Szent
Lukácstól két terjedelmes szentírási könyv, egy Evangélium
és az Apostolok Cselekedetei birtokában vagyunk, ennek ellenére
jóformán semmit nem tudunk meg közvetlenül az íróról.
Igazi evangélista, aki nem önmagáról, hanem a világ
Üdvözítőjéről akar beszélni, hogy minden istenszerető
lélek megtudhassa, mennyire igaz mindaz, amire az Egyház
tanította.
A
kolosszeieknek írt levél záradékából tudjuk Lukács eredeti
foglalkozását, mert Szent Pál ezt írja: „Köszönt
benneteket Lukács, a kedves orvos” (Kol 5,15).
Az
Apostolok Cselekedeteiben olyan részletekkel találkozunk,
amelyekből joggal tételezzük fel, hogy Lukács Antiochiában
nőtt fel és orvosként is ott működött. Nagyon tájékozott
ugyanis a városban és az antiochiai keresztények körében.
Így például a diákonusok kiválasztásánál felsorolja a hét
nevet, és az utolsónál hozzáteszi: „Miklós, az antiochiai
prozelita.” Ugyanígy, amikor az Úr Jézusról szóló örömhír
terjedését beszéli el, Antiochiánál hosszabban időzik.
Megemlíti, hogy Ciprusra és Föníciába is eljutott az
Evangélium, de Antiochiáról tíz versen át beszél: Először
néhány ciprusi és firenzei férfi jött Antiochiába, de velük
volt a Szentlélek, és a magvetésük termékeny talajra
hullott. Ekkor Jeruzsálemből Barnabást küldték el, aki
látván a nagy lehetőséget, elment és megkereste Tarzuszban
Pált. Ketten egy álló évig működtek Antiochiában. „Először
itt nevezték a tanítványokat keresztényeknek!” Majd
próféták jöttek -- az egyiket Lukács név szerint is ismeri:
Agabusz -- és éhínségről jövendöltek, ami be is
következett (11,20--30). A tizenharmadik fejezet elején ismét
Antiochiáról beszél, ahol több próféta és tanító is
működött. A tanítók közül Barnabáson és Pálon kívül
még hármat név szerint ismer: „a Nigernek nevezett Simon, a
kirenei Lucius és Manaén, aki Heródes tejtestvére volt”. És
Lukács tudja azt is, hogy Antiochiából indult a pogányok
misszionálása, mert itt történt, hogy a Szentlélek
kiválasztotta Barnabást és Sault, és azok elindultak a
pogányok közé.
Minden jel arra mutat, hogy a pogány
ifjú, Lukács Barnabás és Pál tanítványaként ismerkedett
meg az evangéliummal, majd a foglalkozásából, orvos
mivoltából adódó pontosság- és hitelesség- igénytől
hajtva, a Szentlélektől vezérelve útra kelt, hogy utánajárjon
mindannak, amit Krisztusról hallott. Meg is tette, és
találkozhatott még a Szűzanyával, továbbá az egykori
tanítványokkal, gyógyult betegekkel, vakokkal, talán Lázárral
is. A gyűjtött anyagból -- valószínűleg már Szent Pál
mellett működve -- összeállította az evangéliumot, amelyben
van néhány jellegzetesség a másik három evangéliummal
szemben.
A pogány Lukácsra is (mint Mátéra) nagy
hatással van az a felismerés, hogy a próféták jövendölései
szerint Sionból jön a törvény, és Jeruzsálemből sugárzik
szét az egész világra az üdvösség. Simeon hálaimájában
felcsendül az egyetemesség gondolata -- ezt az imát csak
Lukács írta le az evangélisták közül: „Ez a Gyermek
világosság a pogányok megvilágosítására és dicsőség a
te népednek, Izraelnek!” (2,32) -- és az apostolok
küldetésében válik teljessé, mert ők valóban az egész
világra elvitték az evangéliumot.
Amikor az első
missziós útról Pál és Barnabás visszatért Antiochiába,
beszámolójuk lényege annak elbeszélésében állt, hogy
„Isten általuk a pogányok előtt is kitárta a hit kapuját”
(ApCsel 14,27). Ebből a beszámolóból aztán nagy vita
kerekedett, mert a mózesi törvény mellett kardoskodók azt
követelték, hogy a pogányokat előbb tegyék zsidóvá a
körülmetéléssel, s csak utána lehetnek keresztények, mert
nekik is végig kell járniuk az Ószövetség előkészítő
iskoláját. A döntést e kérdésben a Jeruzsálemi Zsinat
hozta meg, felmentvén a pogányokat e kötelezettség alól. A
vita heve azonban Lukács leírásából ma is jól érezhető
(15. fejezet).
Külön Lukács mellett szóló jel --
mégpedig arról árulkodik, hogy ő a szerzője az Apostolok
Cselekedetei című könyvnek, s hogy Szent Pál munkatársa volt
--, hogy egyszer csak ő, aki az evangéliumot végig
szemlélőként, mindig harmadik személyekről mondta el, és az
Apostolok Cselekedetei első részében ugyanígy beszélt, a
tizenhatodik fejezetben váratlanul többes szám első
személyben szólal meg: „Troászban tengerre szálltunk, és
egyenesen Szamotrákiába tartottunk...”, és hét verset mond
el így, aztán mintha elszégyellné magát, gyorsan visszatér
a harmadik személyben történő elbeszélésre.
Azt már
Szent Pál leveleiből tudjuk, hogy fogságában ott van az
apostol mellett, közvetlenül a vértanúsága előtt is:
„Démász elhagyott a világ kedvéért és Tesszalonikába
ment, Krescensz Galáciába, Titusz meg Dalmáciába. Csak Lukács
van velem” -- írja Szent Pál Timóteusnak (2Tim 4,11).
A
hagyomány úgy tudja, hogy Szent Pál vértanúsága után
Achájában, Dél-Görögországban működött püspökként,
majd valószínűleg Patara városában ő is vértanú lett.
Maradványait 357-ben vitték Konstantinápolyba.
A
közvetetten birtokunkba került történeti adatokat a hagyomány
és a legenda körülvette a maga gyöngyeivel. Egyéb szentírási
helyekkel is összefüggésbe hozták Szent Lukácsot, így
alakult ki az az elképzelés, hogy egyike volt a hetvenkét
tanítványnak -- jóllehet biztos, hogy földi életében nem
látta az Urat.
A másik elgondolás szerint egyike a két
emmauszi tanítványnak, akik közül az egyiket, Kleopást
megnevezi evangéliumában, a másik nevéről hallgat, s ez
lenne ő maga.
Végül voltak olyanok is, akik
azonosíthatónak vélték az Apostolok Cselekedetei idézett
helyén szereplő Kyrenei Luciusszal. De mindezek csak
feltételezések, amelyeket bizonyítani nem lehet.
Azt
ellenben nem véletlenül mondja a hagyomány, hogy Lukács orvos
létére festő is volt. Neki tulajdonítják a római Maria
Maggiore- bazilikában őrzött Mária-képet. Sőt, azt mondják,
hogy megfestette Jézus arcát is. Ezért a festők
védőszentjeként tisztelik. Ennek annyi az alapja, hogy a
Szűzanyáról a legtöbbet és a legszebben Lukács beszél, s
így, ha nem is ecsettel, de képet rajzol róla.
Ünnepét
az egész Egyház október 18-án üli. A római naptárban a 9.
század óta szerepel.(Forrás: katolikus.hu)
JOBBIK
GONDOLAT
|
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait