Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A
megtorló belügyér elismerte: 1956 szabadságharc is volt
2010.
június 17.Közélet
Azt
hittem, úgy fogom magam érezni a Bűn és büntetlenség Menta
teraszbeli vetítésén, mint azok a pártbizalmik, akik voltak olyan
szerencsések, hogy titokban megnézhették Bacsó Péter tíz évre
dobozba zárt klasszikusát, a Tanút. Nagy Imre kivégzésének 52.
évfordulóján, 20 évvel a rendszerváltás után ugyanis illegális
filmpremiert tartottak Budapesten, az ötvenes évek talán „utolsó
tanújáról”, Biszku Béláról. Nem így történt.
A
szamizdat vetítést egyébként az indokolta volna, hogy a 2010-ben
is keményvonalas kommunista Biszku lányán keresztül letiltatta a
film urániás bemutatóját arra hivatkozva, hogy a rendezőpáros,
Novák Tamás és Skrabski Fruzsina trükkel bírta nyilatkozatra az
’56-os megtorlások motorját, mert elhitették vele:
szülőfalujából, Márokpapiból érkeztek, és arról szeretnének
filmet készíteni, amint a környékről és gyermekkoráról
beszél. Négy alkalommal találkoztak Biszkuval, ám egyszer sem
tudták rávenni arra, hogy kövesse meg a vérbe fojtott forradalom
áldozatait.
Így a film vetítése a levegőben lógott:
illegálisnak minősült, a film (és a körülötte kialakult
botrány) még a parlament kulturális bizottságát is
összerántotta, a rendezők pedig még az esetleges perekre is
felkészültek. Ám a délután 4 órára hirdetett sajtóvetítés
előtt Biszku Béla lányai azt kérték: hadd nézzék meg a filmet.
Novák és Skrabski eleget tett a kérésüknek. Ennek hatására az
egykori belügyes gyermekei áldásukat adták a filmre, sőt
jelezték, hogy kezdeményezni fogják, hogy mégis levetíthessék a
Bűn és büntetlenséget a nemzeti filmszínházban. Ezt Novák
Tamás be is jelentette, így máris odalett az illegalitás varázsa.
Illetve mégsem: közel ezer ember tolongott a bejáratnál úgy,
hogy a filmet többször egymás után, három teremben vetítették,
teltházzal. E sorok írójának is csak a virágágyásban jutott
hely.
De mire volt kíváncsi ennyi ember? Hiszen a film
alaptörténete tulajdonképpen annyi, hogy két harmincas fiatal
elmegy egy visszavonult politikushoz beszélgetni. Csakhogy erről a
politikusról – természetesen Biszku Béláról beszélünk –
még azt is ki kellett deríteni, hogy egyáltalán életben van: és
ezt még a Magyar Kommunista Munkáspárt sem tudta megerősíteni.
Maradtak a történészek, a Wikipédia és Márokpapi, a szülőfalu.
A főszereplő csak ezen források megszólaltatása után lépett
színre: addig láthattuk, amint a falubeliek közül valaki
református lelkésznek, „közvetlen, nem vérengző kommunistának”
tartja, Szerencsés Károly, Kahler Frigyes, Tischler János pedig
elhelyezik a 20. századi magyar történelemben Kádár János
ellenlábasát, az úgynevezett „puha diktatúra kőkemény öklét”.
Csak ezután jelenik meg a 34 országot megjárt, korábban
hétvégenként vadászgató Biszku. Aki kilencven évesen, szemmel
láthatóan remek karban, könyvekkel sűrűn rakott polcok előtt,
elegáns pantallójához szabott mellényében őszintén és
lelkesen szidja a rendszerváltást és a kapitalizmust. Majd
megjelennek Wittner Mária, Balás-Piri László, Fekete Pál és
Fónay Jenő ötvenhatos elítéltek, akik szó szerint az akasztófa
árnyékában élték túl a megtorlást: naponta hallgatták
cellájukban, hogyan ácsolják a szomszéd szobában a bitófákat.
Egy nap akár tizenhatot is.
Ez azonban még mindig csak két
nézőpont két kameraállásból. A szembesítés akkor kezdődik,
amikor egy fiktív közönségtalálkozóra elhívták Biszkut. A
véreskezű megtorló elegáns, vajszínű öltönyében úgy fest,
mint egy NSZK-ból érkezett nyugdíjas, meglehetősen kilógva
szülőfalujának jellegzetesen kelet-magyarországi valóságából.
Amikor arcon csókolja a melegítőben, bottal érkező egykori
tanácselnökét, akkor tűnik szembe igazán a különbség. A
következő jelenetsorral azonban felül kell emelkednünk a végvári
lét megpróbáltatásain, vagy ha úgy tetszik, alá kell
szállnunk.
Biszku ugyanis templomba megy, ahol ujjait a
szenteltvízbe mártva, furcsa vigyorral az arcán keresztet vet, a
gazdagok bérelt helye után érdeklődik, majd miután közli, hogy
ő is ministrált itt, vallatónak nevezi a gyóntatószéket. Majd
jön a feketeleves: mandineres újságírók kérdései ’56-ról,
az akasztásokról, a szovjetekről.
A leghátborzongatóbb
1956. október 30-ának bemutatása: Biszku betűről betűre,
gesztusról gesztusra betanult történetet ad elő. A vágásnak
köszönhetően láthatjuk, hogy ugyanazt mondta Márokpapin, mint
Budapesten. A vaskalapos kommunista talán nem látta a Mások élete
című filmet: a kelet-német titkosrendőrség, a Stasi ugyanis
szabályosan vadászott a vallomásokban fellelhető visszatérő
fordulatokra és betanult panelekre. Ez támasztotta ugyanis alá a
hazugság vádját. Nézzük azonban tovább Biszku filmjét: arról
a bizonyos napról ugyanis megtudhattuk, hogy Apró Antal vigadó
horthysta tisztek árnyékában, egy sezlonon szalonnázva várta a
párt küldöttségét a Parlamentben. Itt is töltötték az
éjszakát: leemelték az ország házának párnázott ajtajait, és
azon hajtották fejüket álomra. Ezek után döntöttek az
ellentámadásról, és Biszku úgy sejti: Kádár már tudta, hogy
nem fog egyedül hazajönni Moszkvából.
Biszku a kemény
kérdések mellé jegyzőkönyvi fénymásolatokat is kap, a saját
aláírásával. Ezeket hol fenyegetően ordítva, hol tragikomikus
önellentmondásokba burkolva próbálja cáfolni. Többször is
letagadja saját szignóját, de ennél sokkal fontosabb, hogy a
közismert „erősebb kutya” elvével magyarázta, hogy miért
volt szükség a szovjet megszállókra, miért volt „történelmi
szükségszerűség erőszakkal megvédeni a szocializmust”, hogy
miért nem volt Magyarországon kommunizmus, beismeri továbbá azt,
hogy „politikai eszközökkel” küzdöttek a forradalmárok
ellen, és hogy miért volt ’56 szabadságharc is. Számtalanszor
leszögezi: nincs miért bocsánatot kérnie, Nagy Imréről is azt
mondja, hogy megérdemelte a sorsát. Közben folyamatosan a
(történészek szerint általa befolyásolt) bíróságra tereli a
felelősséget, osztályharcos definíciókat harsog és kioktat –
a polcán lévő Buddha-szobor árnyékában. Biszku Béla a filmben
azt is többször leszögezi: nem kér bocsánatot senkitől, sem a
300 kivégzettől és hozzátartozóiktól, sem a 20 ezer
meghurcolttól.
Pedig lehet, hogy muszáj lesz, hiába állítja
Biszku, hogy ő erre képtelen. Persze látjuk mi ezt magunktól is.
Az exbelügyér lányai ugyanis a már említett elővetítés után
azt nyilatkozták, szeretnék, ha apjuk független magyar bíróság
előtt felelne az 1957 és 1961 között elkövetett tetteiért,
intézkedéseiért. Ha a per létrejönne, az megcáfolná a filmet
záró vers utolsó, vérfagyasztó sorát:
„Azt hittük
sosem lesz vége, azt hittük sosem lesz vége.”
Biszkuék,
későbbi társaik még mindig nincsenek mint háborús bűnösök
bíróság elé állítva. A velük egyenrangú nácikkal megtettük.
Ezekkel a patkányokkal miért nem? Nincsenek az „antifasisztának
„ nevezett szovjet-SS-ek a vádlottak padján. Aki gyermekeket és
nőket öltek meg.
(Tompos
Ádám-MNO alapján szerk.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát