Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010.06.06.Kultúra
1995-ben, az Őrség
déli határán, egy 7500 éves falu nyomaira, köztük egy jelekkel
borított állatfigurára bukkantak a régészek a Kerka patak
völgyében, a Szentgyörgyvölgy határában lévő Pityerdombon. A
jelek székely rovásbetűk szójelelőzményeivel azonosíthatók és
magyar szavakat jelölnek. E korból ez az egyetlen ismert
nyelvemlék.
1.
ábra. A szentgyörgyvölgyi tehénszobor; itt a székely "s"
(sarok) jel -egymás felett háromszor megismételt -megfelelője
látható az állat egyik lábán; az ősvallási elképzelés
szerint ilyen hegyek vannak a világ sarkain s azok tartják az ég
boltozatát; a sarkoknak külön isteneik voltak; a magyar
sarok
szó
szár
Óg ("Óg
király", görögösen Héraklész) nevéből alakult ki.
Az
égetett agyagtehenet Bánffy Eszter, az MTA Régészeti Intézetének
főmunkatársa ásta ki 1995-ben. Prehisztorikus és középkori
régészetből, valamint indológiából szerzett diplomát az
ELTE-n. Ásatásain a neolitikum kultúráját kutatta.
Kandidátusi
disszertációjában (Kultusz és régészeti kontextus Közép- és
Délkelet-Európában a neolitikum és a rézkor idején, 1987.) a
délkelet-európai régió kultikus jellegű leleteit vizsgálta, s
azokat a vallástörténészek megállapításaival vetette össze
(Eliade-től Frazer-ig). "E
dolgozatban általánosan elfogadott és használt vallástörténeti
fogalmakat hasonlítok össze régészeti jelenségekkel. Azt
vizsgálom, van-e valamilyen összefüggés egy lelet, leletegyüttes
vagy kultikusnak ítélt jelenség és valamilyen, elméleti kutatók
által leírt, archaikus vallásra vonatkozó megállapítás
között." A
régészeti jelenségeket azonban nem hasonlította össze a magyar
ősvallás és írástörténet adataival (egy szélsőséges
flnnugrista álláspont szerint már a magyar ősvallás szó
használata is tudománytalan). A szerző (a vele folytatott
beszélgetések alapján) tudatosan mellőzi a kőkori ősvallási
jelképekből kialakult székely rovásírás tanúságának
figyelembevételét. Úgy tűnik, tudománynak csak az angol nyelven
publikált, íróasztalszagú elméleteket tekinti; miközben átlép
az ősvallás létező emlékein: a székely rovásírás jól ismert
jelein. Ezért nem ismerhette fel a saját ásatásán előkerült,
jelekkel borított tehénszobor írás-, vallás-, nyelv- és
népesedéstörténeti jelentőségét. E hibás alapállása miatt
nem ismerhette fel a saját ásatásán előkerült, jelekkel
borított tehénszobor jelentőségét. Általánosan is
megfogalmazhatjuk azt az axiómát, hogy aki nem ismeri a székely
rovásírásjeleinek előzményeit, az nem ismerheti igazán a
bronzkor és a kőkor vallását sem. A jeleit elolvasni nem tudó
számára a kiásott régészeti lelet jórészt rejtély
marad.
A mentségére el kell mondani azt is, hogy a
disszertáció írásakor még jórészt nem fogalmazódtak meg, vagy
nem jelentek meg azok az írástörténeti felismerések, amelyeket
figyelembe vehetett volna. (Ezek a felismerések azonban akkor is a
„levegőben voltak”: az írástörténeti Kutatóintézet által
szervezett előadásokon és a megjelent részpublikációkban
megismerhette őket az érdeklődő; a hasznosításukat elsősorban
a székely rovásírás és kutatói ellen folytatott flnnugrista
gyűlöletkampány tette lehetetlenné.)
Egy bizonyos mértékig
elfogadható az átlagolvasó visszafogottsága és tanácstalansága
e jelek láttán -hiszen az írásjel is, meg a műfaj is ismeretlen
a számára. Nem latin betűket lát maga előtt, amelyeket a tanító
néni annak idején végtelen türelemmel többször is elmagyarázott
neki, s amelyeknek a gyakorlására volt elég ideje. S a műfaj is
új a számára, mert nem novellát, hőskölteményt, szerelmes
levelet, apróhirdetést, győzelmi feliratot, vagy számlát
olvashat a tehén testére írva - hanem egy térbeli világmodell
jeleit látja. Ez a térbeli világmodell egy másik műfaj; másfajta
-jobbára ismeretlen, szokatlan -szabályokkal.
Szakembertől
persze elvárható lenne, hogy át tudja lépni ezeket az aggályokat
és képes legyen a térbeli világmodell olvasási rendjének
megértésére. Azonban még ettől is távol állunk.
Mint azt
Bánffy Eszter egy riportban megfogalmazta, a kőkori agyagművesek
(egy kultúrán belül) rendkívüli mértékben ragaszkodtak a
hagyományos mintakincs megőrzéséhez.
Hozzátehetjük: e
jelenségnek több oka is lehet.
Az első az, hogy a régészek
többnyire a leletek, például a cserepek egyneműsége
(hasonlósága) alapján állapítják meg a kultúrák határait.
Ezért egy-egy kultúrán belül a cserepek mintakincse
(szükségképpen és többnyire) egynemű.
A hagyományos
mintakincshez való ragaszkodásnak van egy másik magyarázata is,
amit Bánffy Eszter kultúrpolitikai okok miatt nem vehetett
figyelembe. (Az egyetemeken azt tanították, hogy a székely írás
az ótürk, végső soron pedig az arameus írás leszármazottja;
hozzátéve azt is, hogy aki ezt nem hiszi el -minden bizonyítás
nélkül, mert e tételeket sohasem bizonyították -az csak
dilettáns lehet).
Pedig példák sorával illusztrálható tény,
hogy a kőkorban és a bronzkorban a székely írásjelek
előzményeivel azonos ősvallási jelképek terjedtek el Eurázsiában
és Amerikában is. Ennek köszönhetően vagyunk képesek a
szentgyörgyvölgyi tehénszobron lévő jelek értelmezésére a
székely rovásjelek segítségével.
Az elmúlt évtizedekben az
akrofónia folyamatának rekonstruálásával sikerült azonosítanunk
több székely betű egykori szóértékét; azaz megközelítő
pontossággal tudjuk, milyen szavakat jelöltek ezek a jelképek a
születésükkor (a jégkorszak idején). Az így kibontakozó
jelentések egységes és jellegzetes vallási rendszert alkotnak,
amely az északkelet-eurázsiai és amerikai ősvallási képzetek
lényegével azonos. A rekonstruált szóalakok közül kettőt
amerikai indián emlékek segítségével ellenőrizni is tudtunk (1.
"Az Éden írása"!).
A
tehénszobor szójelei
A
székely rovásjelek segítségével a szentgyörgyvölgyi
tehénszobor jelei a következőképpen értelmezhetők:
- A
székely "s" (sarok) megfelelője a tehén lábain
szerepel. Azaz a tehénszobor egy térbeli világmodell, amely a
korabeli világelképzelést szemlélteti: az ég boltozatát négy
sarokoszlop tartja. Hasonló a Szent Koronába épített
világelképzelés is, ahol a négy keresztszár képezi és tartja
az égboltot jelképező kupolát.
- Az "nt/tn" (Ten)
jelet a tehén vulvájára rajzolták, azaz a jel hangalakja és
értelme a teng, tenyész szavaink hangalakjával és értelmével
összefügg. Ez az égi tehén termékenységgel összefüggő
szerepére, ősanya voltára utal. A ten szótag szerepel Athéné
nevében és az isten szavunkban is. Tudott dolog, hogy Athéné
istennő a görög mitológiában jövevény. Ezekből ítélve
Szentgyörgyvölgyön Athéné istennő állat alakú előképe
került elő.
- A "g" (ég) jel a tehén hátán
látható, ami egy egyiptomi ősvallási elképzelést idéz fel.
Eszerint Nut istenasszony teste alkotja az ég boltozatát, két keze
az egyik horizonton, két lába pedig a másik horizonton éri a
földet. Nut testét középen a szélisten tartja. Az „ég” jel
éppen ezt a képet ábrázolja: az égboltot középen alátámasztja
egy függőleges. A jelnek a kínai lolo írásban meglévő
párhuzama szintén az „égbolt” szójele. A dozmati regősének
csodálatos szarvasának is az oldalán vannak a csillagok.
- A
szentgyörgyvölgyi tehén homlokán az "sz" (szár
"király") jelet látjuk. Ez egy méltóságnév szójele,
amelyet joggal tettek a fejre, ahol a méltóságjelvényeket a
történelem előtti időktől napjainkig alkalmazzuk (például a
nagyszentmiklósi kincs ősvallási eredetű ábrázolásain, vagy a
mistelbachi avar bogláron). A jel az égigérő fát ábrázolja (a
királyi hatalom égi eredetére utalva), amelyben egyes magyar
népmesék szerint öregasszony lakik (azaz a jel ezen a szobron
istennőre is utalhat).
A fentiek alapján a 7500 éves ábrázolást
a készítői világmodellnek (a négy oszlopon álló égbolt
megfelelőjének) tekinthették és a tehenet valamiképpen az
Istennővel azonosították. Bár a neten olvasott cikkben ökör
ábrázolásáról van szó, ez az állat nem ökör, hanem tehén. A
termékenységre (az állattal jelképezett istennő ős voltára)
utaló ten jel ugyanis nem a hasa, hanem a farka alatt (a tehén nemi
szervének megfelelő helyen) látható. Ennek az elhelyezésnek és
jelhasználatnak megfelel a Gizella kincs avar eredetű zománcozott
fibulájának turulábrázolása, ahol a Ten jel szintén a
nemzőszerv helyén szerepel (Varga Géza: A magyarság jelképei,
írástörténeti Kutatóintézet, 1999/140).
2.ábra.
A szentgyörgyvölgyi tehénszobor nézetei (Varga Géza rajza)
Az
égboltot az egyiptomiak Nut istenanyával azonosítottak s eleink is
Enéh ősanyánk csillagszarvas-alakját látták a Tejúton
menekülni. Az Athéné névnek a tehén szóval való (Páy Elek
által észrevett) rokonsága alapján a szentgyörgyvölgyi
tehénszobor Athéné előképét, vagy megfelelőjét
ábrázolja.
Összesen négy szójelet látunk a tehénen. A jelek
a legismertebb és a legszélesebb körben elterjedt kőkori jelek
közé tartoznak.
A
jelek változatlansága és változása
Mindegyik
jelnek kitűnő formai párhuzamai vannak a székely írásban (a
időközben bekövetkezett jelhasadás miatt némelyik
szentgyörgyvölgyi jelnek: két székely jel is megfelel). Azonban
nem lehet észrevétlenül hagyni, hogy; szentgyörgyvölgyi jelek
többvonalúak, míg a későbbi székely jelek között egyvonalú
változat is akad.
Azaz a szentgyörgyvölgyi jelek vonalait
többszörösen húzta meg a rajzolójuk Például a lábakon látható
"sarok" fogalomjel három vonallal, míg a neki megfelelő
székely "s" betű csak egyetlennel van megrajzolva. Ez
több lehet véletlen nél -azt feltételezzük, hogy egy
törvényszerű írástörténeti jelentőségű változás jeleiről
van szó. E változás lényege az volt, hogy a szójelekből betűk
alakultak ki. A gyakrabban használt betűk számára egyszerűbb
jelformákat alakítottak ki, de közben megtartották az eredeti
szójeleket is.
Az újabb évezredekben a három vonallal rajzolt
változat, és az egyetlen vonallal rajzolt változat egyaránt
használatos maradt. Hasonló a helyzet a "Ten" jellel is,
amely a székely "nt/tn", valamint a "tprus"
jellel egyaránt rokoníthat (mindkettő az isteni ős jelképe).
A
többszörösen kihúzott vonalú jelváltozatok eredetileg is
hieroglifikusa (ősvallási jelentőségű, képszerű szójelek)
voltak és azok is maradták. Az egy vonalúak pedig egyre inkább
lineáris szótagjelként, vagy mássalhangzójelként szolgáltak
tovább.
Azaz ősi fogalomjelek kettéhasadásának (és a
keletkezett jelek párhuzamos alkalmazásának) lehetünk a tanúi. A
jelhasadás miatt az alább tárgyalt négy szentgyörgyvölgyi
jelnek a székely írás jelkészletében hat jel felel meg, mert
„sarok” és a "Ten" hieroglifának a székely írásban
az egyvonalú és a háromvomlú változata is megőrződött. A
megkettőződött jelek az akrofónia folyamatának kezdeti és végső
állomását egyaránt illusztrálják; ezért a jelhasadás nem
zavarja, hanem alátámasztja az értelmezést.
3.ábra.
A szentgyörgyvölgyi "s" (sarok) jel hegységet ábrázol;
amelyhez hasonlót találunk sztyeppi szimbólumrendszerekben; ebből
a többszörös vonalú jelképből alakult ki az egyetlen vonallal
rajzolt írásjel (előbb szójel, később betű); eredetileg
mindkét változat "sarok" jelentésű volt.
a.
Szentgyörgyvölgyi "égbolt" hieroglifa b. A kínai lolo
írás "égbolt" szójele c. A székely írás "g"
(ég) jele
4.ábra.
A szentgyörgyvölgyi "g" (ég) jel; az alkotó a
nyomatékosítás kedvéért többször meghúzta némelyik
vonalat
5.ábra.
A szentgyörgyvölgyi "sz" (szár "király") jel
a Tejút (az égig érő fa és a vele azonosított isten)
ábrázolása
6.ábra.
A szentgyörgyvölgyi Ten jel; az "ágakat" háromszor
húzták meg; idővel ez az ábrázolási forma kettéhasadt: a
kialakuló egyszerűbb forma megőrizte a Ten jelentést (ebből lett
a székely "nt/tn" írásjel); a változatlan többvonalú
forma pedig szimbólumként szolgált tovább és a mindennapi
íráshasználat céljaira alkalmatlan tprus (tapar us "szabír
ős") jelképben maradt ránk
A
többszörös vonallal rajzolt későbbi párhuzamok az eltelt
évezredek ellenére sem váltak betűkké, hanem szójelek
(többhangértékű jelek) maradtak. Ilyen a budapesti hun jelvény
szimbóluma (amelynek a "sarok" hangalakját
feltételezzük), valamint a székely tprus (tapar us "szabír
ős") mondatjel.
A későbbi, leegyszerűsített jelek között
azonban betűket és szójeleket egyaránt találunk. Ilyen
egyszerűbb alakú példa a székely "sz" betű, valamint a
kínai lolo írás "égbolt" szójele.
Mindezek alapján
felvázolható az akrofónia folyamata; s feltételezhető, hogy a
szentgyörgyvölgyi tehén többvonalú jelei még szójelek voltak.
Ez következik abból a tényből is, hogy a tehénszobron minden jel
magában áll.
A
szójelek értelme és hangalakja
A
szójelek értelmét a kínai szójelek és a székely rovásjelek
rekonstruált szóértékei alapján biztonsággal meghatározhattuk.
A hangalakokat a székely betűk hangalakja és az ezekre épülő
szójelrekonstrukció alapján már korábban is ismertük; azaz csak
el kellett olvasnunk a tehénszobor feliratát.
Ezek a
következtetéseink ellenőrizhetők az alábbi megfontolásokkal:
-
A szójelek értelme a testtájak funkcióival egyeztethető (a
méltóságjel a homlokon van; a tenyésztéssel összefüggő jel
pedig a nemiszerven).
- A tehénszobor egy világmodellt is alkot
(az oszlopszerű lábakra a világoszlop jelét, a boltozatszerű
hátra pedig az égboltozat jelét tették).
- Az elolvasott
magyar szavak (Ten, sarok, ég, szár) ősiek és egyszerre mindkét
fenti rendszernek megfelelnek.
Azaz a tehénszobor grafikai
rendszere három szemantikai rendszerrel (a testtájak, a világmodell
és a nyelv rendszerével) is ellenőrizhető és mindegyik
kifogástalanul zárt, azaz önmagát bizonyító erejű.
A
szójelek és a világmodell feliratának magyarsága
E
grafikai és szemantikai rendszereknek a tehénszobron való
jelentkezéséből aligha vonhatunk le más következtetést, mint
hogy ezen a tájon 7500 évvel ezelőtt a magyar ősvallás jelképeit
és szakkifejezéseit használták. Más kultúrákban ugyanis
mindezek a rendszerek együtt nem mutathatók ki, vagy nem
ismertek.
Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a területen
magyarok (a magyarok elődei) éltek, bár ez a legkézenfekvőbb
következtetés. A szentgyörgyvölgyi tehénszobor jelei önmagukban
csak azt bizonyítják, hogy a készítői a magyar ősvallás
(jelenlegi tudásunk alapján a Pireneusoktól Dél-Amerikáig
húzódó) hatókörzetében éltek.
Egyet kell értenünk Bánffy
Eszterrel, amikor azt írja a fent említett tanulmányában:
"korainak tartom
azokat a fantáziadús elméleteket... amelyek ... már ezt a
neolit-rézkori egységet is indoeurópainak értékelik."
A
szentgyörgyvölgyi tehénszobor és más hasonló régészeti emlék
jelei alátámasztják a genetikusok hipotézisét, akik az Eul9
génkombináció eloszlása és története alapján arra
következtetnek, hogy a magyarság már a jégkorszak vége előtt
benépesíthette a Kárpát-medencét. A jégkorszak leghidegebb
periódusában a Kárpát-medence magyar népessége a balkáni
refugiumba húzódhatott vissza, majd Kr. e. 10 000 táján
visszatért mai hazánk területére. E visszatérésnek lehet az
egyik jele a szentgyörgyvölgyi tehénszobor.
Jegyzetek
(1)
Bánffy Eszterrel - lakásom az ásatás helyszínétől néhány
kilométerre lévén - még az ásatás idején találkoztam
Szentgyörgyvölgyön. Mivel már a 90-es években is az volt a
meggyőződésem, hogy a székely írás előzményét évezredek óta
használták a Kárpát-medencében és más tájakon is, jeleztem a
régésznőnek, hogy Szentgyörgyvölgyön is várható olyan lelet
előkerülése, amelyen a székely rovásírással rokon "díszítés",
vagy felirat lesz és ennek értelmezéséhez felajánlottam az
együttműködésemet is. Az ismételten felkínált segítségemet
azonban nem fogadta el, minden tudományos igényű együttműködés
vagy párbeszéd elől mereven elzárkózott előle. Azt azonban
elmondta, hogy a "Bronzkori magyar írásbeliség" c,
1993-ban megjelent kötetemet elolvasta, mert bronzkorosként "minden
hülyeséget" el kell olvasnia. Ez a balítélete, amelyet a 150
éves finnugrista agymosás magyaráz, mindeddig megakadályozta
számára saját lelete tudományosjelentőségének felismerését.
Érdekes, hogy ekkor (nyílván a bronzkor iránt megnyilvánuló
érdeklődése miatt) bronzkorosnak tekintette magát.
(2) A
véletlen egyezés lehetőségét a matematikai ellenőrzés
(valószínűségszámítás) egyértelműenkizárta. Azaz a 7500
éves szentgyörgyvölgyi szójelek és a székely írásjelek
genetikus (származási) kapcsolatban vannak egymással.
(3)
Az index.hu "50 000 éves magyar írásbeliség" c. fórumán
hangzott el az a kérdés, hogy miből tudjuk, miszerint ez a
szentgyörgyvölgyi függőleges vonal a szár szó jele lenne?
Érdemes a választ idézni és végiggondolni ugyanezeket a
szempontokat a többi jel esetében is.
A válasz szerint több
dolog veendő figyelembe.
- A jelformát illetően: a jel képi
tartalma alapján egy növényi szárat látunk (azt is beleláthatunk
egy függőleges vonalba) a tehén homlokán. Feltűnő, hogy az egy
vonallal húzott (egyébként jól ismert, szinte várt, mert
alapvetően fontos ősvallás-jelentést hordozó) jeleknek több
vonallal húzott változatai szerepelnek a tehénen. Ez valamiféle
helyi, korabeli szokásra, divatra utal -de a megértést nem
nehezíti. Valamilyen változás történhet az évezredek alatt s ez
a legkevesebb.
- A jelentést illetően: a hasonló
szobrocskákon és ábrázolásokon a fejen, vagy a homlokon a
méltóságjelölők szoktak szerepelni. Ezért viselik a fejükön a
koronát az uralkodók is, bár viselhetnék a farzsebükön is.
Azért tették mégis a fejre és nem máshová, mert már messziről
látni kellett a rangjukat
- s erre a célra a fej a
legmegfelelőbb testrész. Azaz, ha a fejen látunk egy jelet, akkor
abból eleve következtetni lehet a jel méltóságjelölő voltára.
Mivel tudjuk, hogy a régiek az égig érő fától (a Tejúttól)
származtatták a királyi hatalmat, ebből következően a
függőleges egyenes vonal jelentését könnyű megtalálni: az égig
érő fára (Tejútra) kell gondolnunk. Hiszen ez felel meg a fenti
méltóságjelölő funkciónak. Amit a jel képi tartalma (az
ábrázolt növényi szár) is alátámaszt.
- A hangalakot
illetően:
Olyan szót kell találnunk, amelyik nem mond
ellent a fentieknek (azaz megfelelő helyen van az állat
fején).
Olyan szót kell találnunk, amelyik megfelel a
székely (és a türk) írásban megtalálható "sz"
hangértéknek (ez levezethető a szár szóból).
Olyan szót
kell találnunk, amelyik méltóságjelölő (s ennek megfelel a szár
Szár László nevében; vagy a sumer sar "király" szó
is).
Olyan szót kell találnunk, amelyik növényi szárat
jelöl (ennek is megfelel a szár szó).
Olyan szót kell
találnunk, amelyik összhangban van a tehénen talált többi
szójellel. S ennek is megfelel a szár szó, mert hasonló körbe
tartozik, mint a tehénszobron lévő társai. Ugyanis a többi
kiolvasható szó is a magyar nyelv ősi szava és a többi jel is
magyar írásjelekkel, meg a magyar ősvallással van kapcsolatban.
Azaz mindezek együtt összetartozó rendszert alkotnak s ezáltal
garantálják az olvasatot.
Ezzel a gondolatmenettel most csak
a tehén fején lévő függőleges jel olvasatát támasztottuk alá,
de hasonlóképpen alátámasztható a további három jel olvasata
is.
(4) A szentgyörgyvölgyi tehénszobor a fénykép
tanúsága szerint cserépből van -azaz a Belső Őrség fazekassága
a világ legkorábbi, jelkincsét és nyelvét megőrző, s ezek
szerint folyamatosan működő agyagműves-központja. Érdemes lenne
ezt a kis cserépszobrot sokszorosítani és árusítani, valamint
egy tehén nagyságú köztéri szobor formájában is kiállítani.
(nemzetihang alapján szerk.)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait