Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
Nyilván Pest barbár szovjet megszállása évfordulójának előestéjére időzítette a Nemzeti Színház Rába Roland rendezésében a Tábori György néven született budapesti zsidó Mein Kampf című, műfajilag nehezen besorolható színpadi „alkotásának” műsorra tűzését. (Jobb híján maradjunk a bohózat megnevezésnél.)
A kép egy másik, a Madách Színházban futó darabból ábrázol egy
jelenetet - ebben is szexuális aberrációikat vetítik ki Hitlerre - itt
éppen buziként próbálják ábrázolni megfegyelmezőjüket a beteg zsidók
Magáról a szerzőről annyit kell feltétlenül tudnunk, hogy 1914-ben született, aztán – miként életrajzában olvasható – zsidó származása miatt 1935-ben el kellett hagynia Magyarországot. Hogy önmagában a faji-nemzeti hovatartozás miatt ez miért vált szükségessé, az rejtély, amikor még egyetlen ún. zsidóellenes, diszkriminatív törvény sem született, sőt, Magyarország, jelesül Budapest a zsidó szellemi élet és kultúra legfontosabb központja, fellegvára volt – akárcsak napjainkban is – egész Európában, de hát témánk szempontjából amúgy is közömbösnek tekinthető most ez a kérdés.
Nos, tehát Tábori Angliába emigrált,
innentől George Tabori néven emlegetik, 1947-ben Amerikába költözött,
íróként és színházi rendezőként működött, majd 1971-ben – akárcsak
Emerich Gartner, alias Imre Kertész – ő is Németországban telepedett
le, s néhány éves ausztriai távolléttől eltekintve ott is élt 2007-ben
bekövetkezett haláláig.
A Mein Kampf című öregkori darabjában Hitler fiatalkori, bécsi évei
jelennek meg Tabori sajátos, torzító szemüvegén keresztül, melybe
minduntalan beleszűrődnek a holomítoszra történő sajátos utalások és
képzettársítások. Tabori Hitlere szexuális problémákkal küszködő,
akaratos, infantilisen hisztériás és gyűlölködő, gyerekes egyéniség,
aki végül egy zsidó menhelyen húzza meg magát. Hiába no, nem múltak el
nyomtalanul az angolszász országokban eltöltött évtizedek, hiszen
közismert, hogy az angol-amerikai háborús propaganda terjesztette a
Führer szexuális aberrációjáról szóló hazug híreket, bár
valószínűsíthető, hogy a zsidó szerző sokkal inkább a saját gyötrő,
személyes pszichoszexuális problémáit materializálta és jelenítette meg
ország-világ elé tárva azokat a színpadon. Aztán a zsidó menhelyen egy
Schlomo Herzl nevű kereskedő veszi pártfogásába a tehetségtelen
dilettánsként bemutatott ifjú festőt, akit nem vettek fel a bécsi
képzőművészeti akadémiára.
Itt azért jegyezzük meg, hogy még értelmiségieknek mondott emberek is a
mai napig elhiszik, sőt, egyesek hirdetik is azt az eszement, s teljes
műveletlenségről tanúskodó ökörséget, miszerint a Reich későbbi
kancellárja szobafestőként kezdte volna pályafutását – no comment… A
másik közkeletű tévedés és ostobaság, hogy Hitler mint festőművész
abszolút jelentéktelen, amatőr dilettáns volt. Hírportálunk jóvoltából
2008 végén két részletben is felkerültek önmagukért beszélő, gyönyörű
Führer-alkotások a világhálóra, melyeken csendéletektől tájképeken és
katedrálisok, emberi portrék ábrázolásán túl egészen egy erdei
Krisztus-feszületig rendkívül gazdag tematikájú műalkotások láthatóak.
(Jellemző korunk idiotizmusára, hogy ezek például Európa némely
országaiban indexen vannak, így amennyiben valaki németországi
ismerősei számára próbálná elküldeni e sorozatot, az ottani éber
gondolatrendőrség azonnal akcióba lépne, s lehetetlenné válna a képek
megtekintése.)
A továbbiakban aztán a hipochonder ifjú Hitlert mindenféle betegségek
gyötrik (lehet a zsidó származása és a zsidó feleség tudatalattija) , mígnem a bohózat „esztétikai csúcspontja” már szinte Verebes
István-i „magasságokat” idéz (a végre kimúlt Napkelte egykori,
szuszogásáról és felkészületlenségéről elhíresült riportere egykori,
emlékezetes nyíregyházi Shakespeare-rendezésének egyik gyöngyszeme
volt, amikor a hímringyóvá degradált Hamlet az est fénypontjaként
hosszasan vizelni kezdett a színpadon): a főhősnek negyedórás hasmenése
van, annak hallható tüneteivel és a kísérő hisztériás rohamokkal.
Igazán épületes, Thalia megszentelt templomába való esztétikai aktus és
katarzist kiváltó élményforrás minden jóérzésű néző számára! Az öreg
Herzl (neve egyébként utalás, rájátszás a cionizmus s a majdani zsidó
állam egyik előfutárának és megálmodójának, a szintén budapesti
születésű Herzl Tivadarnak a nevére) Mein Kampf című művén dolgozik,
melyet – a darab logikájából nem is következhetne más – Hitler
természetesen elrabol tőle, majd az öreg elvonul meghalni egy olyan
helyre, ahol az emberből csupán – magától értetődően, s a bohózat belső
törvényszerűségeiből ismét következően – haj, szemüveg, no meg szappan
(sic!) marad, dramaturgiai tetőpontként pedig becsukja a színpad
közepén álló vasajtót. Micsoda rendezői talentumra, de egyben némi
történelmi tájékozatlanságra, valamint auschwitzi helyismereti
hiányosságra vall, hogy eme nyílászáró nem fából készült, s mindenek
tetejében még üvegablak sincs rajta. Közbotrány! Végül is tehát a
nagyérdemű úgy érezheti, hogy őt most szimbolikusan gázkamrába zárták.
Néhány megjegyzést a történeti hűség kedvéért azért itt is tennünk
kell. A mai Auschwitzi Állami Múzeum kiállítási épületébe lépve az első
tárlókban láthatjuk sokkoló célzattal kiállítva ama bizonyos haj- és
szemüveghegyeket, illetve bőröndgúlákat. Ezek semmiféle
tömeggyilkosságot nem bizonyítanak kettős értelemben sem. Egyfelől,
mivel valamennyi eredeti tárgyat felhasználták vagy megsemmisítették a
németek, a ma a vitrinekben látható darabokat a múzeum vezetősége 1945
után gyűjtötte össze, egyik sem eredeti tehát, akárcsak a millió
darabnyi szentkereszt fadarab, amellyel az ereklyekufárok a középkor
során kereskedtek. (Vagy egy példázattal, ahogyan a mai fogalmak
szerint ultra-antiszemita Luther állította, a Szászországban szent
ereklyeként árult kétségbevonhatatlanul eredeti szögekkel, melyekkel
Krisztust a keresztfához rögzítették, az országban lévő összes lovat
meg lehetne patkolni.) Másfelől, még ha eredetiek is volnának, akkor
sem bizonyítanának semmiféle tömeggyilkosságot, lévén a deportáltakat –
akár a sorkatonákat – kopaszra nyírták és megfosztották civil
ruhájuktól, illetve használati eszközeiktől. Az emberekből főzött
szappan meg az emberi bőrből készült lámpaernyő horrorisztikus meséje
pedig olyan hatalmas, orbitális baromság, amelyet ma már a holoklérus
felkent főpapjai is egy szemérmes szűzlány szembesütött pironkodásával,
szégyenlősen utasítanak el. A Ciklon–B-vel történő gyilkolás
képtelenségéről pedig az érdeklődő olvasók számos tanulmányt és cikket
olvashatnak, illetve fellelhetnek egy bibliográfia-összeállítást is
éppen honlapunkon.
A Mein Kampf (itt természetesen most a Tabori-oeuvre-re gondolok) azon
túl, hogy alapvetően a szövetségesek háborús propagandahazugságaira és
régen megcáfolt, hamis történelmi közhelyekre épül, teljesen hamis
képet mutat a Harmadik Birodalom későbbi kancellárjának ifjúkoráról,
ugyanígy a hololegenda mítoszának ehhez történő társításával a későbbi
eseményekről úgyszintén. Ezen túlmenően azonban művészeti, esztétikai
szempontból is értékelhetetlen. Tele van vulgáris, gyomorforgatóan
undorító betétekkel, amelyek teljesen öncélúak, illetve egyetlen
magasabb cél szolgálatában állnak: a Führerről a legvisszataszítóbb és
legnegatívabb képet kialakítani. Pedig micsoda rendezői bátorságra, mi
több, korszakalkotó újításra, innovatív képességre vallott volna, hogy
a vasajtó bezárása helyett befejezésül, egyfajta végszó gyanánt,
elidegenítő effektusként, például egy efféle sejtelmes mondat hangzott
volna el a színpadon: sorállományú katonaként a laktanyában mi nem
élvezhettük az úszómedence és a kaszárnyai bordély nyújtotta örömöket –
ellentétben az auschwitzi táborlakókkal…(Látogatóknak ezt nem mutogatják. Csak egy kis csúszó pénzzel lehet megtekinteni.)
(Kuruc.info)
Hitlerből próbálnak gúnyt űzni a Nemzetiben buzi segítséggel a zsidók
Alább olvasható az MTI örömteli híradása Alföldi Robertáék újabb remekeléséről:
Mein Kampf címmel szombattól látható a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán George Tabori (Tábori György) bohózata; a darab egyik szerepében a betegsége után a teátrumba most visszatérő Törőcsik Marival.
A magyar származású drámaíró szokatlan témájú színművének
egyik főhőse egy gátlásokkal teli fiatalember, akit Adolf Hitlernek
hívnak, a másik egy zsidó könyvárus, aki éppen Mein Kampf című művén
dolgozik.
Mint a farce rendezője, a tavaly októberig csak színészként
tevékenykedő Rába Roland az MTI-nek elmondta, már korábban is
felvetődött, hogy rendezzen a Nemzeti Színházban, nem talált azonban
olyan szöveget, amely meghozta volna ehhez a kedvét. Egészen addig,
amíg Alföldi Róbert igazgató kezébe nem adta Tábori munkáját.
"Tetszett az anyag, mert végtelenül szabad. Persze bizarr a téma, maga
a cím is. Tábori nagyon komoly, hátborzongató történésekkel
kapcsolatban képes viccelni, méghozzá remekül. Szeretem a humort, de
nem könnyű olyan anyagot találni, ami úgy tud humoros lenni, hogy
közben karcos is, vagyis nemcsak vicces, hanem közben veszélyes" -
szólt motivációiról Rába Roland.
Mint mondta, nyilvánvaló, hogy a közönség tisztában van vele, a
festőként indult diktátor mi mindent művelt később, a
harmincas-negyvenes években. Tábori azonban éppen ezzel játszik:
Hitlert annak fényében is jellemzi, ami majd csak később derült ki
róla; mégis, művében egy kamasz Hitlert látunk a huszadik század első
évtizedében, akiből még akármi is lehetett volna - hívta fel a
figyelmet.
Rába Roland szerint az előadás óhatatlanul rengeteg asszociációt kelt,
akár az előadók szándékain túlmutatóan is. "A szerző, akinek apja
Auschwitz-ban vesztette életét, úgy játszik a nácizmus borzalmával,
hogy az egyenesen meghökkentő: elképesztően keserű komédiát, mély és
felszabadító bohózatot teremt belőle" - fogalmazott a rendező.
Mint a Hitlert alakító Mátyássy Bence elárulta, a felkészülés során
szándékosan nem kutatta a diktátor életét. "Nem akartam, hogy ez
hatással legyen rám, mert ahogy Tábori György mondja: akárkiből lehet
Hitler, a történelem kiszámíthatatlan". A darabbeli Adolf buta kisfiú,
akit fiatal élete során számos sérelem ért. Tragédia, hogy mivé vált
később, ám ezt akkoriban Bécsben még senki nem sejthette - vélekedett a
fiatal színész.
Mint megjegyezte, bajuszával, félrefésült hajával a későbbi Hitler már
olyan toposz, amely mindenkibe beleégett; az előadásban azonban mód
volt rá, hogy esendővé is tegyék a figurát. "Csak úgy jön ki a darab
abszurditása, ha néha meg is sajnáljuk ezt a kis hülyét" - fogalmazott.
A Halál asszony szerepében a Nemzeti színpadára visszatérő Törőcsik
Mari bevallotta, először megrémült, amikor meghallotta, hogy Rába
Roland rendezi a darabot. "Azt gondoltam, már megint egy színész, aki
nekiáll rendezni? De hála Istennek, ő valóban rendező. Inspirálhatom
őt, de ő diktál: határozottan megmondja, mit szeretne" - számolt be a
közös munkáról a kétszeres Kossuth-díjas színművész.
A Mein Kampfról szólva Törőcsik Mari hangsúlyozta: nagy gesztus volt ez
a darab egy zsidó író tollából. Ha jó lesz a produkció - és szerinte
Rába Roland jól rendezi -, akkor a közönség a helyén fogja kezelni az
előadást és magát Hitlert is.
A Nemzeti Színház színpadán Sinkó László (Schlomo Herzl könyvárus),
Makranczi Zalán (Lobkowitz), Mátyássy Bence (Hitler), Mészáros Piroska
(Gretchen) és Törőcsik Mari (Halál asszony) mellett a kisebb szerepeket
László Attila, Földi Ádám, valamint Gerlits Réka alakítja; a zongorista
Komlósi Zsuzsa.
A Kurdi Imre által fordított darabhoz Daróczi Sándor tervezett jelmezeket és díszletet, a koreográfia Gergye Krisztián munkája.
(antidogma.hu alapján szerk.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait