, hogy az AMSz irányelvvel
nem egyeztethető össze a más tagállamban letelepedett
médiaszolgáltatókra vonatkozóan bírság megállapítása, a magyar kormány
kész megvizsgálni annak lehetőségét, hogy e médiaszolgáltatók esetében a
bírság kiszabásának lehetőségét mellőzve a magyar szabályozás más
hatékony eszközök révén biztosítsa az irányelv által is elismert értékek
védelmét.
Ezzel kapcsolatban kérjük a Bizottságot, hogy szakértői konzultáció
keretében biztosítson lehetőséget annak tisztázására, hogy a más
tagállamokban letelepedett médiaszolgáltatók vonatkozásában az AMSz
irányelv 3. cikkével összhangban elfogadott intézkedések körében bírság
kiszabását minden esetben az uniós joggal ellentétes, aránytalan
intézkedésnek tekinti-e. Álláspontunk szerint ez az AMSz irányelv
rendelkezéseiből nem feltétlenül következik. Határozott szándékunk
ugyanakkor, hogy e tekintetben is az Unió jogának mindenben megfelelő és
a Bizottság jogértelmezésével maradéktalan összhangban álló jogi
megoldást intézményesítsünk.
A bejelentési kötelezettség és nyilvántartásba vétel
A levelében harmadikként megfogalmazott felvetés az Mttv. 41. §-ában
meghatározott bejelentési kötelezettséggel kapcsolatos. A Bizottság
levelében foglalt aggodalom megítélésünk szerint nem megalapozott, mert a
regisztráció semmilyen formában nem képezheti a sajtószabadság
korlátját. Egyszerű formális adatbejelentésről van szó, amelynek célja
az, hogy a hatóság pontosan ismerje és azonosítsa a felügyelete alatt
álló vállalkozásokat. Az Smtv. 5. § (1) bekezdése kifejezetten kimondja,
hogy "a nyilvántartásba vétel feltételei nem korlátozhatják a sajtó
szabadságát". A nyomtatott és az internetes sajtó, valamint a lekérhető
médiaszolgáltatások esetében az Mttv. 41. § (2) bekezdése alapján a
regisztráció nem feltétele a tevékenység megkezdésének, pusztán egy
ahhoz kapcsolódó, járulékos kötelezettség. Az új szabályozás ebben a
tekintetben is alapvetően változtatta meg a nyomtatott sajtóra vonatkozó
korábbi, 1986-os szabályozást, valamint kizárta azt, hogy a hatóság
önkényesen dönthessen a nyilvántartásba vételről, és ezáltal korlátozza a
sajtó szabadságát.
A bejelentési kötelezettség és a nyilvántartásba vétel a nyomtatott és
az internetes sajtótermékek esetében szükséges intézkedésnek tekinthető
annak érdekében is, hogy a sajtójogi felelősség, illetve a tartalommal
összefüggő kártérítési igények (személyhez fűződő jogok, szerzői jogok
megsértése) esetén az érintett tisztában lehessen azzal, hogy a
médiumban közölt tartalom alapján keletkezett igényét pontosan kivel
szemben érvényesítheti.
Szintén megjegyzendő, hogy a nyilvántartásba vétel előírása semmilyen
módon nem terjed ki a nem magyar joghatóság alatt álló
médiaszolgáltatókra és kiadókra, azok terjesztése a Magyar Köztársaság
területén természetesen megengedett, így e szabály nem képezi az áruk,
szolgáltatások szabad áramlásának korlátját.
A magyar kormány mindemellett is kész megvizsgálni annak a lehetőségét,
hogy az internetes sajtótermékek publikálásával kapcsolatos alapvető
információk szükség esetén más jogi megoldás révén álljanak a hatóság,
illetve a polgárok és a vállalkozások rendelkezésére.
Tisztelt Alelnök Asszony!
Kérem tekintse át a felvetéseire adott válaszainkat, és amennyiben ezt
szükségesnek ítéli, kérem tegye lehetővé, hogy az Mttv. és az Smtv.
levelében kifogásolt rendelkezéseiről szakértőink egyeztethessenek a
Bizottság tisztségviselőivel.
Amennyiben a Bizottság a jelen válaszban szereplő érveink ismeretében
továbbra is szükségesnek ítéli a magyar szabályozás módosítását a
felvetett kérdések tekintetében, úgy készek vagyunk arra, hogy e
módosítások kidolgozását a jelen levélben jelzett irányokban megkezdjük,
és a jogalkotási folyamatról a Bizottság számára folyamatosan
beszámoljunk.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát