Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
2010/09/30. Kultúra
A zsidó fekete mágia a
Gólem (גולם,
angol kiejtése: / ɡoʊləm / GOH-ləm) egy animált antropomorf
lény, teremtett teljes mértékben élettelen anyag. A szót
használt: az az amorf, formátlan anyag Zsolt és a középkori
írás. [1] A leghíresebb Gólem narratív jár Judah Loew ben
Bezalel, a 16. század végén főrabbi Prága.
Tartalma
A
szó Gólem használják a Bibliát, hogy nézze meg a kezdetleges
vagy hiányos anyagot. Zsoltárok 139:16 szót használja גלמי,
vagyis az én unshaped formáját, amely aztán átment jiddis
goylem. [2] A Misna kifejezést használja egy műveletlen ember:
"Hét jellemzői vannak egy műveletlen ember, és hét tudós
egy "Pirkei Avos 05:09 A héber szöveg (angol fordítások
változhat). Hasonlóképpen, golems gyakran használják ma, mint
egy metafora a buta link vagy szervezetek, akik az ember szolgálatába
ellenőrzött körülmények között, de ellenséges vele másokat.
Hasonlóképpen, ez a jiddis szleng sértés valakit, aki ügyetlen
és lassú.
legkorábbi történetekben.
A legkorábbi
történetek golem időpont a korai judaizmus. A Talmud (Szanhedrin
38b értekezés), Ádám kezdetben létre, mint egy gólem, amikor a
por volt "gyúrt egy amorf héj". Mint Ádám, minden golem
jönnek létre sárból. Ők voltak a megteremtése, akik nagyon
szent, és közel Istenhez. Egy nagyon szent ember volt, aki
igyekezett közeledni Istenhez, és ebben a törekvés volna szert az
Isten bölcsessége és ereje. Az egyik ilyen hatáskörök
létrehozása volt az élet. Nem számít azonban, hogy szent ember
lett, jön létre ez a személy lesz, de árnyéka egy Isten által
teremtett.
Korán, azt is megjegyezte, hogy a fő
fogyatékossága az gólem volt, hogy képtelen beszélni. Szanhedrin
65b írja Rava létre egy ember (gavra). Ő küldte a férfit, hogy
Rav Zeira. Rav Zeira beszélt hozzá, de ő nem válaszolt. Rav Zeira
azt mondta: "Te voltál általam létrehozott varázsló, vissza
a porba."
A középkorban részeket a Book of
Creation, Széfer Yetzirah, vizsgálták hiszen ezen keresztül is
elérni a misztikus képesség megteremtése és animálni egy gólem,
bár kevés az írásaiban a zsidó miszticizmus, amely támogatja
ezt a hitet. Úgy hitték, hogy golem lehet aktiválni egy extatikus
élmény hatására a rituális használatát a különböző betűk
a héber Aleph-Bet. Egyes kutatók úgy vélik, hogy nem a tényleges
fizikai aktiválása egy emberszabású tárgy került sor.
Bizonyos
mesék, a gólem van írva, héber szavakkal, hogy tartsa animált. A
szó Emet (אמת,
az "igazság" a héber nyelven) írt egy gólem homlokára
az egyik ilyen példa. A Gólem lehetne hatástalanítani,
eltávolítva az Aleph (א)
a Emet, megváltoztatva így a felirat "igazságot", hogy
"halál" (met מת,
"halott"). Legenda és folklór arra utalnak, hogy golem
lehet aktiválni írásban egy konkrét betű pergamenre, és tegye a
papírt egy gólem szájába.
A klasszikus narratív
Rabbi
Loew és a Gólem Mikoláš Aleš, 1899. hozta létre zsinagóga
Prága a lépcsőfokok a létra a padlásra a falon.
A
leghíresebb Gólem narratív jár Judah Loew ben Bezalel, a 16.
század végén főrabbi Prága, más néven a Maharal, aki állítólag
létrehozott egy gólem, hogy megvédje a prágai gettót az
antiszemita támadásoktól, és a pogromoktól. Attól függően,
hogy a változat az a legenda, a zsidók a prágai volt, hogy azok
vagy utasítható ki, vagy megölték uralma alatt Rudolf, a római
császár. A zsidó folklór népmondája szerint az 1500-as évek
vége felé a prágai
gettóban Maharal
(Júda
Löw ben Becalél rabbi) a misztikus- és titkos tan, a kabbala
segítségével – szájába helyezett varázserejű papírral –
életet lehelt a Moldva-folyó partjáról származó agyagból és
vérből (nemzsidó véréből) gyúrt műemberbe, majd az a szombat
napon mindenféle szolgálatot elvégzett neki. Ha a rabbi az isten
nevével ellátott cédulát elvette tőle, akkor ismét agyagtömeggé
vált. A maradványait a legenda szerint még ma is őrzik a prágai
Régi-új
zsinagóga padlásán. . Életre keltése rituálék és héber
ráolvasások. Mivel ez a Gólem nőtt, úgy vált egyre erőszakos,
gyilkos pogányoknak és félelmet kelt a nemzsidókban. Egy másik
történet azt mondja, egy gólem, hogy beleszeretett, és amikor
elutasította lett az erőszakos szörnyeteg látható a legtöbb
beszámoló. Néhány változat a Gólem végül fordult a szerzőt
illeti meg, vagy támadó más zsidókkal is.
A császár
kérte Rabbi Loew, hogy elpusztítsa el a Gólem, ígéretes, hogy
állítsa le a zsidóüldözés. Ha ki akarja kapcsolni a Gólem, a
rabbi dörzsölte meg az első betű, a szó "Emet" (az
igazság vagy a valóság) a lény homlokára elhagyja a héber szó
"találkozott", azaz meghalt. A Gólem testét tárolják a
padláson genizah a Régi Új Zsinagóga, ha ismét lenne újra
életre, ha szükséges. A legenda szerint a szervezet a rabbi Loew's
Gólem szintje még mindig a zsinagóga padlásán. Egyes verziói a
mese arról, hogy a Gólem ellopták a genizah és Entombed egy
temetőben a prágai Žižkov kerület, ahol a nagy Žižkovská
torony jelenlegi állása szerint. Nemrégi legenda egy náci
ügynökk mászott a zsinagógába a padlásra a második világháború
alatt, és megpróbálta leszúrni a Gólem, de meghalt helyette. A
padlás nincs nyitva a nagyközönség számára.
A híres
történet a Gólem Prága általában úgy, hogy egy zsidó nép
története a 18. században a legújabb. Izraeli irodalomtörténész
Eli ESHED ítéli meg, hogy egy későbbi irodalmi találmány. Mely
szerint ESHED, a történet hozta létre a zsidó német író
Berthold Auerbach az ő regénye 1837 Spinoza. ESHED azt állítja,
hogy a történet szolgált a "kiváltó" a szinte azonnali
robbanás kiadvány különböző versek, történetek, játszik, és
regényeket, téves benyomást keltsenek, hogy ez egy "ősi népi
történet", ha a valóságban ez egy teljesen modern találmány
egy ismert író. Ez a történet a Gólem később jelent meg
nyomtatásban 1847-ben Galerie der Sippurim, gyűjtemény zsidó
mesék által közzétett Wolf Pascheles Prága, mintha egy jól
ismert "régi" népi történetben.
Ultra-ortodox
zsidó írók állítják, hogy korábbi bizonyítékok a Gólem
elbeszélése igaz. Menachem Mendel Schneerson (az utolsó Rebbe a
lubavicsi) azt írta, hogy apja azt mondta neki, hogy látta az
továbbra is a Gólem a tetőtérben az Alt-Neu Shul. Rabbi Chaim
Noach Levin is írta kiegészítő Megillas Yuchsin, hogy hallotta
közvetlenül a Rabbi Yosef Shaul Halevi, a fejét a rabbinikus
bíróság Lemberg, hogy amikor el akart menni látni az továbbra is
a Gólem, a sekrestyés az Alt- Neu Shul azt mondta, hogy rabbi
Yechezkel Landau azt tanácsolta ellen megy fel a padlásra, miután
maga ment fel.
Sok modern változatai a Gólem legenda
alapulnak Katz kézirat. Ez a kézirat állítólag a rég elveszett
naplója Rabbi Loew's vej, aki segített létrehozni a Gólem. Azt
tették közzé Varsóban 1909-ben Yudl Rosenberg. Azt állította,
hogy megtalálta a kéziratot a központi könyvtár a Metz,
lefordítva azt jiddis "Niflaos Maharal: Ha Gólem Al prágai"
(csodája Maharal: A Gólem, Prága). A legtöbb tudós szerint a
Katz kézirat gyártotta Rosenberg, és hogy a történetek
díszítmények a régi legendák.
Zsidó
arrogancia téma
A
létezése Gólem néha fenékig tejfel. Golems nem intelligensek, és
ha megparancsolta, hogy egy feladatot, akkor végre az utasításokat
szó. Sok ábrázolás golems természetüknél fogva tökéletesen
engedelmes. A legkorábbi ismert modern formája, az egyik történet
rabbi Elijahu a Chełm létrehozása Gólem vált hatalmas és
együttműködő. Az egyik változatban ezt a történetet, a rabbi
kellett folyamodniuk, hogy szemfényvesztés, hogy kikapcsolja azt,
hogy mire összeomlott fel az alkotó és a zúzott neki. Van egy
hasonló arrogancia téma Frankenstein, The Sorcerer's Apprentice és
néhány gólem származó történetek a populáris kultúra. A téma
is megmutatkozó R.U.R. (Rossum's Universal Robots), Karel Čapek a
1921 játék, amely megalkotta a robotot, a darabot is írott. Örök
zsidó" című film plakátja, azaz a egyik Gólem misztikája
és bár Čapek tagadta, hogy ő mintájára a robot után a Gólem,
sok a hasonlóság a telken.
és
21. században a zsidó kultúra szerinti ábrázolása
A
20. század elején, a Gólem-én fogadta el a fő európai
társadalom. Leginkább, Gustav Meyrink a 1914 regénye Der Golem
lazán ihlette a mesék a gólem által létrehozott Judah Loew ben
Bezalel. Ugyanezek a mesék ihlette klasszikus sor expresszionista
némafilmek, Paul Wegener Gólem sorozat, amely a Golem: Hogyan jött
a világra (is megjelent A Gólem, 1920, USA 1921: az egyetlen
túlélő film a trilógia) különösen híres. Egy másik híres
kezelés ugyanezen korszak H. Leivick 's 1921 jiddis nyelvű "drámai
költemény a nyolc részből áll:" A Gólem. Szintén
figyelemre méltó a Julien Duvivier Le Golem (1936), folytatása a
Wegener film. Nobel-díjas Isaac Bashevis Singer is írt egy verziót
a legenda. Elie Wiesel írta a gyermekek könyv a legenda.
Pete
Hamill 1998-as regénye Hó Augusztusban tartalmaz történet rabbi
Loew és a prágai Gólem. A 2004-es regénye a Golem's Eye Jonathan
Stroud körül forog a Gólem. Ted Chiang él a mítosz a Gólem az
ő novellája "Hetven Két levelek".
Michael Chabon
2001-es regénye a The Amazing Adventures of Kavalier & Clay
jellemzői az egyik főszereplő, Josef Kavalier, amatőr bűvész
zsidó csempészet magát a náci Európába mellette a prágai
Gólem. A téma a bosszú ellene az antiszemiták és az azt követő
sajnálom az ilyen tetteket áthatja a regény, amelynek végén
Kavalier saját rajza a modern képregény köré gólem.
Néhány
Terry Pratchett Korongvilág regényei használták golems a
központi téma. A regény Feet of Clay körül forog a kísérletek
golems a szabad magukat, és a pénzt leírja hatását szabad golem
a város Ankh-Morpork gazdasága. Piers Anthony szerepelt egy gólem
karakter, Grundy, a regény Gólem a Gears az ő Xanth
sorozatban.
David Brin a sci-fi regény, kemence emberek,
leírja a jövő, ahol az emberek, hogy az alacsonyabb minőségű
másolatai magukat (dittos vagy golems) agyagból. Elérése után a
lejárati dátumot, a Gólem emlékeit lehet újbóli az eredeti
személy vagy sem. Vannak utalások a zsidó legenda, mint például
a nevét, a karakter Yosil Maharal.
Marge Piercy regénye Ő,
Ő és a történetét meséli el egy cyborg, Yod, aki szándékosan
szembe azzal a Gólem Prága.
Két epizód a sci-fi
tévésorozat The X-Files, a 4. évad a "Kaddis" és a 6.
évad a "Arcadia" funkció Gólem szörnyek. [10] [11]
Simpsons epizódban Treehouse of Horror XVII "funkciók Bart
felfedezni a Gólem Prága A Krusty a raktárban.
A film
Becstelen brigantik, a német hadsereg utal Basterd Donny "a
Medve zsidó" Donowitz, mint egy gólem.
Golems gyakran
megjelennek a különféle kiadásai a Dungeons and Dragons, ahol
lehet megépíteni, szinte bármilyen anyag fa pók selyem. A nagy
befolyása a Dungeons and Dragons a videó játékok és egyéb
asztali szerepjáték-játékok vezetett felvétele golem sok más
asztali és a videojátékokban.
A Cseh
Köztársaságban
Gólem népszerű alakja a Cseh
Köztársaságban. Számos étterem és egyéb vállalkozások róla
nevezték el. [4] Strongman René Richter megy a beceneve "Gólem",
[4], és a cseh monster truck ruhát nevezi magát a "Gólem
Team".
A gólem volt a fő szerepet az 1951-es cseh film
Císařův Pekár egy pekařův Cisar (megjelent az USA-ban, mint a
császár és a Gólem.)
Ábrahám Akkerman előtt című
cikkében az emberi automatizmus a mai város egy rövid szatirikus
verset egy pár golemhez fordult ember. [13]
Zeneszerző
Karel Svoboda végzett az utolsó zenei alapján a legendát a
Gólem.
JOBBIK GONDOLAT
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait