2011/07/05 Kultúra
Bojkott izraeli termékekre.
Eltitkolt magyar történelem.
Régi római mondás: "Ismerd meg ellenséged kultúráját, hogy ne tudjon legyőzni tégedet."
A II. zsidótörvény tárgyalása az Országgyűlés felsőházában
„A zsidóság oly mértékben alakítja át a
magyarság testét, jellegét és gondolkozásmódját, hogy ez a legnagyobb
veszélyt rejti magában. Nem is annyira az üzleti életet értem ez alatt,
hanem inkább a társadalmi és szociális életet, mert az iskolának, a
családnak, az összeházasodáson keresztül a családok gondolkozásának
átváltoztatását, az elitnek elzsidósodását, a keresztény elitnek, a
vérségileg tökéletesen és teljesen keresztény elitnek is gondolkodásában
való megváltoztatását látom.”
(…)
Elnök: A miniszterelnök ő excellenciája kíván szólni.
[Gróf
Teleki Pál dr. (Magyar Élet Pártja). 1879. november 1-jén született
Budapesten. Római katolikus, nős, m. kir. miniszterelnök, a József Nádor
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közgazdasági karán a gazdasági
földrajz nyilvános rendes tanára. A budapesti kegyesrendi főgimnáziumban
tett érettségit, majd a Pázmány Péter Tudományegyetemen végezte jogi
tanulmányait és ugyanakkor földrajzi és szociológiai tanulmányokat is
folytatott. Egy évig a magyaróvári gazdasági akadémia hallgatója is
volt. Különös érdeklődéssel hallgatta Lóczy Lajos előadásait, amelyek
elhatározó befolyással voltak tudományos pályafutásán. 1903-ban avatták a
budapesti egyetemen államtudományi doktorrá. Egyetemi tanulmányainak
befejezése után mint szolgabíró, rövid ideig közigazgatási pályán
működött. Bejárta Európát, Észak-Afrikát, nevezetesen Szudánt és
többször járt az Észak-amerikai Egyesült Államokban. Sokat foglalkozott
földrajzi és kartográfiai tanulmányokkal. 1909-ben kiadta a japán
szigetek kartográfiai történetéről készített atlaszát, amely nagy
feltűnést keltett az egész világ tudományos köreiben. A francia Societé
de Geographique a Jomard-díjjal tüntette ki ezt a munkát, amelyben arra a
feltűnő tudományos megállapításra jutott, hogy Kolumbusz Kristóf
tulajdonképpen nem is az amerikai szárazföldet, hanem a japán szigeteket
kereste. Ennek a munkájának köszönheti, hogy a genfi nemzetközi
földrajzi kongresszus 1909-ben a régi térképek tanulmányozására
kiküldött hetes bizottság tagjává választotta. 1913-ban rendes tagja,
1925-ben pedig tiszteleti tagja lett a Magyar Tudományos Akadémiának.
1909-től 1923-ig a Földrajzi Társulat főtitkára volt, 1909-től 1913-ig
tudományos igazgatója volt a Földrajzi Intézetnek. Kezdeményezésére és
nagyrészt az ő munkájának eredményeként jelent meg ekkor a Földrajzi
Intézet kiadásában az első magyar tudományos világatlasz. 1912-ben
Cholnoky Jenővel az Amerikai Földrajzi Társaság meghívására részt vett
Amerikában a társaság jubileumán és akkor ugyanott széleskörű
tanulmányokat is folytatott.
A politikai életben 1905-ben jelent meg, amikor a
szatmármegyei nagysomkuti választókerület országgyűlési képviselővé
választotta. Ezt a kerületet 1911-ig képviselte, először mint
disszidens, később pedig alkotmánypárti programmal. A világháborúban a
szerb fronton küzdött és több kitüntetésben részesült. Az
Esterházy-kormány idején Klebelsberg Kuno gróftól átvette a Hadigondozó
Hivatal vezetését és annak élén maradt 1918 karácsonyáig. A Hadigondozó
Hivatalban akkor már megoldották az egészségügyi feladatkört: tizennyolc
intézet körülbelül 18.000 ággyal működött, de hátra volt még a
szociális feladatkör megoldása: hogyan kell a rokkantat visszavezetni a
polgári életbe, régi vagy új foglalkozásába és hogyan kell a
hadiözvegyek és árvák ügyeit szociálisan intézni. Teleki Pál gróf minden
íróasztalnál készült memorandumot félretéve, a rokkantakkal való
személyes beszélgetések alapján egészen új rendszert vezetett be: az
egyéni elbánás rendszerét. Azt tekintette alapelvül, hogy nem szabad a
rokkantat számnak tekinteni, hanem az embert kell benne látni, akivel
barátilag kell ügyét megbeszélni. Másik alapelve az volt, hogy nem
egyforma pénzösszegre van joga a hadirokkantnak, hadiözvegynek és
hadiárvának, ellenben mindegyik iránt egyformán kötelesség az, hogy
jövőjét megalapozzák és biztosítsák. Az ügyek egyéni elintézése során,
amelyekből az összeomlásig a hivatal az ő személyes vezetése mellett
több ezret oldott meg, akadtak olcsó és drága megoldások, de minden
érdekelt ügyét vele magával vitatták meg és sokszor a megoldások hosszú
keresése után találták meg a legjobbat.
Az összeomlás után visszavonultan élt. Kun Béláék
felszólították ugyan, hogy a kommunista államban a szociális akciók
terén vállaljon el vezető szerepet, de ezt az ajánlatot a
leghatározottabban visszautasította. Az ellenforradalom idején először
Svájcban, majd Bécsben dolgozott, később Szegedre ment. Az
ellenforradalmi kormányban elvállalta először a vallás- és
közoktatásügyi, majd a külügyminiszteri tárcát. A nemzeti gondolat
előharcosa volt, de munkásságát a megszálló francia csapatok igyekeztek
megnehezíteni. Már mint a szegedi kormány tagja hozzáfogott a
béketárgyalások előkészítéséhez. Érdekes, hogy első memoranduma, amely a
Duna-medence vízrajzi egységének és e vízrajzi egység megbontása káros
következményeinek leírása, segítette két évtized múltán ahhoz, hogy a
külföldet meggyőzze arról, minő jogigénye van Magyarországnak
Kárpátaljára. Már 1918 őszén, amikor híre érkezett a bolgár front
középső része összeomlásának, hat geográfust vett maga mellé és velük
hozzáfogott Magyarország nagy, községenkénti néprajzi térképének
megtervezéséhez, majd velük és hatvan rajzolóval és statisztikussal ezt a
néprajzi térképet harminc kézirati példányban elkészíttette. Ezt a
térképet használták azóta is külföldön a magyar igazság bizonyítására,
legutóbb 1938 októberében Komáromban és előzetesen szeptember 30-án
Münchenben is. 1918 decemberében megrajzolta Magyarország egymilliós
méretű néprajzi térképét, amely „carte rouge” néven itthon és külföldön
tizenhét kiadást ért meg.
Szegedről 1919 augusztus elején repülőgépen
Siófokra ment. A kommün bukása után ő kötötte meg az egyességet a
szegedi nemzeti és a budapesti ellenforradalmi Friedrich-kormány között.
Az oláh megszállás idején titokban Budapesten kezdte meg a békekötés
előkészítését, mint a béke-előkészítő iroda tudományos osztályának
vezetője. Irányításával négy hatalmas kötetben gyűjtötték össze a
jegyzeteket, memorandumokat, statisztikai adatokat és térképeket. Az
volt az elve, hogy mindenben a tiszta igazságot kell megmondani és
feltárni, minden túlzás, és különösen minden félrevezető színezés
nélkül. Jól tudta – amint ezt később hangoztatta is –, hogy a
béketárgyalásokon talán el sem olvassák ezt a tudományos anyagot, de
később majd felhasználhatjuk arra, hogy higgadtabb és pártatlanabb világ
előtt kifejthessük igazunkat. Amikor az antant-hatalmak meghívására a
magyar békedelegáció Neuilly-be indult, Apponyi Albert gróf és Bethlen
István gróf mellett Magyarország egyik főmegbízottja volt. A
béketárgyalásokat előkészítő amerikai bizottság budapesti tartózkodása
idején megállapította és az amerikai szakértők ezt később meg is írták,
hogy a béketárgyalások elé sem az antant, sem a központi hatalmak nem
terjesztettek olyan kifogástalan tárgyilagos anyagot, mint aminőt Teleki
Pál gróf adott át. Az amerikai szakértők nyíltan hangoztatták, hogy
bármiként gondolkozzanak is a mai magyarok a trianoni szerződés
„bölcsességéről és igazságáról”, el kell ismerni, hogy a békefeltételek
kétségen kívül különböznek azoktól a feltételektől, amelyeket ilyen
tudományos előkészítés hiányában támasztottak volna.
A forradalmak után Wolff Károllyal együtt
megalakította a Keresztény Nemzeti Ligát. Az 1920. évi nemzetgyűlési
választásokon Szeged első választókerülete, a Keresztény Nemzeti
Egyesülés Pártjának programjával egyhangúan választotta meg
képviselőjévé. Teleki Pál gróf továbbra is teljesen a béke előkészítés
munkájának szentelte tevékenységét, de amikor a Simonyi-Semadam-kormány
1920. április 19-én meghívta külügyminiszterének, lemondott a
békedelegációban viselt főmegbízotti tisztségéről. Mint külügyminiszter
részt vett a nemzetgyűlés munkájában, de természetesen a békeszerződés
aláírása előtt igen nagy mértékben lefoglalta ez a munka is.
Külügyminisztersége alatt 1920. június 4-én volt kénytelen Magyarország a
békeszerződést a versailles-i Grand Trianon nevű palotában aláírni.
A Simonyi-Semadam-kormány lemondása után a
Kormányzó Bethlen István grófot bízta meg kormányalakítással, de neki
nem sikerült az egységes kormányzópárt alakításának szükségességéről
vallott nézetét az akkori testvérpártokkal elfogadtatni. Ekkor a
Keresztény Párt és a Nagyatádi-Rubinek-féle Kisgazda Párt egyöntetű
állásfoglalása alapján Teleki Pál gróf megalakította első kormányát s
néki az is sikerült, hogy a Keresztény Pártot a Kisgazda Párttal
Prohászka Ottokár elnöklése mellett egyesítse. A miniszterelnökségen
kívül ideiglenesen két hónapon át a külügyi tárca vezetését is vállalta.
1920 novemberében Korányi Frigyes báró pénzügyminisztert egy
részletkérdésben a nemzetgyűlésen leszavazták, s Teleki Pál gróf ezt az
alkalmat felhasználta arra, hogy kormányát 1920 decemberében
újjáalakítsa. A Teleki-kormány államosította a munkásbiztosító
pénztárakat, felállította a Pénzintézeti Központot és a pénzügyi
tanácsot, a nemzetgyűlésen élénk vita után törvényerőre emelte a numerus
clausus-ról szóló törvényt, életre hívta a Közgazdasági Egyetemet,
előkészítette a házhelyek kijelöléséről és a kishaszonbérletek
alakításáról szóló, továbbá az első földbirtok-politikai törvényt, az
1920:XXVI. tc.-et, a hadirokkantak és hadiárvák javára pedig egyszeri
hadiváltságot vetett ki azokra, akik nem vettek részt a világháborúban,
bár hadkötelesek voltak. A szociálpolitikában nem csupán a munkásügyek,
hanem a társadalomszerkezeti, gazdasági és jövedelem elosztási
problémákat is felismerte. Közvetlen és állandó tájékoztatást akart
mindarról, amit akár a külföldön, akár a belföldön a szociális haladás
terén történt, hogy azt kormánya terveiben és a közigazgatás intézésében
a nép javára értékesíthesse. Ezért felállította a miniszterelnökségen a
szociálpolitikai ügyosztályt.
Első miniszterelnöksége idején, 1920. november
13-án kellett a nemzetgyűlésnek a trianoni békeszerződést
becikkelyeznie. Az erről szóló törvényjavaslat megszavazása után Teleki
Pál gróf nemcsak az egész nemzetgyűlés, hanem kormánya tagjainak
meglepetésére is vádindítványt tett maga ellen, amit azonban a
nemzetgyűlés egyhangúan mellőzött. Első miniszterelnöksége idején, 1921
húsvétján történt IV. Károly király első visszatérési kísérlete is. A
nemzetgyűlés úgynevezett szabadkirály-választó csoportja már megelőzően
különböző nehézségeket okozott s főleg Gratz Gusztáv külügyminiszter
magatartása miatt elégedetlenkedett. IV. Károly király szombathelyi
tartózkodása súlyos parlamenti válságot okozott, de Teleki Pál grófnak
sikerült a válságot elsimítania. Néhány nappal később egészen más okból
elkedvetlenedett és benyújtotta lemondását. 1921. április 14-én Bethlen
István gróf foglalta el a miniszterelnöki széket, Teleki Pál gróf pedig a
Menekültügyi Hivatal élén váltotta fel Bethlen István grófot.
Ugyanekkor ismét elfoglalta katedráját a közgadaság-tudományi karon.
Első miniszterelnöksége után tudományos munkásságán felül a magyar
igazság nemzetközi elismertetésének és a nemzetnevelés ügyének élt.
1921-ben meghívták Amerikába a Williams-College egyetemre, az ott
szervezett politikai nyári tanfolyamok előadójává. Vele együtt volt az
előadók sorában Lord Bryce, Anglia egykori washingtoni követe, Tittoni
olasz külügyminiszter és mások. A hallgatóságban Amerika közéletének
kiválóságai is helyet foglaltak. Nyolc előadást tartott Magyarország
földrajzi helyzetéről, történelméről, gazdasági fejlődéséről, gazdasági
jövőjéről és a nemzetiségi kérdésről. Ez az előadás-sorozata
könyvalakban is megjelent. Ezenkívül kerekasztal vitái voltak
Magyarországról, Ausztriáról és a Duna-medence nemzetiségi kérdéseiről.
Ezeknek az előadásoknak jelentőségét csak fokozza az a tény, hogy Teleki
Pál gróf volt a központi hatalmak első számottevő embere, akit
Amerikába meghívtak. A Magyarországról folyt kerekasztal vitában részt
vett a 80 esztendős Lord Bryce is, aki a hatvanas években bejárta
Erdélyt és a vita végén ezeket mondotta: „Nem kell sok szót fecsérelnem,
mert kijelenthetem, hogy annak, amit Teleki gróf itt Magyarországról
elmondott, minden szavát aláírom”. 1924-ben a Népszövetség meghívta az
úgynevezett mossuli hármas bizottságba, amelynek az volt a feladata,
hogy Törökország és Irak között a petróleum-források miatt vitás határ
végleges rendezésére javaslatot tegyen.
1926-ban megalakította a Szociográfiái Intézetet
és az Államtudományi Intézetet, az előbbi összegyűjtötte a megszállott
területekre és a szomszéd országokra vonatkozó egész nyomtatott anyagot,
megszerkesztette annak bibliográfiáját, hogy minden kérdésben az egész
forrásanyag álljon bármely kutató előtt. Az Államtudományi Intézetben
pedig összegyűjtötte mindazt, amit a megszállt területekre vonatkozóan a
Népszövetségben, parlamentekben és más fórumok előtt elhangzott: a
parlamenti viták anyagát, a Népszövetséghez intézett kisebbségi
beadványokat, a szomszédállamok törvényeit, rendeleteit, jelentéseket,
híreket, újságanyagot stb., amelyet mind megbízhatóság szerint
osztályoztak. Teleki Pál gróf két-három esztendőn keresztül saját maga
végezte a munkát, hogy fiatal munkatársait ebben az irányban is
kiképezze. A különböző területekre vonatkozó anyag gyűjtése közben
munkatársait egy-egy terület specialistájává nevelte. Az összegyűjtött
hatalmas anyagról kimerítő katalógus készült, amely körülbelül 800.000
címszót tartalmaz. Az említett intézetek 1938. év őszén fontos szerepet
kaptak a magyar–csehszlovák tárgyalások előkészítésében, majd később a
döntőbíróság ítéletét megelőző diplomáciai tárgyalások során. Az
Államtudományi Intézetben szervezte meg a Felvidékre és az ott élő
magyarságra vonatkozó statisztikai, történelmi, néprajzi, gazdasági és
politikai anyag feldolgozását és ezt a munkát nemcsak irányította és
vezette, hanem személyesen is részt vett benne. Ennek a körülménynek
köszönhető, hogy az anyaországhoz sok olyan község is visszatérhetett,
amelyet ilyen rendszeres szakszerű és alapos előkészítés hiányában nem
sikerült volna visszakapnunk.
Teleki Pál gróf a miniszterelnökségről történt
lemondása után a belpolitikai élettől távol tartotta magát, de 1922-ben a
második nemzetgyűlési választáson pártonkívüli programmal újból
fellépett Szegeden, amelynek első választókerülete Bárczy Istvánnal
szemben választotta meg képviselőjévé. Amikor 1925 végén kipattant az
úgynevezett frankhamisítási ügy, igyekeztek az ő személyét is
belekeverni, Teleki Pál grófot azonban már a vizsgálat tisztázta s ezért
a frankhamisítási perben nem is szerepelt. 1926 elején belépett az
Egységes Pártba, amelyet Bethlen István gróf hívott életre.
A Közgazdasági Egyetemnek ismételten dékánja és
rektora is volt. Az Erdélyből menekült ifjúság által életre hívott
Székely Egyetemi és Főiskolai Hallgatók Egyesületének tanára volt. A
SZEFHE-vel párhuzamosan alakult FEFHE és DEFHE által közösen szervezett
úgynevezett Területi Szövetségnek egy időn át ugyancsak mint tanárelnök
állt az élén és intézte a megszállt területről idemenekült, nehéz
gazdasági körülmények között élő ifjúság gondozását Budapesten és a
vidéki egyetemi városokban egyaránt. Kezdettől támogatója volt annak az
elgondolásnak, hogy az egyetemi ifjúsági szervezetek különböző nagy
szövetségeit egy azonos cél érdekében dolgozó közös táborban fogják
össze. Az ebből a célból alakult Ifjúsági Nagybizottságnak elnöke is
lett, és mint ilyen érte el a MEFHOSZ, a Turul, a Hungária és a kisebb
négy diákszövetség legharmonikusabb együttműködését. Ebből az akcióból
fejlődött ki éppen az ő kezdeményezésére a Magyar Diák Külügyi
Bizottság, amelynek tanárelnöke lett. Ez a bizottság vette át 1925
folyamán a magyar egyetemi ifjúság külföldi képviseletét. Az 1920-as
évek elején az egyetemi ifjúság soraiban megindult mozgalmat, amely az
önsegély elve alapján gazdasági vállalkozásokat kezdeményezett, a
legnagyobb mértékben támogatta. Részt vett a Centrum Nyomda és
Könyvkiadóvállalat Rt. Megalakításában, és irányítóan közreműködött a
Centrum Diákház Rt.-nak 1924 folyamán történt megalakításában is,
amelynek alaptőke összehozásánál egy angol nyelvű dolgozatával tette
lehetővé a hollandiai támogató akciók megszervezését.
Két évtizede dolgozik a cserkészet katonás
szellemben való kiépítésén. A cserkészetet beállította a légoltalom
szolgálatába, megindította a cserkész vitorlázó repülést és a
rövidhullámú rádió-kiképzést. Mint főcserkész, ő szervezte meg a
gödöllői világ-jamboreet 1933-ban, amelynek sikerét nemzetközi
vonatkozásban világszerte nagy tekintélynek örvendő neve már eleve
biztosította. Mint a cserkészek 30.000 főnyi táborának parancsnoka is,
általános megelégedésre töltötte be szerepét.
Amikor a felsőházat szervezték, a Közgazdasági
Egyetem megválasztotta felsőházi tagjává s a felsőház megnyitásától
tagja is maradt a felsőháznak mindaddig, amíg az Imrédy-kormány idején a
tokaji választókerületben meg nem választották. A felsőház egyik
legnagyobb tekintélyű tagja volt, ritkán szerepelt, de felszólalásait
mindenkor általános figyelem kísérte. Helyet foglalt a felsőház sok
bizottságában is. A numerus clausus-ról szóló törvényt, amelyet első
miniszterelnöksége idején az ő kormánya fogadtatott el a
nemzetgyűléssel, a felsőházban is megvédte, amikor kiegészítése került
szóba.
1938 májusában, amikor Darányi Kálmánt a kormány
élén Imrédy Béla váltotta fel, az új kormányban vallás- és
közoktatásügyi miniszter lett. Vállalkozását pártkülönbség nélkül
rokonszenvesen fogadták. Az 1938. évi eucharisztikus kongresszus idején a
kormány képviseletében ő szerepelt Pacelli pápai legátus, a későbbi
XII. Pius pápa oldalán. A kormány megbízásából már útközben fogadta s
ugyancsak ő kísérte el a visszatérő pápai legátust. Mint vallás- és
közoktatásügyi miniszter gondot fordított a főiskolai munkatáborok
megszervezésére és azokat szellemi tartalommal töltötte ki.
Minisztersége alatt biztosították a budapesti Központi Egyetemi Diákház
létesítésével járó költségeket is.
Amikor a négy nagyhatalom a müncheni találkozó
után úgy döntött, hogy Csehszlovákiának közvetlen tárgyalás útján kell
rendeznie a magyarlakta Felvidék visszacsatolásának ügyét, Teleki Pál
grófra nagyfontosságú szerepkör hárult. Kánya Kálmán külügyminiszter
mellett ő volt Magyarország második fődelegátusa, s mint ilyen vett
részt 1938 október 9–13. napján a komáromi tárgyaláson. Itt feltűnt
azzal az óriási néprajzi és földrajzi anyaggal, amit a magyar delegáció a
magyar álláspont igazolására magával vitt. Az általa felsorakoztatott
anyagnak néhány héttel később döntő szerep jutott abban, hogy a
német–olasz döntőbírósági ítélet egymilliónál több magyar visszatérését
tette lehetővé az anyaországhoz. A felvidéki területek visszacsatolása
után a. Kormányzó a Magyar Érdemrend nagykeresztjével tüntette ki.
Amikor Imrédy Béla miniszterelnök 1939
februárjában lemondott, a Kormányzó Teleki Pál grófot bízta meg
kormányalakítással. Február 22-én mondotta bemutatkozó beszédét a
képviselőházban. Több mint kétórás beszédének olyan nagy hatása volt,
hogy a Ház pártkülönbség nélkül egyhangú támogatásáról biztosította
Teleki Pál gróf miniszterelnököt, akinek kormányát a felsőház is
egyhangú lelkesedéssel fogadta. A Nemzeti Egység Pártja a miniszterelnök
javaslatára nevét Magyar Élet Pártja névre változtatta. Teleki Pál gróf
fenntartotta az elődje beterjesztette úgynevezett II.
zsidótörvény-javaslatot, és a kishaszonbérletek alakításának
előmozdításáról és egyéb földbirtok-politikai intézkedésekről szóló
törvényjavaslatot is, amelyet szintén még az előző kormány készített.
Miniszterelnöksége első hónapjában következett be Kárpátalja
felszabadítása. Teleki Pál grófot az újonnan felszabadított részeken
páratlan lelkesedéssel fogadták.
Május 4-én feloszlatták az országgyűlést s az új
választási küzdelem során a Magyar Élet Pártja programját az ország
különböző pontjain nagy hatással ismertette. Az általános titkos
választás döntő győzelmet hozott. A megválasztott 260 képviselő közül
178 a Magyar Élet Pártja, 9 az Egyesült Keresztény Párt programjával
vallotta magát a miniszterelnök hívének, a külön törvény alapján
behívott felvidéki és kárpátaljai képviselőkkel együtt pedig a Ház 296
tagja közül 223-ra emelkedett a kormánytámogató képviselők száma. Az új
országgyűlés a kormány kezdeményezésére módosította a házszabályokat,
amelyek mai formájukban alkalmasak arra, hogy nagymértékben gyorsítsák a
tárgyalás menetét azzal, hogy az érdemleges törvényalkotó munkát a
bizottságokba helyezik át.
1941. április 3-án önkezével vetett véget életének.]
Gróf Teleki Pál miniszterelnök: Mélyen t.
Felsőház! (Halljuk! Halljuk!) Azért voltam bátor a vitának ebben a még
nem nagyon előrehaladott stádiumában szót kérni, mert – mint
méltóztatnak tudni – holnapután reggel 7 órakor a külügyminiszter úrral
Rómába utazom és így nem lesz módom hétfőn a vitában részt venni és a
vita végefelé szólalni fel. Ez az oka annak, amiért kértem, hogy most
szólalhassak fel.
Azért kívántam az igazságügy-miniszter úr által
képviselt törvényjavaslathoz felszólalni, hogy ezáltal is dokumentáljam a
felsőház színe előtt azt a fontosságot, amelyet a törvényjavaslat itt
fekvő eredeti szövege megszavazásának tulajdonítok. De elsősorban azért
is kívántam felszólalni, mert mindannak ellenére, amit bemutatkozásomkor
és azóta is mondottam, a magyar közönség körében – amely, nem tudom
miért, nem értékeli a mondott szót a maga igazsága és egyszerűsége
szerint és nem elégszik meg azzal, hogy amit az ember egyszer megmond,
akkor arról tudja, hogy azt megmondta, az a véleménye és azt tartja is –
még mindig sokan azt képzelik, hogy én ezt a törvényjavaslatot vagy
csak mint örökséget, vagy pedig politikai opportunizmusból képviselem.
Már számtalanszor aláhúztam, hogy ezt a javaslatot nem mint politikai
örökséget, hanem meggyőződésből is képviselem, legalább is egészében és
főbb vonásaiban, hangsúlyozva azt is, hogy ha részleteiben mást, egy saját magam által szerkesztett törvényjavaslatot hoztam volna, az ennél a
törvényjavaslatnál szigorúbb lett volna. (Elénk helyeslés és taps a
jobboldalon.) Mindezeket megmondtam elégszer; nem tudom, sokan miért nem
hiszik, vagy nem akarják hinni.
Másodszor azt is megmondtam és most is meg akarom
mondani, hogy a javaslatot nem opportunizmusból képviselem. Nem hiszem,
hogy valaki komolyan imputálná nekem azt a könnyelműséget, hogy ilyen
életbevágóan fontos javaslatot politikai opportunizmusból képviselek. Én
nem ismerek semmiféle törvényjavaslatnál, de különösen ilyen fontos
törvényjavaslatnál semmiféle melléktekintetet, hanem csak a nemzet
egyetemes érdekét. (Helyeslés.) És mert meggyőződésem, hogy a nemzet
egyetemes érdeke azt kívánja, hogy ilyen törvényjavaslatot – és minthogy
ez ebben a formában fekszik előttünk, ezt a törvényjavaslatot –
törvényerőre emeljük, ezért hoztam ide és ezért képviselem. (Elénk
helyeslés a jobboldalon.) Nem szoktam soha másnak sem előnyös, sem
hátrányos tollaival takarózni; ha valamit képviselek, helytállok érte saját magam. Remélem, hogy az ország ezt most már egyszer talán tudomásul
is veszi és megérti, hogy ha valamit kimondok, az úgy is van. (Élénk
éljenzés és taps.)
Amint bevezető szavaimban már mondottam, jelen
voltam a mélyen t. Felsőház bizottságának és albizottságának
tárgyalásain, amelyeken különböző módosításokról volt szó és amelyeken a
módosítások egy sora elfogadtatott. Ezekre, illetőleg erre az egész
komplexumra még rá fogok térni, mindazonáltal a törvényjavaslatnak
eredeti, illetőleg az itt fekvő formában való elfogadását kérem,
hangsúlyozva, hogy a magam részéről szívesen közvetítek a felsőház és a
képviselőház között, avégből, hogy az említett módosítások
letárgyaltassanak és esetleg el is fogadtassanak. Hangsúlyozni kívánom
azonban, hogy már a törvényjavaslat jelenlegi formája is bizonyos
kompromisszum részemről, ezért mielőtt erre a konklúzióra, amelyet itt
csak előrebocsátok, rátérnék, szeretném egypár pontra nézve nézeteimet
kifejteni és itt-ott válaszolni is.
Meggyőződésem szerint – erre már nem szeretnék
hosszas fejtegetésekben kitérni – ez a törvényjavaslat mintegy
történelmi szükségszerűség, vagy természetes következmény és mind az
európai, mind a hazai történelmi fejlődésből, az utolsó félévszázad vagy
évszázad történelmi fejlődéséből, szinte szükségszerűen következik.
Szükségszerű következmény, mintegy visszahatás
arra a fejlődésre, amely a múlt század elején megindulva, a század
második felében egyrészt nagy gazdasági prosperitást szült és az emberek
gondolkodását leginkább ebbe az irányba terelte, másrészt Európának a
világ felett való központi hatalma által egy egészen különös,
ideig-óráig fennálló gazdasági felfogást, a teljes szabadkereskedelem
felfogását teremtette meg, amelyet részben e gazdasági fejlődés, részben
a XVIII. és XIX. század filozófiai fejlődése alapján is politikailag a
liberalizmus felfogása kísért. De amint ennek a fejlődésnek, az európai
hegemónia és imperializmus fejlődésének terén természetes kirobbanás
volt a világháború, ugyanúgy természetes következmény szociális téren és
a szociális térrel együttjáró gazdasági téren az a gondolat- és
érzésvilág, amely olyan változtatásokat kíván az életben és az életet
szabályozó törvényhozásban is, amilyen az előttünk fekvő
törvényjavaslat.
Prónay György báró azt mondotta a bizottságban és
Bezerédj ő méltósága itt a mélyen t. Ház előtt, hogy ez a
törvényjavaslat szakítás a szentistváni gondolattal. Az urak túlszűk
látókörből nézik a szentistváni gondolatot, (Úgy van! Úgy van!) mert a
szentistváni gondolatnak nemcsak egy eleme van. Szeretik a szentistváni
gondolatként csak azt beállítani, hogy Szent István végrendeletében
Szent Imre hercegre azt az intelmet hagyta, hogy jó, ha egy ország
sokféle népből, sokféle nemzetiségből, soknyelvűekből tevődik össze.
Nemcsak ez az eleme van azonban a szentistváni gondolatnak, mert az
sokkal mélyebb, sokkal szélesebb, sokkal átfogóbb és nem is élhetett
volna meg 900 esztendőt, ha csak ilyen kevésből állana. Éppen így eleme a
szentistváni gondolatnak – még pedig sokkal lényegesebben – az, hogy az
ország vezetése olyan kezekben legyen, amelyek az országalkotó és
fenntartó gondolatot, eszmevilágot és érzéseket lényük egészével
képviselik. (Úgy van! Úgy van!)
S van a szentistváni gondolatnak még egy lényege:
az, hogy ugyanolyan bölcsen kell az ország mindenkori helyzetéhez és a
nemzet mindenkori szükségleteihez mérni, mint amilyen bölcsen Szent
István a maga korára azt megalkotta és elgondolta. Legalább is erre kell
a magunk véges erőivel törekednünk.
Nem szabad a szentistváni gondolatot jelszószerűen
– hogy a helyes, jó szinonimával nem bíró német kifejezéssel éljek:
schlagwort-szerűen – alkalmazni, különösen nem annak egyes kiszakított
részeit. Azzal a veszéllyel szemben, amellyel a zsidóságnak óriási
tömegei, legnagyobbrészt még csak felületesen asszimilált tömegei
részéről a magyar nemzettestet és a magyar nemzet jellegét fenyegetik, a
szentistváni gondolat nézetem szerint éppen az ellenkezőjét kívánja
annak, amit Prónay ő excellenciája neki imputál.
Ezzel kapcsolatban szeretnék egy más momentumra is
rátérni, amely az újságokban és a felszólalásokban hasonlatok
formájában folyton vissza-visszatér. Ez a törvény nem nemzetiségi
törvény és nem alkalmazható és nem adaptálható az országban élő német,
szlovák, román, ruszin vagy más nemzetiségekre. Ezek a nemzetiségek az
európai keresztény életközösség népeiből valók és évszázados, sok
tekintetben azonos fejlődés részesei. Ennek a fejlődésnek az elemeit nem
gondolnám most itt hosszasan részletezni, de mindannak, ami – például –
a renaissance, a humanizmus, a lovagkor gondolatvilágát alkotta, és
sokmindenféle egyéb korszellemnek ők éppen olyan részesei az európai
életközösségben, mint mi. Ezek nem is különböztethetők meg olyan élesen,
mert sokkal kevésbé fajtiszták, sokkal kevésbé – mondjuk – szeparáltak
és önállóak, sokkal kevésbé szeparáltak az európai emberiség egészétől,
mint a zsidóság, és ez volt az, amit a törvény indokolásában magam
kihangsúlyoztam. (Éljenzés a jobboldalon.) Nem értem tehát ezt az
összehasonlítást a nemzetiségi problémákkal. A kettő közt – ismétlem –
semmi kapcsolat és összehasonlítani való nincs. A hercegprímás úr ő
eminenciája említette a muzulmánokat. Csak azt akarom megjegyezni, hogy
ezek ebben a közösségben természetesen nincsenek benne, de hiszen olyan
kevesen is vannak, hogy semmiféle ok hasonló intézkedésekre velük
kapcsolatban nincs. Lehet, hogy ha 600.000 muzulmánunk lenne, akkor
ugyanilyen intézkedéseket látnék szükségesnek.
Ezzel kapcsolatban említem meg azt is, hogy
egyesek szerint – és erre már többször reflektáltam – ez a törvény a
magyar törvényalkotásba és gondolkodásba a faj és a vér idegen
ideológiáját hozza be. Eltekintve attól, hogy én magam ezt az
álláspontot tudományosan és társadalmilag már több mint 20 éve vallom,
hirdetem és írom, tehát jóval előbb, mintsem hogy itt külső befolyások
rám vagy akárkire hathattak volna, meg kell állapítanom, hogy semmi
idegenszerűség nincs abban, ha faji összetartozandóságról, faji
kapcsolatokról és faji csoportokról beszélünk. A természettudományoknak
ma még két misztikuma van: az egyik az, hogy az élettelen és az élő
közötti kapcsolatot még nem látjuk tisztán, a másik pedig az, hogy nem
látjuk tisztán az anyagi élőnek és a lelkinek kapcsolódását és
összeszövődését. Világos azonban, hogy a kettő egymással rokonságban
fejlődik: lelki tulajdonságok kiülnek az arcra, testi formák lelki
habitust tükröznek, embercsoportok biológiailag élesen különböznek és
gyakran felismerhetők. Típustulajdonságok ismerhetők fel embereken és
ugyanolyan embercsoportoknak gondolkodásbeli sajátosságaik is vannak.
Erős beltenyésztés mellett embercsoportokban különös jellegek, faji vagy
fajtajellegek erősen inveterálódhatnak, dominánsakká, olyan erősekké
válhatnak, hogy másokkal való összeházasodás esetén is a gyengébb féllel
szemben, mint uralkodó tulajdonságok érvényesülnek. Ezeket ma mindenki
tudja, aki egy kissé járatos a biológiában és egyéb
természettudományokban; ezek adott tények, amelyek felett vitázni nem
igen lehet. Ez az egyik dolog, amit meg akartam állapítani.
Sokszor említették és sok kifogás tárgya volt az
is, hogy a törvényjavaslat keresztényeket zsidóknak minősít. A
hercegprímás úr ő eminenciája beszédében szintén rámutatott arra, amit
magam is mondani kívántam, hogy a keresztény ellentéte a
törvényjavaslatban, de egyébként is, nem a zsidó, hanem az izraelita,
hogy vannak keresztény zsidók és vannak izraelita zsidók.
Ehhez még csak azt kívánom hozzátenni, hogy egy
ember lelkivilága nemcsak vallási meggyőződéséből áll, hanem ezenkívül
nemzeti érzésből, mindenféle hagyományoknak lelkünkben hordozásából,
velünk bármilyen alapon rokon embereknek és embercsoportoknak
szeretetéből, a velük való affinitás érzéséből tevődik össze. A vallási
érzés, a vallási rész lelkiségünknek csak egyik eleme. Lehet olyan
ember, akinek egész lényét százszázalékosan ez tölti ki, viszont vannak
olyanok, akikben nagyon csekély mértékben, vagy egyáltalában nincs meg.
Ezek is, azok is inkább kivételek, inkább kevesek és a legtöbb ember
lelkében ezek az elemek különböző arányban – talán ugyanannak az
embernek élete folyamán is különböző időszakokban különböző arányokban –
érvényesülnek, élnek, sokszor korbeli fejlődésünk által, sokszor külső
események által is szabályozva és változtatva, de élnek. Ennek
következtében, ha valakit, aki kikeresztelkedett, tisztán csak azon az,
alapon ítélünk meg, hogy vallásilag immár keresztény, ezzel még nem
merítjük ki lelkivilágának egészét és ha azt állami és nemzeti
szempontból ítéljük meg, akkor nem helyezkedhetünk csak ennek az egy
kritériumnak az alapjára. (Úgy van! Úgy van!) Éppen ezzel a
törvényjavaslattal kapcsolatban hangsúlyoztam, hogy az évezredes
összetartozás és hagyomány érzése csak ritkán és nagyon nehezen múlik el
még az egyedből is és még kevésbé az egyedek családi együtteséből vagy a
generációk sorozatából.
Abban tökéletesen egyetértek a hercegprímás úr ő
eminenciájával, – mint különben beszédének legnagyobb részével is – hogy
valamelyes asszimiláció a kereszténység által mindig bekövetkezik.
Természetes: a keresztség szentsége hat. De meg kell küzdenie a léleknek
egyéb áramlataival is és akaraterő kell hozzá az egyed részéről is,
hogy a keresztség szentsége jusson érvényre a maga küzdelmében az
ellenséges áramlatokkal szemben, hogy azok felett úrrá legyen. Ezt
különben elismeri az indokolás is, amelyet nem szeretnék megismételni,
mert nem szeretnék hosszadalmas lenni.
Egy másik pont, amely sokszor tétetett szóvá, a
jogfosztás kérdése. Természetesen áll az, hogy igen, ez a
törvényjavaslat sok tekintetben jogfosztás az egyedekre nézve. Ez
világos. De jogfosztás az egyedekkel szemben, a nemzet magasabb
érdekéből. Maga a hercegprímás úr ő eminenciája mondotta az előbb, hogy
az állam vagy a nemzet jogos önvédelemből mindenkinek korlátozhatja
szerzett jogát. Tisztán ez áll itt is: ez a törvényjavaslat a nemzettest
idegen elemekkel való túlzott átitatása ellen jogos önvédelemből
korlátoz jogokat, megengedem, messzemenően sokak szempontjából, mások
szempontjából viszont nem elég messzemenően.
Nézzünk azonban szemébe a dolognak. Ez-e az első
törvény, akár nálunk, akár külföldön, amely meglévő jogokat korlátoz?
Hiszen a háború óta eltelt korszakban, de már a háború előtti korszakban
is, már az egész XX. században – azt mondhatnám: amióta az állam
mindinkább átalakult nemcsak politikai testté, hanem olyan apparátussá
és olyan közösséggé is, amely az egyed életének mindenféle vonatkozásába
beleavatkozik – mind jobban és jobban beleavatkoztak az egyed
pályaválasztásába, a gazdasági élet rendjébe, a társadalmi élet
rendjébe. Igazán nem szükséges, hogy ezt egy történelemfilozófiai
fejtegetéssel exponáljam, csak emlékeztetek rá. Azóta folyton jogokat
korlátozunk kompromisszumképpen az emberek között, akik egy területen
együtt élnek. És ez mind erősebb és erősebb lesz.
Kivételes idők, amilyen a mai is, kivételes
intézkedéseket kívánnak és az ilyen kivételes intézkedések során
rengeteg sok jogfosztás történt, hogy csak a nyugdíjasokról, a
B-listásokról stb., stb. beszéljek. De már a mai kort megelőző
szabadelvű korszaknak is voltak jogmegszigorításai, – enyhébben így
nevezhetjük – amelyeket egyes emberek, akiket a jogmegszorítás ért,
magukra nézve jogfosztásnak érezhették. Azt hiszem, az 1881:XLI. tc az
ingatlantulajdonossal szemben megszorítja a magántulajdonnal való szabad
rendelkezés jogát. Ez is a teljesen liberális felfogással szemben,
amely a múlt század 50-es és 80-as évei között uralkodott,
jogmegszorítás, vagy ha úgy tetszik, jogfosztás. Vagy ha kivételes jogot
adunk, mint kereskedelmi törvényeink is, az emberek egyes
csoportjainak, ez jogmegszorítás, joghátrány másokkal szemben, akik
jogelőnyökben nem részesülnek. Nagyon sok mindenféle variációja van
ennek, de annyi jogász ül itt a mélyen t. Felsőházban, hogy azt hiszem,
fel vagyok mentve az alól, hogy ezt a témát bővebben fejtegessem, csak
emlékeztetni akartam rá.
De a jogfosztás kérdésének ez csak a kevésbé
lényeges aspektusa. Erre csak rá akartam mutatni, hogy nem újdonság és
inkább csak korrekciója akart lenni ezek felemlítése a széltében
hangoztatott állításoknak. Lényeges pont itt az, hogy milyen jogtól
foszt meg ez a törvény.Olyan jogoktól, amelyeket egy gazdasági jólétben
úszó korszak adott meg, amely az emberi élet és a megélt történelem
nehézségeinek csak csekély hányadát is alig látta. Mint gyermek átéltem e
korszakot olyan emberek társaságában, – édesapám is miniszter volt, sok
ilyet ismertem és ilyen körben mozogtam – akik olyan funkciókat
töltöttek be, mint mi ma. Hol volt az ő munkájuk attól, hogy majdnem
minden reggel, amikor felkeltek, történelmet értek volna meg és hogy
minden héten történelmet is kellett intézniök?! (Úgy van! Úgy van!)
Alig látta ez a korszak – és azt mondhatnám, még
vezetői is alig látták – a megélt korszak és történelem elméleti és
gyakorlati nehézségeit. A XVIII. és XIX. század filozófiájának hatása
alatt s a technikai és gazdasági fejlődésből és gazdagodásából származó
gondolkodásaiban törvényeket alkotott, jogszabályt, jogszokást és ezek
nyomán életrendet, életmódot. Főleg városi életszokásokat statuált,
amelyek könnyelműen szabadelvűek voltak. (Úgy van!) Nem rovom fel e kor
vezető férfiainak a könnyelműséget, de könnyelmű volt a kor maga és ez a
természetes következmény, amely belőle származott. Annak a kornak az
emberi élet korlátlanságáról vallott felfogásával elaltattak olyan
aggodalmakat, amelyeket Széchenyi István és egy-két kortársa is éreztek
már és amelyeket a múltkor az igazságügy-miniszter úr is idézett.
A liberális törvényalkotásnak következményeit
ugyan némelyek már hamarább is meglátták, de egészen természetes, hogy
egy-két generáció kellett ahhoz, hogy a nemzet egészében megérezze ennek
a következményeit. Majdnem nyilvánvaló természetesség az, hogy a XX.
század első negyedében kell, hogy jelentkezzék e törvényalkotásokkal, e
jogfejlődéssel szemben annak megérzése a nemzetben, hogy itt hiba
történt, amelyet reparálni kell.
Arról is volt szó, hogy ez a törvényjavaslat nem
felel meg alkotmányunknak és új momentumot Visz abba bele. Az alkotmány
nem egy rideg, stabil valami. Bemutatkozó beszédeimben az országgyűlés
mindkét házában elmondottam azt, hogy a magyar alkotmány azoknak a
törvényeknek foglalata, amelyek a nemzet vérébe és gondolkodásába mentek
át. Akkor mind a két Házban megtapsolták ezt a kijelentésemet a mélyen
t. Házak tagjai. Ne méltóztassék ezzel kapcsolatban elfelejteni azt, ami
logikusan következik belőle: két dolgot. Az egyik, hogy néha a
meghozott törvény válik hosszabb-rövidebb idő múltán a nemzet
közfelfogásává, közérzésévé és ezzel az alkotmány részévé. Máskor – és
ugyanolyan természetesen – évtizedek alatt kialakult közfelfogásokat,
közszükségleteket visszatükröző érzések, mint méreganyagok elleni
védekezésből keletkező antitoxinok, a nemzet testében kiérlelődésükben
gyökeres változásokat és következményképpen ezeket szabályozó
törvényalkotásokat is kívánnak meg. A másik, amit mondani szeretnék
ezzel kapcsolatban, az, hogy amint az alkotmányról mondottak szerint, az
alkotmány azon törvények foglalata, amelyek a nemzet vérébe mentek át,
ugyanúgy, nézetem szerint, a nemzet azon emberek foglalata, akik egész
lényükkel beleolvadtak ennek a hazának sokszínű, de összefoglaló
érzéseivel a magyar nemzet testébe. Hogy ezt a zsidóság tömegeiről nem
lehetett elmondani, ezt már a törvény indokolásában elmondottam.
A közgazdasági hatásokat is sokszor említették, a
sajtó nagyon szélesen pertraktálta azokat. Tisztában vagyok azzal, hogy
közgazdaságilag nehéz helyzetet fog ez a javaslat teremteni. Ezt a
bizottságban is így mondottam s a sajtó egyes része rögtön ki is
használta. Holott nem azért mondottam, hogy ezt egyoldalúan
kihasználják, hanem azért, mert minden józaneszű ember látja és tudja –
és ebben semmi szenzáció nincsen. De ugyanakkor megmondottam azt is,
hogy ezzel a nemzet meg akar birkózni és meg is kell birkóznia. (Úgy
van! Úgy van!) Ez szólott azoknak is, akik meg akarnak vele birkózni –
és ha akarnak, akkor tudniok is kell – és szólott azoknak is, akik nem
akarnak vele megbirkózni, hogy igenis meg fogunk birkózni, tehát szólott
jobbra is, balra is, mint igazság, nem pedig mint szenzáció.
A történelmi sors, sajnos, úgy hozta magával, hogy
gazdasági, szociális és nemzeti problémáink megoldása egy időre esik.
Nem véletlen ez, nem is olyan különös, mert a fejlődésben, az emberiség
fejlődésében ezek csak látszólag külön vonalak és csak könyvekben lehet
azokat egymástól külön tartani. Az életben ezek együtt fejlődnek, egyik a
másikból és összefonódva fejlődnek tovább. Egészen természetszerű
tehát, hogy a megoldás is egymáshoz közel fekszik, sokszor egy időiben,
sokszor olyanok, hogy alig is lehet azokat külön-külön és sorban
elővenni. Akármilyen praktikus volna a kormányzás szempontjából és
nekünk, akik ilyen helyeken ülünk, mint mi, sokkal könnyebb lenne, de
sajnos, az élet nem kérdi, hogy milyen skatulyába szeretnők az egyes
kérdéseket berakni.
Ez a törvényjavaslat elsősorban társadalmi
problémát igyekszik megoldani, s szükségszerűleg meg kell oldania vele a
gazdasági problémát is, elsősorban azonban a társadalmi problémát, azt a
szellemet akarja megváltoztatni, amely mindjobban elharapódzott a
nemzeten.
A hercegprímás úr ő eminenciája említette
beszédében azt, hogy a recepciós törvény óta a zsidó szellem »művészet«
ürügye alatt sokmindent diszkreditált, ami a keresztény magyarság előtt
szent volt és iparkodott lerombolni a keresztény erkölcsöket. Ez nem
más, mint amit én magam is mindig hangsúlyoztam, vallottam és amit a
törvényjavaslatnak és annak indokolásánál, hogy ezt a törvényjavaslatot
törvényerőre kell emelnünk, mindenkor hangsúlyoztam.
Láttam – elvégre eléggé a közéletben élek és elég
sokféle ember között fordulok és fordultam meg ebben az országban, hogy
következtetéseket vonhassak le, hogy lássak és ebből értsek – mondom,
láttam és látom azokban a körökben is, amelyekhez tartozom, amelyekben
mozgok és azokban is, amelyeket távolabbról szemlélek, hogy a zsidóság
oly mértékben alakítja át a magyarság testét, jellegét és
gondolkozásmódját, hogy ez a legnagyobb veszélyt rejti magában. (Úgy
van! Úgy van! Élénk taps.) Nem is annyira az üzleti életet értem ez
alatt, hanem inkább a társadalmi és szociális életet, mert az iskolának,
a családnak, az összeházasodáson keresztül a családok gondolkozásának
átváltoztatását, az elitnek elzsidósodását, a keresztény elitnek, a
vérségileg tökéletesen és teljesen keresztény elitnek is gondolkodásában
való megváltoztatását látom. (Úgy van! Úgy van!)
Most, mialatt ez a törvényjavaslat tárgyalás és
megbeszélés alatt állott, számtalanszor kerestek fel urak, akiknek
mindegyike egy-egy kategória kivételezését kérte egy-egy előtte
ismeretes, nyilván hozzá valamilyen formában közelebb álló eset kapcsán.
Ezt kénytelen vagyok megmondani azért, – bár nomina sunt odiosa – mert
ez olyan szimptóma, mely engem megerősített abban, hogy hová jutottunk.
(Úgy van! Úgy van! – Élénk taps a jobboldalon és középen.) Azok az urak
tehát, akik ilyen okokból jártak nálam, csak ellenkező meggyőződésemben
erősítettek meg. (Helyeslés.) Ezzel szemben azt is mondhatom, hogy a
magyar keresztény társadalomnak, amelynek sok rétegével van módom
érintkezni, túlnyomó többsége – itt nem a részletekről van szó, nem is
tulajdonítok ezeknek olyan nagyon nagy fontosságot – ennek a
törvényjavaslatnak, vagy ehhez a törvényjavaslathoz hasonlónak
törvényerőre emelését a leghatározottabban várja és kívánja, (Úgy van!
Úgy van! – Felkiáltások jobbfelől: Közvélemény!) éspedig joggal várja és
történelmi lélekből kívánja. (Úgy van! Úgy van!)
Ha már a részleteket említettem, meg kell mondanom
azt, hogy nézetem szerint – amint én a tárgyalásokat akár a
parlamentben, akár a sajtóban, akár a társadalomban figyelemmel kísértem
– a törvényjavaslat megítélése a hosszú társadalmi és parlamenti
megvitatásban a részletekbe fulladt és azok, akik a törvényjavaslatról
beszéltek vagy írtak, minduntalan szem elől tévesztették a
törvényjavaslat egészének intencióját, egészének lényegét. Pedig ez a
fontos! Ennek oka bizonyos mértékig az a maradi liberális felfogás,
amely még mindig köztünk él, amelyet napilapjaink többsége még mindig
hordoz és hirdet, amely az egyén jelentőségét és jogát, sőt elsőbbségig
menő jogát az összességgel, illetve a nagyobb egységgel, a nemzet
testével szemben hangsúlyozza. Egy előadásomban, amely könyvalakban is
megjelent és amelyre csak a figyelmet hívom fel, – nem akarok belőle itt
hosszasan felolvasni – Európáról és Magyarországról szóló könyveim 194.
oldalán jellemzését adtam ennek az egész kornak, amely gondolkodásában
ide vezetett.
A tömegértékek szellemi periódusa ez, de olyan
formán, hogy az embereket, a tömegeket nem természetes fejlődésükben,
hanem egyedi összetételükben látta. Egyedeket számolt össze,
statisztikailag látta a világon, amint hogy statisztikailag láttunk
kérdéseket, amelyek nemcsak statisztikaiak és ha nem úgy látták volna
fejlődésünkben, egészen máshol állnánk egész Európában, többek között a
nemzetiségi kérdésben is. Ha nem vallatták volna be mindenkivel azt,
hogy ő kicsoda, akkor a nemzetiségi probléma sem ott lenne Európában,
ahol ma van, akkor az államok közötti ellentétek sem lennének olyanok,
mint amilyenek ma.
És mi nem is csinálhatunk más statisztikát, mint
részben népesedési statisztikát, másrészt pedig külkereskedelmi
statisztikát, amellyel azonban csak gazdasági vonalban és csak ebben az
egy vonalban, a külkereskedelmi vonalban láttuk a világ képét. A
politikai akarat kritériuma ekkor az általános egyenlő választói jog és
vele a számszerű megkülönböztetés nélküli tömeg volt. Pénz és az
előfizetők száma tartja fenn a sajtót, amelynek egy nagy része ennek
következtében alacsony szintre kénytelen lesüllyedni. És az üzlet
kritériuma a siker, amiből aztán egy ennek megfelelő erkölcs is fejlődik
ki. A század közepén észrevesszük, hogy a tömegeken szociális munkával
lehet és kell segíteni, de ez a szociális segítés is, különösen eleinte
és sok helyen még ma is egyszerűen és kizárólag anyagi.
Ez a gondolatvilág az, amelyik még mindig
visszatükröződik és amely folyton azt hangoztatja, hogy egyénekkel
történnek egyéni sérelmek. Igen, de nekünk a nemzet egyetemes nagy
célját kell látnunk. Én is csak azt mondhatom, amit a hercegprímás úr ő
eminenciája mondott, amikor azt kérte, hogy ne ítéljék el az egyházat,
hanem ítéljék el a liberalizmust és annak túlkapásait, hogy az egyeddel
szemben való igazság, méltányosság, könyörületesség szempontjából ez a
törvényjavaslat és minden törvényjavaslat, amely ugyanezt a célt
szolgálná, a legkeményebb úgy, mint a legenyhébb is nyilvánvalóan
támadható az egyes esetében. Ezeknek a támadásoknak azonban hamis a
bázisa és ez a hamis bázis az, amit a törvényjavaslatban rejlő gondolat
és intézkedések kritikusai legfőképp elfelejtenek. A részletek
megvitatásakor elfelejtik ezt; mindenki éppúgy tapasztalhatta, mint
jómagam, aki a vitákat figyelemmel kísérte, hogy a részletes vitában
kiesik az egész kérdés lényegének a fonala a kritikusok kezéből és az
egyes emberek iránti méltányosságról beszélnek, amikor éppen ezt kell a
nemzet érdekének alárendelni. Egyforma igazsággal csak végleges
megoldások lehetségesek: vagy a teljesen liberális álláspont, amely nem
csinál semmit, vagy a legradikálisabb megoldás. Mindenki beláthatja,
hogy az elsőt nem lehet követnünk, viszont – mint méltóztatnak látni –
még a legradikálisabb felfogású törvényhozók sem kívánták a
legradikálisabb megoldást. Ennek következménye egy kompromisszum, amely
kategóriákat állíthat fel, de nincs a világnak kategorizálása, amely ne
zárna ki ugyanabból a kategóriából olyanokat, akik nem érdemlik meg a
kizárást, de ugyanakkor ne engedne be a kategóriákba olyanokat, akik nem
érdemlik meg a bejutást. Akármennyire fogunk tehát a részletekbe
mélyedni, akárhogyan fognak igyekezni a törvényhozók azon, hogy itt vagy
ott ezeknek a különböző kategóriáknak a szempontjából reparáljanak,
mindig képesek leszünk, magam is képes leszek, hogy bárkivel szemben,
bármilyen változtatással szemben felhozzak példákat az életből,
felhozzak olyan eseteket, amelyekkel szemben az intézkedés túl
szigorúnak látszik, de ugyanakkor felhozzak példákat, amelyek
megvilágítják azt, hogy az intézkedés túl enyhe. Hiszen vannak
édestestvérek is, akik a maguk külső és belső jellemvonásai folytán
tökéletesen különböző megítélés alá esnek, az ilyeneket pedig
szétkategorizálni nem lehet.
Megmondottam már bemutatkozó beszédemben, hogy ez a
probléma magyar probléma, amely megoldásra vár azért, mert itt egy
zárkózottságában való hosszú élete folytán erősen különböző és minden
más fajnál, vagy nemzetiségnél asszimilálhatatlanabb, mert sokkal
élesebb lelki és testi jelleggel bíró embercsoportról van szó.
Megmondottam, hogy nem üldözésről, hanem védekezésről van szó;
megmondottam, hogy én voltam az, aki az összeházasodás kérdésének és a
tulajdonságok átöröklésének vonalán az előző kabinet tagjai közül a
legradikálisabb voltam, de mégsem érzem, hogy ebben bármiféle üldözés,
vagy bármely megalázni akaró érzés rejlett volna. Ellenkezőleg, majdnem
az az érzésem, hogy a sok kivétellel, a kivételeknek jutalomképpen való
beállításával jobban diffamálóvá tettük volna ezt a törvényjavaslatot,
mint amilyen egyszerű, radikális formájában lett volna. (Úgy van! Úgy
van! – Taps.)
Ezek után azt hiszem, nem fognak már a mélyen t.
Felsőház tagjai csodálkozni, ha egyesek talán beszédem elején még
csodálkoztak is azon, hogy a magam részéről miért kérem mindenképpen a
törvényjavaslat eredeti szövegében való elfogadását. (Élénk éljenzés és
taps.) Nem kívántam sem a képviselőházat, sem a felsőházat alkotmányos
kötelességének teljesítésében gátolni. Ezért tartózkodtam attól, hogy a
vitát a képviselőházban korlátozzam, vagy mértéken felül siettessem.
Ezért bocsátkoztam tárgyalásokba a felsőház mélyen t. tagjaival
módosítások felett, amelyeknek helyénvalóságát már eleve nem ismertem
el. Hangsúlyozom, hogy a bizottság által kiküldött albizottság
módosításai távolról sem a kormány módosításai és nem is a kormány
közbenjöttével jöttek létre úgy, hogy mi ezeket örömmel láttuk, vagy
helyeseltük volna. Mindazonáltal a kormány, amennyiben a felsőház az
albizottság módosításait elfogadná, hajlandó ezek tekintetében a
képviselőház és a felsőház között közvetíteni. Csak abban tettünk
különbséget, hogy megmondottuk, hogy egyes módosításokban a közvetítésre
hajlandók vagyunk, de több módosításra ezt a közvetítést sem
ajánlhatjuk fel. Illetőleg nem is használhatnám ezt az »ajánlhatjuk fel«
kifejezést, mert igazán nem volt semmi ajánlási szándékom, vagy
kívánságom. Több módosításra nem vállalhatjuk ezt a közvetítést és ez a
maximum, a maximális kompromisszum, amit tehetünk.
Azt is nem egyszer megmondottam, hogy ez a
törvényjavaslat s ennek törvényerőre emelése, ez az egész procedúra
fájdalmas operáció. Érzem, tudom, hogy fájdalmas egyes, velünk az élet
különböző terén együttműködő emberekkel szemben, de a nemzet magasabb
létérdeke, a nemzet karakterének megóvása, különösen azokban a
rétegeiben, amelyeket a nemzet mint vezető rétegeket magából kitermel,
immanensen szükségessé teszi ebben a tizenkettedik órában, (Úgy van! Úgy
van!) egy ilyen törvényjavaslat megszavazását. Ismétlem, megmondottam
azt, hogy nem gyűlöletből és hasonló érzésekből származik ez a
törvényjavaslat s Magyarországon ilyen törvényjavaslatot nem kísérnek és
nem is fognak soha a törvényes formákon túlmenő jelenségek kísérni.
Mindazok alapján, amiket elmondottam, – és teljes
tudatában annak, hogy a felsőház tagjainak egy igen nagy része a
törvényjavaslatot módosítani szeretné; tudatában annak is, hogy sokan
bensőjükben távolról sem elégszenek meg azokkal a módosításokkal,
amelyeket a javaslat tartalmaz, – éppen ezért hangsúlyozva azt, hogy a
magam részéről szívesen közvetítek ezek tekintetében – de ismétlem, hogy
mindazokból, amiket elmondottam, világosan következik, hogy többet nem
tehetek, mert megmondottam, hogy egyéni felfogásommal és
meggyőződésemmel ellenkezik. Ennek következtében én mégis azt kérem a
mélyen t, Felsőháztól, hogy átgondolva azokat, amiket kifejtettem s
átgondolva annak a szükségességét, hogy itt egy határozott és tétovázás
nélküli lépést tegyünk, méltóztassék a törvényjavaslatot még egyszer
komolyan átgondolva, eredeti szövegében elfogadni. (Hosszan tartó élénk
helyeslés, éljenzés és taps.)
Szabad Hírek
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait