Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2010/09/21.
Közélet
Az alábbi elemzést
Tarlós Istvánról és a fővárosi nagypolitikai összefonódásairól
egy kedves olvasónk küldte be szerkesztőségünknek. Nem teszek
hozzá semmit, bár nem értek egyet minden sorával, az
összefüggések boncolgatása miatt ajánljuk olvasóink
figyelmébe.
Bréking! Az
igazi Tarlós-sztori!
Elgondolkozott
már azon, hogy a Fidesz miért egy független jelölttel fut neki
Budapesten a főpolgármester-választásnak? Az a párt, amelyik még
az Állami Számvevőszék vagy az Alkotmánybíróság élére is
bármikor elő tud rántani egy saját nevelésű, a Fideszhez és
Orbán Viktorhoz feltétel nélkül hűséges politikust, éppen a
fővárost bízná egy külsősre? Azt a Budapestet, amely nélkül a
tavasszal elért győzelem sem látszik annak a totális diadalnak,
aminek láttatni szeretnék? Magyarázat persze van, még ha nem is
egyszerű.
1995. július
28-án Óbudán halálra gázoltak egy gyereket.
Régen volt, több mint 15 éve, de semmit nem ért meg a budapesti
nagypolitika jelenéből, aki annak az esetnek a hátterét és a
következményeit nem ismeri. A gázoló Tarlós István, a III.
kerület akkori polgármestere, a jelenleg legesélyesebb
főpolgármester-jelölt volt. A sajtó nem sokat foglalkozott az
üggyel, egyedül a ma már nem létező Kurírban jelent meg egy
helyszíni riport. Eszerint a sofőr nem volt ittas, és az autó nem
ment gyorsan. Erről talán az akkori belügyminiszter, Kuncze Gábor
tudna többet mondani. (Tarlós 1990-ben az SZDSZ színeiben lett
polgármester. 1994-ben kilépett, és függetlenként indult újra,
de az SZDSZ nem indított ellene senkit, és a kölcsönös
gesztusokon nyugvó együttműködés sok cikluson át fennmaradt. Gondolom "csak véletlen"?).
Az viszont tény, hogy Tarlós attól a naptól fogva gyakorlatilag
absztinens, nem iszik alkoholt.
A Kurír július 29-i riportja
meglehetősen érdekes írás. Az egyetlen anyag az oldalon, sőt az
egész lapban, amelyik nincs aláírva, így megállapíthatatlan,
hogy ki írta. Maga a cikk pedig kizárólag arról szól, hogy
Tarlós mennyire vétlen volt, és mennyire megrázta az eset. Még
sokkal furcsább azonban, hogy a történet soha többet nem bukkant
fel az újságban (egyébként máshol sem nagyon: egyedül a Magyar
Hírlap közölt még pár nappal később egy nyolc soros írást,
amiben a Kurír "információit" foglalta össze. A Kurír
a korszak vezető bulvárlapja volt, és a bulvársajtó nem arról
híres, hogy ok nélkül leszáll egy politikai és érzelmi vonalon
is jól kiaknázható témáról, bármilyen tragikus is (Daróczi
Dávid és Liptai Claudia ügye még ma is gyakran felbukkan, pedig a
kormányszóvivő április elején halt meg). A Tarlós-sztorit
viszont ejtették, még mielőtt az alapvető kérdéseket fel
lehetett volna tenni. A közönség nem ismerte meg a család
álláspontját, sem a rendőrség hivatalos véleményét, nem
tudjuk, hogy volt-e szondázás, és ha igen, akkor mi lett az
eredménye. Csak az látszik, hogy az ügy nem törte ketté, hanem
inkább fellendítette Tarlós fővárosi politikai
karrierjét.
Budapest nemcsak az ország legnagyobb, de
leggazdagabb városa is, ahol hússzor annyi beruházás jut egy
főre, mint az országos átlag. Aki itt főpolgármester lesz, az
olyan projektekről dönthet, mint a metróépítés, a körúti
villamos, a dél-pesti szennyvíztisztító, vagy a Volvo-buszok
beszerzése - ez pénzügyi értelemben a miniszterelnökét közelítő
hatáskör. Az üzletek nagysága és az elérhető profit miatt
Budapest gazdája láthatóan csak "fogott ember"
(irányítható, befolyásolható személy) lehet, olyasvalaki, aki
nem autonóm módon dönt százmilliárdos üzletek sorsáról.
Demszky Gábor tökéletesen megfelelt ennek a szerepkörnek:
nőügyei, labilis idegrendszere, alkoholizmusa és az üzleti
analfabétizmussal párosuló hiúsága - ami miatt gyakran
kényszerült különböző, az etikátlanság és a korrupció
határán mozgó stiklikre - ideális bábbá tette a fővárost
valójában irányító pénzügyi és politikai körök számára.
(Ne feledjük: Demszky a rendszerváltás előtt folyamatos
titkosszolgálati megfigyelés alatt állt, a megfelelő helyeken
pontosan tudták róla, hogy mivel fogható.) Egyáltalán nem
véletlen, hogy húsz évig hivatalban maradhatott: azt csinálta,
amit mondtak neki, és közben még a szavazatokat is szállította.
Az MSZP-nek, és később a Fidesznek nem azért nem sikerült
leváltania, mert politikai értelemben verhetetlen volt, hanem
azért, mert nem volt valódi ok a leváltására, és egyszer sem
találtak (annyira nem is kerestek) olyan figurát, aki egyszerre
lett volna biztos szavazatszállító, és a Budapest nyakán ülő
pénzköltő lobbi kézben tartható végrehajtóembere. (Schmitt
Pált 2002-ben talán ilyennek szánták, de a budapesti
választóközönség számára nem bizonyult elég vonzónak, Tarlós
pedig egy szokatlan és egyedi alku nyomán maradt alul
2006-ban.)
Demszky főpolgármesteri pozíciója
egyetlenegyszer forgott valódi veszélyben: a hannoveri villamosok
beszerzése idején, amikor két, hasonlóan erős érdekcsoport
feszült egymásnak (az egyik a használt német villamosok
megvásárlását, a másik új Ganz-villamosok megrendelését
támogatta). Mivel nem volt világos, hogy melyik csapat fog győzni,
és a két tábor politikai hovatartozása sem volt egyértelmű,
Demszky Gábor csapdahelyzetbe került, és rosszul döntött: a
Ganz-csapat mellé állt. A küzdelemben azonban a "hannoveri"
érdekcsoport bizonyult erősebbnek (az üzletet végül nemcsak az
MSZP és az SZDSZ, hanem a Fidesz-frakció fele is megszavazta).
Demszkynek persze elnézték a ballépést, nem kellett lemondania,
és az üzlet zavartalanul folyt tovább, ami nemcsak a
főpolgármesterre, hanem a főváros-irányítási modellre nézve
is jellemző.
Tarlós láthatóan szintén jól fekszik
azoknál, akik a nagypolitika közbeiktatásával intézik üzleti
ügyeiket. Óbudai újraválasztása sosem forgott veszélyben:
függetlenként, de a "polgári" pártok támogatásával
1994-ben, 1998-ban és 2002-ben is polgármester lett (és 2006-ban
is az lett volna, ha elindul - de akkor már más feladatot kapott).
Ezt a kivételes teljesítményt nem valamiféle rendkívüli
konszenzusteremtő képességgel érte el - bár mostanában szeretik
ezt hangoztatni -, hanem azzal, hogy pontosan teljesítette a
megrendeléseket. Az önkormányzatban a liberális ellenzék is
megkapta a maga tanácsnoki, alpolgármesteri pozícióit, és persze
a beleszólási lehetőséget a városrész csatornázási,
ingatlanfejlesztési ügyeibe. Tarlós István Óbudája nem költött
kevesebbet infrastrukturális beruházásokra, mint a többi kerület,
ennek ellenére sehová sem fejlődött az elmúlt két évtizedben.
Amit a III. kerület fel tud mutatni, az másutt négy évre is kevés
lett volna: egy zsebkendőnyi "kerületközpont"
felújítása, a botrányos minőségben, koncepciótlanul elkezdett,
és legalább tíz éve félbemaradt Újlak-projekt, a szétvert és
szétépített Kolosy tér, meg a minden szabályt áthágó, erősen
panamaszagú Római-parti villaépítések (itt igazi lakóparkok
nőttek ki a földből, természetesen lakóparki árakkal, de
papíron üdülőnek számítanak, és olyan helyre épültek, ahol
még üdülők sem lehetnének, tekintve hogy ártérről van szó).
Közben a kerület közlekedési infrastruktúrája végletesen
leromlott (a 17-es villamos például másfél évtizede döcögve
hajt át Óbudán, mert a sín alatt darabokra repedezett az
útpálya), a közparkok (például a Flórián-téren)
katasztrofális állapotban vannak, a római-parti csónakházakat és
a Hajógyári-szigetet kiárusították. Ami az uniós projekteket
illeti, az Észak- és Dél-Budát összekötő "fonódó
villamos" Óbuda töketlenkedése miatt nem készült el, ami
miatt sokmilliárdos támogatásoktól is elesett a város. Nincs
egyetlen olyan közlekedési vagy városfejlesztési eredmény,
előremutató építészeti vagy urbanisztikai megoldás, amire azt
lehetne mondani: igen, ez Tarlós munkája, ez az ember megérdemli,
hogy a fővárost irányíthassa. Az egy szem megvalósult
látványberuházásból, az energiatakarékossá átalakított
Faluházból pedig pont a lényeg, az egyedi hőfelhasználást mérő
(és így a takarékosságot lehetővé tevő) rendszer maradt ki,
amiért az egészet megcsinálták. Ennyi nagyjából a mérleg, ezt
tudja az az ember, aki "igazi polgármestere" lesz
Budapestnek.
És most nézzük, mi az a feladat, amire Tarlóst
felkészítették. 2006-ban a Fidesz arra számított, hogy az
emlékezetes depressziókampánnyal (rosszabbul élünk, mint négy
éve) ha szűken is, de megnyeri az országgyűlési választásokat,
és a siker hullámain Budapestet is beveszi. Az ország gazdasági
helyzetével természetesen tisztában voltak: az volt a terv, hogy a
költségvetés szanálását (ugyanúgy, ahogyan 1998-ban) Budapest
rovására, a fővárosi fejlesztések leállításával, a gazdagabb
kerületek kivéreztetésével oldják meg. Orbán azonban vesztett,
és a teória ezzel meg is bukott: sosem kerültek volna kormányra
2010-ben, ha az MSZP arra hivatkozhat, hogy az a restrikciós
politika jön majd országos szinten, amit a Fidesz Budapesten négy
évig követett. Tehát megszületett az alku (Őszöd után vagyunk,
Gyurcsánnyal már nem kell számolni, az MSZP befolyásos
háttérembereivel viszont annál inkább): Demszky maradhatott,
azzal a feltétellel, hogy a budapesti beruházásokra a korábbinál
erősebben ráengedi a jobboldal gazdasági érdekköreit. Akinek
esetleg eddig nem volt világos, hogy mitől duplázódott meg ebben
a ciklusban a 4-es metró költségvetése, és mitől kerül az
eredeti kalkuláció duplájába a Margit-híd felújítása, annak
íme a magyarázat: attól, hogy a pénzt hirtelen kétfelé kellett
osztani. (A Margit-híd felújítását
végző konzorciumot személyesen Simicska Lajos rakta össze, és ő
gondoskodott arról is, hogy csak egyetlen valódi pályázó
legyen.)
Az alapötlet azóta
sem változott, csak a megvalósítás csúszott négy évet. Most,
hogy a Fidesz már kormányon van, jöhet a távirányítható
Tarlós, és a "bűnös", de gazdag Budapest kifosztása.
Konkrétan arról van szó, hogy a költségvetési hiány 3 százalék
alá szorításának, a "megszorítások nélküli"
kiigazításnak megint Budapest lesz a legfőbb vesztese. (Apropó:
látta valaki mostanában Tarlós Istvánt nevetni, tréfálkozni
vagy derűsen, gondtalanul viselkedni? A jelölt állandóan
gondterhelt, már-már búskomor - ennél azért egy valódi
politikus, aki tudja, hogy hamarosan az ölébe hullik a hatalom,
jobban szokott örülni. És még egy kérdés: meg tudna említeni
valaki egyetlen, Budapestre vonatkozó egyértelmű, számonkérhető
fideszes kampányígéretet?)
A terv egyszerű: minden nagy
beruházást leállítani, a közszolgáltatásokat kiszervezni (nem
privatizálni, csak a hasznot hozó tevékenységeket magáncégekkel
végeztetni), a kiadásokat befagyasztani. Ebbe Tarlós természetesen
belebukik, de pontosan erre a szerepre szánták őt - négy év
múlva pedig majd jön a megmentő, mondjuk a friss, fiatal és
népszerű Rogán Antal (ezért húzták őt hátrébb, ezért nem
lesz belőle most főpolgármester-helyettes). A Fidesz már azt is
tudja, hogy Rogán 2014-ben akkor is főpolgármester lehet, ha
közben a párt népszerűsége Budapesten összezsugorodik. Kész a
stratégia a kerülethatárok átrajzolására (a komcsi Angyalföldet
például háromfelé szakítják), és a mostani lesz az utolsó
alkalom, hogy a polgárok közvetlenül választják a
főpolgármestert - legközelebb már a közgyűlés választja majd
meg, egyszerű többséggel, és ott valószínűleg négy év múlva
is a Fideszé lesz a legnagyobb frakció. Hiszen Tarlós FÜGGETLEN,
és minél népszerűtlenebb dolgokat csinál majd, annál jobban
elkülönül majd a szerepe a Fideszétől.
A Fidesz valódi
Budapest-programjának kulcseleme a 4-es metró "átmeneti"
leállítása. A metrókocsikat visszaküldik, a szállítókkal
perbe szállnak (veszíteni nem tudnak, hiszen ezen a beruházáson
ők már megkeresték a magukét az elmúlt négy évben, és a
keménykedés amúgy is beleillik a mostani szabadságharcos
imázsba). A budapestiek majd morognak egy kicsit, de legbelül ők
is tudják, hogy a metró gázos dolog, nem lesz belőle forradalom.
Az ország többi része pedig eddig is túlzásnak és fölöslegesnek
gondolta. A BKV rendbetétele kvázi-privatizációval fog történni:
pénzt nem adnak - sőt, Budapestnek ezentúl ténylegesen be kell
szállnia a vállalat finanszírozásába -, az üzletileg
perspektivikus járatokat pedig alvállalkozók üzemeltetik majd
(élükön a Széles-féle VT Transmannal). Ez a gyakorlatban
jelentős, évi szinten 100-200 milliárdos forráskivonást jelent.
A viteldíjak tovább nőnek, a kedvezmények szűkülnek, mert az
alvállalkozók beruházásainak meg kell térülniük, és erre más
forrás nem lesz. A szanálási koncepcióban amúgy is nagy szerepet
kapnak azok a közszolgáltatások, amelyek elől a fővárosiak
úgymond nem tudnak elbújni (közlekedés, szennyvíz, ivóvíz,
hulladékszállítás, távhő, parkolás, fizetős behajtás a
belvárosba), ezek lesznek Budapest megkopasztásának legfontosabb
csatornái. A hangsúly az olcsó üzemeltetésen és a drága
árazáson lesz. Erre tipikus példa az új hulladékégető ügye: a
Tarlós-féle programban nyíltan benne van, hogy egy második égetőt
is kell építeni, és a termelt energiával távhőt kell
előállítani (ami természetesen hazavágja a fővárosi szelektív
gyűjtési rendszert is, de ez az egész tervhez képest apróság).
A
Fidesz tudatosan készül rá, hogy a fővárost tartósan
kisebbségből fogja irányítani. A közgyűlési alkukényszer
elkerülésére szolgál az összes fővárosi tulajdonú cég
egyetlen holdingba terelése (a modell Debrecenben is működik: a
holding átláthatatlan, a közgyűlés részéről
ellenőrizhetetlen, és nagy pénzügyi szabadságot élvez). Ez a
holding lesz a másik nagy pénzkiszivattyúzó szelep, élén
természetesen a Fidesz bizalmi emberével - például a pártot
relatíve bőkezűen finanszírozó, mégis miniszterség nélkül
maradt Széles Gáborral (a VT Transmant formailag majd átadja
valakinek, mint Pintér a CBSZ-t), de Nyerges is készülődik. Mivel
a holdingosítás ötlete a Jobbik programjában is felbukkan, a
Fideszben arra számítanak, hogy ennek az átalakításnak a
végrehajtásához, a holding első emberének kinevezéséhez a
jobboldali párt fogja biztosítani a szükséges támogatást. És
reményeik szerint máshoz is a Jobbik asszisztál majd: például az
otthontalanok városhatáron kívülre szorításához, a víz-,
csatorna- és gázszolgáltatásba már beépült multicégek
kiebrudalásához. Különösen a hajléktalanok kérdése
figyelemreméltó: a Fidesz arra készül, hogy Budapesten drámaian
megnő a közműtartozások miatt otthonukat elvesztők száma (az
ilyen típusú tartozások egy jogszabályváltozás nyomán azonnal
jelzáloggal fedezett hitellé alakulnak majd). Mivel a budapesti
hajléktalanellátó rendszert egyáltalán nem kívánják bővíteni,
a megoldás csak az lehet, hogy a főváros jelenlegi, döntően
vidékről idemenekült otthontalanjait elzavarják, a Jobbik lelkes
támogatásával. A szegények lecsendesítésében majd segítenek
az egyházak, viszonzásképpen a kormány (az EU-ban egyedüliként)
semmilyen módon nem bolygatja az egyházi pedofília-ügyeket.
Nagy
dolgok vannak készülőben: az elmúlt négy év legsötétebb,
nyilvánvalóan kétpárti pénzkisíbolásairól (MVM, MÁV, BKV) a
legtöbbet tudó Kocsis István a hallgatásért megkapja a Molt, és
a sógor-barát-üzlettárs-vadásztárs Csányival az övék lesz a
paksi atomerőmű-bővítés is, amit majd az OTP finanszíroz, és
vagy a franciák kiviteleznek (cserébe azért, hogy a metró ügyében
engednek a kormánynak), vagy esetleg az amerikaiak, vigaszdíjul
azért, hogy az F-16 helyett (még az első Orbán-kormány alatt)
Gripeneket vettünk - de a francia vonal az esélyesebb. Polt
Péterből megint legfőbb ügyész lesz, Simicskából a nemzeti
bank elnöke - Orbán Viktornál (mint ahogy a biblia szerint
közvetlen feljebbvalójánál is) minden lehetséges.
Hogy
Budapestet ki fogja ténylegesen irányítani 2010 és 2014 között,
azt nem tudjuk, talán nem is olyan fontos. Csak egy biztos: hogy
bármi lesz is a választás végeredménye, az illetőt nem Tarlós
Istvánnak hívják. Neki - mint mindvégig az elmúlt 15 évben -
csak statisztaszerepet szánnak.
JOBBIK GONDOLAT
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát