2011/05/02 Kultúra
Az országgyűlés képviselőházának 377. ülése
1939. évi március hó 7-én, kedden, vitéz Bobory György és Szinyei Merse
Jenő elnöklete alatt.
(…)
(Elnök): Napirend szerint következik a
zsidók közéleti és gazdasági térfoglalásának korlátozásáról szóló
törvényjavaslat folytatólagos tárgyalása. (Irom.: 702., 710. sz.)
Szólásra következik?
Csikvándi Ernő jegyző: Meizler Károly.
Elnök: Meizler Károly képviselő urat illeti a szó.
Dr. Maróthy-Meizler Károly, Keszthely, 1897. június 8. – Buenos Aires,
1964. szeptember 7. – ügyvéd, újságíró, országgyűlési képviselő. Az I.
világháborúban önkéntes katonaként az olasz, román és orosz frontokon
harcolt és mint hadnagy szerelt le. 1918-ban a Károlyi-forradalommal
szemben Zala vármegyében megszervezte az ellenforradalmat, a bolsevista
terroristák elől Szegedre menekült, és a honvédelmi kormányzat
ellenforradalmi osztályán teljesített szolgálatot. A Zala megyei
Keresztényszocialista Párt szervezője, párttitkára, országgyűlési
képviselője, emellett a Katolikus Népszövetség országos ügyésze volt.
1937-ben kilépett a keresztény gazdasági pártból és Matolcsyékkal együtt
megalakította a Keresztény Nemzeti Szocialista Frontot. 1939. január
1-jén megindította napilapját, a Pesti Ujságot, amelynek főszerkesztője.
Az 1939. évi általános választáson a keszthelyi egyéni
választókerületben és a Zala vármegyei lajstromon is nagy többséggel
választották meg. A képviselőháznak egyik legtöbbet szereplő tagja.
1944-ben elhagyta Magyarországot, előbb Németországba menekült, majd
1947-ben kivándorolt Argentínába. 1949-ben megalapította a Magyar Nép c.
újságot Buenos Airesben, melynek 1954-ig társszerkesztőjeként
dolgozott. Közleményei jelentek meg a Magyar Egység és Kárpát nevű
folyóiratokban. Tagja és aktív előadója volt a Mindszenty Akadémiának és
a Magyar Háznak az argentin fővárosban. (F. m.: Az ismeretlen
Mindszenty. Buenos Aires. 1958. – Prohászka, a napba öltözött
forradalmár. I–II. köt. Buenos Aires. 1960–1961.)
Meizler Károly: T. Képviselőház! Mindenekelőtt kérek negyedórai beszédidő-meghosszabbítást, (Helyeslés.) annak reményében, hogy azt egészen nem fogom igénybe venni. (Zaj.)
T. Ház! Faji-e, vagy felekezet a zsidóság, ez a
főkérdés, ez az ugrópontja, ez az elintézési módja is ennek a
javaslatnak. Minden ezen fordul meg. Azt kell kérdeznem, hogy ha az
egész ország egyetlenegy délelőttre keresztelőmedencévé alakulna át és
ha egyetlenegy délelőtt minden zsidót meg is keresztelnének, vajon akkor
a zsidókérdés máról holnapra megoldatnék-e? A rabbiságok és a
zsinagógák talán kiürülnének, a keresztény egyházak talán el lennének
látva alaposan kegyes alapítványokkal, azonban lényegében és alapjában
véve minden maradna továbbra is változatlanul.
Faj a zsidóság, kisebbség talán a zsidóság; ezzel
szemben sokszor halljuk azt az ellenvetést, hogy a zsidóság sohasem kért
kisebbségi iskolákat, sohasem kérte azt, hogy a zsidó nyelvet, a héber
nyelvet vezessék be az iskolákba és általában véve nem szerepel
kisebbségként. Ez azonban az ő részéről taktika volt: éppen ezzel
szerette volna magáról elhitetni és talán ezzel szerette volna ő maga is
elhinni azt, hogy itt tulajdonképpen asszimilációs folyamat van jelen.
Tulajdonképpen ezzel a gettóból akart szabadulni a zsidóság, az
együttélésből, a saját fajtájával való együttélésből akart szabadulni a
zsidóság, mert tudva tudta azt, hogy jobb elvegyülni a befogadó népek
közé és annak gazdasági erejéből összeszedni az ő magasabb élet
szintjéhez szükséges anyagiakat. Ezért nem csoportosult a zsidóság, mint
a többi kisebbség, nem egy területen telepedett le és ezért szóródott
szét az országban, hiszen a magyar diaspora a világ diasporáinak egy kis
része, azonban ugyanattól a gondolattól, ugyanattól az érzéstől
sarkalva szóródtak Magyarországon szét, mint az egész világon, hogy: nem
jó együttélnie a fajnak, mert ez sovány kosztot jelent, ezzel szemben
ha szétszóródnak, az gazdagodást jelent a zsidóságnak. Ezért
izraelitáknak nevezték, címezték magukat és azt kívánták, hogy
törvényeink is felekezetként kezeljék a zsidóságot, ne pedig fajként, ők
igenis felekezet akartak itt mindig lenni. Ez addig, amíg nem
nemzetiség alapján állottak az országok, lehetséges volt, amikor azonban
a fajiság lett az országok alapja, ezzel a kegyes csalással fel kellett
hagyni, ez a hamisítás akkor kiütközött és akkor ezt természetesen
tovább fenntartani nem lehetett.
A liberális korszak általában nem ismerte a
kisebbségi kérdést – legnagyobb vesztünkre. A liberális korszak nem
ismerte a zsidókérdést – még nagyobb vesztünkre. Éppen ezért sikerült a
zsidóságnak rohamos térfoglalása. Én csak két nagyobb és jelentősebb
adatot veszek ki ennek a térfoglalásnak adattárából: megemlítem, hogy a
szabadforgalmú birtokoknak egyheted részét a zsidóság már a háború előtt
megszerezte magának, ugyanakkor a szabadfoglalkozásúak körében még
hatalmasabb előretörésben volt, mert 1890-től 1910-ig, tehát 20 év alatt
216 százalékkal nőtt meg a zsidó ügyvédek száma, míg ugyanezen idő
alatt a keresztény ügyvédek száma csak 12 százalékkal nőtt. A zsidóság
tehát a szukreszcencia 83,8 százalékát foglalta le a maga számára.
Jogegyenlőség kellett a zsidóságnak ahhoz, hogy térfoglalását szabadon
elvégezhesse és a jogegyenlőség alapján szerezte meg magának a gazdasági
pozíciókat, szerezte meg magának a sajtót, később a politikai hatalmat
is. Pedig az emancipáció önmagában véve nem jelent faji változást, nem
szünteti meg a fajiságot. Az a zsidó, aki Galíciából bejött
Magyarországra, itt kultúrzsidóvá lett és innét átköltözött
Németországba, vagy átkelt a csatornán és Angliába ment, éppen úgy nem
lett jó magyar, mint amennyire nem volt jó galíciai és amennyire nem
lett később jó német vagy jó angol. (Füssy Kálmán: Jó cseh lett belőle!)
Négyszer vagy ötször változtathatja valaki a vallását a nélkül, hogy ez
a fajiságára a legkisebb behatással is lenne. Az Egyesült-Államokban az
egyenjogúsított négerek vagy indiánok átváltoztak talán fehérekké
azáltal, hogy egyenjogúsították őket, vagy hogy kikeresztelkedtek?
A zsidóság hivatott és hívatlan szószólói
ismételten és újra előveszik azt az érvet, hogy a zsidóság
véráldozatokat is hozott a magyar hazáért. Hivatkoznak a 48-as
szabadságharcban való részvételükre. Természetesen statisztika nem áll
rendelkezésünkre, itt a fantázia szabadon burjánozhatik, azonban a nagy
világháborúban való részvételükről igenis van statisztika.
Számoljunk már le egyszer azzal a felfogással,
hogy a zsidóság kivette részét alaposan a hősi háborúból, mert a helyzet
az, hogy míg a keresztény lakosságnak 2,8 százaléka veszett el,
pusztult el a harctéren, addig a zsidóságnak csak l,l százaléka halt el
és ennek is csak fele esett el a harctéren sebesülés következtében, a
másik fele pedig természetes betegség következtében. De már a háború
előtt sem vette ki részét a zsidóság a katonáskodásból a számarányának
megfelelő mértékben. Míg 1900-ban még 4,9 százalék számarányban
szerepelt a zsidóság a katonaság körében, 10 évvel később ez az
arányszám már leszállott 3 százalékra, holott 5 százalék volt a
népességben való arányszáma. Azt mondja Kovács Alajos érdekesen erre az
adatra vonatkozóan, hogy a zsidóság pénzzel és furfanggal törekedett már
ekkor is arra, hogy tömegesen vonja ki magát a katonai szolgálat alól.
Amíg tehát most azt láttuk, hogy mi volt a
zsidóság véráldozata a háborúiban, lássuk azt is, hogy ezzel pontosan
ellenkezően mi volt a zsidóság gazdasági, vagyoni megerősödése a háború
alatt. (Füssy Kálmán: Ez az!) Közvetlen statisztikánk nincs erre
vonatkozólag, de a közvetett statisztika is éppen elég ékesen beszél.
Ugyanis arról szól ez a statisztika, hogy a középiskolába beiratkozott
tanulók szülei miképpen oszlanak meg s ez a statisztika megállapítja,
hogy a lakosság 5 százalékát kitevő zsidóság a háborús évek alatt
5144-gyel tudta növelni tanulóinak számát ugyanakkor, amikor a 19-szer
nagyobb kereszténység mindössze 8147-tel. Ez azt jelenti, hogy a háborús
évek alatt körülbelül tizenkétszer több zsidó iratkozott be a háború
előtti évek tanulóinál. Kovács Alajos ezt úgy magyarázza, hogy a
zsidóság ezekben a háborús esztendőkben gazdaságilag is úgy
megerősödött, és a vagyoni gyarapodás a zsidóság széles társadalmi
rétegeire is annyira lehatott, hogy míg a keresztény középosztály
elszegényedett, addig a zsidóság nagyobb arányban tudta iskoláztatni
gyermekeit, mert kedvezőbb gazdasági feltételei voltak erre éppen a
háborús konjunktúrák következtében.
Gazdasági téren ilyen volt a zsidóság gyors
előretörése. Ugyanakkor meg kell állapítanunk, hogy politikai
tekintetben a zsidóság sokkal óvatosabb volt és a háború előtt mindvégig
igyekezett, legalább is nagyobb tömegéiben igyekezett, a nemzeti pártok
politikájához hozzásimulni. Vázsonyi Vilmos volt az első, akiben
öncélúvá vált a zsidó politika. Vázsonyi Vilmos volt az átmenet a Kun
Béla-féle kommunista rendszer felé, az ő radikalizmusa volt a Jászi
Oszkárék magyarellenességének a megfelelője, a pendant-ja és ebbe a
Jászi Oszkár-féle magyarellenességbe torkollott bele a zsidó öncélú
politika.
A zsidóságnak kétszer kellett volna önmagát
megfékeznie és szembeszállnia saját politikai törekvéseivel, először a
Vázsonyi-féle radikalizmussal, másodszor pedig Kun Béla bolsevizmusával.
A zsidóság azonban mindkét esetben vezérkarát szolgálta ennek a két
politikai törekvésnek, a zsidóság nagy tömege pedig passzíve viselkedett
mindkét irányzattal szemben.
Vázsonyi már 1902-ben Debrecenben a Kereskedelmi
Csarnok egyik estéjén megvetően, lekicsinylően beszélt a magyar
történelemről és a magyar nevelésről. Azt mondja, tisztán történelmi
materializmust hirdetve meg (olvassa): »Az iskolai neveltetés
nálunk a vérontás apológiája. A történelmet tanulva, folyton
verekedésekről, csatározásokról tanulunk, ifjúságunkban felébred a
vérszomj és a szelídített kultúrbestia ver benne gyökeret.« Majd
később a képviselőházi naplóban is lenyomtatott beszédében arról beszél,
hogy a magyar történelemnek is vannak strohmannjai és a Károly
Róbertért életét feláldozó Széchi Dezsővel szemben és a későbbi
történelem folyamán a Hunyadi Jánosért életét feláldozó Kemény Simonnal
szemben használja azt a kifejezést, hogy ezek tulajdonképpen strohmannok
voltak.
Tisza Istvánt pedig, akitől a mi politikánkat egy
világ választja el, de akkor is meg kell benne becsülnünk és tisztelnünk
azt a férfiút, aki a miniszterelnöki székből a harctérre ment és igenis
helytállt elveiért, ezt a Tisza Istvánt Vázsonyi reklámezredesnek
nevezi el. Ugyanez a faji szellem érvényesül a Károlyi-forradalomban, a
Jászi–Kunfi–Hatvany-féle triász felfogásában, a galileisták
felfogásában, ugyanez a szellem érvényesült később Böhm hadügyminiszter
és társai felfogásában.
Hatvany Lajos megírta memoárjait arról a szomorú
kiküldetésről, amellyel annakidején Belgrádban jártak. A szomorú
belgrádi eset után – ahol is ennek a küldöttségnek 70 vagy 80%-a zsidó
volt – hazatértek és erről a hazatérésről a következőket írja Hatvány
Lajos (olvassa): »Mindenekelőtt meg kell állapítanom, hogy
visszajövet mindenki jó étvággyal ült le a vacsorához. Levonom a
következtetést, – írja – legnagyobb fájdalom mégiscsak a privát
fájdalom.« Ez az a szellem, amely megmérgezte a magyarságot, amely
nem ismert hazafias fájdalmat, hanem csak privátfájdalmat ismert és ez
az a mentalitás és szellem, amely akkor úgy nyilvánult meg, hogy
Magyarország feldarabolásának hallatára jó étvággyal ültek hozzá a
vacsorához.
Önkénytelenül is Lamartin szavai jutnak eszembe –
éppen ellenkező értelemben – arra vonatkozólag, hogy mi az igazi
hazafiság, ő ugyanis azt mondja, hogy öntudatlan és önző ösztönöket
fenséges hazaszeretetté és áldozatkészséggé kell átalakítania a
politikának és azt mondja, hogy (olvassa): »önfeláldozás nélkül a
politika nem más, mint szentségtörés. A politika nemcsak tudomány, hanem
ennél sokkal több: erény, vértanúságig menő önfeláldozás, a hazáért az
emberi fajért, amelynek történetében egy-egy ember élete nem lehet több,
mint suhanó perc, de amely valamennyiünket érdekel jövőjében és
elkövetkezendő nemzedékeiben is.« Ők tehát a suhanó politika
perceinek emberei voltak, akik nyugodtan lakmároztak akkor, amikor
meghallották Magyarország feldarabolását.
Mi segítette elő az októberi forradalmat?
Elsősorban a változás vágya, az elmaradt reformok után való vágyakozás,
mert a parlament akkor csip-csup dolgokkal foglalkozott. Az ország
lakossága ki volt éhezve, el volt keseredve, könnyű volt ezt a
társadalmat nekivinni a forradalomnak, de annál szörnyűbb volt a
felébredés, a felocsúdás, mert látták a tömegek, hogy a változás
vágyának kielégítése és a reformok megvalósítása helyett tulajdonképpen
magát a nacionalizmust temették el.
A magyarságnak egy másik nagy csalódása volt a
zsidó politikában és a zsidóságnak egy második nagy csalása volt a
kommunizmussá való átalakulás, amikor a zsidóság azt hirdette és azt
mondta, ismét hazafias mezbe öltöztetve a gondolkodásmódját, hogy jön a
bolsevista felmentő hadsereg és azért jön, hogy Magyarország
integritását visszaszerezzük. Ezzel az ürüggyel tudták mozgósítani a
hadsereget és átvenni a hatalmat. Míg a 48-as forradalom a magyar nemzet
géniuszából született, addig az októberi forradalom a zsidóság
géniuszából született. A demokrácia és a szabadság a zsidóság részére
csak álarcok voltak. Amikor nem volt szükség ezekre az álarcokra, akkor
ezeket messze elhajította magától. Amint a gazdasági téren a
liberalizmus a fegyverük, úgy a demokrácia és a szabadság állandó
hangoztatása volt a zsidóság politikai fegyvere, politikai álfegyvere és
politikai ürügye.
Nagyon érdekesen írja le Radisics Elemér
konzervatív, éppen nem szélsőséges és éppen nem fajvédő újságíró azt,
amit én itt most állítottam és erre egy nagyon jó példát hoz fel. Azt
mondja, hogy a Károlyi-kormány idejében a véleményszabadságot a második
néptörvényben törvénybe iktatták és éppen ezért a cenzúrát később sem
akarták bevezetni a népköztársaság védelmére. De – mondja Radisics –
erre nem is volt semmi szükség. Miért? Mert volt egy másik cenzúra, a
felháborodott tömeg cenzúrája, amely felháborodott tömeg dühét és
cenzúráját sokszor immár napokkal előre jelezték az illető
nyomdavállalatnak vagy szerkesztőségnek; ilyen előre megrendelt
tömeg-felháborodás rombolta szét annakidején az Uj Nemzedék
szerkesztőségét és az Apostol-nyomdát a Horánszky-utcában. Amikor ilyen
tanulságok után a nem régen elhunyt Kádár Lehel jó magyar érzésű
újságíró annakidején az újságírók egyesületében azt indítványozta, hogy
az újságírók egyesülete írjon fel a kormányhoz és követelje annak
megszüntetését, hogy a szabad véleménynyilvánítást a terror állandóan
meggátolja, akikor az újságírók egyesületében, amelyben 80 százalékban
voltak képviselve zsidók, a választmányban mindössze hárman mertek az
indítvány mellett szavazni, a választmány nagy többsége pedig tombolva
az ellenindítványt fogadta el, amely úgy szólt, hogy írjanak fel a
kormánynak, hogy minden eszközzel törje le az ellenforradalmat.
T. Ház! Méltóztatnak ebből látni és valószínűleg
látja Horváth igen t. képviselőtársam is, hogy amikor a zsidóságnak az
volt az érdeke, hogy dobja el a szabadság és a demokrácia fegyvereit,
akkor egy pillanatig sem késlekedett azt megtenni. (Horváth Zoltán: Hol volt akkor a keresztény középosztály? — Buchinger Manó: Hol volt Meizler?) Az is hibás volt, kétségtelen, (Horváth Zoltán: Én jelentkeztem, engem becsuktak! — Elnök csenget.)
T. Ház! A zsidó Grätz »A zsidók története« című
munkájának mottójaként azt mondja: »Forradalom Juda csillaga«. Rá kell
itt mutatnunk a forradalmakkal kapcsolatban a szociáldemokrata
szakszervezetek működésére is. A szociáldemokrata szakszervezetek
annakidején is a zsidóság testőrsége voltak, aminthogy most is eléggé
megjátsszák ezt a szerepet. A zsidóság annakidején a forradalmak
kitörése és munkája közepette sem közvetlenül cselekedett, hanem a
háttérből mozgatta és cselekedtette ezeket a munkásszervezeteket.
Nagyon érdekesek azok az adatok, amelyeket a
szakszervezetek értesítőjének 1920. évi május 1-i számában a
szociáldemokrata szakszervezetek statisztikája tartalmaz. E szerint a
statisztika szerint 1913-ban a szakszervezetek taglétszáma 107.000 volt,
1914-ben 51.000, 1915-ben 43.000, 1916-ban 55.000, 1917-ben 215.000,
1918-ban – közeledünk a forradalmakhoz – 721.000, 1919 első negyedében
800.000, második negyedében 1,422.000, a harmadik negyedében – itt már
bekövetkezett a kommunizmus bukása – 452.000-re csökkent, a negyedik
negyedében már csak 212.000. Méltóztatnak tehát látni a szoros
összefüggést a forradalmakhoz való közeledés és a szakszervezeti
taglétszám emelkedése között. (Buchinger Manó: Maga melyik szakszervezetnek volt a tagja?) Egyiknek sem. Én a szegedi »szakszervezetnek« voltam a tagja, lent voltam Szegeden a honvédelmi minisztérium beosztásában. (Zaj
a szélsőbaloldalon Buchinger Manó közbeszól. – Gr. Festetics Domonkos:
Hagyják egyszer a keresztényeket is beszélni! Hallgasson!)
Elnök: Csendet kérek képviselő urak! (Buchinger Manó (a szónok felé): Maga ilyen szervezetlen munkás?)
Meizler Károly: Mi Antal Istvánnal együtt... (Zaj.)
Elnök: Kérem, Buchinger képviselő úr, most Meizler képviselő úr beszél, nem pedig ön! (Buchinger Manó: Szervezetlen huligán! — Gr. Festetics Domonkos: Rovancsolja inkább a bankját!) Gróf Festetics képviselő urat kérem, hogy hasonlóképpen szíveskedjék csendben maradni. (Buchinger Manó: Vigyázzon, jön a macesz-szezon!)
Buchinger képviselő urat az ismételt figyelmeztetés után rendreutasítom. Meizler képviselő urat kérem, folytassa beszédét.
Meizler Károly: T. Ház! A zsidóságnak ezt a
forradalmi szellemét jelentette Frankel Leó is, aki a francia kommünben
vett részt, onnan idejött Magyarországra és itt az első
szociáldemokrata szakszervezetek megalapítója volt. A zsidóság
nemzetközisége természetes valami, ez az internacionalizmus a zsidóság
nacionalizmusa, ezt azonban a zsidóság ráoktrojálta a magyar munkásra és
ezért tulajdonképpen itt van az első nagy ellentét a magyar munkás és a
zsidó nacionalizmus között. T. Ház! Mi nem védekeztünk a román és nem
védekeztünk a szerb kisebbség ellen, annál kevésbé védekeztünk a magát
asszimiláltnak tartó és magyar nyelven beszélő zsidósággal szemben.
Trianon döbbentett rá bennünket először a kisebbségi kérdésre és a
forradalom döbbentett rá bennünket a zsidókérdés lényegére. Egyszerre
szakadt szét az ország testben és lélekben. Ezért volt a forradalmak
után egyszerre fellángoló antiszemitizmus annyira természetes folyomány
és annyira természetes helyzet, mert ebben a pillanatban megfordultak a
vélemények, amelyek addig az asszimiláció mellett voltak és belátták,
hogy csak a disszimiláció elismerése oldhatja meg ezt a kérdést.
T. Ház! Az irodalom azonban, mint ahogyan minden
politikai kérdést az irodalom már előre kidolgoz, ezt a zsidókérdést is
már előre kidolgozta. Nagyon emlékezetes az 1916-os ankét, amelyet
annakidején a »Huszadik Század« rendezett meg. Ebben a folyóiratban
Lakatos László író, maga is a zsidó fajhoz tartozó egyén, beszél
Disraeliről, az angol miniszterelnökről és azt mondja róla, hogy e
kiváló férfi írói és politikai szenvedelmének felét a zsidóságnak
védelme töltötte ki annak ellenére, hogy külügyminiszter, majd
miniszterelnök lett Angliában és az angol arisztokrácia vezetője lett.
Nagyon érdekes Beregi Ármin zsidó mérnöknek ugyancsak már 1916-ban az e
tárgyú ankét alkalmával tett kijelentése. Azt mondja (olvassa): »A
zsidóság, mint a sziklába tévedt mag, léggyökereket ereget magából és
bár helyenkint ki is hajt, virágzik, talajt nem találva, csak a szikla
felszíni repedéseibe veszi be magát, vagy ő maga is sziklát repeszt.«
Ugyancsak nagyon érdekes nyilatkozatot tett Patai József, aki a »Múlt és
Jövő« című zsidó folyóiratnak volt a szerkesztője. Ő a következőiket
mondotta (olvassa): »Bele kell törődnünk abba, hogy a nem zsidó fajok a
maguk érvényesülése érdekében a zsidó faj visszaszorítására törekednek.
Amíg tart a fajok harca, mindig lesz antiszemitizmus. Emancipáció és
asszimiláció egyaránt csődöt mondott.« Ezt mondja ez a zsidó újságíró és
szerkesztő.
T. Ház! Tisztánlátásunkat csak növelte az 1925-ben
Bécsben tartott zsidó cionista kongresszus, amelyen már határozottan
követelték a zsidó állam felállítását. Herzl szerint csak egyetlenegy
lehet a megoldás: az ország nélküli népnek, nép nélküli országot
szerezni. Ugyanez a kongresszus annakidején üdvözölte a bécsi, osztrák
Rothschildot, ezt a dúsgazdag embert, aki az üdvözlésre a következő
szövegű távirattal felelt: »Köszönöm a kongresszus nevében hozzám
küldött jó kívánatot. Bámulom azt az óriási munkát, amelyet a cionista
kongresszus végzett és köszönöm az Örökkévalónak, hogy megengedte nekem,
hogy életem alkonyán meglássam Israel feltámadását őseink földjén.« Az
a Rothschild tehát, akinek milliárdokat adott az osztrák föld,
milliárdjai ellenére nem felejtette el faji hovatartozandóságát és
mihelyt alkalma nyílott rá, nyíltan, ország-világ előtt meg is vallotta
ezt. De kell-e nekünk nagyobb tanúság, mint amit közvetlen tapasztalatok
alapján itt a mi felvidéki képviselőtársaink mondottak el felvidéki
élményeikkel és tapasztalataikkal kapcsolatosan!
Nem vitás, hogy ezek a vélemények teljesen
egyeznek azoknak tapasztalataival, akik annakidején az ország határait
elhagyva, átmentek az akkori megszállt területre és segítettek ott a
nemzeti gondolatot munkálni. Ezek az emberek, ezek az önfeláldozó
hazafiak ott a zsidók megszervezett terrorcsapataival, zsidó
komitácsikkal találták magukat szemben. És ha nem is minden zsidó
ragadott fegyvert, de a pénzt minden zsidó szívesen odaadta azért, hogy a
magyar sereggel szemben igenis megfelelően jobban felépített és jobban
felszerelt cseh hadsereg vagy komitácsi hadsereg álljon szemben.
T. Ház! Tévedés volna azt gondolni, hogy csak a
Felvidéken történt ez. Dehogy. Ugyanez történt az erdélyi zsidósággal
is. Amikor Barabás Béla felszólította az erdélyi zsidóságot, hogy
foglaljon helyet a Magyar Párton belül és itt érvényesítse befolyását,
akkor azt a választ kapta Fischer Tivadar nevű zsidótól, az ottani Zsidó
Nemzeti Szövetség díszelnökétől, hogy ezt ők nem tehetik, nekik a saját
fajiságuk védelmére külön politikai pártot kell létesíteni. Ugyanezt a
választ adta a kolozsvári főrabbi is. Amikor tehát 1916-ban egy
zsidóbarát folyóirat már teljesen felfejti a fajiság kérdését, amikor
megvitatják s elismerik ezt a kérdést zsidó szociológusok és újságírók,
amikor látjuk ennek a kérdésnek gyakorlati megnyilatkozását évtizedeken
keresztül, akkor még akadnak itt talán jóhiszemű, talán kevésbé
jóhiszemű védelmezői a zsidóságnak, akik azt akarják az ország elé
tálalni, hogy itt tulajdoniképpen vallásüldözésről van szó.
T. Ház! Dosztojevszkijnek van egy érdekes kis
füzete a zsidókérdésről. Azt mondja Dosztojevszkij, hogy ő maga
számtalan ízben tapasztalta és hallotta azt a zsidó mentalitást és
felfogást, azt a vágyat, annak a vágynak a kifejezését, hogy a zsidóság
azt reméli és azt várja, hogy a Messiás újból összegyűjti őt
Jeruzsálemben és kardjával minden népet lábai elé kényszerít. Ebből a
felfogásból folyik a zsidóságnak az a vágya és az a gondolata, hogy
minden más foglalkozás felett olyan foglalkozásokat részesítsen
előnyben, ahol az arannyal való kereskedés, vagy pedig az árunak aranyra
való átváltása a legkönnyebb. Ez éppen abból a vágyból fakad, hogy ha
elkövetkezik az az idő, hogy Jeruzsálembe kell mennie a zsidóságnak,
akkor a földbirtokvagyon és a megszállott ország talajába mélyebben
gyökerező egyéb vagyontárgy ne akadályozza őket abban, hogy ennek a
felhívásnak eleget tegyenek.
T. Ház! Ebből nyilvánvalóan látjuk, hogy a
síbolásnak tulajdonképpen hol van az alapja. Ebben a vágyban van az
alapja. Ezért akarja a zsidóság kézben tartani, könnyen vihető formában,
átcserélhető formában kézben tartani a vagyonát, – gyémántban,
aranyban, kötvényben, vagy más hordozható vagyontárgyban – hogy ezáltal
minden pillanatban engedelmeskedni tudjon az ősi parancs hívó szavának.
T. Ház! Amikor tehát már ott tartunk, hogy az
egész világ át van hatva a zsidókérdés jobb és alkalmasabb megoldásától,
akkor még mindig akadnak, itt a képviselőházban is olyanok, akik a
zsidóság jóbarátjának tartják magukat, pedig legyenek meggyőződve,
azzal, hogy tagadják e kérdés létezését, nem tesznek jó szolgálatot a
zsidóságnak, mint ahogyan nem tettek jó szolgálatot azok sem, akik húsz
vagy huszonöt évvel ezelőtt tagadták ennek a kérdésnek a létezését.
Asszimiláció helyett disszimiláció az, ami tulajdonképpen ezeket az
embereket átfűti. A felekezetiség kérdésével pedig már mindenki
leszámolt, ez túlhaladott álláspont, a zsidóság óriási többsége sem hisz
már benne.
T. Ház! A. zsidóságról csak egy lehet az
ítéletünk: igenis, külön test a nemzetben és ezzel a külön és
legtöbbször ellenséges testtel szemben védekezni kényszerülünk. Az első
zsidótörvény után védőfegyverünkként a kormányt ezt a második
zsidójavaslatot akarja a kezünkbe adni. Az első zsidótörvényről
megmondottuk annakidején a véleményünket. Kifejtettük, hogy ez az életbe
átmenni nem tud, mert annyira nevetségesen csekély és kisjelemtőségű
hatásában. Most, amikor rövid idő alatt olyan csúfosan megbukott az első
zsidótörvény, akkor pár hónappal később joggal remélhettük volna, hogy
komoly formában fogja a kormány ezt a kérdést egyszer s mindenkorra vagy
legalább is hosszú időre megoldani. Nem ez történt. Amikor már az egész
világ elismeri ennek a faji kérdésnek a jelentőségét, akkor a mi
kormányunk törvényjavaslata még mindig vacillál e kérdés terén s nem
deklarálja azt, hogy itt fajjal áll szemben, hanem népcsoportról beszél,
annak ellenére, hogy zsidó egyént, zsidó családot, zsidó fajiságot
emleget. Ezekről beszél és mégis népcsoport jellegűnek tünteti fel őket
ebben a törvényjavaslatban.
Folytatjuk a II. zsidótörvény országgyűlési tárgyalásának leírását.
![](http://w.kuruc.org/galeriaN/hir/2telekikormzsidtargycikk1.jpg)
A 2. Teleki-kormány, 1939. február 16.
(Meizler Károly:) T. Ház! A közjogi kérdést
ennek a javaslatnak első fogalmazásában még úgy kaptuk meg, hogy ez a
különválasztás legalább kellően dokumentáltatott, mert a kormány első
fogalmazása nem engedte azt, hogy a zsidóság külön lelkisége
összeszövődjék a magyar fajiság kinyilatkoztatásával. És éppen ezért a
zsidóságot a választások alkalmával külön szavazólapokkal, egészen külön
listára akarta szavaztatni. Az új, módosított szöveg azonban már elveti
ezt az elkülönítést és e helyett egy másik megoldást keres, pedig nem
az volt a hiba az első megoldásban, hogy az fajilag vagy elméletileg
lett volna helytelen, hanem a gyakorlati rész volt helytelen, az
tudniillik, hogy a zsidóságnak túlságosan nagy képviseletet biztosított
volna a képviselőházban.
A bizottsági tárgyalások folyamán egy-két
hézagpótló indítványt is tettek és most már módosítva itt áll előttünk a
javaslat, amelybe egy-két megfelelő tétel is felvétetett, de ugyanekkor
egész sora van az olyan irányú módosításoknak, amelyek a zsidóságnak
kedveznek. Azt látjuk ugyanis, hogy ez a módosított javaslat sok
tekintetben kiterjeszti, kitágítja a zsidóság fogalomkörét, egy csomó
kivételt statuál, olyan kivételeket, amelyek nem mondom, hogy talán
minden tekintetben kifogásolhatók, mert hiszen nagyon tiszteletreméltó
kivételek is vannak a kormány módosításai között, de amely kivételek
mind azzal a fikcióval dolgoznak, hogy a zsidóság legalább is formailag,
külsőleg asszimilációt mutat azokban a kategóriákban, amelyeket a
kormány mint kivételeket emleget. Ha azonban élünk ezzel a fikcióval,
hogy igenis a zsidóság ezekben a kategóriákban – a hadviseltek, a
sebesült zsidók stb. kategóriájában – asszimilálódott, akkor a
kormánynak az lett volna a kötelessége, hogy olyankor, amikor jogerős
bírói ítélet állapítja meg, hogy az asszimiláció nem következett be,
hogy a vélelem hamis, a vélelemmel ellentétes tények vannak, indítványom
szerint ilyen esetekben a kivételezésektől tekintsen el s az illetőket
vegye ki a kivételek alól.
Annakidején még Bródy Ernő igen t. képviselőtársam
is helyesnek tartotta ezt az indítványomat. Sajnos, a kormány ennek
ellenére nem vette ezt be a törvényjavaslatba. Miről van itt szó? Arról
van szó, hogy legalább az olyan zsidók részére, akik nemzet- vagy
társadalomellenes bűncselekményeket követnek el, tehát, akik
hadiszállításoknál spekulálnak és csalnak, akik síbolják az ország
vagyonát, akik adóeltitkolást követnek el, akik izgatásban vagy
lázadásban bűnösnek találtatnak és jogerősen elítéltetnek, szüntessék
meg azt az anomáliát, amely azáltal keletkezik, hogy feltételezzük
róluk, hogy teljesen asszimilálódtak a magyarságba.
Éppen ennyire veszedelmes kapu az a módosítás,
amelyet a kormány a 17. §-hoz fűz. Ez a módosítás azt tartalmazza, hogy
azt az arányszámot is, amely itt még egyáltalán nincsen lenyomva a
zsidóság országos arányszámáig, mert még mindig 15 százalékot iktatunk
törvénybe ezzel a törvényjavaslattal a zsidóság javára, tehát a
zsidóságnak még mindig háromszor annyi joga van ebben az országban, mint
a keresztény magyaroknak, – mondom, még ezt az arányszámot is felemeli
ez a kivételezés azáltal, hogy a speciális munkaköröknél felhatalmazása
van a kormánynak abban a tekintetben, hogy ettől a százaléktól tekintsen
el és még ezen felül is alkalmazzanak zsidót. Ez nem más, mint
kapunyitás a visszaéléseknek, nem más, mint alkalomadás arra, hogy ha
jön egy másik kormány, az ezen a résen keresztül mindazt elpocsékolja és
elfolyassa, amit ez az egész törvényjavaslat összegyűjteni akar.
Azt is bátor voltam indítványozni, hogy legalább
is a névváltoztatásokat szüntessük meg, hatálytalanítsuk,
érvénytelenítsük a zsidóságnál. Ha már csökkentik a zsidóságnak az
anyagi befolyását, mennyivel inkább csökkenteni kellene a zsidóság
jutalmazását az erkölcsiek terén. Mert miről van szó? A magyar név nem
más, mint a feltételezett nemzeti érzés megjutalmazása. Mikor azonban
azt látjuk, hogy minden hiába és a zsidóságnál a nemzeti érzés
tekintetében igen nagy a hiány, miért nem hatunk oda s mért nem adjuk
meg a lehetőséget arra, hogy legalább a Magyarországból kivándorolt, de
magyar nevet felvett és ezt külföldön kompromittáló zsidótól vonassék
meg a magyar név, hogy ne tegyen bennünket külföldön, más nációk előtt
gyűlöletessé.
Ugyanígy kértem a kormánytól azt is, hogy az
állampolgárságokat 1867-ig visszamenőleg ne csak a bűncselekményt
elkövetőkkel kapcsolatosan, hanem minden tekintetben vegye revízió
tárgyává, és ha méltatlan családok kapták meg a magyar állampolgárságot,
azokat fosszák meg a magyar állampolgárságtól.
A további lépés a kormány részéről az kellett
volna, hogy legyen, hogy a fajvédelmet erőteljesebben vigye keresztül és
a fajtisztaság kérdésében hozzon törvényes intézkedéseket. Kormánypárti
képviselőtársaim ebben a tekintetben ívet is köröztek, s nem tudom,
hogy e követelés miért nem jelentkezik a plenumban legalább módosítás
formájában. A megkeresztelkedés elé az egyházak már felállították a
maguk gátjait és a katholikus egyház – nagyon bölcsen – féléven belül
nem vesz fel kebelébe zsidót és még ebben az esetben is vizsgálja, vajon
tényleg komoly megtérésről és nem konjunkturális megtérésről van-e szó.
Az egyházaknak azonban nem lehet az a feladatuk, hogy a fajt is védjék:
a fajvédelem a kormányzatnak, az államnak, a nemzetnek a feladata. Azt
vártuk volna tehát, hogy ezzel az egyházi intézkedéssel párhuzamosan a
kormány olyan javaslatot terjeszt a képviselőház elé, amely megtiltja a
keresztények és zsidók közötti házasságokat. Ezek a vegyes házasságok az
utóbbi időben igen elburjánoztak, hiszen Budapesten 1930 óta állandóan
ezer felett van a keresztények és zsidók között kötött házasságok száma.
Tudjuk továbbá azt is, hogy itt Budapesten minden ötödik vőlegény már
zsidó menyasszonyt választ és 500 azoknak a menyasszonyoknak a száma,
akik zsidó férfihoz mentek férjhez. Látjuk tehát, hogy ez a folyamat
állandóan tart s a kormánynak is igen kellemetlen ez a kérdés, mert a
későbbiek folyamán is állandóan vizsgálnia kell, hogy miképpen tudja ezt
a hibrid faji kereszteződést megakadályozni. Mégis azt látjuk, hogy a
kormány ezen a téren nem terjeszt elő törvényjavaslatot, az egyházak
pedig nem tudják ezt a dolgot megakadályozni.
Igaz, hogy a zsidó sajtó próbálja a dolgot úgy
feltüntetni, mintha az egyházak ellenkezéssel viseltetnének az ilyen
fajvédelmi törvényhozással szemben. Ugyanaz a zsidó sajtó teszi ezt,
amely régebben éppen a legperfidebb módon támadta az egyházakat, ma
pedig szívesen kapaszkodna bele a reverendába és védekezés céljából a
mögé bújna. Az egyház azonban e téren semmiféle ellenvetést nem tesz. Én
helytelenítem, hogy egyes egyházi férfiak úgy akarják a saját liberális
felfogásukat feltüntetni, mintha az az egyház álláspontja volna. Ez
igen nagy tévedés. Szomorúan láttam, hogy a magát kereszténynek nevező
pártnak az elnöke, alelnöke és egyik illusztris tagja hétszer egymásután
Fábiánnal, Rassayval és Buchingerrel szavazott. Minket ezek az egyéni
szempontok, amelyek sohasem voltak az egyház szempontjai, nem
téveszthetnek meg. Mi tudva tudjuk azt, hogy Olaszországban sokkal
radikálisabb fajvédelmi törvény van, (Esztergályos János: Ugyan kérem!) pedig
a Quirinál sokkal közelebb van a Vatikánhoz, mint a budapesti királyi
Vár, és ott az egyház mégsem emelt az ellen a radikális törvény ellen
semmi gátat. Idézni voltam bátor a bizottsági tárgyalás alkalmával
Gemelli pápai kamarai elnöknek, e világi katholikus tudósnak az
álláspontját, aki azt mondotta, hogy Krisztus gyilkos népének
természetes büntetése a diaszpóra, a szétszóródás, és ő mondotta azt is,
hogy az oltár, a vér, a fegyver és a történelem elbonthatatlan
egységben áll Olaszországban. Mi ismerjük és tudjuk Prohászka Ottokár
felfogását ebben a kérdésben. (Esztergályos János: Az egyház sohasem terjeszthet gyűlöletet!) Gyűlöletet
nem, de védelmet igenis folytathat, s valószínűleg tudja Esztergályos
képviselőtársam is, hogy nemcsak az imádkozó Krisztust kell nekünk
utánoznunk, de a korbácsot ragadó Krisztust is, aki kiverte a templomból
a kufárokat. (Vázsonyi János: Az ma is helyes volna! – Esztergályos János: Helyes volna ma is! – Mojzes János: A kufárokat ki kell verni!)
Elnök: Kérem a képviselő urakat, szíveskedjenek a közbeszólásoktól tartózkodni! (Rajniss Ferenc közbeszól.) Most kértem a képviselő urakat, hogy szíveskedjenek a közbeszólásoktól tartózkodni, Rajniss képviselő úrtól is ezt kérem.
Meizler Károly: T. Ház! Szívesen látnánk a
kormány részéről megfelelő és a fajtisztaságot védő intézkedéseket, de
sajnos, ez a törvényjavaslat erre sem nyújt semmiféle lehetőséget.
Félmegoldásoknak a gyűjteménye ez a javaslat, de semmi esetre sem
végleges és tökéletes megoldás.
Sokszor hallottuk emlegetni a baloldali padsorokból azt, hogy ez a törvényjavaslat embertelen és kommunisztikus, (Esztergályos János: Úgy van!) vérengző, amely a zsidóságot lehetetlenné teszi, megélhetésében, egzisztenciájában tönkreteszi.
Mondhatja valaki, hogy ez talán túlzás. Dehogy, ez
nem túlzás, csak nem igaz. Ez a helyzet, mert nézzünk végig, hogy
milyen további anyagi, jövedelmi vagy állásbeli lehetőségek állnak ma is
a zsidóság rendelkezésére? Méltóztassék megnézni, vajon például az
iparengedélyeket megszaporítja-e ez a törvényjavaslat? Meggátolja-e,
hogy a kereskedő kereskedő lehessen, az iparos iparos lehessen? Aki
idáig iparos vagy kereskedő volt, attól a törvényjavaslat nem veszi el
ezt a lehetőséget, távolról sem. (Esztergályos János: Csak majd a jövőben nem adnak iparengedélyeket!)
216.000 önálló iparos van az országban. Ezek közül 24.000 volt a zsidó,
tehát 12 százalék, de nem egyformán oszlott meg az egyes foglalkozási
ágak között. A kőmíveseknél, az ácsmestereknél, ahol komoly munka van,
természetesen 1-2 százalék volt az arányszám, viszont a szállodásoknál,
vendéglősöknél és a pékmestereknél 22 százalék volt az arányszám. A
törvényjavaslat eredménye tehát csak az lesz, hogy a zsidóság arányosan
fog eloszlani az egyes iparágakban, a másik pedig az, hogy majd valami
területi kiegyenlítődés fog bekövetkezni. Budapesten ugyanis 100.000
önálló iparos van. Ez 30 százaléka az itt élő iparosoknak. Vidéken nem
ilyen nagy a zsidóság arányszáma, tehát majd a vidékre fognak többen
elköltözködni, ami nem jelenti azt, hogy egzisztenciájukban tönkre
vannak téve, – távolról sem – csupán arányos elhelyezkedést fog a
törvény biztosítani. Azután itt Budapesten 30 százalék az iparágakban a
zsidók aranyszáma. Ha évente 3 százalék kihalásra számítunk, akkor
pontosan 25 év múlva hajtják végre a törvényt, szóval 25 év múlva érünk
el oda, hogy több lehetőség nyíljék a keresztény iparosok és kereskedők
számára. Most akarunk mi változást, vagy 25 év múlva akarunk változást? A
mi tömegeink odakint dörömbölnek a parlament kapuján, radikális
változást akarnak a saját sorsukban és mi itt ígéretet, váltót adunk
nekik, hogy majd 25 év múlva a ti sorsotokon is segítünk egy kissé.
T. Ház! Tessék megnézni, hogy mennyi lehetőséget
nyújt még a továbbiakban ez a törvényjavaslat a zsidóknak. A zsidó
betársulásának, a strohmann-rendszernek ezer módja van és így igenis
indíthat még vállalatot zsidó. Egy strohmann iparengedélyével és a saját
pénzével ezer módon megtalálhatja a maga érvényesülését. Kérdezheti
valaki, hogy mi ebben a törvényben tehát a változás. Az, hogy keresztény
ember kap csak ezután iparengedélyt? Ezzel még adunk egzisztenciát a
keresztény embernek? Dehogy! Iparengedélyből éppen úgy nem lehet
megélni, mint egy hold pusztán adott földből, ahhoz tőke, szaktudás és
sok minden más kell.
Tudnunk kell azt, hogy az ilyen gyors ütemben
átképzett iparos- vagy kereskedőember sohasem fog tudni igazi
konkurenciát jelenteni a zsidók számára, mert a zsidóknak hallatlan
összeköttetéseik, pénzforrásaik, kölcsöneik stb. nagy lehetőséget
nyújtanak arra, hogy minden konkurenciát letörhessenek. Nemcsak nem
segít tehát ez a törvény ma, hanem még arra is lehetőséget ad, hogy a
zsidók új kereskedéseket nyithassanak és új iparvállalatokat
alapíthassanak, mivel ezt csak ott korlátozza a törvény, ahol már 6% a
zsidóság. Mivel pedig egyes helyeken nincs meg a 6%, így tehát módot ad a
törvény arra, hogy új iparengedélyeket kaphassanak a zsidók. Egyelőre
élni is fognak ezzel a joggal és egész biztos, hogy a törvényjavaslat
értelmében szaporodni fog az önálló zsidó ipari és kereskedői
exisztenciák száma. (Esztergályos János: Csak legyen, aki adjon nekik iparengedélyt!)
T. Ház! Kérdem, hozzányúl ez a törvényjavaslat
komolyan a már meglévő moziengedélyekhez? Nem! Öt évig prolongálja a
jelen helyzetet, pedig Budapesten 17 mozi van zsidó kézben, 49 pedig
társas viszonyban. Éppen a legnagyobb mozik vannak zsidó kézben.
Mi a helyzet az orvosoknál? Az 54,5% zsidóság
továbbra is megmarad a magánorvosok között, úgy, mint az ügyvédek
körében a 49,2%. Egyetlenegy percentet sem vesz el ez a törvényjavaslat.
És kérdem, vajon milyen mértékben nyúl a zsidó
földbirtokhoz a törvényjavaslat? Olyan mértékben-e, mint az olasz vagy a
német törvény? Távolról sem. Olaszországban még a nagyobb
iparvállalatok telkeit is elveszik a zsidótól. Igaz, hogy nálunk módot
ad a javaslat arra, hogy birtokpolitikai célokra a zsidók földjét
igénybe lehet venni, azonban a javaslat erre csak módot ad, de nem
rendeli el ezt imperatíve. A kormány végrehajtásától függ majd ez, hogy
ezzel a lehetőséggel él-e. Sajnos, el tudok képzelni olyan kormányt,
amely ezzel a törvény adta lehetőséggel nem fog majd élni.
Tovább megyek. Nemcsak hogy ilyen lagymatag
intézkedések vannak a már meglévő zsidó birtokokra vonatkozólag, de a
javaslat szerint új birtokot is szerezhet a zsidó árverésen, vagy pedig
árverés hatályával magánkézből kormányengedéllyel. Nem látom be, hogy
ezt a kormányengedélyt egy liberális kormány nem osztogathatná-e
túlságosan bőkezűen a zsidóság számára.
Kérdezem az igen t. miniszterelnök úrtól, vajon mi
lesz a zsidó bérletekkel? Rengeteg magyar ember birtokát bérli ma zsidó
bérlő. (Füssy Kálmán: Még egyházi vagyont is.) Úgy van, még
egyházi vagyont is bérelnek. Hát hozzányúl ez a javaslat a zsidó
bérletekhez? Nem! Pedig jelenleg az ezer holdon aluli bérlőik közt 38%
zsidó van, az ezer holdon felüli bérlők közt 42%. Nem lehet tehát sírni
és panaszkodni, hogy itt minden zsidó exisztenciát tönkretesznek.
Dehogy, hiszen még a földet is kezükben hagyjuk igen nagy arányszámban.
Ezért mondjuk mi azt, hogy kezdetleges és primitív a kormánynak ez a
javaslata.
T. Ház! Tovább megyek és azt kérdezem, vajon a
budapesti bérházakat elveszi-e a kormány? A budapesti bérházak
jövedelmének 45%-a a zsidók pénztárcáiba ömlik bele. Méltóztassék
megmondani, Esztergályos igen t. képviselőtársam, vajon talál-e ebben a
javaslatban olyan intézkedést, hogy a 45% bérjövedelem helyett ezentúl
csak 43%-ot kaphat a zsidóság? Ugyebár nem? Hol van tehát annak a sok
siránkozásnak az alapja, amelyet a törvényjavaslat miatt zsidóvédő
képviselőtársainktól hallunk? (Esztergályos János: Megvehetik a keresztények is a házakat!) Ha volna pénzük hozzá, de nincs! (Esztergályos János: Adjon az állam!)
Elnök: Kérem Esztergályos képviselő urat,
szíveskedjék megjegyzéseit majd beszéde során elmondani, úgyis most fog
sorra kerülni. (Esztergályos János: Köszönöm szépen!)
Szabad Hírek(FreePress)
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait