Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2010. február 21. Közélet
|
Elfogadta az országgyűlés az
új titoktörvényt. 2010. április 1-jétől minden irat titkos
lesz, amire valaki ráüti a „nem nyilvános” pecsétet. A
képviselők közül 332-en szavaztak igennel és 17-en nemmel. Az
MSZP és a teljes jelen lévő Fidesz-KDNP frakció kivételesen nagy
egyetértésben bólintott rá a törvényre. Fogarasi László
jogászt, a Jobbik szakpolitikusát kérdeztük.
bar!kád:
A Fidesz és az MSZP is megszavazta
az új titoktörvényt a minősített adat védelméről (2009. CLV.
tv.). A jelentőségéhez képest szinte teljes médiaelhallgatás
mellett született meg a kétharmados egyetértés. Mi lehet ennek az
oka?
Fogarasi
László: Az, hogy a
titoktörvényt nem kísérte, és a Jobbikot leszámítva ma sem
kíséri médiaérdeklődés, nem meglepő. A titokvédelemmel
kapcsolatos jogszabályi rendelkezések döntő befolyással vannak a
hatalmon lévők, illetve a politikai váltógazdaságra
berendezkedett hatalomra törekvők működésére, illetve
lehetőséget teremthet a hibák elfedésére. Az ember már fel sem
kapja a fejét a naponta felszínre kerülő korrupciós ügyletek
kapcsán, és ez csak a felszín, amely a média érdeklődési
küszöbét eléri. Az ország tele van a politikai rendszer
szereplői által elkövetett bűncselekményekkel, önkényes
hatalmi cselekményekkel és visszaélésekkel. Realistán szemlélve
a magyar közállapotokat és a médiát, látható, hogy igen
kényelmes számukra az előre leosztott szerepekkel működő
politikai váltógazdaság. Ez az oka annak, hogy hosszú évek
kínlódását követően, ily csendben került elfogadásra a
törvény és a Jobbikot, illetve néhány érdekvédelmi szervezetet
leszámítva, azóta se foglalkozik vele senki. A Fidesznek és az
MSZP-nek a hatalombiztosítási- és gyakorlási technikái, illetve
e tárgyban a jövőről alkotott elképzelései megegyeznek.
b.:
Mi változott meg az új
szabályozással? Mi a véleménye arról, hogy a jogvédők szerint
az új törvény elfogadásával önkényessé és
ellenőrizhetetlenné válhat az állami szervek titkosítási
gyakorlata, továbbá a törvénysértések is kiválóan
elrejthetőek, hiszen csak titkosítani kell az adott
dokumentumot?
Fogarasi:
A legfontosabb változás, hogy a korábban közismert kifejezések,
mint az államtitok, illetve a szolgálati titok megszűntek.
Helyettük alkotta meg a törvényalkotó a már korábban is ismert
kifejezést, a minősített adat fogalmát. Az eddigi törvény I-es
számú melléklete igyekezett pontosan és részletesen meghatározni
azt, hogy mikor, milyen adat minősíthető állam- vagy szolgálati
titoknak. Az új szabályozás szerint akkor lehet egy adatot
minősített adattá nyilvánítani, ha az a Magyar Köztársaság
szuverenitása, területi integritása, alkotmányos rendje,
honvédelmi, nemzetbiztonsági, bűnüldözési, bűnmegelőzési,
igazságszolgáltatási, központi, pénzügyi, gazdasági
tevékenysége, külügyi vagy nemzetközi kapcsolatai, állami szerv
illetéktelen külső befolyástól mentes, zavartalan működésének
biztosítása szempontjából védendő értékkel bír. Azaz szinte
bármit, bármikor titkosítani lehet. Ez a jelenlegi szabályozás
legfőbb hibája. A túlzott konszenzuskeresés a felek között
olyan semmitmondó megfogalmazásokat és szövegkörnyezetet
eredményeztek, amelyek lehetőséget teremthetnek a törvényes
kereteket túllépő eljárásoknak, illetve a törvénytelenségek
és a szakmai hibák örökre elfedésének. Ma, amikor a hatalmat
átszövi a korrupció, és amikor a mentelmi jog hiányában a
parlament egynegyede ellen folyhatna bűnügyi nyomozás, egész
egyszerűen elképesztő fenyegetést jelent. Most már törvényi
felhatalmazás alapján, az általuk irányított szervezetek útján
bárkiről, bármilyen szervezetről, pártról, titkos adatokat
lehet gyűjteni, és azokat önhatalmúlag fel lehet használni. A
törvény szinte kategorikusan kizárja,
hogy a törvénytelenségek valaha is napvilágra kerüljenek. A
felhalmozott adatokat gyakorlatilag ellenőrizhetetlenül tudja
használni egy olyan személyi kör, amelynek tagjai között
magasabb a bűnügyi fertőzöttség, mint jó néhány hátrányos
településen.
b.:
Mi a véleménye arról, hogy nem
kérheti bárki az adatok minősítésének felülvizsgálatát, sőt
az MSZP-s Tóth Károly javaslata is elfogadásra került, miszerint
az indokolatlan titkosítások megszüntetését csak az ombudsman
kérheti a bíróságtól?
Fogarasi:
Egy jogállam fontos jellemzője, hogy azok, akiknek a nevében a
közhatalmat gyakorolják, ellenőrizni tudják a hatalmon lévőket.
A törvény ebben a formában ezt szinte kizárja. A titkos
információk komoly fegyvert jelentenek az azzal rendelkezők
kezében, de ne feledjük, hogy ezzel csak élni szabad, és soha sem
visszaélni. Éppen ezért a törvényt sürgősen módosítani kell,
meg kell teremteni annak pontos és szabályozott rendszerét. Azt
senki ne gondolja komolyan, hogy egy olyan leterhelt személy, mint
az ombudsman, ezekkel a kérdésekkel érdemben tud foglalkozni,
hiszen naponta ezres nagyságrendben keletkeznek a minősített
adatok.
b.:
Nem veszélyezteti a
vélemény-nyilvánítás, az információ és a sajtó szabadságát,
hogy pénz- és börtönbüntetés fenyegeti azokat, akik feltárják
a titkos adatokat, még akkor is, ha ezzel törvénysértést vagy
korrupciót lepleznek le?
Fogarasi:
Ez a törvény alapjaiban
veszélyezteti az információs
szabadságot, és az emberek személyiséghez fűződő jogait.
Egyrészről a mai modern technikai világban előbb vagy utóbb
minden személyes adatunk, titkunk, véleményünk nyilvántartásba
kerül. Innen már csak egy lépés a gondolatrendőrség
felállítása, és a totális ellenőrzés rendszerének
kialakítása. Ne feledjük, az
ember esendő, és hibáival teljes. Gyomorforgató lehetőség olyan
rendszerben élni, amely a saját
polgárai totális, kontroll nélküli ellenőrzésére törekszik
és mindezt úgy, hogy aki nem hódol be, az csak magára számíthat.
Éppen ezért küzdeni kell a koncentrált hatalmi törekvések
ellen. Csak így biztosítható Magyarország szebb
jövője.
( barikad.hu alapján szerk)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát