Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
Nyirőjóska üzenete: minden importált, tőlünk idegen, ártalmas rendszerre mindentéren gondolkodás nélkül kaphatóak voltunk.
2011. október 17. Közélet
Az ötvennyolc éve, 1953. október 16-án Madridban elhunyt, nemcsak a székely, hanem az egyetemes magyar irodalomnak is legendás klasszikusa, Nyirő József, emlékezésünk címéül választott mondata már önmagában is méltán keltheti fel az érdeklődést életművére, ugyanis regényei, elbeszélései, színművei és politikai publicisztikája alapján hagyatéka méltán egészíti ki sorstársáét, Wass Albertét.
1889. július 28-án született Székelyzsomborban, ősi székely családban. Tanulmányait a
székelyudvarhelyi katolikus gimnáziumban, majd a gyulafehérvári papnevelő intézetben és a
bécsi Pázmáneumban végezte. 1912-ben Nagyszebenben szentelték pappá,
ahol hittant tanított, 1915-ben pedig kinevezték a Kolozs vármegyei Kide
község plébánosává, ahol 1919-ben megnősülése miatt kilépett az egyházi
rendből, ezután Kidében malmot bérelt, így tartva fenn három gyermekes
családját. 1931-ben visszavonult gazdálkodni a Nagyküküllő vármegyei
Alsórákos községbe. Egyre kibontakozóbb irodalmi pályája részeként tíz
éven át a kolozsvári Keleti Ujság munkatársa lett, továbbá Magyar Erő
címmel lapot alapított és szerkesztett, amely 1946-ban antikommunizmusa
miatt a Fasiszta, szovjetellenes, antidemokratikus sajtótermékek II.
számú jegyzékére került. 1940-ben sikerei hivatalos elismeréseként Kós
Károllyal és Tamási Áronnal megkapta a Corvin Koszorút. 1941-ben erdélyi
képviselőként Budapestre költözött. Mivel a bolsevizmussal szemben
való végső kitartás érdekében 1944. október tizenötödike után az
országgyűlés képviselőjeként számos beszédet mondott, 1945 márciusában
képviselőtársaival különvonattal Ausztriába kényszerült menekülni, onnan
Németországba. Noha 1947-ben pedig Rajk László belügyminiszter az
emigrációban élő 'háborús bűnösök' közül Dohnányi Ernővel, Muráti
Lilivel, Páger Antallal, Szeleczki Zitával, Oláh Györggyel, Orsós
Ferenccel, Milotay Istvánnal, Wass Alberttel egyetemben őt is kikérte,
végül 1950-ben Madridba költözött, 1952-ben megalapítva a clevelandi
Kossuth Lajos Könyvkiadót. Egykori barátaitól elhagyatottan, tüdőrákkal
küszködve 1953. október 16-án hunyt el a spanyol fővárosban.
Varázsának titka, ismeretlenségének oka
Balladás hangvételű, drámai erejű főbb regényeiben (Az elszántak, Az én
népem, Isten igájában), elbeszéléseiben (Havasok könyve, Íme az
emberek, Jézusfaragó ember, Kopjafák, Székelyek, Uz Bence, Zöld csillag)
és színpadi balladájában (Júlia szép leány) különös figyelmet szentelt a
nyüzsgő élettel teli titokzatos természeti táj, a székely ősvadon
bemutatására, a szereplőit körülvevő élővilág és az évszakok
jellegzetességei, az egyszerű, dzsungel- és falulakó emberekben, közülük
is leginkább a ravasz, csavaros észjárású, havasi pásztorkodó,
haláltáncot járó székelyekben keltett érzések, mindenekelőtt a tudatában
létünknek nem végső végeként, hanem a természettel való igazi
beteljesedésünk megéléseként értékelt halál, továbbá Erdély sorsfordító
történelmi nagyjainak és korainak ábrázolására (A sibói bölény,
Mádéfalvi veszedelem, Néma küzdelem). Varázsának titka, hogy amíg
kortársai közül a nálánál sokkal ismertebb Tamási Áron-művekben (ahogyan
Várkonyi Nándor találóan megjegyzi (Az újabb magyar irodalom története
1880-1940, 1942)) inkább a székely népmese organizmusa él, addig az
övéiben a balladáé, valamint annak tudatosítása, hogy
minden
élőlényben isteni princípium lakozik, amelynek még a méltóságát sem
szabad elvenni, így nála szimbiózisban él a transzcendens és az
immanens, Isten, ember, állat, továbbá, hogy (szemben Jókai regényköltészetével) az
embervilág nemcsak szentekből és ördögökből áll, ezért székely alakjai
nem mind földre szállott angyalok, miként (amint erről Wass Albert
regényei közül a Funtinelli boszorkány tanúskodik) a románok sem mind
ördögök.
Ismeretlenségének oka persze alighanem emigrációs politikai
publicisztikája: 1945 utáni közéleti írásaiban (összegyűjtve Mi az
igazság Erdély esetében? címmel jelentek meg) és novelláiban (A
csillagig érő emberek című kötetében olvashatók) már nem annyira az
erdélyi sajátosságok, főleg a székely-magyar elkülönülés értékelésével,
hanem egyetemes magyar kérdésekkel foglalkozott: trianoni
szétdaraboltságunk ellenére is egynek és oszthatatlannak látta-láttatta
nemzetét, ugyanakkor hangsúlyozva, hogy világszerte való megmaradásunk
egyedüli záloga önismeretünk (amelynek elmélyítői természetszerűen
minden idegen izmustól mentes értelmiségünk (maradék) képviselői, hiszen
általuk nem a hajlongó, hanem az egyenes derekú, égre néző magyaroké a
jövő), keserű kritikával leszögezve, miből származtak tragédiáink:
A
magyar öntudat és történelmi tisztánlátás hiányzott otthon is és
hiányzik sokakból, még most is. A Haza, a történelem, a Himnusz nem volt
lényeg, élő valóság a legtöbb emberben, hanem csak forma, külsőség,
jelszó, eszköz, térkép. Nem vallás, csak templomba járás. Ugyanakkor
minden importált, tőlünk idegen, ártalmas rendszerre, divatra, jelszóra,
mozgalomra, mindentéren gondolkodás nélkül kaphatóak voltunk. Olyan
zöldséget nem lehetett kiötleni sehol a földön, aminek követője ne lett
volna Magyarországon..
Nem Nyirő József, hanem Nyirőjóska
Mikesi sorsot vállaló, őt személyesen is ismerő kortársa, a
költő-szerkesztő Alföldi Géza megrendítő vallomásában (Nyirő József.
Hidverők, 1953/21. szám) így búcsúzott Tőle:
'Mikor megtudtam, hogy beteg, írtam neki. Valahogy benne van a
válaszában, amit akkor magam is éreztem, amikor a különböző lapokban
megjelent nekrológokat olvastam, hogy
magára hagyta a magyarság ezt a
nagy fiát, s ha nem volt a magyarságban az életében nyomorgott íróhoz
annyi ragaszkodás, hogy írói nagyságához mérten segítette volna, akkor
ne írjon ma nekrológot róla más, mint az a sok-sok névtelen kisember, az
a sok-sok nyomorgó magyar emigráns, aki magától elvont dollárokkal és
pfennigekkel segítette súlyos betegsége alatt.
'Nyolc havi munka áll mögöttem és még nem tudom, mennyi következik.
Nagy bajocska lett volna belőle, ha a magyarság segítségemre nem siet.
P. Takács Gábor kezdeményezésére. No, nem a barátok és eszmetársak
jöttek a segítséggel, hanem kilencven százalékban előttem ismeretlen
magyarok megható megértéssel. Ez már így szokott lenni. Vannak olyan
kedves barátaim is, kik még egy kurta levél erejéig sem erőltették meg
magukat.'
Mit érezhetett ez a férfi, amikor ezeket a sorokat írta? Milyen bujkáló
mélységes fájdalom sír ebben a levélben, amikor legfőbb gondja a levele
végén, hogy a behasadt levélpapírt ne tekintsd tiszteletlenségnek, de a
gépelő gyakorlatlansága okozat és nekem nehéz volna újra diktálnom
fizikailag véve az egészet.
Mit érezhetett az a soha nem nyugvó lélek, akinek eleme volt az írás,
amikor a diktálás is nehezére esett már, amikor nyolc hónap munkakiesés
miatt panaszkodik, amikor tele volt még hazavágyással, munkakedvvel, és
csak a névtelenek szeretete vette körül. Mert a kedves barátok elhagyták
és a betegséggel még a szokásos formaság szerint jó egészséget kívánó
levelezést is megszakították!
A levelén ott a megszokott, egész egyéniségét visszatükröző aláírás. Nézegetem, míg a halottról e sorokat írom.
Nyirőjóska.
Igen! Talán csak hivatalos írásokban szerepelt, hogy Nyirő József. A
magyar halhatatlanok sorába, a magyarság szívébe mint Nyirő Jóska vonult
be. Ő sohasem volt a magyarságnak, Erdélynek Nyirő József, ő Jóska
maradt. A testvér, a bátyja, a szeretett öccse, az apja mindenkinek,
akiben Erdély és a magyarság szeretete élt és él. És ha idegenben lévő
sírján az áll a kereszten, hogy Itt nyugszik Nyirő József, akkor az a
felirat igazat mond! Igazat, mert ott csak Nyirő József nyugszik. A
másik, a Nyirő Jóska, az ott van minden magyar szívben mindaddig, amíg a
földön csak magyarul beszélnek.
Nyirő József halott. A Magyarok Istene adjon porhüvelyének örök békességet.
Nyirő Jóska él és mindörökre köztünk is marad.' (Hunhir.info)
Szabad Hírek
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát