Szent
Gellért püspök (eredeti nevén Gerardo Sagredo vagy Giorgio
Sagredo), valószínűleg lombardiai származású szerzetes,
Magyarország egyik első püspöke 980. április 23-án
született és 1046. szeptember 24-én halt meg.
Itália
egyik legjelentősebb városában, Velencében született,
köztiszteletnek örvendő patríciuscsalád gyermekeként.
Szülei a György nevet adták neki. Édesapja, Sagredo Gellért
kalmár volt. 5 éves korában súlyosan megbetegedett, ezért
szülei a bencések Szent György tiszteletére alapított
monostorába vitték, és felajánlották a lovagszentnek.
Megígérték, ha a kis György felépül, ő is felölti a
szerzetesi csuhát. A kisfiú egészsége helyreállt, és a
szerzetesek iskolájában tehetségével hamar kivívta tanárai
megbecsülését. 15 éves volt, mikor édesapja a Szentföldre
zarándokolt és ott meghalt. György ekkor édesapja emlékére
a Gellért nevet vette fel. Hamarosan édesanyját is
elvesztette. 25 éves korára Gellért mintaszerű szerzetessé
vált tudományban, imádságban, önmegtagadásban és munkában
egyaránt. Vilmos apát javaslatára ezért Bolognába küldték
tanulni. 7 év múlva tért vissza a kolostorba, ahol Vilmos apát
halála után a társai az apáti tisztséggel bízták
meg. Akárcsak édesapjának, Gellértnek is élete nagy álma
volt, hogy a Szentföldön végigvándoroljon a Megváltó
nyomdokain. Ezért 3 év múlva lemondott apáti tisztségéről,
és hajóra szállt. Velencéből először Zára kikötőjébe
akart hajózni, egy vihar miatt azonban Isztria partvidékén
kötöttek ki. A kényszerű várakozás során a Szent András
kolostorban találkozott Razin pannonhalmi apáttal, aki Rómából
hazafelé tartva rábeszélte, hogy kísérje el őt, és
látogassa meg a magyarok istenfélő királyát, Istvánt.
A
legenda szerint 1015 júliusában (más vélemények szerint
viszont csak 1020 után) érkezett meg Pécsre Mór püspökhöz,
akivel István királyhoz ment Székesfehérvárra.
Nagyboldogasszony napján, augusztus 15-én a király a főurak
kíséretében a hatalmas fatemplomba vonult, hogy Szűz Mária
mennybemenetelét megünnepelje. Ezen az ünnepen egy számukra
ismeretlen pap lépett a szószékre - Gellért. A szónoklat
után - a legenda szerint - Gellért lelkében elragadtatva egy
hegyet pillantott meg, melynek sziklái közt holtan látta
önmagát, összetört tagokkal véresen feküdni. Megértette az
Úr üzenetét: nem a Szentföldre kell mennie, hanem itt kell
maradnia, mert itt fogja elnyerni a legnagyobb mennyei ajándékot:
a vértanúság koronáját. Istvánnak nagyon tetszett a
szónoklat, ezért az ünnep elmúltával Gellértet a palotában
tarttatta, és fiának, Imre hercegnek a nevelését bízta
rá.
1023-ban Bakonybélbe ment, ahol remeteként böjtölt,
imádkozott és dolgozott. Beszéli még a legenda, hogy egy
napon írás közben elnyomta az álom a kunyhója előtt. Arra
ébredt, hogy egy kis szarvasborjú védelmet keresve mellé
telepedett. Sietve megetette az árva kis jószágot és az nem
is távozott el tőle. Más alkalommal, amikor az erdőből fával
megrakodva hazatért, kunyhója ajtajában egy farkas feküdt.
Jöttére az hozzá ment és a lábaira rogyott. A remete ekkor
vette észre, hogy a vad oldalán seb tátong. Kimosta és
bekötözte a sebet, majd a kunyhójába vitte a farkast. Mikor
az magához tért, hálás kutya módján megnyalta a remete
kezét, és szelíden a kis szarvas mellé heveredett.
1028-ban,
miután István király hadai Ajtony vezért a Maros vidékén
legyőzték, sor kerülhetett a kilencedik egyházmegye
szervezésére, és István Gellértre bízta a püspökség,
valamint a káptalan, a káptalani iskola és a papi utánpótlás
megszervezését. Ennek Gellért és társai becsülettel eleget
tettek, és a csanádi iskola híre gyorsan terjedt.
A
keresztény és európai értékrendnek a védelmében került
szembe Aba Sámuellel, aki uralkodói tetteivel nem követte az
1038-ban sírba szállt Szent István példáját. Az 1044-es év
tavaszán Aba Sámuel Csanádon tartózkodott, és 50 ellene
szervezkedő főurat kivégeztetett. Az április 22-i, húsvétra
tervezett koronázást Gellért megtagadta, s félelmetes,
prófétai szavaiban megjósolta a király halálát, a
pogánylázadást és saját vértanúságát. Gellért ezzel
megnyitotta a magyar püspökök azon sorát, akik a hatalommal
is szembeszállva védelmezik az igaz értékeket.
Péter
király uralma ellen 1046-ban a Tiszántúlon lázadás tört ki,
amelyhez a pogányság visszaállítását követelők a békési
Vata vezetésével csatlakoztak. Gellért püspöktársaival az
ősz első napjainak egyikén Székesfehérvárról Budára
igyekezett, hogy ott fogadja az oroszok közötti számkivetésből
visszatérő Vazul-fiakat. Egyik este Diósd községben vacsora
után megjövendölte püspöktársainak, hogy az volt az utolsó
vacsorájuk. Másnap, 1046. szeptember 24-én misét mondott a
Szent Szabina templomban, ahol szintén megjövendölte
vértanúságukat, és azt is, hogy társuk Beneta püspök nem
fog részesülni a vértanúság dicsőségében. Még aznap,
a Buda felé tartó püspököket egy lázadó pogány csapat
elfogta a pesti révhez közel, s egy kivételével megölték
őket. Gellértet taligára tették, és a Kelenhegyről (a mai
Gellért-hegy) letaszították, majd „mellét dárdával
átütötték; ezután egy sziklához vonszolták, és agyvelejét
szétloccsantották.”
Az első magyar vértanú
holttestét a pesti oldal Boldogságos Szűz templomában
temették el először, majd Csanádra vitték. Sírja körül
egyre több csoda, rendkívüli gyógyulás történt. A spontán
módon kialakult népi kultuszt követte a hivatalos szentté
avatás 1083. július 26-an, Szent László király kérelmére.
Szűz Mária magyarországi tiszteletének ő volt az első és
leghatásosabb terjesztője.
Felhasznált irodalom:
Györffy Rózsa: Új magyar legendárium Török József:
A magyar föld szentjei (a kép is ebből a könyvből
származik) Szentek élete (Polgár
Info)
JOBBIK
GONDOLAT
|
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait