Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010/09/01 Közélet
Összefoglaló
/Nézőpont
Intézet elemzése/
Az
országos proteszthangulat megszűnése, a Jobbik tanácstalansága a
parlamenti ellenzéki szerepben, az élesedő belső konfliktusok és
a győztest erősítő módosított önkormányzati választási
törvény miatt a radikálisok és szélsőségesek közötti harctól
hangos párt számára az önkormányzati választás várhatóan
kudarc lesz. Nem valószínű, hogy a Jobbik meg tudja szerezni a
leadott szavazatok aránya alapján a „második erő” címet, s
az sem, hogy mérleg nyelve szerepbe kerül nagyvárosi
önkormányzatokban. A párt jelenleg is csak a felszínes szemlélődő
számára egységes. Ahogy arra a Nézőpont Intézet idén március
végi elemzésében már felhívta a figyelmet, több törésvonal is
húzódik a Jobbikon belül. Ezek közül most legfontosabbnak a
Gárda megítélése, a parlamenti ellenzéki politizálás mikéntje
és ezzel párhuzamosan a Fideszhez és a kormányhoz való viszony
megítélése tűnik.
Vona
Gábor természetesen számtalan kísérletet tett és tesz a párt
egységének megőrzésére: ennek egyik látványos megfogalmazása
volt, amikor a Jobbik parlamenti munkáját a szakmai politizálás
és a radikalizmus összeegyeztetéseként méltatta. Emellett még
májusban megnövelte a pártvezetőség szerepét: a képviselőket
feleskette arra, hogy az elnökség kétharmados határozata esetén
lemondanak mandátumukról. Szintén a nyilvánosság előtti egység
megőrzésének irányába mutató lépésként értékelhető, hogy
a Gárdát bíráló Pősze Lajossal szemben egy enyhe, de mégis
jelképes retorziót alkalmazott: leváltotta a
frakcióvezető-helyettesi posztról. Ezzel párhuzamosan kiállt a
pártot még a választás előtt a radikalizmus elárulása esetén
„kirángatással” fenyegető Gárda-mozgalom mellett.
Vona számára sorsdöntő
lesz az önkormányzati forduló. Ha a Jobbik eredménye, mint az
könnyen előfordulhat, elmarad a várakozásoktól, a párton belüli
konfliktusok tovább éleződhetnek. Sőt, az sem zárható ki, hogy
a törésvonalak szakadássá érnek, s a pártelnökkel
elégedetlenek szembeszállnak Vona Gáborral. Így a Jobbik is a
MIÉP és a Magyar Gárda sorsára jutna.
Erősödő
törésvonalak
A
Nézőpont Intézet még márciusban, az országgyűlési választások
előtt elemezte a Jobbikon belüli lehetséges törésvonalakat –
melyek közül a Gárda párton és frakción belüli megítélése
válik egyre inkább nyilvánvalóvá.
A Gárdával
kapcsolatos szimbolikus, csak szavakban kifejeződő politizálás és
a párt ez ügyben tanúsított törvényhozási „nemtörődömsége”,
valamint a szervezettel kapcsolatban egyesek által megfogalmazott
kritikák jól mutatják a párt két-, ha nem többarcúságát (ld.
Parlamenti tehetetlenség c. fejezet). Bár a politikai közbeszéd
hajlamos egységes entitásként kezelni az önmeghatározása
alapján „nemzeti radikális” Jobbikot, a párt és annak
frakciója számos tényező mentén megosztottá vált.
A
Jobbik szűk körű, bölcsészhallgatókból álló ifjúsági
mozgalomként indult 1999-ben, s csak a jobboldal 2002-es vereségét
követően alakult párttá, 2003-ban. Komolyabb sikert ugyanakkor a
tavalyi EP-választásokig nem tudtak felmutatni.
2006-ban a
mérsékeltebb Kovács Dávid vezetésével a párt a MIÉP-el
indított közös listát, de a „Harmadik út” csak 2,2%-ot ért
el. Az első jelentős belső konfliktusra is ezek után került sor:
az addigi elnök és köre lemondott, majd egy év után többek
között a Gárda megalapítása miatt kilépett a pártból. Helyére
a szintén alapító tag Vona Gábor került, a párt vezetésében
pedig formálisan vagy informálisan továbbra is meghatározó
szerepet töltöttek be olyan fiatal, de mégis „régi motorosok”,
mint Szabó Gábor vagy Novák Előd.
A választási ígéretek
be nem tartása, majd az őszödi beszéd miatti kormányzati
hitelvesztés, valamint a Magyar Gárda 2007-es megalapítása után
a Jobbik támogatottsága már mérhetővé vált – ezzel
párhuzamosan a párt infrastrukturális háttere gyors fejlődésnek
indult, jóformán százával alakultak új alapszervezetek és
kiépült a Gárda országos lefedettsége is. A bővüléssel és
szövetségkötésekkel természetszerűleg együtt járt az is, hogy
új és eltérő – sok esetben ellenőrizetlen – politikai
múlttal rendelkező személyek csatlakoztak a Jobbikhoz. Így az
esetleges konfliktushelyzetek kódolva voltak a párt irányvonalát
évek óta alakítók és az „újoncok”; az idősebbek,
tapasztaltabbak és a fiatalabb, politikai rutinnal nem rendelkezők;
vagy a mérsékeltek és radikálisabbak között. A 2009-es
EP-választás sikere, majd azt követően az országgyűlési
választásokra történő felkészülés, az MSZP-kormányban
„megtalált” ellenfélkép azonban jó ideig összetartó erőként
funkcionált, elfedve a felszín alatt meglévő nézetkülönbségeket
– akár leendő parlamenti politizálás mikéntjét, akár a
Magyar Gárda vagy Budaházy György ügyének megítélését
nézzük. Az tény, hogy a központi pártvezetés és egyes
alapszervezetek között már az országgyűlési választások előtt
többször nézetkülönbség alakult ki, azonban ezeket a sikeres
választási felkészülésre való hivatkozással akkor könnyebben
lehetett domesztikálni, s beállítani helyi, az országos
politizálásra hatással nem lévő konfliktusoknak.
Az
alapszervezeti problémák az új Országgyűlés megalakulása után
is megmaradtak – feloszlatták a kecskeméti, ill. a tatabányai
szervezeteket, a pártból kilépett Ambrus Zoltán Bács-kiskun
megyei elnök és Pachl Tamás Komárom-Esztergom megyei alelnök, de
a Jobbik csendőrségét „kitaláló” Navratil Attila is –,
azonban a frakcióalakítást követően az egyes képviselők
kiszólásai országos szintre emelték az addig marginálisnak
beállított véleményeket.
Az ellentétek egyik fő faktora
a Magyar Gárda, illetve más radikális szerveződések, pontosabban
az azokhoz való „baráti” viszony: a választásokat követően
ugyanis felerősödtek azok a hangok, melyek megkérdőjelezték
annak szükségességét. A párt saját szélsőségei és annak
„erős üzenetekre” fogékony holdudvara joggal várhatta, hogy a
Jobbik ténylegesen tovább folytatja azt a non-konformista, a
politikai elitet támadó és a parlamenti pártpolitikai
struktúrákat tagadó politizálást, ami a Gárda megalakítása
óta létének alapját képezi.
A parlamenti politizálás
hagyományaiba nehezen illeszthető hangvétel képviselői közé
tartozik Novák Előd, Sneider Tamás vagy az elmúlt hetekben a párt
mérsékeltjeit igencsak kellemetlen helyzetbe hozó HVIM-es Zagyva
György Gyula. Ezzel szemben a Jobbik mérvadó, de mérsékeltebb
szárnyához tartozó politikusok – mint Balczó Zoltán, Pősze
Lajos vagy a budapesti kampányfőnök Losonczy Pál –
megkérdőjelezték a „túlzottan radikális” szervezetekkel
történő kooperáció hasznosságát, vagy legalábbis igyekeztek
azt kisebbíteni. A szintén tapasztaltabbak közé tartozó,
politikai rutinnal rendelkező honatyák – mint az ex-MIÉP-es
Rozgonyi Ernő, Zakó László, vagy korábbi ÁSZ-alelnök Nyikos
László – pedig igyekeznek passzívnak mutatkozni ezekben az
ügyekben.
Érzékelhető tehát, hogy a Jobbikban vagy annak
környékén az elmúlt időszakban megjelent és az „utcai
politizálás” hangulatvilágát feladni nem akarók gesztusait a
párt nem tudja vagy nem akarja kontrollálni. A
szavazatmaximalizáláson alapuló politikai logika ugyanis valóban
azt diktálja, hogy – legalábbis kommunikációs szintén – a
szervezet ne veszítse el „szókimondásra”, és a politikailag
korrekt közbeszéd tagadására építkező imázsát.
Parlamenti
tehetetlenség
A
„nép nevében radikális változást” ígérő Jobbik helyzetét
amúgy is számos tényező nehezíti. Ide sorolható, hogy a
kétharmados kormánytöbbségnek valójában nem lehet politikailag
releváns ellenzéke; hogy utóbbi „szerepkörben” egyes
esetekben óhatatatlanul azonos platformra kerülnek az MSZP-vel és
az LMP-vel, valamint, hogy a parlamenti viselkedési minták
átvételével részesévé válnak a korábban sokat kritizált
politikai elitnek. A parlamenti munkán ugyanakkor nem csak a külső
hatások kényszere, hanem a belső, radikálisok és szélsőségesek
közötti törésvonal is érezteti hatását.
A Jobbik
parlamenti tevékenységének vizsgálata ugyanis Vona Gábor
kijelentésének csak első felét támasztja alá: a benyújtott
indítványok száma és tartalma alapján azt ugyanis aktív
törvényhozási munka, de visszafogott radikalizmus jellemzi. Az
ellenzéki párt kezdeményezéseinek döntő többsége valóban
szakmai ügyekre koncentrált – a radikális, szimbolikus (nemzeti,
antikommunista, közbiztonsággal kapcsolatos) témák helyett: a 142
módosító indítvány közül például csak 16 sorolható utóbbiak
közé.
Emellett az első ülésnap óta a frakció
nagy része által folytatott szolidabb politizálás sem támasztja
alá a pártelnök által hangoztatott, amúgy igencsak kényes
egyensúlyt. Ami nem jelenti azt, hogy a mérsékeltek
„ellenpólusaként” ne lennének jelen szélsőségesebb elemek a
képviselőcsoportban: a közöttük feszülő ellentétet jól
példázza a Gárda-ügyben folytatott verbális, valamint parlamenti
politizálás. A Jobbik számára ugyanis – lényegében a Gárda
miatt – az elmúlt időszakban kiemelt témaként szerepelt a
szólásszabadság, ill. a feloszlatott társadalmi szervezet jogi
megítélése. Azonban annak ellenére, hogy több, a frakcióban
helyet foglaló képviselő is (korábbi) gárdista, az említett
„problémákra” csak 3 módosító javaslat reagált. A
Gárda-mellény, ill. az új gárdista ruha viselésével Vona Gábor,
majd más jobbikos képviselők igyekeztek jelképesen kiállni a
betiltott szervezet mellett, ez azonban nem tükröződött a
parlamenti munkában: az említett 3 javaslat „mindösszesen” a
holokauszt-tagadást büntető törvényi tényállás, valamint
egyes szabálysértési tényállások esetén a „feloszlatott
társadalmi szervezetre” való utalás kiiktatására, és a
politikai alapjogok gyakorlása közben elkövetett bűncselekmények
enyhébb megítélésére vonatkozott. Fentieket, valamint egy jól
beazonosítható, szűkebb képviselői kör „formabontó”
cselekedeteit leszámítva a Jobbik frakciója tartózkodott a
valóban radikális, figyelemfelkeltő kommunikációs akcióktól a
Parlament falai között.
Vona
erőfeszítése az egységért
„A
Jobbik parlamenti képviselői az elmúlt két hónapban megmutatták,
hogy képesek sikeresen összeegyeztetni radikalizmusukat a szakmai
politizálással” – állította az ülésszak végén Vona Gábor
a pártegység bizonyítékaképp. A pártvezetés kommunikációja a
homogén Jobbik képének megőrzésére törekszik, de számos, a
párton belüli intézkedéssel is igyekeztek elfedni a radikálisok
és mérsékeltek között feszülő ellentéteket, melyek lényegében
a jobbikos „politikai elit” eltérő generációs, politikai
szocializációs és magatartásbeli különbségeiből fakadnak.
Vona sikerrel, de vélhetően csak ideiglenesen tudta emellett
háttérbe szorítani a Jobbik egyik közkedvelt, de nem párttag és
több, szimbolikus témában a hivatalos állásponttól eltérő
véleményt megfogalmazó arcát, Morvai Krisztinát. Az EP-képviselő
a tavaszi választási kampány, majd a borítékolhatóan sikertelen
államfőjelölés után jóformán eltűnt a hazai közéletből és
a Jobbik rendezvényeiről is.
A
pártvezetés vélhetően előre számolhatott a belső konfliktusok
kiéleződésével, hiszen formálisan arra eskették fel a Jobbik
képviselőit, hogy a pártelnökség kétharmados döntése esetén
lemondanak mandátumukról. Az
azonban a mérsékeltek és a szélsőségesek közötti őrlődés
jele, hogy ezzel az eszközzel egyelőre nem éltek.
Azonban azt sem tehették meg, hogy semmiféle retorziót nem
alkalmaznak a „hivatalosan radikális” irányvonalnál
mérsékeltebb álláspontot képviselőkkel szemben. Ebben
közrejátszott, hogy a párthoz informálisan kötődő, de
radikális körökben véleményformálónak számító
sajtóorgánumok kifejezetten támadólag léptek fel utóbbiakkal
szemben – ezáltal is nyomás alá helyezve a Jobbik vezetését.
Így a Gárdát kritizáló Pősze Lajost egy enyhe, de jelképes
intézkedéssel megfosztották frakcióvezető-helyettesi
tisztségétől. Ugyanakkor a „hivatalosan radikális”
irányvonalnál szélsőségesebb álláspontot képviselők esetében
semmiféle ellenintézkedésre nem került sor. Ez ugyanis annak lett
volna bizonyítéka, hogy a Parlamentbe bekerült Jobbik nyilvánosan
is elfogadja az „elmúlt 20 év” során kialakított
„játékszabályokat”, és azonnali hivatkozási alapul
szolgálhatott volna a szélsőségesek számára a szakításhoz –
de legalábbis a pártvezetés nyílt bírálatához.
Várható
választási kudarc
„Az
ország nagy részében már tavasszal is a második erő voltunk,
ezt szeretnénk most tovább fokozni” – jelölte ki az
önkormányzati választások célját Vona Gábor. A pártelnök már
korábban, az országgyűlési választások előtt is túlzó
célkitűzéseket fogalmazott meg. Így az igazi áttörést hozó
EP-választások után a Jobbik saját maga számára emelte a tétet
(„Győzni akarunk és győzni is fogunk!”), és a felfokozott
hangulat közepette idén áprilisban hiába kétszerezték meg
szavazataik számát, a harmadik hely – főleg az, hogy a
szocialistákat nem sikerült megelőzni – valójában csalódással
ért fel.
Most ráadásul – a parlamenti választásokat
megelőző időszakkal ellentétben – a „közös ellenfél- vagy
ellenségkép”, proteszt-hangulat megszűnt, és az eddig
népszerűnek mutatkozó jobboldali kabinettel szemben nehezebb lesz
kihasználni az önkormányzati választásokon amúgy is számos
lokális elemmel „színesített” helyi közhangulatot.
A
Jobbik „értelmét” paradox módon pedig éppen ők maguk
kérdőjelezik meg, mikor azt állítják, hogy a kormány
megvalósítja programjukat. Emellett a párt önkormányzati
esélyeit rontja, hogy az átalakított választási rendszer erősíti
a győztest és biztos többségi viszonyokat teremt. Ennek
következtében a politikailag kiemeltnek számító tízezer fő
feletti településeken, a fővárosi kerületekben vagy a megyei
jogú városokban aligha kerülnek a mérleg nyelvének szerepébe,
és az áprilisi kilenc „sikermegyében” is nagy valószínűséggel
abszolút közgyűlési többséget szerez majd a Fidesz-KDNP.
Budapesten pedig – ahol most az országos szinten ismeretlen Staudt
Gábor indul főpolgármester-jelöltként és listavezetőként –
áprilisban is átlag alatt (10,84%) teljesítettek, s ez alapján
mindösszesen 3 (!) mandátumhoz jutnának a Fővárosi
Közgyűlésben.
Szakadás
következhet
Így ha
a belső viszályoktól hangos és ellenfélkép nélkül maradt párt
októberben újra az „elvárthoz” képest sikertelenebbül
szerepel, az az ellentétek eszkalálódásához, a mérsékeltek és
a szélsőségesek közötti „nyílt kenyértöréshez”, egyes
csoportok lemorzsolódásához és Vona Gábor pártelnök
pozíciójának megrendüléséhez vezethet.
Utóbbi ugyanis
érezhetően őrlődik, döntésképtelen a szélsőségesek és
mérsékeltek között folyó harcot illetően, és a bebetonozódott
törésvonalak szakadássá éleződése nem lenne példa nélküli a
radikálisok 1990 utáni hazai történetében: 1998-ban és 1999-ben
– igaz, az akkor jóval kisebb – MIÉP-frakció több tagja is a
kilépés vagy a kizárás sorsára jutott, ezzel jelentős mértékben
gyengítve a képviselőcsoport erejét. 2008 őszén pedig éppen a
Jobbik vezetése és az akkori Gárda-kapitány közötti
nézetkülönbségek miatt a szélsőségesebb fellépést továbbra
is folytatni akaró „őrző szárny” kivált a mozgalomból, és
önálló szervezetet hozott létre: a „szakadár” Dósa István
értékelése szerint azért, mert az alapítók kijelentették,
„hogy a Magyar Gárda olyan módon kommunikál a társadalommal,
hogy az a Parlamentbe készülő Jobbik számára nem
vállalható”.
2010.
augusztus 31.
Szétszakadhat
a Jobbik
1
Erősödő törésvonalak A Nézőpont Intézet még márciusban, az
országgyűlési választások előtt elemezte a Jobbikon belüli
lehetséges törésvonalakat – melyek közül a Gárda párton és
frakción belüli megítélése válik egyre inkább nyilvánvalóvá.
A Gárdával kapcsolatos szimbolikus, csak szavakban kifejeződő
politizálás és a párt ez ügyben tanúsított törvényhozási
„nemtörődömsége”, valamint a szervezettel kapcsolatban
egyesek által megfogalmazott kritikák jól mutatják a párt két-,
ha nem többarcúságát (ld. Parlamenti tehetetlenség c.
fejezet).
Bár a politikai közbeszéd hajlamos egységes
entitásként kezelni az önmeghatározása alapján „nemzeti
radikális” Jobbikot, a párt és annak frakciója számos tényező
mentén megosztottá vált.
A Jobbik szűk körű,
bölcsészhallgatókból álló ifjúsági mozgalomként indult
1999-ben, s csak a jobboldal 2002-es vereségét követően alakult
párttá, 2003-ban. Komolyabb sikert ugyanakkor a tavalyi
EP-választásokig nem tudtak felmutatni.
2 2006-ban a
mérsékeltebb Kovács Dávid vezetésével a párt a MIÉP-el
indított közös listát, de a „Harmadik út” csak 2,2%-ot ért
el. Az első jelentős belső konfliktusra is ezek után került sor:
az addigi elnök és köre lemondott, majd egy év után többek
között a Gárda megalapítása miatt kilépett a pártból.
3
Helyére a szintén alapító tag Vona Gábor került, a párt
vezetésében pedig formálisan vagy informálisan továbbra is
meghatározó szerepet töltöttek be olyan fiatal, de mégis „régi
motorosok”, mint Szabó Gábor vagy Novák Előd.
4 A
választási ígéretek be nem tartása, majd az őszödi beszéd
miatti kormányzati hitelvesztés, valamint a Magyar Gárda 2007-es
megalapítása után a Jobbik támogatottsága már mérhetővé vált
– ezzel párhuzamosan a párt infrastrukturális háttere gyors
fejlődésnek indult, jóformán százával alakultak új
alapszervezetek és kiépült a Gárda országos lefedettsége
is.
5 A bővüléssel és szövetségkötésekkel
természetszerűleg együtt járt az is, hogy új és eltérő –
sok esetben ellenőrizetlen – politikai múlttal rendelkező
személyek csatlakoztak a Jobbikhoz.
6 Így az esetleges
konfliktushelyzetek kódolva voltak a párt irányvonalát évek óta
alakítók és az „újoncok”; az idősebbek, tapasztaltabbak és
a fiatalabb, politikai rutinnal nem rendelkezők; vagy a mérsékeltek
és radikálisabbak között. A 2009-es EP-választás sikere, majd
azt követően az országgyűlési választásokra történő
felkészülés, az MSZP-kormányban „megtalált” ellenfélkép
azonban jó ideig összetartó erőként funkcionált, elfedve a
felszín alatt meglévő nézetkülönbségeket – akár leendő
parlamenti politizálás mikéntjét, akár a Magyar Gárda vagy
Budaházy György ügyének megítélését nézzük.
7 Az
tény, hogy a központi pártvezetés és egyes alapszervezetek
között már az országgyűlési választások előtt többször
nézetkülönbség alakult ki, azonban ezeket a sikeres választási
felkészülésre való hivatkozással akkor könnyebben lehetett
domesztikálni, s beállítani helyi, az országos politizálásra
hatással nem lévő konfliktusoknak.
8 . Az
alapszervezeti problémák az új Országgyűlés megalakulása után
is megmaradtak – feloszlatták a kecskeméti, ill. a tatabányai
szervezeteket, a pártból kilépett Ambrus Zoltán Bács-kiskun
megyei elnök és Pachl Tamás Komárom-Esztergom megyei alelnök, de
a Jobbik csendőrségét „kitaláló” Navratil Attila is –,
azonban a frakcióalakítást követően az egyes képviselők
kiszólásai országos szintre emelték az addig marginálisnak
beállított véleményeket. Az ellentétek egyik fő faktora a
Magyar Gárda, illetve más radikális szerveződések, pontosabban
az azokhoz való „baráti” viszony: a választásokat követően
ugyanis felerősödtek azok a hangok, melyek megkérdőjelezték
annak szükségességét. A párt saját szélsőségei és annak
„erős üzenetekre” fogékony holdudvara joggal várhatta, hogy a
Jobbik ténylegesen tovább folytatja azt a non-konformista, a
politikai elitet támadó és a parlamenti pártpolitikai
struktúrákat tagadó politizálást, ami a Gárda megalakítása
óta létének alapját képezi.
9 A parlamenti
politizálás hagyományaiba nehezen illeszthető hangvétel
képviselői közé tartozik Novák Előd, Sneider Tamás vagy az
elmúlt hetekben a párt mérsékeltjeit igencsak kellemetlen
helyzetbe hozó HVIM-es Zagyva György Gyula.
10 Ezzel
szemben a Jobbik mérvadó, de mérsékeltebb szárnyához tartozó
politikusok – mint Balczó Zoltán, Pősze Lajos vagy a budapesti
kampányfőnök Losonczy Pál – megkérdőjelezték a „túlzottan
radikális” szervezetekkel történő kooperáció hasznosságát,
vagy legalábbis igyekeztek azt kisebbíteni.
11 A szintén
tapasztaltabbak közé tartozó, politikai rutinnal rendelkező
honatyák – mint az ex-MIÉP-es Rozgonyi Ernő, Zakó László,
vagy korábbi ÁSZ-alelnök Nyikos László – pedig igyekeznek
passzívnak mutatkozni ezekben az ügyekben. Érzékelhető tehát,
hogy a Jobbikban vagy annak környékén az elmúlt időszakban
megjelent és az „utcai politizálás” hangulatvilágát feladni
nem akarók gesztusait a párt nem tudja vagy nem akarja
kontrollálni.
12 A szavazatmaximalizáláson alapuló
politikai logika ugyanis valóban azt diktálja, hogy – legalábbis
kommunikációs szintén – a szervezet ne veszítse el
„szókimondásra”, és a politikailag korrekt közbeszéd
tagadására építkező imázsát. Parlamenti tehetetlenség A „nép
nevében radikális változást” ígérő Jobbik helyzetét amúgy
is számos tényező nehezíti. Ide sorolható, hogy a kétharmados
kormánytöbbségnek valójában nem lehet politikailag releváns
ellenzéke; hogy utóbbi „szerepkörben” egyes esetekben
óhatatatlanul azonos platformra kerülnek az MSZP-vel és az
LMP-vel, valamint, hogy a parlamenti viselkedési minták átvételével
részesévé válnak a korábban sokat kritizált politikai elitnek.
A parlamenti munkán ugyanakkor nem csak a külső hatások
kényszere, hanem a belső, radikálisok és szélsőségesek közötti
törésvonal is érezteti hatását.
13 A Jobbik
parlamenti tevékenységének vizsgálata ugyanis Vona Gábor
kijelentésének csak első felét támasztja alá: a benyújtott
indítványok száma és tartalma alapján azt ugyanis aktív
törvényhozási munka, de visszafogott radikalizmus jellemzi. Az
ellenzéki párt kezdeményezéseinek döntő többsége valóban
szakmai ügyekre koncentrált – a radikális, szimbolikus (nemzeti,
antikommunista, közbiztonsággal kapcsolatos) témák helyett: a 142
módosító indítvány közül például csak 16 sorolható utóbbiak
közé. Típus db témakör db Törvényjavaslat 16
Gazdasági-pénzügyi 8 Választójog 3 Szimbolikus ügyek 2 Egyéb 3
Határozati javaslat 10 Szimbolikus ügyek 6 Egyéb 4 (Írásbeli)
kérdés 37 Szimbolikus ügyek 14 Pénzügyi-gazdasági 10 Agrár- és
zöldpolitika 8 Egészségügy és sport 3 Egyéb 2 Interpelláció
26 Szimbolikus ügyek 11 Agrár- és zöldpolitika 8
Gazdasági-pénzügyi 4 Egészségügy 2 Egyéb 1 Azonnali kérdés
22 Szimbolikus ügyek 6 Pénzügyi-gazdasági 5 Külpolitika és
honvédelem 4 Agrárpolitika 3 Egészségügy 2 Egyéb 2 Módosító
javaslatok 142 Gazdasági-pénzügyi-adóügyi 53 Választójog 39
Szociális ügyek, foglalkoztatás 17 Médiajog 14 Szimbolikus ügyek
10 Büntetőjog 6 Alkotmányozás 2 Egyéb közjogi.
Emellett az
első ülésnap óta a frakció nagy része által folytatott
szolidabb politizálás sem támasztja alá a pártelnök által
hangoztatott, amúgy igencsak kényes egyensúlyt.Ami nem jelenti
azt, hogy a mérsékeltek „ellenpólusaként” ne lennének jelen
szélsőségesebb elemek a képviselőcsoportban: a közöttük
feszülő ellentétet jól példázza a Gárda-ügyben folytatott
verbális, valamint parlamenti politizálás.A Jobbik számára
ugyanis – lényegében a Gárda miatt – az elmúlt időszakban
kiemelt témaként szerepelt a szólásszabadság, ill. a
feloszlatott társadalmi szervezet jogi megítélése. Azonban annak
ellenére, hogy több, a frakcióban helyet foglaló képviselő is
(korábbi) gárdista, az említett „problémákra” csak 3
módosító javaslat reagált. A Gárda-mellény, ill. az új
gárdista ruha viselésével Vona Gábor, majd más jobbikos
képviselők igyekeztek jelképesen kiállni a betiltott szervezet
mellett, ez azonban nem tükröződött a parlamenti munkában: az
említett 3 javaslat „mindösszesen” a holokauszt-tagadást
büntető törvényi tényállás, valamint egyes szabálysértési
tényállások esetén a „feloszlatott társadalmi szervezetre”
való utalás kiiktatására, és a politikai alapjogok gyakorlása
közben elkövetett bűncselekmények enyhébb megítélésére
vonatkozott.
Fentieket, valamint egy jól beazonosítható,
szűkebb képviselői kör „formabontó” cselekedeteit leszámítva
a Jobbik frakciója tartózkodott a valóban radikális,
figyelemfelkeltő kommunikációs akcióktól a Parlament falai
között.
14 Vona erőfeszítése az egységért „A
Jobbik parlamenti képviselői az elmúlt két hónapban megmutatták,
hogy képesek sikeresen összeegyeztetni radikalizmusukat a szakmai
politizálással” – állította az ülésszak végén Vona Gábor
a pártegység bizonyítékaképp. A pártvezetés kommunikációja a
homogén Jobbik képének megőrzésére törekszik, de számos, a
párton belüli intézkedéssel is igyekeztek elfedni a radikálisok
és mérsékeltek között feszülő ellentéteket, melyek lényegében
a jobbikos „politikai elit” eltérő generációs, politikai
szocializációs és magatartásbeli különbségeiből
fakadnak.
Vona sikerrel, de vélhetően csak ideiglenesen tudta
emellett háttérbe szorítani a Jobbik egyik közkedvelt, de nem
párttag és több, szimbolikus témában a hivatalos állásponttól
eltérő véleményt megfogalmazó arcát, Morvai Krisztinát.
15
Az EP-képviselő a tavaszi választási kampány, majd a
borítékolhatóan sikertelen államfőjelölés után jóformán
eltűnt a hazai közéletből és a Jobbik rendezvényeiről
is.
16 A pártvezetés vélhetően előre számolhatott
a belső konfliktusok kiéleződésével, hiszen formálisan arra
eskették fel a Jobbik képviselőit, hogy a pártelnökség
kétharmados döntése esetén lemondanak mandátumukról.
17
Az azonban a mérsékeltek és a szélsőségesek közötti őrlődés
jele, hogy ezzel az eszközzel egyelőre nem éltek. Azonban azt sem
tehették meg, hogy semmiféle retorziót nem alkalmaznak a
„hivatalosan radikális” irányvonalnál mérsékeltebb
álláspontot képviselőkkel szemben. Ebben közrejátszott, hogy a
párthoz informálisan kötődő, de radikális körökben
véleményformálónak számító orgánumok kifejezetten támadólag
léptek fel utóbbiakkal szemben – ezáltal is nyomás alá
helyezve a Jobbik vezetését.
18 Így a Gárdát
kritizáló Pősze Lajost egy enyhe, de jelképes intézkedéssel
megfosztották frakcióvezető-helyettesi tisztségétől. Ugyanakkor
a „hivatalosan radikális” irányvonalnál szélsőségesebb
álláspontot képviselők esetében semmiféle ellenintézkedésre
nem került sor. Ez ugyanis annak lett volna bizonyítéka, hogy a
Parlamentbe bekerült Jobbik nyilvánosan is elfogadja az „elmúlt
20 év” során kialakított „játékszabályokat”, és azonnali
hivatkozási alapul szolgálhatott volna a szélsőségesek számára
a szakításhoz – de legalábbis a pártvezetés nyílt
bírálatához. Várható választási kudarc „Az ország nagy
részében már tavasszal is a második erő voltunk, ezt szeretnénk
most tovább fokozni” – jelölte ki az önkormányzati
választások célját Vona Gábor.
19 A pártelnök már
korábban, az országgyűlési választások előtt is túlzó
célkitűzéseket fogalmazott meg.
20 Így az igazi
áttörést hozó EP-választások után a Jobbik saját maga számára
emelte a tétet („Győzni akarunk és győzni is fogunk!”), és a
felfokozott hangulat közepette idén áprilisban hiába kétszerezték
meg szavazataik számát, a harmadik hely – főleg az, hogy a
szocialistákat nem sikerült megelőzni – valójában csalódással
ért fel.
21 Most ráadásul – a parlamenti
választásokat megelőző időszakkal ellentétben – a „közös
ellenfél- vagy ellenségkép”, proteszt-hangulat megszűnt, és az
eddig népszerűnek mutatkozó jobboldali kabinettel szemben nehezebb
lesz kihasználni az önkormányzati választásokon amúgy is számos
lokális elemmel „színesített” helyi közhangulatot. A Jobbik
„értelmét” paradox módon pedig éppen ők maguk kérdőjelezik
meg, mikor azt állítják, hogy a kormány megvalósítja
programjukat. Emellett a párt önkormányzati esélyeit rontja, hogy
az átalakított választási rendszer erősíti a győztest és
biztos többségi viszonyokat teremt. Ennek következtében a
politikailag kiemeltnek számító tízezer fő feletti
településeken, a fővárosi kerületekben vagy a megyei jogú
városokban aligha kerülnek a mérleg nyelvének szerepébe, és az
áprilisi kilenc „sikermegyében” is nagy valószínűséggel
abszolút közgyűlési többséget szerez majd a Fidesz-KDNP.
Budapesten pedig – ahol most az országos szinten ismeretlen Staudt
Gábor indul főpolgármester-jelöltként és listavezetőként –
áprilisban is átlag alatt (10,84%) teljesítettek, s ez alapján
mindösszesen 3 (!) mandátumhoz jutnának a Fővárosi
Közgyűlésben.
22 Szakadás következhet Így ha a
belső viszályoktól hangos és ellenfélkép nélkül maradt párt
októberben újra az „elvárthoz” képest sikertelenebbül
szerepel, az az ellentétek eszkalálódásához, a mérsékeltek és
a szélsőségesek közötti „nyílt kenyértöréshez”, egyes
csoportok lemorzsolódásához és Vona Gábor pártelnök
pozíciójának megrendüléséhez vezethet.
Utóbbi ugyanis
érezhetően őrlődik, döntésképtelen a szélsőségesek és
mérsékeltek között folyó harcot illetően, és a bebetonozódott
törésvonalak szakadássá éleződése nem lenne példa nélküli a
radikálisok 1990 utáni hazai történetében: 1998-ban és 1999-ben
– igaz, az akkor jóval kisebb – MIÉP-frakció több tagja is a
kilépés vagy a kizárás sorsára jutott, ezzel jelentős mértékben
gyengítve a képviselőcsoport erejét.
23. 2008
őszén pedig éppen a Jobbik vezetése és az akkori Gárda-kapitány
közötti nézetkülönbségek miatt a szélsőségesebb fellépést
továbbra is folytatni akaró „őrző szárny” kivált a
mozgalomból, és önálló szervezetet hozott létre: a „szakadár”
Dósa István értékelése szerint azért, mert az alapítók
kijelentették, „hogy a Magyar Gárda olyan módon kommunikál a
társadalommal, hogy az a Parlamentbe készülő Jobbik számára nem
vállalható”.
24 A Jobbik kilenc
törésvonala.
1.2010. március 26.
http://nezopontintezet.hu/elemzes.pdf
2.
A 2004-es EP-választáson a távolmaradásra buzdítottak.
3.
Mivel az elemzés a Jobbikon belüli törésvonalakra koncentrál,
nem vettük figyelembe a 2003 óta a radikális oldalon belüli, de
két különböző párt – a MIÉP és a Jobbik –
konfliktusait.
4. Novák Elődöt formálisan csak
2009-ben választották alelnökké.
5. A Jobbik például a
2006-os önkormányzati választásokon – szövetségkötésekkel
együtt – kb. 500 jelöltet tudott állítani; most ez a szám
tájékoztatásuk szerint 2200-2300 lesz. Figyelembe kell venni, hogy
összességében a helyhatósági pozíciók száma
törvénymódosítások miatt harmadával visszaesett.
6.
Morvai Krisztina emberi jogvédő múltja közismert. A jelenlegi
Jobbik-frakcióból egyes tapasztaltabb képviselők (Balczó Zoltán,
Rozgonyi Ernő, Zakó László) korábban a MIÉP meghatározó
politikusai voltak, ill. többen a MIÉP Ifjúsági Tagozatában
kezdték politikai karrierjüket; egyes, a fiatalabb generációhoz
tartozók (az ex-SZDSZ-es Hegedűs Tamás, Lenhardt Balázs,
Gyöngyösi Márton) a pénzügyi karriervilágból kerültek a
Parlamentbe. Pősze Lajos korábban az MDF-ben és az FKgP-ben
politizált, a Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatója volt, a
korábbi MSZMP-tag Nyikos László az Állami Számvevőszék
elnökhelyettese volt 12 éven keresztül. 2009 nyarán a párt
megállapodást kötött a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági
Mozgalommal (HVIM) és a Betyársereggel is. Az „újoncok
ellenőrizetlenségére” jó példa a korábbi szóvivő, Király
András esete, akinek fiatalkori kompromittáló fotói miatt kellett
lemondania tisztségéről. Radikális
körökben szintén botrányt kavart, hogy a korábban felnőtt pornó
filmekben szereplő Müller Nikolett gárdista lehetett.
7.
Korai tünete volt az ellentéteknek, amikor a nemrég lemondott Kiss
Róbert Gárda-főkapitány „ígérte meg” még az áprilisi
választások előtt, hogy „saját kezűleg fogják kirángatni az
Országgyűlésből a Jobbikot, ha olyanná válik, mint a többi
párt”. http://mn.mno.hu/portal/725971
8.
2010 tavaszán legalább 10 alapszervezetet oszlattak fel, vagy
lépett ki abból a tagság (Baktalórántháza, Csanádpalota,
Fehérgyarmat, Kevermes, Mezőkovácsháza, Miskolc, Pásztó,
Salgótarján, Szászvár, Szeged). Emellett Vona Gábor
választókerületében, Gyöngyösön is kizárásokra került sor.
http://www.demokrata.hu/napi-hir/%E2%80%9E-maffiozokkal-joban-kell-lenni%E2%80%9D
http://www.mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=20685
9.
A Jobbik hivatalos frazeológiájában már régóta nem jobb- vagy
baloldali, hanem „nemzeti” és „nemzetellenes” felosztás
szerepel a pártokat illetően. 2010. március 15-én Vona Gábor
egyértelmű határvonalat húzott a parlamenti pártok és a Jobbik
között. „Mondjuk ki az igazságot: a parlamenti pártok
mindegyike az Unió, a multinacionális és globális tőke szolgája
[…] Tönkretették az országot […] Egyedül a Jobbik felelős
kizárólag a magyar embereknek”.
10 A
parlamenti ülést vezető elnöknek egyszer karikás ostort átadó
Novák Előd Meggyes Tamás mentelmi jogának felfüggesztésekor
kiabálta be az emlékezetes „lógjon!” megjegyzést, majd
kényszerült magyarázkodásra. Sneider Tamásról – aki korábban
Roy néven volt ismert a hazai skinhead-mozgalomban – Pörzse
Sándor érzékeltette, hogy „voltak kritikus pillanatok: például
ha Sneider Tomi közelebb ül L. Simonhoz, és nem választja el őket
pár sor egymástól…”. Zagyva György Gyula előbb egy
parlamenti ülésen szólt ki fideszes képviselőtársának, hogy
„na ezt majd a folyosón megbeszéljük”, majd a Magyar Sziget
rendezvényén fenyegetett meg fizikai erőszakkal újságírókat,
amire Vona Gábor ugyanott úgy reagált: „Lehet, hogy az volt a
baj, hogy nem váltottad be az igényt”.
http://atv.hu/cikk/20100810_vona_a_magyar_szigeten_zagyvarol
11
Balczó Zoltán a radikális szervezetekkel történt tavaly nyári
megállapodás jelentőségét igyekezett kisebbíteni.
http://atv.hu/cikk/20100514_balczo_szeged_opusztaszer
Losonczy Pál a fővárosi kampánnyal kapcsolatban úgy fogalmazott:
„Azt látni kell, hogy a gárda vidékspecifikus, Budapesten kisebb
a jelentősége”.
http://hetivalasz.hu/itthon/oroszlanszelidites-31088/?cikk_ertekel=1&ertekeles=5
Pősze Lajos pedig egyenesen azt nyilatkozta: „a Jobbiknak a
parlamenti munkára kell koncentrálnia. Nem szerencsés az, hogy a
párt neve kapcsán a legtöbben a gárdára vagy Budaházy Györgyre
asszociálna […] fel kell tenni a kérdést, hogy van-e szakmai
haszna a gárdának, vagy csak felesleges önmutogatás”.
http://www.mno.hu/portal/725424
12
Zagyva György kijelentéseit a párt hivatalosan „kocsmai vitának”
titulálta és nem foglalkozott vele érdemben. A Jobbik Csongrád
megyei önkormányzati listáját várhatóan vezető, szintén
HVIM-es Toroczkai László Pősze Lajost kritizáló szavaira – „Az
ilyen politikusokat a mi oldalunkon tűzzel-vassal irtani kell!
Már
most látható, hogy egyre jobban feszül egy ellentét az
úgynevezett szakpolitikusok és a szabadságharcosok között” –
is úgy reagáltak, hogy azzal nem foglalkoznak. Arra azonban mindkét
esetben felhívták a figyelmet, hogy az illetők nem tagjai a
pártnak. Toroczkai szavaival egybecseng a pártból kilépett egyik
megyei alelnök, Pachl Tamás megfogalmazása, aki szerint „nem
homogén a Jobbik, mert egy jól elkülöníthető radikális és egy
nyugodtabb, józan politikát folytató táborra osztható”.
13
„A Jobbik parlamenti képviselői az elmúlt két hónapban
megmutatták, hogy képesek sikeresen összeegyeztetni
radikalizmusukat a szakmai politizálással”.
http://www.hirszerzo.hu/cikk.vona_a_jobbik_osszeegyeztette_a_radikalizmust_a_szakmai_politizalassal.159
911.html
14 A Gárda uniformisának viselésén kívül
a figyelemfelkeltő cselekedetnek lehet tekinteni néhány képviselő
– így Gaudi-Nagy Tamás, Novák Előd, Zagya György Gyula vagy Z.
Kárpát Dániel – parlamenti felszólalásainak stílusát, ill.
néhány esetben „tiltakozó feliratok” kifeszítését, valamint
a Gárda-tüntetés feloszlatása miatti parlamenti tiltakozást,
azonban a Jobbik „adós maradt” olyan, a média ingerküszöbét
átvivő akciókkal, melyekkel korábban gyakran éltek (ld. Vona
Gábor 2009 nyarán azzal fejezte ki szolidaritását a Gárda
mellett tüntetőkkel, hogy vállalta, a rendőrség a tüntetés
helyszínen őt is előállítja).
15 A Freddy
Mercury-díjas Morvai Krisztina korábban részt vett a Btk. két
tényállását (természet elleni fajtalanság, természet elleni
erőszakos fajtalanság) alkotmányellenesség miatt megtámadó,
melegjog-védő szervezetek által benyújtott indítvány
megfogalmazásában. Később kifejezetten elismerően nyilatkozott
„az elfogadással és a másság szeretetével kapcsolatban”, és
egyik „álmának” nevezte azt az amerikai óvodát, ahol
elfogadják a homoszexuális párok gyerekeit. Morvai 2003-ban a
Medgyessy-kormány alatt az Esélyegyenlőségi Kormányhivatallal
volt szerződéses megbízási viszonyban.
http://www.demokrata.hu/heti-hir/morvai-krisztina-korszakai
http://hetivalasz.hu/itthon/morvai-krisztina-leszbikus-szulotarsakrol-almodott-28090/
http://index.hu/belfold/2010/valasztas/morvai_egymillioert_szakertett_a_medgyessy-kormanynak/
16
Morvait vélhetően újra csak az önkormányzati választási
kampány idejére fog megjelenni.
http://www.stop.hu/articles/article.php?id=730692
17
http://index.hu/video/2010/05/14/kulon_eskut_tett_a_jobbik/
18
A kuruc.info többször kikezdte állításai miatt Balczó Zoltánt
és Pősze Lajost, de a Gárdán belüli botrányok miatt
folyamatosan támadták Kiss Róbertet is – aki mellett Vona mind
lemondása előtt, mind az után egyértelműen kiállt.
19
Barikád, 2010. augusztus 27.
20 „A Jobbik Országgyűlésbe
jutása és győzelme nem azt jelenti majd, hogy egyel több
parlamenti párt lesz, hanem azt, hogy néhány hónap múlva néggyel
kevesebb”.
http://www.vonagabor.hu/content/magyarnak-lenni-%C3%BAjra-b%C3%BCszkes%C3%A9g-lesz
21
A 2009-es EP-választáson a Jobbik a szavazatok 14,77%-át (427 773
szavazat), a 2010-es országgyűlési választásokon pedig 16,67%-át
(855 437 szavazat) ért el.
22 Bács-Kiskunban a Jobbik
15.7%-ot, míg az MSZP 14.62%-ot kapott; Békésben a Jobbik:
19.21%-ot, az MSZP 18.45-ot; Borsod-Abaúj-Zemplénben a Jobbik
27.2%-ot, az MSZP 18.9%-ot, Hajdú-Biharban a Jobbik 18.86%-ot MSZP
14.04%-ot; Hevesben a Jobbik 24.97%-ot, az MSZP 21.02%-ot;
Jász-Nagykun- Szolnokban Jobbik 24.01%-ot, az MSZP 21.02%-ot;
Nógrádban a Jobbik 20.82-ot, az MSZP 20.39%-ot;
Szabolcs-Szatmár-Beregben a Jobbik 23.64%-ot, az MSZP 14.84%-ot,
Zalában a Jobbik 16.91%-ot, az MSZP 16.85%-ot szerzett.
23
A MIÉP már a választás évében, 1998. decemberében kizárta a
frakcióból a Csurka Istvánt „lefasisztázó” Szabó Lukácsot,
majd egy év múlva a párt hivatalos politikájához alkalmazkodni
nem tudó, kisgazda Cseh Sándort.
24
http://www.magyargarda.hu/node/2282
(nemzetihang alapján JOBBIK GONDOLAT)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát