Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a SZABAD HÍREK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
SZABAD HÍREK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
III. Fejezet
MAGYARORSZÁG CASSANDRÁJA
"A zsidóság - mondotta ekkor -, amely öntelten a civilizált társadalom erjesztd kovászának szereti tartani s nevezni magát... a pánjudaizmus csalképével szemei előtt, képezi tehát a többi elemekkel szemben minden téren ama támadó elemet, amelynek pusztító árja a korszellem és az emancipáció által lerombolt gát elenyészte óta a részéről felhasznált, általa telhetőleg szított antagonizmusban lévő ezer, meg ezerféle nemcsak ellentétes, hanem sőt ellenséges érdekek által megosztott nemzsidó társadalom terén feltartóztathatatlanul halad előre; - amely támadó elem a szüntelen financiális zavarokkal sínylődő államok protektorátusának megszervezésével a kormány politikáját saját érdekében, tetszése szerint irányozza, s amely így nem valami távoli jövőben a beláthatatlan kimenetelű társadalmi és állami katasztrófák előidézésével fenyeget." [44]
B. Wenckheim Béla miniszterelnök Istóczynak adott válaszában kijelentette: hogy a kormány nem véthet a civilizáció és a humanizmus ellen, épp ezért zsidókérdést nem ismer.
Istóczy a következő szavakkal vette tudomásul a választ:IV. fejezet
A legújabb, de még a régebbi nemzedék sem sokat tud arról, hogy mit jelentett a tiszaeszlári per, amely annak idején mind az öt földrész elsőrangú szenzációja volt. Sokan csak azokat hallgatták meg, akik utólagos önigazolásként Magyarországot akarják úgy feltüntetni, mint az "antiszemita barbárság" hazáját, ahol még a hatóságok is hitelt adtak a vérvád középkori babonájának. Mi történt 1882. április 2-án a Szabolcs-megyei Tiszaeszláron? Ezt tulajdonképpen csak 1882.május 23-án, a parlamenti ülésen említette meg a nyilvánosság előtt Ónody Géza képviselő, tiszaeszlári birtokos: "Az eset annyira komoly, hogy megérdemli a közfigyelmet. F. év. április elején történt azon községben, amelyben én lakom, Tiszaeszláron, hogy déli 12 órakor egy tizennégy éves lánygyermek ment Tiszaeszlárról ezen községhez tartozó Újfaluba egy boltba, néhány fillérnyi bevásárlást tenni: midőn visszatért, onnan szemtanúk, élő emberek látták a lányt az izraelita ortodox zsinagóga előtt elhaladni, ott eltűnt, nyoma veszett. (Nyugtalanság a szélső baloldalon. - Nagy zaj a jobboldalon.) A nép lázongani kezdett, követelték az izraelitáktól a lányt, ők nem válaszoltak, hanem mindenféle kibúvó ajtót kerestek. Véletlenül kezd a borzasztó való felderülni. Ma az eset a nyíregyházi fenyítő törvényszék előtt van."
A kolozsvári Ellenzék Könyvnyomda kiadásában 1901 novemberében jelent meg Bartha Miklós, a nagy magyar újságíró, országgyűlési képviselő, az Ellenzék főszerkesztőjének "Kazárföldön" című könyve. Halk és észrevétlen gyarmatosításról, fegyvertelen leigázásáról talán még soha sem írtak ilyen ragyogó, gyűlöletmentes publicisztikai művet.
Bartha Miklós örök időkre típusa a
magyar publicisztának, aki nem ismert gyűlöletet, úgynevezett
"antiszemitizmust", faji vagy vallási elfogultságot. Csak egyet ismert:
Szent István népeinek, legelsősorban a magyarnak önzetlen és bátor
szeretetét. Talán nem is csodálatosképpen ő is a Függetlenségi Párt
köreiből került ki. Ő is biztosan olvasta Kossuth Lajos cikkét és
ellenzéke volt a Habsburg királynak, akinek Szent Istváni palástja
alatt az idegen gyarmatosító hatalom surrant be Magyarországra.
A magyar értelmiség, a magyar
arisztokrácia természetesen nemigen olvasta a könyvet, amely legfeljebb
négyezer példányban jelenhetett meg. A
liberalizmus századában, amikor a zsidó előtt az emancipáció kitárja a
hatalom, bőség és élvezetek kapuit, nem tudta megváltoztatni a modern,
sőt hitehagyott zsidóság szellemi alkatát. Kétezer esztendő
beidegzettsége tette alkotásra képtelenné, és arra, hogy önálló
gondolatot termeljen, de adott ezzel szemben sokoldalú készséget a
kritikára, az eszmék szétbontására, gyakorlati értékesítésére, vagy
lejáratására. [91] Liszt
Ferenc, a magyarság és az emberiség egyik legnagyobb zsenije, szintén
kitűnően mutatott rá arra, hogy a Tan sötét eltévelyedése az úgynevezett
kultúrzsidóságot is megakadályozza a szellemi alkotásban. [92] Friedrich
Nietsche a század legnagyobb gondolkodója, minden filoszemitizmusa
ellenére prófétikusan, kossuthista szemszögből nézte a jövendő két
eshetőségét: "A zsidóknak nem marad más hátra, mint Európa uraivá válni, vagy elhagyni Európát." Azonban
a valóságra egy nagy magyar zsidó író, az európai zsidóság Cassandrája
és nagy vátesze talált rá, kimutatván könyvében: "az antiszemitizmus, ha
eszközeiben nem is, - mert ugyancsak vét a tiszta emberi
összetartozandóság érzése ellen - társadalmi folyamatában a zsidó faji
elfogultságnak és korlátoltságnak reakciója. A neurotikus
pszichoanalitikus kompozícióból, az antiszemitizmus, a zsidókérdés
beállításából kitűnik, hogy a zsidó az önmagára vonatkozó kérdés, az
örök zsidókérdéssel szemben tárgyilagosságra képtelen. Mert képtelen
önmagát és hibáit a saját tükrében felismerni, s a más tükör által eléje
vetített képet mindig torzítottnak nyilvánítja. Nem tudja leleplezni
önmagát, még önmaga előtt sem, mert olyan szuggesztiókkal van terhelve,
amelyeket ha felismerne, már meg is szűnt zsidó lenni. És utólag: mindig
mártírnak érzi magát, mert képtelen az ellene irányuló érzéshullámok
okait saját magában keresni. [93] Dr.
Fejér Lajos - aki maga is zsidó volt - ezzel egyben azt is kimondotta,
hogy az antiszemitizmust mindenkor maga a zsidóság idézi fel, s egyben,
hogy amíg zsidók lesznek mindig lesz "antiszemitizmus" is. (magyarmegmaradasert.hu) Szabad Hírek
"Abban az időben, tehát 1900-ban az ír származású borostyánkői Egán Ede
vezetésével földművelésügyi miniszteri kirendeltség működött Szolyván, s
tudtam - írja Bartha Miklós -, hogy elhanyagolt és kegyetlenül
elcsigázott népét óhajt a kormány szörnyű helyzetéből kiszabadítani."
A helyzet valóban szörnyű volt.
Megértéséhez teljes terjedelmében újra kellene nyomtatni Bartha Miklós
könyvét. Sajnos csak igen kivonatosan tudjuk ismertetni
megállapításait.
"Búzatermő Magyarországnak van egy vidéke, ahol a nép évről évre
százezer számra mindig éhezik. Nem ismeri a jóllakás állapotát. Egész
élete abban a sóvárgásban telik el, hogy jóllakhassék. Íme, az állattá
fajulás útja. A kutya ragadozóvá lesz, a veréb tolvajjá, ha éhes. A
birka bog, a ló nyerít. Ez a szegény nép sem tolvajjá. sem martalóccá
nem lett. Nem is kiabált. Némán tűr évtizedek óta." [69]
Mi ahhoz képest Gorkij "Éjjeli
menedékhelye", Knut Hamsun "Éhsége", Hugó Viktor "Nyomorultak" -ja,
vagy amit a legmodernebb riportázs leír az emberi szenvedésről,
kolonizációról, nyomorról, éhhalálról.
Pedig a nép, amely a világtörténelem legszörnyűbb kizsákmányolását
szenvedi, részben magyar, részben rutén. Liliomos Nagy Lajos király
telepítette ezeket a magyar birodalomba, amikor rossz urai elől
menekülve Krjatovics Tódor herceg a nép befogadását kérte a magyarok
királyától. Rákóczi népe volt ez, amely jobbágyi sorában rutén szívvel,
de magyar lélekkel állt a Nagyságos Fejedelem szabadság zászlai alá,
hogy Esze Tamás magyarjaival együtt harcoljon szabadságért és jobb
létért.
Erre a szenvedő népre települt rá
az az idegen tömeg, amely beáramlott a kárpáti határokon. A magyar
századfordulóra jellemző, hogy már Bartha Miklós sem mer írni a zsidó
gyarmatosításról, hanem a Galíciából beszivárgott zsidókat
"kazárok"-nak nevezi. [70]
Kitűnően látták a magyarországi bevándorlás rendszerét a francia Tharaud testvérek. [71]
Az egész kazárkérdés nem más, mint kényszerű farizeizmus. A kazárok
turáni népfaj voltak, s egy kis részük, a délről beszivárgott zsidó
rabbik térítő munkája nyomán felvette a zsidó vallást. Ez tehát azt
jelenti, hogy a kazárok fajilag legfeljebb annyira voltak zsidók, mint
az erdélyi székely szombatosok, akik zsidó vallásúak, de magyar fajúak
voltak.
Nos, ezek a zsidók szállák meg Magyarország egyik legfontosabb
kulcsterületét, a Kárpátalját, amely ezer éven át átjáróháza volt
mongoloknak, oroszoknak, lengyeleknek. A Rákóczy-szabadságharc leverése
után a Rákóczy birtokokat felosztották, Schönborn grófok és egyéb
császári generálisok kezére juttatták. Munkácstól fel az ezeréves magyar
határig, Volócig, Vereckéig a Schönborn grófok 250 ezer holdnyi erdői
suttogtak a félelmetes bolsevista jövendőről. A nép már nem a
Schönbornok, hanem a Galíciából beszivárgott kazár rabszolgája volt.
Egyedül a Schönborn birtokon kétszáz rutén és magyar községet fog körül a
nagyuradalom erdőrengetege. De ebben a vadonban epret, szedret,
málnát, gombát sem szedhet, csak az, aki előzőleg egy koronát fizet le
az uraságnak. "Rőzsebárca pedig 80 fillérért kapható, de ez csak
egyszeri hozatalra jogosít, és csak száraz ághulladékra, és csak
annyira, amennyit a hátán elbír." [72]
A negyedmillió holdnyi erdőrengeteg
nincs iparosítva. Nagyurak vadászterülete. Az uradalom
alkalmazottairól ezeket írja Bartha Miklós:
"Főerdész, erdész, erdővédő gyakornok, kerülő, az alkalmazottaknak a
nagy sokasága - lengyelek, morvák, csehek, németek, szlovén majdnem
valamennyien." Rákóczy földjén gyarmat, sőt kettős gyarmat ez.
"Az Ural-hegységben és a Kaukázuson innen - egész az Atlanti Óceánig
nincs is hasonló állapot. Kétszázezer hold a szarvasok számára. Ez az
övék." [73]
Ez már magában is gyarmati állapot.
A nép nem is használhatja az erdőt, a rőzséért is fizetni kell. Ezzel
szemben a vaddisznó éjszakánként kitör az erdőből, megeszi a kisparaszt
termelte tengerit. Tavasztól őszig az egész Verhovinán égnek az
őrtüzek és a halálra fáradt parasztok - akiknek nem szabad fegyvert
tartani - a vaddisznók, szarvasok és más kártékony vadak miatt
éjjel-nappal őrzik a vetést.
Az uradalmi gyarmatrendszer mellé
azonban 1868 táján kezdett beözönleni egy még félelmetesebb
gyarmatosító hatalom, a "kazár". "Kazár név alatt lengyel zsidót értek"
- írta Bartha Miklós. A zsidó bevándorlásnak egyik oka az volt, hogy a
galíciai orosz kormányzat szigorú ellenőrzés alá vette a boltot, az
uzsorát, a kocsmát, és védte a parasztot. Románia egy ideig elzárta a
bevándorlást előlük, s így tulajdonképpen Magyarország maradt, mint
egyetlen bevándorlási lehetőség.
"És jöttek - írja Bartha Miklós. - A
hátukon batyuval, kezükben hamis mérleggel, a hordójukban mérgezett
pálinkával. Jöttek azzal a kereszténygyűlölettel, amelyet lelkükben az
orosz üldözés megérlelt. Azzal az üzleti élelmességgel, amelyet bennük a
századok kifejtettek. Azzal a felfogással, hogy másokat rászedni
szabad. Másokat károsítani nem cudarság; másokat tönkretenni nem
szégyen. Jöttek tizenként, százával, ezrével." [74]
A bevándorlási törvény hiánya a
Kárpátalját, de lényegében magát az országot is kiszolgáltatta annak a
bevándorló hadnak, amelynek célja az ország gyarmatosítása volt.
Bartha Miklós, amikor a kazár bevándorlást ismerteti, öntudatlanul is vázolja ennek gyarmatosító jellegét:
"A besétált kazár mindenekelőtt azon arányszámról tudakozódik, amelyben
az ott levő kazárok a bennszülöttekkel állanak. A törvényes szám egy
pro tizennégy. Ez azt jelenti, hogy a megtámadott népből tizennégy
essék egy kazárra. A megélhetésnek ez az első feltétele. Ha a kazárok
száma meghaladja az arányt, akkor az új vendég iparkodik más
faluba.[75]
Ennek a számításnak az az alapja,
hogy 14 egzisztencia hátán meg lehet élni, mert egyre-másra mindenkinek
a keresményéből 20-20 százalék elharácsolható. Nemcsak megélni, de
gyarapodni is lehet. Kerek számokban beszélve, ha a bennszülött 100
forintot keres egy év alatt: ebből a kazár ki tud szedi magának 20
forintot. Marad a keresőnek 80 forintja. Ha ez a művelet 14
bennszülöttön esik meg: valamennyinek marad 80-80 forintja; de a
kazárnak 280 forintja lesz. A kazár jövedelme 200 forinttal haladja meg
az egyes bennszülött jövedelmét. [76]
A liberális Magyarország védtelen és érdektelen a lengyel zsidók
beözönlésével szemben. A községi elöljáróságok nem mernek az illegális
betelepülőhöz nyúlni, mert annak nagyobb összeköttetései vannak, mint a
falusi jegyzőnek. A határokon átszivárgót védi a vármegye és a
minisztériumok beamterhadai, a "korszellem". A magyart és a rutént nem
védi senki. S a bevándorlás eredménye a századfordulón, hogy Munkács
lakosságának 60 százaléka, Szolyváé 25, Vereckéé 42, Volócé 25 százaléka
zsidó. S a magyar hatóságok tehetetlensége következtében az alig
tegnap érkezett galiciáner tömeg rátelepül a népre. "Bennszülött a
bennszülöttel semminemű vásárt nem köthet, hogy közbül ne álljon a
kazár" , - írja Bartha Miklós. "A nép egy modern tizedet fizet a
kazárnak."
Mi ez, ha nem gyarmati uralom?
A zsidó közvetítése nélkül az
államnál, a vasútnál, az uradalmi erdőkben a rutén, vagy magyar nem
kaphat munkát. Lélegzetelállító uzsora szorongatja itt a népet. A
pénzkölcsönző, ha három forintot ad a nyomorult bennszülöttnek, az
azért - havi kamat fejében - három napot tartozik ingyen dolgozni a
kazárnak. A ruténnek ötszázhúsz percentes kamatot kell fizetnie, ha
lisztre vagy malacra a kazár hitelez neki. ,,A kazár lefoglalja magának
a munkát, és azt ledolgoztatja a ruténnal. Ha adós a rutén, akkor
kamatban dolgozik, és nem kap semmit. Ha nem adós, akkor készpénzért
dolgozik, és kapja a felét."
Ma, évtizedek messzeségéből vád a
liberális Magyarország rendszere ellen, amit akkor írt Bartha Miklós:
"A jóllakás érzése a népnél egy alig ismert állapot." Puliszka,
zabkenyér, szilvalekvár, krumpli az, amelyből a népnek meg kell élnie.
Ha a családban valaki megbetegszik, a kazár csak uzsorára ad
gyógyszerkölcsönt, és minderre hamarosan rámegy az egy-két hold
földecske. A túldolgoztatott rabszolga csak a kazártól kapja a
pálinkát, amely "erőt fokoz, éhséget csillapít, nyomort feledtet". Ma
már hihetetlenül hangzik, de a pálinkauzsorások, tehén-, liszt- és
malac-uzsorások karmai közé került rutén, aki öt forint kölcsönt vett
fel, 15 év alatt hatszáz forintot fizetett ezért a zsidónak. A bírói
eljárás eredménytelen. A kazár batyujában ott van a Tóra és a Talmud, s
az utóbbiban írva vagyon, hogy hamisan esküdni szabad.
"A bizonyítás lehetetlen - írja
Bartha Miklós -, a hivatalos eskü nem eskü. Akivel csak beszéltem,
mindenki meg van győződve, hogy a feltűnő sok hamis esküvésnek véget
vetne, ha kötelezővé tennék a rituális esküt."
"Tíz forint kölcsön után egy évre 104 forint kamatot, tehát ezernegyven
százalékot számít a beszivárgott lengyel-zsidó." E kíméletlen és
szívtelen faj egész élelmességét arra koncentrálja, hogy hurkot fonjon a
népélet gyenge szálaiból, s azt a paraszt nyakába vesse."
A gyarmati sorsot bizonyítja Bartha Miklósnak néhány mondata:
"Ez a nép csak azért szabadult fel Rákóczy féle uradalomnak jobbágyi
kötelékéből, hogy a kazárok igájába kerüljön. Életfonala egy
kétségbeejtő hurok a kazárok kezében.
Minden mozdulatánál kazárba ütközik
ez a nép. Ha fuvarozni akar: kazár a szállító; ha legelőt akar
bérelni: kazár a bérlő; ha útmunkát keres: kazár a vállalkozó; ha
kőfejtésnél dolgozik: kazár a munkaközvetítő; ha pénzre van szüksége:
kazár a hitelező; ha lisztet, dohányt, sót, bocskort akar venni: kazár a
boltos; ha panasza van: kazár a falusi bíró tanácsadója."
Volt-e vajon valaha ilyen gyarmati rendszer Kongóban, Angolában, vagy Indiában, Kínában?
Maga Graetz, a legnagyobb és legsovénebb zsidó történetíró is
megdöbbentő képet rajzol erről a "kazár" uzsoráról, amidőn leírja, hogy
az ukrajnai és kisoroszországi gyarmatok főleg három nemesi család
kezében vannak. Ezek a kozákokra kivetett adók bérletét zsidó
üzletvezetőknek engedték át. A kozákoknak minden újszülött gyermek és
minden új házaspár után bizonyos járulékot kellett fizetniük. Hogy a
járulékok fizetése alól ki ne bújhassanak, a görög templom kulcsait a
zsidó bérlő őrizte, és valahányszor a pap keresztelni vagy esketni
akart, a zsidó bérlőtől kellett kérnie. (Graetz VI. 452.) Ennek
következtében kezdődtek a pogromok, s állítólag 1648 és 1658 között
negyedmillió lengyelországi zsidó pusztult el. Ennek még egy végzetes
következménye volt mind a zsidóságra, mind Európára nézve. Ugyanis ekkor
indult meg a keleti zsidóság áramlása Morvaország, Csehország,
Ausztria és Magyarország felé. A rabbiszékeket sok helyen
lengyelországi talmudistákkal töltötték be, akik aztán a Biblia
ismerete helyett a Talmudtudományt hozták az európai hitközségekbe.
Maga Graetz állapította meg "Geschichte der Juden" című nagy művében,
hogy ettől kezdve még inkább, mint eddig, "a zsidó jogérzéke és
tisztességérzéke általánosságban gyengült. Pénzt keresni és pénzt
szerezni olyan követelő szükségesség volt, hogy közömbös volt előttük a
szerzés módja és az, hogy tisztességgel történik-e." (Graetz III.
472.)
A magyar publicisztikában talán nem
található megrendítőbb, tisztább, emberibb írás, mint Bartha Miklós
"Kazárföldön"-jének "Nemzeti szempont" című fejezete. Valóságos
könyörgés az országot meghódított gyarmatosítókhoz, hogy ne
akadályozzák Egán Ede ruténföldi akcióját, mert a kazár térfoglalása
már a Szent Istváni ország egységét veszélyezteti.
A pánszlávok és nemzetségi izgatók
számára a kazár: főnyeremény. Mert, ha a befogadó Szent Istváni haza
ilyen szívtelenül, oktalanul löki oda más nyelveken beszélő hű fiait a
nyomornak, kizsákmányolásnak, uzsorának, betolakodottak
szabadosságának, akkor amiként a nyíregyházi tárgyalóteremben is
megszűnt az államfenség.
"De nemcsak a rutének dőlnek karjainkba ily (segítő, szociális)
akcióval írja Bartha Miklós. Egy turóczszentmártoni lap már ily című
cikket közölt: Kérünk egy Egánt! Az akció kiterjeszthető az egész
Felvidékre, és átvihető az erdélyi Kárpátokba. Milliók fogják
észrevenni, hogy a magyar haza gondjaikat viseli. Milliók szívében ébred
hála a magyar uralom iránt, és ha megjelenik a tót és oláh igazgató,
hogy telehazudja lelküket: milliók fogják elutasítani, mert vagyonukat.
jólétüket, boldogságukat, kultúrájukat magyar akciónak köszönhetik."
[77]
Azonban látja Bartha Miklós azt is, hogy a kazár barbárságot, sötét intellektuális erő takargatja.
"Gondját viselni hitsorosainknak: nemes kötelesség. Ez a kötelesség a
kazárok irányában nem nyilvánul. Irtózatos lelki sötétségben élnek, és
fáklyát nem gyújtott nekik a P. (Pester) Lloyd soha. Ellenben nyitott
szemmel nézte végig azt a rombolást, mit a kazár véghez vitt. Tűrte
hitsorosainknak bűneit. Nem jajdult fel az égbekiáltó uzsora
áldozatainak nyomora miatt."
Kossuth egyik legjobb hívének, a
szabadság és a humanizmus tollforgató magyar apostolának szívéből aztán
feltör a keserűség, de nem a gyűlölet:
"De néhány ezer bevándorolt ember kedvéért, akik nem igaz polgárok, akik
csalásból, hamisításból és uzsorából élnek: talán csak még sem
engedhetjük elpusztítani a föld népének százezreit?"
És utána néhány sorral felmerül
Bartha könyvében a nemzetfelosztás és a majdani Trianon víziója is.
Amint megírja, elbolondított tótjaink Szvatopluk birodalmát emlegetik,
az oláhok Dákó-Romániát, a délszlávok Nagy-Szerbiáról álmodoznak. Két
Trianon árnyéka sötétlik e próféciákban, amelyeket csak akkor lehetne
ábrándokká degradálni, ha a magyar állam, a közigazgatás legalább
emberi, kizsákmányolástól, uzsorától és nyomortól mentes életet tudna
teremteni a nemzetiségek számára. Ennek azonban útjában áll a tegnap
érkezett kazár, a mögötte uralkodó pesti sajtó-intellektualizmus, az
idegen kézbe jutott bankok pénze. Aki ebben az akcióban nincs velünk,
az a magyar nemzeti állameszme ellensége! - kiált fel Bartha Miklós. És
már késő van.
Komáromi János így ír róluk "Jegenyék a szélben" című regényében:
"Ahová lép, amihez egyszer
hozzányúl ez a nép: minden elpusztul ottan. Egyszer azt olvastam róla
valahol: "Ez a faj arra van kárhoztatva, hogy vesztére legyen az
embernek, akivel érintkezik; a háznak, ahol lakik; az állatnak,
amellyel dolgozik.
... mert az a bizonyos végzetszerű kéz mindenhova elér, ha a világ másik
végére menekülsz előle, még ott is torkon ragad és megfojt....
... Olyan nép ez úrficska, mint az aranka a lucernásban. Nem a földből
él, hanem a lucernából, és ha nem irtjuk, kikél és megfojt minden táblát
a határban... Ma még csak a rusnyákot eszik, s az urak nem akarják
meghallani jajgatásukat... a rusnyákok után az urak kerülnek sorra! Vége
lesz az egész Magyarországnak!
... S mivel szolgáltam rá, hogy
hónapról-hónapra kellett figyelnem magamon szörnyű süllyedésemet, és
bárhogy erőlködtem ellene, minden erőlködésem után még jobban lenyomtak
a piszokba és a nélkülözésbe. Mi volt a bűnöm? Hogy egyszer
diákkoromban én is odavetődtem azok háta mögé, akik kiadták a jelszót:
"megfojt és kihűlt torkunkra hág ez a faj. Magyarok vigyázzatok
magatokra..." Mert iszonyatos vége lett ennek a kis csapatnak is! Ma
már a világ minden táján szétverve feküsznek a föld alatt, miután előbb
szertezüllesztették, koldusokká tették őket... Ez a nép, amely ellen
most indulunk, olyan nép kedves Drabik, hogy végzetszerű keze elér a
világ másik oldaláig, s ott is magába fojtja a lelket, ha egyszer
vétkezett ellene..." [78]
"A múltat semmivé tették, a jelent
elpusztították. De ez mind nem elég. Nekik a jövendő is kell" - sikolt
fel a Szent Istváni Magyarországért aggódó székely publicista.
A liberális magyar urak azonban a
beszivárgottak kedvéért magára hagyták a népet. Midőn egyik kis
falucska lelkésze 100 négyszögöl földet kért templomépítésre a
Schönborn uradalomtól, ez megtagadta a 20 forint értékű földet:
"Hej, pedig egy ilyen kis templom erős vár a kommunisztikus és
anarchisztikus irányzatok ellen" - sóhajt fel Bartha Miklós, aki bár nem
tudhatta, de előre látta, hogy 19 évvel később a Kárpátalja
Csehszlovákia része lesz. Azt azonban tudta, hogy a nemzet elvérzik, a
Szent Istváni népközösség feloszlik, s ennek oka senki más csak a
gyarmatosító hatalom legjobb pionírja, a kazár, s a mögötte álló idegen
banktőke, a sajtó. Solymosi Eszter nagy pere után a magyar kivándorlás
kezdődik. S amikor a gyűlölettől megszállott kazár gyarmatosító lelövi a
hegyvidéki akció vezetőjét, Egán Edét, Rákóczi hű rutén talpasa
számára sem marad más kiút, mint az elvándorlás. Jön az elvérzés, úgy,
ahogy Bartha Miklós könyvéből közöljük ezt a történelmi dokumentumot.
ELVÉRZÉS
"Minél tömegesebben vándoroltak
be Galíciából, annál nagyobb mérveket öltött a rutén kivándorlás. A
betolakodók kinyomták helyükből a bennszülötteket. Ez a folyamat három
évtized óta tart. A sorvadás fokozatosan és vidékenként vett erőt a
népen. Emiatt nem okozott országos feltűnést. Egy kazár kiszorított az
ősi tűzhelyről négy-öt rutént. A kazár mindenütt mutatta magát, minden
üzletnél megjelent, minden vállalatnál közreműködött, s ezzel
megötszörözte önmagát. Papnak, tanítónak feltűnt a népdeficit.
Fináncnak, közigazgatásnak, bíróságnak nem tűnt föl, mert ennek az
aktája szaporodott a kazárok szaporodásával.
Most már hatvanezerre teszik az
Észak-amerikai Státusokban letelepült rutének számát. Egyik-másik
lelkes pap utánuk ment, hogy egyházilag és iskolailag szervezze őket,
megőrizze emlékeiket, és ápolja ragaszkodásukat a magyar haza iránt. A
kísérlet meddő maradt, mert a rutének időnap előtt áldozatul estek a
kiterjedt pánszláv agitációnak. Ezt az agitációt melegen istápolja az
orosz diplomácia. A vezéreket pénzzel látja el. Elszakadt népünk közé
jól fizetett papokat küld. Iskolákat állít. Ügyes-bajos dolgaikat
ellátja. Érdekeiket az orosz konzulok felkarolják. Munkához segítik a
népet. Szervezik a szegényügyet és a betegápolást. Ilyen gondolkozással
szemben a rutén lelkész, aki csak ideális hatásokra dolgozhatott,
eredmény nélkül tért vissza hazánkba. A szegény ruténnek Amerikába
kellett menni, hogy hazája ellenségévé legyen.
Beregben az Egán akciója óta
megszűnt a kivándorlás. Ez a tény minden statisztikai adatnál jobban
beszél. A munka nélkül szűkölködő népnek Egán munkát adott.
Télen át utat építtetett a Bereg és
Máramaros között fekvő vízválasztón. Az ilyen feladat nehézségeit csak
az tudja mérlegelni, aki már fáradozott abban, hogy valahová út
építtessék. Beleszól abba egy néhány főszolgabíró, egy pár alispán, két
közigazgatási bizottság, két vármegye, két főispán, két minisztérium,
két állammérnöki hivatal és ezeknek összes pereputtya. Azonban az út
megépült.
Nyáron át mezőgazdasági munkásokat
helyez, el Egán különböző uradalmakban. Csupán Mezőhegyesen hatszáz
rutén munkás volt a múlt nyáron elhelyezve. Egyelőre nehezen ment a
dolog. Mezőhegyesen panaszkodtak, hogy a rutén nem válik be. Nem is
csoda. hiszen alapjában véve, a rutén erdőmunkás. De Egán odautazott.
Rendbe hozta a táplálkozási viszonyokat. Gyöngéd elnézésre bírta az
uradalom igazgatóságát. Olyan munkát kért ruténjei számára, ami nekik
kevésbé szokatlan.
A pán főnagyságos úr látása kedvre
derítette őket. Érezték, hogy ott sincsenek elhagyatva; hogy az ő uruk
ott is gondoskodik róluk, és mindennek a hatása az lett, hogy négyötöd
része a munkásoknak bevált, és az uradalom olcsóbb munkaerőhöz jutott.
Az idén nyolcszázan mennek Mezőhegyesre.
De Máramarosban nagy mértékben
folyt a kivándorlás. A hegyvidéki akció ott csak most veszi kezdetét.
Százával jelentkeztek a községek hitelszövetkezetek és áruraktárak
alakítására. A lelkészek itt is hajlandók a munka élére állni. Azonban a
közigazgatás részéről nemigen tanúsítanak meleg párfogást. Megvannak
anélkül is. Kivált az áruraktárak ellen emelnek kifogást, mert ezek
szerintük a meglevő kereskedésnek okoznának káros versenyt.
Az Egán kitartása elől kissé meghátráltak. Legújabban megnyugodtak az
áruraktárak felállításában is, de azzal a furcsa kikötéssel, hogy ezek
csak bizonyos meghatározott cikkek elárusításával foglalkozhassanak.
Ravasz ostobasággal olyan árucikkeket jelöltek meg, aminőkre a népnek
nincsen szüksége.
Máramarosban azt hiszik, hogy ez
jogos védelme a meglevő kazár boltoknak. Pedig ez kiváltság in otima
forma. Tehát egyik neme a mi híres liberalizmusunknak. Az országvédő és
országfenntartó nemesség kiváltságainak még az emlékétől is fellázad
minden hű liberális kebel. Pedig az a kiváltság rég letűnt. Maga a
nemesség mondott le róla, külső kényszer nélkül. Maholnap letűnik a
nemesség is, és a liberalizmus gondoskodni fog sírgyalázó epitáfiumokról.
De a kazár kereskedő egészen más. Azt óvni kell a versenytől. Ha a
liberális felfogás ennek az érdekében ejt csorbát: akkor fordítsunk
egyet a liberális köpönyegen. Keressünk formulát, hogy adhassunk neki
kiváltságot. A köpönyeg bélése konzerváló jelszavakat is tartalmaz. Hol
az a bélés? "Gondozzuk a meglevő egzisztenciákat!" Tehát védjük a kazár
kereskedést.
Bizony kerékbe tört fogalma ez a
kereskedésnek és megbélyegzése ama szép és civilizátor mesterségnek.
Megvenni a bocskortalpat, a savanyított uborkát, a petróleumot, az
ekevasat és eladni ötszáz percent nyereséggel; eladni hitelbe, hogy az
ötszáz percentből ezerötszáz legyen. Arra utazni, hogy a rutén
megittasodjék, s részeg fővel ostobaságokat csináljon, és ennek a révén
ellicitálni feje alól a párnát, feje fölül a hajlékot... Piha! ...
Mióta nevezik ezt a gaz uzsorát kereskedésnek?! És micsoda
közgazdasági, politikai, erkölcsi törvény alapján érdemes ez az
áruuzsora nemcsak védelemre, hanem még privilégiumra is?
Azalatt pedig, míg az elvi harc
folyik Egán és a vármegye intéző körök között, megérkezik Budapestre
egy szomorú vonat. A kormány már megkapta Máramaros fölterjesztését,
hogy ott mások a viszonyok, mint Beregben; ott csak cum grano salis (egy csipet sóval) van
szükség áruraktárakra; ott a kazár üzérkedés nem öltött veszélyes
arányokat; a bevándorlás ellen is megtétetett minden óvintézkedés.
Kivándorlásról pedig szó sincs.
A szomorú vonat pedig megérkezett.
Egán előre tudta, hogy meg fog
érkezni. Jelentést is tett arról a belügyminisztériumban. Intézkedett
is a belügyminisztérium, hogy ha rutén vonat érkeznék, egyelőre ne
továbbítsák.
A vonat megérkezett.
Kétszázhetvenöt rutén ült benne, férfi, nő és gyerek. Öregasszonyok,
szoptatós asszonyok, serdülő leányok, mezítlábas gyermekek.
Ökörmezőről, Kalocsaházáról, Szinevérpolyánáról jöttek. Tehát Máramaros
megyéből és Brazíliába mennek. A múlt héten is elment egy szállítmány.
A jövő héten is indul egy. Pedig a jelentés szerint kivándorlásról a
preventív intézkedések után szó sem lehet.
A föltartóztatott vonat tartalmát a
belügyminisztérium rendőri osztálya a dologházba ürítette ki. Itt a
rutének lakásban és élelmezésben részesültek. Egán a kormánynál
alkalmazott rutén tolmácsot kioktatta a mondani valóra és a dologházba
küldötte. Eközben sürgönyözött legékesebben szóló lelkész munkatársának
Beregbe, hogy jöjjön azonnal. De a tolmács kísérletezése sikertelen
maradt. Másnap a megérkezett lelkész próbált a szívükre beszélni. Nem
használt. Ők mennek.
Ezalatt Egán útmunkát eszközölt ki a
kereskedelmi kormánynál. Programja szerint kibérelt volna egy
szerfölött nagy és most üresen álló istállót - amely az építendő út
közepén fekszik - a Schönborn hitbizományi uradalomtól a családok téli
elhelyezésére. Saját felügyelete alatt főzetett, süttetett volna az
asszonyokkal. A munkaképes férfiak 80, a nőknek 60, a gyermekeknek 30
krajcár napszámot és élelmet állapított meg.
Harmadnapra Egán megjelent a dologházban.
- Térjetek vissza!
- Nincs hova. Mindenünket eladtuk. .
"Munkát adok nektek télen. Hajlékot is, élelmet is. Öt hónap alatt a
férfi gyűjt 112 forintot, az asszony 84-et, a dolgozó gyermek 42-őt.
Pálinkára, dohányra, ruházatra ebből elfogy valami. De marad egy
családnak 200 forintja. (Ez november elején volt.) Tavasszal
visszavásároljátok házatokat. Beálltok a szövetkezetbe. Akinek szüksége
lesz, pénzt kap onnan, hogy gazdaságát fölszerelje. Az a pénzetek is
megmarad, amit most az útra visztek, Állami tehenet is kaptok, úgy, mint
Beregben, és legelőbérletet a kincstártól.
- Nem térünk már vissza, megyünk
Brazíliába. . "Legyen eszetek. Ott nem érti meg senki a ti nyelveteket.
Nem lesz templom, ahol imádkozzatok. Nem lesz pap, aki vigasztaljon.
Még temető sem lesz, ahova a kisgyermek elhantoltassék. Idegenek
lesztek ott. Kihez fordultok tanácsért, igazságért, oltalomért?
Agyonvernek és nincs aki megbüntesse a gyilkost. Házatok nem lesz, hogy
lepihenjetek. Nem látjátok többé szép hegyeiteket. A szomszédot nem
fogjátok ismerni. Gyümölcsfátoktól örökre megváltok, pedig apátok
ültette azt. Meglátjátok: nem olyan lesz a forrás vize, mint otthon
volt; a kő sem olyan lesz, a patak sem. Más virág terem ott a réten,
más bogár mászkál a gyepen, más nap süt az égen. Ne menjetek oda."
- Elmegyünk, pán főnagyságos úr.
Lesz ott nekünk hajlékunk is, tehenünk is, földünk is, gyümölcsösünk
is. Itt van az írás. Nyomtatva van, kép is van rajta.
A csalogató egy kis füzet volt.
Címlapján egy farm van színes nyomással. A kép hátterében csinos
tornácos ház, oldalt istálló, az udvaron baromfi, néhány tehén, két
ökör az eke előtt, két ló egy megrakott kocsival, oldalt virágzó
gyümölcsfák, elől búza, zab, tengeri és lóheretáblák kövér terméssel. A
füzet leírja, hogy minden rutén család kap ingyen egy ilyen belső
telket, külsőséget, amelynek hossza két, szélessége egy kilométer, két
ökröt, három tehenet, két lovat a hozzá való szerszámokkal. A képen
füstöl a kémény, rutén leány piros csizmában feji a tehenet, a ház
előtt hársfa árnyékában ül a rutén gazda, akihez gömbölyű menyecske
közeledik párolgó tállal.
A rutén ember a mennyországot sem
képzelne ennél szebbnek. "De ez mind nem igaz. Titeket megcsalnak. Ez
mind csak arra való, hogy megtöltsétek a hajót, s kifizessétek a
vitelbért. Ne higgyétek, hogy ingyen földet kaptok. Ingyen föld nincs a
világon. Telket, házat, barmot sem kaptok ingyen, sem pénzért, mert
ott, ahová visznek, csak pusztaság van. Se falu, se város. A hajó kirak
titeket egy terméketlen, sivár, kiégett tengerpartra. Aztán fütyül, és
odébb surran a nagy vizen. Ti a parton maradtok. 'Alá is út, fel is
út.' Csakhogy még út nincs. Merre lesztek el? Ami pénzetek volt, azt
elfizettétek a hajóskapitánynak. Eleségetek rég elfogyott a hajón.
Nyakatokon a batyu, az apró gyermek, az öreg szülő.
Hová, merre? Mert nem vár ám ott a
parton senki reátok. Jól megértsétek, én mondom nektek. Kérdezzétek meg
Beregben, hogy jó ember vagyok-e? Láttátok-e a szép kövér gulyát a
névtelen havason? Láttátok-e a tiszta, csinos, olcsó állami boltokat?
Hallottátok-e, hogy ezer meg ezer rutén gazda szabadult meg két év
alatt az uzsorától? Hát azt, hogy száz meg száz ember telket, földet,
ökröt vásárolt? Hát én mondom nektek, aki hozzátok is elmegyek, hogy
ott is úgy legyen, mint Beregben; én mondom, hogy titeket most
megcsalnak. Ez a kép, ami itt a füzetben van: hazugság. Ez a sok
ígéret: mind hazugság."
"Az a hajózási vállalat, amely
vinni fog, csak azért alakult, hogy vigyen. Neki portéka kell. Ti
lesztek a portéka. Ha odaértek, senki sem fog veletek törődni. A
parttól elindultok és mentek, amerre a szemetek lát. Hová? Órákig
kóboroltok, mint a bitangba került jószág. Keresitek a falu tornyát, de
nincsen sehol. Sütőkemencében ha volnátok, ott sem volna nagyobb
hőség, mint azon a kiaszott pusztaságon. A forró nap kiszívja minden
erőtöket. Asszony, gyermek vízért imádkozik. Forrást kerestek, nincs
sehol. Árnyékot kerestek az sincs."
"Mit csináltok azokkal, akik
ellankadnak, tovább vánszorogni nem tudnak, kidőlnek a hőségtől?
Otthagyjátok a kopasz földön, hogy elpusztuljon, mint egy beteg kutya?
Mivel hantoljátok el? Hol a pap, hogy beszentelje, hol a harang, hogy
megszólaljon, hol a koporsó, hogy elföldeljétek? Alig, hogy
otthagyjátok, már gyűl a csókasereg, a varjúsereg a hollósereg; Ott
kóvályognak elhagyott társatok feje fölött. A szemét vájják ki
legelőször."
"Aki bírja, tovább megy. Hová?
Nincs aki útba igazítson, mert ha láttok is embert, beszélni vele nem
tudtok. Elérkeztek egy gyapotültetvényhez. Oda kell talán három munkás.
De csak férfi. Melyik legyen a három? Mit csináljon az a három a
családjával? Hát a többi hová legyen? Láttátok az országút porát,
amikor felkavarja a forgószél? Ez a ti sorsotok Brazíliában. A
porszemek szétszóródnak. Ti is. Elszakít egymástól az élet, elszakít a
betegség, elszakít a halál. Hát ne menjetek! Én magam visszaviszlek a
patakos völgyekbe. Munkát adok nektek. Veletek maradok. Hozzá segítlek,
hogy házat, telket vásároljatok. Maradjatok itthon."
- Elmegyünk, uram, nem tehetünk
másként, Rudolf trónörökös úr vár ott reánk, aki nem halt meg, csak
elbujdosott, s új hazát teremtett a rutén népnek.
"Balgák vagytok. Megcsaltak. Ugye a
királyi boltos mondta ezt nektek? Hazudott. A kalocsaházi kocsmáros is
mondta, ugye? Az is hazudott. Ők pénzt kaptak a hajózási vállalattól
ezekért a hazugságokért. Nekem higgyetek, mert én jó ember vagyok. Ha
igaz, amit ők beszélnek, miért nem mennek Brazíliába? Miért nem
foglalják el ők azt a szép tanyát és azokat a nagy termőföldeket?
- Mert a zsidóknak nem adja ám a jó
király. Egán meglepetve kérdezte: "A zsidónak nem adja és nektek
odaadja? Miért nem adja annak, és miért adja nektek?"
- Azért, mert a zsidót a jó király
nem szereti. Tudja, hogy az ő ruténjeivel a zsidó rosszul bánik. Azt is
tudja, hogy a rutén jó katonája volt az ő nagy vezéreinek, Rákóczinak
és Kossuthnak. Most, hogy elszegényedtünk, mert a zsidó elvette
mindenünket, a jó király meg akar jutalmazni, s megparancsolta a
fiának, hogy minket Brazíliában boldoggá tegyen.
Egán belátta, hogy itt a hit a
legsötétebb babonává alakult át. Ennek a csapatnak a katasztrófája
elkerülhetetlen. Irtózatos logikai renddel van ez a nép kioktatva. A
kazár ügynök arra tanította őket, hogy a kivándorlást a király csinálja
a nép megjutalmazására. A kazár nem mehet Brazíliába, mert a jó király
haragszik reá. De a ruténre királyi jutalom vár ott, mint Rákóczinak
és Kossuthnak jó katonájára.
Megjegyzendő, hogy az ékesszóló
lelkész az Egán utasítására magával hozott Bereg megyéből egy rutén
parasztot is, ki hasonló csábítások folytán már megjárta Brazíliát.
Szörnyű viszontagságokat állott ki. Családja ott veszett. Ő maga
különös véletlenségből egy gőzösre akadt, amely megkönyörült rajta és
alkalmazta a szénkamrában. Leírhatatlan nélkülözések és szenvedések
között hazakerült. Egán ezt is felhasználta kapacitációra. Úgy vélte,
hogy ennek, aki ott járt, mindent látott, élő tanúja a csalásnak és
hazugságnak, aki szintén mindenét eladta, hogy útiköltsége legyen,
akinek a sorsa az övékkel egyforma - hogy ennek inkább fognak hinni,
mint neki. De a szerencsétlenek ennek sem hittek.
Még egy erőfeszítést tett Egán a belügyminiszternél. Úgy okoskodott,
hogy ennél a népnél nem a szabad akarat működik. Ezek elbolondított
emberek. Cselekvésüknek nincs beszámíthatósága. A józan értelmet kiverte
agyukból a csábítás. Ezek tehát kiskorúak, akiket gondnokság alá kell
venni. Vakságukban kész veszedelembe rohannak. Mintha csak egy
tehervonat elébe dobnák magukat, vagy mintha a Dunának mennének, hogy
belefulladjanak. Hasonló eszeveszettség hatóságilag megakadályozandó.
Ezeket éppen úgy nem szabad útra ereszteni, amiként nem szabad egy
pesties házba a falu lakóit bebocsátani. Ezek e pillanatban őrültek.
Tehát nem lehetnek Önjogúak. Nem rendelkezhetnek sorsuk fölött. Nem
tűrhető, hogy 80-90 elbolondított férfi kétszázkilencven asszonyt és
gyermeket végpusztulásba sodorjon.
Egyetlen menekülési esély, ha
rábukkannak valami osztrák konzulra, s ez hazaszállíttatja őket a
magyar állam költségén. Önmagát védi tehát az állam, ha nem tűri
elvérzésének ezt a nemét, és előre megakadályoz nagy kiadásokat.
Ezekhez hasonló érvekkel a
belügyminisztérium is át volt hatva, azonban nem vélte.
megengedhetőnek, hogy a jogéletbe ily mélyen bevágó kérdést önállóan
intézzen el. Jogi tanácsot kért tehát az igazságügyminisztertől, aki
azt felelte, hogy törvénykönyvünkben nincs alap azon kivándorlók
rendőri visszatartására, akik bűncselekményt nem követtek el, és rendes
útlevéllel vannak ellátva.
Bűnösök pedig nem . voltak ezek a
nyomorultak. Útlevelük is volt. Hogy is ne lett volna, amikor a község
jegyzői kar jelentékeny hasznot húz az útlevelek kiállításából. A
szomorú vonat tehát négy napi küzdelem után elindult, neki a
messzeségnek, a bizonytalan életnek, a bizonyos halálnak. Láttam a
szerencsétlenek menetrendjét. Állomásról állomásra, óráról órára van az
útjuk megjelölve abban a füzetkében, amelynek címlapján a boldog farm
ál. Mennyibe kerül a jegy Budapestig, onnan Fiuméig, onnan Udinéig? Hol
kell átszállni egyik vonatról a másikra? Mennyi az időzés itt vagy
ott? Milyen kinézésű ember várja őket Budapesten, Fiuméban, Udinéban?
Ez mind apróra le volt írva. Az utasításban hangsúlyoztatik, hogy senki
mással szóba ne álljanak, csak azzal, aki megjelöltetett. A
kérdezősködőknek feleletet ne adjanak. Útjuk célját senkinek el ne
árulják. Annyi pénzzel induljanak útnak, hogy amikor Genuába érkeznek,
még legyen nyolcvan forintjuk, mert személyenként ennyi a hajódíj
Brazíliáig.
Ezt a vállalatot Silvio Notário
udinei közjegyző vezeti. Ennek az úrnak Máramarosban kazár ügynökök
állanak rendelkezésére. A vállalat egyetlen célja az, hogy a Genuában
alakult hajózási társaság szállítmányokra tegyen szert. A kazár
ügynökök elég nyíltan űzik a toborzást. Ebből kettős hasznuk van.
Százalékot kapnak a vállalattól, s a megbolondított nép áruba bocsátott
vagyonát kótyavetye árban szerzik meg.
Azokat a községgyűléseket,
amelyeken a kivándorlás módozatait részletesen megbeszéli a nép, kazár
befolyás következtében a községbíró szokta összehívni.
Ezen a helyen csak egy csapatról
számoltam be. Azonban sokan mennek. Pár hónap alatt több ezren
vándoroltak ki. Máramaros némely vidéke megbolygatott méhrajhoz
hasonlít. Minden megmozdult: az emberek, a háziállat, a fölszerelés, a
berendezés, Mert mindent pénzzé tesznek, hogy mehessenek. Még a ház is
megmozdult a fejük fölött. A föld is megmozdult a talpuk alatt. Csak
Máramaros kormányzati lelkiismerete nem mozdult meg. Így vérzik el a
nemzet és így szüretel a kazár."
Ekkor azonban hiába írt már Bartha Miklós a rutén felszabadításáról. Maga az országbíró magyar nép is idegenek szolgája lett.
A Verhovináról hiányzott egy templom, amelyre a Schönbornok sajnáltak 20 forintot áldozni.
Igen! Egy ilyen kis templom erős vár lett volna "a kommunisztikus és anarchisztikus" irányzatok ellen.
És Kárpátalja ma a kommunizmus gyarmata. Szovjetoroszország részlege. Európa szívébe tolt ék és tőr.
S mondjuk meg: hogy ez így van, így történt, abban nem egyedül a kazár a hibás.
VI. fejezet
ANTISZEMITIZMUS?
A zsidó világhatalom tényleges
megalapozója tulajdonképpen egy szerencsétlen, vagy inkább rosszul
meghatározott fogalom volt: antiszemitizmus. A. szót 1873-ig nem
ismerte senki. Ekkor merült fel először a korai német fajvédő
publicisztikában. Nem zsidó oldalról feltalált, de mégis súlyos fogalom
volt ez, mert ürügyül szolgált arra, hogy az emancipációtól a
világuralomig segítse a zsidóságot. Szerencsétlen volt, 'mert faji
alapra helyezett egy politikai, társadalmi és világnézeti kérdést. A
zsidók nem szemiták. A tudományos kutatás régen megállapította, hogy a
zsidó nép különféle embertípusok keresztezéséből keletkezett. [79]
Legjobb esetben a zsidók fele volt szemita származású.
A második hibája volt a fogalmi meghatározásnak, hogy valóban magában
hordozott valami negatívumot, amely sokszor a kultúremberekre
visszataszítóan hatott. Az "anti" szócskát egyetlen embercsoporttal
szembeni gyűlöletnek, tehát alantasabb érzésnek lehetett tekinteni, ami -
az úgynevezett és általában elítélt "antiszemitizmus" ezenfelül -
sokszor jobb hiányában faji síkra vitte át a harcot, amely csak igen kis
százalékban lehetett vallási és faji harc. Mert lényegében nem a zsidó
faj kisebb vagy nagyobb értékűségéről, hanem a Tanról volt szó, amely a
nemzetek fölötti nacionalizmust és a keresztény országlási renddel
egybe nem hozható politikai institúciót a gyarmatosítást jelentette.
A zsidóság kitűnő taktikai érzékkel feszítette szét a fogalmi
meghatározás helyességén mutatkozó rést, és igyekezett annak
felhasználásával még több sajnálatot kelteni maga iránt és még több
hatalmat hódítani.
A tudatlan és tájékozatlan ember
valóban "antiszemita". Azt hiszi, hogy egy szellemi, gazdasági,
politikai és sajnos, ma már világpolitikai problémát el lehet intézni,
akár átkozódásokkal, akár gyermekes hiedelmekkel, vagy megbukott
fajelméleti jelszavakkal. Veszélyes és káros antiszemita az, aki az
egész kérdést a synhedrion és, a nép, Krisztus meggyilkolásán keresztül
ítéli meg a zsidót, de nem ismeri a Tant. A Talmud és a Toledót Jesú
(Jézus életrajza), "istenkáromló gyalázkodásokkal s torzításokkal
telített koholmányok, mesék, ma is élnek még a zsidók köztudatában és
táplálják a "Názáreti" iránti gyűlöletüket." [80]
Az indulatokra hajlamos antiszemita
csak a zsidó ember bizonyos tulajdonságait gyűlöli, gúnyolja. Nem
tetszik neki a pajesze, a kaftánja, a lúdtalpa, esetleges
tisztátalansága, s hajlandó gyorsan egy pofonnal megoldani a maga
zsidóproblémáját. Hasonló alantasság főként az emberre átvetíteni a Tan
törzsi nacionalizmusát, holott ezért személyileg egy zsidó nem
felelős. Ez a Tan azonban gyűlöletet hirdet, és ezért gyűlöletet vált
ki. [81] ' .
Az úgynevezett infantilis antiszemitizmus valóban buta jelenség, amely
ténylegesen - sokszor - irigységen, tudatlanságon, műveletlenségen,
személyi sértődöttségen, vagy faji gőgön alapszik. S ez segített a világ
fölötti hatalmat az ő kezükre juttatni, mert mindig alkalmat
szolgáltatott arra, hogy a zsidók megsajnáltassák magukat, s
humanizmusért kiáltozzanak akkor is, amikor például az uzsorától akarták
eltiltani őket. A primitív orosz tömegek barbár pogromjai a
kultúreurópát menekülő zsidókkal töltötték meg. Ezek kergették még
Amerikába Oroszország zsidó tömegeit, hogy azok ott épp. oly uralmi
réteggé váljanak, mint mindenütt. A félzsidó Heydrich SS-vezér faji
antiszemitizmusa vitte a koncentrációs táborokig a keleti zsidóság egy
részét, hogy azután a megmaradottak, szenvedéseik jogán később 40
milliárd márkás német jóvátételt és világhatalmat igényelhessenek
maguknak.
Semmiképpen nem lehet azonban antiszemitának tekinteni azokat, akik
tudományos megalapozottsággal, minden faji demagógia nélkül egy
politikai képlet, közelebbről az országhódítás ellen harcoltak.
Ma már súlyos tévedésnek látszik,
hogy az ország és a nép helyzetét látók "antiszemitáknak" nevezték
magukat, és hogy 1993. október 6-án Budapesten megalakult az
országgyűlési antiszemita pártkör. Ismételjük: az elnevezés
szerencsétlen volt, mert a fogalom negatívumot hordozott magában.
Azonban Istóczy Győző, Simonyi Iván, Ónódi Géza és Széll György magyar
népünk védelmére nem tudtak jobb fogalmat találni, mint ezt. Később a
rosenbergi szellemű német Rassenschutzgesetz lejáratta a fajvédő
fogalom értelmét is, mert a zsidóságot, mint fajt összetévesztette a
politikai institúcióval. A Méhely Lajos fogalmazta magyar fajvédelem is
egészen más volt. A nép védelme, de nem a vérség, hanem a szociális
gondolat jegyében.
Azonban épp azok a magyarok, akik
"antiszemitáknak" nevezték magukat, nem a zsidó faji, hanem a zsidó
politikai és gazdasági uralom, tehát Szent István országának
gyarmatosítása ellen küzdöttek. [82]
Még a magyar "antiszemita párt" megalakulása előtt Istóczynak sikerült
nemzetközi síkra emelni ezt a kérdést. A német Sozialer Reichsverein dr.
Henrici javaslatára elsősorban a szociális jogaiért küzdő magyarokat -
közelebbről Istóczy Győzőt és Simonyi Ivánt - hívta meg az 1882.
szeptember 11-i drezdai kongresszusra. A kongresszus elnöke Bredow,
nyugalmazott százados és Simonyi Iván, magyar országgyűlési képviselő
volt. Már a második napon elfogadták Istóczy Győző kiáltványát, s
elhatározták, hogy azt az amerikai és az összes európai kormányoknak
megküldik.
Feltűnően érdekes, hogy a drezdai
kiáltvány csaknem teljesen elfogadta a magyar álláspontot, amely nem
faji harcnak tekintette, hanem mindig is politikai, szellemi, gazdasági
szempontból vizsgálta a gyarmatosítási törekvéseket.
A drezdai kiáltvány, amely az első nemzetközi keresztény összefogás
eredményéből jött létre nem a faji ellentéteket hirdeti, hanem a világ
és országhódító törekvésekre, tehát a lényegre utal. [83]
Tulajdonképpen az, akkori német
vezetők is Istóczyn keresztül egyenesen Kossuth Lajostól tudják meg,
hogy itt nem faji és vallási, hanem politikai hatalmi harcról van szó. S
ezt a magyar álláspontot mint a drezdai kiáltvány világosan mutatja,
magukévá teszik. Nem emberek, hanem elvek ellen küzdenek, méghozzá az
önvédelem jegyében. Világosan bizonyítja ezt magyar viszonylatban a "12
röpirat" 1833. szeptember 15i száma, amely Istóczy tízpontos
programját közli. Ebben is csak a hatalom megtöréséről van szó, de nem a
zsidók üldözéséről.
Nem lehet eltitkolni, hogy Kossuth
Lajos, aki 1844. május 5i vezércikkében az antiszeminizmustól mentes
magyar állam és társadalom védelme alapjait rakta le, éppen ebben a
kritikus időszakban, kissé változtatott véleményén. Gelléri Mórral
folytatott beszélgetésében 1883-ban elismeri, hogy a magyar népnek sok
oka van az antiszemitizmusra. Ennek ellenére kifogásolja az antiszemita
párt programját, és azt mondja, hogy az antiszemitizmus okait
gazdasági intézkedésekkel kell levezetni. És itt az emigráns Kossuth
erőteljesen szembe kerül a szabadságharcos Kossuthtal, aki 1844-ben az
emancipáció ellenes tanát meghirdette. Az általa végzetesnek tartott
politikai institúcióból - íme - országfoglalás lett. Nemzetellenes
hódítás és gyarmatosítás épp azon a területen is, amelyről az ifjú
Kossuth' az "Éhségmentő intézetekben" írt. Istóczy Győző ezért a hazai
élettől elszakadt Kossuthnak most saját elveit olvassa fejére. "A
zsidókérdés nem csupán gazdasági kérdés, ma már nemzeti létkérdés, ma
már az a kérdés. hogy a magyar vagy zsidó elem legyen az uralkodó
Magyarországon." [84]
Kossuth azonban mégis megmaradt
régi álláspontja mellett, és a galíciai bevándorlás megtiltását, a
bevándorlási törvény megalkotásának okvetlen szükségességét
hangoztatta.
Ennek ellenére Kossuth
állásfoglalása hátrányosan befolyásolta a magyar antiszemita párt
választási esélyeit. A várt 70 képviselő helyett 20 kapott mandátumot,
noha a választási manifesztum hangoztatta, hogy a párt csak alkotmányos
és törvényes eszközökkel akarja célját elérni. [85] A zsidóság
kétszázezer forintot vetett be arra a célra, hogy Istóczy mozgalmának
győzelmét megakadályozza. A párt azonban már nem tudott elegendő
jelöltet állítani a biztos kerületekben sem, mert a terror, a
megfélemlítés, az anyagi függőség 16 évvel az emancipáció után, akkora
volt, hogy igen sokan nem merték vállalni a nyílt állásfoglalást az
ország belső függetlensége érdekében.
Annyit azonban mégis elértek, hogy
az ellenfél kerületeiből kisöpörtek sok megalkuvó politikust, élükön
Eötvös Károllyal, a tiszaeszlári védővel. Kibukott Polonyi Géza, Helfy
Ignác, Mezei Ernő. Elérték, hogy még a választások előtt a felsőház
hat szavazattöbbséggel elvetette a zsidó-keresztény házasságokról szóló
törvényjavaslatot. A felsőház állásfoglalására az ország minden
részéből félmillió aláírással bizalmi nyilatkozat érkezett.
Az eltérés a kossuthista és
széchenyista alaptól végzetesen megbosszulta magát úgy a magyarságon,
mint a zsidóságon. Az országhódítók hamarosan meghirdették, hogy a
velük szembeni állásfoglalás - barbárság. Mindenki tehát, aki
ragaszkodott a fennálló országlási rendhez, a magyarsághoz, a
keresztény jogállamhoz és magyar nép országmegtartó hagyományaihoz, a
szentesített törvényhez - "antiszemita lett". Vagyis barbár. Barbár
volt, aki meg akarta alkotni a bevándorlási törvényt - tehát maga
Kossuth is - kannibál, aki meg akarta szüntetni a népet fojtogató kazár
uzsorát, antihumánussá kiáltották ki a bírót, aki megbüntette a
gyilkost, a csalót, a hamisan bukott kereskedőt. Antiszemita lett az
újságíró, a szellemi ember, ha nem volt hajlandó alávetni magát a
gyarmatosítók, pénzhatalmasságok és zsoldjukba fogadott idegen
főszerkesztők akaratának. Antiszemita vagyis barbár volt mindenki, aki
védte önmagát, vagy népét. A magyar hibákat, sőt erényeket is lehetett
gúnyolni, megvetetté tenni a 16 éve befogadottak sajtójában. Szent
István Magyarországában szabad volt antimagyarnak, de már gyakorlatilag
tilos volt pro-magyarnak lenni.
Mi is hát végső eredményben az antiszeminizmus?
S itt vissza kell menni az ősrégi
kérdéshez: mi volt előbb? A tyúk, vagy a tojás? A zsidó uzsora, vagy a
zsidó gyűlölet? A Talmud és a Sulhán Áruk keresztény gyűlölete, vagy a
keresztények önvédelme?
Mi volt előbb? A kárpátaljai 1500
százalékos uzsora, vagy Egán Ede? Az oroszországi kocsmauzsora avagy a
pogrom? Samuelly Tibor járt-e az élen, avagy csak ő utána jöttek az
"atrocitások".
Ismét csak a nagy keresztény
teológushoz és tudósokhoz kell visszatérnünk, aki abszolút
elfogulatlanul a keresztények zsidóellenes intézkedéseit súlyosan
elítélve állapítja meg, hogy minden úgynevezett antiszemitizmusnak
előzményei voltak.[86]
Ugyancsak ő állapítja meg, hogy az
egész középkoron át egész Európában megölt valamennyi zsidó száma nem
tesz ki olyan rengeteg számot, mint azoké a nemzsidóké, akiket a zsidók
II. Sapur (310-380) és II. Kozroesz (590-620) perzsa királyok alatt
Perzsiában, a VI. század elején pedig a zsidó Dunaán alatt
legyilkoltak. Nem szabad figyelmen kívül hagyni Houston Stewart
Chamberlain történelmi adatait sem, amelyek szerint a Bar Kochba
lázadás idején a földközi-tengeri térségben a zsidók 350-400 ezer
nemzsidót mészároltak le. Ugyancsak ő írja meg, hogy a középkorban, ha
"nem a zsidók lettek volna a gyengébb fél, az ő gyűlöletük - a
múltakból következtetve - bizonyára kegyetlenebbül végződött volna a
keresztényekre nézve." Huber Lipót szerint, habár a zsidók a
keresztények legádázabb ellenségeinek mutatták magukat, a keresztény
népek mégis egy évezreden át türtőztették magukat és tartózkodtak a
keményebb fellépéstől. [87]
Az egész világ tele volt a
középkorban a zsidó uzsorakamat miatti panaszokkal. Zsigmond király
1436-ban 100 dénár után heti hat dénár kamatot engedélyezett a
zsidóknak, ami 104 százaléknak felel meg. IV. Béla 190 százalékot
engedélyezett nekik. [88]
Luther Márton, akit joggal
állíthatunk oda mint a modern kor felvilágosodottságának úttörőjét,
sokkal elítélőbben nyilatkozott a zsidóságról, mint akár Hitler, akár
Heinrich Himmler. Luther Márton "Von den Juden und ihren Lügen" című
brosúrájában hét javaslatot terjeszt elő, amelyet természetesen a
"humanizmus" korában senki sem oszthat, azonban amelyek mégis úgy
tűnnek fel, mintha nem egészen a kereszténység volna az oka a hibáknak,
üldözéseknek. Luther a gyűlölettel száll szembe, és ezeket mondja:
"Zsinagógáikat, vagyis iskoláikat fel kell gyújtani, és ami nem akar
elégni, azt földdel be kell temetni, hogy soha többé ember ne lásson
azokból egy követ, vagy salakot sem, hogy Isten lássa, hogy
keresztényeire szórt ilyen nyilvános hazugságokat, átkozódásokat és
káromlásokat. Nem védelmezhetjük és nem oltalmazhatjuk a zsidók olyan
házát, amelyben bennünket átkoznak, káromolnak... ez annyi volna,
mintha magunk tennénk azt, sőt még sokkal rosszabb. Nem járja, hogy mi
átkozott gójok arcunk verejtékével dolgozzunk, ők meg, a szent emberek
majd mindezt felemésztik, és aztán még gyalázatosan dicsekedjenek is,
hogy ők a keresztények urai." [89]
A lutheri mondatokban ott van a
kossuthi felismerés is. Nem a zsidótól, hanem az országhódítóktól, a
leigázóktól féltette Luther is az ő népét. "El kell válnunk tőlük, és
országunkból ki kell őket űznünk, az ő gondjuk aztán, hogy hazájukba
jussanak!" - írja Luther Márton. - "És jutalmul még gazdagokká és
urainkká tegyük azokat, akik még ki is nevethetnek!" - kiált fel a
protestantizmus megalapítója, a szellemi és lelkiismereti szabadság, az
emberi egyenlőség pionírja.
Akiknek módjukban volt a zsidó
problémát tudományosan és nem az "utca emberének" alpári
antiszemitizmusa alapján megismerni, azoknak mindig a szeme előtt
lebegett, hogy az antiszemitizmus oka nem' a zsidó emberben, hanem a,
Tanban, a keresztényellenes gyűlölködő, és minden esetben államellenes
elméletben keresendő.[90]
"Nem úgy van az, ahogy a zsidó írók felvázolják mintha a zsidó nép
teljesen ártatlan áldozati báránya volna más népek gonoszságának, akik
tiszta, bűntelen. mártírjai a világtörténelemnek, akik mindig csak a
jóakaratuk miatt szenvedtek. Ő (a történelemíró) nem tud a zsidókra
csupán tömjént szórni, mint ezt ők maguk legtöbbször megteszik, neki nem
szabad elhallgatni az ő bűnüket sem." Ezt irja a nagy német
történettudós, akinek tárgyilagosságát még a modern zsidók is elismerik.
Már előre halljuk a kifogást, hogy
mindez az "antiszemiták" találmánya. Elvégre a pesti bankár, a
bárósított zsidó kereskedő és a New York-kávéház, vagy a Nyugat
intellektuelje nem azonosítható a Galíciából beszivárgó Talmudzsidóval.
Nagyjában mindez igaz is. Molnár-Neumann Ferenc, Bródy-Braun Sándor és
a többiek természetesen egész más színvonalat fognak reprezentálni az
elkövetkező XX. évszázadban, mint - mondjuk - az olaszliszkai
csodarabbi. Azonban a szellemiség, amely őket eltölti, mégiscsak abból a
szellemből nőtt ki, amelyet a Talmudzsidó hordozott zöld bársony
tarsolyában. Ez a másod-, vagy harmadgenerációs zsidó fiatalsága,
amelyből "nagy" íróink kinőttek - amennyiben apái hithű zsidók voltak -
még a jeshivákban, a Talmud-iskolákban ismerkedett meg a
kereszténygyűlölettel, amelyet tovább vitt, fel egészen a Pester Lloyd,
később Az Est vagy a Népszava szerkesztőségi boxáig.
A zsidó szellem idegenségét a keresztény világon belül talán legjobban
látta Goethe és Liszt Ferenc. Goethe is főként politikai szempontból
nézte a már korábban is folyó zsidó térhódítást. Herder azt írta, hogy
az olyan minisztérium, amelyben a zsidó megjelenik, "kiszáríthatatlan
pontini m ocsárrá válik".
Nagy elmék és nagy nemzedékek gondolkodásában nyoma sem volt az olyan
antiszemitizmusnak, amely kisebb értékű embernek, vagy gazdasági
konkurensnek tekintette volna a zsidóságot. Ők csak a szabadságot, a
keresztény országlási rendet, vagy ha tetszik, a demokrácia egyensúlyát
féltették.
Ugyanekkor a zsidóság legnagyobb szellemei, például Freud Zsigmond
úgynevezett pszichoanalitikus magyarázatokat kerestek az antiszemitizmus
fogalmára, és természetesen a más népek alacsonyabb rendűségével akarták
magyarázni ezt. A Freud-féle paradoxon szerint az antiszemitizmus még
ma is a "pogány népeknek ilyen formában konzervált Jézus és
kereszténység elleni gyűlölete". Arnold Zweig, az emigráns német író
1933-ban egyszerűen paranoiásnak minősítette a német népet a hitlerizmus
egyes jelenségei miatt.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A zsidók által kitalált koncentrációs táborról: a Gulág
Delfinfaragvány az Árpád háznál.
Rézkori sírhelyet fedeztek fel Bulgáriában
Megtalálhatták a náci atomprogram radioaktív hulladékait