SZABAD HÍREK: Rasszizmus Izraelben: nem akarnak közösködni a színes bőrű zsidókkal - megjegyzéssel

Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 276 fő
  • Képek - 21 db
  • Videók - 33 db
  • Blogbejegyzések - 8503 db
  • Fórumtémák - 1 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

SZABAD HÍREK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 276 fő
  • Képek - 21 db
  • Videók - 33 db
  • Blogbejegyzések - 8503 db
  • Fórumtémák - 1 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

SZABAD HÍREK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 276 fő
  • Képek - 21 db
  • Videók - 33 db
  • Blogbejegyzések - 8503 db
  • Fórumtémák - 1 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

SZABAD HÍREK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 276 fő
  • Képek - 21 db
  • Videók - 33 db
  • Blogbejegyzések - 8503 db
  • Fórumtémák - 1 db
  • Linkek - 2 db

Üdvözlettel,

SZABAD HÍREK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

2010. június 18. Külföld


Mózes palesztinai (szefárdi) és nem európai

(askenázi)

Mintegy százezer ultraortodox zsidó tüntetett Jeruzsálemben csütörtök délután az izraeli legfelsőbb bíróság egy határozata ellen, amely megtiltotta a szefárd zsidók szegregációját egy ciszjordániai zsidó telep lányiskolában.

Mintegy százezer ultraortodox zsidó tüntetett Jeruzsálemben csütörtök délután az izraeli legfelsőbb bíróság egy határozata ellen, amely megtiltotta a szefárd zsidók szegregációját egy ciszjordániai zsidó telep lányiskolában.

A tüntetők nem fogadják el az izraeli legfelsőbb bíróságnak azt a döntését, hogy az iskolákban érvényesülnie kell az integrációnak, nem lehet megkülönböztetni egymástól a tanulókat. A határozatra az adott okot, hogy Emanuel településen az askenázi (európai származású) zsidó szülők egy része nem engedte iskolába a gyerekét, mert nem akarta, hogy együtt tanuljon szefárd (észak-afrikai és ázsiai) társaival. Negyvenhárom házaspárt ezért a legfelsőbb bíróság két hét börtönbüntetésre is ítélt.

A Jeruzsálem központjában az ítélet ellen tiltakozók egyik plakátjukon fasisztának minősítették a bírói testületet, egy másikon pedig a zsidó nép "
üzenetvivőinek" nevezték az elzárásra ítélt emanueli szülőket. Ők azért tiltakoznak az integrált oktatás ellen, mert megítélésük szerint a szefárd gyerekek nem elég vallásosak.

Esther Bark, az egyik tiltakozó, akinek hét lánya van, úgy nyilatkozott, hogy a tiltakozók legfőbb célja megóvni gyerekeiket a modern világ kísértéseitől. "
Nem mondunk el mindent lányainknak a világról, és ha hirtelen nyílt közegbe kerülnek, az nem jó nekik. Védeni kell őket" - fogalmazott.

Egy másik jeruzsálemi tüntető, a kétgyerekes Barry Dubin elutasította azt, hogy a bíróság döntse el, hova járassák a szülők gyerekeiket. "
Ennek semmi köze a rasszizmushoz, de minden kultúrában vannak különbségek a valláson belül, különböző szintek léteznek, és ezek a lányok (a szefárdok) alacsonyabb szinten vannak, mint a többiek" - érvelt a 28 éves férfi.

A Szerkesztő megjegyzései: A világ zsidósága két nagy csoportra osztható: a szefárdiak a hajdani Spanyolország nevét viselve alkotják mintegy 5%-kat, és az askenáziak, a Rajna-völgyiek nevét viselve pedig a zömét, a 95%-át. A két csoportnak mind a múltja, mint a társadalmi szerepe szögesen eltérő volt a történelem során.

Jeruzsálem templomának lerombolása majd a hébereknek Palesztinából való kitiltása után a túlélők alapvetően két irányba távoztak.

A nyugati útirány elsősorban a mai Franciaország déli területeire és az Ibér-félszigetre irányult. Az ide 'menekültek' a feudális rend tripartitiumába beépültek és értelmiségi, kereskedő réteget alkotva az államok gazdaságának lettek meghatározó tagjai mind a középkori Frank Birodalom, mind pedig az Ibér félsziget területén. A judaizmus rabbinikus farizeus rítusát követve a menekülésükkor már születőben lévő Talmudra építették a társadalmi életüket. A Talmudot jelen formájában a XIII. század elején a spanyolországi rabbi, Majmonidesz rendszerezte és alakította ki. A keresztényi világvégevárások végleges összeomlását követően azonban a szefárdi zsidóság kiszorult az állami életből, majd az Új Világ felé fordulva hozta létre a mai szemmel nézve is mérhetetlen gazdagságát, a későbbi pénzkölcsönző bankok és a világkereskedelem alapjait. A kereszténység világvége hangulata ehhez nagy mértékben hozzájárult, hiszen a VII. századtól kezdve készültek rá és a társadalom műveltsége mélyrepülésbe kezdett, olyannyira, hogy írni-olvasni csupán a katolikus papság és a szerzetesi rendek tagjai tudtak, az országok 'elitje', a nemesség azonban zömében már nem. Ezért léphetett az értelmiségi szerepkörbe a 'könyv népe', akiknél az írás-olvasás és szellemi foglalkozás meghatározóan fontos volt. Még akkor is, ha a nyugati polgári társadalomtól magukat gettókba zárkózva  határolódtak el.

A másik menekülési irány úgyszintén a hagyományos diaszpóra felé történt: keletre, lehetőleg a Római Birodalom hatóságaitól távolabbra. Egyik központot Babilon jelentette, ahol a Talmud egyik változata alakult ki a VII. századra (a másik a Palesztinában maradtak terméke). Azonban ez kitermelte a Talmud ellenzőit is, akik visszatértek volna a könyvhöz - azaz Mózes nevéhez kötött Törvényhez (Tórah) - és innen kapták a karaita (könyv) elnevezésüket. Azonban keményen léptek fel ellenük a rabbik és ezért északra menekültek (pl. Krím félsziget). A mai értelemben véve a karaiták ortodoxok. A legnagyobb karaita közösség még ma is Dél-Oroszországban él.

A muzulmán vallás kialakulásával és két Birodalom közé zárván a VI. században létrejött Kazár Birodalom válaszút elé érkezett: választania kellett egy világvallást a kiterjedt birodalom immár letelepedő népe számára és a VIII. század közepén (minden valószínőség szerint 740 körül) az akkor már zsidónak nevezett izraelita vallást választotta. Ámde a turk népek hagyományában az uralom alattiaknak is föl kell venniük az uralkodók vallását, ezért az izraelita (júdeai) hagyományokkal ellentétben nem csak az elit vette fel a vallást, hanem teljes lakosságuk - kivéve azokat, akik ez ellen tiltakozva elmenekültek a birodalom hatásköréből. Zsidó Kazária aztán a IX. században elfogadta a Talmudot. A manapság szefárdinak nevezett, akkoriban a muzulmán uralom alatt virágzó spanyol zsidóság miután erről értesült, érdeklődéssel vette fel velük a kapcsolatot, ám megismerve az eredetüket és hogy nem Dávid született népét alkotják elfordult tőlük, csupán fattyúknak - mamzel - tekintette azokat.

A nyugatra menekültek egy része aztán északra települt és a Rajna völgyében több városban is megjelentek zsidó közösségek. Létszámuk a néhány ezret is meghaladta. Ám de a XI. század végén szerveződő keresztes hadjáratok serege ezek tetemes részét leöldöste. Az életben maradottak igyekeztek elmenekülni, a feudális nagyurak védelmébe húzódni, majd a seregek távoztával zömmel visszatértek eredeti helyükre. Aztán a tatárjárás idején hirtelen a kelet-lengyel, litván, fehér-orosz területeken jelent meg igen nagyszámú (százezer feletti) zsidóság, ott esetleg 2-3 zsinagógát is tartalmazó falvakat népesítve be. Ezeket a falvakat stetl-nek hívják és az itteni zsidóság a társadalmi élet teljes vertikumát folytatta, nem csak pénzzel kereskedett, hanem gazdálkodott is. A zsinagógákban tanult, írni-olvasni tudott.

A mai zsidó történelem ezt a zsidó tömeget tekinti askenázinak, ami eredetileg a Rajna-völgyiek neve volt. A középkorban a lakosság szaporulata kedvező körülmények között két évszázadonkénti megduplázódást jelentett, ezért egy évszázad alatt több tízszeres szaporulat meglehetősen kétséges, mondhatnám, lehetetlen. Éppen ezért a kelet-európai - ma galiciainak tekintett - zsidóság forrását nem kereshetjük a rajnai zsidóságban, hiszen azok zöme a keresztesektől megkopasztva ugyan, de ebben az időben is még ott volt. Tömeges vándorlást keleti irányba azonban a közbenső területek - így a bajoroké - nem is tette lehetővé.

Az askenázi zsidóság forrásául ezért mindenképp a tatárjárás elől nyugatra menekülő és a litván hercegségtől, a lengyel királyságtól védelmet nyert kazár zsidóságot tekinthetjük.

A szefárdi zsidóság művelte a Talmudot, bevezette Európába a kabbala ezoterizmusát és mindezt a XIV. század elejéig uralta. Az akkoriban föllépő erőteljes zsidóellenesség - aminek következtében számos területről ki is tiltották a zsidókat - következtében a XV. századtól mindezek továbbfejlesztése a keleti, az askenázi zsidóságra maradt. A XVIII. század kabbalista új messiásai is innen kerültek ki, amikor is a zsidóság a feudális nagyurak udvari zsidói lettek, azok pénzügyeit, kereskedelmi és gazdasági tevékenységét alapvetően meghatározva. Az ekkor fölöttébb ellentmondásos szerepüket mutatta be a Süss der Jude c. film. A mai pénzkölcsönző bankárrendszer kialakulás is hozzájuk köthető. A XVII. században az Amerikába irányuló rabszolga- és onnan Európába hozott hatalmas mennyiségű arany kereskedelmének a hasznát kamatoztatva hozták létre azt a bankrendszert, ami mára már az egész világot behálózza és igyekszik a népeket rabszolgasorba kényszeríteni. Ennek egyik - ma már meghatározó - eleme a Rothschild bankárház és dinasztia létrejötte.

Az askenáziak viszonylag védett élete Kelet-Európában a XVII. századra megroppant, az orosz cárok, a kozák katonaság ellenezte még a létüket is, nyugatibb területre telepítették éket.  Ettől kezdve egyre nagyobb rajokban az akkori Habsburg Birodalom felé vették az útjukat. Bécsből aztán Amerika felé mentek volna, de sokan leragadtak a Birodalom keleti rézében és teremtették meg Közép-Európa legnagyobb zsidó népességét. Az I. világháború idejére a Magyar Királyságban már 1 millió feletti zsidóság élt kihasználva a Habsburg uralkodók nekik kedvező politikáját. A törökök kiűzésekor a Magyar Királyság területén 1000-nél kevesebb zsidó élt csupán! Szaporulatuk a Királyság egyéb lakói szaporulatának több mint tízszerese volt, holott a Habsburgok tetemes mennyiségben telepítettek be idegen ajkúakat velük párhuzamosan, azaz ez sem természetes szaporulat, hanem kívülről történt betelepedés volt.

Az askenáziak és a szefárdiak aztán Amerikában találkoztak drámai módon. Ott kellett az askenáziaknak felismerniük, hogy a 'kiválasztottak’' általában gazdagok, a társadalmi élet más fajta szelete jut nekik, mint az askenáziaknak. A két csoport gyűlölettel fordult egymás ellen, mígnem a XIX. század közepén a két csoport közötti szövetséget a B’nai B’rith-t, és rajta keresztül a közös társadalmi célt teremtették meg. Az eredményt a XX. század során megtapasztalhattuk.

A fenti híranyag ebbe az ellentétbe enged betekinteni. Izraelt a kelet-európai zsidóság bokszolta ki magának és az eredetileg ottani őslakos zsidóságot műveletlennek, ellenségének tekinti - és szinte üldözi is. Izrael állam gondolata a magyarországi születésű, askenázi Herzl Tivadar fejéből pattant ki és létrejöttéhez az ugyancsak európai, ám bizonytalan eredetű Rothschild dinasztia politikai és pénzügyi támogatására volt szükség. Minthogy a zsidó szellemiséget a XV. századtól az askenáziak határozták meg, a mai zsidó magatartást, barbár agresszivitást is ebben kereshetjük.

(barikad.hu, stop.hu alapján szerk.)

 

Címkék: külföld

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu