Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011. június 17. Közélet
|
Jelentősen fel fog gyorsulni az igazságszolgáltatás, ha a parlament elfogadja a beterjesztett törvénymódosító javaslatokat – derült ki Cser-Palkovics Andrásnak, az Országgyűlés alkotmányügyi bizottsága elnökének tegnapi sajtótájékoztatóján. A törvények módosításának ötlete óriási vitát váltott ki, Bánáti János a Népszabadságban azzal fenyegette meg a törvényalkotókat, hogy a Magyar Ügyvédi Kamara az Alkotmánybírósághoz fordul. Azután kiderült, ez nem is igaz.
Bánátiék harca
– Köszönöm, hogy szólt, félreérthetően fogalmaztam, át fogom nézni, lehet, hogy javítani kell – ismerte el hibáját lapunknak Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke, amikor rákérdeztünk a Népszabadság online változatában kifejtett jogi álláspontjára. Az elnök elismételte, hogyan fogalmazott a balliberális lapnak. Amit azonban nekünk mondott, az nyomokban sem emlékeztetett a NOL.hu-n olvasható nyilatkozatára, sőt, ezen interjúval a Népszabadság cikkének még a címét is megcáfolta.
„Alapjaiban ingathatja meg az embereknek az igazságszolgáltatásba vetett hitét, ha azt látják, bizonyos ügyekben az ügyész válogathat a bíróságok között. Gondolja már végig valaki: vajon nem azt gondolják majd az emberek, hogy azért esett az ügyésznek arra a bíróságra a választása, mert ott számára kedvező ítélet születhet?” – nyilatkozta az elnök. A cikknek a NOL.hu ezt a címet adta: Alkotmánybírósághoz fordul az „abszurd törvény” miatt az ügyvédi kamara.
– Ön mi alapján feltételezi, hogy léteznek olyan bíróságok, amelyeknél az emberek azt fogják gondolni: az ügyészség előre tudhatja, hogy számára kedvező ítélet fog születni? Vannak konkrét tapasztalatai egyes bíróságokkal, bírósági tanácsokkal vagy bírókkal kapcsolatban?
– Nincsenek, s talán félreérthetően fogalmaztam. Én azt mondtam, hogy a strasbourgi bírósági döntések világosan kimondják, az igazságszolgáltatás pártatlansága és függetlensége olyan alapértéke a büntetőeljárásnak, hogy a látszatára is figyelni kell. Konkrét döntéseket vezetnek erre vissza. Eszerint a társadalom, a közvélemény akkor fogadja el maradéktalanul a bírói döntést, ha a pártatlanságban egyébként hinni tud. És ennek a pártatlanságnak és a függetlenségnek a látszatát is sugározni kell. Én azt állítom, hogy ez a látszat veszhet el, ha azt látja a közvélemény, a vádlott vagy a védő, hogy egy olyan bíróság hozta az ítéletet, amit az ügyész választott.
– A NOL.hu-nak ön úgy fogalmazott, hogy az ügyvédi kamara az Alkotmánybírósághoz fordul. Született-e erről bármilyen testületi döntés, vagy csupán a magánvéleményét fogalmazta meg?
– Nem volt. Ha így marad a törvény szövege, akkor ilyen előterjesztést teszek a kamara elnökségének. Ha pedig a kamara nem hajlandó, akkor magánszemélyként fordulok az Alkotmánybírósághoz.
Nem beszélhetünk a közélet tisztaságáról mindaddig, ameddig nagy
értékű, több száz milliós vagy milliárdos ügyek esetében hosszú évekig
tartó büntetőeljárások mögé lehet bújni – mondta Cser-Palkovics András
tegnapi sajtótájékoztatóján. A parlament alkotmányügyi bizottságának
fideszes alelnöke azután beszélt minderről, hogy az Országgyűlésben
tegnap hajnalban megkezdődött annak a törvénymódosító javaslatnak a
vitája, amely egyes büntető- és polgári peres eljárások gyorsítására
született. Cser-Palkovics tegnap azt mondta, hogy ezzel az
igazságszolgáltatásba vetett hit is visszatérhet, mivel minden magyar
állampolgár jogos elvárása, hogy a különösen nagy vagyoni értékű,
valamint a társadalom által nagy figyelemmel kísért polgári és
büntetőperekben minél gyorsabban ítélet szülessen.
Az új szabályok lehetővé teszik, hogy a kiemelt ügyekben gyorsan és
hatékonyan tudják érvényesíteni az állampolgárok igényeiket az egymás
közötti perekben, illetve hogy a különösen nagy értékű közvagyont érintő
ügyek mielőbb jogerősen befejeződjenek.
A fideszes politikus emlékeztetett arra, hogy az alkotmányügyi
bizottság kedden benyújtott javaslata kiemelt ügyekben többletjogokat
adna a bíróságok és a peres felek kezébe, ugyanakkor az eljárások
lassítását szolgáló jogosítványokat elvonná, korlátozná. Amint azt
tegnap megírtuk, a kiemelt ügyek, illetve perek csoportjába tartozna
többek között a hivatali visszaélés, a közélet tisztasága elleni
bűncselekmény (ha gyanúsítottjuk önkormányzati képviselő, polgármester,
országgyűlési képviselő, állami vezető), a gazdasági életben súlyos
következményekkel járó csődbűncselekmény vagy a pénzmosás és az
adócsalás bizonyos formái.
A polgári perek tekintetében a megyei bíróságok hatáskörébe tartozó,
400 millió forintot meghaladó követelések érvényesítése tartozna ebbe a
körbe. Utóbbira tegnap Sukoró példáját említette a fideszes politikus. A
képviselő lapunknak elmondta, hogy a közvagyont érintő ügyek mellett a
jogalkotó felgyorsítaná a magánszemélyek és magáncégek egymás közötti
nagy értékű peres ügyeit is. Tűrhetetlen ugyanis, hogy az állampolgárok
nagy tömegét érintő milliárdos nagyságrendű eljárások, mint például a
Globex- vagy Baumag-ügy, több évig, akár évtizedig húzódjanak. A
végeláthatatlan hosszúságú perek arra jók, hogy a még meglévő vagyonokat
eltüntessék, és emberi sorsok, családok menjenek tönkre, de gyors és
hatékony igazságszolgáltatást nem eredményeznek. Ennek a helyzetnek
mindenféleképpen véget kell vetni – szögezte le Cser-Palkovics.
A törvényjavaslat nem visszamenőleges hatályú, de a folyamatban lévő
eljárásokban megfelelően alkalmazni kell. A gyorsítást szolgálja, hogy a
kiemelt jelentőségű ügyek esetében soron kívül folytatnák le az
eljárást, ezeket az ügyeket tárgyaló bírókat mentesíteni kellene az
egyéb ügyek intézése alól, valamint megváltozna az eljárási rend is. Az
egyenlőtlen ügyelosztási helyzetet javítaná és a bíróságok
tehermentesítését célozza az is, hogy a nyomozás lezárultával az
ügyészség dönthetné el, melyik bíróságon emel vádat. Cser-Palkovics
lapunk kérdésére cáfolta Bárándy Gergely (MSZP) keddi kijelentését,
amely szerint ezzel a bíróság illetékességi szabályait is felülírná a
javaslat. Ez tulajdonképpen a bíróságok május óta létező jogkörének
kiterjesztését jelenti, valamint garanciát jelent a vádlottnak az ellen,
hogy az adott bíróság túlterheltsége miatt ne kelljen az átlagosnál
hosszabb ideig eljárás alatt állnia – tette hozzá.
Szintén megírtuk, hogy az előterjesztés változtatna az őrizetbe vétel
szabályain is: az őrizet – amely legfeljebb százhúsz óráig tartana –
első negyvennyolc órájában a terhelt nem találkozhatna a védőjével. Az
alkotmányügyi bizottság fideszes alelnöke szerint ez a rendelkezés –
ellentétben a szocialisták állításával – azért nem alkotmányellenes,
mert az alaptörvény a védelemhez és nem a védővel való folyamatos
érintkezéshez és kapcsolattartáshoz való jogot írja elő. Arra is
emlékeztetett, hogy hasonló szabályok érvényesek Franciaországban és
Belgiumban is, ahol például 24 óráig áll fenn a védői kapcsolattartás
korlátozása. Ezenkívül változhatnak a bizonyítási eszközökre, a nyomozás
határidejére, a tárgyalás kitűzésére vagy a vádalkura vonatkozó
szabályok is.
Cser-Palkovics András tegnap arról is beszélt, hogy annak a
képviselőnek, aki nem támogatja a törvénymódosítást, a közérdekkel
szemben az eljárások szándékos lassítása a célja. Ez elfogadhatatlan,
mivel ezekben a kiemelt ügyekben gyorsan, hatékonyan, de megfontoltan
kell eljárni – tette hozzá. Azt is közölte, hogy az előterjesztés
alapján a nyomozó hatóságnak a kiemelt jelentőségű ügyekben két év
helyett egy éven belül kell majd a jövőben lezárnia a nyomozást. Lapunk
azon felvetésére, hogy az MSZP szerint az előterjesztés a kormányzat, a
Fidesz és a legfőbb ügyész közötti összefonódás bizonyítéka,
Cser-Palkovics azt mondta: ez a kijelentés abba az irányba mutat, mintha
az MSZP-nek nem lenne érdeke, hogy kiderüljenek a korrupciós ügyek.
Arra a felvetésünkre, hogy milyen ellenzéki módosító indítványokat
támogatnának a kormánypártok, azt a választ kaptuk, hogy „
csak olyanokat, amelyek az eljárások gyorsítását szolgálják”.
Az ügyben megszólalt a Magyar Ügyvédi Kamara (MÜK) elnöke, Bánáti János
is. A büntetővédői lobbi egyik vezére szerint a törvénymódosítás
alapján az emberek azt fogják gondolni, hogy az ügyészség annál a
bíróságnál emel majd vádat, ahol számára kedvező ítélet fog születni.
Bánáti – aki Medgyessy Péter volt miniszterelnök és más szocialista
prominensek védőjeként, ügyvédjeként is eljárt – lapunk kérdésére nem
fejtette ki részletesen, hogy a bírói igazságszolgáltatás függetlenségét
és pártatlanságát megkérdőjelező, azt kétségbe vonó feltételezést mire
alapítja. Esetleges saját tapasztalataira vagy „
az emberektől”
hallott véleményekre. Mindenesetre az ügyvéd sejtetései nemcsak a
bíróságok, hanem az ügyészség törvényes, jogszerű eljárásába vetett hit
és közbizalom megrendítésére is alkalmasak. A közbizalmat romboló
nyilatkozatot különösen súlyossá teszi az a tény, hogy azt az
igazságszolgáltatás részét képező MÜK elnöke tette. Bánáti lapunknak
elismerte, hogy a kamara elnöksége nem tárgyalta és nem hozott döntést a
törvényjavaslat Alkotmánybíróság (AB) előtti megtámadásáról. Testületi
határozat hiányában az elnök ezzel kapcsolatos kijelentése tehát nem
kamarai álláspontnak, hanem a jogász partizánakciójának tekinthető. Ezt
támasztja alá Bánáti kijelentése is miszerint ha a kamara nem, akkor ő
mint magánszemély fog az AB-hez fordulni.
(mno.hu)
Kommentál
Európai nemzeti jogalkotások ismerik és alkalmazzák a kiemelt ügyel eljárás kategóriáját. Lásd például az Amstettenben a lányait fogva tartók elleni osztrák Bírósági eljárást. Bánáti úrnak az erre vonatkozó nemzetközi jogalkalmazásra az ismeretei hiányosak. Még rosszabb ha "hülyének" nézi a társadalmat...
Szabad Hírek
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát