Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | Herter Laszlo | 0 hozzászólás
BEVEZETÉS ELŐSZÓ I. Rész AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚIG
München, 1975"AZ ORSZÁGLÁSI RENDDEL EGYBEHANGZÁSBA NEM HOZHATÓ"
Gróf
Széchenyi Istvánnak az alsó tábla 1844. április 24-i kerületi ülésén
mondott beszéde, amely után a zsidók polgári képességét 31 vármegye
szavazatával 16 ellenében elvetették.
"Az angol nemzet egyenjogúsíthatta a zsidó fajt. Mert, ha például én egy
palack tintát töltök egy nagy tóba, azért annak vize nem romlik el és
mindenki ártalom nélkül megihatja. A nagy angol elemben a zsidó
elvegyülhet. Ugyanez áll Franciaországra nézve is. De ha a magyar
levesbe az ember egy palack tintát tölt, megromlik a leves és azt nem
eheti meg már ember. Más példát is hozok fel. Egy bárkában ülök és abban
van a gyermekem és másnak a gyermeke, és a bárkába bejön a víz, s
előttem apodictice áll, hogy a két gyermeket benn nem tarthatom. Az
igaz, hogy ha a magamét lököm ki és a másikat benn tartom, azt az
újságban fogják hirdetni. De én bizony inkább a magam gyermekét tartom
és a másikét lököm ki. E tekintetben tehát a liberalizmus egyenesen a
nemzetiség rovására történik. És ez nem vélekedés, mert apodictice
számszerűleg is be lehet bizonyítani, hogy minden ilyenféle kedvezés
csorba a nemzetiségre nézve."
"A nyelveknek pengése még korántsem dobogása a szívnek, s a magyarul legékesebben szóló is még korántsem magyar."
Gróf Széchenyi István akadémiai beszéde 1842-ben.
Deák Ferenc a zsidók emancipációjával kapcsolatban mondotta: "van azonban egy, amit nem hozzákötve, hanem ezzel párhuzamosan óhajtok és ez egy bevándorlási törvény."
Deák Ferenc parlamenti beszéde 1865. dec. 14.
"A recepció törvényjavaslatának országgyűlési tárgyalása idején (1895)
Vaszary Kolos hercegprímás elnöklete alatt a katolikus püspöki kar
megállapította, hogy: a zsidóságot nem lehet recipiálni, mert a zsidóság
nem felekezet, hanem nemzet, külön nemzeti életet él, külön nemzeti
törvényei vannak."
Dr. Fejér Lajos: Zsidóság. Veritas könyvkiadó. 320 oldal.
Hegyalján a kocsmák már a 19. század elején zsidó kézen vannak s míg
Árva megyében 1785-ben csak 115 zsidó találtatott, 1940-ben már
hússzoros a gyarapodás: 2333 lélek. Ötvenöt esztendő alatt - 1785 és
1940 között - a zsidóság száma megháromszorozódott. (Szekfű 157. o.) A
19, század elején a nyers termények értékesítése, tehát az agrár,
Magyarországon űzhető kereskedési ág, az első lépéstől, a termelőtől
való átvételtől kezdve egész a bécsi piacig a zsidóság kezében volt.
(Szekfű 158. o.)
"Ami a zsidó élet- és keresetmód káros befolyását illeti a többi
lakosság erkölcseire, abban részben magunk is vétkesek vagyunk,
őrizetlen hagyván az ország határait s a városokat a mindenünnen
betolakodó zsidók ellen s befogadván őket kocsmárosokul és boltosokul,
mert jobban fizetnek, a nép közé, melyet megrontanak.
1848. május 13-i "Zsidóügy" című cikke. Vörösmarty összes munkái, 7. kötet 352. o.
Kölcsey Ferencz beszéde: "Amely országban a zsidók megszaporodnak az vagyoni végromlás szélén áll."
Idézve Szekfű Gyula "Három nemzedék" c. könyvének 261. oldaláról.
"Azt is szükségesnek látom törvény, vagy ideiglenes rendeletek által
meghatározni, hogy jövőre minél kevesebben s a legszigorúbb feltételek
mellett bocsáttassanak be, mert az ország ennyi henye és idegenszellemű
népet saját megromlása nélkül továbbra be nem fogadhat. Általában
nekünk a honosítást igen szigorúan kell vennünk, ha elboríttatni nem
akarunk."
(Vörösmarty id. h. Szekfű 184. o.)
I. Fejezet
Szinte
kísérteties, hogy pontosan száz évvel Kossuth Lajos prófétikus
figyelmeztetése után - 1944. május 5-én - ragasztották ki a német
"megszállók" Budapest falaira a zsidók gettózásáról szóló parancsukat.
Száz kerek esztendő múlt el azóta Magyarország fölött, amióta a Pesti
Hírlapban megjelent a legnagyobb magyar látnok, Kossuth Lajos
figyelmeztetése, hogy mindaz, amit a végeredményben tragikus sorsú
kisebbség képvisel, a fennálló országlási renddel egybehangzásba nem
hozható.
Magyarországnak
1844 előtt is voltak zsidó lakosai. Csodálatos azonban, hogy minden
antiszemitizmus nélkül, - mert ezt a fogalmat akkor még nem is ismerték
-, épp a legjobb magyar szellemi emberek: Kölcsey Ferenc, Berzsenyi
Dániel, Virág Benedek, - a felvilágosultság korának magyar fáklyavivői -
láttak bennük veszélyes árnyékot, ismeretlen fenyegetést.
"Éhségmentő
intézetek" - című cikkben épp a liberális és filoszemita Kossuth vette
észre elsőnek, hogy az ország gyarmatosításának bizonyos új és eddig
ismeretlen formája kezdődött meg.
"Egész helységeket tudok - írta fenti tanulmányában - hol a szegény
földművelő nép nem magának, hanem a kocsmáros zsidónak szánt, vet és
arat. Creditum ígéretével bé tudja csalni küszöbén, s ha egy lépést tett
a szegény paraszt, menthetetlen oda van... Nincs olyan törvény,
amelynek célját, végét a fortélyos zsidó kijátszani ne tudná, - valamint
- nincs csalás, nincs tolvajlás, amely zsidó orgazdára, biztatóra,
titkolóra nem találna." [3]
Kossuth
Lajos 1830-ban természetesen csak a kor szemüvegén át látja a
problémát. Minden gyűlölet nélkül inkább a szocializmus ellenes és saját
szemével látott gazdasági jelenségeket ítéli el. Csak 14 évvel
későbben jutott el addig a nézőpontig, amelyről meglátta már a probléma
veszélyét, sőt majdnem a hátterét is. Vajon olvasta-e Kossuth Lajos a
nagy politikai instituciót, a Tórát, a Talmudot, a Sulhán Árukot, vagy
csupán ösztönösen érezte meg a két országlási rend különbözőségét?
A
Szent István óta krisztusi világnézeten alapuló magyar országlási rend
- amely tulajdonképpen a középkori Magyar Birodalomban teljesedett ki -
a mai értelemben soha sem volt nacionalista. A tatárjárás előtt, mint
európai respublica christiana befogadta az erdélyi szászokat, a
felvidéki cipszreket, majd Korjatovich herceg ruténjait, nem sokkal
később a Moldvából felszivárgó oláh pakulárokat, a törökdúlás elől
menekülő 40 000 szerb családot, az ipeki pátriárka vezetése alatt, -
Buda visszafoglalása után - bánáti, bácskai, dunántúli svábokat.
Mindezek azonban nem hoztak magukkal külön nemzeti és politikai
institúciót.. Ha más nyelvet beszéltek, más hitet vallottak, más
gazdasági rendszereket ismertek is, végeredményben annak a keresztény
világrendszernek voltak részesei, amelynek lobogóit a Magyar Birodalom
hordozta a Kárpátmedencében.
A
XIX. és XX. században felmerül ugyan Nagy-Románia, Nagy-Csehszlovákia
és Nagy-Jugoszlávia ábrándja és később valósága. Amit lehetett elvettek,
amit tudtak, azt meghódították. Az azonban, hogy az egész magyarságot
és a társnépeket gyarmatosítsa, egyetlen nemzeti kisebbségnek sem
juthatott eszébe.
Az angol is hódított ugyanebben az évszázadban, de nagyon jól tudta,
hogy az indus indus marad szívében, gondolkodásában, akkor is, ha
megtanulja a nyelvet, ha vallását felcseréli a misszionáriusok által
hirdetett kereszténységgel.
A
gyarmatosításnak - kiváltképp Magyarországon - egyedülálló formája
volt a keleti országhódítás, mert egyfelől fegyvertelenül történt, tehát
nem válthatott ki fegyveres ellenállást, másfelől kisebbség akarta a
többségre oktrojálni a maga gondolkodását, erkölcsét, hogy ezen az úton
vehesse át a politikai hatalmat is.
A fegyveres hódítónak mindig számolnia kellett azzal, hogy a meghódított
- alkalmas pillanatban - széttöri láncait, visszaszerzi politikai és
gazdasági szabadságát. Egyedül a zsidó országhódítás volt az, amely
megfordította minden eddigi imperializmus módszereit: előbb a törvény, a
keresztény institúciók lerombolásával akarta saját erkölcseire,
szokásaira nevelni a befogadó népet, hogy aztán a végső menetben
fegyverrel és a hatalom minden eszközével féken tarthassa azt, ha
lázadni mer.
Kossuth,
ha nem is ismerhette a másik nép politikai institúcióját, annyit
valószínűleg sejtettek 6 és kortársai is, hogy a XIX. század elején
Magyarország már két kultúrképlet határán élt. A Kárpátokon túl, - sőt
már itt-ott belül is - nem csupán a politikai institúció volt más,
hanem a kultúra különbözősége is. Vereckétől az Orosz Birodalom
belsejéig, a keresztény lengyelek, ukránok, oroszok közé beépülve több
mint ötmilliós népi közösség élt, amely különbözött minden népektől.
Sajnálatra
méltó nép volt ez, amelyet megtartott, de leigázott a Tan, a közel
kétezer éves száműzetésben töltött elzárkózottság, mely elkülönítette
őt minden népektől és minden más kultúrától. Európában elmúlt a
középkor, felvirágzott a reneszánsz kultúra, lezajlott a reformáció és
Goethe, Schiller, Voltaire már a felvilágosodottság, emberi haladás
nagy és sokszínű műveltségét röpítették szárnyra műveikben, míg ott a
Keleten megállt az idő. S a megállott időnek csak egyetlen óramutatója
volt, mely még mindig a Templom lerombolása utáni kort jelezte: a Tóra
és a Talmud. Az eltelt tizenkilenc évszázad alatt Európában
Michelangelók, Raffaellek, Copernikusok, Keplerek és Shakespearek
állították fel a szellem diadalának mérföldköveit. Odaát, Kelet zárt
világában az írás és olvasás tudománya ugyan általánosabb volt, mint az
európai szegény lakosság körében, azonban amit ezek az emberek
olvastak csupán két könyv volt. Tiszteletre méltó rabbik
szőrszálhasogató talmudi vitái: a Tan vagy egy-egy életszabály
részletének magyarázatáról, a mózesi törvények ilyen vagy olyan
értelmezéséről és persze sok-sok nemzeti és vallási emlékezés az
elveszett hazáról, Erec Izraelről. A Tan - mint a világ legperfektebb
nácizmusa - megtartotta a népet, a fajt, a vallást, a nemzeti érzést.
Egyben azonban rettentő börtönrács is volt, amely elzárta őket a
fejlődő, haladó világtól, a különféle kultúrák egymásra hatásától.
Elzárta azonban a szociális fejlődés lehetőségétől is. Ott ahol -
általában - 3000 talmudi életszabályt kellett megtartani, ahol mindent
magának követelt a Tan, a szó szoros értelmében egy óra sem juthatott a
termékeny munkára, a földművelésre, arról nem is beszélve, hogy más
kultúrák ismerete és tanulmányozása egyenesen bűnnek számított. Már
megkezdődött a legújabb kor, midőn a keleti zsidóság, Isten népe még
mindig az ókor, de legjobb esetben a legsötétebbnek mondott középkor
szellemi nívóján s annak elzártságában élt még akkor is, midőn
Oroszországban már Puskinok, Dosztojevszkijek írták műveiket.
Az
öncsinálta gettó, amelynek falai között ez a hatalmas tömeg a
külvilágtól elkülönítve él és nyomorog nagyobbrészt, a hamis messiások, a
tévtanok és babonák termőtalaja. Elvégre maga a vallás is csak
másolata az eredetinek. A Templom lerombolásával, megszűnt az isteni
papság.
A
rabbizmus csak igen gyatra és nagyobbrészt tudatlan, vagy egykönyvű
epigonja a réginek és az igazinak. Mózes öt könyve, a Tóra, amelyet ott
őriznek minden zsinagóga frigyszekrényében még a "szeresd
felebarátodat" törvényét hirdeti, akkor is, ha csupán a zsidó nép
tagjaira értelmezi a felebarátot. A Talmud, a Sulhán-Áruk azonban,
amely hosszú évszázadok során főként a keleti zsidóság életértelmévé
vált, már a gyűlöletet, a más fajúak és más vallásúak, a más politikai
institúciók megvetését követeli.
Csoda-e,
ha ebben az elzárt, környezettől elidegenült világban olyan szekták,
"vallási irányzatok" ütik fel fejüket, mint a chasszideusok. Keresztény
és zsidó teológusok egyformán állapítják meg, hogy a XVIII. században,
amikor már az emancipációt hirdetik a kezdődő nyugati liberalizmus
prófétái és jakobinusai, még vallási életében is mélypontra jut a
zsidóság. A chaszideizmus, amelyet 1760-ban alapított egy fanatikus:
Izrael ben Elizér, a szovjet forradalom kitörése pillanatában már a
keleti zsidóság felét tartja igájában. A chasszideizmus első parancsa a
- vak hit! Minden chasszideus hitének alapja a caddik iránti feltétlen
bizalom, engedelmesség. A caddik Isten helyettese, akinek joga van az
emberek bűneit megbocsátani.
E
torz, ószövetségi nácizmusnak helyi gauleiterei, vagy Kreisleiterei
ezek a caddikók. A caddik parancsa szerint minden tudomány nemcsak mint
hiú, hanem mint a lelkek üdvére egyenesen káros hatású, meg van tiltva.
[4]
Amíg a nyugati intellektuel és pénz-oligarcha fölényesen gúnyolja a
magyar nemesség, vagy középosztály elmaradottságát és az emancipált
idegen intellektus forradalmi előreugrásokkal akarja behozni kétezer év
talmudi elmaradottságát, addig Kelet gettóiban még a XIX. század elején
is bűn a nem héber nyelvű könyvek olvasása. Idegen nyelvek és az
orvostudománynak tanulmányozása tilos.
A
szociális és egészségügyi felvilágosodottság abból áll Jehova
Gauleitereinek zárt birodalmában, hogy a beteg köteles a rabbinak átadni
160 darab apró ezüst és rézpénzt, s ha a rabbi ezt elkülönítette
egymástól, csak akkor adhat engedélyt a beteg meggyógyítására. "Minden
caddik középpontja és királya kerülete községeinek." [5] Amíg állandó
viccelődés tárgya részükről, hogy a katolikus vagy református hívő
"vallási babonából" pénzt helyez. a templomi perselybe, addig ők magas
összegeket fizetnek azért a kitüntetésért, hogy a caddik pipáját
meggyújthassák. [6]
A cári Oroszország súlyos jogara alatt, vagy Lengyelországnak a
liberális Habsburg-monarchiához tartozó részein, de akár a királyi
Magyarország északi Felvidékén a cárok, császárok, királyok hatalma ott
ér véget, ahol a gettó, vagy a caddikok uralmi területe kezdődik. A
caddik előtti kihallgatás olyan ceremóniák között folyik le, mint a
királyi udvarokban. A caddik a legfelsőbb folyamodású bíró is, sőt
törvény és jog fölött álló lény. Az ő döntése és ítélete végérvényes,
amelytől nincs fellebbezés. [7] Neki hatalma van élet és halál, ég és
föld felett, s előidézheti egész népek romlását, pusztulását is. A
caddik mindent tud, mindent előre megjósol. Ha meghal, hátramaradt
ruhadarabjait kiárusítják a legnagyobb bűnök kiengesztelésére. Aki a
caddik hátramaradt ingét felhúzhatja magára, annak megbocsáttatik az
elkövetett gyilkosság is. Aki annak nadrágját viseli megtisztul az
elkövetett vérfertőzés bűnétől. A caddik sapkája óvszer a kevélység
ellen, tefilinje (imaszíjazata) a szemérmetlenség ellen óv. [8]
A néger-babonaságnak, az ember-istenítésnek, Istennek emberrel való
helyettesítésével még ezer és ezer hasonló példáját lehetne felsorolni.
Elég azonban a magyar teológus, Huber Lipót ítélete, amely szerint:
"Látni való, hogy a chasszideizmus a legegyügyűbb, legbabonásabb és legfanatikusabb zsidó szekta." [9]
A kérdés megítélésénél igen lényeges szempont, hogy az emancipáció
idején a Magyarország felé áramló keleti zsidóság 50 százaléka a
chasszideus szekta tagja. S a kereszténység szempontjából azonban száz
százalékig hasonlóan gondolkozik az egész keleti tömeg.
"A
vérbeli, igazi keleti zsidó - akár kabbalista, azaz chasszideus, akár
talmudista - a nemzsidót, a "gójt" alsóbbrendű, tisztátalan,
megvetendő, gyűlöletes lénynek tartja, akikkel minden bizalmas
érintkezés - kivéve az üzleti érintkezés tiltva van" - írja Huber Lipót
és megállapítja, hogy Nóám hamélek 41. és 81. oldala szerint a
chasszideus előtt a caddiknak minden embernél, sőt magánál Istennél is
többnek kell lennie, mert Isten neki engedte át a világ kormányzását.
Ez
tehát az a lelki és szellemi háttér, amellyel Magyarország és az
emancipáltság felé indul a keleti tömeg. A politikai institúció azonban
nem a babonában van, hanem magában a vallásban. A Tóra: Mózes öt könyve
azt hirdeti: "És úrrá lesztek nálatoknál nagyobb, erősebb nemzeteken."
[10]
A
Tóra ott volt ugyan minden frigyszekrényben, azonban mint a fentiek is
mutatják a keleti zsidóság sokkal inkább a Talmudon és a Sulhán Árukon
nevelkedett. A rabbinizmus külön vallási irredentát, fanatizmusig menő
sovinizmust és ehhez alkalmazott erkölcsöt tanított a keleti
zsidóságnak. Ennek lényege elsősorban a messiánizmus volt, amely azonban
azt hirdette, hogy "a Messiás nem az emberek egyeteme, hanem csak a
zsidók számára hoz megváltást", tudniillik Róma (a kereszténység)
világuralmának megdöntését. [11]
A
Sulhán Áruk szerint: "A Messiás király véres hadjáratot indít a világ
összes nemzsidó népei ellen, akiket meghódítani, adófizetőjévé fog
tenni; akik pedig nem hódolnak és nem fogadják el a Noé-féle hét
parancsot, azokat irgalmatlanul (férfiakat, nőket, gyermekeket) ki fogja
irtani. Minden nép szolgál majd a Messiásnak, minden király hódol neki
s így a megdöntött római birodalom (kereszténység) helyére Izrael
egyetemes világbirodalma lép. A meghódított népek gazdag zsákmányát és
ajándékait a Messiás szétosztja a zsidók között, akik mérhetetlenül meg'
gazdagodnak, mert minden nemzet kincse kezeikbe gyűlik, aminek folytán
Izrael a dicsőséges Messiás király országában a legnagyobb földi
boldogságot élvezi." [12]
A
politikai institúció tehát magában hordozza nemcsak az idegen népek
megvetését, a gyűlöletet, hanem a történelem legerősebb hódítási
akaratát is, amely valamely bizonytalan, isteni ígéretre támaszkodott.
Ez a vallás volt az első, amely - a bolsevizmust megelőzve - a teljes
materializmust, a földre áthelyezett mennyországot, a mérhetetlen
gazdagságot s vele együtt más népek teljes leigázását, megsemmisítését
hirdette.
Amíg a liberalizmus korának idealistái az emancipációról, mint a
humanizmus elemi kötelességéről ábrándoztak és maguk a befogadandók is
az "egyenlőség" jelszavaival dobálóztak, lássuk hát, hogy vallásuk - a
politikai institúció - mit hirdetet a befogadó országgal szemben? S itt
sűrűn kell hivatkoznunk Huber Lipót kalocsai kanonok két nagyszabású
teológiai munkájára, amelyekben - sajnos már későn, 1938-ban - mutatta
ki mindazt, amit Kossuth Lajos legfeljebb ösztönösen sejtett.
A türelmetlenség, a törzsi nácizmus parancsai csattantak fel lépten-nyomon.
- Öljétek meg azt, akinek nincs vallása (a vallástalant). - Így
figyelmeztet a Tóra a bálványozókra, megparancsolván: "Egyáltalán senkit
se hagyj életben." [13]
"Teste, élete a bálványozónak, (a nemzsidónak) szabad, mennyivel inkább a
vagyona (pénze), mert helyes megölni a bálványozót." [14]
A sokat emlegetett humanizmusról is igen épületes dolgokat olvashatunk:
"Igen jellemző - írja Huber Lipót - a régi rabbizmus tanítása az
életmentésről. Minthogy a nemzsidón a rabbik szerint tilos
megkönyörülni, ezért ha halálos, vagy más veszedelemben forog, nem is
szabad megmenteni, hanem engedni kell, hogy pusztuljon; ellenben, ha
zsidó forog halálos veszedelemben, azt meg kell menteni. A Talmudban
olvassuk, hogy pl. rabbi Elizér így nyilatkozik: "Minden értelem nélküli
emberen (t.i. nemzsidókon, mert azokat, mint bálványimádókat a
rabbizmus értelem nélkülinek. és bolondnak tartja) tilos könyörülni."
[15]
A politikát gondosan kerülő, nagy teológiai munkának legérdekesebb része
"Az állam törvényei és a rabbizmus törvényei" c. fejezet, amely
teológiailag is igazolja Kossuth Lajos nagy, politikai felismerését a
kétféle országlási rendről.
"A
rabbizmus csak az esetben ismerte el az állam törvényeit a zsidókra
nézve kötelezőnek, ha ezek nem ellenkeztek a zsidók törvényeivel, amint
azok a Misna Tórában és a Sulhán Árukban le vannak téve." [16]
"Mikor a zsidóság a törvény előtti egyenlőséget követeli egy keresztény
országban és a liberalizmus évszázada elején az egyenjogúságot kéri a
befogadó hazától s annak népétől, már eleve előkészíti saját végzetét,
hiszen a jogokat azzal kéri, hogy kötelességeit eleve nem hajlandó
elismerni." [17]
A
Sulhán Áruk és a Talmud tele van rendelkezésekkel, amelyek szerint:
"Tilos (zsidónak nemzsidó ellen) nemzsidók bírái és bíróságai előtt
pereskedni, még olyan ügyben is, amelyben úgy ítélkeznek, mintha Izrael
törvényei szerint járnának el, sőt még akkor is tilos, ha mindkét fél
beleegyezik abba, hogy eléjük (nemzsidók) elé vitessék a per. És
mindenki, aki azzal jön, hogy eléjük (a nemzsidók) vitessék. a per,
istentelen és olybá vétetik, mintha káromkodott, vagy gyalázkodott
volna."
Már a Talmud mondja: "Ha a zsidó bizonyítékot tud nemzsidó javára s
elmegy és bizonyságot tesz mellette nemzsidók bírósága előtt zsidó
ellen, azt kiközösítik (nagy átokkal sújtják)." [18]
Az emancipáció, tehát hozza magával az idegen tant még vagyonjogi
vonatkozásban is. Hogy a nemzsidók vagyona, pénze, szabad préda a
zsidónak, ezt a babilóniai Nehardea zsidó akadémiájának híres rektora
jelentette ki: "A nemzsidók (gójok) vagyona olyan, mint a gazdátlan
puszta és bárki, aki előbb elfoglalja jogszerűen bírja." [19]
"Az
ilyen tanítás - írja Huber Lipót - veszedelmes volta nyilvánvaló. Mert
ha a régi rabbik szerint Isten a nemzsidók vagyonát, sőt életét is
szabad martalékul dobta a zsidónak; ha hatalmat adott nekik minden nép
vagyona, élete fölött, akkor elvben az egész világ mindenestül
voltaképpen a zsidóság tulajdona, tehát joga van, ha lehetséges és
veszélytelen, elvenni mindent (vagyont, pénzt, életet), amihez
hozzáférhet; s így a zsidó a nemzsidót meglopja, kifosztja, kiuzsorázza
stb., nem követ el tulajdonsértést, tehát bűnös cselekedetet, hanem
csak érvényt szerez tulajdonjogának s rendelkezik azzal, ami úgyis az
övé, mert a nemzsidók vagyona hefkér, vagyis szabad prédája Izraelnek.
Eszerint az álláspont szerint világos, hogy a zsidó a nemzsidóval
szemben sem lopást, sem rablást, sem uzsorázást nem követhet el, mert a
lopás, rablás, csalás, megtévesztés stb., sőt az emberölés is mintegy
előre van szentesítve." [20]
A
zsidóság, amely 1840 és 1940 között Magyarországra beáramlott nem az
Ószövetseg régi népe volt, hanem a később kifejlődött rabbinizmusé, a
Talmudé és a Sulhán Aruké. Azonban még a Tórában is ott állt a
parancsolat: "Nem tehetsz magad fölé (királynak), aki nem testvéred" -
tehát, aki nem a zsidóság tagja.[21]
Így amikor az emancipálandó, vagy emancipált átlépi a magyar határt, már
akkor eleve azt. a parancsot és vallási előírást hozza magával, hogy
ne engedelmeskedjék az államhatalomnak, a keresztény állam eszmének. Az
ő számára I. Ferenc József és minden keresztény uralkodó "idegen
férfi", s ekként az általa képviselt államhatalom is idegen hatalom.
Nem kötelező reá nézve állampolgári, polgári és más esküvés sem a befogadó állam területén.
"...gyanúsnak
tartják sokan a zsidók esküjét - írja Huber Lipót - azért is, mert
évenkint az engesztelő ünnep előestéjén egy különös formulával, amelyet
a kezdő szavak után Kol-nidrének (a. m. Minden fogadalom) neveztek, a
zsinagógában, az egész hitközség előtt nyilvánosan és ünnepies
szertartások között, előre semmisnek jelentik ki a jövő év folyamán
minden esküjüket, fogadalmukat."
"Minden fogadalmat és lemondást és esküt és chéremet (Istennek tett
felajánlást) és megtartóztatást és vezeklést, amiket fogadtunk és amiket
esküszünk és amiket ígérünk és amiket felajánlunk és amiket lelkünkre
kötünk az engesztelés ettől a napjától az engesztelés napjáig, amely
javunkra jövendő, mindezt már most megbánjuk. Valamennyi feloldozva,
elengedve érvénytelen, megkötetlen és megsemmisített legyen: nem
kötelező és érvényét vesztette." [22]
Pár oldallal tovább a katolikus teológus így kommentálja a Kol-nidré következményeit:
"Igazán
művelt és igazán jámbor nyugati zsidóról nem tételezhető fel, hogy a
Kol-nidré formulájának az engesztelő ünnepen való elmondásával
lelkiismerete előtt a következő évben esetleg elkövetendő esküszegés
vagy hamis eskü bűnétől is felmentve érezze magát, azonban ezt a
biztosítékot éppen nem nyújtják a műveletlen, különösen az ú.n. keleti
zsidók, akik nem hagyják kihasználatlanul (!) a Kol-nidrét. (A kurzív
sorok a szerzőtől származnak.)
A Magyar Zsidó Lexikon, amely 1927-ben, tehát az első magyarországi
bolsevizmus után jelent meg, természetesen igyekszik magyarázni a
Kol-nidré keletkezését és értelmét, de elismeri, hogy "a fogadalmak és
eskü alóli feloldás nagy visszatetszést váltottak ki a zsidósággal
szemben." [23] Azt azonban már nem említi a Magyar Zsidó Lexikon sem,
hogy a Kol-nidré imádkozása előtt, tehát az engesztelő nap előestéjén a
világ minden zsinagógajában elhangzik egy borzalmas átkozódás:
"Háborúval
sújtsa (Isten) a kutahait (= a kereszténységet) és fejedelmét (értsd
Szamaélt, az ördögök fejét, aki a rabbinizmus szerint kormányozza a
kereszténységet). Takarja (a kereszténységet) felhő hat hónapon át,
hogy fekély csapásával kínoztassék. Verje meg himlővel és büntesse
haraggal és dühvel. Mert az Örökkévalónak vérontása leszen, (Boszrában =
Rómában, a kereszténység országaiban). Rendezd ezt (a vérontást)
Boszrában; buktasd meg a (római) királyt, gyilkolás által bosszúdban
vágd földre a római főt (= pápát) a Te dühödben és akkor ébreszted majd
üdvöd szeretteidnek (a zsidóknak) Te Örökkévaló nem fogod megtagadni
irgalmasságodat." [24]
A Ha-gójim kezdetű imádságban, amelyben a föld összes népeit megátkozzák
külön emlékeznek meg a magyarokról is: "A gójokat; a hagaritákat (=
magyarokat) a keturitákat, Ludat (= líbiaiakat) és aramitákat (=
szíreket) büntesd és tedd mintha sohasem léteztek volna az ég alatt."
[25]
Még csak egy imádságot iktatunk be, amelyet a templomavatás (chanukká) ünnepén kell elmondani:
"Emlékezzél meg ivadékukról (t.i. a zsidók ivadékairól), hogy megváltasd
őket és hirdesd a jubiláris esztendőt. Helyezd őket atyáiknák helyére,
hogy uralkodjanak az egész földkerekségen és a vadásznak (Ézsaunak,
akivel a kereszténységet jelzik) kezéről lehúzzák a gyűrűt (azaz a
keresztények kezéből kivegyék az uralmat)."
Purim ünnepén ekként hangzik fel az imádság: "Átkozottak legyenek mind,
akik bálványokat imádnak (burkoltan a keresztények, akiket
bálványimádóknak tekintenek) áldottak legyenek mind az izraeliták." [26]
A Húsvét ünnep átkozódó és bosszúimádságaiból elég közölni a kereszténységre szórt átkok közül:
"Öntsd ki rájuk bosszúdat, haragod heve érje utól őket. Üldözd őket haraggal és irtsd ki őket az ég alól, Uram."
Ezek az imádságok érvényesek voltak az emancipáció idejében és
érvényesek - ma is. A teológiai tudós - ellentétben némely
publicistákkal - nem tudja eltitkolni ennek a gyűlöletnek veszélyét:
"Ha
meggondoljuk - írja - hogy mind e gyűlölet és bosszú, szitok és átok
nem egyes zsidók privát lelki kifakadásai, hanem magának a zsinagógának
hivatalos átkozódásai, mert hivatalos szertartási és imádságos
könyvekben fordulnak elő, - valóban döbbenetesnek kell mondanunk
súlyukat, komoly hatásukat, mert Izrael jámbor fiainak millióit
hevítették és fanatizálták a nemzsidók (a keresztények) ellen." [27]
Amíg
tehát az egyik oldal államveszélyes jelenséget látott a gyűlölet
fanatizmusában, addig a másik oldal egyenesen népi erényt vélt
felfedezni a gyűlöletben. A bécsi zsidó író már jóval az emancipáció és
vallási recepció után is hirdeti: "Minden zsidó született nagy
gyűlölője annak, ami nem zsidó. Benne igazán semmi nem él oly elven,
mint a meggyőződés, hogyha egyáltalán van valami, ami a világ minden
zsidóját egyesíti, az nem más mint az a nagy, magasztos gyűlölet. Azt a
tényt, hogy egy erős zsidóság veszedelmes mindenre, ami nemzsidó, nem
ingathatja meg senki sem, Bizonyos zsidó körök igyekezetét, hogy az
ellenkezőjét bizonyítsák, komikusnak kell mondanunk. És kétszeresen
hazugnak, mint amilyen gyávának és komikusnak. De még furcsábban kell
hogy érintsen bennünket, ha nemzsidók egész komolyan azt kívánják
tőlünk, hogy mondjunk le természetes gyűlöletünknek tettre váltásáról."
[28]
A kép tehát, amelyet maguk a zsidó szent könyvek nyújtanak - leverő. Az
idegen népek gyűlölete, a világuralmi akarat, a befogadó államok
felségjogának el nem ismerése, a befogadó népek kötelezd kiuzsorázása, a
velük szemben megengedett csalás, az állameszme elvetése, a nem-saját
törvények el nem ismerése egyenesen vallási parancs. Mindezek mögött
chasszideus babona, a caddik földi isten helyettességének elfogadása, a
törzsi nácizmus politikai és vallási mindenek felett valósága olyan
példátlan totalitarizmusnak eszmei alapjai, amelyektől messze jár akár a
későbbi német nemzeti szocializmus, de akár még a bolsevizmus is.
Az
Amerikai Egyesült Államok bevándorlási hatóságai minden partra
szállótól megkérdezik: "Azért jötte ide, hogy megdöntse az Egyesült
Államok alkotmányát?" Hasonló kérdésre a kárpáti határon nem felelhetett
volna jó lélekkel a bevándorló. Egyfelől nem volt bevándorlási
törvény, másfelől a zöld vagy fekete bársony zsákocskákban a vallási és
politikai parancsot hozta magával: az ország királyát nem kell
királyként elfogadni, az ország törvényeit nem kell megtartani, mert
csak az az érvényes törvény, amelyet a bevándorló a saját szent
könyveiből tanult, s amely tulajdonképpen nem vallási, hanem zsidó
állami törvény. Az új hazával szemben nincsenek kötelességek, csak
jogok, hiszen a király nem a te testvéred, tehát nem kell érette
katonáskodni, lehetőleg nem kell adót fizetned, mert hiszen aki nem
"felebarátod", azt szabad megcsalni. [29]
E Tan előtt nem jártak medvebőr kucsmás gárdisták és rohamozó seregek.
Ők a hatezer éves theokráciai institúciót hozták, az isteni ígéretet:
"És úrrá lesztek nálatoknál nagyobb, erősebb nemzeteken." [30] Magyarországon is!
És Magyarország sorsa általuk beteljesedett.
II. Fejezet
A SZABADSÁGHARC ELŐTT ÉS UTÁN
A
magyarság nem ismerte a Tórát és a Talmudot. Azonban Kossuth
próféciáját megelőzve, a keleti népek ösztönösségével megérezte, hogy
valami furcsa, kiszámíthatatlan veszély fenyegeti az új betelepülők
részéről.
A keresztény Magyar Birodalom fennállása idején nem sokat számított a
zsidóság jelenléte. Lehet, hogy a római birodalom tartományában,
Pannóniában akadhattak néhányan. Lehet, hogy igaz a krónikás
feljegyzése, amely szerint 960-ban már a magyar területek felől is
érkeztek zsidók a prágai vásárra.
Akárhogy is volt, mindez merőben lényegtelen a XIX. évszázad magyarságának szempontjából. Az akkori zsidó még nem az országhódítót reprezentálta, hanem a királyok, nagyurak, városok vámszedőjét, adóbehajtóját, aki inkább eszköz volt mint úr. Így a magyar törvényalkotásban, az Árpádházi királyok rendelkezéseiben az igen kevés számú zsidó legfeljebb úgy jelenik meg, mint egy fegyelem alatt tartandó idegen kisebbség. [31]
Azok, akik Thika úr személyében a tatárok kémei voltak, akik elősegítették Szerentsés Imre közreműködésével, a mohácsi vész előtt a magyar királyság és birodalom gazdasági szétbomlását, vallási és politikai okokból nem tudtak és nem is akartak a magyarság oldalára állani.
A zsidóság nemzeten kívüliségére klasszikus példát idéz Venetianer Lajos, amikor megírja, hogy midőn II. Ulászló 1503-ban az ország adósait felmenti a zsidó kamatok fizetése alól, a kétségbeesett zsidók utánjárására megtörténik a történelemben egyedülálló eset, hogy 1515-ben Miksa ausztriai herceg külön védelme alá veszi a magyarországi zsidókat.
"A zsidóság annyira corpus separatum, - írja ennek kapcsán Fejér Lajos a zsidó tudós, - állam az államban, hogy külföldi beavatkozást provokál. Kivonja magát a magyar király jogara alól és külföldi uralkodó patronátusa alá helyezkedik. Megbontja az ország közjogi egységét." Amikor az ország rab volt, meghúzódtak az ozmán uralom palástja alatt és midőn 1686. szeptember 2-án Lotharingiai Károly keresztény vitézei és nem utolsó sorban Petneházy hajdúi visszafoglalták Budát, 270 zsidót - mint ma mondanánk: deportáltak Budáról Nikolsburgba, mert az ozmán hódítók oldalán küzdöttek fegyveresen is. Elvittek az akkori "Eichmannok" 35 Tóratekercset is és az így Nikolsburgba vitt zsidókat Európa zsidósága váltotta ki a császár fogságából. Aki ma Ofner nevet visel, az ezek közül a budai zsidók közül származik.
A nemzettel való közösség érthető és természetes hiánya előre vetette árnyékát már Budavár felszabadításakor. [32]
Kölcsey Ferenc, a Himnusz írója, 1830-ban a szatmári adózó nép állapotáról szóló beszédében megrázó képet rajzol a szatmári zsidó uzsoráról, Berzsenyi Dániel; aki pedig a szellemi reformkor egyik legkiemelkedőbb alakja "A magyarországi mezei szorgalom némely akadályairól" szóló kis brossúrájában azt írja: "... a falusi zsidók többnyire oly egészen demoralizált népcsalók és orgazdák, hogy azokat a nép között megszenvedni, vagy még azokkal bort és húst árultatni csupa veszedelem."
A legmegdöbbentőbb azonban a fiatal Kossuth véleménye, amely a legsúlyosabb ítélet az antiszociális és antichrisztiánus elemek fölött. Bartha Miklós, Prohászka, Istóczy, Gömbös Gyula és Szálasi tulajdonképpen Kossuth tanítványai. [33]
Az országhódítás és a gyarmatosítás megkezdődött - tehát - már jóval az emancipáció előtt, és a fiatal Kossuthnak zempléni szűkebb hazájában szerzett tapasztalatai bizonyára nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy később, mint publicista is, ellenszegüljön a kor divatos eszméjének, az emancipációnak.
A magyar nép, éppen vezetőinek tapasztalatai és saját ösztönös megérzései alapján a leghevesebben ellenzi az erre még meg nem érett néptörzsnek egyenjogúsítását. 1844-ben a színmagyar Debrecen sz. kir. város képviselői állanak az emancipáció ellen harcot folytató vármegyék élén.
Az erőszakos emancipációs követelésekkel szemben mindig ott vannak a magyar népi erők. Legelsősorban azok, amelyek egyébként a kor szabadelvű, forradalmi és humanitárius eszméit képviselik. Amikor az 1848. március 15-ike forradalmi láza és a szabadságharc szelleme tölti meg a magyar nép lelkét, Pest és Buda lakossága falragaszokon követeli a zsidók eltávolítását, noha, akkor még mindössze 1500 zsidó család él a fővárosban. Kassa, Debrecen, Győr, Komárom, Szombathely szabadságharcos ifjúsága nagyszabású tüntetések során tiltakozik az ellen, hogy a nemzetőrség soraiba a zsidókat felvegyék. Igaz, a harctérre menő nemzetőrök és honvédek toborzó bizottságainál nem is sok a jelentkező. A húszezer zsidó honvéd legendáját majd csak a század végén eszelik ki ügyes propagandisták. [34]
Még a szabadságharc kitörése előtti években jön létre az Ullmann és társai által alapított Pesti Magyar Kereskedelmi Bank. A szabadságharc során - a zsidószármazású Steier Alajos megállapításai szerint - ide kerülnek a dolmányokról levágott ezüst pitykék, a templomok oltárairól a szabadságharc során a független Magyarország számára felajánlott arany kelyhek, a jegygyűrűk, mintegy két és fél millió forint értékben. A magyar forint aranyalapját képező milliókat aztán Ullmannék sietve adják át a Budapestre bevonuló Windischgrätz herceg, tábornagynak, miután a móri csata utáni zűrzavarban Kossuthék már nem tudták magukkal vinni Debrecenbe.
"Kárpátoktól le az Adriáig
írja ezekben a napokban Petőfi Sándor. Azonban annak a néptörzsnek, amely még befogadva sincs a vad zivatar nem áldozathozatalt és legkevésbé vérhullatást, hanem aranyesőt jelent. A debreceni szabadságharcos "főváros" kiegészítő területén, Szabolcsban, Hajdúságban ekkor jelennek meg a lókereskedők, akik busás haszon mellett lovat, marhát, ökröt szállítanak a honvédségnek. Ekkor keletkeznek Szabolcsban az okányi Schwartzok, a Klárok hatalmas vagyonai, sok ezer holdas földbirtokai. A Nagyváradra helyezett hadfelszerelési üzemek kihasználásával ezekben az időkben gyarapodik - hihetetlen mértékben - Nagyvárad zsidó lakossága és annak vagyona. A szabadság szent eszményeiért harcoló honvéd hadsereg hátában nő a korrupció, a panama, a hazaárulás üzlete. Görgey Arthur és Klapka György Komáromban statáriális úton kénytelenek felakasztatni Kohn Márk hadiszállítót és társait, miután azok az osztrákoknak eladták a vár csaknem egész élelmiszerkészletét és gabonatartalékát.
Ugyanakkor azonban, midőn 1849-ben a muszka cár 200 ezres serege beáramlik a Kárpátokon, megint csak ők kötik a nagyszerű üzleteket a magyar szabadság eltiprására küldött szentszövetségi oroszokkal. [35]
És ezután elkövetkezett: 1849. augusztus 13. napja, amelyen Görgey Arthur kénytelen volt letenni a fegyvert az orosz cári hadsereg előtt. A magyar történelemben nagyobb bukás volt ez, mint a mohácsi csatavesztés, vagy akár a muhi tatár győzelem. A szabadságharc leveretése ugyanis össze volt kötve nemcsak katonai, nemzeti, függetlenségi problémákkal, hanem gazdasági és szociális kérdésekkel is. Bármennyire a liberalizmus, humanitás és európai szabadsággondolat jegyében folyt is a szabadságharc, Kossuth Lajos a véres, zivataros időkben nem akarta és nem merte napirendre tűzni a zsidóemancipációt. Már 1848. március 31-én kéri, hogy az emancipáció problémáját vegyék le a napirendről: "vannak akadályok, melyekkel bizonyos percekben istenek sem küzdenek meg... - Most a zsidókra nézve rendelkezni annyi volt, mint e népfaj közül tömérdeket áldozatul vetni ellenségeik dühének."
Szemere Bertalan két héttel a világosi fegyverletétel előtt, a legnagyobb zűrzavar és összeomlási riadalom ellenére a Szegedre menekült csonka parlamentnek mégis benyújtja az emancipációs javaslatot. Hogy mit akar ezzel a kiegyensúlyozatlan, kapkodó politikus: - történelmi rejtély. Az utolsó pillanatban meghódítani a Rothschildok és a külföldi nagybankárok szimpátiáját? Egy bizonyos, hogy az emancipációs javaslat nem emelkedik törvényerőre.
Amit azonban a zsidóság nem tudott elérni, amíg a nemzet szabad volt, elérte - Világos után. A magyar szabadságharc terhének hordozói; a magyar főnemesség kisebb része, a művelt középosztály, középnemesség jelentős többsége, a debreceni, kassai cipszer polgárság, nemes kalmárság hazafias elemei, mindenek fölött a parasztság voltak. A 80 millió forintnyi Kossuth-bankó elégetése után főként a polgári elemek, a keresztény kereskedők, a szabadságharc magyar és német pénzadói tönkrementek. A szabadult jobbágyot besorozták a császár majlandi seregébe, a középnemesség és polgárság, nemzeti kereskedő társadalom jobbjait elvitték Kufsteinba, vagy amint Kossuth írta később: "hát akit felakasztottak - felakasztottak." Európa csendes lett, újra csendes, elzúgtak forradalmai.
A magyarországi zsidóság nem Kossuth, hanem az országot elnyomó császári szoldateszka kezéből kapja az úgynevezett egyenjogúságot. Már kivégezték Batthyány Lajost, az aradi tizenhármat, amikor a pesti városházán 1849. december 30-án kihirdetik az olmützi alkotmányt. Ez kimondja, hogy a polgári és politikai jogok élvezete független a hitfelekezettől. Tíz évvel később 1859. november 22-én az önkényuralom újabb rendelete pedig megengedi, hogy a zsidók is keresztény inasokat és cselédeket tartsanak. Legfontosabb azonban az 1859. december 20-i rendelet, amely engedélyezi a zsidóknak bárminő ipar gyakorlását.
Ezzel indul el tulajdonképpen Magyarország gazdasági gyarmatosítása, mert olyan időben történik ez az intézkedés, amikor a magyar és keresztény polgárság, kereskedőréteg, iparosság pénzügyileg földre van terítve a szabadságharc leverésének következményei által. Ilyen előzmények után nem lehet helytálló az a sokat hallott érvelés, hogy a zsidóságnak milyen óriási érdemei vannak az ország iparosítása és a kereskedelem megélénkítése terén. Ez esetben érdem az is, hogy a Sassoon bankház kereskedelmi szolidsága Kínát megismertette az ópiumszívás gyönyöreivel. Az igazság az, hogy a zsidóság már a startlövésnél óriási és behozhatatlan előnyt kap. Kapja pedig ezt nem a befogadó magyar haza, hanem az azt elnyomó osztrák uralom részéről, amelynek csak vaksága nagyobb a magyarság iránti gyűlöleténél. [36]
Sem a bécsi császárnak, sem a császárság hátterében álló pénzügyi erőknek - a Rotschildoknak - nem érdekük, hogy a keresztény, magyar iparos és kereskedő réteg kapjon hiteleket a megkezdődő iparosításhoz. Bachék szerint a magyar államhűség szempontjából megbízhatatlan, a Rotschildok nézőszögéből pedig pénzügyileg, mert hiszen a rájuk bízott talentumokat több egymás iránti szolidaritással és a gyarmatosítás több esélyével fogják kezelni a zsidók.
A rendeletözönből ki kell még emelni egyet, amely megszünteti a bányavárosokban a zsidók tartózkodási tilalmát. Újabb rendelet engedélyezi, hogy a zsidók ingatlanbirtokokat szerezzenek. S pár évtized múltán Szent István birodalma területén 4 millió hold: zsidó birtok. A hetvenes évek végén már közel húszezerre tehető az elárverezett ingatlanok száma, amelyeket túlnyomó részben zsidók hódítanak meg." [37]
"Míg az úrbériség megszüntetésének pénzügyi megalapozatlansága következtében a nemzeti ellenállás terhet viselő nemesi középosztály tönkremegy, a hitel és instrukció nélkül földhöz juttatott, felszabadult jobbágyság pusztul és szegényedik, a zsidóság olyan tömegben zúdul Magyarországra, mint sem azelőtt, sem azóta soha. Bach és utódainak rendszere valóságos Kánaánt teremt Magyarországon e német nyelvű kisebbségnek, s ez igyekszik is ezt túlhaladott lojalitásával megszolgálni. A nyelvi magyarosodás legfőbb akadálya a rabbinizmus. Még 1865-ben is 69 rabbi írja alá Nagymihályban azt az átkot, amely minden zsidót ér, ha zsargonon kívül más nyelven prédikál, vagy ilyen istentiszteleten részt vesz." [38]
Közben pedig rohamosan nő az ország zsidó lakosságának száma. 1850-tol 1869-ig a zsidóság száma Nagy-Magyarország területén 366 ezerről 542 ezerre emelkedett. A zsidók létszáma tehát az abszolutizmus kora alatt - míg az ország lakossága mintegy 15 százalékkal gyarapodott (11 554 400-ról 13 561 200-ra) - rohamosan 50 százalékkal nőtt meg. Azok a nagyvonalú nemesített, bárósított zsidó családok, amelyeknek névsorát később közöljük, nagyobbrészt ekkor lépték át a határokat Galícia, Ausztria és Csehország felől.
A szabadságharc politikai, gazdasági és katonai leveretésének volt sokkal végzetesebb következménye is, a szellemi gyarmatosítás megindulása és a zsidóság beszivárgása a sajtóba. Nyolc-kilenc évvel a szabadságharc bukása előtt hirdette meg Montefiore Mózes, az Alliance Israelité Universelle későbbi nagyhatalmú vezére a Magyarországra és az egész világra érvényes programot:
A modern sajtó jelentőségéről felesleges sokat mondani. Ezzel tisztában kell lennie minden értelmes embernek. [39]
A zsidó újságírókról megírtak már sok minden rosszat, hogy: destruktív, forradalmár, érzékiséget, lélekrombolást, keresztényellenességet képvisel, gyűlöletet hirdet, támogatója a korrupciós jelenségeknek, mindenüvé befurakszik, magas összeköttetéseket szerez, rombol, panamázik, zsarol és lázít. A skála végén ott áll: idegen a nemzet lelkétől.
És ennek a gyarmatosításnak, gazdasági, szellemi leigázásnak, akarva, akaratlanul is első számú pionírja a zsidó újságíró. Neki olyan újságot kell csinálni, amely látszólag a befogadó nép nyelvén készül, de amely mégis csak saját népét szolgálja első rendben. Neki tehát szembe kell állnia a befogadó nemzet minden intézményével, amennyiben az nem az S népének érdekeit szolgálja. Neki el kell hallgatnia a nagy ipari, vagy bankcápák botrányait, a kis zsidó esetleges csalásait, a népükhöz tartozó színésznők, politikusok botrányait és felnagyítani, szenzációvá fújni, ha mindezt nemzsidók követik el. Így örök igazolást kell szolgáltatni a közvélemény felé: íme ilyen jók, nemesek, erkölcsösek vagyunk mi és ilyen aljasak vagytok ti! Ez nem belülről fakadó tulajdonság, hanem állandó kényszerűség abban a világban, amelyben a legtöbb kisebbség él. És ennek oka nem az ember, hanem a Tan, amely már eleve elzárja a zsidó embert a befogadó néptől. A végzetet nem az ember hordozza magában, hanem a "politikai institúció", a vallási és faji nacionalizmus, amely sehol sem egyeztethető össze a fennálló országlási renddel s ezért minduntalan kirobbantja azt, amit "antiszemitizmusnak" neveznek: a befogadó nép védekezését.
A szabadságharc bukásával természetesen megszűnt, vagy legalább is a cenzor előtt hallgatásra kényszerült az a magas nívójú és magyar érdekű sajtó, amelyet a Széchenyi által indított Jelenkor, Kossuth által szerkesztett Országgyűlési Tudósítások, vagy Kossuth Pesti Hírlapja reprezentáltak. A szabadságharc bukásáig megjelent színvonalas magyar sajtónak Széchenyi, Deák, Kossuth, Petőfi, Jókai, Vörösmarty, Vajda, Bajza, Szalay, Szemere voltak prominens munkatársai. 1848-ban, március 15-én ez a magyar szellem vívta ki a sajtószabadságot, a magyarság számára. A szabadságharc leveretése után pedig ami a sajtóból maradt, az egyre nagyobb aránytalansággal a zsidók javára érvényesült. Ők a Bach-rendszer kedvezményezettjei, mert jobban tudnak alkalmazkodni, mint a rebellis magyar, és legbensőjükben épp olyan távol állanak az osztrák, mint a magyar érdekektől.
Falk Miksa, aki a szabadságharc leveretése után a német nyelvű zsidó újságírásról áttért a magyar nyelvű zsidó újságírásra, - írta Szatmári Mór, hogy - mindig megmaradt hű zsidónak. [40]
A kiegyezés pillanatában Ludassy (Ganz) Mór már a sajtóiroda főnöke, megindul a Veigelsberg Leó által szerkesztett Pester Lloyd, a Bródy (Braun) Zsigmond Neues Pester Journálja. S e kettő egyszerre szolgálja az ország németesítését és elzsidósítását. A politikusok közelében mindenütt ott vannak már a házi újságírók: Deáknak Kónyi Manó, Andrássynak Ludassy Mór, Kossuthnak Halfy Ignác, Széchenyinek Falk Miksa.
I. Ferenc Józsefre ráterül Szent István palástja. A 63 vármegye földjéről összehordott koronázó dombon 1867. június 8-án felvillan a négy vágás az ország négy tája felé. A magyar nemzet azt hiszi, hogy újra szabad, újra független és hogy már a megbékélt dunai monarchia megkettőzött ereje védi minden veszély ellen.
A naptár - ismételjük - az 1867-es évet mutatja. És 1867-ben nem az orosz cár, vagy a francia császár, hanem egy sötétben szervezkedő és már-már világhatalomnak tekintendő titokzatos összeesküvés adja ki a parancsot:
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait