Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2010. szeptember 14. Kultúra
|
Csak a világnézet kialakításával
kezdődik az ember; addig az ember csak név, csak szám, de nem
lélek. Világnézet pedig ott kezdődik, hol az a valaki, ki a
világot nézi, észreveszi, hogy ez mind nem ő, hogy az mind
más.
Mialatt nézi, elkomolyodik, mert kezd látni valamit,
amit addig még nem látott soha, kezdi látni a napsugaras,
mosolygó, virágos szülőföldön a néma, rejtélyes szfinx
vonásait.
A szfinx oly komoly, oly fölséges, oly
idegenszerű, pedig a neve oly közönséges, oly köznapi, oly
egyszerű: világnak, létnek, életnek hívják. Ha nem gondolunk
rá, természetes és édes, mint az otthon; de ha gondolunk rá,
hideg és néma lesz.
Igazán hideg s idegenszerű. Úgy tesz,
mintha nem törődnék velünk; napsugaras, mikor szomorkodunk s
felhős, borús, mikor vígak vagyunk; havat hoz húsvétkor és
sarat karácsonykor; hamvazó szerdán fölkelti napját s pünkösdkor
felhővel borítja egét; szomorkodik, mikor vigadunk s ragyog
menyegzői díszben, mikor sírunk; bizony úgy tesz, mintha cseppet
sem törődnék gondolatainkkal s érzelmeinkkel; másrészt meg
mégsem mondhatjuk, hogy mi közünk hozzá, mikor ő szült s ápol,
virágot fakaszt, meleg vért pezsdít. Szemébe kell tehát néznünk
s bemutatnunk neki magunkat, s érdeklődő tartózkodással kell a
néma szfinxet kérdeznünk: te ki vagy?
E bemutatkozástól s
a felelettől függ, hogy mit ért meg, s mily helyet szemel ki
magának a világban az ember. Hol lesz az az ô helye? a mindenség
perifériájának igénytelen pontjára vagy a világ központjába
helyezkedik-e? A kuckóba áll vagy a trónra ül? A sarokba húzódik
vagy a csúcspontra törekszik? Koszorúnak tartja-e magát a
teremtés homlokán vagy por-hamu-semminek a szükségesség
vastalpai alatt?
Amilyen helyet szemelt ki magának, olyan
lesz világa, olyan lesz élete. Tiszta, derült, úri, öntudatos
lét lesz, ha előkelő helyet választott; sötét, ízetlen,
kegyetlen tengődés lesz, ha szolgának, béresnek szegődött.
Szárnyaló, ideális lesz lelkülete, ha az életet s a lelket
megtisztelte magában; ellenben alacsony csúszás-mászás lesz
tengődése, ha a lelket eltagadta, s önmagát degradálta.
Tegyünk
tehát róla, nézzünk utána, válasszunk, de jól válasszunk,
hogy nekünk való helyet találjunk.
Ez a mi belső világunk
világnézetünktől függ. Égboltja, tengere, fénye, viharjai,
éjszakái olyanok, amilyeneket mi magunk teremtünk. Ha ideális a
világnézetünk, akkor égboltunk tiszta, kristályos olasz-ég,
amilyen Catánia fölött ragyog; ha pedig szkeptikusoknak vagy
pesszimistáknak csapunk föl, akkor az égbolt is savó színű,
felhős, alacsony és ködös lesz, s alatta nem Catánia virul,
hanem a lappok földje álmodik, s nem pálmák, hanem borókák
nőnek rajta.
Ki akarna tengődést lendület helyett s
sarkövi éjt tavasz helyett? Aki azt akarná, az a szeretetet s
örömöt nem ismeri; annak élete nem élet.
Nekünk tehát
erőteljes, lendületes, bensőséges, hatalmas világnézet kell.
Hatalmasnak kell lennie, mely az élet mélységes mélyeiből törjön
föl s megrendítsen s magával ragadjon; lendületesnek kell lennie,
mely az égbe emeljen s élni, s tenni tanítson; bensőségesnek
kell lennie, melynek szavára, mint ezüstharang-szóra mosolyra
fakadjon az öntudat s öröm s béke lejtsen végig a lelken s
mindenekfölött pedig igaznak, tehát reálisnak s egyben ideálisnak
kell lennie, mely az embert az Isten gondolatai szerint kialakítsa s
méltósággal koronázza.
Erőteljes, lendületes,
bensőséges, reális s ugyanakkor ideális világnézet csak a
vallásos világnézet lehet; mert csak a vallásos világnézet
öleli föl a mélységet, a létnek, a világnak mélységét, ahol
az ô forrásai fakadnak. Csak a vallásos világnézet áll ki a
semmiség s az elmúlás mélysége fölé s lelkesülve nézi az
örök szépet, mint Szent János Patmoszban a napövezett,
csillagkoszorús asszonyt. Csak a vallásos világnézet gyôzi le a
napszámos, robotos élet örömtelenségét s az fejti ki teljes
plaszticitással az embert, ki hősnek és szentnek született. Csak
a vallásos világnézet az a magasba emelkedett gondolat, mely átfog
létet, életet, végtelent és örökkévalót s lendületet vesz a
halhatatlan életbe.
(Részlet
Prohászka Ottokár: Diadalmas világnézet című könyvéből)
JOBBIK GONDOLAT
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait