Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010. augusztus 6. Közélet
Az alábbi riportot emailben kaptuk. Sajnos, nem volt feltüntetve sem a riporter személye, sem a dátum.
Ennek ellenére, az elolvasás után, miután a professzornő stílusjegyei
felismerhetők benne, hitelesnek találtuk a riportot, s az alábbiakban
közreadjuk:
- Mozgalmas időszakon vagyunk túl, az Orbán-kormány eddig szokatlan
módon állt ellent az IMF ölelő karjainak, ennek természetes
folyományaként szinte a teljes nyugati sajtó nekiesett a kormánynak.
Miközben például a The Times üdvözölte a történéseket. Miért hőbörög a „nyugat”?
- Tisztázni kell, hogy nem mondtunk „nemet” az IMF-nek,
mert Orbán Viktor is azt mondta, hogy tartjuk a 3,8 százalékos
hiánycélt. Ezen nem akar a kormány változtatni. A következő év
hiányszámáról volt szó, amiről most nem akartak vitába bocsátkozni,
illetve azt mondta a magyar fél, hogy nem kívánunk újabb hitelt kérni a
Valutaalaptól. Ebben semmi felháborító nincsen. Hiszen ha egy magyar
állampolgár elmegy egy bankba tárgyalni, de végül azt mondja, hogy nem
kéri a hitelt, őt ezért nem lehet pellengérre állítani. Az emiatt
kibontakozott támadások ezért érthetetlenek. Akik e mögött állnak,
viszont arra számíthatnak, hogy az IMF a hitelt felvevő országban
beleavatkozhat a nemzeti gazdaságpolitikába. Elég felidézni az előző
kormány által az IMF –el 2008-ban kötött szerződésben vállaltakat. Ebben
a 13. havi nyugdíj elvonása, a 13. havi közalkalmazotti bér elvonása
szerepelt, megspékelve önkormányzati, közlekedési – szárnyvonalak
bezárása - és mezőgazdasági megszorításokkal, plusz elvonással az
oktatás és az egészségügy területén. A Valutaalap gyakorlatilag átvette a
kormány szerepét. Nem csak azt mondta meg, hogy mennyi legyen a hiány,
de azt is kikötötte, hogyan kell azt elérni. Akik most a magyar kormány
ellenállását kritizálják, talán azok érdekeit képviselik, akik úgy
gondolják, hogy lehetséges ilyen eszközökkel irányítani egy hitelt
felvevő ország gazdaságát… Az előző kormány megállapodott a 3,8
százalékos idei hiányról, s ezt az új sem akarja felrúgni. Ám az már
nemzeti hatáskör, hogy ezt a célt miképpen teljesíti az ország. A
módszereket a magyarok által megválasztott vezetők feladata
meghatározni, nem pedig a senki által nem választott Nemzetközi
Valutaalapnak. A magyar kormány pedig a legjobb eszköznek – erre az évre
– a bankadót tartotta. Tegyük hozzá, hogy ez a döntése találkozott a
lakosság többségének egyetértésével.
- Azt a bankadót, amely óriási felháborodást szült itthon,
miközben például Angela Merkel is kiállt a bankadó mellett. Sőt, az
intézkedés szentesítése előtt a bankok külföldön, a „hátsó udvarban” fúrták a kormány tervét.
- Ennél rosszabb is történt. Miután megszakadtak a tárgyalások, az
IMF a Világbankkal együtt Brüsszelben összehívta a Magyarországon
leányvállalatokkal jelenlévő külföldi bankokat, és tájékoztatta őket
arról, hogy mire jutott és mire nem a tárgyalódelegáció a magyar
kormánnyal. Vagyis „elmesélték” a bankoknak azt, hogy hogyan
próbálták megvédeni az ő érdekeiket, amely végül is nem járt sikerrel.
Nem egyértelmű ezek után, hogy miért éppen a bankadóról próbálta
lebeszélni a kormányt az IMF, és helyette inkább a lakosságot érintő
további megszorítások felé terelni?
- Erre a viselkedésre talán rímelhet a kormányfő azon
kijelentése, hogy az IMF úgy viselkedik, mintha a nagy bankok nemzetközi
szakszervezete lenne.
- Orbán Viktor ezt a találkozó előtt mondta, viszont a brüsszeli
találkozó igazolta véleményét. Ezzel a lépéssel a Valutaalap azt
bizonyította, hogy nem érdeke a magyar gazdaság helyzetének javítása,
nem érdekli, hogy az ország kikeveredik – e vagy sem a lefelé tartó
spirálból. Az izgatja csupán, hogy a bankok továbbra is jól érezzék
magukat nálunk, extraprofitot termelhessenek, és –ha úgy tetszik nekik –
akkor azt hazavihessék. Ez főleg annak fényében visszatetsző, hogy
mindenki által ismert tény, hogy a nemzetközi bankok már hosszú ideje
hatalmas profitot tesznek zsebre Magyarországon.
- Közel 300 milliárd forintról van szó, talán mégis csak össze
lehet húzni egy picit a nadrágszíjat, példát lehet venni a magyar
társadalomról.
- Igen, s a Valutaalap még csúsztat is ebben a kérdésben, amikor a
bankadó ellen lép fel. Azt mondják, emiatt a bankrendszer nem tud
hozzájárulni a magyar gazdaság fejlődéséhez, dinamizálásához, mert
csökkennek a forrásaik. Ugyanakkor tudjuk, hogy a bankok a válság óta
visszafogták a hitelezést, és a pénzüket a biztonságos és magas
kamatokat kínáló MNB-ben tartják. Sok hazai kis és közepes cég
tönkremenetele szárad ezért a lelkükön – már ha a „lélek” szó egyáltalán
értelmezhető egy bank esetén!
- Igen, túlságosan nagy hitelezés-cunamiról valóban nem szóltak a hírek, hanem éppen az ellenkezőjéről.
- Ez a dolog lénye. Azt tudjuk, hogy voltak olyan bankok,
amelyek jelentős összegeket kaptak a korábbi kormánytól azért, hogy az
őket ért válság hatásait enyhíteni tudják. Zárójelben megjegyzem, hogy
például a hazai kis és közepes cégeket ért válság hatásainak mérséklése
egyáltalán nem jutott az előző kormány eszébe! Nem tudjuk pontosan, hogy
összesen mekkora pénzről is volt szó. Csupán az ismert, hogy annak
idején az IMF-szerződésben először 500 milliárd szerepelt, majd ezt egy
későbbi időpontban az IMF kérésére 600 milliárd forintra emelte a
kormány. A bankoknak adott pénz azonban semmilyen formában nem segítette
a magyar gazdaság válságból való kilábalását. Egyes nemzetközi
elemzések szerint ennek egy részét az itteni leányvállalatok haza
utalták anyabankukba, más részét pedig, mint említettem, az MNB-ben
fialtatták. Éppen emiatt is nagyon álságos az IMF viselkedése. Most
ugyanis azt mondják, hogy a bankadó diszkriminatív. És a bankok
támogatása nem volt az más cégekkel és szektorokkal szemben? Kilóg a
lóláb! Ezek után nagyonis logikus a kormány döntése.
- Feltűnő, hogy mennyire prüszköl a magyar kormányra a
nemzetközi pénzvilág, miközben Gyurcsányt és Bajnait imádták. Közben
pedig éppen napokban engedett Romániának az IMF. Mitől jobbak a románok,
mint mi?
- Dehogy is jobbak! Csak másképpen politizálnak az IMF-el
szemben! Az IMF mindent megpróbál elérni a nemzetállamoknál, amire csak
esélyt lát. A korábbi kormány nálunk nem állt ki a nemzeti érdekek
mellett. Ezek után teljesen természetes volt a vállveregetés is. A
románokról pedig tudjuk: ők általában mindent megpróbálnak kiharcolni,
ami számukra előnyös lehet. Még az EU-csatlakozás tárgyalásai során is
nagyon keményen védték a nemzeti érdekeket, ezért sikerült is nekik
több területen jobb feltételeket kiharcolniuk, mint annak idején
nekünk. Ez a különbség.
- Úgy tűnik, ebből a szempontból is új szelek kezdtek fújni.
Most jöjjünk egy kicsit haza. Csak néhány napja annak, hogy bemutatták
az új Széchenyi tervet, amelyhez a kormány nagy reményeket fűz, új
életet lehelve a magyar gazdaságba. Mit remél, mit vár ettől a
programtól?
- Végre van egy hosszú távú terve az országnak, s nem a külvilág
változásai, a partnerek véleménye a mérvadó, mint ahogyan azt az elmúlt
években – sajnos – tapasztalhattuk. Egy belülről táplálkozó, a saját
képességeinkre építeni akaró, a társadalom elé hosszú távú célokat
kitűző terv került az asztalra. A megnevezett hét fő cél kiemelkedően
fontos. Nagyon jó irány az egészségipar, a zöld Magyarország, vagy éppen
a turizmus. Fontos a tudomány, az innováció, a kreatív iparok és a
vállalkozásfejlesztés, és nagyon fontos a munkahelyteremtés is.
- A hét terület szinte a gazdaság minden területét lefedi, épülnek egymásra. Kimaradt valami?
- Két dolgot nagyon hiányolok, ami – szerintem – majd a
társadalmi vitában is elő is fog jönni. Egyik a mezőgazdaság és az
élelmiszeripar, két szempontból is. Egyik, hogy ezen a területen még
mindig, az eddigi kártétemények ellenére is, kiváló adottságaink,
képességeink, tudásunk van. Jó a földünk és vizünk is van. Másrészt a
nemzetközi tendenciák is arra figyelmeztetnek, hogy az élelmiszeripar
egyre inkább stratégiai ágazattá válik. A másik hiányzó hangsúly,
szerintem, az oktatás. Nem lehet új ágazatokat fejleszteni, nem lehet
innoválni új tudás nélkül. A tudás megszerzéséhez és terjesztéséhez
pedig versenyképes oktatás kell. Ezért ebbe be kell fektetni, ezt
kiemelt területnek kell tekinteni. Az oktatás, képzés, továbbképzés és
élet végéig tartó tanulás, mint kiemelt terület pedig jelenleg hiányzik a
tervből.
- Sajnos az oktatás területén is bajok vannak, éppen most
kezdenek neki annak is, hogy a liberális oktatáspolitika gyümölcsei
méltó helyükre kerüljenek.
- Nagyon rosszul állunk, s éppen azokon a területeken csúsztunk
le, ahol nagyon jól kellene teljesítenünk. Akár az egészségiparról, a
zöldenergiáról, vagy a vállalkozásfejlesztésről van szó, mindenhol új
tudásra is szükség lesz. : kellenek kiváló, korszerű tudású mérnökök,
matematikusok, informatikusok, gazdasági szakemberek is. A
természettudományos területen különösen óriási a lepusztulás. Stratégiai
célként ki kell kitűzni ennek a területnek a feljavítását, mert e
nélkül a gazdaság versenyképességének javítása is elképzelhetetlen.
- A kárelhárítás érdekében szentesített 29 pontban is
vannak olyan tézisek, amelyek a kis- és közepes vállalkozások
helyzetének könnyítését célozták meg. Ezeken kívül milyen intézkedések
kellenének még, illetve milyen lehet az ideális üzleti környezet,
amelyben eredményesen tudna működni ez az eddig mostohagyerekként kezelt
szektor?
- A hazai kis- és közepes vállalkozásoknál bizonyos mértékű
tudáshiány is megfigyelhető. Nem volt idejük és pénzük arra, hogy
marketingtudást, nemzetközi kapcsolatokat fejlesszenek, nyelvismeretekre
tegyenek szert. Nem elég pályázati lehetőségekkel helyzetbe hozni őket,
mert nem biztos, hogy tudnak élni a lehetőséggel. Tehát kellene egy
olyan program, amelynek keretében a már említett és jelenleg hiányzó
tudásra is szert tudnának tenni e kör szereplői. Munkahelyteremtés
szempontjából pedig a munkaterhek csökkentését is meg kellene kezdeni,
mert a nyereségadó-csökkentés esetén a megmaradó pénzből nem biztos,
hogy munkahely jön létre. Erre akkor van nagyobb esély, ha a
munkáltatónak kevesebbe kerül a munkavállaló. A bürokrácia és a
túladóztatás csökkentése mellett fontos lenne az is, hogy ne büntessék
azokat, akik dolgozni akarnak. Meg kell szüntetni ezért minden olyan
adót, amelynek adminisztrációja drágább, mint amennyi bevételt jelent a
költségvetésnek. Ilyenek például azok a kisadók, amelyek eltörléséről
már döntött a kormány. De meg kellene szüntetni a „nyugdíjas adót”
is, amelyet azokra a nyugdíjasokra vetett ki az előző kormány, akik
összegyüjtött tudásukat, tapasztalataikat – amíg egészségi állapotuk
megengedi – még a gazdaság szolgálatába akarják állítani. A dolgozó
nyugdíjasok között nagyon sok olyan mérnök, kutató, jó szakember van,
akiknek a tudását, felhalmozott tapasztalatait például a
kisvállalkozások tudásszintje emelésének szolgálatába lehetne állítani.
De a jelenlegi 9,5% -os többletadó, amely ráadásul nemcsak a megkeresett
bérből, de a nyugdíjból is levonásra kerül, egyáltalán nem ösztönzi
munkavállalásukat. Ráadásul, szerintem, ez is egy olyan adó, amelynek „ügykezelése”
jóval drágább, mint amennyi pénzt végül is a kormány beszed belőle.
Ezért elsősorban hangulat-rontó és tudás-romboló hatású. Most pedig
éppen arra lenne a legnagyobb szükségünk, hogy javuljon az országban az
emberek hangulata, és hogy mindenki, aki tud és akar dolgozni értelmét
is lássa a munkának.
- És vajon van-e igény – elsősorban a kisvállakozások körében- az említett tudások megszerzésére?
- Erre azt kell, hogy mondjam, hogy van ahol van, van ahol nincs.
Azonban minél inkább kialakul az az értékrend, amelyet Orbán Viktor
képvisel, és amely szerint a jövőben előrejutni, sikeresnek lenni
elsősorban munkával, mégpedig okos és jó minőségű munkával lehet, annál
inkább értelmét látja majd mindenki, beleértve a vállalkozásokat is
annak, hogy fejlessze, növelje tudását.
- Az innováció nagyon fontos. Hogyan lehetne rávezetni a
magyar vállalkozókat arra, hogy ha megjön a bevétel, kintlévőség, akkor
ne új autót vegyenek, vagy elutazzanak egy drága nyaralásra, hanem a
céget fejlesszék?
- Erre a kérdésre is részben igaz az előzőre adott válaszom.
Ugyanis ha tudással lehet előrejutni, akkor van értelme állandóan
tanulni, változtatni, innoválni. Ha a cégek a versenyben a vevők minél
jobb kiszolgálásával, jó minőségű termékekkel és szolgáltatásokkal
kerülhetnek csak előre, és nem azzal, hogy „jó kapcsolataik” vannak, tudják, kit kell ügyesen korrumpálni, és „közel vannak a tűzhöz”,
akkor értelme lesz az innovációnak. Végül még egy fontos dolog: ha
kiszámítható lesz a gazdasági környezet, ésszerű az adórendszer, és a
vállalkozó ezért csak a piaci bizonytalanságokra összpontosíthat, a
kormány kiszámíthatatlansága nem zavarja a munkáját, akkor értelme lesz a
cégeknél is a hosszú távú gondolkodásnak és befektetésnek, az esetleges
pocsékoló túlfogyasztással szemben.
- Azért azt sem szabad elfelejteni, hogy a kókler,
rossz munkát végző kisvállalkozások is jelen vannak. És bizony sok kárt
okoznak, nem csak azért, mert nem adnak számlát, hanem mert a rossz
munka kétszer annyiba kerül, plusz a megrendelők – vagyis a társadalom
részéről – oda lehet a bizalom is. Sőt, a csalók és rossz szakemberek
rontják a valóban jól és precízen dolgozók hitelét is. Ezzel mit lehet
kezdeni?
- Az általános értékrendet kell megváltoztatni. A tisztes
munkának, a valódi teljesítménynek kell, hogy becsülete legyen, a
csalókkal szemben pedig következetesen és kivételezés nélkül fel kell
lépni a törvény teljes szigorával. Továbbá a tisztességes
vállalkozóknak ki kell közösíteniük maguk közül a tisztességteleneket.
Természetesen ez is értékrend kérdése.
(Nemzeti InternetFigyelő JOBBIK GONDOLAT)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát