Az
államfő az őszödi beszédről is szót ejtett csütörtökön, a Műegyetemen
rendezett megemlékező ünnepségen. Sólyom László azt mondta, hogy az
őszödi beszéd nyilvánosságra kerülése tette sokkoló módon nyílttá a
morális válságot. A köztársasági elnök beszédét, melyben egyebek
mellett leszögezi, hogy a világ még ma is '56 miatt becsüli a magyar
nevet, teljes terjedelmében közöljük. Annál is inkább mert a balliberális sajtó csak a kritikát közli. Mi egyszerű emberek meg azt sem tudjuk miről van szó
Tisztelt Emlékező Közönség, a Műegyetem ’56-os és mai hallgatói!
Nem véletlenül szólítottam meg külön az ötvenhatosokat és a fiatalokat.
Itt van a nemzedékváltás ideje. Hadd lássuk meg végre, szeretnénk látni
még, mi lesz az örökséggel. Mit tud kezdeni ötvenhattal az ifjúság? Nem
aggódom, hogy kiderülhet: keveset tudnak mondani. De érezzék meg
legalább, immár rajtuk van történelmünk, nemzeti emlékezetünk
ébrentartásának és továbbépítésének terhe. Ne vállalják fel, amit
közhelynek éreznek! De legalább gondoljanak bele, hogy hozzájuk
hasonló, náluk semmivel sem érettebb fiatal emberek életfontosságú
döntéseket hoztak az ország, és szó szerint saját életük szempontjából
is – ott van a halottak emléktáblája a falon! Ne a mi, hanem saját
kérdéseiket tegyék fel! A Műegyetem aulája a magyar történelem szent
helye – mindig lesz, aki bemutatja itt az áldozatot. Hogy hányan, és
hogyan, az pedig az adott korra lesz jellemző.
A műegyetemi évnyitón kértem Rektor Urat, hogy idén, az október 22-i
ünnepélyen inkább a fiatalok beszéljenek. Végül mégis elvállaltam,
hiszen a demokratikus Magyarország nagyon kevés, szép hagyományainak
egyike, hogy a köztársasági elnök részt vesz, és szól az októberi
műegyetemi megemlékezésen. Noha közben előfordult, hogy kitiltottak
minket az Aulából, megtiszteltetés volt e napon az utcán is beszédet
mondanom. De nemcsak folytatni akartam ezt a tiszteletreméltó
hagyományt, hanem össze szeretném foglalni ünnepi megemlékezéseink
örökségét a fiatalság számára. Magam is meglepődtem ugyanis, mennyire
’56 jegyében állt az elmúlt néhány év; mennyire rányomta bélyegét
tetteinkre a forradalom megörökölt, és nyitott kérdése. Mennyire igaz
tehát, hogy a nemzeti ünnepek megülése leginkább az adott korról mond
sokat.
Nagyon sok ’56-os megemlékezésen vettem részt és beszéltem, itthon és
külföldön is. Hányszor végigjártam a forradalom dicső helyeit, és
keresztútjának stációit is a Kisfogháztól a vidéki sortüzek
helyszínéig. Hányféle arcát és álarcát láttam annak, kinek mit jelent
ma 1956! Évente álltam vérfagyasztó csöndben és űrben sokszoros
kordonok mögött, és vettem részt másfelől az öregek, egykori felkelők,
munkástanács-tagok és elítéltek megemlékezésein. Álltam fáklyás
tömegben, ahová az egész város eljött, és vittünk virágot emléktábla
elé hárman-négyen, magánosan. S ezeket az alkalmakat második szólamként
kísérték a tisztelgések a kommunizmus áldozatai előtt, amelyek mindig
érintkeztek ’56-tal is.
Erre a majdnem harminc eseményre külön-külön készültem, hiszen más idő
és helyszínek, más történetek és sorsok álltak mögöttük. Mégis
megdöbbentő, hogy mennyire ugyanazok a fő gondolatok és fő gondok
jönnek elő mindegyik beszédben, főtémaként, vagy ugyan érintőleg, de
mégis megkerülhetetlenül.
Vajon az én gondolkodásom nem tudott szabadulni ezektől a problémáktól,
avagy mégiscsak a kor lenyomata ez? Három vezérmotívum uralta ötvenhat
emlékét.
A legfontosabb: az ötvenhatért való küzdelem a rendszerváltás
igazságáért való küzdelemmel fonódott össze. Az ötvenhathoz való hűség
azt jelenti, hogy nem engedjük összemosni a szabad Magyarországot az
1989 előtti rendszerrel. És hogy megvédjük ’56 egyértelműségét: csak
egyetlen ’56 van.
A legjellemzőbb motívum: a hazugsággal való szembenállás hangsúlyozása.
’56 élményének lényege az a felszabadulás volt, hogy végre kimondtuk az
igazságot, s ezzel visszanyertük méltóságunkat. A rendszerváltás
lényege is ez volt: a Kádár-rendszer hazugságától való megszabadulás. S
e mögött a kérdés: miben éltünk az utóbbi években? Mennyire telepedett
rájuk ismét a hazugság?
A harmadik visszatérő gondolat ’56 arca: a felszabadult öröm és a gyász
kettőssége – melyiket tudtuk ma őszintébben átélni, és melyikük lesz az
emlékezet győztese?
Tisztelt Emlékező Gyűlés!
Lehetetlen lenne e témákat most újra kifejteni. Ráadásul e három téma
szétválaszthatatlanul összefonódott – talán csak három arca
önértelmezésünknek, annak, ahogy a magunk igazságát és rendszerünk
becsületét meghatározzuk és védjük. Hiszen minden évforduló
emlékeztetett arra, hogy már fele Kádár-korszaknyi idő telt el a
rendszerváltás óta, s hogy szembe kell néznünk nemcsak azzal, mit
csináltunk ’56-tól ’89-ig, de ugyanennyire azzal, mit tettünk azután a
megtalált igazsággal.
Nem elég azt mondani, hogy ’56 követelései íme megvalósultak. Mert
igaz, hogy Magyarország független és szabad, és vannak
szabadságjogaink. De itt nem állhatunk meg. A lényeg ugyanis az, hogy
mind az ötvenhatos forradalom, mind a rendszerváltás 1989/90-ben
lényegüket tekintve abszolút tagadása voltak az állampárti kommunista
vagy szocialista rendszernek. Mindkettő túllépett a reformkommunista
törekvéseken, amelyek nem akartak forradalmi törést, lényegi
leszámolást a szocialista rendszerrel, hanem annak keretén belül
akartak több szabadságot biztosítani. Nagy Imre nagysága éppen abban
állt, hogy felismerte és vállalta azt a történelmi szerepet, amelyet a
forradalmi magyar nép neki szánt – hogy kilépett ebből a körből. S
inkább meghalt, de nem lépett vissza. Emiatt az abszolút törésvonal
miatt nincs folytonosság ’56 és a Kádár-rezsim között, és nincs
folytonosság Kádár és az új demokratikus jogállam között.
Tartozunk a forradalom halottainak azzal, hogy nem engedjük összemosni,
ki hol állt akkor, 1956 őszén, hol állt a megtorlás éveiben, és hol áll
most ’56 megítélésében. Sokféle veszély fenyegeti e kép élességét.
Aki azt mondja, nem volt rendszerváltás, nem értheti meg ’56 lényegét
sem, nem érti a nemzeti függetlenség és szabadságjogok értékét,
amelyekért pedig annyian életüket adták. Ezek voltak azok az értékek,
amelyek tekintetében a forradalom legszebb ajándéka, a
megkérdőjelezhetetlen nemzeti egység fennállt.
Akik pedig azt mondják, a rendszerváltás folyamatos volt a Kádár alatti
gazdasági, majd a politikai reformmozgalmaktól kezdve, lapozzák fel a
Kerekasztal-tárgyalások hiteles jegyzőkönyveit. Minden dokumentum arról
tanúskodik, hogy az MSZMP és az ún. Harmadik Oldal nem akart eljutni az
abszolút törésvonalig, hogy körömszakadtáig ragaszkodtak ahhoz, hogy
még a szocialista rendszeren belül maradjanak. Milliméterről
milliméterre harcolva kellett előrehaladni a ténylegesen új, a
demokratikus jogállam felé. S végül, ha a tartalmat tekintve már nem,
de legalább formálisan szerepelnie kellett az éppen húsz éve
kihirdetett Alkotmányban, hogy a Magyar Köztársaságban a polgári
demokrácia mellett a demokratikus szocializmus értékei egyaránt
érvényesülnek. Ezt a kompromisszumot csak az új, szabadon választott
Országgyűlés törölte azonnal az Alkotmányból. S vajon nem kellett-e az
Alkotmánybíróságnak is újból és újból kimondania a változást
viszonylagossá tévő nézetekkel szemben, hogy a rendszerváltás előtt
Magyarország nem volt jogállam?
Tisztelt Emlékezők!
A tisztánlátást abban, hogy ’56 és a rendszerváltás alapkérdése
ugyanaz, gyengítette az alapvető normák bizonytalanná válása is. Ez a
bizonytalanság a morális válság. Az őszödi beszéd nyilvánosságra
kerülése ezt a morális válságot tette sokkoló módon nyílttá. Az
alapoknak ezt az elbizonytalanodását erősítette meg és tette tartóssá a
parlamenti többség, amikor a hatalom megszerzésének Őszödön bevallott a
módját bizalmi szavazáson jóváhagyta.
Tisztelt Emlékezők, kedves Fiatalok!
Ebben a légkörben még fontosabbá vált az egyértelműség, és az, ki
hivatkozhat hitelesen ’56-ra, és az onnan örökölt értékekre. Ezért
kellett állandóan ismételni, hogy nem lehet válogatni a múltból, hogy
egyetlen ötvenhat van. Ezért kellett feleleveníteni, hogy 1956-ban
egyértelműen elvált egymástól a jó és a rossz. Hogy állást kell
foglalni az alapkérdésben: forradalom vagy ellenforradalom. Az
Alkotmánybírósággal is megerősíttetni, hogy ’56 azon értékei a Magyar
Köztársaság alapértékei, amelyek alapján az forradalomnak minősül.
Ezért kellett újra és újra felidézni, hogy Nagy Imre újratemetésének
katartikus élménye a nemzet számára a hazugságtól való megtisztulás
szabadító érzése volt.
A kommunizmus áldozataira emlékezve is állandóan hangsúlyozni kellett,
hogy Recsk, Ebes, Csolnok és a többi tábor az egyértelműség helyei: nem
tűrik a hazugságot. Itt a jogtalanság jogtalanság, a rabság rabság és a
halál halál volt. Ezek az emlékezések, éppen úgy, mint ’56, az
igazságnak arra az oldalára figyelmeztetnek, hogy a múlthoz való
viszonyunkban mindig a teljes rendszert lássuk magunk előtt. Milyen
világ volt az, milyen rendszer, amelyben mindez megtörténhetett; amely
ellen 1956-ban a magyar nemzet egységesen felkelt! S milyen volt a
folytatás a kivégzésekkel, majd a cinikussá tett, III/III-mal
ellenőrzött társadalommal! És ha sokan hiányolják 1989/90-ból a nagy
forradalmi élményt – akkor gondoljanak arra, hogy mi a vidám barakkban
nem nyílt és durva elnyomásban éltünk, hanem hazugságban. Hadd
hivatkozzam azoknak az élményeire, akik a forradalom hevét és lelkét
vitték magukkal a börtönbe – és kiszabadulva egy egészen más országot
találtak, amelyben, úgy érezték, nekik már nincs helyük.
Tisztelt Emlékezők!
Ezekben az években úgy éreztem, hogy a legőszintébb ünnepélyes
események a halottakra való emlékezések voltak. Ezt az örökséget
ugyanis, nem úgy, mint a forradalomét, semmilyen politikai erő nem
követeli magának.
A forradalom már a legelső óráktól áldozatokat követelt. November 4-e
után már csak áldozatokat. A megtorlás során nemcsak embereket
akasztottak fel, vagy géppuskáztak le számolatlanul, hanem ’56
legnagyobb ajándékát, a szolidaritást is megölték. Azonban remélem,
hogy a jövő idő, a fiatalok ötvenhatja majd az örömben és lelkesedésben
talál gyökeret. Kétszer is találkoztam Erdélyben ötvenhatosokkal,
tavaly együtt ünnepeltük október 23-át. Ott kizárólag áldozatok voltak,
kivégzettek és évtizedes börtönt szenvedők. Mégis mindenhol büszkeség
és öröm hatotta át a megemlékezéseket. Ők érzik, hogy ’56 miatt jó
magyarnak lenni. Mint ahogy a világ még ma is ’56 miatt becsüli a
magyar nevet.
S gondoljuk meg, ’56 ünneplése ezekben az években is milyen sok
pozitívumot hozott és tett közismertté: a vidék forradalmának
történetét, a munkástanácsok és forradalmi bizottságok szerepét és
teljesítményét, azt, hogy mennyire az emberség, a bosszúvágy hiánya, az
alkalmasság szempontja jellemezte a forradalom szerveinek felállását és
működését. Hogy mennyien vállaltak velünk szolidaritást a szomszédos
országokban, még a Szovjetunióban is.
A fiatalok biztosan megértik, hogy az emberi méltóság visszanyerése,
ennek boldogsága a legmaradandóbb ötvenhatból. S ezt nemcsak Ottlik
Géza fogalmazta meg olyan szépen: „Aki nem volt ott végig, semmiféle
költői képzelőerővel, forradalomért lüktető szívvel, akár lángelmével
sem tudhatja felfogni, mi volt ez. Én sem tudtam volna előre
elképzelni, hogy milyen ez a boldogság, amivel az ember járt Budapest
utcáin – mert nem ismertem, egyszerűen fogalmam sem volt róla, hogy van
ilyen boldogság. […] A rongy, a talán túlságosan ronggyá vált élete –
senkinek sem drágább, mint a haza absztrakt becsülete. Lássa meg az
arcokat, vegye észre rajtuk […] a megkönnyebbült nyugalmat! Mert ez a
döntő: nem bátor elszántság, nem hősies vakmerőség, hanem ez van a
szemükben: boldog megkönnyebbülés. Mennek együtt vagy külön, mély,
boldog nyugalommal neki a tankoknak, a rájuk célzott ágyúknak,
gépfegyvereknek. Semmi nem drágább nekik, mint a visszanyert emberi
méltóságuk.” Egy egykori MEFESZ alapító ugyanezt mondta nekem Szegeden,
amikor ötven év után találkoztak egymással az akkori egyetemisták.
[Forrás: OrientPress Hírügynökség] |
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát