Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2010. október 12. Közélet
A környezeti
katasztrófát okozó ajkai timföldgyár is akkor került állami
tulajdonból magánkézbe, amikor 1995–1997 között lezajlott a
Hungalu Rt.-hez tartozó teljes magyar alumíniumágazat
privatizációja. A társaságot magyar magánszemélyek az
alumíniumipar privatizációjának megkezdésekor, 1995-ben
alapították. Szinte ajándékként kapta meg a vevő a céget,
csupán a környezetvédelmi feladatok átvállalását, mérnöki
hivatástudattal való biztonságos üzemeltetést várt el tőle az
állam. Ezt sem sikerült teljesítenie.
Minden
bizonnyal megnövelte a tragédia kockázatát a privatizációs
szerződésekben vállalt környezetvédelmi kötelezettségek,
illetve az ellenőrzés elhanyagolása, az illetékes
környezetvédelmi hatóság dilettantizmusa vagy kirívó és
érthetetlen felelőtlensége. Az 1767,8 millió forint jegyzett
tőkéjű Ajkai Alumíniumipari Kft. privatizációs pályázatára
1997-ben két cég jelentkezett: a norvég Hydro Alumínium és a
szlovák ZSNP által alkotott konzorcium, valamint az Inotai
Alumínium Kft., amelynek tulajdonosi hátterében a gyümölcsöző
politikai kapcsolatokat ápoló Tolnay Lajos cége, a Magyar
Alumínium Kft. állt.
Akkor már
nyilvánosan hangoztatott politikai akarat volt, hogy az
alumíniumipari ágazat állami tulajdonú teljes vertikumát magyar
szakmai befektetőknek értékesítik, mondván, nincs rá külföldi
jelentkező, illetve ha van is, az csak a piacainkat akarja. (A
Székesfehérvári Könnyűfémmű többségi tulajdonát az
Antall-kormány idején eladták az amerikai Alcoának.)
Nehéz
helyzetben volt az alumíniumipari ágazat a privatizációt eldöntő
1995-ös kormányhatározat megszületése idején: a működőképesség
fenntartása, a veszteséges gazdálkodás finanszírozása is
milliárdos állami költségvállalást igényelt volna, nem
beszélve az évtizedek óta felgyülemlett vörösiszap okozta
környezetvédelmi gondok megoldásának kötelezettségéről.
Visszaesett a kereslet a kilencvenes évek legelején (1991–1993
között) az alumínium iránt, világpiaci ára történelmi
mélyponton volt, fizetésképtelenség miatt összeomlott az orosz
piac, ráadásul már akkor látható volt, hogy az irtózatosan
energiaigényes alumíniumkohók fűtési költsége (részben az
energiaágazat éppen akkor folyó privatizációja okán)
ugrásszerűen megdrágul. Ugyanakkor a Hungalu Rt. 1995. május 15-i
közgyűlésére készített privatizációs koncepcióról írt
jelentés szerint „1994 közepétől a világpiaci alumíniumárak
jelentősen emelkedtek, és 1995 elejétől a timföldtermékek ára
is kedvezően elmozdult. Ötévi csökkenés után 1995-ben várhatóan
növekedésnek indul az árbevétel még reálértékben is.” Mégis
a kedvezőtlen körülmények estek latba nagyobb súllyal, és az
állam szabadulni akart a problémás tehertől. Ez kapóra jött két
jól körülhatárolható hazai gazdasági csoportnak, hogy potom
áron megszerezze szinte a teljes alumíniumágazat tulajdonjogát –
a bányászattól a timföldgyártáson és a feldolgozóiparon
keresztül egészen a kereskedelemig.
A Gyurcsány Ferenc
nevéhez kötődő Altus 1995-ben a Mosonmagyaróvári Timföld- és
Műkorundgyár (Motim) Rt.-ben szerzett 45 százalékos részesedést,
megvehette a Balassagyarmati Fémipari Kft. 90 százalékát, majd
1996-ban a Bakonyi Bauxitbánya Kft. 18 százalékát, 1997-ben pedig
a Hungaluker Kft. 40 százalékát. A Tolnay Lajos, illetve az inotai
kohó volt fejlesztési igazgatója, Petrusz Béla nevével
fémjelzett Magyar Alumínium Kft. 1996-ban megszerezte az Inotai
Alumínium Kft. 90 százalékát, a Kőbányai Könnyűfémművet
(Köbál), 1997-ben az Ajkai Alumíniumipari Kft. 90 százalékos
üzletrészét, illetve a Hungaluker 60 százalékos
tulajdonjogát.
Figyelemre méltó, hogy a Hungalu
privatizációja előtt, 1995 májusában az ipari miniszter
felmentette Ernst Ervin elnököt (aki egyébként már május 13-án
benyújtotta lemondását), valamint Keresztes Péter vezérigazgatót,
és elnöknek Bakonyi Árpádot nevezte ki, vezérigazgatónak pedig
Szabó Pált. Utólag pontosan láthatjuk, hogy olyan embereket
ültettek a Hungalu élére, akik később, a végrehajtott
magánosítási tranzakciók után a privatizált cégeknél
bukkantak fel tulajdonosi, cégvezetői, igazgatósági, illetve
felügyelőbizottsági pozícióban. Az 1995-ben elkezdett
privatizáció 1997 végére be is fejeződött, 6,2 milliárd forint
bevétele származott a Hungalunak az értékesítésből, ezt a
pénzt azonban folyamatosan rá is költötték a privatizáció
előtt álló cégek fenntartására, illetve feljavítására,
valamint két cég – az Aloxid és a mostani ökológiai
katasztrófát okozó Magyar Alumíniumipari Zrt.-be beolvadt Ajkai
Alumíniumipari Kft. – által át nem vállalt
környezetikár-elhárítási feladatokra. A privatizációs folyamat
kezdetekor egyébként a Hungalu Rt.-nél tízmilliárd forintnyi
környezetvédelmi kárt mutattak ki.
Három timföldgyár
mellett ma is van vörösiszap-tározó, az ajkain kívül a
mosonmagyaróvári közelében, amelyet sajtóhírek szerint
megfelelő műszaki színvonalú védelemmel látott el a Motim,
illetve az almásfüzitői mellett, amely mára kiszikkadt, és a
hírek szerint folyamatban van a rekultivációja,
monitoringrendszerrel is rendszeresen ellenőrzi a kárelhárítással
megbízott környezetvédelmi cég. Csiha Judit privatizációért
felelős tárca nélküli miniszter meglepően optimista, minden
kételyt eloszlatni igyekvő jelentést tett le a kormány asztalára
1998 elején a Hungalu privatizációs feladatainak lezárásáról
és a folyamatban lévő környezetikár-elhárításról. A
végelszámolásra ítélt Hungaluhoz befolyt privatizációs
bevétel, illetve a cég még meglévő vagyona a kormány számára
készült jelentés szerint „elegendő fedezetet” jelentett 1998
elején „a környezetvédelmi ráfordítások finanszírozására”.
A
privatizált cégek – Csiha miniszter asszony szerint –
„időarányosan teljesítették az átvállalt környezetvédelmi
feladatokat”. A korabeli dokumentum szerint a környezetvédelmi
tárca megpróbált akadékoskodni, mert nem derült ki számára a
kormányzatnak írt beszámolóból, hogy a Hungalu csoport pontosan
milyen intézkedéseket foganatosított a környezeti károk
elhárítása érdekében. Ám az akkori híradások szerint
egyáltalán nem csapott nagy zajt. A környezeti károk
elhárításának ellenőrzése szinte kizárólag a környezetvédelmi
hatóságra hárult, amelynek tevékenysége erőteljesen függ a
mindenkori politikai hatalomtól. 1997 végén, meglepő módon éppen
a Hungalu cégcsoport privatizációja után, szüntették meg –
takarékossági okokból – az állami vagyon privatizációjának
lebonyolításáért felelős ÁPV Rt.-nél a titkárnővel együtt
is csupán négyfős környezetvédelmi igazgatóságot, amelynek
egyik legfontosabb feladata lett volna a privatizációs
kontraktusokban vállalt környezetvédelmi feladatok teljesítésének
ellenőrzése. A környezetvédelmi minisztérium szigorúságára
nem nagyon számított a korabeli szaksajtó, hiszen mint arra a HVG
felhívta a figyelmet már akkor, a zöld tárca „közigazgatási
államtitkára és az Altus elnök-vezérigazgatója – Szilvásy
György és Gyurcsány Ferenc – jó kapcsolatokat ápol egymással”.
A szükséges környezetvédelmi intézkedési tervet egyébként
maga a Hungalu készíttette el Bakonyi Árpád és Szabó Pál
irányításával valamennyi privatizált cégre nézve, amelyet a
környezetvédelmi hatóságokkal is egyeztetett.
Csiha Judit
Horn-kormánynak készített beszámolója egyebek mellett azt is
rögzíti, hogy „az Ajkai Alumíniumipari Kft. esetében érintett
VI–X. számú vörösiszaptárlók a társaság tulajdonában
maradnak, azok kárelhárítását – az érintett környezetvédelmi
hatóság által már jóváhagyott részletes
környezetikár-elhárítási tervben foglalt ütemezés és
megoldási mód alapján – maga a társaság végzi el a Hungalu
Rt. által előre banki zárolt számlára helyezett és mindig csak
az elvégzett feladatoknak megfelelő pénzeszközök biztosítása
mellett”. Erre a feladatra egyébiránt 500 millió forintot
különített el annak idején a Hungalu. Ennek 45 százalékát a
tröszt vállalta, 55 százalékát a PHARE-programból
biztosították. A miniszteri jelentés szerint a Hungalunál 1998
elején rendelkezésre állt az a pénzöszszeg, amely elegendő a
szükséges környezetvédelmi feladatok finanszírozásához. A
Tolnay Lajos nevével fémjelzett befektetői csoport egyébként
tízmillió forintért vehette meg a csaknem 1,8 milliárd forint
jegyzett tőkéjű Ajkai Alumíniumipari Kft.-t, amelynek saját
tőkéje a privatizáció idején a cégiratok tanúsága szerint
négymilliárd forint volt. A privatizált cég több társaságban
is tulajdonos volt, ami azt jelenti, hogy a vevő stafírungként még
megkapta a Hungamola Mikronizált Timföldhidrát-termelő Kft.-t. és
a Tial Szolgáltató Kft.-t is. E két céget később beolvasztották
az anyacégbe, ily módon az Ajkai Alumíniumipari Kft.-nek 4,9
milliárdra duzzadt a saját tőkéje.
Vagyis ezért a
cégvagyonért fizettek Tolnayék tízmilliót. A vevő, mint
említettük, a korábban Tolnayék által privatizált Inotai
Alumínium Kft. volt, amely jelentős vállalásokkal igyekezett
kompenzálni a potom vételárat. Egyebek mellett minimum tíz évig
vállalták a vevők az ajkai timföldgyártás folyamatos
működtetését. A környezetikár-elhárítást hárommilliárd
forint erejéig vállalták önerőből 2011-ig. Ennek elmaradása
esetére nevetséges szankciót írt elő a Hungalu, csupán a
vételár tíz százalékát, vagyis egymillió forintot kell
büntetésként kifizetnie a cégnek, ha nem teljesíti a
hárommilliárdos ráfordítást. Öt év alatt négymilliárd forint
összegű beruházás megvalósítását is vállalták. Ennek
elmaradása esetén a meg nem valósított beruházás értékének
tíz százalékát kell leróniuk a privatizátoroknak, magyarán: ha
ebből semmit sem realizálnak, akkor jól meg lehet büntetni őket
maximum 400 millió forintra.
A társaság bauxitigényének
kielégítése elsősorban a Bakonyi Bauxitbánya Kft.-ből történhet
– írták elő a kontraktusban. A máshonnan beszerzett bauxitot a
beszerzési érték három százalékával szankcionálja az ÁPV
Rt., illetve jogutódja. Kérdés, ez a pont vajon miként teljesül,
tekintve, hogy kifogyóban a magyar bauxit, és a Magyar
Alumíniumtermelő és Kereskedelmi Zrt. (Mal Zrt.) ma már a
feldolgozott bauxit egyharmadát importálja – részben saját
tulajdonú – külföldi bányákból. A céget majdhogynem
kötelezték a Bakonyi Bauxitbánya Kft. 18,032 százalékos
üzletrészének megvásárlására. Az ajkai timföldgyár
privatizációs szerződésének megkötése után három napon belül
szerződést kellett kötnie az eladó Hungaluval 18 millió forintos
vételáron, ellenkező esetben a fizetendő vételár ötven
százalékát kötbérként kellett volna megfizetnie. Ám a szinte
kényszernek tűnő bányavásárlás sokkal inkább ajándék volt a
cégnek.
A társaság vállalta, hogy 1997-ben képződő
nyereségét (a hiteltartozások és kamatok elengedése miatt) nem
osztja fel, hanem visszaforgatja. Nagyvonalúan elengedte a Hungalu
is a társaság felé fennálló hiteltartozását és ezek
járulékait 2,7 milliárd forint értékben, sőt 1,6 milliárd
forint banki adósságot is kifizetett a magánkézbe adott cég
helyett. A cég vállalta a hatályos kollektív szerződés
fenntartását két évig, valamint legalább 900 fő
foglalkoztatását. A PHARE-projekt keretében végrehajtott 500
milliós környezetikár-elhárítás költségeinek önrészét, 225
millió forintot is a Hungalu állta. A privatizációs szerződésben
vállalt kötelezettségeket az ÁPV Rt.-nek, illetve jogutódjának,
a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nek kell ellenőriznie. Ezt
minden bizonnyal meg is tette. Büky Dorottya, az ÁPV Rt. egykori
kommunikációs igazgatója 2003-ban például kérdésünkre
határozottan állította, hogy „az állami vagyonkezelő szervezet
az utóbbi években rendszeresen ellenőrizte a privatizációs
szerződésben az új tulajdonosok által vállalt kötelezettségeket,
és mindent rendben talált”. Az ÁPV Rt.-t akkoriban azért
zaklattuk a Hungalu Rt. által levezényelt privatizációval
kapcsolatos kérdéseinkkel, mert kiderült, hogy a Medgyessy-kormány
idején is ugyanolyan nagyvonalú az ÁPV Rt. Tolnayékkal, mint a
Horn-kormány idején volt. 2003 júniusában kiderült ugyanis, hogy
a Mal Zrt.-nek elengedtek egy 120 millió forintos tartozást, ami
abból eredt, hogy a Mal értékesítette a Kőbányai Könnyűfémmű
Kft.-t, amelyet, amint azt korábban említettük, 1996-ban
privatizált a Tolnay-féle csoport.
A Köbal Kft. is a
Hungalu Rt. tulajdonában volt, a privatizáció idején jegyzett
tőkéje 898 millió forint, saját tőkéje 1,1 milliárd forint
volt. A Köbal Kft. kilencvenszázalékos üzletrész-tulajdonjogát
450 millió forintért vásárolhatta meg a Mal Zrt. A vevő
vállalta, hogy tíz évig működteti a társaságot, vállalta a
foglalkoztatás fenntartását, azt, hogy – 1996-os árszinten –
minimum 1,8 milliárd forint beruházást hajt végre a cégben 2001.
december végéig, ezen túlmenően 1,4 milliárd forint költségű
környezetikár-elhárítást végez, és törleszti a Hungalu felé
fennálló 580 millió forintos tartozását.
A Köbal Kft.
2001. december 31-ig könyvvizsgáló által hitelesített beszámoló
szerint a vállalt 1,8 milliárd forinttal szemben 1,196 milliárd
forintot fordított termelési célú beruházásra. A privatizációs
szerződés erre a helyzetre szankcióként az elmaradt beruházási
érték tíz százalékának befizetését írta elő az eladó
számára. Mivel a Hungalu időközben megszűnt, jogutódját, az
ÁPV Rt.-t illette volna ez a pénz, de az állami vagyonkezelőnek
nem hiányzott a 120 millió forint. 2002-ben az ÁPV Rt.
igazgatósága úgy döntött, elengedi a tartozást. Deák Péter
Ferenc, az ÁPV Rt. vezető jogásza jogi véleményével igyekezett
elősegíteni a döntést. E szerint „nincs olyan kizáró feltétel
az egész szerződéses rendszerben, ami a szankció érvényesítésének
eltekintését mint lehetőséget kétségbe vonná”.
Felettébb
tanulságos Tolnay Lajos 2002-ben tett nyilatkozata, amikor azzal
indokolta „az évi hatmilliárd forintos forgalmú, fóliagyártó
profilú cég”, a Köbal értékesítését, hogy nem jó a
világpiaci konjunktúra, az alumínium áresése 25 százalékos
volt, sőt az értékesítést és a nyereséges gazdálkodást
„tovább nehezítette az erős forint”, hiszen jórészt hazai
alapanyagokkal és hazai energiával dolgoznak, az alapanyagimport
aránya csupán 12 százalékos. Tolnay tavaly azt állította, hogy
az erős forint miatt önmagában is több milliárd forinttal
romlott a Mal Zrt. gazdálkodásának egyensúlya. „Ez akkora
hátrány, amit kigazdálkodni lehetetlen volt, ezért cégünk a
korábbi évek 4-4,1 milliárd forintos nyeresége helyett az idén
várhatóan 1,4 milliárddal zár” – nyilatkozta 2002-ben Tolnay.
Ezt a kis, 1,4 milliárdra apadt nyereséget fejelték meg a
kedvükért a 120 millió forintos adósság elengedésével.(Forrás:
MN)
Kommentál
A MAL Zrt társaságcsoport strukturális átalakítása 2001-ben kezdődött, amikor megvásárolta a zeolitokat és timföld őrleményeket gyártó szlovén SILKEM d.o.o. többségi tulajdonrészét. Az új társaság termékkapcsolataiban jól illeszkedik a korábbi Timföld Ágazat tevékenységéhez. A MAL Zrt. a boszniai privatizáció keretében 2004-ben többségi tulajdont szerzett a Rudnici Boksita Jajce bauxitbánya társaságban, amelynek kiváló minőségű bauxitja jól kiegészíti a ma már csak korlátozottan hozzáférhető hazai bauxitot. A MAL Zrt. 2005 júniusában átvette a többségi tulajdonában álló Bakonyi Bauxitbánya Kft.-től a mélyművelésű bauxittermelést, és az eszközök kivásárlásával létrehozta a Bauxitbányászati Ágazatot. A társaság – döntően a magas villamos energia árak miatt – 2006. január 31-ével leállította az inotai alumíniumkohót, de egyidejűleg két új hulladékolvasztó kemencét helyezett üzembe. A MAL Zrt. – alapos elemzés és előkészület után – 2007. június 1-jén az INOTAL Alumíniumfeldolgozó Kft. részére értékesítette az Inotán működő alumínium félgyártmány előállító kapacitásait. A MAL Zrt. stratégiai és termékfejlesztési célkitűzései hatékonyabb valóra váltása érdekében 2008. április végén szervezeti/szerkezeti és személyi változtatásokat hajtott végre.
JOBBIK GONDOLAT
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát