Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2011. január 3. Közélet
|
Új rendszert építünk, teljesen új logika alapján. Az elmúlt
húsz év logikája kimondva-kimondatlanul a félelem volt attól, hogy
visszatér a pártállami rendszer, ezért számos gát korlátozta a
mindenkori kormány jogköreit. Ezekre a jövőben nincs szükség, így végre
olyan rendszert alakíthatunk ki, amely sokkal közelebb áll a nyugati
típusú demokráciákhoz, mint az eddigi – mondta a lapunknak adott újévi
interjúban Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter,
kormányfőhelyettes, akit a magyar jogállam állapotáról is kérdeztünk.
Navracsics reményét fejezte ki, hogy a bírák is érzik, megrendült az
igazságszolgáltatásba vetett bizalom az ésszerűtlenül elhúzódó perek
miatt. Az új megyei kormánymegbízottakról és az egy év múlva bevezetendő
járásokról kijelentette, hogy az államigazgatás decentralizációja
folyik, s ez a legkevésbé sem veszélyezteti az önkormányzatok
önállóságát. A miniszterelnök-helyettes szerint hiába nézi le
Közép-Európát a Nyugat, az EU-elnökség egy évében – Lengyelországgal
közösen – bebizonyítjuk, hogy egyáltalán nincs igazuk a kétkedőknek.
Stefka István–Huth Gergely
Navracsics: Új rendszert építünk
„Hiába néz le bennünket nagy gőggel a Nyugat, az EU élén Lengyelországgal közösen bebizonyítjuk, hogy nincs igazuk a kétkedőknek”
Valóban új rendszert épít a kétharmados többség, amely szakít az elmúlt
húsz év félelemre épített logikájával – mondta a lapunknak adott újévi
interjúban Navracsics Tibor. A közigazgatási és igazságügyi miniszter,
kormányfőhelyettes a bírákról szólva megjegyezte: reméli, hogy ők is
érzik, megrendült a bíróságokba vetett bizalom az ésszerűtlenül elhúzódó
perek miatt. Saját szerepéről elárulta: inkább a pragmatikus
irányzathoz sorolja magát, s kijelentette azt is, hogy a Fideszben
nincsenek ideológiai törésvonalak, csak konkrét ügyek körül kialakuló
viták.
|
– Azt mondják, ma is gyakran látni a kettes villamoson. Nem fél, hogy letámadják az ellenzékiek?
– Eddig semmilyen kellemetlenségem nem volt. Ha megszólít valaki,
inkább a támogatásáról szokott biztosítani. Ha már egy politikus nem
szállhat fel bátran a villamosra, az meglehetősen szélsőséges helyzet.
– Nem valószínű, hogy Gyurcsány Ferenc nyugodtan utazhatna a villamoson.
– Gyurcsány az elmúlt húsz év legszélsőségesebb figurája.
–
Orbán Viktor a győzelem éjszakáján mondta el emlékezetes beszédét
a szavazófülkékben történt forradalomról és arról, hogy húsz év alatt
kiderült: rendszert váltani nem lehet, csak megbuktatni, megdönteni és
újat alapítani helyette. Azóta eltelt nyolc hónap, mit gondol, sikerült
felszámolni a régi rendszert?
– Sok szempontból valóban új rendszert építünk, teljesen új logika
alapján. Az elmúlt húsz év logikája kimondva-kimondatlanul a félelem
volt. A félelem attól, hogy bár a demokratikus erők győzhetnek egy
választáson, de a kommunisták valahogy mégis visszajöhetnek. Éppen ezért
az alkotmányos rendszerben igyekeztek minél több intézményi gátat
állítani a visszarendeződés elé. Korlátozták a kormány és a parlament
jogkörét, azt remélve, hogy ezzel egy MSZP-kormányzás esetén is
megvédhetők a demokratikus vívmányok. Tudjuk, nem volt alaptalan a
félelem. Ám ezekre a gátakra a jövőben nem lesz szükség. Fontos, hogy a
most kiépülő rendszer sokkal közelebb áll a nyugati típusú
demokráciákhoz, mint az eddigi.
– A kormány központosítást hajt végre. Orbán Viktor átadta az új megyei
kormányhivatalok vezetőinek a megbízólevelét, miközben jó néhányan
lapunknak is panaszkodtak, hogy csorbulni fog a megyei önkormányzatok
önállósága. Nem okoz zavart ez a párhuzamos vezetés?
– Nem beszélnék központosításról, hiszen valójában decentralizáció
folyik. Éppen eddig volt rendkívül centralizált a kormánypolitika, s
most megjelenik egy új, megyei színtér. Eddig minden a kormánytól
függött, most az új hivatalokkal lehetőség lesz arra, hogy a kormánynak
megyei arca legyen. Érdekellentétről nincs szó. A megyei önkormányzat
vezetője továbbra is a megye választott képviselője lesz, míg a
kormánymegbízottak a kormányt képviselik majd.
– Kiszivárgott hírek szerint a kormánymegbízottak kinevezése csak
az első lépés, és a jövőben fokozatosan elvonják majd a megyei és
települési önkormányzatok jogkörét.
– Ez egy másik kérdés, régóta húzódó vita a feladatmegosztás módja az
állam és az önkormányzatok között. Sokszor maguk az önkormányzati
szereplők kérik, hogy egyes oktatási vagy egészségügyi intézményeiket
inkább az állam tartsa fenn, mert önmaguk nem képesek rá. A
kormányhivatalok nem kaptak több feladatot, mint amennyit eddig a
megyékben működő tizennégy, úgynevezett dekoncentrált állami szervezet
vitt.
– Tehát nem fognak gyámkodni az önkormányzatok fölött?
– Szigorúan csak alkotmányossági, jogi kontrollt láthatnak el fölöttük,
ahogyan ezt eddig is tették a közigazgatási hivatalok. A helyi
demokrácia sértetlen marad.
– Lesznek járások is?
– Azt tervezzük, hogy 2013-tól az államigazgatásban bevezetjük a járási
szintet, de ezek az új szervek is csak állami feladatokat végeznek
majd: közelebb hozzák az ügyintézést az emberekhez.
– Miért ijedtek meg attól, hogy ispánnak nevezzék a hivatalvezetőket?
– Nem ijedtünk meg, fel sem vetettük ezt. A mai magyar közélet egyik
bornírt vonása, hogy hihetetlenül nagy energiákat fektet értelmetlen
vitákba. Tudjuk, sokan próbálták elhinteni, hogy az ispánok majd valami
sötét kort hoznak vissza. Mi éppen ezért kikerültük a vitát, és inkább
valódi problémákkal foglalkozunk.
–
Árulja el, mi történt pontosan azon a december 20-i
frakcióülésen. Kívülről úgy tűnt, hogy az ön javaslatát meg puccsolták,
és a Fidesz-frakció tagjai az utolsó pillanatban rábólintottak Rogán
Antal előterjesztésére, amely alapján a médiahatóság már januártól
alkothat rendeleteket. Az MSZP szerint Orbán mutatta meg önnek, hogy az
övé az utolsó szó.
– Az MSZP mindig sokkal jobban tudja, hogy mit gondolunk, mint mi
magunk. Talán a szocializmusból örökölték azt a hozzáállást, hogy a párt
a munkásosztály objektív tudata. Valójában csak egy intézkedés
időpontján vitatkoztunk. Nekem az volt az álláspontom, hogy majd az
alkotmányozással egy időben rendezzük ezt a kérdést, míg Szalai
Annamária és Rogán Antal azonnal módosította volna az alkotmányt. A
Fidesz-frakció végül melléjük állt.
– Mi az ön személyes véleménye az új médiatörvényről?
– A médiatörvényt és a médiaalkotmányt együtt kell kezelni. Az a
hisztéria, ami elindult, mindenképpen túlzó, majd az idő igazságot tesz.
Ha valóban gondok adódnak a gyakorlatban, nem leszünk restek módosítani
a törvényt, amely alapvetően jó dolgozat.
– Mintha a kormány nem tudna megfelelő válaszokat adni a nemzetközi botránykeltésre.
– Mert egy hisztériára nehéz válaszolni. Ráadásul ez a vita már régen
túlment a médiatörvényen. Én abban hiszek, hogy a következő időszakban
feketén-fehéren bebizonyosodik, hogy ez európai, jogállami rendelkezés.
– Nem is az a fő gond, hogy a kormány egy az eddigiektől gyökeresen
eltérő médiaszabályozást alakított ki, hiszen erre megvan a
felhatalmazása. A kérdés inkább az, hogy miért nem irtják ki a
törvénykönyvekből a sajtóra vonatkozó, már eddig is túlburjánzó
jogszabályrengeteget. Az új médiatörvény újabb perelési lehetőséget hoz a
nyakunkra, pedig már eddig is szinte többet jártunk a bíróságra, mint a
szerkesztőségbe
.
– Ez elsősorban a parlamenten múlik, s talán vannak képviselők, akik
foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Én is úgy látom, hogy lehet finomítani a
rendszeren. Számomra kicsit elnagyoltnak tűnt a médiatörvény és a
médiahatóságot érintő alkotmánymódosítás előterjesztőinek érvelése
amellett, hogy azonnal, már januárban bevezessék új rendelkezéseket. Ha
nyugodtabb tempóban készülnek az új jogszabályok, lehet, hogy
tökéletesebb lett volna a végtermék.
– A sajtóügyekben rendszerint ugyanazok a bírák ítélkeznek, és számunka
határozottan úgy tűnik, hogy közülük többen kifejezetten utaznak a
jobboldali sajtóra. Meglepődne, ha meglátná, hogy egy-egy ítéletben
micsoda érveléssel állnak elő ezek a bírák, és mennyire jellemző rájuk a
kettős mérce.
– Tudom, a pesti folklórban közszájon forognak bírák nevei. A bírósági
vezetőknek és az igazságszolgáltatási tanácsnak lenne a feladata, hogy
jelezzék az efféle magatartást. Ám tételezzük fel, hogy az újságírók
alapvetően jóhiszeműen írnak, és a bírák nagy többsége jól végzi a
munkáját.
–
Ma nyolc-tíz évig is elhúzódnak a perek Magyarországon. Mint az
igazságügyért is felelős miniszter, mit tesz azért, hogy helyreálljon a
bíróságokba vetett bizalom?
– Mi az igazságügytől legfeljebb kérhetünk, hiszen bár a
minisztériumunkat igazságügyi tárcának is nevezik, az ügyészséget a
parlament felügyeli, a bíróságokat pedig az Országos
Igazságszolgáltatási Tanács. Ennek ellenére négy-négy milliárd forint
többletjuttatást biztosítottunk a két szervezetnek, s ebből az
ügyészségnek egymilliárdot a korrupcióellenes harcra kell fordítania. A
bíróságoknál pedig gyorsítócsomagot fogadtunk el, amely igyekszik
megakadályozni a rosszhiszemű perelhúzást. Például adott esetben az időt
húzó vádlott vagy ügyvéd távollétében is megtartható lesz a tárgyalás.
Persze a legfontosabb az emberi tényező, ebbe közvetlenül nem szólhatunk
bele, de reméljük, a bírák is érzik: megrendült a bíróságokba vetett
bizalom az ésszerűtlenül elhúzódó perek miatt.
– Ahhoz, hogy a korrupciót letörjék, jól fizetett ügyészek és bírák kellenek.
– Ezt mi is tudjuk, éppen ezért plusz fizetési fokozatokat vezettünk be
mindkét szervezetnél, ami a tapasztaltabb szakembereknek a mainál
magasabb bért jelent.
–
Jó kérdés, hogy ki számít tapasztaltnak. A Horn-kormány alatt úgy
ment végbe a bírósági reform, úgy kaptak Európában is kirívóan széles
körű autonómiát a bíróságok, hogy előtte elmulasztották kirostálni a
szervezetből a korábban pártutasításra ítélkező, alkalmatlan bírákat. Ha
már azt ígérték a tavasszal, hogy új rendszert alapítanak, nem kellene
valahogyan elősegíteniük a bírói kar megtisztulását?
– És ki lenne a bírák bírája? Ez a legnehezebb kérdés, nem hiszem, hogy
jó lenne, ha néhány politikus McCarthy-bizottságként összeülne, és a
politikai megbízhatóság szempontjából osztályozná a bírákat. Van olyan
bíró, aki a szívében nem velünk érez együtt, de becsületes, jó
szakember. És van olyan is, aki mellettünk áll, viszont ennek semmi
haszna, ha rosszul dolgozik. Ez nagyon bonyolult kérdés, amit
valószínűleg csak az idő fog megoldani. A magunk részéről annyit
tehetünk, hogy érdekeltté tesszük a bírói kart a jól teljesítő bírák
jutalmazásában, és sűrítjük a belső értékeléseket.
– Köztudomású, hogy a Fidesz körüli szellemi holdudvarban ön az egyik meghatározó irányzat vezéralakja, kulcsfigurája.
– Valóban, melyiknek?
–
Akkor úgy kérdezzük, hogy létezik-e neokonzervatív–nemzeti
konzervatív vagy pragmatikus–idealista törésvonal a holdudvarban, és
ezek közül ön melyik címkét fogadná el?
– Nem szeretem a címkézést, de ha muszáj, akkor a pragmatikussal
megbarátkozom. A Fideszről azt szokták mondani, hogy ez monolit
struktúra, ahol az van, amit Orbán Viktor mond. Ehhez képest szerintem a
Fidesz rendkívül összetett szövetség, amely a konzervatív-liberálistól a
nemzeti radikálisig húzódik. Továbbá ott vannak a szövetségeseink, mint
a Nemzeti Fórum, a kisgazdák vagy maga a KDNP. Intézményesedett
ideológiai törésvonalak nincsenek, csak építő viták vannak. Az
álláspontok nem a sztereotípiák, hanem a viták apropóján alakulnak ki.
Mindig az újságírók lepődnek meg a legjobban, ha egy fideszes politikus
nem a rá aggatott sztereotípia szerint hoz döntést.
–
2011 fontos év hazánknak, Magyarország most fél évig az unió
elnöke. Egyes nyugati újságok arról írnak, hogy hazánknak túl nagy falat
az elnöki poszt, és nem vagyunk méltók a betöltésére.
– Valóban megfigyelhető ilyen gőg a nyugatiak részéről. Emlékszem rá,
hogy amikor Csehország az elnökség előtt állt, nem csak újságok,
egyenesen a francia kormány vetette fel, hogy inkább ők látnák el az
elnökséget. Tehát létezik egyfajta lenézés, még mindig nem hiszik el,
hogy a közép-európai demokráciák egyenrangúak a nyugatiakkal. A második
fél évben Lengyelország követ minket, s együtt bebizonyítjuk, hogy nincs
igazuk a kétkedőknek.
Stefka István–Huth Gergely
(Forrás: Magyar Hirlap online)
Mint tudjuk további millió dollárok kivonásához a tőke spekulációval a dezinformáció és a virtuális káosz fenntartásában érdekelt a spekulációs tőke piac üzleti érdeke. A mértéktelen magán kapzsiság érdekében.
JOBBOLDALI GONDOLAT
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát