Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010. november 7.Közélet
Avagy a magukat mondó "kiválasztottak oligarchiája" károkozása, magyar iránti rasszizmusa régebbi mint a fasizmus. Már kétezer éve...
1842. november 7-én született eddigi legnagyobb anticionista politikusunk, Istóczy Győző bíró, országgyűlési képviselő a Vas vármegyei Táplánszentkereszten, római katolikus nemesek gyermekeként. A középiskolai tanulmányait Szombathelyen végző, a jogot Budapesten és Bécsben hallgató, rendkívüli nyelvérzékkel megáldott (héberül is értő) fiatalember egyetemei évei befejeztével közszolgálatba lépett: 1868-ban már törvényszéki bíró, 1872-ben a vasvári járás szolgabírája. 1870 perdöntő évvé vált életében.
Törvényszéki bíróként a baltavári uradalom árverését vezette, amikor is egy megyebeli dúsgazdag zsidó család képviselője hamis név benyújtásával próbálta félrevezetni, hogy az árverést érvénytelenítse, és így áron alul juthasson a birtokhoz.
Miután nem tudták lefizetni, hamis tanúvallomások alapján még ők indítottak ellene pert, hatvanezer forint kártérítésre követelve, ugyanakkor a vármegyei alsóbb bíróságok nem mertek mellette kiállni.
Végül a Kúria sietett segítségére, ugyanis ez az összeg egy életre tönkretette volna. Felismerte tehát, hogy igenis vannak társadalmunk szövetét átszövő rejtett fonalak: „Egy titokzatos világ tárult fel előttem, amely zsidóknak a védtelen nem zsidó lakosság ellen folytatott kegyetlen aknaharcát egész rideg valóságában s óriási dimenzióiban tüntette fel a szemem előtt, amely aknaharcban a nem zsidó lakosságnak múlhatatlanul előpusztulnia kellett.”
Ettől a
pillanattól az addig az antiszemitizmust hírből sem ismerő fiatal bíró
életcéljának tekintette hatalmuk leleplezését. Deák-párti programmal
országgyűlési képviselő lett. Első beszédét 1875-április 8-án tartotta,
melyben megállapította, hogy ők társadalmunk „legintoleránsabb elemei”: „A
gazdasági téren kívül a judaizmusnak eddig leginkább a zsurnalisztikai
tért sikerült hatalmába keríteni, úgyannyira, hogy – csak monarchiánkról
beszélve – a Lajtán túli lapok legtöbbje, de a mienknek is legnagyobb
része a zsidóság kezében van, vagy legalább mögöttük ott áll ezen
kasztnak egy-egy őrszemet képző delegátusa.” A zsidóság, folytatta, „egy
nemzetközi fővezénylet alatt álló, állami és nemzetiségi érdekeken
felülemelkedő kozmopolitikus organizmust képez, amely, mint nálunk az
ötvenes évek alatt is eléggé tanúsította, a nemzeti ügyhöz csak addig
szokta mutatni ragaszkodását, míg a fönnforgó vagy kilátásban lévő
politikai viszonyok annak az uralmat vagy az uralom kilátásait
biztosítják, s így azt saját kaszt-céljai elérésére eszközül
fölhasználhatja.”
1878. június 24-én határozottan felvetette Palesztinába való
hazatelepítésük szükségességét. Tekintettel a tiszaeszlári bűnper alatt
tanúsított bűnpalástoló magatartásukra és az azt követő országos
zendülésekre, valamint képviselőtársai közönyére felvetései iránt,
1883-ban megalapította az Országgyűlési Antiszemita Pártot (17
képviselővel), majd 1880-ban a „12 Röpirat” című folyóiratot, amely
1892-ben bekövetkezett megszűnéséig a magyar nemzetpolitika legfontosabb
fórumává vált. Pártját azonban tíz év alatt felőrölték a belharcok,
személyeskedések, így visszavonult a közélettől családja körébe, csupán a
„Jogi és Közgazdasági Útmutató” című szakközlönyt szerkesztve. 1909-ben
tett még egy utolsó kísérletet pártja feltámasztására, de
eredménytelenül. Számkivetve, könyvei terjesztésével keresve kenyerét
hunyt el 1915. január 7-én.
Felismerései korántsem voltak újak, hiszen
Thököly Imre 1679-ben
már felsorolta nemzetünk„száz sérelmi pont”-ját, melyek közül a 33. „a
zsidóknak a magyaroknál többre becsülése”, az 57. pedig „a zsidóknak
audienciára hamarább bocsátása, mint a magyaroknak”, vagy Gróf Széchenyi István
1844. október 1-én a Felsőtáblán kijelentette: „Az angol nemzet egyenjogúsíthatta a zsidó fajt. Mert ha például én egy palack tintát
töltök egy nagy tóba, azért annak a vize nem romlik el és mindenki
ártalom nélkül megihatja. A nagy angol elemben a zsidó elvegyülhet.
Ugyanez áll Franciaországra nézve is. De ha a magyar levesbe az ember
egy palack tintát önt, megromlik a leves és azt nem eheti meg az ember.
Más példát is hozok fel. Ha egy bárkában ülök és abban van a gyermekem
és más gyermeke, és ha a bárkába bejő a víz s előttem apodictice [kétségtelenül – Ifj. T. L.]áll,
hogy de két gyermeket benn nem tarthatom,: ha a magamét lököm ki és a
másikat benntartom, azt az újságban fogják hirdetni. De bíz én inkább a magam
gyermekét tartom meg, és a másikat kilököm.”
Életében politikai életünk „fenegyereke”-ként könyvelték el (akárcsak
képviselőtársai közül gróf Zelenski Róbertet), egy kézlegyintéssel vagy
gúnyos ajkbiggyesztéssel napirendre térve nyilatkozatai, írásai felett.
Gondolkodását csak az 1920 után létrejött radikális nemzeti pártok és
mozgalmak vallották magukénak. Életének legjobb ismerői közül Bosnyák
Zoltán nem véletlenül írhatta: „Nyugodtan pihenhet sírjában, mert a
kiegyezés utáni idők közéleti szereplői között kevesen voltak, akik több
önzetlenséggel, mélyebb lelkiismeretességgel teljesítették
kötelességüket nemzetükkel szemben. Nyugodtan pihenhet azért is, mert ha
sírja körül nincs is hivatalos dísz és pompa, körülveszi azt övéinek
szeretete és a névtelen magyarok százezreinek, a magyar társadalom
nemesebben érző, jobbik részének soha el nem múló mélységes hálája és
kegyelete.” Ellentáborbeli képviselőtársa, Szatmári (Gottlieb) Mór pedig
úgy vallott róla, hogy pártja soraiból „árbocként magaslott ki”,
ugyanis „ő volt köztük talán az egyetlen, akit őszinte meggyőződés
vezetett, és ő igazán korrekt becsületes ember volt. Pártja nem tudott
hozzá felemelkedni.”
Reá való emlékezésünket most egy páratlan kordokumentummal tesszük teljesebbé, amely Oláh György
Egyedül Vagyunk című lapjában jelent meg (K. J. szignóval) 1943-ban.
EGY RÁKOSSZENTMIHÁLYI VILLA HÁROM NÓLAKÓJA EMLÉKEZIK A MAGYAR FAJVÉDELEM LEGNAGYOBB ÚTTÖRŐJÉRŐL
»
Istóczy Győző, a magyar fajvédelem és antiszemitizmus múlt [XIX. – Ifj. T. L.]
századi úttörőjének, a korát fél századdal megelőző nagy magyar elmének
három leánya ma is él. Rákosszentmihályon laknak, a világtól
visszavonultan, szerény anyagi viszonyok között. Saját szorgalmukból,
saját erejükből felépített villácskájukban. Édesapjuktól a híres néven
kívül egyebet nem örököltek. Bizony, ez is inkább terhükre, kárukra volt
a liberalizmus korszakában. Hiszen a zsidóság az olyan igazán nagy és
komoly ellenfelekkel szemben, mint Istóczy, soha nem tud megbocsátani
vagy feledni. A három nővér, a sok megpróbáltatás után, nem szívesen
fogad látogatókat, Bosnyák Zoltánon, a kitűnő tudóson kívül, soha
újságíróknak nem beszéltek még édesapjukról. A legidősebb nővér, özvegy
Brády Lajosné maga nyitja ki nekünk a vasrácsos kiskaput, riadtan tekint
ránk szikár, csontos arcával. Ahogy belépünk a szobába, és helyet
foglalunk az asztal mellett, öreges, de ma is méltóságteljes tartásából
azonnal megérezzük az egykori nagyasszonyt. Hunyad megye egyik
leggazdagabb nagybirtokosának özvegye. Férje az összeomláskor meghalt,
birtokát elvették. Ide menekült. Vele jött húga, Hegyi Sándorné, aki
ugyancsak Hunyad megyében Brádon volt tanítónő, magukhoz vették harmadik
nővérüket, Istóczy Herminát, s itt telepedtek meg. Hegyi Sándorné
állást kapott az egyik állami iskolában. Istóczy Hermina betegen fekszik
a másik szobában, vele nem találkoztunk.
Körülnézek a szerény, polgári kényelemmel berendezett fogadószobában;
az az első érzésem, hogy itt még Istóczy Győző utolsó éveinek
elhagyatottsága, nagy-nagy magányossága kísért. Nézem a falakat, a híres
apa emlékét keresem.
Édesapánk nem itt lakott – mondja Brády Lajosné –, bent élt Pesten,
előbb a Gyöngytyúk-utcában, a mai Gyulai Pál utcában, aztán a Rökk
Szilárd-utcában, a Feszty-házban laktunk; később pedig a
tisztviselőtelepen, a Szabóky-utcában. Alig maradt valami emlék
édesapánkról, azt a keveset is elajándékoztuk már jóformán mind. Amikor
meghalt, mi Erdélyben éltünk, a háztartás feloszlott, hatalmas
könyvtárát széthurcolták, azt sem tudjuk, ki vette meg a könyveket.
MIKOR AZ ISTÓCZY-NEVET IS SZÉGYELLNI KELLETT
Igazán nem gondoltuk – vág közbe Hegyi Sándorné –, hogy édesapát valaha
felfedezik. Pedig hányszor mondta nekünk: „Majd a halálom után tudjátok
meg, hogy ki voltam”. Mi, gyermekek, persze csak azt éreztük, hogy
mennyi hátrány származik politikai kiállásaiból nemcsak rá, hanem a
családjára és ránk, gyermekeire. Úgy éreztük, a mi jövőnk is áldozatul
esik az ô antiszemita magatartásának. Én például, amikor a tanítóképzőt
elvégeztem, beadtam kérvényemet a fővároshoz. Az ismerős bizottsági
tagok azt kérték, változtassam meg a nevemet. Vegyek fel Kovács, Nagy,
Lakatos, vagy bármilyen más nevet, mert az Istóczy névvel a magyar
fővárosban nem lehetek tanítónő. Édesapámat, szegényt bántotta nagyon a
dolog, de azt mondta, hogy ô nem áll az utamba, döntsek a nevem
megváltoztatása felől magam. S én ősi családi nevünk mellett döntöttem.
Lementem Brádra, s ott tanítottam az összeomlásig.
Az Istóczy család eredetéről beszélgettünk. Vas megye egyik legősibb magyar családja
az övék. Dömötöriben volt az ősi birtokuk. Ezt édesapánk öccse, Sándor
örökölte – magyarázza Brádyné. – Édesapám már gyermekkorában közéleti
pályára készült.
Nagyon érdekelte a jog, a szépirodalom, történelem, s persze a politika is. Először
a megyénél szolgált, aztán a bírósághoz ment, s hamarosan törvényszéki bírónak
nevezték ki.
HOGYAN LETT ANTISZEMITA?
Már akkor foglalkozott a zsidókérdéssel?
Többször elmesélte nekünk, hogy fiatal korában, pályája kezdetén ô is a
liberális fölfogást vallotta. Egy birtokper tárgyalásán azonban a zsidó
ügyfelek meg akarták vesztegetni. Nagy összegeket kínáltak fel neki, ha
javukra dönt. Apa fölháborodva utasította vissza az ajánlatot. S erre a
zsidók valóságos hajszát indítottak ellene, megrágalmazták, hogy pénzt
fogadott el tőlük, sőt odáig merészkedtek, hogy azzal vádolták, ô tette
meg az aljas ajánlatot, hogy pénzért elintézi ügyüket. Hosszú évek
teltek el, amíg végleg kiderült édesapa igazsága. Olyan mély nyomot
hagyott benne ez a kellemetlen élmény, hogy nem is maradt tovább a
hivatalában. Akkor kezdett foglalkozni a zsidókérdéssel mélyebben. Deák
Ferenc biztatására képviselőnek lépett föl.
Jó viszonyban volt Deák Ferenccel?
Deák nagyra becsülte apát, nemcsak a közös párt fűzte össze őket, hanem
a jó baráti viszony is. Deák egyengette útját Pesten, bemutatta később
Erzsébet királynénak is. A parlament múzeumában van egy fénykép, amely
együtt ábrázolja apát Deákkal. Még az ô pártjához tartozott, amikor 1875
áprilisában elmondotta első híres zsidóellenes beszédjét a
parlamentben. „Nagy nap volt az, gyermekek – mesélte később nekünk,
mikor nagyobbak voltunk. – Sokáig készülődtem rá, tudtam, hogy evvel a
beszéddel örökre magamra
haragítom a liberális világot. Tudtam, hogy megpecsételem életem végéig a sorsomat.
De egyszer valakinek szembe kellett szállnia a galíciai áradattal.”
S milyen hatása volt a beszédnek?
Ahogy apa mesélte, sokan felfigyeltek rá; akkor már mindenki érezte,
hogy a galíciai ár birtokba akarja venni az országot. Északkeletről
egyre többen jöttek hozzánk, s magyar tömegek kivándorlása is
elkezdődött, de senki sem mert még olyan nyíltan beszélni a
veszedelemről, mint apa. Pár év múlva minden pártban voltak hívei. Akkor
ô is kilépett a Deákpártból, és a nyolcvanas évek elején megalapította
az antiszemita-pártot. Ez volt a világ első ilyen természetű pártja. A
többi országokban csak ezután kezdődtek az antiszemita mozgalmak.
AZ ÜNNEPLÉSEK DELELŐJÉN
Mikor volt a legnépszerűbb Istóczy Győző?
Talán a párt megalakulásakor. A tiszaeszlári pör idején a zsidóellenes
hangulat szétáradt az egész országban, sok képviselő melléje állott. Még
olyanok is helyeselték mozgalmát, akik azelőtt csak félvállról,
tréfálkozva beszéltek az egész vállalkozásról. A 12 röpirat című
folyóiratnak akkor volt a legtöbb előfizetője. Ausztriában,
Franciaországban, Németországban, még Amerikában is kezdődtek akkor a
zsidóellenes mozgalmak. Ezekkel mind összeköttetésbe jutott. A berlini
antiszemita liga vezetői elismerésük kifejezéséül díszes söröskancsóval
ajándékozták meg apát. A francia antiszemita-mozgalom vezére, Edouard
Drumont világhírű művének, a La Francé Juive-nek
[utalás „Az elzsidósodott Franciaország” című könyvére – Ifj. T. L.] dedikált példányát küldte el neki a fényképével.
Hegyi Sándorné most hirtelen kimegy a szobából, s néhány perc múlva két
fényképpel jön vissza. Az egyik Drumont-ot ábrázolja, a megfakult kép
jobb felső sarkában jellegzetes betűkkel: „A Victor Istóczy le ciurage
ux champion de la lutte antisemitique-témoignage de cordiale sympathie”.
A másik képen, fák közt, hatalmas épület látszik, a kép jobb alsó
sarkában tintával írva ez áll: St. Bonaventures Seminary v. Colliges
Allegany, Cattarauyus
Co. N. I. Compliments of Prof A. N. Ez az amerikai tudományos collégium
1890- ben tiszteletbeli tagjává választotta Istóczy Győzőt. Néhány
évvel előbb, 1882 nyarán tartották Európa antiszemita mozgalmainak
vezető férfiai az első nemzetközi kongresszust Drezdában. Erről Brády
Lajosné a következő részleteket meséli nekünk:
A magyar küldöttséget apa vezette Ónody Gézával, a másik nagy
antiszemita vezérrel. Pozsonyban, ahol Simonyi Iván képviselő
csatlakozott hozzájuk, nagy tömeg ünnepelte őket az állomáson. Drezdában
ünnepélyes fogadtatásban volt részük. Az egyik drezdai étteremben, ahol
a tanácskozásokat tartották, Ferenc József magyar és Albert szász
király képei meg Vilmos császár mellszobra mellett ott állt a falon
Solymosi Eszter életnagyságú képe. Ábrányi Lajos festette meg erre az
alkalomra. A magyar küldöttséget mindenütt nagy tisztelettel vették
körül. A kongresszus alelnöke Simonyi Iván lett. Apa többször
felszólalt, ô szerkesztette és fogalmazta meg azt a kiáltványt, amit
aztán a kongresszus nagy lelkesedéssel elfogadott azzal, hogy megküldik a
világ minden kormányának és napilapjának. A kongresszus utolsó napján,
az ünnepélyes záróülésen Ónody Géza volt a főelőadó, és a kilencszáz
főnyi tömeg kívánságára a végén apának is fel kellett szólalnia.
Külföldi barátai biztatták és tartották édesapámban a lelket akkor is,
amikor itthon már megszűnt a mozgalom.
A ZSIDÓSÁG LEGYŐZI ISTÓCZYT
Mi okozta a párt bukását?
Az, hogy a zsidók már akkor erősebbek voltak. Az antiszemita
képviselőknek nem volt pénzük, nem bírták a választási költségeket, nem
voltak újságjaik. A sajtó pedig akkor már teljesen zsidó irányítás alatt
állott, a többi párt is összefogott ellenük. 1884-ben tizenhét
antiszemita képviselő került be a parlamentbe, a következő ciklusban
már csak ketten maradtak. De apa mindig kitartott meggyőződése mellett.
Valósággal megszállottja volt ennek az eszmének, másképp nem költötte
volna rá minden vagyonát.
Mennél jobban elmerülünk a beszélgetésben, annál érdekesebb színekben
bontakozik ki elénk ennek a korát messze-messze megelőző különös,
érdekes nagy magyar tehetségnek az alakja.
Nemcsak a zsidókérdéssel foglalkozott – magyarázták. – Ô javasolta
először nálunk a vasutak államosítását, amit húsz év múlva azután Baross
Gábor valósított meg. Sokat harcolt a börze ellen, meg akarta adóztatni
az ingótőkéket. Kisbirtokvédelmet, nagyszabású telepítést követelt,
fölkarolta a szövetkezeti gondolatot, nagyszabású törvényjavaslatot
dolgozott ki ezekről, de a megvalósítást éppen úgy nem érhette el, ahogy
az antiszemitizmus győzelmét sem.
Meddig volt képviselő?
Huszonnégy esztendeig. A Vas megyei rumi kerületet képviselte egészen a
milleniumig. Sokszor lejárt választói közé, személyesen intézte
ügyes-bajos dolgaikat, nagyon szerették a kisemberek, mert nagyon jó
ember volt. Amikor Pesten ügyvédi irodát nyitott, a szegényeknek mindig
ingyen képviselte az érdekeiket. Különösen azoknak, akiknek a zsidókkal
volt peres ügye. Azoktól még bélyegköltséget sem fogadott el soha.
Ráfizetett az ügyvédi irodára, úgyhogy később fel is oszlatta.
EGY KOPOTT KÍSÉRTET UTAZGAT – SAJÁT KÖNYVEIT ÁRUSÍTJA
S azután mivel foglalkozott?
Nagyon szűkös viszonyok között volt aztán. Csak tanulmányainak élt. De
élete utolsó napjaiig tanult. Tanult, szüntelenül. Különösen a nyelveket
szerette, öreg korában már tíz európai nyelvet beszélt. Utoljára,
amikor mi, ketten nővéremmel Erdélybe kerültünk, belefogott a román
nyelv tanulásába is. Azt mondta, azért, hogyha minket meglátogat, tudjon
beszélni
a román nyelvű falusiakkal. Szépirodalommal is foglalkozott,
elbeszéléseket, tárcákat írt különböző napilapokba. Még utolsó éveiben
is többször próbálkozott új párt alakításával, de már teljesen süket
fülekre talált. Mindenki magára hagyta, legjobb barátai is elpártoltak
tőle. Könyveit bojkottálták. Végül maga volt kénytelen egy-egy munkájára
előfizetőket gyűjteni.
Az utolsó tizenöt esztendőben úgyszólván szünet nélkül vonaton ült,
járta az országot, Pozsonytól Brassóig, Árvától Orsováig utazgatott, és
árulta, terjesztette kiadványait. Ekkor már úgyszólván csak ebből élt,
de így teljesen elszegényedve is mindig hitt abban, hogy gondolatai
egyszer mégis megvalósulnak.
Egy nagy emberi tragédia árnyéka ül ezeken az egyszerű mondatokon.
Szinte magunk előtt látjuk a büszke öreg magyar urat, mint
könyvügynököt.
A haláláról beszélünk ezután.
Nem volt sokáig beteg, állítólag rákban halt meg 1915-ben, legalábbis
az orvos azt mondta. A Kerepesi-úti temetőben, a családi sírboltban
nyugszik. A temetési szertartást Hock János plébános végezte. A családon
kívül más alig volt ott. Talán jobb is volt apának, hogy nem élt
tovább, a Károlyi-forradalom alatt felzendült ghettó őt sem hagyta volna
életben.
Meghatottan veszek búcsút az Istóczy-nővérektől. Azóta is szüntelen
kísért a nagy úttörő markáns, apostoli alakja, fülembe csengenek Bosnyák
Zoltán szavai:
„Övé volt a magvetők minden küzdelme és megpróbáltatása, övé a magvetők minden dicsősége is.”«
(Forrás HH)
JOBBIK GONDOLAT
Kiegészítő: (KAT CÍMRE)
Az új baloldal (régi) a kulturális marxizmus, és pszichopolitikába álcázva a multikulturalizmus
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A felsőrendű zsidó, aki nem vallásos, nem tud héberül, és nem Izraelben él, kicsoda, micsoda?
"Társadalmi méretű gazemberség és félrevezetés" - szakjogász a Kúria döntéséről
35 évet kapott egy pedofil brit zenész - Lan Watkins, semmi jel a megbánásra
Balogh István "nem emlékszik", mennyiért vette a házát