Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2010. október 22. Közélet
|
Egy
eddig nem ismert hatósági dokumentum teljesen új megvilágításba
helyezi a kolontári gátszakadást. A birtokunkban lévő irat
1993-ban leszögezte, hogy az akkor épülő tározó alapozása
"ismeretlen minőségű"
salakból készült. Egy 1999-es jelentés pedig a Mal Zrt.
résztulajdonosává vált Bakonyi Árpád felelősségre vonását
javasolta - amiért az állam képviselőjeként anno éppen ő adott
túl az ajkai cégen.
"A
privatizáció egy undorító műfaj"
- vallott 2005-ben a Magyar Narancsnak Tömpe István közgazdász,
aki a rendszerváltás idején az Állami Vagyonügynökség első
vezetője volt. Nem fejtette ki, mire gondol, de amikor ugyanőt a
Hornkormány idején az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő
(ÁPV) Rt. igazgatósági tagjaként jegyezték, egy kevéssé szép
történet, a magyar alumíniumipar privatizációjának szemtanúja
lehetett.
Az Ajkai Alumíniumipari Kft. magánosítása -
melynek során mostani tulajdonosai kezébe került a timföldgyár s
vele a vörösiszap-tragédiát okozó tározórendszer - sokba
került az államnak. A katasztrófa óta eltelt időszakban rengeteg
állítás hangzott el a nyilvánosságban arról, hogyan jutottak
cégeikhez a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt.
tulajdonosai, amiképpen a tragédia lehetséges forgatókönyvét is
sokan találgatták. A Heti Válasz most e dzsungelben vág rendet.
Emellett kiderítettük, hogy a tulajdonosok tisztában lehettek
azzal: tározójuk fala ismeretlen minőségű anyagból készült,
és károkozás esetén a felelősség őket terheli.
|
Megroppant gátjuknál is gyengébb a tulajdonosok
érvelése, mely szerint a kazetta esetleges konstrukciós hibáiról,
rossz elhelyezkedéséről nem tudhattak, mert csak másfél évtizede
birtokolják a céget. Az önsajnáltatásban legmesszebb a bíróság
által szabadlábra helyezett Bakonyi Zoltán vezérigazgató ment,
aki a CNN-nek adott interjújában azzal védekezett: csak két éve
irányítja a vállalkozást, a tározó építése idején még
kisiskolás volt. Látni fogjuk, hamis ez az érvelés, hiszen a
katasztrófát okozó építmény csak 2001-re készült el
teljesen.
Előfordulhat persze, hogy a Mal tulajdonosaihoz
bizonyos konkrét kutatási eredmények - például Winkler Gusztáv
műegyetemi oktatónak a tározó környéke rizikós
talajviszonyairól írt tanulmánya - nem jutottak el.
Költséges
tájsebészet
De a
veszélyekkel kapcsolatos teljes tudatlanság hangoztatása
legalábbis furcsa, mert a vállalat 1997-es megszerzésekor Tolnay
Lajos, a Mal Zrt. mai elnöke már évtizedek óta az iparban
működött (korábban a miskolci Lenin Kohászati Művek
vezérigazgatója volt). Ráadásul tulajdonostársai is az iparágból
érkeztek: a közvetett tulajdonos Bakonyi család feje, Bakonyi
Árpád volt az állami alumíniumipari cégeket tömörítő Hungalu
igazgatósági elnöke.
Ebben a minőségében még a
privatizáció előtt megkapta a cégcsoport 14 tagvállalata - így
az abba tartozó Ajkai Alumíniumipari Kft. - környezeti auditját.
Márpedig ebben súlyos állítások vannak. A szakértők a '90-es
évek közepén úgy számoltak: az állami mamutcég leányvállalatai
- amelyek a bauxitbányászattól az alumíniumelőállításon át
az értékesítésig az iparág teljes vertikumát lefedték - annyi
kárt okoztak a környezetben, hogy a helyreállítás 11 milliárd
forintra rúg (ez pedig óriási összeg a cégcsoport 22
milliárdosra becsült vagyonához képest).
A magánosítás
során ez volt a kulcsmozzanat: az új tulajdonosok arra való
hivatkozással vehették meg 1995 és 1997 között mélyen áron
alul az állami kézben lévő cégeket (így az ajkai vállalatot
is), hogy irdatlan összegeket kell rekultivációra fordítaniuk. Az
elgondolásban volt logika, hiszen aligha fizette volna ki akár
külföldi, akár belföldi befektető a cégek milliárdos
vételárát, ha ennyit - vagy még többet - kell költeni a
tájsebek eltüntetésére, a környezeti károk felszámolására.
Azonban mint oly sokszor, az ördög a részletekben lakozik - az
ajkai cég privatizációja esetén azonban helyesebb talán az egész
pokoli siserahad elrejtőzéséről beszélni.
|
Először
is az ajkai kft. vételára még akkor is bántóan alacsony volt, ha
figyelembe vesszük a szükséges kármentesítést. Az 1997-ben
aláírt privatizációs szerződés szerint a 90 százalékos
részesedésért az új tulajdonosok tízmillió forintot fizettek,
az 1,6 milliárdra becsült üzletrész 0,6 százalékát. Emellett a
tagvállalatát értékesítő Hungalu elengedte az irányába
fennálló 2,7 milliárdos hitelt, és átvállalta az ajkai cég 1,7
milliárdos egyéb tartozásának kifizetését. Valamint arra is
ígéretet tett, hogy az uniós előcsatlakozási alapból az állam
500 millió forintot fordít a környezeti helyreállításra.
Merthogy az új tulajdonosok láthatóan húzódoztak az
ökoberuházások elvégzésétől.
Amint azt Eszes István, a
Hungalu egykori igazgatósági tagja a cégcsoport magánosításáról
írott 1998-as könyvében megállapítja: a vevők általában
ígéretet tettek a környezeti károk elhárítására. "Kivételt
csak az Aloxid Kft. és részben az Ajkai Alumínium Kft. képezett,
amelynek már a privatizációja előtt vélelmezhető volt, hogy az
új tulajdonosok nem fogják teljes egészében átvállalni a -
túlnyomórészt negyven év alatt felhalmozódott vörösiszap-tárolók
okozta - környezetvédelmi kárelhárítás kötelezettségeit és
költségeit. Az új tulajdonosok csak a folyó termeléshez
kapcsolható vörösiszap-tárolók környezeti kárelhárítását
vállalták át" - olvasható
a könyvben.
Ki a
felelős?
E momentumra
az iparág privatizációját vizsgáló, 1999-ben készült
ÁPV-felügyelőbizottsági jelentés is felfigyelt. A dokumentum
szerint az ajkai kft.-t megszerző tulajdonosok privatizációs
ajánlata "nem felelt meg a követelményeknek, mert a
környezetvédelmi kötelezettségvállalás vonatkozásában eltért
a pályázati kiírástól". Sérült az állam érdeke azáltal
is, hogy a jelentés szerint "a
vételár összege a bánatpénz összegével egyezett meg, amely
rendkívül alacsonynak tekinthető".
|
Ráadásul
az összesen hárommilliárd forintra rúgó zöldvállalásokhoz az
állam nem írt elő a szerződés teljesítését garantáló
mellékkötelezettségeket (például bankgaranciát, óvadékot,
kezességvállalást). Eme hiányosságok miatt az 1999-es dokumentum
szerint megállapítható a Hungalu igazgatóságának felelőssége.
Márpedig ezt egy bizonyos Bakonyi Árpádnak kellett volna viselnie,
aki - mint említettük - a privatizáció időpontjában az állami
Hungalu igazgatósági elnöke volt.
A vállalatcsoport
magánosítása után pedig annak a Mal Zrt.-nek lett
résztulajdonosa, amely feltűnően előnyös feltételek között
jutott az ajkai céghez. Jut kritika a jelentésben az ÁPV korabeli
igazgatóságának is, melynek élén Kovács Árpád, az Állami
Számvevőszék nemrég leköszönt elnöke állt, s tagjai között
volt mások mellett Kocsis István, a BKV mai vezérigazgatója,
Szabó Pál, a Gyurcsány-kormány közlekedési és hírközlési
minisztere (nem mellékesen: 1995-1996-ban a Hungalu
vezérigazgatója).
A vörösiszap-katasztrófát követő
napokban mindenki azon töprengett, miként fordulhatott elő, hogy a
Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és
Vízügyi Felügyelőség által szeptember 23-án elvégzett utolsó
helyszíni ellenőrzés mindent rendben talált a másfél héttel
később ökológiai katasztrófát okozó tározón. Mára kiderült,
hogy az állami szervek részéről senki nem ellenőrizte, hogy a
gátak megfelelő állapotban vannak-e.
Erről a furcsa
helyzetről elsőként Illés Zoltán államtitkár beszélt, aki
leszögezte: a zöldhatóságoknak nem kötelességük statikai és
állékonysági ellenőrzéseket végezni a gátakon, ez a települési
jegyzők dolga lenne, ám ők nyilvánvalóan nem rendelkeznek az
ehhez szükséges szakértelemmel és eszközökkel. Az ajkai jegyző
közleményben szögezte le, hogy a tározó ügyeiben kizárólag
véleményező szakhatóságként vett részt, más feladata nem
volt.
Lapunk az ajkai tározórendszerrel kapcsolatos teljes
hatósági iratanyagot összegyűjtötte, amelyből világossá
válik, hogy a zöldhatóság nemcsak hogy nem végzett statikai
ellenőrzéseket, hanem látóköréből teljesen hiányzott a
Bakonyi Erőmű salakjából és pernyéjéből épült gátak
szilárdságának problémája. A különböző engedélyek egyszer
sem térnek ki arra, hogy az alkalmazott építési technológia
megfelelő volt-e, és nem foglalkoznak a monitoring kérdésével
sem.
Az üzem legutolsó, 2006-ban kiadott és 2011-ig
érvényes környezethasználati engedélye lelkiismeretesen sorra
veszi az összes fontosabb környezetvédelmi szempontot a
talajvízvédelemtől a szennyezőanyag-kibocsátáson át a
zajterhelésig, de az ügyintéző látóköréből a gátak kiesnek.
A tározókkal kapcsolatos legnagyobb problémát a hatóság tizenöt
éven át a talajvízszennyezésben látta.
|
Már 1987-ben előírták a létesítmény körül a
teljes körű résfalazást, öv- és gyűjtőárkok létesítését,
hogy megakadályozzák a tározókból szivárgó szennyezés
továbbterjedését, de a rendszer csak 2001-ben készült el
teljesen. A 2006-os környezethasználati engedély elégedetten
állapítja meg, hogy "a
vörösiszap-tárolók környezetének állapota a függőleges
lezárások kiépítésének következtében jelentősen javult".
Az
iratokat tanulmányozva egyéb érdekes részletekre is bukkanhatunk.
1993-ban például a máig üzemelő 9. számú kazetta körül
jelentős átszivárgást, buzgárosodást tapasztaltak. A
zöldhatóság ennek sürgős megszüntetésére utasította a céget
a biztonságos működés érdekében.
A jelek szerint a
salakpernyéből épült gátak már ekkor rossz állapotban
lehettek, a következő kazetta építése során mégis megmaradtak
ennél a technológiánál. A közép-dunántúli zöldhatóság
1989-ben engedélyezte az I. jelű (később 10-esre átnevezett,
majd most átszakadt) kazetta létesítését. Az építkezés ennek
alapján 1990 januárjában kezdődött, de csigalassúsággal
haladhatott, mert három évvel később még csak a töltés
alapozása készült el. Az említett 1993-as határozat azt is
kimondja, hogy a gátépítéshez újfajta salakpernyét használnak,
aminek a vizsgálatát a timföldgyár nem végeztette el. A
zöldhatóság leszögezte, hogy "az
ismeretlen minőségű salakpernyéből történő gátépítés, az
ebből eredő összes kár az építtetőt terheli".
Az
ismeretlen minőségű salakot tehát pont a katasztrófát okozó
tározó falának alapozásához használták fel.
A
kazetta csak 2001-re készült el teljesen, vagyis az átszakadt gát
egyáltalán nem volt elaggott, húszéves építmény, ahogy
kezdetben hallani lehetett. Az iratok alapján nehéz szabadulni a
gyanútól, hogy a salakból épített gátak konstrukciós hibája
lehetett a katasztrófa kiváltó oka. Ám az is tény, hogy a
környezetvédelmi hatóságoknak eszébe sem jutott, hogy ilyen
tragédia történhet, ezért nem is próbáltak védekezni
ellene.
Másodfokon gyanús
|
Ráadásul a bizonytalan minőségű salakpernyéből
készült gátat óriási vízmennyiség feszíthette. De ezt nem
lehet csak a természet számlájára írni - ahogy azzal a
tulajdonosok próbálkoznak. A tározóban elvileg szivattyúrendszer
működik, amely nemcsak a "retúr víz" körforgását
biztosítja (azaz egy cső rendszeren keresztül újrafelhasználásra
visszajuttatja a gyárba az iszappal együtt odaszállított lúgos
vizet), de szükség esetén a felesleges csapadék elvezetéséről
is gondoskodik.
Márpedig különböző híradásokban több
szemtanú már a gáton is átcsapó folyadékról beszélt. Két
forrásunk pedig a szivattyúrendszer leállása miatt felduzzadt
többméteres tömeget emlegetett. (A szivattyúk esetleges
meghibásodására vonatkozó, múlt héten írásban feltett
kérdésünkre a Mal Zrt. mindmáig nem válaszolt).
Ezért
alakulhatott úgy, hogy a gyár katasztrófavédelmi leírásában
tervbe vett 250 ezer köbméter vörösiszap helyett legalább
700-800 ezer köbméter lucskos massza ömlött ki. Nem volt kacsa a
hír, amely szerint a tározó falát a szakadás előtti időszakban
magasították. Erre nemcsak képünk szolgáltat bizonyítékot, de
a munkát közelről ismerő, név nélkül nyilatkozó forrásunk is
megerősíti. A folyamat azonban nem a vég nélküli feltöltést
szolgálta: a harminc centiméter és egy méter közötti magasítás
csak a gát tetejének korábbi egyenetlenségeit volt hivatott
kiegyenlíteni. A munkát most nyáron fejezték be...
E
tényekkel vélhetően már a hatóság is tisztában van. Bakonyi
Zoltán vezérigazgató a bíróság másodfokú döntése nyomán
ugyan továbbra is szabadlábon védekezhet, de az Index internetes
portálnak kedden azt mondta Kahler Frigyes, a Veszprém Megyei
Bíróság büntetőkollégiumának vezetője: a főügyészség
által csatolt dokumentumok alapján fölvethető "a
halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetés"
gyanúja.
Az ajkai céget becsült értékének 0,6 százalékáért privatizálták.
Egy 1999-es jelentés a magánosítás kapcsán személyi felelősség megállapítását javasolta.
Nem igaz, hogy az átszakadt tározó huszonöt éves: építését 2001-re fejezték be.
A zöld hatóság nem vizsgálta a gátak állapotát.
A tragédiát megelőzően hatalmas vízmennyiség feszítette a tízes kazetta gátját.(Forrás: hetivalasz.hu)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát